eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَاجَرُواْ وَجاَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ 🍀 ترجمه: همانا كسانى كه ایمان آورده اند و كسانى كه مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد كرده اند، آنها به رحمت پروردگار امیداوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است. 🌺 در شأن نزول این آیه كه در ادامه آیه قبلی است، آمده است مؤمنانى كه و جهاد كردند، ولى هلال ماه رجب را با ماه جمادى‌الاخرى اشتباه گرفتند و دست به جنگ زدند، با اینکه جنگ در ماه رجب ممنوع است ناراحت نباشند. زیرا اشتباهشان مورد عفو است و آنان قصد انجام نداشته اند. امید بدون عمل، آرزویى بیش نیست. چنانكه در آخرین آیه سوره ى كهف مى خوانیم: «من كان یرجوا لقاء ربّه فلیعمل عملاً صالحاً و لایُشرك بعبادة ربّه احداً» هركس امید به لقاى پروردگار و رسیدن به مقام قرب را دارد، پس باید عمل خالصانه انجام دهد. آرى، «رجاء»، آن امیدى است كه انسان مقدّمات رسیدن به آن را فراهم كند. براى امیدوار بودن به الطاف الهى، زمینه هایى را فراهم كرده است: 1⃣ و از گناهان كبیره است. 2⃣ مى فرماید: من نزد گمان بنده ى مؤمن هستم، اگر گمان خوب به من ببرد به او خوبى مى‌رسانم. 3⃣ و فرشتگان، به مؤمنین دعا و براى آنان استغفار مى‌كنند. 4⃣ الهى چندین برابر است. 5⃣ راه باز است. 6⃣ گرفتارى هاى ، كفّاره ى گناهان او محسوب مى‌شود. 7⃣ توبه را قبول كرده و سیّئات را به حسنات مبّدل مى سازد. 🔹پيام های آیه218سوره بقره 🔹 ✅ رتبه ى ، مقدّم بر عمل است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا» ✅ امید به لطف ، مشروط به ایمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا... هاجروا وجاهدوا... اولئك یرجون» ✅ اصول افكار و اگر صحیح باشد، اشتباهات جزئى قابل عفو است. «آمنوا... هاجروا... یرجون» ✅ به لطف امیدوار باشیم، نه به كارهاى نیك خود. زیرا خطر سوءعاقبت و حبط عمل و عدم قبول اطاعت، تا پایان عمر در كمین است. «یرجون رحمت اللّه» ✅ چون امیدوار به رحمت خداوند است، خداوند نیز اعلام مى‌كند: آمرزنده و مهربان است. «یرجون رحمت اللّه و اللّه غفور رحیم» ✅ ارزش و آن است كه در راه خدا و براى او باشد. «فى سبیل اللّه» ✅ و مخلص نیز به رحمت و مغفرت او نیاز دارند. «آمنوا، هاجروا... یرجون رحمت اللّه» ✅ از خطاى و در راه خدا، باید گذشت. «واللّه غفور رحیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَآ إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَناَفِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْئَلُونَكَ مَاذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ 🍀 ترجمه:از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو ، گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نیز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگتر است. (همچنین) از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نیاز خود را)، خداوند این چنین آیات را براى شما روشن مى سازد تا شاید تفکر كنید. 🌷 : منظور هر مایع مست کننده است در اصل خمر به معنای پوشاندن است به خاطر اینکه مایع مست کننده عقل را می پوشاند به آن خمر می گویند. 🌷 :قمار 🌷 :به كارى گویند كه انسان را در انجام كارهاى خیر كُند و سست كند و به انسان ضرر رساند ظاهرا گناه را به علت ضرر رساندن اثم گویند. 🌷 :گذشت ، بخشودن و به معنای کثرت و حد وسط است. 🌺 شأن نزول آیه:مفسرین گویند جماعتی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمدند و گفتند: یا رسول الله درباره فتوایی به ما بده زیرا عقل را زائل نموده و مال را از بین می برد سپس این آیه نازل گردید. و درباره این قسمت آیه و یسئلونك ماذا ينفقون مفسرين مى گویند عده ای نزد پیامبر آمدند و سؤال کردند که اموال خود را به چه صورت و بخشش نمایند سپس این آیه نازل گردید. 🌺 قل فیهما اثم کبیر:این آیه در پاسخ پرسش آنها مى فرماید:خمر یا همان نوشیدن مایعات مست کننده و قماربازى، بزرگى هستند. {و منافع للناس} عده اى از راه شراب فروشى و گروه هایى با دایر كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى آورند و برای آنها منافع مادی دارد ولی ضرر آنها بیشتر است و گناهان آنها بزرگ تر است. 🔴 1⃣ كوتاه شدن عمر 2⃣ عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آمیزشى در حال مستى صورت گیرد. 3⃣ گسترش فساد اخلاقى و بالا رفتن آمار جنایات از قبیل: سرقت، ضرب و جرح، جرائم جنسى و افزایش خطرات 4⃣ نیز از جمله عوامل هیجان، بیمارى هاى عصبى، سكته هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهایى، و رنگ پریدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنایات را مرتبط با قمار دانسته اند. در ضمن قمار، در شكوفایى اقتصادى نقش تخریبى داشته و نشاط كار مفید را از بین مى‌برد. در بعضى از كشورهاى غیر اسلامى نیز در سالهایى قمار را ممنوع و غیر قانونى اعلام كرده اند. مثلاً انگلستان در سال 1853، شوروى در سال 1854 و آلمان در سال 1873 قمار را ممنوع اعلام كردند. 🌺 سؤال دوّمِ مردم درباره ى انفاق است كه مى پرسند چه چیزى را انفاق كنند؟ آیه در جواب مى فرماید: «عفو» را! در لغت علاوه بر گذشت و آمرزش به معناى حدّ وسط، مقدار اضافى، و بهترین قسمت مال آمده است و هر یک از این معانى نیز با آیه سازگار است و ممكن است منظور از عفو، همه ى این معانى باشد. یعنى اگر خواستید انفاق كنید، هم مراعات اعتدال را نموده و همه ى اموالتان را یك جا انفاق نكنید تا خود نیازمند نشوید و هم در موقع انفاق، از بهترین اموال خود بدهید. 🌺 در تفاسیر آمده است كه تحریم خمر یا همان اصطلاح رایج به صورت تدریجى بوده است. ابتدا این آیه نازل شد: «تتّخذون منه سكراً و رزقاً حسناً» از انگور، هم مایع مست كننده و هم رزق نیكو بدست مى آید. بعد این آیه نازل شد: «فیهما اِثم كبیر و منافع للناس و اِثمهما اكبر» ضرر و براى مردم، بیشتر از منفعت آن هاست. و سپس این آیه نازل شد: «لاتقربوا الصلوة و انتم سُكارى» به هنگام نماز نباید مست باشید. و بعدها این آیه نازل شد «انّما الخمر و المیسر... رجس من عمل الشیطان» شراب و قمار... نجس و از اعمال شیطان هستند. 🔹 پيام های آیه 219سوره بقره 🔹 ✅ و ، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده اند. «الخمر والمیسر» ✅ از و ، پاسدارى كنید. با تحریم خمر، از عقل و فكر، و با تحریم قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فیهما اثم كبیر... و اثمهما اكبر» ✅ بر اساس مصالح و مفاسد است. ✅ آشنایی با فلسفه ، گامی به سوی پذیرش آن است. ✅ ، کبیره و صغیره دارند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَيَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتَامَى قُلْ إِصْلَاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْواَنَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:(تا تفکر کنید) در دنیا و آخرت و از تو درباره یتیمان مى پرسند، بگو: اصلاح امور آنان بهتر است و اگر زندگى خود را با زندگى آنان بیامیزید پس آنها برادران (دینى) شما هستند. و خداوند، مفسد را از مصلح باز مى شناسد و اگر خدا مى خواست شما را به زحمت مى انداخت، همانا خداوند عزیز و حكیم است. 🌷 :از مخالطه به معنای آمیخته شدن است. 🌷 :به معنای به رنج و زحمت انداختن است. 🌺 جمله «فى الدنیا والاخرة»، یا مربوط به مسئله است كه در آیه قبل آمده است، یعنى انفاق شما براى آسایش دنیا و آخرت باشد، نه همه مال را خرج كنید كه باعث زحمت شما در دنیا شود و نه بخل ورزید كه مایه محرومیّت شما از ثواب آخرت باشد، و یا اینكه مربوط به تفكّر باشد كه در پایان آیه قبل اشاره شد. یعنى انسان باید در مسائل دنیا و آخرت فكر كند و براى آخرت خود از همین دنیا چیزى را كسب كند و در مبدأ و معاد و اسرار هستى و آفریده ها و قوانین حاكم فكر كند و تا آنجا كه مى تواند، مسائل را با تعقّل و اندیشه قبول كند هر چند شرط پذیرش مكتب، آگاهى بر همه اسرار نیست. 🌺 در آمده است: وقتى آیه دهم سوره نساء نازل شد، كه خوردن مال یتیم، خوردن آتش است، افرادى كه در منزل یتیمى داشتند به اضطراب افتادند. بعضى را از خانه بیرون كردند وبعضى ظرف وغذاى یتیم را جدا نمودند به طورى كه براى یتیم و صاحب خانه مشكلاتى بوجود آمد. آنان به حضور پیامبر صلى الله علیه وآله رسیده و از رفتار با یتیمان سؤال نمودند، پیامبر جواب داد: اصلاح امور یتیمان، از رها كردن آنهابهتر است، نباید به خاطر آمیخته شدن اموال آنان با اموال خودتان، را رها كرده و از مسئولیّت اداره آنها شانه خالى كنید، آنان برادران دینى شما هستند و مخلوط شدن اموال آنان با زندگى شما، در صورتى كه هدف، حیف و میل اموال آنها نباشد مانعى ندارد و بدانید خداوند مفسد را از مصلح باز مى شناسد. 🔹 پیام های آیه220سوره بقره 🔹 ✅ و را سطحى ننگرید و در آن فكر كنید. «یتفكّرون فى الدنیا و الاخرة» ✅ رها كردن كار ، مصلحت نیست، بلكه به نیّت خیر و با چشم برادرى معاشرت نمودن با آنان مصلحت است. «قل اصلاح لهم خیر» ✅ هرگونه در وضعیّت یتیمان، ارزش است. كلمه «اصلاح» به صورت مطلق آمده تا شامل همه ى اصلاحات اعمّ از اصلاح مالى، علمى، عملى، تربیتى و دینى بشود. «اصلاح لهم خیر» ✅ ، نه برده و نه فرزند ما هستند، بلكه برادر ما و جزء خود ما هستند. «فاخوانكم» ✅ نه و نه ، نه به نام اصلاح، اموال ایتام را بخورید و نه از ترس فساد، آنان را رها كنید كه خداوند مصلح و مفسد را مى شناسد. «واللّه یعلم المفسد من المصلح» ✅ اگر بدانیم افكار و نیات ما را مى داند، فساد و خلاف نمى كنیم. «واللّه یعلم المفسد» ✅ تكلیفِ فوق طاقت در نیست. «لو شاء اللّه لاعنتكم» ✅ آسان گیرى ، كارى حكیمانه است. «لو شاء اللّه لاعنتكم انّ اللّه عزیز حكیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 221 سوره بقره 🌸 وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ 🍀 ترجمه:و با زنان مشرک،ازدواج نكنيد تا ايمان آورند و قطعاً كنيز با ايمان از زن مشرک بهتر است، اگرچه ‌(زيبايى يا ثروت يا موقعيّت او) شما را به شگفتى درآورد. و زنان را به ازدواج مردان مشرک،در نیاورید تا ايمان آورند و قطعاً برده با ايمان از مرد مشرک بهتر است، هر چند (زيبايى و موقعيّت و ثروت او) شما را به شگفتى وا دارد. آن مشركان (شما را) به سوى آتش دعوت مى كنند، در حالى كه خداوند با فرمان و دستورات خود، شما را به بهشت و آمرزش دعوت می کند و آيات خويش را براى مردم روشن مى كند تا شايد متذكّر شوند. 🌷 :كنيز 🌷 :شما را شگفت زده کند. 🌷 :از نکاح به معنای پیوند و ازدواج است. 🌷 :بنده 🌷 :آتش 🌸 و طبق این آیه حتی اگر جمال و ثروت و زیبایی نداشته باشد و حتی اگر کنیز باشد ولی ایمان داشته باشد نزد خداوند با ارزشمندتر است. از طرفی اگر زن مشرکی در اوج ثروت و زیبایی باشد و حتی اگر زیبایی و ثروت او شما را شگفت زده کند آن زن کنیز با ایمان از این زن مشرک با ارزشمند تر و گوهری گران بها خواهد بود زیرا قیمت و ارزشی دارد که ارزش هر چیزی را تحت الشعاع خود قرار می دهد این یعنی شما از همسر آرامش می خواهید آن چیزی که با خود آرامش می آورد ایمان است. ایمان از ریشه امن می آید امن یعنی و می آورد. 🌸 بر طبق این آیه ملاک اصلی برای ایمان است و اگر کسی می خواهد به آرامش برسد و از آسیب های خانوادگی و اجتماعی در امان باشد باید با فرد با ایمانی ازدواج کند. به اين خاطر مى فرمايد:{و لا تنكحوا المشركات حتى يؤمن و لأمة مؤمنة خير من مشركة و لو اعجبتكم: و با زنان مشرک ازدواج نکنید مگر اینکه ایمان آورند و قطعا زن کنیز با ایمان از زن مشرک بهتر است ، اگر چه شما را به شگفتی در آورد.} ولی اگر زنان مشرک ایمان آورند در آن صورت می توان با آنها ازدواج کرد. چرا ابتدای این آیه با مردان دارد سخن می گوید؟شاید به این خاطر است که معمولا مردان به خواستگاری زنان می روند. 🌸 طبق این آیه مرد حتی اگر و زیبایی نداشته باشد و حتی اگر برده و غلام باشد ولی ایمان داشته باشد بسیار با ارزشمندتر از مرد مشرکی است که در اوج ثروت زیبایی باشد حتی اگر ثروت و مقام و زیبایی او شما را شگفت زده کند زیرا گفتیم ایمان قیمت و ارزشی دارد که ارزش هر چیزی را تحت الشعاع خود قرار می دهد. اگر مشرکی به خواستگاری دختر شما آمد دختران شما را به ازدواج آنها در نیاورید. اگر زمانی آوردند در آن صورت می توان دختران خود را به ازدواج آنها در آورد. { و لا تنکحوا المشرکین حتی یؤمنوا و لعبد مؤمن خير من مشرك و لو اعجبكم:و زنان را به ازدواج مردان مشرک،در نیاورید تا ایمان آورند و قطعا برده با ایمان از مرد مشرک بهتر است ، هر چند شما را به شگفتی وا دارد.} 🔵 چرا نباید با ازدواج کرد؟ زیرا آنها شما را به دعوت می کنند در آخرت گناه به صورت آتش ظاهر می شود به این خاطر به جای کلمه گناه کلمه (النار)آتش آمده است: {اولئک یدعون إلى النار:آن مشرکان به سوی آتش دعوت می کنند} 🌺 {و الله یدعوا إلى الجنة و المغفرة بإذنه و یبین آیاته للناس لعلهم یتذکرون: و خداوند با دستورات خود شما را به بهشت و آمرزش دعوت می کند و آیات خود را برای مردم روشن می کند تا شاید متذکر شوند} 🔹 پيام های آیه221سوره بقره 🔹 ✅ منظور از مشرک،بت پرست است. ✅ در انتخاب ، ایمان اصالت دارد و ازدواج با مشرکان ممنوع است. «و لأمة مؤمنة خیر» ✅ در ، فریب جمال، ثروت و موقعیّت دیگران را نخورید. «و لو اعجبتكم... و لو اعجبكم» ✅ به ضعیفان و محرومان با ایمان بها داده و با آنان ازدواج كنید. ✅ مى تواند وسیله اى براى دعوت به مكتب باشد. «حتى یؤمنوا» ✅ مایه ى ارزش است، اگرچه بنده و كنیز باشد وشرک رمز سقوط است، اگر چه در حر و آزاد باشد. ‌«لامة مؤمنة خیر من مشركة» ✅ ، حقّ ولایت بر ازدواج دخترش دارد. در مسئله داماد گرفتن، به پدر خطاب مى كند كه دختر خود را به مشركان ندهید«لا تنكحوا» ✅ همسر بد، زمینه ساز است «یدعون الى النار» ✅ ، با توفیق و اذن الهى است. «و المغفرة باذنه» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 222 سوره بقره 🌸 و يسألونك عن المحيض قل هو أذى فاعتزلوا النساء في المحيض و لا تقربوهن حتى يطهرن فإذا تطهرن فأتوهن من حيث أمرکم الله إن الله يحب التوابين و يحب المتطهرين 🍀 ترجمه:و از تو درباره حیض سؤال می کنند بگو آن مایه ی رنج و آزار( برای زنان) است ، پس در وقت حیض از آمیزش با زنان کناره گیری کنید و با آنها نزدیکی انجام ندهید تا پاک شوند پس هنگامی که از حیض پاک شدند ، آنگونه که خداوند به شما فرمان داده با آنها آمیزش کنید. همانا خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد. 🌷 :ایام عادت ماهانه زنان 🌷 :رنج و آزار 🌷 :نزدیک نشوید 🌷 :توبه کنندگان 🌷 :پاکان 🌸 شأن نزول آیه:آمده است که عده ای از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره زنان حائض سؤال كرده بودند که آیا در وقت حیض با آنان نزدیکی انجام شود یا خیر؟ که این آیه در جواب آنها نازل شده گاهی وقت ها از لحاظ شرایط جسمی دچار وضعیتی می شوند که نباید با آنها آمیزش کرد این وضعیت چند روزی از هر ماه اتفاق می افتد حداقل سه روز و حداکثر ده روز است که به آن ایام عادت ماهانه زنان یا همان حیض می گویند. یهودیان درباره برخورد با زنان در بسیار سخت گیر بودند و دچار افراط می شدند و در کتاب آنان می خوانیم هر کسی زن را در حال حیض لمس کند ، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است و هر کسی بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید و اگر مرد با او همبستر شود تا هفت روز نجس است. از طرفی نصرانی ها دچار تفریط شدند و آمیزش با زنان را جایز می دانند. 🌸 اما راه میانه و اعتدال را بر گزیده و فقط آمیزش جنسی را در زمان حیض ممنوع دانسته است زیرا مایه رنج و اذیت و آزار در این ایام می شود و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعی ندارد. و من حیث امرکم الله یعنی در تمام مسائل جزئی و کلی ، مادی و معنوی فرمان دارد. زن در ایام به لحاظ جسمی ، آمادگی آمیزش ندارد و دچار کسالت و اختلال مزاج می شود. همچنین به علت خونریزی که در این ایام به وجود می آید آمادگی پذیرش نطفه را ندارد و در روایات نیز آمده است:اگر فرزندی در این ایام نطفه اش منعقد شود ، به لحاظ جسمی و روحی مشکلاتی خواهد داشت. اگر در این ایام آمیزش انجام شد انجام شده و اگر کسانی مرتکب این گناه شدند و توبه کرده اند خداوند توبه آنان را می پذیرد. 🔹 پیام های آیه 222 سوره بقره 🔹 ✅ بیان دلیل و فلسفه ، در پذیرش آن مؤثر است. در اين آيه ابتدا دليل حرمت مقاربت را بيان فرموده و سپس دستور به عدم آمیزش می دهد. ✅ ، دوره ای سخت برای زن است. ✅ روابط زن و شوهر هم حد و مرزی دارد. ✅ در آمیزش با ، باید احکام الهی مراعات شود. ✅ و برگشت از لغزش ، راه محبوبیت نزد خداوند است و این محبت اظهار می شود. افرادی که توبه می کنند پاک می شوند. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 از ابتدا تا انتهای قرآن کریم 🌸 منابعی که در تفسیر قرآن استفاده شده است تفسیر نمونه، تفسیر نور، تفسیر میزان، کتاب ها و روایت های دیگر اهل بیت، بخشی از سخنان علما سعی کردیم که تفسیری ساده، روان و قابل درک برای مخاطب باشد و از مطالب دشوار و خیلی تخصصی پرهیز کنیم تا برای همه قابل استفاده باشد. @tafsir_ir1 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 223 سوره بقره 🌸 نِسَآؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّكُمْ مُّلاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 🍀 ترجمه:زنان شما كشتزار شمایند، هرگاه كه بخواهید، به كشتزار خود درآیید و (در انجام كار نیک)براى خود، از پیش چیزی فرستید واز خدا پروا كنید وبدانید كه او را ملاقات خواهید كرد، وبه مؤمنان بشارت ده. 🌺 گاهی برای بیان مطالب فقط از یک کلمه استفاده می کند برای مثال در این آیه درباره مسایل زناشویی از یک واژه استفاده می کند و آن هم حرث است حرث به معنای کشتزار و مزرعه است. زمانی ظهور کرد که زن در اوج مظلومیت در سرزمین های مختلف بود و ملت های مختلف زنان و دختران را مایه ننگ می دانستند و در جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند در سرزمین های مختلفی اگر پادشاهی می مرد چند دختر را به همراه او می کشتند و در سرزمین های مختلف اگر دریا طوفانی می شد دختران را به دریا می انداختند و در بعضی سرزمین ها اگر شوهری می مرد زنش را هم به همراه او می سوزاندند حالا اسلام می خواهد با چنین مردهایی صحبت کند و برای آنکه مطلب تأثير بگذارد با این مردان با لحن لطیف و نرم در آیات مختلف درباره زنان صحبت می کند و از تمثیلات استفاده می کند تا حقوق زن را به اوج برساند. این آیه فقط با مردان زمان پیامبر نیست بلکه به تمام مردان در طول تاریخ و دنیای امروز ما هست و جالب این است که این آیه مستقیم مردان را مخاطب قرار داده است. 🌺 شما هر چه در بکارید همان را برداشت می کنید. این آیه زنان را به مزرعه تشبیه کرده است. زنان شما مزرعه شما هستند. یعنی اگر محبت و احترام و و وفاداری نسبت به آنها داشتید بیشترین و احترام و عشق و وفاداری از آنها دریافت خواهید کرد و اگر به جای محبت و احترام ، بی مهری و بی احترامی نسبت به آنها داشتید بی احترامی و بی مهری دریافت خواهید کرد. اگر فضای پر از توهین و بی احترامی باشد دیگر در آن خانواده سرسبزی و نشاط به وجود نخواهد آمد. پس ای مرد بیا در مزرعه زندگی محبت و عشق و وفاداری بکار خواهی دید که همسرت همه محبت و عشق و وفاداری اش را نثار تو می کند و همسرت را وفادارترین خواهی یافت. مهر و محبت و عشق و وفاداری را با پول نمی توان خرید. مهر و محبت را فقط با مهر و محبت و عشق فقط با عشق و وفاداری فقط با وفاداری به دست می آید. 🌺 شما کشتزار شما هستند زنان فرزند را درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشرى تقدیم مى‌كنند. همچنان كه انسان، بدون كشت و مزرعه از بین مى‌رود، جامعه بشرى نیز بدون وجود نابود مى‌گردد. زنان رمز بقاى نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش، هدف انسان تولید یک نسل پاک كه ذخیره قیامت است باشد و در چنین لحظات و حالاتى نیز هدف مقدّسى دنبال شود. جمله ى «واتّقوا اللّه» هشدار مى‌دهد كه از راههاى غیر مجاز، بهره جنسى نبرید و به نحوى حركت كنید كه در سرافراز باشید و اولاد و نسلى را تحویل دهید كه نمایان گر عمل صالح و خیرات آن روز باشند. 🌺 متأسفانه در دنياى امروزه به ویژه در جوامع با فرهنگ غلط غربی می بينيم كه از به عنوان يک کالا استفاده می کنند و از آنها در مراکز فساد و به عنوان بازیچه هوس ها استفاده می کنند و یا برای تجارت از زن به عنوان یک مدل برای تبلیغات خود استفاده می کنند در حالی که زن در اسلام مدل نیست و کالا نیست بلکه گوهری است که تمام گوهرهای جهان هم توان برابری با این جایگاه ندارند. و دختران را مایه رحمت و خیر و برکت می داند. اگر غرب امروزه فرش قرمز را فقط برای منافع اقتصادی و اهداف خود زیر پای آنها پهن می کند خداوند برای زنان در جایگاه مادری ، بهشت را با تمام عظمتش زیر پای آنها پهن کرده است. 🔹 پيام های آیه223سوره بقره 🔹 ✅ مناسب همچون مزرعه ى مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر است. «نسائكم حرث لكم» ✅ بذر و زمین، هر دو در تولید نقش مهمّى دارند. و نیز در بقاى نسل آینده نقش اساسى دارند. «حرث لكم» ✅ اگر نسل پاک تحویل دهید، خودتان بهره مند خواهید شد. «قدّموا لانفسكم» ✅ ، نه كالاست و نه منشأ تاریكى، بلكه او بنیانگذار آبادى ها و سرمایه گذار تاریخ و فرستنده هدایاى اخروى است. «نساؤكم حرث لكم، قدّموا لانفسكم» ✅ در مسائل آمیزش، را مراعات كنید. «فاتوا حرثكم... واتقوا اللّه» ✅ خواسته هاى نفسانى باید با تقوا كنترل شود. «أنّى شئتم... واتقوا اللّه» ✅ ایمان به ، بهترین وسیله ى رسیدن به تقوا مى باشد. «اتّقوا اللَّه واعلموا انّكم ملاقوه» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 224 سوره بقره 🌸 وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْماَنِكُمْ أَنْ تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَيْنَ الْنَّاسِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:و خداوند را در معرض قسم های خود قرار ندهید براى اینکه نیكى كنید و تقوا پیشه سازید و در میان مردم اصلاح کنید (سوگند یاد نکنید) و خداوند شنوا و دانا است. 🌷 :قرار ندهید 🌷 :در معرض دست قرار دادن 🌷 :جمع يمين به معناى سوگند است 🌷 :نیکی کنید از بر به معنای نیکی می آید 🌷 :صلح ایجاد کنید 🌷 :بین مردم 🌷 :شنوا 🌷 :دانا 🌸 در تفاسیر متعدّد از جمله مجمع البیان و روح البیان در شأن نزول این آیه آمده است كه میان داماد و دخترِ یكى از یاران پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله بنام عبداللّه بن رواحه اختلافى پیش آمد، او یاد كرد كه براى اصلاح كار آنها هیچ دخالتى نكند. آیه نازل شد و اینگونه سوگندها را ممنوع ساخت. و لا تجعلوا الله عرضة لأيمانكم:و را در معرض قسم هاى خود قرار ندهيد.کلمه «أیمان» جمع «یمین» به معناى سوگند یاد کردن است قدیم وقتی می خواستند پیمان ببندند و یا قسم یاد کنند دست راست همدیگر را می فشردند به دست راست یمین می گویند و به این خاطر به قسم مى گویند. 🌸 برطبق این آیه را وسیله اى براى توجیه وفرار از مسئولیّت خود قرار ندهیم وبه هر مناسبتى از خداوند ونام مقدّس او خرج نكنیم، این كار خود نوعى جرأت و بى ادبى است. امام صادق علیه السلام فرمود:«لاتحلفوا باللّه صادقین و لا كاذبین» نه راست و نه دروغ، به سوگند یاد نكنید. حتی اگر می خواهید کار خوب انجام دهید قسم نخورید.(أن تبرّوا و تتقوا و تصلحوا بين الناس:براى اینکه نیکی کنید و تقوا پیشه سازید و در میان مردم اصلاح کنید قسم یاد نکنید) در حالی که خداوند حرف های شما را می شنود و انگیزه های شما را می داند (و الله سمیع علیم:و خداوند شنوای داناست) 🔹 پيام های آیه224سوره بقره 🔹 ✅ نام خداوند و مقدّسات باید حفظ شود. «ولا تجعلوا اللّه عرضة لایمانكم» ✅ ، نباید مانع انجام كار نیک واصلاح میان مردم قرار گیرد. «لاتجعلوا اللّه عُرضة لایمانكم» ✅ ارزش هاى والا و كارهاى خیر، نباید با بهانه هاى بى جا ترک شوند. «أن تبرّوا» ✅ به هوش باشید كه گفتارها را مى شنود و ناگفته ها را نیز مى داند. براى هر سخن و فكرى، حسابى باز كنیم «سمیع علیم» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 225 سوره بقره 🌸لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِى أَيْمَانِكُمْ وَلَكِنْ يُؤَاِخذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه:خداوند،شما را به خاطر سوگندهاى لغو مؤاخذه نمى‏كند، امّا به آنچه دلهاى شما كسب كرده، مؤاخذه مى‏ كند وخداوند آمرزنده و بردبار است. 🌷 :جمع يمين به معنای قسم است 🌷 :آمرزنده 🌷 :بردبار 🌸 انسان ها گاهی وقت ها حرف و سخن آنها از روی و و قلب آنها نیست به این خاطر خداوند آسان می گیرد و مؤاخذه نمى کند اگر کسی از روی عادت می خورد این جور قسم ها را لغو می گوید یعنی ارزشی ندارند و خداوند هم مؤاخذه اى نمى كند اگر قسم از روى بى توجّهى و یا در حال عصبانیّت و بدون فكر و اراده و یا پر حرفى و عجله از انسان سرمى‏ زند،ارزشی ندارد و به آن قسم عمل نشود. پس به قسم در حال نباید عمل شود.{لا یؤاخذكم الله باللغو فى أيمانكم: و خداوند شما را به خاطر قسم هاى لغو مؤاخذه نمى كند} 🌸 {ولكن یؤاخذكم بما كسبت قلوبکم:اما به آنچه دلهای شما کسب کرده مؤاخذه مى کند }اما قسم هایی كه با توجّه و در حال عادّى، به نام خداوند براى انجام كار مفید یاد شود. این قبیل سوگندها شرعاً واجب‏الاجرا مى‏‌باشد و باید به آن عمل شود مثلا فردی از روی اختیار و اراده قسم خورده که فلان کار نیک را انجام دهم باید انجام دهد و شكستن آن مى‏باشد و اگر به قسم خود عمل نکرد باید آن را انجام دهد و یکی از موارد زیر را انجام دهد: 1⃣ 2⃣ اعطاى لباس به ده فقیر 3⃣ كردن یک برده(زندانی) 4⃣ اگر هیچ کدام را نمی تواند باید سه روز را بگیرد. 🌸 هر وقت از مؤاخذه و يا عذاب در آیات مختلف صحبت می کند و هم در کنار آنها قرار می دهد . اگر قسم بی جا خوردید نا امید نباشید و توبه کنید زیرا خداوند آمرزنده ی بردبار است. {و الله غفور حلیم: و خداوند آمرزنده بردبار است} 🔹 پيام های آیه225سوره بقره 🔹 ✅ مسئولیّت ، وابسته به اراده و انتخاب اوست. خداوند لغزش‏هایى را كه در شرائط غیر عادّى از انسان صادر شود، مى‏ بخشد. «لا یؤاخذكم اللّه باللغو» ✅ یكى از جلوه‏هاى و مغفرت الهى، گذشت از خطاهاى غیر عمدى انسان است. «لا یؤاخذكم اللّه... غفور رحیم» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌸 لِلَّذِينَ يُؤْلُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآءُو فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(226) و إن عزموا الطلاق فإن الله سميع عليم (227) ‏ 🍀ترجمه:براى كسانى كه سوگند مى‏‌خورند كه با زنان خویش ترک مباشرت کنند، چهار ماه مهلت است. پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده و مهربان است.(226)و اگر تصمیم به طلاق گرفتند پس همانا خداوند شنوای داناست.(227) 🌷 : از «ایلاء» به معناى قسم خوردن براى ترک مباشرت با همسر است. 🌷 :انتظار کشیدن،مهلت دادن 🌷 : چهار ماه 🌷 : پس اگر برگشتند 🌸 بعضى از مردان در زمان جاهلیّت به قصد آزار و اذیت زنان گاهی تا مدت ها زنان را ترک می کردند در چنین شرایطی زن ها نه شوهر داشتند و نمی توانستند کنند و بلا تکلیف بودند و تحت فشار روحی و آزار و اذیت بودند اما با پیدایش دین اسلام و با دفاع از مظلومیت زن این کار مردان را محکوم می کند این آیه به مردان حداکثر چهار ماه فرصت مى‏‌دهد كه تكلیف همسران خود را روشن كنند، یا از این کار خود برگشته و با خویش زندگى كنند و یا رسماً او را طلاق دهند.{للذین یؤلون من نسائهم تربص أربعة أشهر: براى کسانی که سوگند می خورند که با زنان خویش ترک مباشرت می کنند ، چهار ماه مهلت است} 🌸 پس اگر بازگشتند از تقصیرات آنها می گذرد یعنی برگرد تا خدا هم برگردد رحم کن تا خدا رحم کند.{فإن فآءو فإن الله غفور رحيم:پس اگر برگشتند،خداوند آمرزنده مهربان است} اما اگر راه دوم انتخاب کردند و تصمیم به طلاق گرفتند این هشدار وجود دارد ، که اگر تصمیم بر طلاق گرفتند ، دیگر وعده ی مغفرت و رحمت برای چنین مردانی نیست. و خداوند حرف های آنها را شنید و نسبت به نیت ها و انگیزه های آن ها آگاه است. که آیا هوا پرستی ، شوهر را وادار کرده تا از قانون سوء استفاده کنند و یا به راستی وضعیت خانوادگی چنان اقتضا می کرد که از همدیگر جدا شوند. 🔹 پيام های آیات 226و227سوره بقره ✅ ، حامى مظلومان است. زنان، در طول تاریخ مورد ظلم وتضییع حقوق قرار گرفته‏اند و بارها از آنها حمایت نموده است. «للذین‏یؤلون‏من‏نسائهم» ✅ با سنّت‏هاى خرافى و جاهلى، از اصول وظایف انبیا است. «للذین یؤلون» ✅ توجّه به حقوق ونیازهاى ، یک اصل است. «تربّص اربعة اشهر» ✅ براى بازگشت افراد و اتخاذ تصمیم عاقلانه، فرصتى لازم است. «اربعة اشهر» ✅ به جاى دعوت به ، باید مردم را به ادامه زندگى تشویق كرد. مرد و زن بدانند بازگشت به زندگى، رمز دریافت مغفرت و رحمت خداوندى است. «فان فاءُو فانّ اللّه عفور رحیم» ✅ ، طلاق را با همه تلخى ‏ها و زشتى‏‌هایش مى ‏پذیرد، ولى بلا تكلیف گذاشتن همسر را نمى‏‌پذیرد. «و ان عزموا الطلاق» ✅ از و تصمیمى كه زندگى زن را تباه مى‏كند پرهیز نمایید. «فانّ اللّه سمیع علیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 228 سوره بقره 🌸 وَالْمُطَلَّقاَتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِى أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِى ذَلِكَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلَاحاً وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِى عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْروفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:زنان طلاق داده شده، خودشان را تا سه پاكى در انتظار قرار دهند. و اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند، براى آنها حلال نیست كه آنچه را خدا در رحم آنها آفریده است، كتمان كنند. و شوهرانشان اگر سر آشتى دارند، به بازآوردن آنها در این مدّت، (از دیگران) سزاوارترند و همانند وظایفى كه زنان بر عهده دارند، به نفع آنان حقوقى شایسته است و مردان را بر زنان مرتبتى است. وخداوند باعزت و حكیم است. 🌷 :زنان طلاق داده شده 🌷 :انتظار قرار دهند 🌷 :خودشان 🌷 :سه 🌷 :به معناى پاک شدن از عادت ماهیانه 🌷 : حلال نیست 🌷 :کتمان کنند 🌷 :شوهرانشان 🌷 :باز آوردن زنان 🌷 :اگر خواستند 🌸 زنانی که طلاق داده می شوند باید مدتی بعد از منتظر بمانند بعد از آن می توانند ازدواج کنند. چون زنان هر ماه یک مرتبه عادت ماهیانه می بینند باید سه پشت سر بگذارند در ماه اول مرتبه اول پاکی در ماه دوم مرتبه دوم پاکی و در ماه سوم مرتبه سوم پاکی را پشت سر می گذارند به این خاطر عدّه زنان مطلقه سه ماه است.{و المطلقات یتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء} زنان مطلقه اگر خواستند ازدواج کنند در صورتی که در این مدت از ازدواج قبلی متوجه شدند هستند بر آنها حلال نیست که این موضوع را کتمان کنند اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند زیرا این جنین پدر دارد و پدرش شوهر قبلی این زن است که از او طلاق گرفته ،تا اگر تصمیم بر ازدواج دیگرى دارد، نسل مرد بعدى با شوهر قبلى اشتباه نگردد.{ و لا یحلّ لهن أن يكتمن ما خلق الله في أرحامهن إن كن يؤمن بالله و اليوم الأخر} 🌸 امام صادق علیه السلام فرمود: در مسئله حیض، پاک شدن و باردارى، گواهى خود زن كافى است و شهادت و سوگند و یا دلیل دیگرى لازم نیست. امّا بر حرام است كه خلاف واقع بگویند. و باید شرایط خود را بى پرده بگویند كه اگر كتمان كنند، به خدا و قیامت ایمان ندارند. اگر مرد خواست به زن قبلى اش برگردد و مثل گذشته نباشد و سازش کند این سزاوارتر است رجوع مرد به همسر در ایّام عدّه، تابع هیچگونه تشریفات خاصّى نیست. برخلاف طلاق كه شرایط و تشریفات زیادى را لازم دارد. {و بعولتهن أحق بردهن فى ذلك إن أرادوا إصلاحا}البتّه این مدّت، مخصوص گروهى از زنان است، ولى زنان باردار، یائسه یا زنانى كه آمیزش با آنان صورت نگرفته، احكام خاصّى دارد كه خواهد آمد. 🌸 {و لهن مثل الذى عليهن بالمعروف} زنان حقوقی بر عهده شوهرشان دارند و از آن طرف وظایفی نسبت به دارند هم حقوق زن و هم وظایف آن باید مطابق عرف پسندیده انجام شود. زنان از لحاظ عاطفی و یا از لحاظ شیوه تربیت و پرورش فرزند نسبت به مردان در جایگاه بالاتری هستند در این زمینه زنان بر مردان مرتبتی است و از طرفی مطلقه باردار در درون خود فرزندی است که پدر این فرزند شوهر قبلی این زن است و حق آن است که او را از این موضوع اطلاع دهد زیرا آن مرد سرپرست این فرزند است و از این لحاظ هم مردان بر زنان مرتبتی است ولی از لحاظ معنوی زن و مرد یکسان هستند. {و للرجال عليهن درجة و الله عزیز حکیم} 🔹 پيام های آیه228سوره بقره 🔹 ✅ به محض طلاق،حقّ ازدواج با دیگرى را ندارد باید مدتی منتظر بمانند ✅ عده طلاق زن سه پاکی از عادت ماهیانه که همان سه ماه است. ✅ در ، نباید فرزندان از حقوق خود محروم شوند. «ما خلق اللّه فى ارحامهنّ» ✅ بهترین ضامن اجراى قوانین، به خداوند است. «لا یحلّ لهنّ... ان كُنّ یؤمنّ» ✅ ، حقّ آور است. ✅ در برخورد با ، باید عدالت مراعات شود. «و لهنّ مثل الّذى علیهنّ» ✅ در بر ضرر زنان، قوانین قطعى بود كه اسلام آن ضررها را جبران كرد. «لهنّ مثل الذى علیهنّ» ✅ ، در شرایط یكسان ممنوع است، ولى تفاوت به جهت اختلاف در انجام تكالیف یا استعدادها یا نیازها مانعى ندارد. «وللرّجال علیهنّ درجة» ✅ حقّ ندارند از قدرت خود سوء استفاده كنند كه قدرت اصلى از آن خداوند است. «عزیز حكیم» ✅ عدّه نگهداشتن، از برنامه هاى حكیمانه ى است. «واللّه عزیز حكیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 229 سوره بقره 🌸 الْطَّلَاقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ وَلَايَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُواْ مِمَّا ءَاتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلَّا أَنْ يَخَافَآ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْظَّالِمُونَ ‏ 🍀 ترجمه:طلاق دو مرتبه است. پس یا باید به طور شایسته همسر خود را نگه دارد و یا با نیكى او را رها كند و براى شما مردان حلال نیست كه چیزى از آنچه به همسرانتان داده‏اید، پس بگیرید مگر اینكه دو نفر (زن و شوهر) بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسید كه آنان حدود الهى را رعایت نكنند، مانعى ندارد كه زن فدیه و عوض دهد. این ها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنید. و هر كسی از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند. 🌷 :دو مرتبه 🌷 :نگه داشتن 🌷 :رها کردن 🌸 در جاهلیّت، دادن و رجوع كردن به زن،امرى عادّى و بدون محدودیّت بود بعضی از مردها زنان خود را تا مدتی طولانی رها می کردند و را بلاتکلیف می گذاشتند و از این طریق به زنان آزار و اذیت می رساندند و بعد از نزول آیات 226تا228 به اینکه این یا به همسرانشان برگردند یا طلاق دهند گفتند طلاق می دهیم و بعد از طلاق دوباره محبت آن زن را جلب می کنیم و بر می گردیم و تا چندین مرتبه می توانیم این کار را تکرار می کنیم اما در اسلام همچین خبری نیست و اجازه آزار و اذیت به زنان را نمی دهد (الطلاق مرتان:طلاق دو مرتبه است) 🌸 فقط تا دومرتبه اجازه است و بعد از بار دوم یا همسرانتان را با نیکی و خوبی و خوشی نگه دارید یا با نیکی و خوشی از او جدا می شوید و حق بد رفتاری و انتقام و ...ندارید {فإمساك بمعروف أو تسريح بإحسان:پس یا به طور شایسته خود را نگه دارد یا با نیکی او را طلاق دهد } در طلاق گاهی مرد پیش قدم می شود و قصدش طلاق است و حق این را ندارد که آن چیزی را که به همسرش داده پس بگیرد مثل {و لا یحل لکم أن تأخذوا مما ءاتيتموهن شيئا: و برای شما مردان حلال نیست که چیزی از آنچه به همسرانتان داده اید پس بگیرید} 🌸 البته فقط در یک صورت می تواند مهریه اش را از زن پس بگیرد و آن هم در صورتی که زن و مرد هر دو نمی توانند با هم زندگی کنند نمی توانند حدود و الهی را نسبت به هم رعایت کنند از آن طرف زن می خواهد از دست این مرد خلاص شود ولی مرد می گوید به شرطی طلاقت می دهم که مهریه را ببخشی و زن برای اینکه رها شود اشکالی ندارد مهریه اش را ببخشد {إلا أن يخافآ ألا يقيما حدود الله فإن خفتم ألا يقيما حدود الله فلا جناح عليهما فيما افتدت به تلك حدود الله فلا تعتدوها و من يتعد حدود الله فأولئك هم الظالمون:مگر اینکه هر دو زن و شوهر بترسند که حدود الهی را بر پا ندارند پس اگر بترسید که آنان حدود الهی را رعایت نکنند مانعی ندارد که زن و عوض دهد این ها حدود و مرزهای الهی است ، پس از آن تجاوز نکنید و هر کسی از حدود الهی تجاوز کند پس آنان ستمگرانند } 🔹 پيام های آیه 229سوره بقره 🔹 ✅ آزار و ضرر رساندن به ممنوع است. مرد نباید به قصد تنها آمیزش یا ضربه روحی زدن به زن به او دوباره رجوع کرده و سپس او را رها کند. ✅ تلخى جدایى را با شیرینى جبران كنید. «او تسریح باحسان» ✅ ، نباید عامل خشونت و انتقام باشد، بلكه در صورت ضرورتِ طلاق، نیكى شرط اساسى است. «أو تسریح باحسان» ✅ اصل در ، نگهدارى همسر است، نه رها كردن او. ✅ و در اسلام، از اخلاق و عاطفه جدا نیست. ✅ مراعات حقوق، لازم است. مرد، حقّ ندارد از زن كه حقّ قطعى اوست چیزى را پس بگیرد. «لا یَحلّ لكم أن تأخذوا ممّا آتَیتموهنّ شیئاً» ✅ خواسته ‏هاى و باید در چارچوب حدود الهى باشد. «الاّ ان یخافا اَلاّ یقیما حدود اللّه» ✅ تنها نظر زن و شوهر در مورد طلاق كافى نیست، بلكه باید دیگران نیز به ادامه زندگى آنان امیدى نداشته باشند.«یخافا... فان خفتم» گاهى زن و شوهر مى‏ گویند: با هم توافق اخلاقى نداریم، امّا این حرف برخاسته از هیجان آنهاست. لذا قرآن در كنار خوف زن وشوهر «یخافا» پاى مردم را به میان كشیده كه آنان نیز این ناسازگارى را درك كنند. «خفتم» ✅ با ادامه زندگی به صورت تحمیلی و با اجبار و اکراه ، موافق نیست. در صورتی که زن به اندازه ای در فشار است که حاضر است مهریه را ببخشد تا رها شود ، اسلام راه را برای وی باز گذاشته است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸