eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
119 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 246 سوره بقره 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِى إِسْراَءِيلَ مِنْ بَعْدِ مُوسَى إِذْ قَالُواْ لِنَبِىٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنَا مَلِكاً نُقاَتِلْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ هَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ أَلَّا تُقاَتِلُواْ قَالُوا وَمَا لَنَآ أَلَّا نُقاَتِلَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَدْ أُخْرِجْنَا مِنْ دِيارِنَا وَأَبْنَآئِنَا فَلَمَّا كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقِتَالُ تَوَلَّوْاْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بَالْظَّالِمِينَ 🍀 ترجمه:آیا ندیدى گروهى از بزرگان بنى اسرائیل را كه بعد از موسى به پیامبر خود گفتند: براى ما فرماندهى برانگیز تا (تحت فرماندهى او) در راه خدا پیكار كنیم، او گفت: آیا احتمال نمى‌دهید كه اگر دستور جنگ به شما داده شود (نافرمانى كرده و) پیكار و جهاد نكنید؟ گفتند: چگونه ممكن است در راه خدا پیكار نكنیم، در حالى كه از خانه و فرزندانمان رانده شده ایم؟ پس چون دستور جنگ بر آنان مقرّر گشت، جز عدّه اندكى، سرپیچى كردند و خداوند به ظالمان آگاه است. 🌷 :آیا ندیدی 🌷 :بزرگان 🌷 :برانگیز، انتخاب کن 🌷 :فرمانده ، امیر 🌷 :بجنگیم 🌷 :نافرمانی، سرپیجی 🌷 :جنگ 🌷 :سرزمین ، خانه 🌷 :آنچه نوشته شده ، آنچه مقرر شده 🌷 :سرپیچی کردند 🌷 :اندکی 📚 بنى اسرائیل بعد از وفات حضرت موسى علیه السلام، به خاطر قانون شكنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت و ستمگران قرار گرفته، آزادى و خود را از دست دادند و مجبور به کوچ شدند و عده ای هم گرفتار زندان و اسارت شدند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر سلطه طاغوت و باز پس گرفتن خود و نجات اسیران خود تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب كند تا به رهبرى او در راه خدا بجنگند. پیامبرشان گفت:آیا احتمال می دهید که اگر دستور به شما داده شود پیکار و جهاد نکنید؟ گفتند چگونه ممکن است در راه خدا نجنگیم در حالی که خانه و سرزمینمان را از دست داده ایم و فرزندانمان به اسارت رفتند. نکته عمیق این آیه اینجاست این قوم قرار است بجنگند تا سرزمین خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران و فرزندان خود را نجات دهند ولی ، آن را فی سبیل الله می نامد یعنی دفاع از وطن و دفاع از مظلومان جهاد فی سبیل الله (جنگ در راه خدا) نامیده می شود. ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندكى به میدان نبرد پشت كرده و از آن دستور سرپیچى نمودند. 🔹 پيام های آیه 246سوره بقره 🔹 ✅ باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر» ✅ وجود الهى، مانع پراكندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى» ✅ بعضى از ، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه ى مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم» ✅ نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست. ✅ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملكا» ✅ براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم» ✅ تعهّد گرفتن از كسانى كه پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم» ✅ باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شكنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم» ✅ براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا» ✅ پیدایش مشكلات، سبب بیدارى وحركت براى رهایى است. «اخرجنا» ✅ میدان ، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا» ✅ شكنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین» ✅ آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! واللّه علیم بالظالمین @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 247 سوره بقره 🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكاً قَالُواْ أَنَّى‏ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنْ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِى الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِى مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه: و پیامبرشان به آنها گفت: همانا خداوند «طالوت» را براى فرماندهی شما مبعوث كرده است، گفتند: چگونه او بر ما فرماندهی داشته باشد در حالى كه ما از او به فرمانروایى شایسته‏ تریم و به او ثروت زیادى داده نشده است؟ پیامبرشان گفت: خداوند او را بر شما برگزیده و توان علمى و جسمى او را افزون نموده است وخداوند ملكش (فرماندهى ورهبرى) را به هر كسی بخواهد مى‏ دهد وخداوند (احسانش)وسیع و آگاه است. 🌸 بعضی انسان ها و مال و ثروت ندارند ولی بسیار تأثير گذار هستند از طرفی بعضی انسان ها شهرت و مال و ثروت دارند ولی هیچ تأثير گذار نیستند چه بسا مخرب و زیان رسان باشند. خداوند دقیقا گروه اول را انتخاب می کند زیرا کاری با شهرت انسان ها ندارد به این خاطر خیلی از پیامبران از میان چوپانان مبعوث شده اند زیرا بسیار تأثير گذار هستند. این آیه ادامه آیه قبلی است بنى ‏اسرائیل از پیامبرشان تقاضای فرمانده نظامی نمودن تا با دشمن بجنگند و سرزمین خود را پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند. خداوند جوانى چوپان و گمنام به نام را به عنوان فرماندهى و زمامدارى آنان تعیین نمود. گفتند: چگونه او مى‏تواند فرمانده ما باشد در حالى كه شهرت و ثروتى ندارد؟ و ما به جهت ثروت و دارایى كه داریم، از او لایق‏تریم! 🌸 پیامبرشان اشموئیل وقتى بهانه ‏گیرى آنها را به خاطر فقر وندارى طالوت شنید، فرمود: بى‏ گمان او را بر شما برگزیده است واو توانایى علمى وقدرت بدنى و نیروى لازم براى فرماندهى جنگ را دارد. خداوند هركسی را كه بخواهد به خاطر لیاقت و استعدادهاى نهفته ‏اش فرماندهى مى ‏بخشد. در روایات آمده است: چوپانى بود كه در پى گوسفندان گمشده ‏اش از اطراف به سوى شهر آمده بود و به خدمت پیامبرشان رسید و به پیامبر وحى كرد كه همین چوپان لیاقت فرماندهى دارد و او را به مردم معرفى كن. شاید منظور از جمله ‏ى «بسطة فى‏ العلم» جامعیّت علوم باشد. یعنى او در بسیارى از علوم، اطلاعات گسترده‏اى داشت. گفته اند طالوت از نوادگان بنیامین پسر یعقوب نبی می باشد. نگاه ما انسان ها محدود است ولی خداوند نگاهش وسیع است. 🔹 پیام های آیه 247سوره بقره 🔹 ✅ بر اساس وحى، جانشین خود را انتخاب مى‏‌كنند. «ان اللّه قد بعث» ✅ رهبرى كه تعیین كند، به نفع مردم است. «بعث لكم» ✅ اگر مى ‏خواهید به و نجات برسید، باید رهبر الهى را بپذیرید. «انّ اللّه قد بعث لكم طالوت ملكا» ✅ از سیاست جدا نیست. ✅ از استعدادهاى نهفته در افراد گمنام و فقیر، نباشید. «قد بعث لكم» ✅ نشانه ‏ى واقعى، تسلیم خدا و رسول بودن است و بنى ‏اسرائیل به خاطر پندار غلط تسلیم نبودند. «انّى یكون له الملك‏علینا» ✅ یكى از الهى، نحوه برخورد ما با رهبر الهى است. «قالوا انّى یكون...» ✅ خودبرتربینى، است. «نحن احقّ بالملك منه» ✅ در این آیه از كسانى كه ملاک برترى را و دانسته‏اند، انتقاد شده است. «لم یؤت سعة من المال» ✅ انتخاب الهى، بر اساس لیاقت است«ان اللّه اصطفاه علیكم وزاده بسطة فى العلم والجسم» ✅ و توانایى جسمى، دو شرط لازم براى فرماندهى لشكر است. «بسطة فى العلم و الجسم» ✅ توانایى علمى، مهم‏تر از توانایى جسمى است. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ابتدا كلمه‏ى «علم» آمد، سپس «جسم». ✅ بودن، در گزینش یک اصل است. «بسطة فى العلم» ✅ و باید زیر دستان خود را توجیه كند و دلیل كار و انتخاب خود را بازگو كرده و ابهامات را برطرف كند و نگوید این حقّ من است كه هر كارى بخواهم انجام دهم. پیامبر دلیل انتخاب طالوت را توانایى علمى وجسمى او بیان كرد. «زاده بسطة فى العلم و الجسم» ✅ نه و، مانع لطف الهى است و نه ثروت وشهرت، باعث آن. «واللّه واسعٌ علیم» ✅ علم خداوند بی نهایت و نامحدود است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 248 سوره بقره 🌸 وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ ءَايَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ ءَالُ مُوسَى وَءَالُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلَائِكَةُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُّؤْمِنِينَ 🍀 ترجمه:وپیامبرشان به آنها گفت: نشانه ى حكومت او این است كه تابوت (عهد) به سوى شما خواهد آمد، (همان صندوقى كه) آرامشى از پروردگارتان و یادگارى از میراث خاندان موسى وهارون در آن است، در حالى كه فرشتگان آن را حمل مى كنند، همانا در این موضوع، نشانه ى روشنى براى شما است، اگر ایمان داشته باشید. 🌸 براى اینكه به فرماندهى طالوت اطمینان و یقین پیدا كنند، پیامبرشان به آنها گفت: صندوق مقدّس بنى اسرائیل به آنها بازگردانده مى شود، تا نشانه اى براى انتخاب از سوى خداوند باشد. منظور از تابوت همان صندوق چوبى بود كه مادر موسى، نوزاد خود موسی را در آن گذاشت و به فرمان خدا در آب نیل انداخت و مأموران فرعون صندوق را گرفته و نوزاد را با آن به نزد فرعون بردند. آن صندوق همچنان در دربار فرعون بود. 🌸 وقتى علیه السلام به پیامبرى رسید، الواح تورات را در آن قرار داد و به هنگام رحلت نیز زره و سایر یادگارهاى خود را در آن گذاشت و به وصىّ خود «یوشع بن نون» سپرد. این صندوق، به صورت صندوقى مقدّس كه صندوق عهد نام گرفته بود، در میان بنى اسرائیل بود و آن را در جنگ ها پیشاپیش سپاه حمل مى‌كردند، ولى كم كم قداست آن شكسته و مفقود شد. این صندوق ربوده شده را در زمان فرماندهی طالوت، خداوند از طریق فرشتگان به آنان بازگرداند تا موجب و اطمینان خاطر آنان باشد. 🔹 پيام های آیه248سوره بقره 🔹 ✅ سرچشمه ى ، خداوند است، گرچه با وسائل باشد. «فیه سكینة من ربكم» ✅ انسان همیشه به نیاز دارد، به خصوص در آستانه رفتن به میدان جهاد. «فیه سكینة من ربكم» ✅ الهى، نشانه ى الهى لازم دارد. چون طالوت انتخاب شده از جانب خداوند بود، لازم بود نشانه اى الهى او را تأئید كند. «تحمله الملائكة» ✅ اگر كه با بدن موسى و الواح تورات تماس داشته، مقدّس و آرام بخش است، پس مقدّس شمردن صندوقى كه بر روى قبر اولیاى الهى است، خلاف قرآن نیست. ✅ حفظ آثار ، ارزش داشته و مایه ى آرامش خاطر وتبرّک است. «بقیةممّاترك» كلمه »سكینة« دراین آیه با توجّه به آیات قبل كه بنى اسرائیل عازم میدان جهاد ودفاع بودند، نشانه ى اهمیّت و لزوم آرامش فكرى در جبهه است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 249 سوره بقره 🌸 فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّى وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّى إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِيلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُّلَاقُواْ اللَّهَ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ واللَّهُ مَعَ الصاَّبِرِينَ ‏ 🍀 ترجمه:پس هنگامى كه طالوت، به همراه سپاهیان (از شهر) خارج شد، به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش مى‏كند، پس هر كه از آن بنوشد از من نیست و هركسی از آن نخورد از من هست، مگر آنكه به اندازه یک کف آب بنوشد ، پس (همین كه به نهر آب رسیدند،) جز اندكى همه از آن نوشیدند، سپس هنگامى كه او و یاران با ایمان او از آن نهر گذشتند، (و دشمن را دیدند) گفتند:امروز ما توانایى مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. امّا آنهایی كه اعتقاد داشتند خدا را ملاقات خواهند كرد (و به روز قیامت ایمان داشتند) گفتند: چه بسا گروهى اندک كه با اذن خدا بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است. 🌷 :جدا شدن 🌷 : جمع جند به معنای لشکر است الجنود یعنی سپاهیان ، لشکریان 🌷 :از ابتلا به معنای آزمایش و امتحان است 🌷 : رود آب 🌷 : نوشید 🌷 : پس نیست 🌷 : از ریشه اغتراف یعنی به اندازه یک کف آب نوشیدن 🌷 :رد شدن ، گذشتن 🌷 :ملاقات کردن 🌷 :گروه 🌷 :اندک 🌷 :پیروز شد 🌷 :زياد 📚 این آیه در ادامه داستان آیات 246تا248 سوره بقره می باشد. بعد از اینکه بنی اسرائیل از پیامبرشان در خواست کردند که فرمانده نظامی تعیین کند تا به همراه او خود را از دشمن پس بگیرند و اسیران خود را نجات دهند خداوند را به فرماندهی نظامی بنی اسرائیل مبعوث کرد سرانجام طالوت به همراه سپاهیان از شهر خارج شد تا به نبرد با جالوت بروند. فرمانده کافری بود که دشمن سرسخت بنی اسرائیل بود ، طالوت به آنها گفت: خداوند شما را به یک نهر آب آزمایش می کند پس هر که از آن بنوشد از من نیست و هر کسی از آن نخورد از من هست ، مگر آنکه به اندازه یک کف آب بنوشد. ببینید چگونه امتحان می کند یک طرف بیابان هست گرما هست تشنگی هست و یک طرف رود پر آب است. 📚 پس همین که به نهر آب رسیدند بیشتر آنها از آن نوشیدند و فقط تعداد کمی اطاعت کردند. خداوند می خواست افراد سست اراده را از افراد با ایمان واقعی جدا کند همین که لشکر دشمن به فرماندهی جالوت و سپاهیان او را دیدند گفتند: امروز توانایی مقابله با جالوت و سپاهیان او را نداریم. اما افراد با ایمان گفتند:چه بسا گروهی اندک که با اذن بر گروهى بسیار پیروز شدند و خداوند با صابران است.امام باقر علیه السلام مى‏‌فرماید: افرادى كه تا آخر كار به وفادار ماندند، سیصد و سیزده نفر بودند. الآن 313 نفر می خواهند به جنگ چند هزار نفری سپاه جالوت بروند. حساب دو گروه روشن است، هر كسی ننوشد قطعاً خودى است و هر كسی بنوشد قطعاً بیگانه است، ولى كسانى كه فقط یک کف آب نوشیدند، نه خودى هستند و نه بیگانه. باید آنان را مأیوس نكرد. 🔹 پیام های آیه 249سوره بقره 🔹 ✅ قبل از برخورد و مقابله با دشمن، باید تمرین كرد. «مبتلیكم بنهر» ✅ باید نیروهاى غیر مفید را طرد كند. «فمن شرب منه فلیس منّى» ✅ تسلیم فرمانده بودن، رمز است. «من لم یطعمه فانّه منّى» ✅ كسانى كه از میدان پیروز بیرون آیند، اندک هستند. «الا قلیلاً» ✅ بودن مهم نیست، انقلابى ماندن مهم است. در این ماجرا شعار دهنده بسیار بود، ولى آنان كه در آزمایشات موفق شدند، اندک بودند. «الاّقلیلاًمنهم» ✅ به معاد و وعده‏هاى الهى، توانایى ایستادگى در برابر سختى‏‌ها و مشكلات را ایجاد مى‏‌كند. «ملاقوا اللّه» ✅ فراوانى در برابر اراده خداوند چیزی نیست. «کم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله» ✅ مخلص ، پیروزی را از خدا می داند. ✅ اگر صبر پیشه کنند نباید از تعداد زیاد دشمن بترسند. زیرا خداوند با صابران است. «و الله مع الصابرين» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْراً وَ ثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكاَفِرِينَ ‏ 🍀 ترجمه:و هنگامى كه در برابر جالوت و سپاهیان او قرار گرفتند، گفتند: پروردگارا صبر و شكیبایى بر ما فرو ریز و قدم هاى ما را ثابت و استوار قرار بده و ما را بر گروه كافران یاری و پیروز گردان. 🌷 : رو در رو شدن 🌷 : سپاهیانش 🌷 : پروردگارا 🌷 : فرو ریز 🌷 : صبر بزرگ 🌷 : ثابت و استوار بدار 🌷 : قدم های ما را 🌷 : ياريمان كن 🌺 موضوع این آیه ادامه داستان آیات 246تا249 سوره بقره می باشد. وقتی سپاهیان طالوت به میدان جنگ آمدند و رو درو با جالوت و سپاهیانش قرار گرفتند سپاهیان طالوت دست به دعا برداشتند و گفتند: پروردگارا صبر و شکیبایی بر ما فرو ریز و قدم های ما را ثابت و استوار قرار بده و ما را بر گروه کافران پیروز گردان. در حقیقت طالوت و سپاه او سه چیز از خداوند در خواست نمودند: 1⃣ و 2⃣ گام های ثابت و استوار 3⃣ و پیروز شدن بر دشمن اگر صبر و ثبات قدم باشد نتیجه ی نهایی آن پیروزی است. 🔹 پيام های آیه250سوره بقره 🔹 ✅ همیشه و به خصوص در جبهه ‏ها، همراه با حركت لازم است. «برزوا لجالوت... ربّنا افرغ...» ✅ در سختی ها ، انسان به بسیار نیاز دارد. ✅ پشت سر گذاشتن امتحانات و موفقیّت در آنها شما را مغرور نكند، باز هم از یاری بجویید «ثبت اقدامنا» ✅ وظیفه ، حركت و تلاش است، امّا پیروزى به دست خداوند است. «وانصرنا» ✅ پیروزى در ، زمانى با ارزش است كه هدف رزمندگان برترى حقّ بر باطل باشد، نه برترى یكى بر دیگرى. «وانصرنا على القوم الكافرین» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 آیات 251و252 سوره بقره 🌸 فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ وَءَاتاَهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَ الْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ الْنَّاسَ بَعْضُهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعاَلَمِينَ(251) تلك ءايات الله نتلوها عليك بالحق و إنك لمن المرسلين (252) ‏ 🍀 ترجمه:سپس آنها (طالوت و سپاه او) به اذن خداوند، آنها ( جالوت و سپاه او) را درهم شكستند و داود ، جالوت را كشت. و خداوند حكومت و حكمت به او عطا نمود و از آنچه می خواست به او آموخت. و اگر خداوند (فساد) بعضى از مردم را به وسیله بعضى دیگر دفع نكند، قطعاً زمین را فساد مى‏گرفت. ولى خداوند نسبت به جهانیان لطف و بزرگواری دارد. (251) این ها آیات خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم و همانا تو از فرستادگان الهی است. (252) 🌷 :پس آنها را در هم شکستن 🌷 :به او عطا کرد 🌷 :فرماندهی ، حکومت 🌷 :تلاوت می کنیم 🌷 :فرستادگان الهی 🌸 دعای قوم طالوت را که در آیه قبل بیان شد را مستجاب کرد و به آنها صبر و ثبات و یاری نمود و آنها را بر قوم جالوت پیروز گرداند. فهزموهم بإذن الله: «پس آنها به اذن خداوند آنها (جالوت و سپاه او) را در هم شکستند.» در میان سپاه ، جوانی به نام داود بود که در میدان نبرد ، جالوت فرمانده ستمگر را کشت. خداوند به پاداش این مجاهدت ، بعد از طالوت ، او را جایگزین قرار داد و به او حکومت داد و خداوند به داود حکمت و علم و دانش آموخت و اینجا بود که به مقام پیامبری رسید. «و قتل داود جالوت و ءاتاه الله الملك و الحكمة و علمه مما يشاء:و داود ، جالوت را کشت و خداوند حکومت و حکمت به او عطا نمود و از آنچه می خواست به او آموخت.» 🌸 اگر شر و فساد بعضی ها را بوسیله دیگران از بین نبرد ، در زمین فساد و ظلم ایجاد می کنند و در نتیجه زمین را به تباهی خواهند کشید ولی خداوند نسبت به همه جهانیان صاحب فضل و بزرگواری است. اگر آدمی فاسد شد نه تنها برای انسان ها بلکه برای همه زیان آور است و خداوند شر آنها را از بین می برد مثل سپاه جالوت که توسط سپاه طالوت از بین رفت. «و لو لا دفع الله الناس بعضهم ببعض لفسدت الأرض و لكن الله ذو فضل على العالمين» در روایات مى‏ خوانیم كه رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمودند: خداوند به خاطر یک مسلمان صالح، بلا را از صد هزار خانه از همسایگان دور مى‏كند. سپس آن حضرت این آیه را تلاوت نمودند: «فلولا دفع اللّه الناس ...» 🌸 با توجّه به آیات گذشته معلوم مى‏‌شود كه عوامل در چند چیز است: 1- داشتن رهبر و فرمانده توانا و لایق 2-پیروان مؤمن 3-توكّل 4-صبر و استقامت 5-انگیزه‏ى الهى داشتن . آیه 252 سوره بقره به پیامبر می فرماید: «تلك ءايات الله نتلوها عليك بالحق و إنك لمن المرسلين:این ها آیات خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم و همانا تو از فرستادگان الهی هستی.» داستان ها و حوادثی که در آیات گذشته از آنها سخن به میان آمد مایه عبرت و درس آموزی است. همه این داستان ها جلوه هایی از الهی و نشانه هایی از صدق گفتار و رسالت پیامبر اسلام است. 🔹 پیام های آیات251و252 سوره بقره ✅ اگرچه تلاش و از شما بود، امّا شكست دشمن به دست خداوند است. «فهزموهم باذن اللّه» ✅ دعاهاى رزمندگان و مجاهدان، مستجاب مى‏‌شود. «وانصرنا على القوم الكافرین. فهزموهم باذن اللّه» ✅ تا استعداد، ، و سابقه درخشانى نباشد، كسى مورد لطف خاصّ الهى قرار نمى‏گیرد. «وقتل داود جالوت واتاه اللّه الملك و الحكمة» ✅ در جبهه و جهاد، لبه‏ ى تیز حمله به سوى فرماندهى باشد. «قتل داود جالوت» ✅ نام كسانى را كه در مردانگى از خود نشان داده ‏اند، زنده نگاه دارید. «قتل داود جالوت» ✅ نابودى فرمانده ، با درهم شكسته شدن لشكر او برابر است. «فهزموهم... قتل داود جالوت» ✅ اگر در برابر متجاوز و ظالم دفاع صورت نگیرد، و تباهى زمین را فرا خواهد گرفت. «لولا دفع اللّه الناس... لفسدت الارض» ✅ با ستمگران ، یک ضرورت است. «لولا دفع اللّه الناس... لفسدت الارض» ✅ حكم جنگ ودفاع در برابر ظالم و متجاوز، الهى است. «اللّه ‏ذوفضل ‏على ‏العالمین» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 تِلْكَ الْرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاَتٍ وَءَاتَيْنَا عِيسَى اْبنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَتْهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَلَكِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُمْ مَنْ ءَامَنَ وَمِنْهُمْ مَّنْ كَفَرَ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَفْعَلُ مَا يُرِيد ُ 🍀 ترجمه: آن پیامبران را بعضى از آنها را بر بعضى دیگر برترى دادیم. از آنان كسى بود كه خداوند با اوسخن گفته ودرجات بعضى از آنان را بالا برد، و به عیسى فرزند مریم نشانه های روشن دادیم و او را با روح القدس (جبرئیل) تأیید نمودیم، و اگر خدا مى خواست، كسانى كه بعد از پیامبران بودند، پس از آنكه نشانه هاى روشن براى آنها آمد، با هم جنگ و ستیز نمى كردند ولى با هم اختلاف كردند پس بعضی از آنان ایمان آورده و بعضى كافر شدند. و اگر خدا مى خواست با هم پیكار نمى كردند، ولى خداوند آنچه را اراده كند انجام مى دهد. 🌷 : فرستادگان الهی 🌷 :فضیلت و برتری بخشیدیم 🌷 :سخن گفت 🌷 : دلایل روشن 🌸 تفاوت دعای ما با و اولیای خداوند این می باشد که ما می گوییم خدایا آنچه را که ما می خواهیم به ما عطا کن آنها می گویند خدایا خودت به ما عطا کن به این خاطر وقتی قرار است چیزی به آنها بدهد بهترین ها و برترین ها را به آنها می دهد. پیامبران آمده اند که تا زندگی بشر را روشن کنند . طبق احادیث، تعداد انبیا 124 هزار نفر بوده است، خداوند بعضی از آن فرستادگان الهی را بر بعضی دیگر برتری بخشیده ، مقام ودرجات یكسان نیست و هركدام جایگاه و امتیازاتى دارند. به عنوان نمونه در این آیه، امتیاز حضرت موسى و عیسى علیهما السلام بیان شده است. 🌸 از میان حضرت علیه السلام کسی است که خداوند با او سخن گفته است. بعضی از مفسران می گویند خداوند صوتی را خلق کرد و از این طریق با موسی سخن گفت. كلمه «درجات» نشانه ى برترى‌هاى متعّدد است. و بعضی از پیامبران درجاتی دارند که دیگران ندارند و به فرزند مریم دلایل روشن داده است مثل زنده کردن مردگان ، شفا کردن بیماران و او را با تأييد نموده است. خداوند می خواست بنده های او با اختيار و ميل و اراده به سمت او بيايند. او اگر می خواست می توانست مردم را به اجبار به راه حق وادار کند ولی خداوند اجبار نمی خواهد بلکه اختیار و انتخاب را به خود انسان داده است زیرا رشد واقعی انسان در سایه آزادی اوست. 🌸 پیامبران را برای هدایت انسان ها فرستاد و پیامبران هم دلایل روشن و معجزه هایی نشان داده اند و عده ای ایمان آوردند و عده ای کفر ورزیدند و عده ای به به خاطر خودبینی و تعصبات و حسادت ها و هوس ها با اهل ایمان جنگیدند. خداوند نمی خواست مردم در جهل و در مسیر کفر و ظلم باشند و فرستادگانی فرستاد. و اهل کفر با اهل ایمان جنگیدند. 🔹 پیام های آیه 253سوره بقره 🔹 ✅ ، مقامى بس والا دارند. «تلك» اشاره به دور ومقام والاست. ✅ ، همه در يک رتبه نیستند. «فضّلنا بعضهم على بعض» ✅ سنّت و قانون ، آزاد گذاشتن انسان است. او می تواند مردم را به اجبار به راه حقّ وادار كند، امّا رشد واقعى در سایه آزادى است. ✅ ریشه ى اكثر ، هوس ها، حسدها و خودبینى هاست، نه جهل و ناآگاهى. «من بعد ما جائتهم البیّنات» ✅ راه ، همراه با دلیل روشن است. «بیّنات» ✅ اختلاف خود مردم هستند. «ولو شاء اللّه ما اقتتل... ولكن اختلفوا» ✅ اختلاف مردم، دلیل اختیار آنها است. «فمنهم من امن و منهم من كفر» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحیم 🦋 #اوقات_تلاوت_قرآن 🌸 از آیات قرآن کریم و احادیث استفاده می شود که قرائت قرآن و ذکر خدا در همه اوقات خوب است ولی در این وقت ها و زمان ها سفارش شده است: صبح ها بعد از نماز صبح ، هنگام غروب ، شب قبل از خواب ، نیمه های شب ، سحرگاهان 🌸 جا دارد هر کسی به فراخور حال و فرصت هایی که دارد یکی یا بعضی از این اوقات را مشخص کند و به تلاوت و تدبر قرآن بپردازد. @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آيه 254 سوره بقره 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِمَّا رَزَقْناَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِىَ يَوْمٌ لَابَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الْظَّالِمُونَ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده اید! از آنچه به شما روزى داده ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزى فرا رسد كه نه فروشى در آن است و نه دوستى و نه شفاعتى، و كافران همان ستمگران هستند. 🌷 : انفاق کنید 🌷 : رزق و روزی داده ایم 🌷 : می آید ، فرا می رسد 🌷 : فروش ، تجارت 🌷 : دوستى 🌷 : شفاعت ، واسطه ، میانجی گری 🌸 هیچ صفت و خصلتی بهتر از بخشندگی نیست همین قرآن اوصاف زیادی درباره خداوند بیان می کند ولی اولین ویژگی که بیان می کند صفت الرحمن یعنی می باشد و بارها این صفت را تکرار و تأييد می کند. همین قرآن می فرماید: ای مؤمنان بياييد بخشنده باشيد و انفاق کنید فقط بخشی را از اموال خود انفاق کنید و بقیه اموال برای خودتان است زیرا این و روزی را خداوند به شما داده است. یا أيها الذين ءامنوا أنفقوا مما رزقناكم 🌸 ما در این دنیا اگر مشکلاتی برای ما پیش می آید اگر مثلا وسیله ای داریم ، ماشینی داریم یا هر چیزی که قابل فروش است آن را می فروشیم تا مشکلمان را حل کنیم یا اگر وسیله هم نداشته باشیم سراغ می رویم که به ما کمکی کند یا سراغ کسانی می رویم که حرف و امضای آنها اعتبار داره تا میانجی گری و واسطه بشوند در دنیا از این سه طریق اکثرا مشکلشان را حل می کنند ولی برای راه حل ما انفاق در همین دنیا است که می تواند در آخرت دست ما را بگیرد. من قبل أن يأتى يوم لا بيع فيه و لا خلة و لا شفاعة 🌸 پس بیاييم و مثل بخشنده باشيم گل بوی خوشی دارد هم خودش معطر هست و هم بخشی از رایحه ی خودش را به دیگران می دهد. کسانی که به این حرف ها باور و دارند اهل انفاق می شوند اما کسانی که به این حرف ها باور و ایمان ندارند به خودشان ظلم می کنند. و الكافرون هم الظالمون زیرا به نفس خودشان ستم کردند و نخواستند اهل انفاق و بخشش باشند. 🔹 پیام های آیه254سوره بقره 🔹 ✅ استفاده از فرصت ها در كارهاى خیر، است. «من قبل ان یأتى یوم» ✅ محروم كردن امروز، محروم شدن فرداست. اگر امروز وبخششى صورت نگیرد، در آن روز هم محبّت و دوستى و وساطتى در بین نخواهد بود. «انفقوا... یوم لابیع فیه...» ✅ یاد ، عاملى براى تشویق به انفاق است. «انفقوا... یأتى یوم...» ✅ یكى از راه هاى ایجاد روحیّه ى سخاوت، توجّه به دستِ خالى بودن انسان در است. «لا بیع ولا خلة ولا شفاعة» ✅ ، نشانه ى كفران نعمت وكفر به وعده هاى الهى است. «انفقوا... والكافرون» ✅ ، نمونه ى بارز ظلم است. «الكافرون هم الظالمون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 255 سوره بقره 🌷 🌸 اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَى‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ الْسَّماَواَتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ ‏ 🍀 ترجمه: اللّه، كسی است که هیچ معبودى به غیر او نیست، زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبک او را فرا گیرد و نه خوابى سنگین. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برایِ اوست. كیست آنكه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند. گذشته و آینده آنان را مى‏‌داند. و به چیزى از علم او احاطه پیدا نمى‏ كنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت) او آسمان‏ها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگین نیست و او بلند مرتبه و بزرگ است. 🌸 از پیامبر گرامی اسلام پرسیدند عظیم ترین آیه ای که بر شما نازل شد. کدام است ؟ فرمودند: است. پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم به خاطر وجود کلمه کرسی در آیه 255 سوره بقره، این آیه را آیةالكرسى ناميد. در روایات آمده است كه این آیه به منزله‏ى قلّه قرآن است و بزرگترین مقام را در میان آیات دارد. همچنین نسبت به تلاوت این آیه سفارش بسیار شده است، در حدیثی از امام باقر علیه السلام آمده است: هر کسی آیة الکرسی را یک بار بخواند ، هزار امر ناخوشایند از امور ناخوشایند دنیا و هزار امر ناخوشایند از آخرت را از او برطرف می کند که آسان ترین ناخوشایند دنیا ، فقر و آسان ترین ناخوشایند آخرت ، عذاب قبر است. 🌸 از امام على علیه السلام نقل كرده‏ اند كه فرمود: بعد از شنیدن فضیلت این آیه، شبى بر من نگذشت، مگر آنكه را خوانده باشم. به همین سبب آیةالكرسى را شعار و پیام توحید دانسته ‏اند. كلمه :نام ذات مقدّس الهى است و کلمه درباره هر معبودی به کار می رود خواه حق باشد یا باطل باشد. «لااله الاّ اللّه» اوّلین صفحه شناسنامه‏ ى هر است. اوّلین شعار و دعوت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز با همین جمله بود: «قولوا لااله الاّ اللّه تفلحوا» همچنان كه فرمود: «من قال لااله الاّ الله مخلصاً دخل الجنّة واخلاصه بها ان تحجزه لااله الاالله عمّا حرمّ اللّه» هركسی خالصانه شعار توحید سر دهد، وارد بهشت مى‏شود و نشان اخلاص او آن است كه گفتن »لااله الاّ اللّه« وى را از حرام هاى الهى دور سازد. 🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: «قول لااله الاّاللّه ثمن الجنة» گفتن »لااله الاّ اللّه« بهاى است. در این آیه به معرفی الله می پردازد الله کیست ؟ الله لا إله إلا هو : خدا کسی است که غیر او معبودی نیست. سپس می فرماید: :زنده است. او زنده ای است که زنده می کند. : برپا دارنده است. یعنی هر چیزی که در عالم برپاست خداوند است که برپا کرده است. کلمه قیوم سه مرتبه در کل قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه حی قرار دارد. ⬅️ ادامه دارد...... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَى‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ الْسَّماَواَتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ ‏ 🍀 ترجمه: اللّه، كسی است که هیچ معبودى به غیر او نیست، زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبک او را فرا گیرد و نه خوابى سنگین. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برایِ اوست. كیست آنكه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند. گذشته و آینده آنان را مى‏‌داند. و به چیزى از علم او احاطه پیدا نمى‏ كنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت) او آسمان‏ها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگین نیست و او بلند مرتبه و بزرگ است. 🌸 در جلسه قبل ابتدا مختصری از فضیلت سوره آیة الکرسی گفتیم و سپس بخشی از آیه را شرح دادیم. این آیه به معرفی الله می پردازد الله کیست ؟ الله لا إله إلا هو : خدا کسی است که غیر او معبودی نیست. سپس می فرماید: :زنده است. او زنده ای است که زنده می کند. : برپا دارنده است. یعنی هر چیزی که در عالم برپاست خداوند است که برپا کرده است. کلمه قیوم سه مرتبه در کل قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه حی قرار دارد. لا تأخذه سنة و لا نوم: نه خوابى سبک او را فرا گیرد و نه خوابی سنگین. :به خواب سبک یا همان چرت گفته می شود. و : به خواب سنگین و عمیق گفته می شود. 🌸 امام صادق علیه السلام فرموده اند: هیچ زنده ای نیست مگر اینکه می خوابد ، تنها خداوند از خواب به دور است. اگر خوابی هست آن را هم خداوند برای مخلوقات قرار داده است. له ما فی و ما فی : آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است ، برای اوست. همه مملوک خدا هستند. من ذا الذی یشفع عنده إلا بإذنه: كيست آنکه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند. مشرکان خداوند را قبول داشتند ، ولی بت ها را شفیع می دانستند ، آیة الکرسی می گوید: کیست که بدون اجازه او بتواند شفاعت کند؟ هم هستی برای اوست و هم کارآیی هستی نیز با اذن اوست. فقط با اذن خداوند وجود دارد. اوست که مقام شفاعت و اجازه آن را به اولیای خود می دهد. که در روایات فراوان داریم اهل بیت علیهم السلام همان شفیعان هستند. شفاعت برای جلوگیری از ناامیدی و ایجاد پیوند مردم با اولیای خداست. شفاعت ، پاداشی است که خداوند به اولیای خود می دهد. 🌸 یعلم ما بین أيديهم و ما خلفهم:گذشته و آینده آنان را می داند. همه واقعیات را می داند و شفاعت نزد پروردگار ، تلاش برای اثبات بی گناهی شخصی نیست ، بلکه شفاعت ، تلاش برای نجات و عفو گناهکار است. خداوند از رازهای پنهانی و آشکار با خبر است و این آگاهی باید موجب شود که انسان در برابر خدا حیا کند. و لا یحیطون بشیء من علمه إلا بما شاء: و به چیزی از علم او احاطه پیدا نمی کنند مگر به مقداری که او بخواهد. ما انسان ها محدود است ما صدا را تا حدی می شنویم ، دیدنی ها را تا حدودی می بینیم ، اسرار را نمی دانیم ، فقط آن قسمتی را می دانیم که خداوند اراده کند. 🌸 وسع کرسیه السماوات و الأرض و لا يؤده حفظهما: (علم و قدرت) او آسمان ها و زمین را دربرگرفته و نگهداری آن دو بر او سنگین نیست. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: منظور از ، علومی از خداوند است که انبیا و فرستادگان را به آنها آگاه کرد و علومی هستند که هیچکس آنها را نمی داند. و در پایان این آیه می فرماید: و هو العلی العظیم: و او بلند مرتبه و بزرگ است. ⬅️ ادامه دارد...... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيْهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَى‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَآءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ الْسَّماَواَتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَؤُدُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ ‏ 🍀 ترجمه: اللّه، كسی است که هیچ معبودى به غیر او نیست، زنده و برپادارنده است. نه خوابى سبک او را فرا گیرد و نه خوابى سنگین. آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برایِ اوست. كیست آنكه جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت كند. گذشته و آینده آنان را مى‏‌داند. و به چیزى از علم او احاطه پیدا نمى‏ كنند مگر به مقدارى كه او بخواهد. كرسى (علم و قدرت) او آسمان‏ها و زمین را در برگرفته و نگهدارى آن دو بر او سنگین نیست و او بلند مرتبه و بزرگ است. 🔹 پیام های آیه255سوره بقره 🔹 🌷 هیچ موجودی جز او ، ارزش معبود شدن ندارد. (لا اله الا هو) 🌷 حیات واقعی و ابدی و همه ی حیات های دیگر از آن اوست. (الحی) 🌷 همه چیز دائما به او بستگی دارد و لحظه ای از تدبیر او خارج نیست. (القیوم) 🌷 همه چیز از اوست. (له ما فی السماوات و ما فی الأرض) 🌷 نه تنها هستى از اوست بلکه كارآیى هستى نيز از اوست. (من ذا الذی یشفع) 🌷 با خیال و توهم ، چیزی شفیع و واسطه نمی شود. (من ذا الذی) 🌷 هیچکسی از او مهربان تر نیست. علاقه و مهربانی هر شفیعی از اوست. (إلا بإذنه) 🌷 خداوند بر همه چیز و در همه حال آگاه است ، پس از گناه در برابر او حیا کنیم. (یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم...) 🌷 او بر همه چیز احاطه دارد ، ولی دیگران بدون اراده او حتی به گوشه ای از علم او احاطه ندارند. (لا یحیطون بشیء من علمه) 🌷 حکومت و قدرت او محدود نیست. (وسع کرسیه) 🌷 حفاظت هستی برای او سنگین نیست. 🌷 کسی که از هستی حفاظت می کند ، می تواند ما را در برابر خطرات حفظ کند. و لذا برای حفاظت سفارش به خواندن آیة الکرسی شده است. @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸