🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_254
🌷 آیه 236 سوره بقره
🌸 لَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ الْنِّسَآءَ ماَ لمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُواْ لَهُنَّ فَرِيضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتاَعَاً بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُحْسِنِينَ
🍀ترجمه:اگر زنان را قبل از رابطه نزدیکی و یا قبل از تعیین مهریه طلاق دهید، گناهى بر شما نیست، ولى آنها را (با هدیهاى مناسب) بهرهمند سازید. آن كسی كه توانایى دارد، به اندازه توانش و آن كسی كه تنگدست است به اندازهى وسعش، هدیهاى شایسته بدهد این كار براى نیكوكاران سزاوار است.
🌸 گاهی بعد از اینکه زن و مرد عقد نمودند و هنوز سر سقف زندگی نکردند و در دوران #عقد به سر می برند و آمیزش و رابطه نزدیکی بین آنها صورت نگرفته است یا مهریه ای هم هنوز تعیین نکرده بودند به این نتیجه می رسند که نمی توانند حدود و #حقوق الهی را رعایت کنند و با هم توافق و سازگاری ندارند و تصمیم به جدایی و طلاق می گیرند قرآن می فرماید: 《 لا جناح علیکم إن طلقتم النسآء ما لم تمسوهن أو تفرضوا لهن فريضة و متعوهنّ علی الموسع قدره و علی المقتر قدره متاعا بالمعروف: اگر زنان را قبل از رابطه نزدیکی و یا قبل از تعیین مهریه طلاق دهید ، گناهی بر شما نیست ، ولی آنها را با هدیه ای مناسب بهره مند سازید. آن کسی که توانایی دارد و آن کسی که تنگدست است به اندازه وسعش هدیه ای شایسته دهد.》
🌸 گاهی ممکنه از اطرافیان آن زن و یا اطرافیان آن مرد به علت دشمنی یا به علت حسادت به طرف مقابل حرف های نادرست و تهمت آمیزی می زنند که از این طریق زندگی آنها را به هم بریزند تا این #ازدواج صورت نگیرد مرد و زن هر دو نباید سریع این تهمت ها و شایعات را باور کنند با تحقیق و گاهی با گفت و گو بنشینند تا سوء تفاهم ها از بين برود. و در مسير زندگی یار همدیگر باشند. ولی به هر طریقی که ناسازگار بودند و قصد طلاق داشتند مرد باید با یک هدیه ارزشمند آن هم به اندازه توانایی اش تقدیم زن کند تا در #زن روحیه انتقامجویی و دشمنی به وجود نیاید. به این خاطر در پایان گفته 《حقا علی المحسنين:برای نیکوکاران سزاوار است. 》
🔹 پيام های آیه236سوره بقره 🔹
✅ تعیین و پرداخت #مهریه، بر مرد واجب است. «تفرضوا لهنّ فریضة»
✅ تلخى #طلاق را با هدیهاى مناسب جبران نمائید. هرچند آمیزشی صورت نگرفته است یا مهریه ای تعیین نشده است. ولى طلاق یک نوع فشار روحى براى #زن محسوب مىشود كه با احسان و هدیهاى شایسته باید جبران شود. «متّعوهنّ»
✅ عقد #ازدواج، قداست و احترام دارد. با اینكه آمیزشى صورت نگرفته است، لكن اجراى صیغهى عقد، به زن حقّ مى دهد تا به هنگام جدایى هدیهاى مناسب دریافت نماید. «متّعوهنّ»
✅ حفظ #انصاف و #عدالت از سوى مرد و زن، مورد نظر است. همانگونه كه سرشكستگى زن باید با هدیهاى مناسب جبران شود، مرد نیز نباید به خاطر هدیه، تحت فشار قرار گیرد و هر كسی باید به مقدار توانایى اش اقدام كند. «على الموسع قدره و على المقتر قدره»
✅ تكلیف مرد در برابر #خانواده، به قدر توان او مى باشد.
✅ احترام به شئون اجتماعى #همسر، لازم است. كلمه «معروف» یعنى در هدیه دادن باید مسائل عرفى و اجتماعى را مراعات نمود. «متاعا بالمعروف»
✅ از افراط و تفریط در امور #زندگى دورى كنید. «بالمعروف»
✅ #هدیه به همسر، از نشانه هاى نیكوكاران است. «متاعا بالمعروف حقّا على المحسنین»
✅ هدیهاى كه #شوهر به همسر مىدهد، تحمیلبار و باج و صدقه نپندارد، یك نوع حقّ زن بر مرد است. «حقّاً على المحسنین»
✅ #اخلاق، پشتوانه احكام الهى است. «حقّاً على المحسنین»
✅ به خاطر بعضی سوء تفاهم ها و يا مسايلى كه قابل حل هستند سراغ طلاق نرويد و مراقب آسیبی که به روحیه طرف مقابل می رسد باشید.
🌸 در پایان دعا می کنیم که هیچ وقت نیاز به طلاق نداشته باشید و با یک ازدواج صحیح و درست زندگیتان سرشار از مهر و محبت و عشق و صفا و صمیمیت باشد.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_255
🌷 #آیه_237_سوره_بقره
🌸 وَإِنْ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَنْ يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَا الَّذِى بِيَدِهِ عُقْدَةُ الْنِّكَاحِ وَأَنْ تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلَا تَنْسَوُا الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير
ٌ
🍀 ترجمه:واگر زنان را قبل از آمیزش طلاق دهید، در حالى كه براى آنها مهریه تعیین كرده اید، نصف آنچه را تعیین كرده اید (به آنها بپردازید) مگر اینكه آنها (حقّ خود را) ببخشند و یا كسى كه عقد ازدواج به دست اوست آن را ببخشد، و اینكه شما گذشت كنید، (و تمام مهر آنان را بپردازید) به پرهیزگارى نزدیكتر است. و گذشت و نیكوكارى در میان خود را فراموش نكنید كه همانا خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست.
🌺 در آیه قبلی بیان شد که اگر بعد از عقد زن و مرد ، تصمیم به جدایی گرفتند و مرد بخواهد همسر خود را #طلاق دهد در حالی که در دوران عقد به سر می برند و هنوز آمیزشی بین آنها صورت نگرفته یا مهریه تعیین نشده است مرد باید هدیه ای ارزشمند به زن عطا کند تا در زن روحیه انتقامجویی و دشمنی به وجود نیاید. در این آیه به مسئله دیگری در این موضوع می پردازد اگر #مهریه تعیین شده است ولی آمیزشی بین آنها صورت نگرفته است و هنوز سر یک سقف زندگی نکردند باید نصف مهریه را بپردازد زیرا هیچ آمیزش و زندگی با هم نداشتند به این خاطر می فرماید نصف مهریه بر مرد واجب است. «و إن طلقتموهن من قبل أن تمسّوهن و قد فرضتم لهن فريضة فنصف ما فرضتم: و اگر زنان را قبل از آمیزش طلاق دهید ، در حالی که برای آنها مهریه تعیین کرده اید بر شما #واجب است که نصف آنچه را تعیین کنید به آنها بپردازید.»
🌺 «إلا أن يعفون أو يعفوا الذى بيده عقدة النكاح:مگر اینکه آن زنان ببخشند و یا کسی که عقد #ازدواج به دست اوست آن را ببخشد.» از طرفی عفو و گذشت از سوی زن و مرد هم پسندیده است مثلا مرد توانایی مالی چندانی ندارد بر زن پسندیده است که همین نصف #مهریه را ببخشد یا آن شخصی که عقد ازدواج در دست اوست مثل پدر یا ولی خانم و اگر مرد از نظر مالی وضع خوبی دارد پسندیده است که تمام مهریه را به زن بدهد. «و أن تعفوا أقرب للتقوا:و اگر شما گذشت کنید به تقوا نزدیکتر است.» کسانی که اهل بخشش و گذشت هستند به تقوا نزدیكترند. «و لا تنسوا الفضل بینکم: و گذشت و نیکوکاری در میان خود را فراموش نکنید.» یعنی با بزرگواری و کریمانه با هم رفتار کنند و کرامت های انسانی حفظ شود. «إن الله بما تعملون بصير:قطعا #خداوند به آنچه انجام می دهید بیناست.» اگر ببخشد و عفو کند خدا می بیند و اگر هم نبخشد خدا می بیند اگر بخشش خداوند را می خواهیم باید خودمان هم اهل #بخشش و گذشت باشیم.
🔹 پيام های آیه 237 سوره بقره 🔹
✅ تعیین و پرداخت #مهریه، بر مرد واجب است. «فریضة»
✅ #عفو و #گذشت از سوى زن و مرد، هر دو پسندیده است. یا زن نصف مهریه را ببخشد، یا مرد تمام مهریه را بدهد. «یعفون... تعفوا»
✅ كسانى كه #بخشش دارند، به تقوا نزدیكترند. «وان تعفوا اقرب للتّقوى»
✅ #طلاق باید همراه با عفو و فضل باشد. «تعفوا... لاتنسوا الفضل»
✅ در #طلاق نباید مسائل اخلاقى و كرامت هاى انسانى را به فراموشى سپرد. «ولا تنسوا الفضل بینكم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_256
🌷 #آیه_238_سوره_بقره
🌸 حاَفِظُواْ عَلَى الْصَّلَوَاتِ وَالْصَّلَاةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلَّهِ قَانِتِينَ
🍀 ترجمه:بر انجام همهى نمازها و نماز وسطى (ظهر)، مواظبت كنید و براى خدا خاضعانه به پاخیزید.
🌷 #حافظوا:مواظبت کنید،حفظ کنید
🌷 #الصلوات:نمازها،جمع صلاة است
🌷 #الصلاة_الوسطى:نماز وسط
🌷 #قوموا:به پا خیزید
🌷 #قانتین:خاضعانه
🌺 در #زندگی اگر ارتباط با خدا ضعیف و سست باشد روابط با دیگران از هم می پاشد در بین آیات طلاق و آیات مسائل خانواده این آیه از نماز سخن می گوید اگر نظام #خانواده از هم می پاشه به خاطر اینکه رابطه با خداوند در میان نبوده است اگر با خداوند ارتباط باشد ازدواج هم بر پایه دستورات و قوانین خدا انجام می شود و در زندگی زناشویی مطابق آنچه که خدا می فرمود عمل می نمودند. قرآن نمی گوید نماز بخوانید بلکه می فرماید همه نمازها را حفظ کنید یعنی یک نماز هم نباید از دست ما خارج شود یا در آیات دیگر می فرماید نماز را به پا دارید. بعضی افراد اهل نماز بودن ولی بعد از مدتی #نماز را گذاشتن کنار زیرا فقط می خواندند ولی آن را حفظ نمی کردن. انسان همه نمازهای واجب را در اول وقت به جا آورد مطمئنا از آثار و برکات آن بهره مند می شود.
🌺 در روایات هم داریم افرادی که #نماز را به پا می دارند شیطان بر آنها تسلط نمی کند. منظور از الصلاة الوسطى یعنی نمازی که در وسط روز باشد و آن هم به خاطر اینکه انسان در وسط روز به کسب و کار مشغول است. و از طرفی بعضی از مفسران دلیل شأن نزول آیه این است که گروهی به خاطر گرمی هوا در نماز جماعت #ظهر شرکت نمی کردند که این آیه نازل شد. در هنگام نماز همه کارها برای چند دقیقه باید تعطیل شود و به نماز رسید طواف حج از واجبات است ولی وقتی نماز فرا می رسد طواف تعطیل می شود کارهای ما چطور؟ و در پایان آیه می فرماید و قوموا لله قانتین:و برای خدا خاضعانه به پا خیزید. اقامه #نماز به توجه ، نشاط ، معرفت و اخلاص نیاز دارد.
🔹 پيام های آیه 238سوره بقره 🔹
✅ اقامه #نماز باید مداوم باشد. یعنی همه نمازها حفظ شوند «حافظوا»
✅ همه #مسئول حفظ نمازند. «حافظوا»
✅ #نماز را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا»
✅ هركجا زمینه ى سهل انگارى یا غفلت #احساس مىشود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلاة الوسطى»
✅ اقامه ى نماز، به توجّه، #نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد.
✅ ارزش #نماز به خضوع آن است. «قانتین»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_257
🌷 #آیه_239_سوره_بقره
🌸 فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالاً أَوْ رُكْبَاناً فَإِذَآ أَمِنْتُمْ فَاذْكُرُواْ اللَّهَ كَمَا عَلَّمَكُمْ مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ
🍀 ترجمه:پس اگر ترس داشتید، پیاده یا سواره (به هر شكل كه مى توانید نماز گزارید) و آنگاه كه ایمن شدید خدا را یاد كنید، همانگونه كه آنچه را نمىتوانستید بدانید به شما آموخت.
🌷 #خفتم:از خوف می آید و به معنای ترسیدن
🌷 #رجالا:پیاده
🌷 #رکبانا:سواره
🌷 #أمنتم:ايمن شديد
🌺 همانطور که حیات جسم آدمی به آب و غذا بستگی دارد حیات معنوی آدمی هم به نماز بستگی دارد. پس به هر حال این نماز باید حفظ شود حتی در جنگ هم اگر باشد اگر در حال ترس بودید مثلا دشمن یا حیوان درنده ای به دنبال شما بود پیاده یا سواره بودید در همان حالت همین طور که پیاده می روید یا سواره می روید نمازتان را بخوانید که احکام چنین نمازی در رساله های مراجع آمده است. در قرآن گاهى به جاى كلمه ى «صلاة»، كلمه «ذكر» گفته شده است، زیرا نماز ذکر و یاد خداست. برترین چیز آگاهی و فهم است زیرا خداوند به وسیله انبیا و کتاب های آسمانی چیزهای را که نمی توانستید بدانید به شما آموخت. امام كاظم علیه السلام در جواب شخصى كه پرسید: اگر حیوان درنده اى به ما حمله كرد و وقت نماز تنگ بود چه كنیم؟ فرمودند:با همان وضعى كه دارید نماز بخوانید، گرچه پشت به قبله باشد.
🔹 پيام های آیه239سوره بقره 🔹
✅ #نماز، در هیچ حالى ساقط نمى شود. «فان خفتم فرجالا او ركبانا»
✅ #نماز، شكر نعمت است. «فاذكروااللّه كما علّمكم»
✅ بعضى از مسائل را #انسان نمى داند، ولى مىتواند با تجربه بدست آورد. ولى بعضى از مسائل را انسان نمى داند و نمى تواند كه بداند، مگر از طریق وحى. «ما لم تكونوا تعلمون» ونفرمود: «لا تعلمون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_258
🌷 آیه 240 سوره بقره
🌸 وَالَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنْكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَاجاً وَصِيَّةً لِأَزْوَاجِهِمْ مَّتَاعاً إِلَى الْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍ فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِى مَا فَعَلْنَ فِى أَنْفُسِهِنَّ مِنْ مَّعْرُوفٍ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🍀 ترجمه:و كسانى از شما كه در آستانه مرگ قرار مى گیرند و همسران خود را ترک می کنند، دربارهى همسرانشان این سفارش است كه تا یک سال، آنها را (با پرداخت هزینه زندگى) بهرهمند سازند و از خانه بیرون نكنند. ولى اگر آنها خود بیرون رفتند و تصمیم شایستهاى دربارهى خودشان گرفتند، بر شما گناهى نیست و خداوند مقتدر و حكیم است.
🌷 #یتوفون:از توفی به معنای دریافت کامل روح از جسم
🌷 #یذرون: ترک می کنند
🌷 #وصیة: وصيت
🌷 #الحول: يک سال
🌷 #فلا_جناح: پس گناهی نیست
🌷 #عزیز: مقتدر و با قدرت ، توانا
🌷 #حکیم:با حکمت
🌸 قبل از اسلام در بعضی از قومیت ها بلافاصله همین که مرد وفات کرد بستگان شوهر ، گاهی همسرش را هم از خانه بیرون می نمودند و زن به خانه پدری اش بر می گشت بدون آنکه ارث و میراثی هم به او بدهند یا بعضی قومیت ها زن را بیرون نمی نمودند ولی اجازه نمی دادند زن ازدواج مجدد داشته باشد یا بعضی قومیت ها مثل بعضی هندوها زن را همراه شوهرش می سوزاندند یا بعضی قومیت ها زن را زنده زنده به همراه شوهر خود دفن می کردند. دین اسلام در میان چنین قومیت هایی ظهور کرد و این عقاید را باطل و ظلم و ستم و جنایت بر علیه زنان اعلام کرد و دین اسلام زن را از اوج مظلومیت به اوج آزادی و عزت رساند. همانطور که در آیات قبل گفتیم در دین اسلام زنی که شوهرش وفات نموده فقط به مدت چهار ماه و ده روز باید صبر کند و بعد از آن می تواند با مرد دیگری ازدواج کند و زن نیاز به اجازه کسی ندارد که بخواهد مانع ازدواج مجدد او شود و زن باید از تمام نیازهای انسانی و حقوقی برخوردار شود این یعنی اوج آزادی زن می باشد.
🌸 در این آیه به مردان می فرماید که وصیت کنند تا ورثه ی آن مرد تا یک سال زنها را از خانه بیرون نکنند و هزینه های زندگی آن زن را تأمين کنند. ولی اگر زن بعد فوت شوهر نخواست تا یک سال بماند باز کاملا آزاد است و می تواند از این وصیت چشم پوشی کند . یعنی این زن هست که تصمیم می گیرد آیا در خانه شوهرش همچنان تا یک سال بماند یا برود. البته این آیه قبل از نزول آیات ارث و میراث است زیرا همگی می دانید که زن از شوهر خود ارث می برد ولی خداوند فورا احکام خود را نازل نمی کند بلکه مرحله به مرحله نازل می کند این آیه زمانی نازل شده که ارثی برای زن در نظر نمی گرفتند و زن هم از ارث شوهر محروم بود. بعد ها حکم ارث نازل شد که از این به بعد زن از شوهرش ارث می برد حتی اگر بخواهد بعد از چهار ماه و ده روز با مرد دیگری ازدواج کند از شوهر قبلی اش ارث می برد.
🌸 بعضی مفسّران معتقدند این آیه را مى توان در كنار وظیفه ى واجب، به صورت یک عمل مستحبی قلمداد كرد. به این معنا كه علاوه بر مدّت عدّه، اگر زن به احترام شوهر، خواست تا یک سال در خانه بماند، شوهر هم به احترام زن علاوه بر سهم ارث، مخارج یک ساله ى او را از ثلث خود، كه درباره آن حقّ وصیّت دارد بپردازد. احکام و مقدار سهم ارث زن و بقیه وارثان را ان شاء الله در آیات مربوط به ارث و میراث به آن خواهیم پرداخت. زنی که نمی توانست ارث ببرد اکنون ارث و میراث از شوهرش می برد زنی که بعد از فوت شوهرش اجازه ازدواج مجدد نداشت اکنون بدون نیاز به اجازه کسی می تواند ازدواج مجدد با فرد دیگری داشته باشد. زنی که در اوج مظلومیت بود اکنون در اوج آزادی و عزت برای آینده خودش فقط خودش تصمیم می گیرد و دیگران نمی توانند درباره آینده ی او تصمیم بگیرند. به راستی که دین اسلام زن را از اوج مظلومیت به اوج عزت و آزادی رساند.
🔹 پيام های آیه240سوره بقره 🔹
✅ #مردان، بخشى از مال خود را براى همسرانشان وصیّت كنند. «والذین یتوفون... وصیّة لازواجهم»
✅ در #وصیّت، همسر انسان بر دیگران اولویّت دارد. «وصیّة لازواجهم»
✅ آینده #زنان بیوه باید تأمین شود. «متاعاً الى الحول»
✅ هرگونه تصمیم زن در انتخاب شوهر مجدّد، باید #عاقلانه و مشروع و با احراز مصلحت باشد و در این مورد نیاز به اجازه کسی ندارد. «فعلن فى انفسهنّ من معروف»
✅ تشریع #احكام الهى، بر اساس حكمت است. «عزیز حكیم»
✅ #خداوند مقتدر است و قدرت دارد ولی قدرتش را حکیمانه به کار می برد.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_259
🌷 #آیات_241_و_242_سوره_بقره
🌸 وَلِلْمُطَلَّقاَتِ مَتاَعٌ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ (241) كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ ءَايَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون(242)َ
🍀 ترجمه:و براى زنان طلاق داده شده، متاع مناسبى است كه ( پرداخت آن) بر مردانِ پرهیزكار سزاوار است. (242) این چنین خداوند آیات خود را براى شما روشن مىكند، باشد كه اندیشه كنید.(242)
🌸این آیه براى تمام موارد #طلاق است چه آن مواردی که مهریه تعیین شده چه تعیین نشده باشد چه آمیزشی صورت گرفته بود چه صورت نگرفته بود كه هدیهاى جداگانه براى جبران ناراحتى ها و دلشكستگى هاى زن، از سوى مرد به #زن پرداخت شود. البته این یک دستور اخلاقى و استحبابى است كه سزاوار است متّقین و پرهیزگاران آن را مراعات نمایند. به هر حال از جلمه ى «حقّاً على المحسنین» در آیه 236 و «حقّاً على المتّقین» در اینجا و آیه «لا تنسوا الفضل بینكم» مىتوان توجّه مخصوصِ اسلام را دربارهى حفظ حقوق و #عواطف زنان مطلّقه بدست آورد.
🔹 پیام های آیات241 و242سوره بقره
✅ در برخورد با زنان #مطلقه، تقوا لازم است. «وللمطلّقات... حقّاً على المتّقین»
✅ #هدیه دادن كه نقش كدورت زدایى و دلجویى دارد، نشانه ى پرهیزكاران است. «متاعاً بالمعروف حقّاً على المتّقین»
✅ در #احكام و دستورات الهى، باید اندیشه نمود تا به مصالح آن پى برد. «یبیّن اللّه لكم آیاته لعلكم تعقلون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_260
🌷 آیات 243و244 سوره بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِیاَرِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُواْ ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ الْنَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ (243) و قاتلوا في سبيل الله و اعلموا أن الله سميع عليم (244)
🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از ترس مرگ از خانه هاى خود خارج شدند، در حالى كه هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنها گفت:بمیرید ، سپس آنان را زنده كرد همانا خداوند نسبت به مردم فضل و بزرگواری مىكند، ولى بیشتر مردم سپاس نمى گذارند. و در راه خدا بجنگید و بدانید که قطعاً خداوند شنوای داناست.
📚 محمد بن یعقوب کلینی بعد از چهار یا پنج واسطه از امام محمد باقر علیه السلام درباره نزول این آیه چنین روایت نموده است که اینان مردم شهری از شهرهای #شام بودند که در آن شهر هفتاد هزار خانه بوده است و گرفتار مرض طاعون می شوند. توانگران شهر که توانایی خروج را داشتند از شهر بیرون آمدند ولی فقرا و بیچارگان که توانایی خروج را نداشتند ماندند و از اثر این مرض بیشتر آنها به #هلاکت رسیدند. توانگران می گفتند:اگر بیرون نمی آمدیم به هلاکت می رسیدیم و فقرا می گفتند: اگر ما هم توانایی و وسیله خروج از شهر را می داشتیم از نفرات ما کمتر به هلاکت می رسیدند ، سپس تصمیم گرفتند که همه با هم از ترس مرگ ناشی از مرض #طاعون از شهر خارج شوند لذا از شهر بیرون رفتند تا به شهری دیگر رسیدند .
📚 به ناچار در آن شهر فرود آمدند و به فرمان خداوند همه مردند تا این که پیامبری از پیامبران بنی اسرائیل به نام #حزقیل بر آنها گذشت. وقتی که استخوان های پوسیده آنها را دید در عین حال عبرت گرفتن گریست و گفت: خدایا اگر آنها را زنده گردانی به آبادانی شهرهای تو پردازند و فرزندانی بوجود آورند که به عبادت تو مشغول گردند همچنان که خودشان نیز به عبادت تو خواهند پرداخت. خداوند به حزقیل وحی فرستاد و فرمود: آیا دوست داری که آنها زنده شوند؟ گفت:بلی ، سپس #خداوند آنها را زنده گردانید و به آن پیامبر فرمان داد که کلماتی را طبق دستور بر زبان براند. امام صادق علیه السلام فرمایند: کلماتی که آن پیامبر طبق دستور به زبان آورد اسم اعظم بوده است و نیز از امام صادق علیه السلام نقل نمایند که فرمود: این آیه درباره این قوم نازل گردیده است.
🌺 آنها فکر می کردند مرگ در دست طاعون است بلکه #مرگ در دست خداست ، خدا برای اینکه برای آنها و برای آیندگان تفهیم کند که مرگ و زندگی در دست خداست ، جان آنها را گرفت سپس آنها را زنده کرد . البته این الطاف الهى، هشدار و درس عبرتى براى آیندگان تاریخ است كه انسان بفهمد و شكرگزار خداوند باشد. بلافاصله در آیه بعد #خداوند می فرماید: و قاتلوا فی سبیل الله و اعلموا أن الله سميع عليم: و در راه خدا بجنگید و بدانید که همانا خداوند شنوای داناست. یعنی حالا که دانستید مرگ و زندگی به دست خداست پس در راه خدا بجنگید و از مرگ نترسید. و خداوند از انگیزه های شما با خبر است.
🔹 پيام های آیات 243و244سوره بقره
✅ به #تاریخ بنگریم و از آن درس بگیریم. «ألَم تَرَ...»
✅ در بیان تاریخ، آنچه مهم است عوامل #عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبایل و مناطق. «الّذین خَرجوا من دیارهم»
✅ آنجا كه اراده #خداوند باشد، فرار كارساز نیست. «قال لهم اللّه موتوا»
✅ #خداوند در همین دنیا بارها مردگان را زنده كرده است. «ثم احیاهم»
✅ فراز و نشیبها، مرگ و میرها، زاد و ولدها و زنده شدنهاى مجدّد، همه نمونه هایى از الطاف وفضل الهى است. «انّ اللّه لذو فضل»
✅ #جهاد و مبارزه ، زمانی ارزش دارد که برای خدا و در راه خدا باشد.
✅ #جنگ در راه خدا ، شکر نعمت حیات است.
✅ توجه به اینکه مرگ و زندگی به دست خداست و اینکه ما در محضر #خدا هستیم ، قوی ترین عامل و انگیزه برای پیکار در میدان جنگ است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_261
🌷 #آیه_245_سوره_بقره
🌸 مَنْ ذَا الَّذِى يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافاً كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
🍀 ترجمه:چه کسی هست كه به خداوند قرضی نیکو دهد،تا خداوند آن را براى او چندین برابر افزایش دهد و خداوند (روزى بندگان را) محدود و گسترده مىسازد، و به سوى او بر می گردید.
🌷#من:چه کسی؟
🌷 #قرض: در زبان عربی به معنای بریدن و جدا شدن است یعنی انسان بخشی از مال را بریده و جدا کرده و به دیگران می دهد تا دوباره باز پس گرفته شود.
🌷 #حسنا:نیکو و به زیباترین شکل
🌷 #فیضاعفه:آن را می افزاید، چند برابر می دهد
🌷 #کثیرة:بسیار زیاد
🌷 #یقبض:محدود می کند ، می گیرد
🌷 # یبسط: گسترش و وسعت دادن
🌸 #خداوند روزی بندگان را محدود و گسترده می سازد این کار هم براساس حکمت انجام می دهد. انسان هایی که بپذیرند گرفتن و بخشیدن از سوی خداست ، اهل بخشش خواهند بود یکی از این بخشش ها #قرض_الحسنه یعنی قرض نیکو و به شکلی پسندیده و زیبا انجام شود.
✅ اما این #قرض_الحسنه چه شرایطی دارد؟
✏️در تفسیر مجمع البیان شرایطی را برای قرض الحسنه بیان کرده است که به صورت زیر می باشد:
1⃣ از مال حلال باشد.
2⃣ از مال سالم باشد.
3⃣ براى مصرف ضرورى باشد.
4⃣ بى منّت باشد.
5⃣ بى ریا باشد.
6⃣ مخفیانه باشد.
7⃣ با عشق وایثار پرداخت شود.
8⃣ سریع پرداخت شود.
9⃣ قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
🔟 آبروى گیرنده قرض حفظ شود.
🌸 چنین قرض هایی برکات فراوانی به دنبال دارد قرض به #خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است. خداوند نامی از بندگان را به میان نمی کشد یعنی اگر به بنده ی من قرضی نیکو بخشیدی مانند این است که به من بخشیدی پس طرف حسابت خداست. یک دانه #گندم را اگر در خاک بکاری از آن دانه ۷خوشه و هر خوشه صد دانه می دهد که در مجموع ۷۰۰دانه برمی گردد. یک دانه کاشتی ۷۰۰تا به تو برگردانده شد. اگر یک حسنه انجام دهیم خداوند آن را چندین برابر می کند پس نگران نباشیم. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمانها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. در روایات مىخوانیم: هر كه با #مردم گشاده دست باشد، خداوند به او بسط مىدهد و هر كه با مردم بخل ورزد، خداوند نسبت به او تنگ مىگیرد.
🌸 در روایات آمده،هنگامى كه آیه «من جاء بالحسنة خیر منها:هر كسی که كار خوبى آورد، بهتر از آن را پاداش مىگیرد»نازل شد، پیامبر صلى الله علیه وآله از #خداوند تقاضاى ازدیاد كرد، آیه نازل شد: «فله عشر امثالها» ده برابر داده مىشود. باز درخواست نمود، که این آیه۲۴۵ قرض الحسنه با جمله ى «اضعافاً كثیرة» نازل شد. پاداش خدا به قرض دهندگان، هم در دنیا وهم در #آخرت است. اگر در اوّل آیه خداوند با لحنى عاطفى از مردم قرض مىخواهد، به دنبال آن مىفرماید:«واللّه یقبض و یبسط» تا مبادا گروهى خیال كنند كه خداوند فقیر است و بگویند: «انّ اللّه فقیر و نحن اغنیاء» و همچنین بدانند كه قرض گرفتن خدا، براى رشد انسان است، نه به خاطر نیاز او.
🌸 همانطور که برای امنیت جامعه نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است تأمین وسایل جهاد نیاز به کمک های مادی است تأمین این وسایل هم همراه تأمین نیازهای محرومان جزو قرض الحسنه است. زیرا آیه قبلی درباره جهاد در راه خداست و این آیه درباره #قرض_الحسنة آمده است. و یادمان باشه در نهایت همه به سوی خدا بر می گردیم.
🔹 پیام های آیه 245سوره بقره 🔹
✅ كمک به خلق #خدا، كمک به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
✅ براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، #تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
✅ اگر ما گشایش و تنگ دستى را به دست خدا بدانیم، راحت انفاق مىكنیم. «واللّه یقبض و یبسط»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_262
🌷 آیه 246 سوره بقره
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْراَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقاَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقاَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقاَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّالِمِينَ
🍀 ترجمه:آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما فرماندهى برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال نمىدهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است.
🌷 #ألم_تر:آیا ندیدی
🌷 #الملأ:بزرگان
🌷 #ابعث:برانگیز، انتخاب کن
🌷 #ملکا:فرمانده ، امیر
🌷 #نقاتل:بجنگیم
🌷 #عسیتم:نافرمانی، سرپیجی
🌷 #القتال:جنگ
🌷 #دیار:سرزمین ، خانه
🌷 #کتب:آنچه نوشته شده ، آنچه مقرر شده
🌷 #تولوا:سرپیچی کردند
🌷 #قلیلا:اندکی
📚 بنى اسرائیل بعد از وفات حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت و ستمگران قرار گرفته، آزادى و #سرزمین خود را از دست دادند و مجبور به کوچ شدند و عده ای هم گرفتار زندان و اسارت شدند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر سلطه طاغوت و باز پس گرفتن #سرزمین خود و نجات اسیران خود تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او در راه خدا بجنگند. پیامبرشان گفت:آیا احتمال می دهید که اگر دستور #جنگ به شما داده شود پیکار و جهاد نکنید؟ گفتند چگونه ممکن است در راه خدا نجنگیم در حالی که خانه و سرزمینمان را از دست داده ایم و فرزندانمان به اسارت رفتند. نکته عمیق این آیه اینجاست این قوم قرار است بجنگند تا سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران و فرزندان خود را نجات دهند ولی #خدا ، آن را فی سبیل الله می نامد یعنی دفاع از وطن و دفاع از مظلومان جهاد فی سبیل الله (جنگ در راه خدا) نامیده می شود. ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
🔹 پيام های آیه 246سوره بقره 🔹
✅ #مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
✅ وجود #رهبر الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
✅ بعضى از #انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
✅ #فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
✅ #جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا»
✅ براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
✅ تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
✅ #رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
✅ #جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
✅ پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا»
✅ میدان #مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
✅ #پیمان شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
✅ #خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! واللّه علیم بالظالمین
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_263
🌷 آیه 247 سوره بقره
🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنْ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: و پیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى فرماندهی شما مبعوث كرده است، گفتند: چگونه او بر ما فرماندهی داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروایى شایسته تریم و به او ثروت زیادى داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كسی بخواهد مى دهد وخداوند (احسانش)وسیع و آگاه است.
🌸 بعضی انسان ها #شهرت و مال و ثروت ندارند ولی بسیار تأثير گذار هستند از طرفی بعضی انسان ها شهرت و مال و ثروت دارند ولی هیچ تأثير گذار نیستند چه بسا مخرب و زیان رسان باشند. خداوند دقیقا گروه اول را انتخاب می کند زیرا #خداوند کاری با شهرت انسان ها ندارد به این خاطر خیلی از پیامبران از میان چوپانان مبعوث شده اند زیرا بسیار تأثير گذار هستند. این آیه ادامه آیه قبلی است بنى اسرائیل از پیامبرشان تقاضای فرمانده نظامی نمودن تا با دشمن بجنگند و سرزمین خود را پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند. خداوند جوانى چوپان و گمنام به نام #طالوت را به عنوان فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود. گفتند: چگونه او مىتواند فرمانده ما باشد در حالى كه شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى كه داریم، از او لایقتریم!
🌸 پیامبرشان اشموئیل وقتى بهانه گیرى آنها را به خاطر فقر وندارى طالوت شنید، فرمود: بى گمان #خدا او را بر شما برگزیده است واو توانایى علمى وقدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هركسی را كه بخواهد به خاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته اش فرماندهى مى بخشد. در روایات آمده است: #طالوت چوپانى بود كه در پى گوسفندان گمشده اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبرشان رسید و #خداوند به پیامبر وحى كرد كه همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى كن. شاید منظور از جمله ى «بسطة فى العلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گستردهاى داشت. گفته اند طالوت از نوادگان بنیامین پسر یعقوب نبی می باشد. نگاه ما انسان ها محدود است ولی خداوند نگاهش وسیع است.
🔹 پیام های آیه 247سوره بقره 🔹
✅ #پیامبران بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب مىكنند. «ان اللّه قد بعث»
✅ رهبرى كه #خداوند تعیین كند، به نفع مردم است. «بعث لكم»
✅ اگر مى خواهید به #آزادى و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا»
✅ #دین از سیاست جدا نیست.
✅ از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، #غافل نباشید. «قد بعث لكم»
✅ نشانه ى #ایمان واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنى اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یكون له الملكعلینا»
✅ یكى از #امتحانات الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یكون...»
✅ خودبرتربینى، #محكوم است. «نحن احقّ بالملك منه»
✅ در این آیه از كسانى كه ملاک برترى را #مال و #مقام دانستهاند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال»
✅ انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است«ان اللّه اصطفاه علیكم وزاده بسطة فى العلم والجسم»
✅ #قدرت_علمى و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است. «بسطة فى العلم و الجسم»
✅ توانایى علمى، مهمتر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا كلمهى «علم» آمد، سپس «جسم».
✅ #اعلم بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم»
✅ #رهبر و #مدیر باید زیر دستان خود را توجیه كند و دلیل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگوید این حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان كرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم»
✅ نه #فقر و#گمنامى، مانع لطف الهى است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم»
✅ علم خداوند بی نهایت و نامحدود است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_264
🌷 آیه 248 سوره بقره
🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ ءَالُ مُوسَى وَءَالُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ
🍀 ترجمه:وپیامبرشان به آنها گفت: نشانه ى حكومت او این است كه تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى كه) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى وهارون در آن است، در حالى كه فرشتگان آن را حمل مى كنند، همانا در این موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید.
🌸 براى اینكه #یهود به فرماندهى طالوت اطمینان و یقین پیدا كنند، پیامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنى اسرائیل به آنها بازگردانده مى شود، تا نشانه اى براى انتخاب #طالوت از سوى خداوند باشد. منظور از تابوت همان صندوق چوبى بود كه مادر موسى، نوزاد خود موسی را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نیل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند. آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود.
🌸 وقتى #موسى علیه السلام به پیامبرى رسید، الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نیز زره و سایر یادگارهاى خود را در آن گذاشت و به وصىّ خود «یوشع بن نون» سپرد. این صندوق، به صورت صندوقى مقدّس كه صندوق عهد نام گرفته بود، در میان بنى اسرائیل بود و آن را در جنگ ها پیشاپیش سپاه حمل مىكردند، ولى كم كم قداست آن شكسته و مفقود شد. این صندوق ربوده شده را در زمان فرماندهی طالوت، خداوند از طریق فرشتگان به آنان بازگرداند تا موجب #آرامش و اطمینان خاطر آنان باشد.
🔹 پيام های آیه248سوره بقره 🔹
✅ سرچشمه ى #آرامش، خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سكینة من ربكم»
✅ انسان همیشه به #آرامش نیاز دارد، به خصوص در آستانه رفتن به میدان جهاد. «فیه سكینة من ربكم»
✅ #رهبر الهى، نشانه ى الهى لازم دارد. چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود، لازم بود نشانه اى الهى او را تأئید كند. «تحمله الملائكة»
✅ اگر #صندوقى كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست.
✅ حفظ آثار #انبیا، ارزش داشته و مایه ى آرامش خاطر وتبرّک است. «بقیةممّاترك» كلمه »سكینة« دراین آیه با توجّه به آیات قبل كه بنى اسرائیل عازم میدان جهاد ودفاع بودند، نشانه ى اهمیّت و لزوم آرامش فكرى در جبهه است.
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_265
🌷 آیه 249 سوره بقره
🌸 فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّى وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّى إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَاقُواْ اللَّهَ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ واللَّهُ مَعَ الصاَّبِرِينَ
🍀 ترجمه:پس هنگامى كه طالوت، به همراه سپاهیان (از شهر) خارج شد، به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش مىكند، پس هر كه از آن بنوشد از من نیست و هركسی از آن نخورد از من هست، مگر آنكه به اندازه یک کف آب بنوشد ، پس (همین كه به نهر آب رسیدند،) جز اندكى همه از آن نوشیدند، سپس هنگامى كه او و یاران با ایمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را دیدند) گفتند:امروز ما توانایى مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. امّا آنهایی كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قیامت ایمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندک كه با اذن خدا بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است.
🌷 #فصل:جدا شدن
🌷 #الجنود: جمع جند به معنای
لشکر است الجنود یعنی سپاهیان ، لشکریان
🌷 #مبتلیکم:از ابتلا به معنای آزمایش و امتحان است
🌷 #نهر: رود آب
🌷 #شرب: نوشید
🌷 #فلیس: پس نیست
🌷 #اغترف: از ریشه اغتراف یعنی به اندازه یک کف آب نوشیدن
🌷 #جاوزه:رد شدن ، گذشتن
🌷 #ملاقوا:ملاقات کردن
🌷 #فئة:گروه
🌷 #قلیلة:اندک
🌷 #غلبت:پیروز شد
🌷 #کثیرة:زياد
📚 این آیه در ادامه داستان آیات 246تا248 سوره بقره می باشد. بعد از اینکه بنی اسرائیل از پیامبرشان در خواست کردند که فرمانده نظامی تعیین کند تا به همراه او #سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند خداوند #طالوت را به فرماندهی نظامی بنی اسرائیل مبعوث کرد سرانجام طالوت به همراه سپاهیان از شهر خارج شد تا به نبرد با جالوت بروند. #جالوت فرمانده کافری بود که دشمن سرسخت بنی اسرائیل بود ، طالوت به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش می کند پس هر که از آن بنوشد از من نیست و هر کسی از آن نخورد از من هست ، مگر آنکه به اندازه یک کف آب بنوشد. ببینید #خداوند چگونه امتحان می کند یک طرف بیابان هست گرما هست تشنگی هست و یک طرف رود پر آب است.
📚 پس همین که به نهر آب رسیدند بیشتر آنها از آن #نهر نوشیدند و فقط تعداد کمی اطاعت کردند. خداوند می خواست افراد سست اراده را از افراد با ایمان واقعی جدا کند همین که لشکر دشمن به فرماندهی جالوت و سپاهیان او را دیدند گفتند: امروز توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. اما افراد با ایمان گفتند:چه بسا گروهی اندک که با اذن #خدا بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است.امام باقر علیه السلام مىفرماید: افرادى كه تا آخر كار به #طالوت وفادار ماندند، سیصد و سیزده نفر بودند. الآن 313 نفر می خواهند به جنگ چند هزار نفری سپاه جالوت بروند. حساب دو گروه روشن است، هر كسی ننوشد قطعاً خودى است و هر كسی بنوشد قطعاً بیگانه است، ولى كسانى كه فقط یک کف آب نوشیدند، نه خودى هستند و نه بیگانه. باید آنان را مأیوس نكرد.
🔹 پیام های آیه 249سوره بقره 🔹
✅ قبل از برخورد و مقابله با دشمن، باید تمرین #مقاومت كرد. «مبتلیكم بنهر»
✅ #مدیر باید نیروهاى غیر مفید را طرد كند. «فمن شرب منه فلیس منّى»
✅ تسلیم فرمانده بودن، رمز #موفقیّت است. «من لم یطعمه فانّه منّى»
✅ كسانى كه از میدان #امتحان پیروز بیرون آیند، اندک هستند. «الا قلیلاً»
✅ #انقلابى بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. در این ماجرا شعار دهنده بسیار بود، ولى آنان كه در آزمایشات موفق شدند، اندک بودند. «الاّقلیلاًمنهم»
✅ #ایمان به معاد و وعدههاى الهى، توانایى ایستادگى در برابر سختىها و مشكلات را ایجاد مىكند. «ملاقوا اللّه»
✅ فراوانى #دشمن در برابر اراده خداوند چیزی نیست. «کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله»
✅ #مؤمن مخلص ، پیروزی را از خدا می داند.
✅ #مسلمانان اگر صبر پیشه کنند نباید از تعداد زیاد دشمن بترسند. زیرا خداوند با صابران است. «و الله مع الصابرين»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
@tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸