eitaa logo
تفسیر یک دقیقه ای قرآن
4.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
105 ویدیو
1 فایل
تفسیر یک دقیقه ای قرآن کریم از ابتدا تا انتهای قرآن کریم به زبان ساده و ‌روان ارسال پیام @pasokh97 کانال تفسیر یک دقیقه ای @tafsir_ir1 دیگر کانال ما احکام یک دقیقه ای پخش #شبکه_سه_سیما 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3561750554C7ab0d67256
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُواْ فَأْذَنُواْ بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُون َ 🍀 ترجمه:پس اگر چنین نكردید،اعلام جنگ با خدا و رسولش داده اید و اگر توبه كنید، (اصل) سرمایه هاى شما از آنِ خودتان است. (ودر این صورت) نه ستم مى‌كنید و نه بر شما ستم مى شود. 🌷 :جنگ 🌷 : سرمایه هایتان 🌸 در اسلام، نه اجازه ربا وبهره كشى و استثمار داده شده و نه اموال مردم یک جانبه مصادره می گردد. آیه قبلی می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید تقوای الهی را پیشه کنید و آنچه را از مطالبات ربا باقی مانده است ، رها کنید اگر ایمان دارید. این آیه در ادامه آیه قبلی می باشد که اگر از سود به دست آمده از طریق ربا صرف نظر نکردید اعلام جنگ با خدا و رسولش داده اید. اما اگر آدم رباخوار توبه کند فقط اصل پول خود را بر می دارد ولی سود پولی که از طریق ربا می خواست بگیرد، دیگر نباید بگیرد. و در این صورت نه ستم می کنید و نه بر شما ستم خواهد شد. 🔹 پيام های آیه279سوره بقره 🔹 ✅ ، محارب با خداست. او باید بداند كه در این جنگ، در یک طرف او قرار دارد و در طرف دیگر، خداوند «فأذنوا بحرب من اللّه» ✅ رباخوارى، گناه كبیره است. چون اعلام جنگ با است. «بحرب من اللّه» ✅ رباخوار، گمان نكند با مردم محروم طرف است، بلكه به حمایت از محرومان برخاسته و از حقّ آنان دفاع مى‌كند. «بحرب من اللّه» ✅ چون محارب با خداست، از وظایف حكومت اسلامى مبارزه با رباخوارى است. «فأذنوا بحرب من اللّه» ✅ براى محاربین با خدا نیز راه باز است. «بحرب من اللّه... وان تبتم» ✅ ، تنها مالک اصل مال است، نه بهره آن. «فلكم رؤس اموالكم» ✅ براى نجات محرومان، اصل مالكیّت مردم را نادیده نگیرید ومالكیّت خصوصى در اقتصاد اسلامى پذیرفته شده است. «فلكم رؤس اموالكم» ✅ سلطه پذیرى و سلطه گرى هر دو محكوم است، نه ظلم ببینید و نه ظلم روا دارید. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون» ✅ ممنوع است. به رباخوار توبه كننده نیز نباید ظلم شود. «فلكم رؤس اموالكم لا تَظلمون ولا تُظلمون» ✅ به توبه كنندگان، نباید بخاطر خلافكارى هاى گذشته ظلمى شود. سرزنش كسانى كه قبلاً خلافكار بوده اند ممنوع است. «فان تبتم... لاتَظلمون ولاتُظلمون» ✅ استقرار اقتصادى، از وظایف حكومت اسلامى است. «لاتَظلِمون ولا تُظلمون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 280 سوره بقره 🌸 وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَّدَّقُواْ خَيْرٌ لَكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ 🍀 ترجمه:واگر (بدهكار) تنگدست بود، او را تا هنگام توانایى مهلت دهید و (در صورتى كه واقعاً توان پرداخت ندارد،) اگر ببخشید براى شما بهتر است، اگر بدانید. 🌺 و إن کان ذو عسرة فنظرة إلى ميسرة: و اگر بدهکار تنگدست بود ، او را تا هنگام توانایی مهلت دهید. هر چند در این آیه سفارش شده كه به مهلت داده شود، ولى نباید بدهكار از این موضوع سوء استفاده كند. لذا اگر بدون عذر در پرداخت بدهى خود تأخیر كند، گناهكار است. در حدیث آمده است: براى كسانى كه بدون عذر، بدهى خود را نمى پردازند، گناهِ دزد نوشته مى‌شود. همچنان كه براى مهلت دهندگان، پاداشى چون پاداش شهیدان ثبت مى شود. به هر روزى كه به بدهكار مهلت داده شود، پاداش صدقه ى همان مبلغ، براى ثبت مى شود. و إن كان ذو عسرة فنظرة إلى ميسرة: و اگر (بدهکار) تنگدست بود ، او را تا هنگام توانایی مهلت دهید. 🔴 و أن تصدقوا خير لكم إن كنتم تعلمون: و در صورتى كه واقعا توان پرداخت ندارد اگر ببخشید برای شما بهتر است اگر بدانید. گذشت از بدهكاری که واقعا توان ندارد، براى شما بهتر است، زیرا: 1⃣ شاید فردا براى خود شما نیز این مورد پیش آید. 2⃣ مال فراموش مى‌شود، ولى بخشیدن به بدهکار ناتوان هرگز فراموش نمى شود. 3⃣ كسب رضایت دل محروم و رضاى خالق، از كسب درآمد به مراتب بهتر است. 🌺 در فقهى آمده است: زندانى كردن بدهكار معذور، ممنوع است و در مواردی که شخص بدهکار واقعا مالی نداشته باشد که بدهی خود را پرداخت کند ، وظیفه ی حکومت اسلامی است که بدهی او را بپردازد. 🔹 پیام های آیه280سوره بقره 🔹 ✅ ، حامى مستضعفان است. «و ان كان ذوعسرة» ✅ نه تنها نگیرید، بلكه در گرفتن رأس المال و اصل سرمایه نیز مدارا كنید. «فنظرة الى میسرة» ✅ اصل در زمان بندى براى بازپرداخت، توان است. «فنظرة الى میسرة» ✅ اجبار بدهكارى كه توانایى پرداخت دارد، مانعى ندارد. «ان كان ذو عسرة فنظرة» ✅ بخشیدن بدهكار ، صدقه است. «وان تصدقوا خیر لكم» ✅ نظام حقوقى و اقتصادى اسلام، با نظام اخلاقى آن پیوند دارد. گرچه بازپس گیرى وام حقّ است، ولى مهلت دادن وبخشیدنِ بدهكار باید مراعات شود. «فنظرة.. تصدقوا» ✅ محدودیّت و ثروت دوستى او نمى گذارد كه انسان به حقیقت ارزش ها و كمالات پى ببرد. «ان كنتم تعلمون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 و َاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ ترجمه: و تقوا پیشه کنید از روزى كه در آن به پیشگاه خداوند بازگردانده مى شوید و سپس هركسی (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى شود و به آنان ستمى نمى رود. 🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات است. در تفاسیرى همچون كشّاف، المیزان، مجمع البیان، و برهان آمده است كه این آیه، آخرین آیه اى بوده كه بر رسول خدا صلى الله علیه وآله نازل شده، ولى به دستور پیامبر صلى الله علیه وآله در اینجا قرار گرفته است. 🌺 {و اتقوا یوماً ترجعون فیه إلى الله: و تقوا پیشه کنید از روزی که در آن بسوی خداوند بازگردانده می شوید.} منظور از روز همان روز قیامت است. یعنی خود را حفظ کردن انسان باید از ربا و سایر حرام ها دوری کند. زیرا روزی بسوی خداوند بازگردانده می شویم. {ثم توفی کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: سپس هر کسی آنچه را کسب کرده بدون کم و کاست داده می شود و به آنان ستمی نمی رود.} در معامله با هیچگونه کم و کاستی نیست. 🔹 پيام های آیه281سوره بقره 🔹 ✅ ، روز مهمى است. تنوین كلمه «یوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد. ✅ گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى وباقى است، قیامت است. «واتقوا یوماً» ✅ و یاد ، قوى ترین عامل براى دور شدن از ربا وسایر محرّمات است. «و اتقوا یوماً ترجعون فیه» ✅ ضامن اجراى نظام اقتصادى ، ایمان و تقواى مردم است. «واتقوا یوماً» ✅ در معاملات این جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با هیچگونه كم و كاستى نیست. «توفّى كلّ نفس ما كسبت» ✅ ملاک جزا و ، عمل است، نه آرزو. «ماكسبت» ✅ نگران و ترک سود ربایتان نباشید، از اعمال نیک شما اندكى كاسته نمى ‌شود. «توفّى كلّ نفس... لا یظلمون» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 282 سوره بقره - بخش1 🌸 يَاأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَايَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى‏ وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْأمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى‏ أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَ أَدْنى‏ أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَ لَايُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْ‏ءٍ عَلِيمٌ ‏ 🍀 اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! هنگامى كه بدهى مدّت دارى به یكدیگر پیدا مى ‏كنید، آن را بنویسید. و باید نویسنده‏اى در میان شما به عدالت بنویسد. كسى كه قدرت بر نویسندگى دارد، نباید از نوشتن خوددارى كند، همانطور كه خدا به او تعلیم داده است. پس باید او بنویسد و آن كس كه حقّ بر ذمّه او (بدهكار) است املا كند و از خدایى كه پرورگار اوست بپرهیزد و چیزى از آن فروگذار ننماید. و اگر كسى كه حقّ بر ذمّه اوست، سفیه یا (از نظر عقل) ضعیف و توانایى بر املا كردن ندارد، باید ولىّ او با رعایت عدالت (مدّت و مقدار بدهى را) املا كند و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند، یک مرد و دو زن از گواهان، از كسانى كه مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یكى از آنان فراموش كرد، دیگرى به او یادآورى كند. و شهود نباید به هنگامى كه آنها را (براى اداى شهادت) دعوت مى‏كنند خوددارى نمایند. و از نوشتن (بدهى‏ هاى) كوچک یا بزرگِ مدّت‏دار، ملول نشوید (هر چه باشد بنویسید،) این در نزد خدا به عدالت نزدیكتر و براى اداى شهادت استوارتر و براى جلوگیرى از شک و تردید بهتر مى‏ باشد، مگر اینكه تجارت و داد و ستد نقدى باشد كه در میان خود دست به دست مى‏ كنید كه ایرادى بر شما نیست كه آن را ننویسید. و هنگامى كه خرید و فروش مى‏كنید، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانى برسد و اگر چنین كنید از فرمان خداوند خارج شده ‏اید و از خدا بپرهیزید و خداوند (راه درست زندگى را) به شما تعلیم مى‏دهد وخداوند به هر چیزى داناست. 🌺 بزرگترین آیه ‏ى قرآن، این آیه است كه درباره ‏ى مسائل حقوقى و قرض دادن و نحوه‏ى تنظیم اسناد تجارى مى ‏باشد. پول هم می تواند سبب رشد و عاقبت به خیری ما شود و هم می تواند سبب ویرانی ما شود. وقتی که با بخشیدن پول یا با قرض دادن بتوان گرفتاری را از کسی برطرف کرد. می تواند سبب سعادت ما شود. یا أيها الذين ءامنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فأكتبوه: اى کسانی که ایمان آورده اید! هنگاهی که بدهی مدت داری به یکدیگر پیدا می کنید، آن را بنویسید. 🌷 : از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و ... هم مى‏شود. 🌷 : مهلت 🌷 : مشخص 🌷 : پس آن را بنویسید. 🔹 انسان وقتی مؤمن باشد آثار ایمان هم در او خواهد بود. یکی از آثار ایمان قرض دادن است. دلیل این که می فرماید آن را بنویسید زیرا احتمال مرگ فرد قرض گیرنده است تا بعد بتوان آن را از ورثه ی او گرفت یا احتمال طمع ورزی و مسائل دیگر هم می باشد. 🌺 و لیکتب بینکم کاتب بالعدل و لا یأب كاتب أن يكتب كما علمه الله: و بايد نويسنده اى در ميان شما به عدالت بنويسيد. کسی که می تواند بنویسد ، نباید از نوشتن امتناع کند ، همانطور که خدا به او تعلیم داده است. 🌷 : با عدالت 🌷 : از ريشه ابا به معناى امتناع است. 🔹 خداوند به نويسنده نعمتى به نام نوشتن داده است پس نباید در تنظیم سند مالی امتناع کند. 🌺 فلیکتب ولیملل الذي علیه الحق ولیتق الله ربه و لا یبخس منه شیئا: پس باید او بنویسد و آن کسی که حق بر ذمه او است املا کند و از خدایی که پروردگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید. 🌷 : و املا کند. املا یعنی گفته بشود و فرد دیگری بنویسد. 🌷 : کم گذاشتن از روی ظلم ⬅ادامه دارد @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه282سوره بقره - بخش2 🌺 فإن كان الذى عليه الحق سفيها أو ضعيفا أو لا يستطيع أن يمل هو فليملل وليه بالعدل: و اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه یا ضعیف یا توانایی املا گفتن ندارد ، باید ولی او با رعایت عدالت املا کند. 🌷 : کسی که اختلال ذهنی دارد. 🌺 و استشهدوا شهیدین من رجالکم فإن لم يکونا رجلين فرجل و امرأتان ممن ترضون من الشهداء أن تضل إحداهما فتذكر إحداهما الأخرى: و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند ، یک مرد و دو زن از گواهان ، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یکی از آنان فراموش کرد ، دیگری به او یادآوری کند. 🌷 : دو نفر مرد شاهد 🌷 : مردان 🌷 : دو زن 🌷 : گواهان 🔹 در بعضی از احکام شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است و در بعضی احکام دیگر شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است. بستگی به این دارد که موضوع چه باشد. در مسایل تجاری به خاطر اینکه معمولا بیشتر مردان با آن سر و کار دارند شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است. و در بعضی از مسایل مربوط به بانوان شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است. 🌺 و لا یأب الشهدآء إذا ما دعوا و لا تسأموا أن تكتبوه صغيرا أو كبيرا إلى أجله ذلكم أقسط عندالله و أقوم للشهادة و أدنى ألا ترتابوا إلا أن تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس علیکم جناح ألا تكتبوها: و شهود نبايد به هنگامی که آنها را برای اداى شهادت دعوت می کنند خودداری نمایند. و از نوشتن بدهی های کوچک یا بزرگ مدت دار ، خسته نشوید ، این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می باشد ، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می کنید که گناهی بر شما نیست که آن را ننویسید. 🌷 : گواهان 🌷 : خسته نشويد 🌷 : کوچک 🌷 : بزرگ 🌷 : عادلانه تر 🌷 : استوارتر 🌷 : شک داشتن 🌷 : بهتر 🌷 : بين خودتان دست به دست می کنید 🌷 : گناه 🔹 بدهی کم باشد یا زیاد باید آن را نوشت زیرا که سلامت روابط اقتصادی که مورد نظر اسلام است ایجاب می کند که قراردادهای مربوط به بدهکاریهای کوچک نیز از نوشتن سند کوتاهی نشود. 🌺 و أشهدوا إذا تبايعتم و لايضآر كاتب و لا شهيد و إن تفعلوا فإنه فسوق بکم و اتقوا الله و یعلمکم الله و الله بكل شیء عليم: و هنگامی که خرید و فروش می کنید ، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانی برسد و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و خداوند را تقوا پیشه کنید و خداوند به شما تعلیم می دهد و خداوند به هر چیزی داناست. 🌷 : خرید و فروش می کنید 🔹 در معامله نقدی اگر چه تنظیم سند و نوشتن آن لازم نیست ولی شاهد گرفتن برای آن بهتر است ، زیرا جلو اختلافات احتمالی آینده را می گیرد. و هیچ گاه نباید نویسنده سند و شهود مورد ضرر و آزار قرار بگیرند. در پایان مردم را دعوت به تقوا و پرهیزکاری می کند. ⬅️ پیام های این آیه در جلسه بعدی... @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 282 سوره بقره - بخش3 🔹 پيام های آیه282سوره بقره 🔹 ✅ ، بستر و مقدّمه عمل به احكام، و عبارت«یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احكام است. ✅ مدّت بدهكارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى» ✅ براى حفظ اعتماد و خوش بینى به همدیگر و روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، باید بدهى ها نوشته شود. «فاكتبوه» ✅ براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین و توسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیكتب بینكم كاتب» ✅ نویسنده ى قرارداد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده ى اسناد، داشتن در قلم است. ✅ به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشایى كنیم. «ولا یأب كاتب ان یكتب كما علّمه اللّه» ✅ اهل هر فن و حرفه اى مسئولیّت ویژه دارد، كسى كه قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب كاتب ان یكتب» ✅ باید كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و كاتب بنویسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ» ✅ اقرار علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ» ✅ ، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نكند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه» ✅ تدوین باید به گونه اى باشد كه حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهكار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و كاتب بنویسد. «فان كان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه» ✅ سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه» ✅ توجّه به طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است. ✅ گواهان باید و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون» ✅ هر كدام از مردها به تنهایى مى توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر یكى لغزش یا اشتباه كرد، نفر دوّم یادآورى كند. «فتذكّر احداهما» ✅ دو زن به جاى یک مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه ى ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است كه معمولاً مردان در مسائل بازار و اقتصاد حضور بیشتری دارند. ✅ اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا» ✅ مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «ولاتسأموا ان تكتبوه صغیراً او كبیراً» ✅ ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد: 1⃣ضامن اجراى عدالت است. 2⃣ موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. 3⃣ مانع ایجاد بدبینى در جامعه است. ✅ اگر فایده واسرار براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى شود. «ذلكم اقسط...» ✅ معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا» ✅ در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تكون تجارة حاضرة» ✅ در نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیكم جناح ألاّ تكتبوها واشهدوا اذا تبایعتم» ✅ كاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یكى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ كاتب ولاشهید» ✅ اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و كاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «ولا یضارّ كاتب ولا شهید» ✅ كاتب و شاهد حقّ ندارند را به گونه اى تنظیم كنند كه به یكى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ كاتب ولاشهید» ✅ هرگونه خدشه در سند، از هركسی كه باشد، فسق و است.«فانّه فسوق» ✅ كاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است.«فانّه فسوق» ✅ قلب و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را مى گیرد. «واتقواللّه و یعلّمكم اللّه» ✅ تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مى‌داند و بر اساس آن، احكام و قوانین را براى شما بیان مى‌كند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بكل شىء علیم» @tafsir_ir1
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 283 سوره بقره 🌸 وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَماَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَاتَكْتُمُواْ الْشَّهاَدَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه: و اگر در سفر بودید و نویسنده اى نیافتید، وثیقه اى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید (وثیقه لازم نیست.) پس كسى كه امین شمرده شده، امانت (و بدهى خود را به موقع) بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست تقوا كند. و شهادت را كتمان نكنید و هر كسی آن را كتمان كند، پس بى‌شک قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مى‌دهید داناست. 🌷 : جمع رهن ، رهن یعنی وثیقه 🌷 : گناهکار 🌺 هرگاه براى تنظیم سند بدهى ، نویسنده اى نبود، مى توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جمله ى «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد مى‌كند. فردی به طرف مقابل شیء می دهد در قبال آن وثیقه می گیرد. اگر بعضی به بعضی اعتماد داشتند و از آنها وثیقه گرفته نشد باید بدهی خود را به موقع بپردازند و تقوا پیشه کنند و خدا را برای خودشان حفظ کنند. اگر شخصی به حقوق مردم آگاه و شاهد است نباید حق را کتمان کند. 🔹 پيام های آیه283سوره بقره 🔹 ✅ شرط ، بدست گرفتن و در اختیار بودن است. «مقبوضة» ✅ كار از محكمكارى عیب نمى كند، در برابر طلب، بگیرید.«فرهان مقبوضة» ✅ جایگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. «فرهان مقبوضة فان أمن...» ✅ نگذارید اعتمادها و اطمینان ها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضكم بعضاً فلیؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است كه اگر بدون آن اطمینان بود، گرفتن ضرورتى ندارد. ✅ افراد آگاه به حقوق ، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتكتموا الشهادة» ✅ آنجا كه بیان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «ومن یكتمها فانّه اثمٌ قلبه» ✅ انحراف درونى، سبب انحراف بیرونى مى شود. قلب گناهكار، عامل كتمان گواهى مى شود. «ولم یكتمها فانّه آثم قلبه» ✅ ایمان به اینكه همه كارهاى ما را مى‌داند، سبب پیدایش وبیان حقایق است. «واللّه بما تعملون علیم» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِير ٌ ترجمه:آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین است، برای خداوند است. اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه مى‏‌كند. پس هر كه را بخواهد مى ‏بخشد و هر كه را بخواهد( مستحق مجازات باشد) عذاب مى‏‌كند و خداوند بر هرچیزى تواناست. 🌸 این آیه در حقیقت آنچه را که در جمله آخر آیه قبل آمد تکمیل می کند. طبق این آیه اعمالی همچون کتمان شهادت و گناهان قلبی دیگر بر خداوند مخفی نمی ماند کسی که حاکم بر جهان هستی و زمین و آسمان است ، هیچ چیز بر او مخفی نخواهد بود. و خداوند هم آگاهی دارد نسبت به همه چیز این جهان و هم قادر است لیاقت ها و شایستگی ها را مشخص کند و هم متخلفان را کیفر دهد. 🔹 پيام های آیه284سوره بقره 🔹 ✅ خداوند، هم مالک مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شى‏ء قدیر» ✅ اعمال انسان‏ها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم» ✅ مربّى باید مردم را میان هشدار و امید نگه دارد. «یغفر، یعذّب» @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 285 سوره بقره 🌸 ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِير ُ 🍀 ترجمه: پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگان و كتاب‏هاى آسمانى و فرستادگانش ایمان دارند (و مى‏ گویند:) ما میان هیچ یک از فرستادگان او فرق نمى‏ گذاریم (و به همگى ایمان داریم) و گفتند:ما (نداى حقّ را) شنیدیم و اطاعت كردیم،پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانیم) و بازگشت به سوى توست. 🌷 : ایمان آورد 🌷 : بازگشت 🌸 در این آیه اصول توحید، نبوّت، معاد بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مى‏‌شود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند است. تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان. 🌸 هر کدام آثار و برکت خود را دارند. در این آیه می فرماید: ءامن الرسول بمآ أنزل من ربه منظور از الرسول، پیامبر اسلام می باشد که به آنچه از سوی پروردگارش نازل شده ایمان دارد. و المؤمنون كل ءامن بالله و ملائكته و كتبه و رسله همه مؤمنين هم به خدا و فرشتگان و کتاب های آسمانی و فرستادگان خداوند ایمان دارند. هدف از آمدن پیامبران یکی است و همگی برای هدایت انسان های آمدند و هیچ فرقی بین آنها نیست. و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك يا رب مؤمنان گفتند: ما ندای حق را شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا آمرزش تو را می خواهیم. در پایان آیه اشاره به و می کند زیرا در نهایت بازگشت همه به سوی خداوند است. و إليك المصير 🔹 پيام های آیه285سوره بقره 🔹 ✅ دینى باید به آنچه دعوت مى‏‌كنند، باور داشته باشند. «آمن‏الرسول...» ✅ نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسان‏هاست. «من ربّه» ✅ به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یک هدف دارند. «كتبه ورسله» ✅ زمینه‏ ى دریافت مغفرت الهى، ایمان و عمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا» ✅ در كنار و ، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا» ✅ ، از شئون ربوبیّت وزمینه ‏ى پرورش است. «غفرانك ربّنا» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 286 سوره بقره 🌸 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِيْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلانَا فَأنْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: خداوند هیچ كسى را جز به اندازه توانایى‌اش تكلیف نمى كند، هركسى آنچه از كارهای (نیک) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارهای (بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. (مؤمنان مى گویند:) پروردگارا! اگر فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه نكن. پرودگارا! تكلیف سنگین بر ما قرار نده، آن چنان كه (به خاطر گناه) بر كسانى كه پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را كه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولا و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه كافران پیروز گردان. 🌷 : تکلیف نمی دهد 🌷 : ما را مؤاخذه نكن 🌷 : فراموش كرديم 🌺 در احادیث آمده که این آیه و آیه قبلی ارزش خاصی دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. گاهى منشأ فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه مى باشد. لذا در این آیه از فراموشكارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش مى‌شود. در ضمن از مجازات هاى سنگین كه در اثر طغیان و فساد امّت هاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو مى شود. اين آیه ، آخرین آیه از سوره مبارکه بقره است که با دعا این سوره به پایان می رسد. 🌺 در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى خواهد: مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر كافران مى باشد. «لایكلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جعل علیكم فى الدین من حرج» و «یرید اللّه بكم الیسر» پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده ام. 🔹 پيام های آیه286سوره بقره 🔹 ✅ تكالیف الهى، بیش از توان نیست. «لا یكلّف اللّه نفساً الا وسعها» اسلام، دینِ آسانى است، نه سختگیرى. ✅ ما آثارى دارد كه به خود ما برمى گردد. «لها ما كسبت وعلیها ما...» ✅ ، صاحب اختیار است. «لها ما كسبت» ✅ انجام یا ترک دستورات الهى، سود و ضررش براى خود ماست. «لها... علیها» ✅ كسانى كه مى‌گویند: «سَمِعنا واطعَنا» وسراپا عادل ومتّقى هستند، بازهم از خطا و فراموشی های خود نگرانند و مى‌كنند. «ان نسینا او أخطأنا» ✅ به گذشتگان و حوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. «كما حَمَلتْه على الّذین من قبلنا» ✅ آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنیم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهیم؛ «انت مولانا» آنگاه خواست خود را مطرح كنیم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا» ✅ پیروزى بر كفر، خواسته همیشگی مؤمنان است. «وانصرناعلى القوم الكافرین» ‌ @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم سلام 💕 تاکنون 306جلسه از تفسیر یک دقیقه ای قرآن بیان شده است که شامل تفسیر سوره حمد و تفسیر سوره بقره می باشد. 🌷 : آیات 1تا7 🌷 : آیات 1تا286 💕 تشکر ویژه داریم از همراهی همیشگی شما مخاطبان عزیز که مباحث را جلسه به جلسه دنبال می کنید و همچنین تشکر ویژه داریم از عزیزانی که گاهی در فضاهای مجازی مختلف و کانال ها و گروه های مختلف خانوادگی و دوستانه هم مطالب را انتشار می دهند. @pasokh97 @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🦋 🦋 معرفی سوره آل عمران 🌸 این سوره سومین سوره قرآن کریم و از لحاظ ترتیب نزول ، هشتاد و نهمین سوره ای بودکه بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد. سوره هایی که در مکه نازل شدند را سوره های و سوره هایی که در مدینه نازل شدند را سوره های می نامند ، این سوره جزو سوره های مدنی است زیرا در مدینه نازل شد و شامل 200آیه می باشد. ✅ چرا نام این سوره است؟ - عمران نام پدر حضرت مریم علیه السلام می باشد و آل عمران یعنی خاندان عمران که حضرت مریم علیه السلام و فرزندش حضرت عیسی علیه السلام می باشند. به احترام حضرت مریم و حضرت عیسی و به خاطر آیات 33 و 35 این سوره که ماجرای تولد حضرت مریم فرزند عمران را بیان می کند این سوره به نام سوره مبارکه آل عمران می باشد. البته نام پدر حضرت موسی علیه السلام هم عمران بود اما در اینجا منظور از عمران پدر حضرت مریم و منظور از آل عمران حضرت مریم و حضرت عیسی می باشد. 📚 -نذر مادر حضرت مریم و ولادت حضرت مریم -دعای زکریا برای فرزند دار شدن و ولادت یحیی -برگزیدگی حضرت مریم علیه السلام -ولادت حضرت عیسی علیه السلام -رسالت ، معجزات ، حواریون و عروج عیسی علیه السلام -مباهله: گفتگوی پیامبر اسلام با مسیحیان نجران -بنای کعبه در مکه -جنگ_احد -جنگ بدر و یاری ملائکه @tafsir_ir1 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸