🔊 #دریافت_صوت ۹ جلسه کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
✔️ برگزار شده در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها؛ آذر ۹۸
@tafaqqoh
090104_02.mp3
23.57M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه اول
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_137188131.mp3
11.95M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه دوم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
090106_02.mp3
25.21M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه سوم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
090108_01.mp3
10.21M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه چهارم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_142398731.mp3
10.16M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه پنجم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_142955231.mp3
8.28M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه ششم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_143674189.mp3
10.92M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه هفتم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_144223716.mp3
8.16M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه هشتم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
1_145581982.mp3
10.16M
🔊 کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش ٫ جلسه نهم
🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه
@tafaqqoh
تفقه
🔊 #دریافت_صوت ۹ جلسه کارگاه راهکارهای ارتباط اثربخش 🎤 استاد حجةالاسلام زارعیان دام عزه ✔️ برگزار
صوت این جلسات رو میتونید به صورت:
۱. ویرایش شده
۲. موضوع بندی شده
و ۳. کم حجم
از کانال
@ravanshenasizaer
دریافت کنید.
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 1.pdf
11.29M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۱
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 2.pdf
12.35M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۲
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 3.pdf
10.61M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۳
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 4.pdf
12.36M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۴
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 5.pdf
11.02M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۵
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة (تقريرات الشيخ محمد الفاضل اللنكراني) - محمد حسين اليوسفي الكنابادي الخراساني 6.pdf
12.51M
📚 أصول الشیعة لإستنباط أحکام الشریعة ٫ ج ۶
✔️ تقریر دوره کامل درس خارج اصول مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی اعلی الله مقامه
🖊 استاد شیخ محمدحسین یوسفی دام عزه
@tafaqqoh
هدایت شده از کانون ادبیات عرب
فایل پی دی اف کتاب شَرحُ العَوامِل فِی النَّحو و #مَعَهُ ایضاحُ المَسَائِلِ فِی شَرحِ العَوامِل
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
هدایت شده از کانون ادبیات عرب
شرح العوامل با تعلیقه دره صوفی.pdf
3.1M
فایل پی دی اف کتاب شَرحُ العَوامِل فِی النَّحو و #مَعَهُ ایضاحُ المَسَائِلِ فِی شَرحِ العَوامِل
#معرفی_کتاب
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️
✔️ یکی از پیشفرضهای مهم تولید #علوم_انسانی و #تمدن_سازی اعتبار منابع دینی در گزارههای مختلف علوم انسانیست؛
🔹 اندیشمندان مختلف با توجه به اهمیت این پیشنیاز، تحقیقات خوبی در این زمینه ارائه کردهاند؛
✔️ در منابع اصولی ما، بحث حجیت خبر واحد در غیر فروع فقهیه لابهلای بحث انسداد مطرح است؛ بنابراین شایسته است مراجعه به این بحث مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرد.
🔹 به عنوان نمونه چند مقاله زیر قابل اعتنا است:
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله پیرامون گستره حجیت و اعتبار خبر واحد در اثبات احکام و نظامات فکری
✔️ اعتبار #خبر_واحد در #علوم_انسانی
🖊 استاد محمد عربصالحی دام عزه
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/347497
✔️ اعتبار خبر واحد در مباحث غیرفقهی
🖊 استاد علیاکبر کلانتری دام عزه
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/261105
✔️ اعتبار #معرفت_شناختی خبر واحد در اعتقادات دینی
🖊 استاد محمد حسینزاده و استاد عبدالله محمدی دام عزهما
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/310539
✔️ حجیت خبر واحد و کاربرد آن در استنباط نظام اخلاقی و تربیتی اسلام و گزاره های آن
🖊 استاد محمد داوودی و استاد رضا حبیبی دام عزهما
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/340553
✔️ اعتبار خبر واحد در #تفسیر و #اعتقادیات از منظر علامه طباطبایی [رحمهالله]
🖊 استاد عبدالله محمدی دام عزه
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/360979
✔️ بررسی انتقادی دیدگاه شیخ محمد سند [دام ظله] دربارهی حجیت خبر واحد در عقاید
🖊 استاد حمیدرضا شاکرین دام عزه
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/355071
✔️ رهیافتی نو بر حجیت خبر واحد در تفسیر قرآن (با تکیه بر دیدگاه شیخ طوسی [رحمهالله])
🖊 استاد محمد امامی و استاد مصطفی احمدی فر دام عزهما
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/401481
✔️ بررسی مقایسه ای توجیه باورهای مبتنی بر گواهی و حجیّت خبر واحد (با تمرکز بر آرای الیزابت فریکر و شیخ انصاری)
🖊 استاد علیرضا دری نوگرانی دام عزه
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/390733
✔️ گستره حجیت خبر واحد در مکتب محقق اردبیلی
🖊 استاد حامد نعیمی و استاد محمود جمالالدین زنجانی دام عزهما
🌐 http://ensani.ir/fa/article/download/324261
@tafaqqoh
✅ توضیح #اقسام_تواتر
✔️ تقریر درس خارج اصول فقه آیةالله شبیری زنجانی حفظه الله، مبحث خبر واحد، تاریخ ۹۵/۱۱/۱۷
#انواع_تواتر
#تواتر_لفظی
یکی از مثالهای معروف که برای تواتر ذکر میشود تواترِ وجود مکّه است. همه یقین به وجود مکه دارند در حالی که عدالت، تقوا و بقیه شرایط درباره همه اشخاصی که به وسیله اخبارشان چنین علم و یقینی حاصل شده است، محرز نیست ولی با این وجود ما از کثرت آنها یقین پیدا میکنیم که مکه موجود است؛ زیرا عادتاً ممکن نیست تمام این جمعیت این خبر را #جعل نموده باشند.
برخی در تحلیل وجه حصول چنین یقینی از اخبار این اشخاص میگویند: زمانی که انسان یک مطلبی را دفعه اول میشنود احتمال میدهد که مخبر آن راست و یا دروغ میگوید. با آمدن مخبر دوم و ضمیمه شدن خبرش به خبر مُخبر اول، احتمال دروغ بودنِ خبر، ضعیفتر میشود و این ضعیف شدنِ احتمالِ کذب، با اخبار مخبِرهای بعدی، به تدریج ضعیف و ضعیفتر میشود تا به حدی که انسان یقین به عدم کذب پیدا میکند زیرا بر حسب عادت اتفاق نمیافتد که این تعداد از مخبرین نسبت به یک خبر واحد مرتکب کذب شوند.
#تواتر_معنوی
گاهی افراد زیادی مطلبی را نقل میکنند که علی رغم توافق بر اصل مطلب، نسبت به جزئیات آن اختلاف دارند به عبارت دیگر این افراد از دو چیز خبر داده و #مشهودٌ _بِه ایشان دو چیز است اما نسبت به یکی #توافق و نسبت به دیگری #اختلاف دارند؛ به عنوان مثال ما یقین به تحقق اصل قضیه #کربلا و اصل شهات حضرت #سید_الشهدا علیه السلام و اصحابش رضوان الله علیهم داریم و منشأ آن خواب یا کشف عقلی نیست بلکه از طریق نقلیاتی که در این موضوع صورت گرفته چنین یقینی به وجود آمده است در حالی که قضیه کربلا به یک شکل نقل نشده است بلکه شاید به هزار صورت مختلف نقل شده باشد.
وجه این که علی رغم این اختلافهای زیاد در نقل افراد، ما از این نقلیات، یقین به اصل شهادت پیدا میکنیم این است نقل ناقلین قضیه کربلا در حقیقت منحلّ به دو مطلب و شهادت میشود: یک مطلب و #شهادت مربوط به #اصل شهید شدن و دیگری مربوط به #کیفیت شهید شدن است. و شهادت بر اصلِ شهید شدن نسبت به کیفیت شهید شدن #ارتباطی نیست به این معنا که انکار کیفیت شهید شدن مستلزم انکار اصل آن نیست و لذا اگر ما به ناقل بگوییم این کیفیت شهید شدن که شما نقل میکنید از نظر تاریخی قابل پذیرش نیست، میتواند بگوید: اگر شما منکر کیفیت شهید شدن شوید، نمیتوانید اصل آن را نیز انکار کنید. بله گاهی فرد بر دو امرِ ارتباطی شهادت میدهد که انکار یکی انکار دیگری نیز هست، در این موارد شهادت او یک شهادت محسوب میشود اما در مثال مورد بحث، اصل شهید شدن و جزئیات آن، دو شهادت است و ارتباطی نیست، از این رو انحلال پیدا میکند، گویی یک تواتر لفظی با یک امر غیر متواتر با هم ضمیمه و اسم آن تواتر معنوی شده است.
#تواتر_اجمالی
قسم دیگر از تواتر عبارت است از این که هر کدام از مخبرین تنها بر یک چیز شهادت میدهد و مورد شهادت هر کدام با دیگری فرق میکند اما علی رغم این اختلاف، ما به یک قدر مشترک انتزاعی از مجموع مخبرٌ بِهها یقین پیدا میکنیم زیرا عادتا تعمد این تعداد بر کذب ممکن نیست و یا حداقل مورد از مواردی است که تعمد این تعداد بر کذب در آن ممکن نیست مثلا #حادثه_منی رخ داد. یک نفر خبر میدهد که زید در این حادثه فوت نمود، دیگری خبر میدهد که عمرو فوت نمود، نفر سوم خبر میدهد که بکر فوت نموده است و...؛ هر کدام از این مُخبرها تنها بر یک امر شهادت میدهد نه بر دو چیز، از سوی دیگر مخبرٌ بِههای ایشان نیز با یکدیگر تفاوت دارد، مخبرٌ بِه یکی خصوص فوت زید، دیگری خصوص فوت عمرو و سومی خصوص فوت بکر و... میباشد؛ ولی اگر تعداد این مخبرین مثلا ده نفر باشد و ما خارجاً بتوانیم یک قدر مشترکی را از مخبر به ایشان انتزاع میکنیم مثل این که تمام این افرادی که شهادت بر فوتشان داده است، اهل قم هستند، ما به این قدر مشترک #انتزاعی یقین پیدا میکنیم زیرا عادتا تعمد همه این ده نفر بر کذب ممکن نیست و یا حداقل در این مورد ممکن نیست. ممکن است در برخی مسائل تعمد و تبانی کذب این تعداد ممکن باشد مثل مساله اخبار از خوب یا بد بودن یک شخص، که ممکن است افرادی تبانی کنند که از روی عمد شهادت بر خوب یا بد بودن شخصی بدهند اما در برخی موارد، عادت، نافیِ تبانی و تعمد میباشد در چنین مواردی ممکن است برای انسان یقین به یک امر انتزاعی از مجموع اخبار مخبرین حاصل شود اما این قدر مشترک انتزاعی متواتر معنوی نیست؛ زیرا مشهودٌ بهِ مخبرین نیست بلکه ممکن است اصلا علم به آن نداشته باشند؛ مثلا در این مثال ممکن است اصلا نداند کسی که خبر فوت او را نقل میکنند اهل قم است اما با این وجود ما آن را انتزاع و یقین به آن پیدا میکنیم.
بعضی از امور وجود دارد که به نظر ما از اخبار دو نفر نیز در آن امور برای انسان یقین حاصل میشود؛ ⬇️
⬆️ مثلا یک موضوعی است که به طور عادی نمیشود که دو نفر به طور یکسان و مستقل، هر کدام چنین چیزی به ذهنش خطور کرده و قصد نموده باشد که آن را به این شکل و با این جزیئات جعل کند.
بنابراین تواتر اجمالی نیز یک قسم از تواتر در قبال تواتر لفظی و معنوی میباشد و نمیتوان آن را انکار نموده و بگوییم لزوما یا به تواتر لفظی و یا تواتر معنوی بر میگردد بلکه یک قسم مستقل است و اساس آن بر این استوار است که #افراد_متعدد هر کدام تنها بر #یک_امر شهادت میدهند و مشهودٌ بِهِ هر کدام با دیگری فرق میکند اما تعدد این مخبرین به حدی است که ما یقین پیدا میکنیم همه ایشان خلاف واقع شهادت نمیدهند بلکه شهادت برخی از ایشان مطابق واقع است؛ زیرا تعمد این تعداد بر کذب #عادتاً ممکن نیست و یا حداقل موردْ از مواردی است که تعمد این تعداد در آن عادتاً ممکن نیست و با توجه به این یقین، اگر جامعی بین تمام این مخبرٌ بِهها وجود داشته باشد به آن یقین پیدا کرده و اخذ میکنیم.
@tafaqqoh
رُخِ تو رونقِ قمـر بشکست
لبِ تو قیمتِ شکر بشکست
لشکرِ غمزهی تو بیـرون تاخت
صفِ عقلم به یک نظر بشکست
بر درِ دل رسیـد و حلقـه بزد
پاسبان خُفته دید و دَر بشکست
من خود از غَم شکسته دل بودم
عشـقت آمد تمـامتر بشکسـت
نیشِ مُژگان چنان زدی به دلم
که سرِ نیش در جگر بشکست
نرسد نامههای من به تو ز آنک
پرِ مُرغـانِ نامـهبر بشکسـت
قصّـهای مینوشـت #خاقانی
قلم اینجا رسید و سر بشکست
@tafaqqoh