📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 141
🔖 آیات: ۵۰ تا ۵۳
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۰ سوره مبارکه بقره:
«واذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم واغرقنا آل فرعون وانتم تنظرون»
و (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دریا را برای شما شکافتیم؛ و شما را نجات دادیم؛ و فرعونیان را غرق ساختیم؛ در حالی که شما تماشا میکردید.
✅آیه ۵۱ سوره بقره:
«واذ واعدنا موسی اربعین لیلة ثم اتخذتم العجل من بعده وانتم ظالمون»
و (به یاد آورید) هنگامی را که با موسی چهل شب وعده گذاردیم؛ (و او، برای گرفتن فرمانهای الهی، به میعادگاه آمد؛) سپس شما گوساله را بعد از او (معبود خود) انتخاب نمودید؛ در حالی که ستمکار بودید.
✅ آیه ۵۲ بقره:
«ثم عفونا عنکم من بعد ذلک لعلکم تشکرون»
سپس شما را بعد از آن بخشیدیم؛ شاید شکر (این نعمت عفو را) بجا آورید.
✅ آیه ۵۳ بقره:
«واذ آتینا موسی الکتاب والفرقان لعلکم تهتدون»
و (نیز به خاطر آورید) هنگامی را که به موسی، کتاب و وسیله تشخیص (حق از باطل) را دادیم؛ تا هدایت شوید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا کسی را که دینی غیر از دین خدا را از طریق #تحمیل یا #فریب بر مردم غالب کند اصلا نمیبخشد و هم در دنیا و هم در آخرت به بدترین وضعیت عذاب میکند.
2⃣پس فرقی بین فرعون و سامری و آل آنها (تابعان آنها) نیست. #آل یعنی کسانی که به دیگری رجوع میکنند پس آل فرعون یعنی کسانی که در کفر به فرعون رجوع میکنند.
3⃣طبق آیات قرآن، مردم، ماده خام و #هیزم جهنمند اما فرعون، #وقود جهنم است یعنی ماده آتشزای جهنم که هم خود مشتعل است و دیگری را مشتعل میکند و آتش میزند. #حجاره و سنگ آتش هم بتهایی هستند که پرستش شده اند.
4⃣خدا از توده مردم با توبه و کمی تنبیه میگذرد اما از فرعون، سامری، آل فرعونها و سنگهای آتش جهنم(بتها) نمیگذرد.
5⃣خدا گوید از #حس کمی بالاتر بیایید و معجزه را با #عقل اثبات کنید تا کسی نتواند آنرا رد کند یا شبیه معجزه را بر شما غالب کند.
6⃣انسان باید ابتدا «فرق ماهوی» معجزه با دیگر علوم غریبه مانند سحر چیست؟ حالا باید «مصداقها» را مشخص کرد که کدامشان معجزه و کدام سحر است؟ سپس باید تحلیل عقلی کرد که چه «ارتباطی» بین معجزه و صدق دعوای نبوت وجود دارد. اگر این سه مرحله بصورت پشت سر هم پاسخ داده شد دیگر به #حس متکی نیست بلکه به #عقل متکی بوده و دیگر سامری ها نمیتوانند انسانها را با حس منحرف کنند، دیگر موسی و سامری تاثیر مشابه بر انسانها نخواهند گذاشت.
7⃣اتخاذ عجل، به معنای «مجسمه سازی» نیست زیرا آنرا برخی فقها حرام و برخی مکروه دانسته اند. معنای اخذ عجل (گوساله طلایی)، #پرستش آن است.
8⃣سپس میفرماید از بنی اسراییل گذشتیم و پرستش گوساله که در دستشان مانده و به نتیجه نرسیده بود را بخشیدیم(و لمّا سقط فی ایدیهم)
9⃣در آیه ۸۸ به بعد سوره طه آمده که برخی اطرافیان سامری به بنی اسراییل گفتند این گوساله خدای شماست(فقالوا هذا الهکم و اله موسی). اینها همان #آل_سامری هستند. خداوند اینها را نیز همانند آل فرعون نمیبخشد.
0⃣1⃣بنی اسراییل سالیان سال «گوساله و گاو» را در #مصر میپرستیدند و با آن آشنا بودند. سامری نیز از همین فرصت استفاده کرد و گوساله ای ساخت. خدا گفت این گوساله که نفع و ضرری نمیرساند پس چرا پرستشش میکنند؟این یک استدلال است. اگر بتها یا فرعون قدرتی داشتند جلوی نابودی خود توسط خدا را میگرفتند.
1⃣1⃣موسی به سامری گفت چرا اینکار را کردی؟ گفت #نفس_مسوله مرا گول زد و باطل را برایم شبیه حق کرد.
2⃣1⃣عذاب #سامری این بود که اولا تا زنده است منزوی خواهی بود حال یا از روی بیماری وی و ترس از وی است یا ترس او از دیگران. عذاب دیگرت هم در آخرت است.
3⃣1⃣عذاب گوساله این بود که خدا به سامری گفت ببین با گوساله چه میکنیم و میسوزانیم و خاکسترش را نیز به #دریا میریزیم تا اثری از آن نماند. فرعون را نیز همینطور به دریا انداختیم تا اثری از آن نماند.
4⃣1⃣به سامری فرمود: تو #هوا_و_هوس خود را که شبیه گوساله شده بود میپرستیدی زیرا قرآن گوید پرستش غیر از خدا در اصل پرستش هوای خود است.
5⃣1⃣خدا به دریا فرمود که جسد فرعون را همان حوالی نگه دار و از منظر مردم دور نکن تا آن جسد را مرتبا ببینند و درس بگیرند.
6⃣1⃣عذاب #آل_سامری، همانند عذاب آل فرعون بودند. آل سامری با مردم عادی فرق میکردند و خودشان دعوت کننده به پرستش این گوساله طلایی بودند لذا عذابی دردناکتر از مردم عادی پیدا کردند.
7⃣1⃣حضرت صادق فرمود: (اعرف الحق، تعرف اهله) یعنی ابتدا #حق را بشناسید و «افراد» را با آن بسنجید نه اینکه دینتان را از افراد بگیرید و اگر افراد فاسد شدند یا اشخاص دیگر حرف دیگری زدند شما هم دینتان را از دست بدهید.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_142L.mp3
4.67M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_142
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 142
🔖 آیات: ۵۴ - ۵۵
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آبه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣تا اینجا خدا به بنی اسراییل فرمود با وجود این همه معجزه روشن، باز بدنبال سامری رفتید. اما باز هم خدا از شما گذشت.
2⃣«لعلکم تشکرون» یعنی انسان باید شکر کند اما چون شکر، فعلی اختیاری است آن را با «لعل» و شاید گوید. باید، #تشریعی است و شاید، #تکوینی.
3⃣گناه، #ستم_به_خود است چون ستم به خدا ممکن نیست زیرا او حاکم بر همه چیز است و چیزی از تحت قدرت او خارج نیست. حال اثر کمی از فعل انسان ممکن است به دیگری هم برسد.
4⃣خداوند دستور میدهد توبه کنید و با شمشیر، عزم جنگ و کشتن همدیگر کنید! حال اینکه چند نفر کشته شدند یا چه کسانی چه کسانی را کشتند موضوع مهمی نیست چون قرآن که نمیخواهد قصه تعریف کند بلکه برایش #هدف و تاثیر داستان مهم است.
5⃣بحث اینجاست که خداوند چگونه بنی اسراییل را عفو کرده در حالیکه بلافاصله میفرماید همگی شمشیر بردارید و با یکدیگر بجنگید و تعداد زیادی هم کشته شدند! این دستور سنگین چگونه عفو تلقی میشود؟ اگر فرمان توبه داده تا ببخشد دیگر این دستور قتال چیست؟
6⃣اگر حداقل مانند قضیه حضرت ابراهیم که بدستور خدا برای سربریدن اسماعیل رفت و کارد نبرید میشد مشکلی نبود اما در داستان بنی اسراییل تعدادی کشته شدند.
7⃣بنظر میرسد در این قضیه یک حکم کلامی وجود دارد و یک حکم فقهی. #حکم_فقهی مرتد، قتل اوست که دستور قتال داده شد و #حکم_کلامی مرتد، این است که اگر توبه کرد عفو شده و در قیامت عذاب نمیبیند لذا دستور توبه داده شد.
8⃣حتی در همین حکم فقهی نیز گوید همینکه از این جمعیت، عده ای عده ای دیگر را کشتند و اکثریت متنبه شدند کافیست و نیاز نیست همه کشته شوند. پس پذیرش توبه که به عفو اخروی می انجامد خودش نیاز به شکر دارد. توبه درِ رحمت است و خداوند این در را بروی تبهکاران باز کرده است پس باید شکر کرد. عذاب اخروی کفر و ارتداد، عذاب ابد است که خدا بواسطه باز کردن در توبه، از آن میگذرد.
9⃣ما از شریعت حضرت موسی داریم سخن میگوییم که در آن، توبه با قتل ممکن بود وگرنه در اسلام که توبه با قتل همراه نیست. در اسلام، #ارتداد، عفوپذیر نیست.
0⃣1⃣خداوند انسانها را #مستوی_الخلقه خلق کرده اگرچه بعضی با نقایصی چون کوری و فلج بودن و ... بدنیا بیایند زیرا مستوی الخلقه بودن و بی نقص و عیب بدنیا آمدن انسان مربوط به جان و روح است نه جسم(فالهمها فجورها و تقواها).
1⃣1⃣آیه میفرماید «توبوا الی البارئکم» نه «خالقکم» یعنی او شما را بی نقص خلق کرد پس شما هم باید بری از نقص به سمت او برگردید.
2⃣1⃣در آیه بعد بنی اسراییل که کاملا #حسگرا بودند به موسی گویند اگر برای ما خدایی دیدنی نمی آوری و این خدایان را باطل میدانی، خدای خودت را به ما نشان بده. ایمان این نوع افراد به #حس وابسته است و به آنچه با حواس پنج گانه حس نشود ایمان نمی آورند.
3⃣1⃣خداوند #یهودیان را بطور کلی، یک جامعه و قوم میداند اگرچه در طول اعصار مختلف زندگی کرده باشند لذا خداوند با یهودیان صدر اسلام نیز چنین سخن میگوید که شمایی که همیشه #حسگرا هستید پیشینیانتان با صائقه ای که ذره ای از نور خدا بود مردند و ما زندهشان کردیم اما باز هم به خدا ایمان نیاوردند!
4⃣1⃣آیه ۱۵۵ اعراف گوید خدا با دعای موسی، بنی اسراییلی که با صائقه مذکور مردند را زنده کرد. لذا بنی اسراییل هم #آیات_آفاقی و بیرونی دیدند مثل باز شدن دریا و غرق شدن فرعون، و هم #آیات_انفسی و درونی مانند مردن و زنده شدنشان پس از مرگی که با صاعقه روی داد اما با این همه آیات، باز هم ایمان نیاوردند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
✅🌼سال جدید بر همه اعضای محترم کانال مبارک
انشالله سال جدید با برکتهای آسمانی بر مردم مظلوم کشورهای مسلمان همراه باشد چنانکه «مبارک» از #برکت گرفته شده است.🌺
☘🌹 @tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_143L.mp3
4.17M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_143
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 143
🔖 آیات: ۵۴-۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا بنی اسراییل را چگونه عفو کرد؟ آیا عفو با حذف #دستور_کشتن_یکدیگر بود(و باید آن کشتن را معنوی و کشتن هوای نفس معنی کرد) یا اینکه قبل کشتن چیزی جایگزین برای کشتن آمد(مانند بزی که هنگام ذبح اسماعیل، برای ابراهیم فرستاده شد) و یا جنگیدند و تعدادی کشته شدند و خدا آنرا «قتل کل» محسوب کرد و باقی افرادی که زنده ماندند را عفو کرد؟
2⃣اگر قرار بود خدا با #عدالت با موجودات برخورد کند(نه با فضلش) هیچ جنبنده ای در زمین باقی نمیماند(نحل-۸۱)
3⃣اگرچه خداوند در آیه ۱۵۲ اعراف، کسانی که گوساله #سامری را اتخاذ کردند به عذاب سنگین اخروی و ذلت دنیوی وعده داد اما این عذاب برای سامری و #آل_سامری است نه همه پرستندگان گوساله سامری، و یا اینکه بعدا آنها را بخشید.
4⃣آیه بعد راجع به نعمت است. خوی «بنی اسراییل» بر اساس #اصالت_حس این بوده که هر چه را که قابل دیدن بود قبول داشتند. این آیه در پاسخ به سوال دوم بنی اسراییل از موسی است که گفتند حال که خدایی دیدنی برایمان نمی آوری، خدای خودت را به ما نشان بده!
5⃣سامری از #اصالت_الحس بودن بنی اسراییل خبر داشت لذا «گوساله زرین» را برایشان سخت.
6⃣«یهودیان صدر اسلام» نیز راضی به اعمال گذشتگان خود بودند و خودشان نیز برایشان #حس، اصالت داشت. لذا حالا قرآن با یهودیان صدر اسلام همانند بنی اسراییل زمان موسی کلیم سخن میگوید. به «یهودیان زمان نزول قرآن» میگوید شما گوساله پرستیدید، شما مشرک شدید و ... زیرا طرز تفکرشان با #بنیاسراییل زمان موسی یکیست.
7⃣آنها به موسی میگفتند ای موسی اینکه تو میگویی بر قلب من «وحی» میشود به درد ما نمیخورد. یک کتاب فیزیکی و #مادی که از آسمان بیاید برای ما بیاور! خدا به پیامبر اسلام میگوید اگر الان به تو میگویند کتاب دیدنی بیاور عجیب نیست زیرا این یهودیان در زمان موسی از او خواستند خدا را که از کتاب بالاتر است را ببینند.
8⃣دلیل اینکه قرآن گوید شدیدترین دشمنان مسمانان، «یهودیان و مشرکان» هستند این است که اینها اصالت را به حس می دهند لذا بسیاری از اعتقادات مسلمانان را قبول ندارند و با آن خواهند جنگید.
9⃣خدا میفرماید بنی اسراییل را که بعد از دیدن نور الهی مردند ما دوباره زنده کردیم(بعثناکم من بعد موتکم) نه اینکه آنها بیهوش شدند. اما درباره موسی گوید اون نمرد بلکه #مدهوش شد(صعق) و مدهوشی چیزی بین مرگ و بی هوشی بود درحالیکه از هر هوشمندی بالاتر بود زیرا عقلش تحت الشعاع #وحی قرار گرفت. چنانکه گاهی عقل تحت الشعاع احساس قرار میگیرد.
0⃣1⃣ #مدهوشی همان حالتی است که در آن تورات بر موسی نازل شد. این مثل زمانیست که ماه(عقل) که نورش را از خورشید(وحی) را میگیرد پشت خورشید یا تحت الشعاع آن قرار بگیرد که دیگر ماه دیده نمیشود بلکه منبع نور(وحی) دیده میشود. اما در مورد بنی اسراییل اینطور نبود بلکه مردند و دوباره زنده شدند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺پیامبر اکرم (ص):
انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق
من برانگیخته شدم تا #کرامتهای_اخلاقی را تمام کنم.
♦️یادمان باشد، #اخلاق پایه و اساس تمدن سازی اسلامی است چنانکه پیامبر، رسالت خود را تنها در رشد اخلاق میداند
لذا علومی که مبتنی بر اخلاق نیستند هیچگاه در #تمدن_سازی_اسلامی، مد نظر نیستند.
✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_144L.mp3
4.6M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه #بقره
📆 #جلسه_144
🔖 آیه: ۵۴ - ۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره #بقره
📆 جلسه: 144
🔖 آیات: ۵۴-۵۶
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
✅ آیه ۵۴ بقره:
«واذ قال موسی لقومه یا قوم انکم ظلمتم انفسکم باتخاذکم العجل فتوبوا الی بارئکم فاقتلوا انفسکم ذلکم خیر لکم عند بارئکم فتاب علیکم انه هو التواب الرحیم»
و زمانی را که موسی به قوم خود گفت: «ای قوم من! شما با انتخاب گوساله (برای پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید؛ و به سوی خالق خود باز گردید! و خود را [=یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، برای شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است.» سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبهپذیر و رحیم است.
✅ آیه ۵۵ بقره:
«واذ قلتم یا موسی لن نومن لک حتی نری الله جهرة فاخذتکم الصاعقة وانتم تنظرون»
و (نیز به یاد آورید) هنگامی را که گفتید: «ای موسی! ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد؛ مگر اینکه خدا را آشکارا (با چشم خود) ببینیم!» پس صاعقه شما را گرفت؛ در حالی که تماشا میکردید.
✅ آیه ۵۶ بقره:
ثم بعثناکم من بعد موتکم لعلکم تشکرون
سپس شما را پس از مرگتان، حیات بخشیدیم؛ شاید شکر (نعمت او را) بجای آورید.
🔹🔹🔹🔹
1⃣خدا بنی اسراییل را چگونه عفو کرد و سپس گفت «شکر کنید»؟ آیا عفو با حذف #دستور_کشتن_یکدیگر بود یا اینکه قبل کشتن چیزی جایگزین برای کشتن آمد(مانند بزی که هنگام ذبح اسماعیل، برای ابراهیم فرستاده شد) و یا جنگیدند و تعدادی کشته شدند و خدا آنرا «قتل کل» محسوب کرد و باقی افرادی که زنده ماندند را عفو کرد؟
2⃣در سوره نساء میفرماید بنی اسراییل کسانی هستند که اگر بگوییم برای جبران گناه، یکدیگر را بکشید یا #مهاجرت کنید، اینها انجام نمیدهند مگر اندکی از آنها، در حالیکه این دو کار حتما برایشان خیر است. پس خدا به چه علت عفو کرد؟
3⃣چنان که در قرآن آمده شیطان با #تثبیت انسانها مخالف است و آنها را با «زلّت» و لغزش از راه راست خارج کرده و نگاه می دارد.
4⃣خدا در بقره به بنی اسراییل گوید در بین شما کسانی بودند که وقتی گفتیم #شنبه ها ماهی صید نکنید اینها صید نمیکردند اما راه ماهیها را میبستند تا جمع شوند و همه را یکشنبه صید کنند! گوید ما اینها را به خاطر این حیله ها، مسخ کردیم به شکل بوزینه.
5⃣هر کس کاری بکند آثارش به نوه ها و نسل او میرسد. خدا گوید ای یهودیان صدر اسلام شما این و آن کار را کردید(مثلا گوساله پرستی کردید) درحالیکه تنها اجداد آنها این کارها را کرده بودند. دلیلش این است که این قوم در گذشته و حال و آینده مثل هم فکر میکنند (#تشابهت_قلوبهم) نه اینکه چون یک قومند.
6⃣#کتاب در اصطلاح قرآن، مجموعه قوانین الهی است لذا به مجموعه نصایح، #زبور یا ... میگوید. پس به موسی کتاب داد.
7⃣جمع سوره بقره و اعراف این است که وقتی بعد از ۴۰ شب موسی تورات را آورد قومش گفتند تا خدا را نبینیم به این کتاب ایمان نمی آوریم. سپس خدا ۷۰ نفر را به میقات برد و #صاعقه آمد و همه مردند. موسی با خدا رازونیاز کرد و گفت اینها را همان قبل که پیش بقیه بودند میکشتی چون الان اگر تنها برگردم بقیه هم گمراه میشوند لذا خدا دوباره زندهشان کرد.
8⃣اما خدا بعداً گفت بخاطر اینکه برای پذیرش تورات شرط دیدن خدا را گذاشتید خدا همه شما بنی اسراییل را کشت و زنده کرد در حالیکه تنها ۷۰ نفر اینطور شده بودند! دلیلش #تشابه_قلوب و طرز فکر یکسان بود و اگر بقیه هم با آن ۷۰ نفر میرفتند همان را میگفتند و میمردند. لذا بخاطر یکی بودن طرز تفکرشان، همه را مثل هم میداند نه بخاطر اینکه همه از یک قومند.
9⃣نمونه این طرز تفکر یکسان اینست که آن ۷۰ نفر برای دیدن #خدای_مرئی با موسی رفتند و در همین فاصله که موسی ۷۰ نفر را به میقات برد تا صاعقه را ببینند سامری و گروهی که از مصر هنوز به قوم موسی نرسیده بودند به قوم پیوستند و بحث گوساله پرستی پیش آمده و بقیه هم بدنبال #خدای_مرئی و قابل حس بوده اند! پس موسی با ۷۰ نفر بازگشت و دید همه گوساله پرست شده اند.
🚸🚸🚸🚸🚸🚸
🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره
🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542
📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
تفسیر بزرگ تسنیم👇
✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
💠 حقوق جسم و جان
آیت الله جوادی آملی:
🔸 انسان از آن جهت كه انسان است جانی دارد كه باید به حقّش برسد و جسمی دارد كه باید به حقّش نایل آید. مهم ترین حق برای جان جوامع بشری، #توحید است و عدل و مهم ترین حق برای جسم، #حیات است و سلامت آن حیاتِ عقلی است و این حیات مادّی است؛ هر دو را قرآن كریم تبیین كرده است. نه می توان عقل جامعه را از جسم آنها جدا كرد و نه میتوان جسم را جدای از جان به حساب آورد. سرّ اینكه قرآن چنین جامعیتی را به همراه دارد آن است كه یك كتاب عادی نیست؛ زیرا نه متكلّم و كاتب این كتاب عادی است و نه نحوه گفتن و تنظیم این كتاب عادی است.
🔸 سلامت جامعه از نظر اعتقاد به صورت #توحید است كه قرآن كریم توحید را به خوبی معنا كرده كه یك حقیقت است كه بالاصالة موجود است و آن خداست با اسماء و صفاتش که دارد جهان فرشته ها و بشر و گیاهان و نبات و حیوان و جماد را اداره می كند، دنیا و قیامت را اداره می كند، شریك هم ندارد و هر چه در عالم فرض می شود به اذن او كار می كنند و دیگر هیچ! #عدل است كه در مسائل اجرای واقعاً حیات بخش است.
🔸 مستحضرید كه در قوانین عمومی، حقوق عمومی، حقوق سازمان ملل و مانند آن موادّی را به عنوان #حقوق_بشر تدوین كردند كه آن مواد دارای مبانی است، مبانی آن مواد عبارت از عدل است، آزادی است، استقلال است، امنیت است، امانت است، حُسن تفاهم است، زندگی مسالمت آمیز است، محیط زیست است و مانند آن، اما این مبانی را از كجا می گیرند دستشان كوتاه است.
🔸#عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] هر چیزی را در جای خود قرار دادن، مفهوم این عدل جاذبه دارد، خیلی شفاف و روشن است؛ اما اشیاء جایش كجاست؟ اشخاص جایش كجاست؟ ما چه شیئی را باید در جای معین بگذاریم و چه شخصی را باید به سِمت معین نصب بكنیم؟ اشیاء جایشان مشخص نیست، اشخاص جایشان مشخص نیست، با عقل مقدار كمی از این امور معلوم می شود، اما بخش وسیعی از امور را وحی باید شكوفا كند. بنابراین اگر مسئله حقوق بشر است، سلامت بین المللی است قرآن باید تعیین كند، سلامت منطقه ای است قرآن باید تعیین كند، سلامت محلّی است قرآن باید تعیین كند.
[1] ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
📚 پیام به همایش بهداشت و سلامت
تاریخ: 1390/08/23
🔴 @tafsire_tasnim1