eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.3هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات21و22سوره آل عمران 🌷 إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بآیَِاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(21) أولئك الذين حبطت أعمالهم فى الدّنيا و الأخرة و ما لهم من ناصرين (22) 🍀 ترجمه: براستى كسانى كه به آیات خداوند كفر مى‌ورزند و پیامبران را به ناحق مى‌كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‌دهند مى‌كشند، پس آنان را به عذابى دردناک بشارت ده. (21) آنان کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه شده و هیچ یاورانی برای آنها نیست. (22) 🌷 : کفر می ورزند 🌷 : می کشند 🌷 : پیامبران 🌷 : فرمان می دهند 🌷 : عدالت 🌷 : پس آنان را بشارت ده 🌷 : دردناک 🌷 : نابود شد 🌷 : یاوران 🔵 انسان وقتی از فاصله گرفت و رنگ الهی را از دست داد به آیات خداوند کفر می ورزد و سقوط می کند و به هر کاری ممکن است دست خود را آلوده کند و حتی ممکن است دست به قتل انبیا و اولیای خدا بزند. آنچه برای خدا مهم است حق است آنها به غیر حق پیامبران را می کشند و کسانی که در جامعه به برپایی فرمان می دهند را هم می کشند. خداوند به پیامبر اسلام می فرماید: آنها را به عذابی دردناک بشارت ده. 🔵 در تفسیر مجمع البیان مى‌خوانیم: بنى‌اسرائیل در اول روز آن هم در یک ساعت، چهل و سه نفر از پیامبران الهى و یكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه ى شهادت رساندند. البتّه ناگفته پیداست كه در زمان صلى الله علیه وآله گروهى كه انبیا را شهید كنند نبودند، ولى چون زنده‌ها به كار نیاكان خود راضى بودند، خداوند در این آیه، كسانى را كه به خاطر رضایت قلبى، شریک جرم نیاكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد قرار داده است. 🔵 گاهی وقت ها با یک خطا تمام اعمالش را از بین می برد. و آن چیزی که در دنیا و آخرت به انسان کمک می کند اعمال خوب آدمی می باشد وقتی همه اعمال خوب از بین برود دیگر یاری ندارد. 🔹 پيام های آیه21و22سوره بقره ✅ از اعتقادات انحرافى و كفرآمیز، اعمال خطرناكى همانند و كشتار انبیا سر مى زند. «یكفرون بآیات اللّه ویقتلون النبیین...» ✅ در شرایطى، اظهار لازم است؛ اگرچه به قیمت شهادت انبیا و اولیا باشد. ✅ براى حق پوشى، دست به كشتن پیامبران مى زنند. «یقتلون النبیّین» ✅ گاهى طاغوت ها براى كشتن اولیای با تبلیغات و شایعات و توجیهات، كار خود را حقّ جلوه مى دهند. «بغیر حقّ» ✅ گاهی یک تمام اعمال شخص را تباه می کند. ✅ برای گناهانی همانند قتل انبیا ، در کار نیست. ‌ @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📚 قرار دادن ائمه از نسل امام حسین علیه السلام 🌹 سلام- سومین ویژگی خاص امام حسین علیه السلام که در قبال شهادت به ایشان بخشیده است قرار دادن ائمه از نسل ایشان می باشد. تاج الدين شعیری که در قرن ششم هجری قمری زندگی می کرد کتابی به نام جامع الأخبار دارد در این کتاب روایتی نقل کرده است که وجود مبارک پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: پس از من ، امت من دچار اختلاف می شوند و همانگونه که مسیحیان دچار اختلاف شدند امت اسلام نیز دچار اختلاف می شوند. تنها از میان همه فرقه ها و مذاهب گوناگون یک فرقه ناجی است و بقیه منحرف و در گمراهی قرار دارند. فرقه ناجیه اثنی عشری و دوازده امامی هستند، یعنی اگر کسی پیدا شد که در میان ائمه طاهرین تنها یکی از دوازده امام را قبول نکرد و ولایت آن را نپذیرفت قطعا گمراه است و از نظر قرآن و دین ، در جهنم است. 🌹 با توجه به این روایت که بیان کردیم پذیرش ولایت همه دوازده امام بر همگان لازم و ضروری است زیرا که نجات و پذیرش اعمال انسان تنها در گرو پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام و امامت آن بزرگواران است. ولایت دوازده امام مانند حلقه های زنجیری است که هر کدام بر دیگری وصل است. و همانطور که در جلسه اول بیان کردیم خداوند در قبال امام حسین علیه السلام چهار ویژگی خاص به ایشان عنایت کرد: 1⃣ :شفا در تربت ایشان 2⃣ :استجابت دعا در حرم و زیر قبه 3⃣ :قرار دادن ائمه از ذریه و نسل حضرت 4⃣ :برکت در عمر زائران ایشان به نوکری تو خط سیادتم دادند ز کودکی به ولای تو عادتم دادند در آستان تو اول مرا پذیرفتند سپس اجازه عرض ارادتم دادند مرا چه زهره که گویم غلام کوی تؤام ز لطف توست اگر این سعادتم دادند محبت تو که گنج خداست در دل من سعادتیست که پیش از ولادتم دادند خدای را به ولای تو بندگی کردم به یمن عشق تو حال عبادتم دادند شدم به عشق تو آواره تا بهر قدمی هزار بار ثواب شهادتم دادند @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🌷 : آیا ندیدی 🌷 : داده شدند 🌷 : بهره 🌷 : دعوت می شوند 🌷 : تا حكم كند 🌷 : بين آنها 🌷 : روى گرداندن ، پشت کردن 🌷 : گروه 🌷 : روی بر می گردانند 🌷 : از مس به معنای تماس است لن تمسنا یعنی به ما نمی رسد 🌷 : چند روزی 🌷 : فریفته ساخت 🌷 : افترا و خیالی بافی می کردند 🌷 : پس چگونه 🌷 : آنها را جمع کردیم 🌷 : شکی نیست 🌷 : یعنی چیزی را کامل پرداختن 🌷 : هر کسی 🌷 : آنچه به دست آورده 🌹 یعنی قوانین الهی و این قوانین الهی همان دین هستند. دین چیزی است که اگر به آن عمل شود از ما ، انسان بهتر و اخلاقی تر و مسئولیت تر می سازد. به این خاطر قرآن کریم و کتاب های آسمانی قبل از مثل تورات موسی و انجیل عیسی برای این آمدند که ما انسان های بهتر و اخلاق مدارتر باشیم اما قرآن بهترین انسان ها و بهترین زندگی را می سازد به شرطی که به آن عمل شود. و همه اکنون باید پیرو قرآن باشند چون آخرین کتاب خدا قرآن است. 🌹 ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الكتاب: آیا ندیدی کسانی را که از کتاب بهره ای داده شدند. منظور از الكتاب کتاب آسمانی تورات موسی که کتاب است. و منظور از اینکه بهره ای داده شدند یعنی آشنایی با این کتاب الهی تورات داشتند. یُدعَون إلى کتاب الله لیحكم بینهم: وقتی به کتاب الهی دعوت می شوند تا میانشان حکم کند. منظور از کتاب الله ، است. تا قرآن میان آنها حکم کند یعنی بر اساس اختلاف و هوا و هوس های خود حکم نکنند بلکه حرف اول و آخر در زندگی آنها از آن به بعد قرآن بزند. ثم یتولی فريق منهم و هم معرضون: سپس گروهی از آنان از روی اعراض روی بر می گردانند. 🌹 اما موضوع این آیات چه بود؟ در تفاسیر آمده است كه زن و مردى از یهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. حکم زنای زن شوهر دار و زنای مردی که زن دارد در سنگسار است چون هم حریم خدا را شکسته و هم حریم خانواده را آلوده کردند و گناهی بسیار بزرگ است ، ولى چون از اشراف بودند سعى بر این داشتند که از این قانون سرپیچی کنند به این خاطر یهودیها نزد پیامبراسلام آمدند تا ایشان حكم كنند، فرمودند: حكم نیز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند. ابن صوریا كه از علماى یهود بود، از فدک به مدینه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوریا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آیات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏‌گذاشت تا آیه‏ى سنگسار دیده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى یهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهمید و موضوع را بر ملا كرد. 🌹 این آیه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل یهود به هنگام اجراى قانون ، از دستور الهى رویگردان باشید و میان مردم تبعیض قائل شوید. ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات: اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز جز چند روزی به ما نمی رسد. این ها اعتقاد داشتند که عذاب خداوند فقط چند روز است. و غرهم في دينهم ما کانوا یفترون: و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. کیفر و پاداش بر اساس اعمال است. پیام های آیه در جلسه بعدی @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش دوم آیات23و24و25سوره آل عمران 🌷 أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتاَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتاَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏ (23) ذلك بأنهم قالوا لن تمسنا النار إلا أياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون (24) فکیف إذا جمعناهم ليوم لا ريب فيه و وفيت كل نفس ما كسبت و هم لا يظلمون (25) 🍀 ترجمه:آیا ندیدى كسانى را كه از كتاب آسمانى بهره‏ اى داده شدند، وقتی به كتاب الهى دعوت مى‏ شوند تا میانشان حكم كند، (وبه اختلافات پایان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏‌گردانند؟ (23) اين براى آن بود که اهل کتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزی به ما نمی رسد. و این افتراها آنان را در دینشان فریفته ساخت. (24) پس حالشان چگونه خواهد بود وقتی که آنان را در روزی که شکی در آن نیست ، جمع کنیم و به هر کسی در برابر آنچه به دست آورده پاداش یا کیفر بطور کامل داده می شود و به آنان ستم نخواهد شد. (25) 🔴 در جلسه قبل به تفسیر و توضیح این آیات پرداختیم در این جلسه پیام های این آیات را بیان می کنیم. 🔹 پیام های آیات 23و24و25 سوره آل عمران ✅ کتاب و داوری و حکم ، کتاب آسمانی است. ✅ ، دین انصاف و احترام به دیگران است. از علمای دیگر ادیان دعوت می کند تا کتاب خودشان را داور قرار دهند. ✅ همه ی علمای اهل کتاب بد نبودند. ✅ خطرناک تر از روی گردانی ، قصد اعراض و است. ✅ باید در مورد همه ی افراد بصورت یکسان اجرا شود. ✅ سرچشمه اعراض و پشت کردن به قوانین الهی ، عقاید خرافی و بی اساس است. ✅ خود برتر بینی ، چه بر اساس دین و چه بر اساس نژاد ، ممنوع و محکوم است. ✅ احساس و مصونیت در برابر کیفر ، مایه ی گمراهی است. ✅ ، قیامت و دوزخ را قبول و به گناهکاری خود اقرار داشتند. ✅ همه ی مردم در دادگاه الهی یکسان هستند. ✅ یاد باشیم و خرافات را کنار بگذاریم. ✅ کیفر و پاداش بر اساس است ، نه آرزو و گمان ✅ هیچ عملی محو و نابود نمی شود ، بلکه به صاحبش برگردانده می شود. ✅ دادگاه الهی بر اساس تشکیل می شود و هر کسی به جزای خود می رسد. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📚 برکت در عمر زائران امام حسین علیه السلام 📚 اولین زائر قبر امام حسین علیه السلام 🌹 سلام - چهارمین ویژگی خاص امام حسین علیه السلام که در قبال شهادت به ایشان بخشیده است این است که زائران حضرت هر مقدار فرصتی که خرج زیارت کنند تا مادامی که در زیارت هستند این فرصت جزو عمر آنها محسوب نمی شود ، کنایه از اینکه زیارت امام حسین علیه السلام باعث طول عمر و جلب رزق و روزی مادی و معنوی می شود. این یکی از مهمترین آثار زیارت است. 🔹 : 1⃣ رزق معنوی و یک دعوت خاص است. تا زمانی که این رزق معنوی برای زائر در نظر گرفته نشده باشد امکان تشرف به زیارت را نخواهد داشت. 2⃣ باعث تطهیر و پاک شدن از گناهان است. در کتاب اصول کافی جلد 4 صفحه582 در باب فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام از قول امام رضا علیه السلام نقل کرده است که فرمود: هر کسی به زیارت امام حسین علیه السلام بیاید در حالی که عارف به حق حضرت است خدای متعال گناهان گذشته و آینده اش را بيامرزد. 3⃣ حرم ائمه اطهار همانند زیارت ایشان در حال حیات است. در روایتی در کتاب مستدرک الوسائل جلد10 صفحه183آمده است که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که ما را در حال مردنمان زیارت کند مانند آن است که در حال حیاتمان زیارت کرده باشد. 🔹 اولین زائر قبر مقدس امام حسین علیه السلام جابر بن عبدالله انصاری است. جابر که از دو چشم نابینا شده بود از همان مدینه به قصد زیارت امام و یاران فداکار او حرکت کرد و در بیستم صفر درست چهل روز بعد از امام وارد کربلا شد و سنت زیارت اربعین امام به دست ایشان تأسيس گردید. جابر در این سفر همسفری از خود جوان تر و در عین حال دانشمند و بزرگوار او را همراهی می کرد. بسیاری فکر می کنند این فرد غلام جابر است در حالی که بر اساس روایات ایشان مرد دانشمندی است که دارای مقام و جایگاه والایی است او همان عطية بن سعد بن جنادة کوفی است. ايشان از کسانی است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم را ندیده ولی اصحاب حضرت را دیده است. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📚 شب عاشورا 🌹 سلام - در کتاب مقتل الحسين علیه السلام: مقرم، صفحه224 روایتی از نافع بن هلال بیان می کند. علیه السلام در دل شب از خیمه بیرون آمد تا تپه ها و گردنه ها را بررسی کند. نافع بن هلال ، امام را تعقیب می کرد و از حضرت مواظبت می نمود ، در این هنگام حضرت از حضور او آگاه شد و پرسید برای چه بیرون آمده ای؟ عرض کرد بر جان شما ترسیدم و خواستم از شما مواظبت کنم. امام فرمود: نافع! من جهت بررسی پستی ها و ناهمواری های پشت خیمه ها آمده ام که مبادا فردا دشمن از آن قسمت حمله کند. آنگاه دست نافع را گرفت و فرمود: این ، این همان وعده ای است که تخلفی در آن راه ندارد. آنگاه حضرت به نافع فرمود: آیا نمی خواهی بین این دو کوه بروی و خودت را نجات دهی؟ نافع خود را روی قدم های امام انداخت و در حالی که می بوسید می گفت: مادرم به عزایم بنشیند! من این شمشیرم را به هزار درهم خریدم و به همین قیمت اسبم را خریدم ، به خدایی که مرا به محبت شما منت نهاد از شما دست نمی کشم مگر اینکه شمشیرم کند و اسبم ناتوان شود. 🌹 امام علیه السلام پس از بررسی اطراف خیمه ها وارد خیمه شد و نافع بیرون خیمه کشیک می داد ، در همین میان شنید زینب کبری سلام الله علیها به امام فرمود: آیا یاران خود را آزموده ای؟ و به پایداری آنان پی برده ای؟ امام فرمودند: به خدا سوگند آنان را آزموده ام ، آنان مردانی دلاور و سینه سپر یافتم که برای کشته شدن در پیش روی من بیش از طفل به سینه مادر علاقمندند. نافع می گوید: وقتی سخنان زینب کبری سلام الله علیها را شنیدم بغض گلویم را فشرد ، خود را به حبیب بن مظاهر اسدی رساندم و آنچه شنیده بودم را بازگو کردم. حبیب گفت: به خدا سوگند اگر منتظر دستور امام علیه السلام نبودیم همین امشب به دشمن حمله می کردیم. گفتم: حبیب! اکنون امام در خیمه خواهرش زینب است و احتمالاً و اطفال در آنجا باشند و آنها نیز نگرانند ، خوب است با گروهی از یارانت به کنار خیمه ها بروید و مجدداً اظهار وفاداری کنید تا مایه دلگرمی آنان شوید. 🌹 پس همگی برخاستند و نزدیک خیمه ها آمدند در این حال حبیب بن مظاهر اسدی فریاد زد: ای سرا پرده رسول الله! اینان جوانان فداکار شما و این شمشیرهای براق آنهاست ، همه قسم خورده اند آنها را در غلاف جای ندهند مگر در گردن دشمنان شما و این نیزه های تیز و بلند غلامان است که همه قسم خورده اند آنها را فرو نبرند مگر در سینه های دشمنان شما! در این هنگام بانوان حرم با گریه و شیون از بیرون آمدند و گفتند: ای پاکزادگان! از دختران پیامبر و بانوان خاندان اميرمؤمنان دفاع كنيد. پس در این هنگام اصحاب و یاران حضرت آنچنان گریستند که گویی زمین می لرزید. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحيم 🦋 تفسير يک دقیقه ای قرآن 🦋 جلسه 331 🦋 #آیه_26_سوره_آل_عمران 📚 #موضوع: خداوند صاحب حکومت و اداره امور است. @tafsir_ir1
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 26 سوره آل عمران 🌷 قُلِ اللَّهُمَّ ماَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ 🍀 ترجمه:بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كسی بخواهى حكومت مى‏ دهى و از هر كسی بخواهى حكومت را مى‏ گیرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‏‌بخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مى‏‌نمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى. 🌷 : خدایا 🌷 : صاحب 🌷 : حکومت و اداره امور 🌷 : می دهی 🌷 : هر که بخواهی 🌷 : می گیری 🌷 : عزت می بخشی 🌷 : ذلیل می نمایی 🌷 : به دست تو 🌷 : هر چیز 🌷 : توانا 🔵 : در تفاسیر مى‏ خوانیم كه پیامبر اسلام‏ صلى الله علیه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، به مسلمانان نوید داد که به زودی کشورهای ایران و روم نیز زیر پرچم قرار خواهد گرفت، در آن موقع منافقان با تعجّب به یكدیگر نگاه مى‏ كردند كه این آیه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آیه را در موقع حفر خندق دانسته‏ اند. آن زمان كه پیامبرصلى الله علیه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه‏اى برخاست، فرمود: من در این جرقه‏ ها فتح كاخ‏هاى مدائن و یمن را از دریافت كردم. منافقان با شنیدن این سخن، لبخند تمسخر مى‏ زدند كه این آیه نازل شد. 🔵 آنچه در این آیه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب آمده، طبق قوانین و سنّت اوست وبدون جهت ودلیل خداوند كسى را عزّت نمى‏ بخشد ویا ذلیل نمى‏ سازد. مثلاً در روایات مى‏ خوانیم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، او را عزیز مى‏ كند وهر كس تكبّر نماید، خدا او را ذلیل مى‏ گرداند. بنابراین عزّت و ذلّت از خداست، ولى ایجاد زمینه‏ هاى آن به دست خود ماست. این آیه به پیامبر اسلام می فرماید: بگو خدایا! تو صاحب فرمان و سلطنتی و به هر کسی بخواهی حکومت می دهی و از هر کسی بخواهی حکومت را می گیری و هر که را بخواهی عزت می بخشی و هر که را بخواهی ذلیل می نمایی ، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایی. 🔹 پيام های آیه26سوره آل عمران 🔹 ✅ واقعى تمامى حكومت‏ها خداست. مُلک براى غیر خدا، موقّتى و محدود است. ✅ اكنون كه اوست پس دیگران امانتدارى بیش نیستند و باید طبق رضاى مالک اصلى عمل كنند. ✅ اگر مالك مُلک نیست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأیوس شود! ✅ به هر كسی كه شایسته و لایق باشد، حكومت مى‏ دهد. همان گونه كه به سلیمان، یوسف، طالوت و ذوالقرنین عطا نمود. ✅ حكومت و حاكمیّت، دلبستگى‏ آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه یک نوع دلبستگى است. ✅ عزّت و ذلّت به دست خداست، از دیگران توقّع عزّت نداشته باشیم. ✅ توحید در و عبادت یک ضرورت است. ✅ آنچه از اوست، چه دادن‏ها وگرفتن‏ها، همه خیر است، گرچه در قضاوت‏هاى عجولانه‏ ى ما فلسفه‏ى آن را ندانیم. ✅ سرچشمه‏‌ى بدى‏‌ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چیزى جز خیر سر نمى‏‌زند. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 #امام_حسین_علیه_السلام 🌹 جلسه هفتم 📚 #موضوع: - جانسوزترین لحظه @tafsir_ir1
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📚 جانسوزترین لحظه ▪️سلام- در کتاب مقتل الحسين مقرم آمده است: هنگامی که علیه السلام بر اثر تشنگی از جنگ خسته شده بود ، ایستاد تا کمی استراحت کند ، ناگهان مردی سنگی به پیشانی حضرت زد ، پس خون بر صورت حضرت جاری شد ، پس حضرت دامن خود را گرفت تا خون از چشمان خود پاک کند ، در این هنگام یکی دیگر تیر سه شعبه ای را به طرف حضرت پرتاب کرد که بر سینه حضرت قرار گرفت ، پس در این هنگام امام فرمودند: بسم الله و علی ملة رسول الله سپس امام تیر را از پشت سر بیرون کشید پس خون مانند ناودان جاری شد ، امام دست خود را از خون پر کرد و به پاشید که قطره ای از آن برنگشت ، سپس مشتی دیگر گرفت و محاسن خود را به خون خود خضاب کرد و فرمود: می خواهم اینگونه باشم تا به ملاقات خدای متعال و جدم رسول خدا بروم و به شکایت بگویم: یا جدا فلانی و فلانی مرا کشتند. ▪️آنگاه که در قتلگاه در خون خود غوطه ور بود اسب وی آمد دور بدن غرقه به خون و مجروح امام می گشت ، پس پیشانی خود را به خون امام آغشته کرد و به طرف خیمه ها حرکت کرد... همین که بانوان حرم اسب را بدون امام و با زین واژگون دیدند که بسوی خیمه می آید ، در حالی که بر سر و سینه می زدند از خیمه ها بیرون دویدند.. ام کلثوم شیوه کنان ناله می زد: وامحمداه! وا ابتاه ، وا سیداه ، وا جعفراه ، وا حمزتاه! هذا حسین بالعراء صريع بكربلا اين حسين است كه در آفتاب سوزان روی زمین افتاده است. در این هنگام زینب کبری سلام الله علیها خطاب به عمر بن سعد لعنة الله عليه فرمود: اى پسر سعد! آیا برادرم را می کشند و تو ایستاده و نگاه می کنی؟ عمر بن سعد دستور داد پیاده شوید و راحتش کنید. شمر لعنت الله علیه با خنجر به روی سینه امام نشست و سر از تن مبارک امام جدا کرد و...الا لعنة الله على القوم الظالمين @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 📚 پس از شهادت امام حسین علیه السلام ▪️ سلام- در کتاب حیات الامام الحسين عليه السلام آمده بعد از حادثه عظیم امام حسین علیه السلام دستور دادند تا خیمه های امام را آتش بزنند ، در حالی که زنان و دختران و کودکان امام علیه السلام در آن قرار داشتند ، سپس دختران رسول خدا از خیمه ها خارج شده و می گریختند ، بعضی از کودکان یتیم ، دامن عمه را گرفته تا از آتش محفوظ بمانند و از ظلم دشمنان در امان باشند ، و گروهی نیز بیابان اطراف رفتند و گروهی استغاثه می نمودند. ▪️در کتاب مقتل امام حسین آمده عمر بن سعد که لعنت خدا بر او باد برای امتثال امر ابن زیاد دستور داد تا بر بدن مبارک علیه السلام اسب تاختند. او میان اصحاب خود فریاد زد: کیست که بر پیکر حسین اسب بتازاند و پشت و سینه اش را زیر سم اسبها قرار دهد؟ شمر که لعنت خدا بر او باد اولین کسی بود که چنین کرد و به همراه ده نفر دیگر با اسب بر بدن امام تاختند. آنها پس از حادثه عاشورا در برابر ابن زیاد ایستاده و درخواست جایزه کردند ، ابن زیاد گفت شما کیستید؟ یکی از آنها گفت: ما همان ده نفری هستیم که بر بدن حسین اسب تاختیم ، پس ابن زیاد فرمان داد تا جایزه ناچیزی به آنها دادند. @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 آیه 27 سوره آل عمران 📚 : قدرت خداوند 🌷 تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏ 🍀 ترجمه: شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بى‏ شمار روزى مى‏ دهى. 🌷 : از ایلاج به معنای وارد شدن 🌷 : شب 🌷 : روز 🌷 : خارج می کنی 🌷 : زنده 🌷 : مرده 🌷 : رزق و روزی می دهی 🌷 : هر كه را خواهى 🌷 : بی شمار 🔵 از آغاز به بعد رفته رفته روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند و از آغاز به بعد روزها کوتاه تر و شب ها طولانی تر می شوند این كم و زیاد شدن طول ساعات و در فصل‏هاى مختلف به دست خداست به این خاطر می فرماید: تولج الیل فی النهار و تولج النهار في الیل: شب را به روز در آوری و روز را به شب در آوری. 🔵 وقتی نان یا هر غذای دیگر می خوریم این نان بی جان و مرده است ولی وقتی وارد بدن ما می شود سلول زنده از مواد غذایی بی جان می آفریند که می فرماید: و تخرج الحی من المیت: و زنده را از مرده بیرون می آوری. وقتی موجود زنده مثل و موجودات جاندار می میرند. و تخرج المیت من الحی: و مرده را از زنده بیرون می آوری. البته مفهوم دیگری هم دارد گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏ شود كه این یكى از مصادیق آیه است. 🔵 و ترزق من تشآء بغیر حساب: و هر که را خواهی بی شمار روزی می دهی. منظور از بى‏ حساب، رزق فراوان و بى‏ شمار است. و ممكن است منظور آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى‏ کنید رزق مى‏دهد. 🔹 پيام های آیه27سوره آل عمران 🔹 ✅ تغییرات و و پیدایش فصل‏ها یكى از بركات و الطاف الهى است. «بیدك الخیر... تولج اللیل فى النهار» ✅ علاوه بر ، هرگونه تغییر وتدبیر به دست اوست. «تولج اللیل فى النهار» ✅ قدرت محدود نیست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى‏ سازد. «تخرج الحىّ من المیّت و تخرج المیّت من الحىّ» ✅ بى‏‌حساب، یعنى براى سرچشمه رزق محدودیّتى نیست. «ترزق من تشاء بغیر حساب» @tafsir_ir1 🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃