eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
562 عکس
78 ویدیو
491 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ بیت الاحزان یک حقیقت فراموش نشدنی ۷ 🖊 استاد محمدصادق نجمی رحمه‌الله 📚 مجله میقات حج ٫ سال ۱۳۷۱ ٫ شماره ۲ ◾️ خلاصه و نتیجه‏ این بود اجمالى از تاریخ بیت‏‌الأحزان و طبعاً کسانى که داراى فراغت کافى و دست‌رسى به منابع بیش‌ترى دارند، مى‏‌توانند مطالب ارزنده و نکات جالب‌‏ترى در اختیار علاقه‏‌مندان قرار دهند. و اینک مطالب گذشته را به صورت چند نکته خلاصه و نتیجه‌‏گیرى مى‌‏کنیم: 1 - بیت‌‏الأحزان، از دوران حیات حضرت زهرا - سلام ‏اللَّه علیها - تا سال 1344 ه، محلى بوده است مشخص و معین که شیعیان با پیروى از روش حسین بن على - ع - در طول تاریخ به این بیت اهمیت خاصى قائل بوده و آن‌جا را همانند سایر مشاهد و حرم‌ها زیارت و در آن‌جا به نماز و عبادت مى‏‌پرداختند و حتى امام غزالى اهل سنت نیز به نماز خواندن در این محل تشویق و توصیه نموده است. 2 - بیت‌‏الأحزان در زمان حسین بن على - ع - داراى چادر و خیمه بوده و سپس به ساختمان مبدل گردیده است که هنگام تخریب داراى گنبد بوده است. 3 - بیت‏‌الأحزان در اصطلاح عامه، گاهى به «مسجد فاطمه» و گاهى با هر دو نام و گاهى نیز به «قبةالحزن» نامیده شده و طبعاً نویسندگان نیز از هر سه نام مصطلح، استفاده نموده‌‏اند، ولى آن‌چه مسلم است بیت‏‌الأحزان هیچ‌گاه به‌عنوان یک مسجد واقعى شناخته نشده است و وجود چند قبر در داخل آن که سمهودى اشاره نموده، دلیل و مؤید این معنا است. مؤید دیگر این‌که: در تألیفات مدینه ‏شناسان، مانند «اخبار مدینه» ابن نجّار، متوفاى 643 ه و «وفاء الوفا»ى سمهودى متوفاى 911 ه و «عمدة الاخبار» احمد بن عبدالحمید عباسى، متوفاى قرن دهم هجرى که همه مساجد موجود در داخل و خارج مدینه را معرفى نموده‌‏اند، از مسجدى به نام مسجد فاطمه ذکرى به میان نیامده است. 4 - نکته مهم این‌که: بنابر مضمون روایات، بیت‏‌الأحزان، در داخل بقیع بوده و همه مورخان بدون استثنا بر همین معنا تصریح و اضافه مى‏‌کنند که در سمت جنوبى و در مجاورت حرم ائمه اهل بیت - علیهم‏‌السلام - قرار داشته است. بنابراین محلى که در سال‌هاى اخیر در خارجِ بقیع، به نام بیت‏‌الأحزان معروف گردیده، با واقعیات تطبیق نمى‌‏کند و منابع حدیثى و تاریخى آن را تأیید نمى‌‏نماید. در ملاقات‌هاى مکررى که با آقاى عمروى‏22 شیخ‌‏العلماى حجاز در سال‌هاى 52 - 55 شمسى در مدینه منوره داشتم، به همین معنا تأکید و محل فعلى را موضوعى بى‌‏اساس و عملى عوامانه معرفى مى‌‏نمودند. @tafaqqoh
✔️ بیت الاحزان یک حقیقت فراموش نشدنی ۸ 🖊 استاد محمدصادق نجمی رحمه‌الله 📚 مجله میقات حج ٫ سال ۱۳۷۱ ٫ شماره ۲ پاورقى‌‏ها: 1 - خصال ابواب الخمسه - وسائل الشیعه، ج 2، ص 922، باب 87 از ابواب دفن 2 - بحارالانوار، ج 43، ص 177 3 - البیت المسکن سواء کان من شعر او مدر - اقرب الموارد 4 - قدیمى‏‌تر از این کتاب، تاریخ المدینة است که وى در سال 199 در قید حیات بوده و در کتاب‌هائى که تا قرن دهم در تاریخ مدینه تألیف گردیده، از جمله در وفاء الوفا، از تاریخ ابن زباله مطالب فراوان نقل شده است ولى متأسفانه از این کتاب در قرن‌هاى اخیر خبرى نیست. 5 - ابوزید عمر بن شبه نمیرى فقیه و محدث و مورخ نامى در سال 173 متولد و در سال 262 وفات نموده است. در شرح حال ابن شبه چنین نوشته‏‌اند: «او شخصى است ادیب، فقیه، مورخ، صادق و دقیق، عالم به آثار، ناقل اخبار و صاحب تألیفات بسیار و...» - ابن ندیم از وى 18 کتاب معرفى مى‏‌کند. در شرح حال او به فهرست ابن ندیم وفیات الاعیان، تاریخ بغداد، تهذیب الأسماء و اللغات، تذکرة الحفاظ و لسان المیزان مراجعه شود. تاریخ ابن شبه براى اولین بار در سال 1399 ه. با تحقیق فهیم محمد شلتوت در چهار جزء و 1396 صفحه در عربستان سعودى چاپ و اخیراً در قم افست گردید. قسمت مهم جلد سوم و چهارم این کتاب به شرح زندگانى و حوادث دوران خلافت عثمان اختصاص یافته است که دلیل هوادارى و علاقه شدید او به عثمان است. 6 - ابن حجر عسقلانى (در اصابة) ج 3، ص 305 با استناد به همین مطلب این بانو را نیز در ردیف سایر زنان، یکى از صحابه رسول خدا معرفى نموده است. 7 - واخبرنى خبر ثقة قال یقال انّ المسجد الذى یصلّى جنبه شرقیاً على جنائز الصبیان کان خیمة لامرئة سوداء یقال لها رقیة کان جعلها هناک حسین بن على - ع - تبصر قبر فاطمه - علیها السلام - و کان لایعرف قبر فاطمه رضى ‏اللَّه عنها غیرها. تاریخ المدینه ج 1، ص 106 8 - احیاءالعلوم، ج 1، ص 260 9 - ابن جبیر از علماى اندلس و در علم فقه و شعر و نویسندگى از بارزترین دانشمندان دوران خویش و از معروف‌ترین و قدیمى‏‌ترین جهان‌گردان اسلامى است، او رحله و سیاحت‌نامه خود را چنین نامیده است: «تذکرة بالاخبار عن اتفاقات الأسفار» این کتاب قبلاً در لیدن و اخیراً در بیروت چاپ شده است. در شرح حال ابن جبیر، رجوع شود به دائرةالمعارف اسلامى، ج 3، ص 204 - 207 و مقدمه رحله، چاپ لبنان و الکنى و الألقاب، ج 1، ص 232 10 - و یلى هذه القبة العباسیة بیت ینسب لفاطمة بنت الرسول - ص - یقال انه الذى آوَتْ الیه و التزمت فیه الحزن على موت ابیها المصطفى - ص - رحله ابن جبیر چاپ لیدن، صفحه 196 و چاپ دارالکتب اللبنانى صفحه 144 11 - علما و دانشمندان را چنین معرفى نموده‌‏اند: «الشیخ نورالدین على بن احمد سمهودىِ مصرىِ شافعى، شخصیت دانشمند و مفتى مدینه، مدرس و مورخ این شهر، پیشوا و مقتداى مورخان. سلسله نسبش به حسن مثنى فرزند امام مجتبى - ع - منتهى مى‏‌شود. او به سال 844 در مصر متولد و پس از تحصیلات و حفظ نمودن قرآن و نیل به مدارج علمى، در فنون مختلف از سال 873 در مدینه منوره مُتوطّن و از اساتید بزرگ حرم شریف نبوى - ص - گردید. وى در تاریخ مدینه منوره سه کتاب نوشته است که یکى مفصّل و جامع‌‏الأطراف به‌نام «اقتفاء الوفا باخبار دارالمصطفى» است که در حادثه آتش‏‌سوزى مسجد نبوى در ماه رمضان سال 886 ه از بین رفته است. دومى «وفاء الوفا باخبار دارالمصطفى» کتابى است که به قول خودِ سمهودى به درخواست کسى که «طاعته غُنمٌ و مخالفته غُرمٌ» مطالب کتاب قبلى را در این کتاب تلخیص نموده است، ولى در عین حال داراى گسترده‌‏ترین و دقیق‌ترین مطالب در تاریخ مدینه مى‏‌باشد که در هیچ یک از منابع دیگر نمى‏‌توان به دست آورد. این کتاب در دو جلد و در 1435 صفحه چاپ شده است. و سوّمى «خلاصة الوفا» است و مطالب «وفاء الوفا» را در این کتاب تلخیص نموده و این کتاب نیز چاپ شده است. سمهودى داراى تألیفات متعدد دیگرى نیز مى‌‏باشد. وفات وى در سال 911 ه در مدینه واقع گردید. در شرح حال او به شذرات الذهب، اعلام زرکلى و الکنى و الالقاب مراجعه شود. 12 - وفاءالوفا، ج 3، ص 918 @tafaqqoh
✔️ بیت الاحزان یک حقیقت فراموش نشدنی ۹ 🖊 استاد محمدصادق نجمی رحمه‌الله 📚 مجله میقات حج ٫ سال ۱۳۷۱ ٫ شماره ۲ ادامه پاورقی‌ها: 13 - در طول تاریخ تعداد زیادى از جهان‌گردان غربى در قیافه مسلمانان و در زىّ حجاج وارد مکه و مدینه گردیده‌‏اند و اکثر آنان نیز که از نویسندگان بوده‏‌اند، توانسته‌‏اند مشاهدات و برداشت‌هاى خود را به صورت کتاب و سفرنامه در اختیار دیگران قرار دهند، گرچه بعضى از این نوشته‌‏ها و برداشت‌ها توأم با مطالب خلاف واقع و نادرست و همراه با اغراض و تعصّب است، ولى در عین حال، مى‌‏توان مطالب و نکات ارزشمند و پر بها نیز از آن‌ها به‌دست آورد که یکى از جهان‌گردان همان «ریچارد بورتون» انگلیسى است که در سال 1853 میلادى به صورت یک مسلمان افغانى به نام «عبداللَّه» به مکه و مدینه مسافرت کرده و در تمام مراسم حج شرکت و از همه اماکن و بقاع متبرّکه دیدن نموده و به همه جزئیات پرداخته است و سفرنامه خود را در دو جلد بزرگ منتشر ساخته است. موسوعة العتبات المقدسه، ج 3، ص 260 14 - موسوعة العتبات المقدسه، ج 3، ص 285 15 - فرهاد میرزا معتمدالسلطنه متوفاى 1305 ه در میان شاه‌زادگان قاجار، از نظر علمى داراى شخصیت بارزى است که از وى شش جلد کتاب، در فنون مختلف به جاى مانده از جمله آن‌ها «قمقام ذخّار» در مقتل و «هدایة السبیل» که سفرنامه حجِ اوست و هر دو کتاب در موضوع خود در زبان فارسى از بهترین کتاب‌ها به شمار مى‏‌رود. 16 - هدایة السبیل چاپ مطبوعاتى علمى تهران، ص 141 17 - ابراهیم رفعت پاشا، در سال 1318 ق فرمانده نگهبانان محمل مصرى و در سال 1320 و 21 و 25 به عنوان امیرالحاج از طرف خدیو مصر به حج مشرف شده و خاطرات خود را به نام مرآت الحرمین نگارش نموده است. این کتاب به نوبه خود یکى از کتاب‌هاى سودمند که در دو جلد در مصر چاپ و در اولین سال پیروزى انقلاب اسلامى در قم افست شده است. 18 - مرآت الحرمین، ج 1، ص 426 19 - خاطرات مکه - چاپ‌خانه حیدرى تهران، ص 129 20 - علّامه بزرگوار و شخصیت مجاهد و احیاگر شیعه در شام و لبنان. مرحوم سید شرف الدین مستغنى از تعریف و بالاتر از توصیف است که خدمات ارزنده و ضداستعمارى و آثار ارزشمند و علمى او مانند: «النص و الاجتهاد» و «المراجعات» و ده‌‏ها کتاب دیگر، شاهد مجاهدات و دلیل بر عظمت شأن و علوّ مقام علمى و سعه اطلاعات وى مى‏‌باشد. 21 - النص و الاجتهاد، با تحقیق ابومجتبى، ص 302 22 - آقاى شیخ محمد على عمروى شخصیت علمى و روحانى، از اهالى مدینه است که پس از تکمیل تحصیلات خود در حوزه علمیه نجف به مدینه مراجعت و تربیت و سرپرستى شیعیان مدینه و اطراف آن را به عهده گرفته است. @tafaqqoh
🔷 کانال دروس خارج استاد مهدی بیگدلی دام عزه (ممتحن مشهور و قدیمی امتحانات شفاهی قم) ✔️ @doruseostadBigdeli @tafaqqoh
🌷يادداشت‌هاي قرآني و روايي (20) : 🌷موضوع :  تفسير «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون» بمناسبت شهادت سردار سليماني 🌷جمله‌ي «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون» در مرگ هر انساني در زبان وابستگانش، جاري و ساري است؛ اما متأسفانه كمتر به معناي بلند عرفاني آن توجه مي‌شود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائيم نه مال خودمان؛ يعني أنانيتي كه ما به خود نسبت مي‌دهيم، حقيقتاً مال ما نيست؛ بلكه مالكش خدا است؛ زيرا ما عبديم؛ و العبد و ما في يده كان لمولاه؛ بنابراين هستي‌اي كه ما به خود نسبت مي‌دهيم؛ هستي حق است كه بشكل عاريه‌اي به ما انتساب يافته است؛ ولي اين انتساب عاريه‌اي ما را بتوهم انداخته كه خيال كنيم ما موجويتي داريم كه مال خودمان است؛ جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار مي‌دهد كه اين‌گونه مپنداريد كه اين انتساب، حقيقي است؛ بلكه اين انتساب، مجازي و عاريه‌اي است؛ و انتساب حقيقي از آن خدا است.  «وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون» ما بسوي خدا برمي‌گرديم، رجوع به خدا چه معني دارد؟  چنانكه گفتيم انتساب هستي به ما عاريه‌اي است ولي ما از آن غفلت داريم لذا خيال مي‌كنيم ما موجويتي داريم كه مال خودمان است؛ يعني ما خود را موجود دومي مي‌پنداريم كه نسبت به موجوديت خداوند، مباينت دارد؛ درك درست جمله «إِنَّا لِلَّهِ» براي ما روشن مي‌كند كه وجود دومي در كار نيست تا مباينتي باشد؛ اگر اين درك تحقق يافت، با رفع پندار دوگانگي، وجود منتسب به ما، به مالك اصليش، يعني به خدا باز مي‌گردد؛ عينا مثل ظرف عاريه‌اي است كه انسان از ديگري گرفته و عاريه بودنش را فراموش كرده است و بعد متوجه شده است كه اين ظرف مال ديگري است؛ لذا مالكيت پنداري از  بين خواهد رفت و در نظر او ملك به مالكش برمي‌گردد؛ هر انساني دير يا زود، اختيارا يا جبرا اين نكته را كه وجودش، مِلك او نيست، شهود مي‌كند؛ لذا وجودش به مالك اصلي‌اش باز مي‌گردد.  ولي البته رسيدن به اين معنا در حد فهم و يافت علم حصولي چندان كارساز نيست بلكه بايد او اين معنا را شهود كند و به ادارك حضوري به اين معنا برسد؛ يعني انسان اين موجود بالعرض و مجازي، بايد مجازيت وجود خود و عاريه بودن أنانيت خود را شهود كند؛ تا اين رجوع واقعا رخ دهد.   و از عوامل بسيار مؤثر در رسيدن به اين شهود با اختيار، مسئله جهاد في سبيل الله است؛ زيرا وقتي انسان آگاهانه جانش را در معرض تقديم به خدا قرار مي‌دهد؛ در باطن، خود را راضي به عبور از خود كرده است و راضي مي‌شود كه انانيتش را رها كند؛ رسيدن به اين اندازه از گذشت از خود، نقش بزرگي در شهود بي‌چيزي خود دارد؛ و شايد شهيد سليماني به شهود از بي‌چيزي خود رسيده بود كه چنين عاشق شهادت شده بود؛ هينئا له. eitaa.com//oshaghierfan @oshaghierfan
✔️ دروس استاد شیخ جواد مروی دام ظلّه 🔹 تقریرات فقه @ostadmarvi1 🔹 تقریرات اصول @ostadmarvi2 🔹 پایگاه اطلاع‌رسانی (دریافت صوت دروس سطح و خارج و...) 🌐 Ostadmarvi.ir @tafaqqoh
منتقی الاصول ✔️ تقریر درس اصول آیةالله سید محمد روحانی رحمه‌الله؛ ۷ مجلد 🖊 مقرر: شهید سید عبدالصاحب حکیم قدس سره 🌐 http://alfeker.net/library.php?id=4643 @tafaqqoh
🤝 کنارتم هم وطن 🌊 کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان 💠 قرارگاه جهادی شهید موسی اسکندری 🔹 اقلام مورد نیاز: پتو، کنسرو، آب، چادر مسافرتی و... 🔸 محل جمع آوری: مسجد حجازی اهواز 🔹کمک‌های نقدی: 5859837005872029 🔸 شماره تماس: 09163228526 ▫ مجموعه فرهنگی طلیعه داران ظهور اهواز @taliedaran @Shahideskandari
فاطمة الزهراء (علیهاالسلام) من قَبلِ الولادة إلى ما بَعدَ الإغتيال و الشهادة من مصادر أهل السنة و الجماعة 🌐 https://drive.google.com/open?id=1OTbHR3exPJFjhyxAjCf1lg5C1839YQb0 @tafaqqoh
حیاة الزهراء (علیهاالسلام) بعد أبیها الرسول (صلّی الله علیه و آله و سلم) 🌐 https://drive.google.com/open?id=1Rvcd3qMIj7PS4eWZdgkX6AXZ4YKYMXqp @tafaqqoh
فاطمة الزهراء (علیهاالسلام)؛ أحداث ما بعد رحيل الخاتم (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlalotdVpOc0FIRG8 @tafaqqoh
جُنّة العاصمة در تاریخ ولادت و حالات حضرت فاطمه (سلام الله علیها) [فارسی] 🖊 مرحوم سید محمدحسن میرجهانی (قدّس سرّه) 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlYnNRcHR3dkVzSDg @tafaqqoh
فاطمه (سلام الله علیها) حلقه وصل رسالت و امامت 🎤 مجموعه سخن‌رانی‌های آیةالله وحید خراسانی دام ظلّه 🌐 https://drive.google.com/open?id=1dspIscY5EcSh1p4r38MF5OwP-3rLQpFj @tafaqqoh
98-08-23.MP3
5.47M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه اول 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
98-09-07.MP3
10.08M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه دوم 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
هدایت شده از M.J.A
98-09-14.MP3
9.81M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه سوم 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
98-09-21.MP3
11.56M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه چهارم 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
98-10-05.MP3
23.88M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه پنجم 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
98-10-11.1.MP3
5.26M
🔰 #فن_خطابه 🔅 جلسه ششم 🔸 استاد خلیل زاده @madras_emb
📗 تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة ٫ الاجتهاد و التقلید 🖊 آیةالله محمد فاضل لنکرانی رحمه‌الله 🌐 https://drive.google.com/open?id=1-j4P92qr2V5fX7Ht8cKatubcyDelDMr0 @tafaqqoh
📗 الاجتهاد و التقلید 🖊 آیةالله شیخ حسین حلی رحمه‌الله (از افاضل تلامذه مرحوم نائینی اعلی الله مقامه) 🌐 https://drive.google.com/open?id=1FTjQCNjA6PG4Kcs-xjOrj423PHfmi-z1 @tafaqqoh
📙 التقلید و الاجتهاد ٫ دراسة فقهیة لظاهرتَي التقلید و الاجتهاد الشرعیینِ 🖊 علامه دکتر عبدالهادی فضلی رحمه‌الله (از شاگردان مرحوم شهید صدر اعلی الله مقامه) 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlWDc4YzVIYVUzWlE @tafaqqoh
📘 الاجتهاد و التقلید و سلطات الفقیه و صلاحیاته 🖊 آیةالله محمدمهدی آصفی رحمه‌الله (از شاگردان مرحوم شهید صدر اعلی الله مقامه) 🌐 https://drive.google.com/open?id=1kUyR_ReqGZzf4_KfSZ8byfrpOWUqOQ9H @tafaqqoh
📙 التقلید 🖊 استاد فقهاء مرحوم شیخ مرتضی انصاری قدس سره 🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlVGQ0aTJtS25WOGM @tafaqqoh
📚 فارسی دروس خارج آیةالله سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله 🏷 کتاب الصوم، کتاب الاجارة، کتاب النکاح، کتاب البیع، کتاب المضاربة و... @tafaqqoh