معلم، شاگرد را صدا زد تا انشاءاش را درباره علم بهتر است یا ثروت بخواند. پسر با صدایی لرزان گفت: ننوشتیم آقا..! پس از تنبیه شدن با خط کش چوبی، او در گوشه کلاس ایستاده بود و در حالی که دستهای قرمز و باد کردهاش را به هم میمالید، زیر لب میگفت: آری! ثروت بهتر است چون میتوانستم دفتری بخرم و بنویسم !@tafakor_dar_nahjolbalagheh
علم بهتر است یا ثروت🧠❓🤴 ثروت و مال نیز در زندگی انسان تاثیر و نقش عمیقی دارد. ثروت و دارائی اگر معقول و مشروع و برآمده از فعالیت های صحیح اقتصاد و در چارچوب تعالیم دین و احکام اسلامی باشد در گشودن بسیاری از گره های کور و فراهم آوردن زمینه زندگی سالم و رشد و تعالی انسان نقش تعیین کننده دارد.
🧠❓🤴
فقر و نداری از نظر اسلام محکوم و نکوهیده است و فقر بزرگترین مرگ شمرده شده است. در سوره مبارکه بقره آیه 180 از مال و ثروت به عنوان خیر تعبیر شده است: «کتب علیکم اذا حضر احدکم الموت ان ترک خیرا الوصیه للوالدین و الاقربین بالمعروف حقا علی المتقین» (بر شما نوشته شده هنگامی که مرگ یکی از شما فرا رسید، اگر چیز خوبی به جای گذارده وصیت برای پدر و مادر و نزدیکان به طور شایسته کند، این حقی است بر پرهیزکاران) در این آیه به جای کلمه «مال» کلمه «خیر» گفته شده است. 🌴🌧
این تعبیر نشان می دهد که اسلام ثروت و سرمایه ای را که از طریق مشروع به دست آمده باشد و در مسیر سود و منفعت اجتماع به کار گرفته شود خیر و برکت می داند و بر افکار نادرست آنها که ذات ثروت را چیز بدی می دانند خط بطلان می کشد
@tafakor_dar_nahjolbalagheh
***************
#حکایت
ثروتمند یا فقیر!
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
روزی یک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش👲 را به ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند.
آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند. در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش 👲پرسید: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟پسر👲 پاسخ داد:
عالی بود پدر! پدر پرسید آیا به زندگی آنها توجه کردی؟پسر 👲پاسخ داد: بله پدر! و پدر پرسید: چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟
پسر👲 کمی اندیشید و بعد به آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهار تا. ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد.
ما در حیاطمان فانوس های تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند.
حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنها بی انتهاست! با شنیدن حرفهای پسر👲، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر👲 بچه اضافه کرد : متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هس
یم…!💐@tafakor_dar_nahjolbalagheh
25.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شماکدوم رو انتخاب میکنید فقر یا ثروت @tafakor_dar_nahjolbalagheh
#حکمت۱۴۷
بِهِ یَکْسِبُ الاِْنْسَانُ الطَّاعَةَ فِی حَیَاتِهِ
وَجَمِیلَ الاُْحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ،
انسان به وسیله علم (دوچیز)به دست می آورد:طاعت خدا در زمان حیاتش و یاد و خاطره زیبا (میان مردم) بعد از وفاتش .
هَلَکَ خُزَّانُ الاَْمْوَالِ وَهُمْ أَحْیَاءٌ، وَالْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِیَ الدَّهْرُ.
ثروت اندوزان هلاک شده اند (اگرچه به ظاهرزنده اند)و عالمان ماندگارانند تا روزگار باقی است.
@tafakor_dar_nahjolbalagheh
#شرححکمت۱۴۷
علما آن گونه نیستند که بروند بلکه ماندنی هستند و آثار آن ها در دل ها باقی می ماند و تا زمانی که روزگار باشد نام علما زنده است🌹
علمای اسلام همواره نامشان درتاریخ و زندگی مردم ماندگار است و همیشه زنده هستند.
🌹
کسانی که عمر خود را در راه اسلام می گذرانند گاهی هزار سال در زندگی مردم اثر گذارند .
در طول تاریخ ثروتمندان، حاکمان و قدرتمندان بسیاری وجود داشته اند، اما امروز اثری از نام ونشان آنها وجود ندارد، اما می بینیم عالمانی در هزار سال پیش وجود داشته اند که هنوز سر سفره آنها هستیم و از آثار و تالیفاتشان بهرمند می شویم🌹
حضرت علی(ع) می فرماید که تنها برتری انسانها نسبت به یکدیگر علم و عقل است و واقعیت نیز همین است که نه ثروت، نه قدرت و نه شهرت نمی تواند انسان را به سعادت واقعی برساند و فقط علم و عقل است که به داد انسان خواهد رسید. 🌹
همه باید تلاش کنیم که از هر عالم بزرگ زمان حال و یا گذشته برجستگی های اخلاقی آنها را الگوی خود قرار دهیم و بدین ترتیب است که می توان خود نیز به شخصیتی برجسته تبدیل شویم🌹
@tafakor_dar_nahjolbalagheh
امام هادی علیه السلام در حدیث شریفی نقش مهم دانشمندان و علما در زمان غیبت قائم آل محمد(عج) را برشمردهاند.
دهمین پیشوای شیعیان جهان، امام هادى عليه السلام فرمودند: اگر بعد از غيبت قائم ما عليه السلام نبود وجود علمايى كه به سوى او مىخوانند و به وجود او رهنمون مىشوند و با حجتهاى الهى از دين او دفاع مىكنند و بندگان ناتوان خدا را از دامهاى ابليس و پيروان او مىرهانند و از دام هاي ناصبيها نجات بخشند کسي در دين خدا پا برجا نمي ماند و همه مرتد ميشدند، ولي آنان رهبري دلهاي شيعيان ضعيف را با قدرت در دست ميگيرند و حفظ ميکنند، چنان که ناخداي کشتي، سکان و فرمان کشتي را نگاه ميدارد؛ آنان نزد خدا والاترين انسان ها هستند.@tafakor_dar_nahjolbalagheh
اگر آثار و تالیفات و مجاهدت های علما و فقها در تحدید حدود و ثغور مکتب تشیع در مواجهه با نحله های منحرف وجود نداشت و اگر مناظره های علمی و مباحثه های مکررشان با مروجان فرقه های معارض شیعه دوازده امامی نمی بود، امروز مکتب تشیع در جایگاه یکتا فرقه ناجیه و میراث گرانبهای فقهی، حدیثی، تاریخی و ... در برابر مذاهب دیگر اسلامی و غیر اسلامی قد نمی افراشت.@tafakor_dar_nahjolbalagheh
#حکمت۳۶۶
وقال علیه السلام:الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ: فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ; وَ الْعِلْمُ یَهْتِفُ بِالْعَمَلِ: فَإِنْ أَجَابَهُ وَإِلاَّ ارْتَحَلَ عَنْهُ.
امام(علیه السلام) فرمود: علم با عمل همراه است و هرکس (به راستى) عالم باشد عمل مى کند. علم، عمل را فرامى خواند اگر اجابت کرد و آمد، علم مى ماند و الاّ کوچ مى کند.@tafakor_dar_nahjolbalagheh
#شرححکمت۳۶۶
آنجا كه علم فرار مى كند!
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
در همين باره قرآن مجيد مى فرمايد: «(ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُون); سپس سرانجام كسانى كه اعمال بد مرتكب شدند به جايى رسيد كه آيات خدا را تكذيب كردند و آن را مسخره نمودند!»روم آیه۱۰
اين آيه به وضوح مى گويد: گنهكاران در عاقبت، كارشان به جايى مى رسد كه آيات الهى را نيز تكذيب مى كنند بلكه آن را به سخريه مى گيرند.👇
بنابراين اگر بخواهيم علم ما تبديل به جهل نشود و در مبانى علمى خود ترديد نكنيم بايد به آنچه مى دانيم جامه عمل بپوشانيم تا علم ما تبديل به يك علم پايدار گردد.
اصولاً علم ـ به خصوص در ارتباط با فروع دين و مسائل اخلاقى ـ جنبه مقدميت دارد يعنى مقدّمه اى است براى عمل و تكامل انسان از اين طريق و مى دانيم اگر تمام مقدمات براى انجام كارى آماده باشد و كار انجام نشود مقدمات ارزشى ندارد.👌
@tafakor_dar_nahjolbalagheh
چه علمی مفید است؟
❓❓❓❓
آموختن دانش در مسیر بندگی خدا🤲
علمی که برای خدا، در راه خدا، برای خدمت به خلق خدا باشد. این علم ارزش دارد. قرآن میگوید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَب» (علق/ یعنی تحصیل برای خدا باشد، برای مدرک نباشد. سه سال دیگر بازنشست میشویم، برو یک لیسانس بگیر، روی حقوقت اثر دارد.
سورهی علق اولش میگوید:«اقْرَأْ»یعنی قرائت کن ، آخر سوره میفرماید : سجده کن و قرب به خدا پیدا کن. اول سوره میگوید «اقْرَأْ» آخر سوره میگوید سجده کن. یعنی علمی ارزش دارد، که شما را به بندگی خدا بکشاند.
الان علم ما را به بندگی نمیکشاند. در نماز جماعت آموزش و پرورش، بچههای راهنمایی بیشتر نمازخانه میآیند، یا دبیرستانیها؟ دبیرستانیها بیشتر نماز جماعت میآیند یا دانشجوها؟
اگر هر چه باسواد تر بود، تواضعش نسبت به پدر و مادر، نسبت به استاد، دبستانیها ادبشان نسبت به معلم بیشتر است یا راهنماییها؟ راهنماییها ادبشان نسبت به استاد بیشتر است یا دبیرستانیها؟
اگر دیدید هر چه باسواد تر میشود، به سجده، به قرب به خدا، به ادب، به تواضع نزدیک میشود، آن علم مفید است. اما اگر هرچه باسواد تر شد، غرورش بیشتر بشود، تکبرش بیشتر شود، این علم مفید نیست.
پس چه علمی؟ علمی که همراه «اقْرَأْ»اش ما را به سجده بیندازد.
@tafakor_dar_nahjolbalagheh