eitaa logo
تفکر تفریحی
1.8هزار دنبال‌کننده
477 عکس
18 ویدیو
0 فایل
تفکر تفریحی مریم خانمحمد بررسی فلسفی و معرفتی انیمیشن‌ها و فیلم‌ها سواد رسانه‌ای کانالی برای مادران، معلمان و فعالان حوزه کودک و نوجوان ادمین: https://eitaa.com/Mnimavary 📢 کانال تفکر تفریحی https://eitaa.com/tafakortafrihi 🖋️انتشار مطلب با ذکر منبع
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام👋 اگر دوست دارید توی دوره‌ی «جهان انیمیشن» شرکت کنید اما دقیقا نمیدونید درباره‌ی چیه؟🧐 یا حتی اگر کلی سوال توی ذهن‌تون هست که جوابشو نمی‌دونید؛ این پست و عکس‌نوشته‌هاش مخصوص شماست! 📌 فقط یادتون باشه که کمتر از ۶ روز تا پایان مهلت ثبت‌نام فرصت هست. 🌐 برای ثبت‌نام فقط کافیه به این سایت مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات و... ثبت‌نام‌تون رو قطعی کنید👇 http://www.yaghinsara.ir ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🧠 در عصر هوش مصنوعی تو چطوری تدریس می‌کنی؟ ✅ بررسی شیوه‌های نوین، کارآمد و اصل «ساده‌سازی» در عرصه‌ی ترویج علم با مفهوم «تربیت و تفکر تفریحی» 📝در دو پست بعدی بخوانید 👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
1⃣ قسمت اول یادمه نوجوان که بودم این جمله رو شنیده بودم که «همیشه تاریخ رو ملت برنده می‌نویسه»؛ یعنی اون تعیین می‌کنه که نسل‌های بعدی چطوری تاریخ رو نگاه کنن فارغ از اینکه راست باشه یا دروغ!؛ خب، حرف جالبیه؛ اما یه مدتی بود داشتم فکر می‌کردم «چه تفکری/علمی/ جهان‌بینی ‌برنده است»؟؟ یعنی در عصر الان چی میشه که یه جهان‌بینی خاصی به همه‌ی ابعاد زندگی مردم حاکم میشه؛ یا چه علمی می‌تونه رایج بشه و بازم فارغ از درست و غلطش قرن‌ها مورد استفاده قرار بگیره؟ یادمه زمان دانشگاه یه استادی داشتیم که هر چند توی رشته‌ی ما خیلی خفن بود و به قول امروزیا های‌لِوِل بود، هر جلسه با چند تا عکس پرینت شده و یه فایل تبلیغاتی‌ به روز تلویزیونی میومد سرکلاس و ساده و مختصر و مفید کلی حرف جدید برامون می‌زد؛ هر چند کلاس ایشون جای سوزن انداختن نبود، برعکس، یکی دیگه از اساتیدمون که دَرسش سه واحدی هم بود😫 تمام سه ساعت رو روی صندلی می‌نشست و با توناژ صدای یکنواختش ما رو هر لحظه بیشتر به خوابی عمیق فرو می‌برد🥱 و تقریباً همه از کلاس‌هاش فراری بودن (بماند که الان که توی دولت چه سمتی دارن😏) اینم بگم که خدایی خیلی محترمانه به شیوه‌ی تدریس ایشون معترض شدم و ایشون با این جملات که «شما می‌دونید بنده دکتر فلانی هستم و فلان‌جا فلان منصب رو دارم و فلان‌ آدم‌ها از سراسر ایران میان پای کلاس من (همون تریلی عنوان منو نمی‌کشه‌ی خودمون🫠)و...» بنده رو تهدید کرد که این کلاس یا جای شماست یا جای من!! و بنده هم بازم با کمال احترام بهشون گفتم که قصد حذف واحد ندارم 🔫😬... بگذریم؛ اینجا بود که بنده بیشتر به راز «ساده‌سازی علم/تفکر/ جهان‌بینی و...» پی بردم و با چشم دیدم تفکری در ترویج برنده است که بتونه مفاهیم خودش رو ساده‌سازی کنه و به‌جای برقراری ارتباط با یک حلقه‌ی محدود، بتونه برای عوام‌ترین آدم‌ها هم قابل فهم باشه؛ شما کی در ترویج علم و تفکرت پیروز هستی؟ وقتی که بتونی اون مفهوم به شدت سخت، فلسفی، پیچیده و... رو حتی به یه بچه بفهمونی🧒😮؛ بله و اینجاست که پای مفهومی به عرصه‌ی علم وارد میشه به نام «اجوتینمنت/ تربیت‌تفریحی» یا «تفکرتفریحی»؛ حالا متوجه میشیم که چرا فلسفه‌ی جداً مغلق و پیچیده‌ی تائوئیستی و کنفوسیوسی و...، هم در دست فیلسوفان و مستشرقین و عالمان تراز هست و هم با انیمیشن پاندای کونگ‌فوکار و پونی کوچولوی من و... در دستان کودکان مهدکودکی😬😬 ادامه👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
2⃣ قسمت دوم پس عزیزانی که یا معلم هستید یا سخنران یا استاد دانشگاه و... لطفاً ساده‌سازی علم رو جدی بگیرید که اگر انجامش ندید کلا فراموش میشید💀 تاحالا به این فکر کردید که چرا بیشتر از نصف قرآن که حکیمانه‌ترین کتاب هست «قصه» است؟؟ چرا اینقدر خدا مفاهیم پیچیده رو ساده بیان کرده؟ به این فکر کردید که چرا آدم‌های بسیار بزرگ تاریخ اینقدر ساده و همه فهم صحبت میکردن؟ شما یکی از سخنرانی های امام خمینی رو پلی کنید😲 برای یک فرد بی‌سواد قابل فهم و برای آیت‌الله مصباح یزدی هم قابل استفاده بوده... اما وقتی مرض «با کلاس و مهم به‌نظر آمدن» اپیدمی شد، همه دنبال راهی رفتند که وقتی صحبت میکنند هیچ کسی متوجه الفاظ و افاضاتشان نشود تا همه فکر کنند این آدم از دانشگاه مریخیان سفلی فارغ‌التحصیل شده است🙄 (طبق تجربه این رو هم بگم که خیلی وقت‌ها این جور آدم‌ها کمتر از بقیه می‌فهمند🤫) فی‌الجمله اینکه الان بزرگترین دانشمندان و اندیشمندان جهان دیگه صرفا سراغ نوشتن کتاب نمی‌رن و همه رو از طریق «تربیت‌تفریحی، علم‌تفریحی و تفکرتفریحی» با مستند به رگ‌های معرفتی و فکری بشر تزریق میکنن (مثل مستند «دنیای زیبا» از فیزیکدان برایان گرین که خیلی ساده نظریه ریسمان‌ها و ... رو تشریح کرده یا مثل نایل فرگوسن تاریخ شناس اقتصادی معروف که بیش از شش مستند رو ساخته) خب خیلی وقتتون رو نگیرم و با یه جمع‌بندی چند بندی کلامم رو خلاصه کنم. 1️⃣ هر علمی که به اصل «ساده‌سازی» توجه کنه در ترویج برنده است؛ پس عزیزانم هر کسی که ساده و روان صحبت می‌کنه که همه میفهمن، لزوما آدم احمق و بی‌مغز و غیرمتخصصی نیست🤦علم لزوما در هاروارد و استفورد و کمبریج خلاصه نمیشه و شاید جاهای خیلی کم هیاهوتر علم حقیقی رو بهتون بده؛ قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری (زخم خوردم که میگم) 2️⃣ لطفاً برای یافتن حقیقت دنبال یال و کوپال ظاهری نباشید؛ چه بسا الماس گران قیمت در یک تکه سنگ به ظاهر ساده پیدا میشه😉 یادمه آیت‌الله بهجت میگفتن (مضمونی) که آدم اگر اهلیت داشته باشه و... می‌تونه به جایی برسه که در و دیوار معلمش باشه! 3️⃣ در هر عصری ابزار ساده‌سازی چیزی متفاوته، عصر امروز ابزار ساده‌سازی انیمیشن، فیلم، بازی و... است و شاید از این جهت که «هوش مصنوعی» به ساده کردن آموزش کمک زیادی می‌کنه خیلی مهم باشه که بهش مجهز و مسلط باشیم... 🎬 اگر دوست داشتید بیشتر در این موضوع مطالعه کنید، جلسات عرصه‌مدار کلبه‌ی کرامت رو بهتون پیشنهاد میدم. ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
📌آخرین مهلت ثبت‌نام 🎥 دوره‌ی «جهان انیمیشن» سواد رسانه‌ای و تحلیل انیمیشن 💠 مدرس دوره: مریم خانمحمد (عضو هیئت علمی اندیشکده یقین) 🗓 روزهای سه‌شنبه 🕛 ساعت ۱۲ الی ۱۴ 🔺 شروع دوره از سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ 🎞 بین ۱۰ تا ۱۲ جلسه 📌 محل برگزاری: محدوده‌ی نیروهوایی (نزدیک به مترو) ⚠️دوره‌ی آفلاین مخصوص آقایان و بانوان/ دوره‌ی‌ حضوری فقط مخصوص بانوان 🌐 ثبت‌نام دوره از طریق سایت «مدرسه مهارتی یقین» به نشانی: https://yaghinsara.ir/ 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary 🔈 کانال مدرسه‌ی علوم و مهارت‌های یقین: https://eitaa.com/Yaghin_Sara
🚀🚀درباره‌ی حمله موشکی ایران به اسرائیل، از موضع قدرت با بچه‌ها صحبت کنیم🚀🚀 در پست بعد بخوانید 👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🚀🚀درباره‌ی حمله موشکی ایران به اسرائیل، از موضع قدرت با بچه‌ها صحبت کنیم🚀🚀 یه سلام از اعماق قلبم که از شب موشکی پر از شعف و شادی و غرور و افتخاره و می‌تونم بگم یکی از بهترین شب‌های زندگیم بوده🤩🥹 الحمدلله 🤲 دم همه‌ی بانی‌هاش گرم👏👏👏👏 و منی که اون شب دست‌های حیدر سه ساله‌ (پسرم) رو زیر جرقه‌های‌ رنگارنگ نورافشانی‌ها، درست وسط میدون فلسطین گرفته بودم و بالا و پایین میکردم و با هر شکلاتی که بهش تعارف میکردن، بهش می‌گفتم که «مامان جان امشب شب خوشحالی ماست؛ این شکلات‌ها برای اینه که...»... حالا اومدم خونه و می‌بینم یه موج نگرانی مامان‌گونه توی بعضی از پیج‌ها هست که «چقدر امشب ترسناکه و بچه‌ی ما از ترس جنگ تا صبح پلک روی هم نگذاشته...» راستش اول به خودم شک کردم که شاید من توی باغ نیستم😥 اما بعدش دوباره نشستم با خودم مرور کردم که چرا باید الان ترسیده باشم؟ چرا باید «الان» درباره‌ی جنگ با بچم صحبت کنم؟ چرا وقتی از موازنه‌ی قدرت و اصل بازدارندگی خبر دارم باید این ماجرا رو ترسناک ببینم؟ (پست تحلیل انیمیشن «دره مورچه‌های گمشده» رو بالاتر ببینید و با بچه‌ها تماشاش کنید)؛ اصلا چطوره امشب یکم با بچم درباره‌ی «صلح و آرامش» حرف بزنم؟؟!!🧐 چرا بهش نگم امشب بعد از کلی روزهایی که ماه می‌ره و خورشید خانم میاد (حیدر روز و شب رو اینجوری متوجه میشه😅) بالاخره یه سری بچه‌ای که کلی توی جنگ و زیر صدای وحشتناک موشک بودن، می‌تونن راحت بخوابن؟چرا بهش نگم که این موشک‌ها برای بچه‌های دنیا آرامش میاره؟ چرا بهش نگم که بالاخره یه قهرمان پیدا شده که جلوی این اژدهای هفت‌سر بادکنکی (ظاهر ترسناک و باطن توخالی) رو میگیره؟ خب شاید من باید زاویه نگاهم رو عوض کنم! شاید الان وقتشه که فیلم دستان لرزان و خبر فرار این غول افسانه‌ای به پناهگاه رو (نتانیاهو) بهش نشون بدم و بعد بگم درست توی همین اوضاع بود که رهبر ما با یه سری نخبه و دانش‌آموز دیدار عمومی داشته! ما مامانا از این فرصت استفاده میکنیم؟؟ یه چیزی‌ رو اعتراف کنم؟😅 دیشب که زیرنویس شبکه خبر اعلام می‌کرد که «انتشار‌ فیلم اتاق فرمان عملیات وعده‌ی صادق۲ برای اولین بار»؛ تَصور هالیوودیم، یه اتاق مخوف زیرزمینی بود که کلی تلویزیون‌های نشون دهنده‌ی رادار هم اون پشت هست و کلی افسر نظامی با یونیفرم و دم و دستگاه، هندزفری به گوش دارن کار مانیتورینگ رو انجام میدن و الانه که سردار سلامی پیچر رو فعال کنه و دستور حمله بده و... بعدش که تصاویر پخش شد دیدم درعین دقت (و پیچیدگی عملیات) چقدر همه چیزِ اتاق ساده است؛ یک میز چوبی ساده، یک عدد قرآن روی میز، یک پوستر چاپ شده از شهدای اخیر، دو سه تا تلویزیون تقریبا نسل گذشته نصب شده روی دیوار و البته سردارانی یونیفرم پوشیده و یک روحانی ملبس و یک تلفن سیم‌دار مشکی که سردار آن را برداشت و رمز عملیات رو خواند و در آخر جهش دیدنی ۲۰۰ موشک‌ بالستیک و هایپرسونیک صددرصد ساخت وطن از روی لانچرها 🤩🚀 خب حالا کجا بود اون گنبد آهنین؟ کجا بودن اون ارتش مخوف و مجهز اسرائیلی و آمریکایی که چهل ساله قدرت خفنشون رو توی فیلم‌های هالیوودی می‌دیدیم؟ کجان جیمز باندها و مأمور «ایتن هانتِ» (تام کروز) ماموریت غیر ممکن ‌یک و دو و سه؟؟ اصلا کجاست وزیر جنگ اسرائیل! و.... (عکس‌های هالییوودی رو کنار اتاق عملیات وعده‌ی صادق به بچه‌ها نشون بدید) چرا من از این فرصت استفاده نکنم تا به بچم بگم که دنیای قهرمانان واقعی با دنیای قهرمانان پوشالی هالیوودی فرق داره؟ چرا بهش نگم که «آواز دهل از دور خوشه» و اگر رسانه رو از اسرائیل و آمریکا بگیری شیرازه‌شون مثل خانه‌ی عنکبوت سسته؟؛ چرا وقتی کودکان غزه خنده رو لباشونه ما خوشحال نباشیم؟ (اونا این نعمت رو خوب میفهمن) بنظرم اومد که نه؛ من هنوزم توی باغم😉؛ یادمون باشه ما تعیین میکنیم بچه‌هامون بترسن یا شاد باشن؛ ما به بچه هامون یاد میدیم از چه زاویه‌‌ای به موضوعات نگاه کنن؛ اگه درباره‌ی این موضوعات صحبت کنیم نه تنها ترسناک نیست، بلکه می‌تونیم یه حس خفته‌ی غرور و افتخار رو درونشون بیدار کنیم که به سند همون قرآنی که روی میز اتاق عملیات بود، «...فَإِنَّ حِزبَ اللَّهِ هُمُ الغالِبونَ»✊🇵🇸🇮🇷🇱🇧 اگر شما هم مامان هستید لطفاً یه جای گرفتن گوش بچه هاتون از اخبار و حوادث جنگ، اول یه مشت آب توی صورتتون بپاشید، وضو بگیرید، یاعلی بگید و سعی کنید از این به بعد وقایع منطقه رو از موضع برتر ببینید و با بچه‌ها نه از ترس جنگ، بلکه به شوق صلح، شادی و آرامش صحبت کنید؛ یاعلی پ.ن: بیان بعضی از این موضوعات برای کودکان؛ و بعضی موارد برای نوجوانان(و حتی جوانان) هست وگرنه کودک سه ساله درک کاملی از موارد گفته شده ندارد... ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
✈️خودت تولیدش کن؛ خارج از روستا خبری نیست! ✈️ 🎥 بررسی انیمیشن «ببعی قهرمان»🐑 📝 در پست بعد بخوانید 👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🎥 بررسی انیمیشن «ببعی قهرمان»🐑 ✈️ «خودت تولیدش کن؛ خارج از روستا خبری نیست!» ✈️ خب خوشحالم که یه انیمیشن دیگه به بخش «انیمیشن‌های خوب» اضافه شد؛ اون هم با انیمیشن سینمایی ایرانی «ببعی قهرمان»🐑😁 فقط به هنگام تماشا پاکت پف‌فیل یادتون نره! و اخطار میدم بهتون که این پست حاوی اسپویله🥸 کاریش هم نمی‌تونم بکنم🙈⚠️ اول از همه اینکه بگم مشابه‌سازی‌ها و نمادها خیلی واضحه و ضمن اینکه تو ذوق نمیزنه و مناسبه، احتمالا خودتون متوجه می‌شید؛ 🦃 بوقلمون متکبر و تمامیت‌خواه که مدرسه فوق پیشرفته پروازی با یه عالمه پرنده‌ی تعلیم دیده داره و اصلا حاضر نیست غیر پرنده‌ها، پرواز رو یاد بگیرن دقیقا همون آمریکای زمان ماست که جالبه رنگ خودش و پرچم مدرسش به رنگ پرچم آمریکا و دو حزب اونه؛ یعنی آبی و قرمز این پرنده‌ی شرور ِ بوقلمون‌صفت، اگر ببینه کسی داره توی این حوزه پیشرفت می‌کنه، یا به ناجوانمردانه‌ترین شیوه‌ها و با ترور علمی توسط پهپادهای پیشرفته مانعش میشه (برای آمریکا هدف، وسیله رو توجیه می‌کنه) یا خیلی شیک و رسمی اونو توی مدرسش بورسیه می‌کنه و باعث فرار مغزها میشه؛ البته اونایی هم که با هزار آرزو میرن توی مدرسه‌اش، درست مثل داستان مهمونی روباه و لک لک، از علم بی‌نصیب می‌مونن و خودشون ترجیح میدن استعفا بدن😁 (این سیاست مهاجرپذیری غرب رو خوب نشون داده و اینکه یه جورایی میگه غرب در رشته‌های مهم یا دانشجو نمی‌پذیره، یا اگر بپذیره علم پیشبرنده و به قولی «فوت کوزه‌گری» رو بهت نمیگه) پس بهتره نگاهت به داخل باشه و فکر نکنی اون ور آب خبراییه. انیمیشن به اصل خودکفایی اشاره می‌کنه و میگه که بوقلمون مثل غرب دائم تو سرت میزنه و القا می‌کنه که تو بجز خرابکار (تروریست و...) هیچی نیستی ‌و اگر هم تو مسیر پر پیچ و خم تولید علم و فناوری شکست بخوری (که خب خیعلی طبیعیه/ مثل فیلم سینمایی منصور که برای ساخت هواپیما و... هزاااار بار جلوی چشم ملت هواپیما سقوط کرد؛ حتی جلوی چشم حضرت آقا🫣🫣) دیگه یه کودن به تمام معنایی🙄 اما ببعی و دوستاش در صیرورت و تکامل شخصیتی که داشتن تسلیم نشدن و به کمک جغد دانا و دانشمندانِ ناامیدِ نسل قبل (مثل متقاعد کردن اون مهندس هوافضا در فیلم منصور) تونستن نه مثل اون هواپیمای بوقلمون، بلکه به شیوه‌ای بومی‌سازی شده یه تراکتور رو تبدیل به هواپیما کنن و اینقدر این فناوری رو گسترشش بدن که هر روستایی بتونه وسیله‌‌ی‌نقلیه‌شو تبدیل به پرنده کنه😅🛵🚗🛻🚜 (کاش صنعت خودروسازی ما هم یه عنایتی کنه و مثل صنعت هوافضامون بلندهمت باشه😉🤫) ناگفته‌ نمونه که ببعی و رفقاش از صنعت مونتاژ هم غافل نموندن و طی یه جنگ سایبری تونستن کنترل هواپیمای مدرسه بوقلمون رو به دست بگیرن و نذارن اون با بقیه‌ی مدارس همچین کاری کنه😎 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌟قلاده‌هایی از جنس طلا🌟 🎬 چهره‌ی واقعی نظام کاپیتالیستی و بررسی «رزق و کسب» را به کمک انیمه‌ی ژاپنی در پست بعدی بخوانید؛ سپس فیلم کوتاه در همین پست را تماشا کنید👆👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
سلام 👋 یه چند وقتی هست که ما توی مباحث اتاق کودک‌مون داریم درمورد «کسب و رزق» می‌شنویم؛ خیلی جالبه که «کسب» در قرآن (به جز یکی دو مورد) مذمومه و به جاش این «رزق» هست که ممدوحه؛ حالا چرا؟ یکی اینکه رزق رو خدا به مقدار وسع و ظرفیت (قدر) ما انسان‌ها بهمون میده و اینو خیلی شنیدیم که مخلوقات هر جایی که باشن روزی‌شون میرسه؛ اما کسب به دنبال خواست و اکتساب ما انسان‌هاست که خودمون میریم دنبالش و عموما بیش از ظرفیت‌مون هم می‌خواهیم که کسب کنیم؛ و از طرفی بهتره که ما قبل از طلب روزی، برای وسعت ظرفیت و قدرمون (پیاله و ظرف وجودیمون) دعا کنیم چرا که رزق متناسب با ظرف‌مون روزی‌مون میشه🍚 حالا قسمت شگفت انگیزش اینجاست که گفته میشه «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» (۳۸ مدثر) یعنی «هر نفسی در گرو کسب خود است»؛ یادمه بچه که بودم مادرم درباره‌ی آدم‌های خییلی پولدار و ثروتمند می‌گفت که ثروت، امکانات و پول باید در خدمت انسان باشه؛ اما بعضیا یه جوری تکثر ثروت میکنن که مجبورن برای حفظ سرمایه‌شون و محافظت از اون، از زندگی خودشون بزنن و انگار اسیر مال خودشون میشن و یه جورایی دیگه اونا به خدمت پولشون درمیان! خب خیلی حرف حکیمانه‌ای بود🤌 و وقتی میگن دین اسلام، دین حریت و آزادگیه، دقیقا اومده که بهمون تَشَر بزنه «یه وقت اسیر چیزی نشی؛ حتی ثروت و پول!؛ آزاد زندگی کن و آزاده بمیر»... نمی‌دونم لیبرالیسم و نظام کاپیتالیسم چطوری آزادی رو معنی میکنه؛ در حالیکه دقیقا انسان‌ها رو به اسارت میبره؛ یه اسارت طلایی با قل و زنجیرهای گرون قیمت و البته شیک🪙💰 خب توی این سال‌ها فیلم‌ها و سریال‌های زیادی برای نشون دادن این اسارت ساخته شده اما چند سال پیش به یه انیمه برخوردم که خیلی قشنگ این گروگان بودن رو نشون داده و من خیلی گشتم که یه نسخه‌ی سانسور شده براش پیدا کنم که متاسفانه نشد! و از اونجایی که بدون سانسورش رو نمیشه تماشا کرد براتون بخشی ازش رو کات کردم تا تماشا کنید 🎬 داستان درمورد یک کشتی تفریحی هست که از طلا ساخته شده و در ابتدا هر گروهی بهش وارد میشن محو قدرت طلا و سرگرمی‌های بی‌شمارش میشن و کارگزاران شهر با امکانات و پولی که برای قمار و ثروت‌اندوزی به مسافران میدن، اون‌ها رو ترغیب و تطمیع میکنن تا هر چه بیشتر به قمار و سرگرمی بپردازن تا جایی که با پادشاهِ شهرِ طلا رو به رو میشن و همگی می‌بازند و مجبور میشن ما‌به‌ازای پول‌‌های بی‌حد و حصر، تمام عمر رو در کشتی کار کنن و اینطور، یک شهر پرزرق و برق و شبیه بهشت درست کردند (مثل بهشت شداد) که در اون هزاران اسیر، گرفتار طمع و کسبشون هستند. 💰 این دقیقا مثل سیستم اقتصاد کاپیتالیستیه که چرخش فقط با طمع و ولع قارونی میگرده و با ایجاد نیازهای کاذب (با علم روابط عمومی) و تطمیع، مردم رو اسیر و وام‌دار خودش می‌کنه در جایی که خیلی جالب اشاره شده، بعضی از بازنده‌ها به یک شهر زیرزمینی برده میشن که «جهنم طلا» نام داره و بیشترین ذخیره طلا اونجاست و بین این آدم‌ها رها شده، اما جز طلا چیز دیگری اونجا نیست و همگی بسیار تشته هستند و به محض ورود یک تازه وارد، با کیسه‌های طلا به سمتشون میرن و طلب آب می‌کنند! و دقیقا نشون میده که این کسب پر زرق و برق در محل جهنم طلا هیچ فایده‌ای براشون نداره و خیلی منو یاد آیه‌ی ۸۸ سوره‌ی شعرا انداخت «یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ» یعنی «در آن روز که مال و فرزندان سودى نمى بخشد»! نمیدونم تاحالا شنیدید که میگن «الهی دست به خاک بزنی طلا بشه»؟😁🌟 پادشاه این شهر دقیقا چنین قدرتی داره و از هر انگشتش ریسه‌های طلا می‌ریزه؛ اما،اما، میبینیم که در آخر به خاطر حفظ همین کشتی تفریحی و شهر طلاش، از بین می‌ره و یه جورایی اون طلا براش نمی‌مونه و نمی‌تونه نجاتش بده. برام جالب بود که یه جا به این ضرب‌المثل نگاهی متفاوت داشته و به جای اینکه «دعا» درنظرش بگیره، بیشتر به یه «نفرین» تشبیه‌اش کرده🫣💰 بازم شنیدید که وقتی می‌خوان عزت سر کسی بذارن میگن «باید سر تا پاتو طلا بگیرن»!؛ خب این قضیه توی انیمیشن هم اجرا میشه اما نه بعنوان مهمان‌نوازی و پاداش!!؛ بلکه اینکه کسی سر تا پاش رو طلا بگیرن نوعی مجازات سخت از طرف پادشاهه!🥸💲 (توی انیمه‌ی کات شده ببینید) پ.ن: دوستان مبحث «رزق و کسب» بسیار مهم و مفصله که توصیه میکنم برای درک بیشترش به جلسات اتاق کودک و کلبه کرامت مراجعه کنید. ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🚀 توهم صلح؛ و جنگی که تا ابد ادامه داد...🚀 در پست بعد بخوانید 👇 ✍ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Mnimavary 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🚀توهم صلح؛ و جنگی که تا ابد ادامه دارد...🚀 یادمه اوایل نوجوانی، بعد از اینکه داستان‌ها و وقایع انقلاب رو از زبان این و اون می‌شنیدم، به خدا میگفتم که چرا من اون زمان به دنیا نیومدم؛ کاش بودم و منم توی این مسیر کاری میکردم، کاش بودم و وقتی برمیگشتم گذشته رو مرور میکردم خوشحال بودم از اینکه اون زمان موثر بودم... یکم گذشت و محرم شد؛ با شنیدن داستان‌های کربلا بازم گفتم:«کاش من اون روزها به دنیا آمده بودم؛ کاش بودم و کاری می‌کردم!» از داستان‌های زمان پیامبر و حضرت علی که می‌خواندم یا می‌شنیدم، بازم همین جمله رو تکرار میکردم؛ بعد تو عالم بچگی خودمو جای خدا میذاشتم و از دست خودم کلی می‌خندیدم که بالاخره خدا منو باید تو چه زمانی خلق میکرد😅 راستش همیشه فکر میکردم این جنگ‌های مقدس برای گذشته بوده و دیگه صلح‌اش به ما رسیده🤭 که یه بار سر کلاس علوم معلم‌مون گفت:«بچه ها میدونستید بدن ما از روز تولد تا آخر عمرموم هر لحظه در حال جنگه؟ جنگ با انواع ویروس‌ها، میکروب‌ها و کلی تهدید دیگه...» خب من تاحالا اینجوری بهش نگاه نکرده بودم؛ اینکه یه جنگی می‌تونه ناتمام باشه و از بدو خلقت تا ابد ادامه پیدا کنه🤯 و اینکه جنگ فقط برای گذشتگان نبوده و شاید اگر خوب نگاه کنیم (مثل نگاهی که دانشمندان زوم میکنن و با میکروسکوپ فعالیت‌های دفاعی بدن رو میبینن) ما هم الان توی همون خط جنگ هستیم، جنگی که از بدو خلقت «آدم و حوا» شکل گرفته و تا ابد هم برقراره؛ این یه جنگ عجیب و بی‌پایانه که اسمش «جنگ ناتمام حق و باطله»😶‍🌫️ خب همه چی فرق کرد؛ دیگه فرقی نمی‌کرد کی به دنیا آمدم!.. دیگه از اون دوران خیلی فاصله گرفته بودم و مدرس شده بودم و یادمه باید سرکلاس با بچه‌ها درباره‌ی این جنگ ناتمام صحبت میکردم؛ باید بهشون میگفتم که «کل یوم عاشورا» دقیقا یعنی چی و مهم نیست ما توی کدوم دوره به دنیا اومدیم؛ بلکه مهم اینه که در هر زمان که هستیم در جبهه‌ی حق نفس بکشیم؛ مهم اینه که بدونیم برای برقراری صلح و آرامش باید بجنگیم (هم در کلام امیرالمومنین چنین جمله‌ای رو داریم و هم در ادبیات غرب این یک اصل هست)؛ باید بدونیم که ماهیت، سربازان و فرماندهان این جنگ همواره در حال تغییره؛ یکبار این جنگ درونی و نفسانیه و باید خودمون رو از دست خودمون نجات بدیم!، یکبار این جنگ بین انسان‌های صالح و منافقه، یکبار بین دو گروه و یا تفکره و یا حتی مثل امروز بین شیعه و یهودی صهیونیست؛ پس خیلی سعی نکنید از دست جنگ فرار کنید و خیلی به دنبال آرامش ابدی و صلح جهانی نباشید🙄 چند روز پیش طی یه مشاهده‌ی میدانی اینستایی😅 می‌دیدم که فضا پرررر شده از اینکه «درباره‌ی جنگ با بچه‌ها صحبت نکنیم🫠» و منی که مدت‌ها پیش دوره‌ی مربیگری مهدکودک رو گذروندم با خودم گفتم چطوره که درباره‌ی خطرات بیرونی که ممکنه برای کودکان پیش بیاد (مثل آدم‌ربایی، آسیب‌های جسمی و...) بهمون میگفتن باید با بچه‌ها صحبت کنید اما درباره جنگی که هر لحظه گریبانگیرش هستیم نباید با بچه‌ها صحبت کنیم؟؟ بعضی از بزرگترها طوری گوش بچه‌ها رو گرفتن که انگار جنگ بین حق و باطل مهمان این یکی دو روزمونه😐 من نمی‌دونم دقیقا توی مدارس و مهدکودک‌ها قراره چه چیزی مهم‌تر از این موضوعات به بچه‌ها گفته بشه؟ مهمتر از اینکه «تو هر لحظه در انتخاب حق یا باطلی؛ پس حواست رو جمع کن!» بنظرم میشه خیلی راحت با چند تا مثال ساده یا حتی انیمیشن‌ این موضوع رو برای بچه‌ها روشن کرد و پیشنهاد من برای مامان باباها اینه که اولا فکر نکنن لزوما مطرح کردن موضوع جنگ با بچه‌ها مساوی است با ویرانی و خشونت و خون و خون‌ریزی (این ها یه بخش کوچکی از جنگه) و ثانیا وقایع اخیر رو در یه قاب بزرگترِ جنگ حق و باطل که از ابتدا هم بوده برای بچه‌ها جا بندازن؛ اینجوری ضمن اینکه از این فرصت برای تبیین و رشد معرفت توحیدی کودکان استفاده کردیم، یه افق واقعی و حقیقی از جنگ و انواع اون به بچه‌ها ارائه کردیم که نه مثل فیلم‌های هالیوودی ترسناکه و نه غیرقابل هضم👍 پس از همین جا دعوتتون میکنم به دیدن جلسه ۷۶ و ۱۱۲ اتاق کودک تا بتونید بهتر درباره این «جنگ ناتمام» با بچه‌ها گفتگو کنید. لینک دانلود👇 http://strategistkids.ir/ck76 تذکر: برای نمایش پلتِ مناسب برای کودکان به ملحقات جلسه ۷۶ مراجعه کنید. ✍ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Mnimavary 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
🎥 فهم چهار رویای اصلی یهودیان به کمک انیمیشن «عقبه‌ی آمریکایی» ✅ آشنایی نوجوانان با ضرورت رویاسازی در کار فرهنگی ✅ مطالعه‌ی موردی رویاشناسی یهودی به کمک انیمیشن «عقبه‌ی آمریکایی» 💿آشنایی با جلسه‌ی ۱۶ اتاق نوجوان (استراتژی برای کودکان و نوجوانان) 📌 در دو پست بعدی بخوانید 👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
1⃣ قسمت اول 🎥 رویاشناسی یهودی با انیمیشن «عقبه‌ی آمریکایی» یه عبارتی که خیلی زیاد شنیدیم و شایدم زیاد گفتیمش، «کار فرهنگیه»؛ خب حالا اگر دقیق بخواهیم تعریفش کنیم میدونیم یعنی چی؟🤔 میدونستید اصلی‌ترین رسالت کار فرهنگی «رویا سازیه»؟ حالا یعنی چی؟🧐 یعنی کار فرهنگی باید از یه آرمانی رویا بسازه، مردم جامعه رو نسبت به اون رویا باورمند کنه، و در آخر مردم رو برانگیزه تا سمت اون رویا به حرکت و تکاپو بیفتن مثلا شنیدید میگن «رویای آمریکایی»؟ یا «رویای ایرانی اسلامی»؟ و اینکه میدونید هر امپراتوری قدرت خودش رو مدیون داشتن همین رویاهاست؟ خب طبیعتاً این خیلی مهمه که نوجوان‌هامون از همین دوران بدونن دقیقا کار فرهنگی چیه؛ چطوری میشه رویا ساخت و در نسبت به اون رویا مردم رو باورمند کرد؛ چطوری میشه مردم رو به سمت اون رویا سوق داد و در مرحله‌ی آخر، چطوری میشه از این رویا حراست و نگهداری کرد تا مردم ازش منحرف نشن👌 اگه دوست داریم نوجوان‌هامون هر چی زودتر این موارد رو بدونن و مثل خیلی از نهادهای مثلا فرهنگی، هی به در و تخته نکوبن🫣، پیشنهاد میدم به شیوه و سبک «تربیت تفریحی» و با انیمیشن «عقبه‌ی آمریکایی» بریم که یه نمونه از این رویاسازی از نوع یهودی رو بهشون نشون بدیم تا ضمن یه مطالعه‌ی موردی برای کار فرهنگی، بچه‌ها متوجه بشن که یهودی‌ها چرا و با چه رویایی از سراسر جهان به سمت آمریکا مهاجرت کردن و چطوری نیویورک رو بعنوان پایتخت مالی و... جهان از هر رقیبی پاکسازی کردن و یه جورایی برای خود کردن؛ و اصرارشون برای اشغال و تخریب فلسطین از چه رویایی میاد😮 خب این انیمیشن قدیمی که ساخته‌ی اسپیلبرگِ یهودیه در سال ۱۹۸۶ هست، ماجرای یه سری موش (یهودی‌ها) رو روایت می‌کنه که در سال ۱۸۸۵ (اوج جنگ سرد) در حکومت تزارهای روسیه زندگی میکردند و بعد از حمله‌ی قزاق‌ها به روسیه (شوروی پنج سال بعد این انیمیشن فروپاشید) با رویا و فریب «سرزمین فرصت‌ها» قصد مهاجرت به نیویورک رو میکنن تا به خیال خودشون برن به سرزمینی که اولا هیچ گربه‌ای توی اون نیست! و ثانیا این شهر پر شده از غذا و پنیر و آزادی بیان و... «فایول» بچه موشیه که همراه خانوادش برای این سفر سوار به کشتی میشه و طی یه طوفان به دریا میفته و مجبور میشه دور از خانوادش، در یک بطری به نیویورک بره (دیرین گونه‌ی کودکی که دور از خانواده و تنها به آب سپرده میشه رو متوجه شدید دیگه؟! تازه فایول در آخر داستان منجی قوم هم هست😉) ادامه در پست بعد 👇 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary
2⃣ قسمت دوم 🎥 رویاشناسی یهودی با انیمیشن «عقبه‌ی آمریکایی» وقتی فایول به خشکی میرسه، مجسمه‌ی نیمه‌کاره‌ی آزادی رو میبینه که از قضا یک پرنده‌ی فرانسوی داره تکمیلش می‌کنه (میدونستید این مجسمه رو فرانسوی‌ها ساختن؟) بعد از اون فایول به شهر می‌ره و میبینن که نخیر! اینجا هم گربه داره! و شهر بدون گربه، شهر پر از غذا و... یک فریب بوده فایول توسط این گربه‌ها گروگان گرفته میشه و با یک گربه که خودش رو به شکل موش جا زده آشنا میشه و به فریب اون‌ها پی میبره؛ در آخر هم با فرار از دست گربه‌ها، پیش موش‌های طرفدار آزادی رفته و اونا رو از نقشه‌ی گربه‌ی موش‌نما مطلع کرد و به کمک این گروه تمام گربه‌ها رو از شهر اخراج میکنن.. بیایید از طریق انیمیشن، چهار رویای اصلی یهودیان رو روشن کنیم👇 ⭐ یهودیان ۴ تا رویای اصلی دارن که با اون مردمشون رو برمی‌انگیزن و می‌خوان باهاش تمدن‌سازی کنن؛ اولیش «رویای یهودی سرگردانه» که مثل چیزی که انیمیشن نشون میده به کمک اون القا میکنن که یهودیان سراسر جهان پراکنده هستند و سرگردان؛ اون ها همه جا تخت ستم گربه‌ها (انواع و اقسام دشمن‌ها) هستن و باید مهاجرت کنن (یکبار از سراسر جهان به آمریکا و یکبار به فلسطین) و بعد با بیرون کردن دشمنانشون شرایط حاکمیتی، مالی و... رو در دست بگیرن؛ از طرفی یهودیان اگر ببینن در چشم اندازشون فریب خوردن، خودشون شرایط زندگی رو به وجود میارن (مثل نشون دادن جلسه‌ی سری که بین موش‌ها برگزار شد و منجر به بیرون راندن گربه‌ها و ایجاد نظام حاکمیتی جدید شد) و انیمیشن نشون میده بعد از موفقیت، دور مجسمه آزادی طواف میکنن! اونا طبق قاعده‌ی خودشون از دشمن کولی میگیرن (از گربه‌ی موش‌نما) ⭐ دومین رویا و رویای اصلی، رویای کاسموپولیتیسم و جهان‌وطنیه، که رویای تسخیر امور جهان و اداره‌ی اونه (مثل الان که نظام مالی جهانی رو اداره میکنه و توی انیمیشن هم نمونه‌ی این تسخیر رو در نیویورک میبینیم) ⭐ و اینجاست که رویای سوم و چهارم برای تحقق اون حاکمیت جهانی شکل میگیره، یعنی «رویای اشغال سرزمین موعود» و «رویای برپایی معبد سلیمان» که بعدش بتونن با اشغال و برپایی معبد سلیمان به جای مسجدالاقصی، یک مقر فرماندهی برای خودشون ایجاد کنن و حاکمیت خودشون رو به جهان تحمیل کنن🙄 شما میتونید ضمن اینکه توی این روزهای داغ جنگ با صهیونیست‌ها با نوجوان‌هاتون درباره‌ی رویا شناسی یهودی صحبت میکنید و فضا رو براشون روشن و شفاف میکنید، به روش تربیت تفریحی، هم یه انیمیشن ببینید و هم یه مطالعه‌ی موردی رویاسازی رو تماشا کنید؛ یادتون باشه حتما بعدش با بچه‌ها درباره‌ی رویاهای بومی ایرانی اسلامی، رویای مهدویت و ظهور و... صحبت کنید و پیشنهادهای بچه‌ها درباره‌ی ترویج و القای هر چه بهتر این رویاها رو یادداشت کنید👌 ✅ خلاصه‌ای از جلسه ۱۶ «استراتژی برای نوجوانان» که برای فهم کامل‌تر حتما دانلودش کنید👇 http://strategistkids.ir/cn16 ✍مریم خانمحمد نیماوری 📢 کانال تفکر تفریحی در بله: https://ble.ir/tafakortafrihi 📢 در ایتا: https://eitaa.com/tafakortafrihi 📢 در تلگرام: https://t.me/tafakortafrihi اینستاگرام: Nimavary