#تحلیل_فیلم
#پلتفرم
1⃣قسمت اول
چندی پیش فیلم غارت فروشگاه ها و هایپرمارکتها توسط مردم در اروپا و آمریکا را دیدم، دوست داشتم مطلبی برایش بنویسم اما احساس کردم تمام مطالب و آنچه در غرب در حال رخ دادن است در این فیلم جمع شده. یک تطبیق مناسب اوضاع با آنچه اسمش را 《متمدن》گذاشتند! واقعا این چه تمدنی است که هر وقت اوضاع به سامان است و نعمت فراوان، رخ میدهد اما به محض احساس نابهسامانی (تاکید میکنم که فقط احساس نابهسامانی) جایش را به 《توحش》میدهد؟! اگر این چنین است شیرها هم در زمان سیری هیچ حیوانی را تکه و پاره نمیکند. ⚠️خطر لو رفتن داستان
فیلم پلتفرم محصول نتفلیکس (دوهزار و نوزده) فیلمی اسپانیایی است که به طرز عجیبی فاصلهی طبقاتی و آنچه در هر طبقه رخ میدهد را با مثال یک زندان طبقاتی عمودی بیان میکند. این زندان سیصد و سی و سه طبقه دارد که هر روز مقدار معینی غذا از طبقهی صفر به پایین ترین طبقات میرسد. افراد هر طبقه چند دقیقه فرصت دارند که از غذا بخورند و اغلب هیچ غذایی برای طبقات پنجاه به پایین نمیرسد تا جایی که هر که قویتر باشد دیگری را میکشد تا از گوشت او تغذیه کند. این وضع ادامه پیدا میکند تا زمانیکه گورنگ بعنوان منجی وارد عمل میشود و سعی میکند با زور به هر طبقه درحد رفع نیاز غذا دهد. در انتها او موفق میشود و کودکی را بعنوان پیام (نماد مسیح) جهت نشان دادن پیروزی به ادارهی کل میفرستد. (پایان داستان بسیار گنگ است)
فیلم منتقد نظامسرمایهداری است و به شدت اِلِمانهای مسیحی دارد؛
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
#تحلیل_فیلم
#پلتفرم
2⃣قسمت دوم
مانند بسیاری از فیلم های نتفلیکس مشخص است انتقاد پلتفرم از یک دل زخم خورده میاید و این انتقاد به خوبی به تصویر کشیده شده است اما راهحل او برای نجات بشر نسخهی مناسبی نیست. گورنگ برای تغییر جامه به زور متوسل میشود در صورتی که تنها زمانی جامعه توسط خدا تغییر داده میشود که تک تک انسانها تغییر کرده باشند (مبتنی بر آیه یازده سوره رعد). نقش خدا در روزی رساندن به هر فرد نیز از مسائلی است که در فیلم مغفول مانده و تمام قسمت ها توسط طبقات بالاتر برای پایینی ها رقم میخورد (اگر خدا را پیرمرد سرآشپز بدانیم، خدا موجودی عبوسی است که در حیطهی بخشش نعمت بسیار خسیس و بدون انعطاف است). این درحالی است که اسلام برای حل این مشکل راه حل های زیادی از جمله انفاق، قناعت، عدم ثروت اندوزی، تقوا (جهت بیشتر شدن برکات آسمانی) و... دارد که پرداختن به هر کدام از این راه حلها میتواند دستمایهی چندین فیلم قرار بگیرد.
نکته بعدی اشاره به چندین مورد از هفت گناه مسیحی است که بارزترین آن ها طمع، خشم و شکمپرستی در فیلم است.
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
#معرفی_کتاب
#آنسوی_مرگ
کتاب و فیلم خوب زیاد هست اما کمتر فیلم و کتابی قدرت تذکر بالا روی مخاطب رو داره تا بتونه زندگیش رو تغییر بده. کتاب 《آنسوی مرگ》 یکی از این کتاب های بسیار خوبه که احتمال زیادی داره روی زندگیتون تاثیر مثبت بذاره. این کتاب درمورد تجربهی مرگ سه انسان ایرانی و اتفاقاتی هست که پس از مرگ براشون افتاده و بعد از دیدن وقایعی عجیب و تاملبرانگیز مجدد به دنیا بازگشتند.
پیشنهاد میکنم به جای خواندن کتاب بدون توضیحات روایی، ویس های جلسات آقای امینیخواه رو در سی و نه جلسهی نیم ساعته گوش بدید. ایشون توی این ویسها هم متن کتاب رو (غیر از چهل صفحه) عینبهعین میخوانند و هم اونها رو با روایات و آیات تطبیق میدن.
یکی از ضرورتهای گوش دادن به این مطالب، در امان ماندن از هجمههای عجیب سینمایی و غیر سینمایی غرب علیه ایمان به غیب و ایمان به آخرت هست (انیمیشن کوکو، کتاب زندگی، عروس مردگان، آنسوی ماورا، فستیوال مرگ، پارانورمن، فیلم کنستانتین و....) این تصاویر تا حدود زیادی ذهنیت انسان رو از مرگ خراب، ناامید و چندش آور میکنه؛ در عدالت و رحمانیت خدا شک ایجاد میکنه و در یک کلام تصویری به شدت غلط و ناعادلانه رو القا میکنه. بخصوص اگر مخاطب کودک باشه. انشاالله با اطلاع از مطالب ناب و صحیح هم ابهاماتمون درمورد مرگ کمی برطرف بشه و هم دیدگاهمون نسبت به این ماجراها اصلاح بشه.
پ.ن: جنس مباحث کتاب با مباحث علم مادی شناخته شدهی الان بسیار متفاوته. پس نمیشه برای یک سری وقایع ذکر شده در کتاب اثبات مادی آورد.
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پیج اینستاگرام: nimavary
امپراطوری دزدی
#فیلم_بنیانگذار
همیشه وقتی میگفتند 《مکدونالد》فقط یک فستفود نیست بلکه یک فرهنگ است برایم کمی گنگ و نامفهوم بود تا اینکه دیشب فیلم 《بنیانگذار》را دیدم.
این فیلم که محصول دوهزار و شانزده است روایت فردی به نام 《ری کراک》 است که ایدهی رستوران مکدونالد را از دو برادر میدزدد و با تحتفشار قرار دادن آنها تمام امتیاز مکدونالد را برای خود کرده و یک امپراطوری دزدی بنا میکند.
روح کپیتالیسم (سرمایهداری) در هر لحظهی فیلم دیده میشود. این همان روح حاکم بر آمریکا است که نظام آن را شکل داده است. تنها چیزی که در این فرهنگ جایی ندارد انسانیت و شرافت است. ری کراک برای تصاحب امتیاز و سودهای عجیب و غریب هر چیزی را زیرپا میگذارد. او بدون توجه به قراردادی که با دو برادر امضا کرده، تمام شروط را نقض و آنها را وادار به فروش تمام امتیازات رستورانشان میکند. او حتی به آنها اجازه نمیدهد اسم مکدونالد را روی رستوران کوچک بین راهیشان که خود موسس آن بودند بگذارند. اگر آنها میتوانستند حق خود را بگیرند، حق امتیازشان سالانه بیش از صد میلیون دلار بود. ری کراک زن خود را که همیشه حامی او بوده طلاق میدهد تا با همسر دوست خود ازدواج کند چرا که کراک همسر خود را مانع پیشرفت در کار میدید. او تمام این کارها را میکند تا به قول خودش به قله برسد. قلهای که روی حقهای پایمال شدهی انسانهای زیادی بنا شده. این یک اشل کوچک شده از امپراطوری آمریکایی است که روی حق هزاران هزار انسان مظلوم و بیگناه بنانگذاشته شده.
مکدونالد فقط غذا نیست؛ یک فرهنگ است.
https://eitaa.com/tafakortafrihi
پروژهی عادیسازی همجنسبازی برای کودکان و نوجوانان
1⃣قسمت اول
پس از اینکه کشورهای آمریکایی و اروپایی یکی پس از دیگری قانون ازدواج همجنسبازان را تصویب کردند، کمپانیها و نهادهای انیمیشنسازی از دیزنی گرفته تا پیکسار و یا حتی نتفلیکس شروع به نمایش همجنسبازی و ازدواج آنها در آثار مربوط به کودک و نوجوان کردند تا بتوانند این نوع به اصطلاح 《خانواده》 را در نظر کودکان و نوجوانان که نسل بعد محسوب میشوند عادی کنند. یکی از پر سر و صداترین کارکترهای اخیر، باب اسفنجی است که سازندگانش در توئیتی او را همجنسباز معرفی کردند!
هر چند نمایش همجنسبازان و ازدواجشان در یکی دو دههی اخیر اتفاق افتاده و مسئلهی تازهای نیست اما در این پست به معرفی چند نمونه از نمایش همجنسبازی در آثار مربوط به کودک و نوجوان میپردازیم.
تصویر اول: باب اسفنجی که سازندهی آن یعنی شبکهی 《نیکلودئن》 در توئیتی او را همجنسباز معرفی کرد.
تصویر دوم: انیمیشن کوتاه 《ضربان قلب》 که ماجرای عشق غیرمتعارف دو پسر بچه به همدیگر است.
تصویر سوم: سریال انیمیشن 《دنیای استیونز》 که در آن مراسم ازدواج دو دختر را به صورت مبسوط نمایش میدهد.
تصویر چهارم: انیمیشن 《بهپیش》 محصول دوهزار و بیست که در دیالوگی مامور 《اسپکتر》 به فرد دیگری از مشکلاتش با دخترِ دوست دختر خود میگوید!
تصویر پنجم: انیمیشن 《داستان اسباببازی چهار》 محصول دوهزار و نوزده که دو زن کودک خود را به مهد میاورند (این صحنه چند بار در انیمیشن تکرار میشود).
تصویر ششم: انیمیشن سریالی 《استار، علیه نیروهای شیطانی》
ادامه👇
📢 کانال تفکر تفریحی
https://eitaa.com/tafakortafrihi