eitaa logo
تفسیر تسنیم
5.2هزار دنبال‌کننده
136 عکس
17 ویدیو
8 فایل
۱. صوت و خلاصه تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی (از ابتدای سوره مبارکه حمد) ۲. مرور سریع آیات تمدن ساز و نظام ساز قرآن کریم پیشنهادات و انتقادات: @j_akbari
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_108L.mp3
3.65M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 108 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» 1⃣اگر بهشتی که آدم در آنجا بود جای وسوسه و عداوت نبود پس چرا خداوند گفت که بروید به زمین که بعضی از شما با بعضی دیگر عدوید؟ آیا منظور این است که زمین ظرف است و گوید وقتی به زمین رفتید برخی با برخی دیگر عدو خواهید بود؟ 2⃣بنظر می رسد که عداوت در متفاوت با عداوتیست که در دنیا است. عداوت در هر مرحله منطبق با وضعیت همان مرحله است. این عداوت هم در است هم در آن که آدم در آنجا بود و هم در . 3⃣ مثلا قران گوید بهشتیان در نوشیدن آب برای گرفتن کاسه، می کنند. در بهشت، بدی نیست لذا نزاعش هم فرق می کند و در این مثال، این نزاع و درگیری گواراست. بهشتیان نه اهل هستند نه لذا این تنازعی که قران گوید نیز از روی لهو نیست. نزاعی که ناشی از باشد یا از هیچکدام ممدوح نیست. حتی در نیز نزاعی هست که سوره ص گوید فرشتگان در ملا اعلی تخاصم دارند. 4⃣لذا خدا گوید همین عداوتی که در شما انسان ها هست پس از حبوط به زمین به حالتی غلیظ و در می آید که مراقب باشید شیطان عدو مبین هست. همچنین فرمود همین که وسوسه تان کرد به من پناه بیاورید البته نه اینکه فقط بگویید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بلکه عملاً حرکت کنید و به من پناه برید وگرنه آن که نازلترین سطح پناه بردن به خداست و تنها است. 5⃣خداوند برخی امور را و برخی امور را می داند. قران گوید ، میوه اش «زقوم» است و ریشه اش در انتهای جهنم، آبش آتش است و با آتش نمی سوزد بلکه بیشتر رشد می کند! 6⃣قرآن بیان میدارد که مجازات ما عمل شماست و اصلا چیزی جز عمل شما نیست پس برخی کارها، حقیقتش شجره آتش است. عصمت و کرامات دیگر هر کدام شاخه ای از هستند که اصل این شجره در بهشت است. 7⃣پیامبر فرمود اصل در خانه من و خانه علی است و شاخه هایش در خانه مومنین. گوید خانه یک مومن آنقدر وسیع است که تمام جهان را می تواند در خود جای دهد. در جایی نیز آمده که مومن باید فکر کند که علمی که از افراد دریافت می کند از چه کسی می گیرد زیرا مانند است که میخورد و روحش با آن رشد می کند. لذا برخی درختان میوه شان مادی است مانند درخت سیب و برخی میوه شان معنوی مانند علم و کرامات. اگر این روایت از امیرالمومنین درست باشد که این شجره، است معلوم می شود انسان نباید هر علمی را یاد بگیرد لذا بعضی مقامات است که نصیب هر کسی نمی شود. 8⃣آیا شیطان آدم را فقط فریب داد یا هم فریب داد و هم دروغ گفت؟ یعنی آیا که انسان را جاویدان کند در عالم وجود دارد اما شیطان تنها آدم را فریب داد و آن درخت، شجره خلد نبود؟ یا اینکه اصلا در عالم شجره خلدی وجود ندارد؟ پاسخ در جلسه بعد است. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_109L.mp3
3.34M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 109 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ به معنای زیبایی بدنی نیست لذا بلال حبشی نیز احسن تقویم است و موجودات بسیار دیگری که زنده اند را احسن تقویم ندانسته است. انسانی احسن تقویم است که عقل خود را بکار گرفته و مدام به «فکر آخرت» باشد. 2⃣عداوت در زمانی است که یک طرف تسلیم نشود لذا شیطان در برابر اهل بیت و مخلصین عدو محسوب نمی شود بلکه آنها ولی شیطانند و شیطان تسلیم آنهاست اما از سوی دیگر، انسان منافق و کافر نیز تسلیم شیطان است. خداوند می فرماید تا جنگ هست هست. به آدم گوید هبوط کنید که بعضی با بعضی دیگر عدو خواهید بود. توده مردم در جنگ با شیطانند و اقلیت تسلیم شیطان یا مسلط بر اویند. 3⃣شیطان منتظر انسان است که ورود کند. آیه ۹۴ نحل گوید سوگندها را زمینه کسب درامد قرار ندهید زیرا ممکن است که پس از هدایت پایتان بلغزد. یعنی شما خود باعث غفلت خود می شوید که شیطان فرصت نفوذ پیدا می کند. 4⃣اگر شیطان آدم و حوایی که در بهشت دائمی داشتند(خداوند بدون قید فرموده بود در این بهشت ساکن شو پس استقرار موقت نداشته است) لغزانده پس انسانی که مستقر نیست(خداوند به انسان فرموده تا قیامت درزمین ساکن شوید) بیشتر در معرض لغزش و خطر است. پس این عداوت نیز زمانی پایان می یابد و پایان هر دعوایی به یک است. 5⃣آدم کلماتی را ملاقات کرد که احتمالاً بخشی از است و لذا الفاظ حروف نیست بلکه معانی وجودی حقیقی است. دوستی اگر بر محور نباشد حتماً به عداوت ختم می شود زیرا در دوستی مبتنی بر غیر تقوا، هر طرف، دوستی را فقط برای خودش می خواهد. بنابر این قیامت فقط عداوت است نه زمان ایجاد عداوت. کلمات همان آیات و انوار وجودی اهل بیت است لذا آدم، انوار وجودی اهل بیت را دید. روایاتی نیز این معنا را تایید می کند. 5⃣آدم به استقبال این کلمات که فیض خداوند بود رفت و کلمات الهی را دید. کلمات خودبخود تنزل پیدا نمی کنند بلکه علل پشت سر هم وسیله می شوند تا امری انجام شود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔴توجه: مدتی که در کانال صوتی قرار نگرفت به علت «اعزام به خدمت» حقیر بوده که بدین جهت از همه اعضای محترم کانال که مرتبا در پیامهای شخصی پیگیر فعال شدن کانال هستند عذرخواهی میکنم. 🔺سعی میکنم در این دوران کوتاه درگیری جسمی و فکری در ارتش جمهوری اسلامی ایران صوتها و متون را بصورت هفتگی قرار دهم.
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_110L.mp3
3.47M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 110 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ زندگی و مرگ و برخواستن از خاک هر سه از زمین خواهد بود. عداوت بین انسانها هم به تبع با انسان است که القای شیطنت میکند. او حتی به کسانی که تحت ولایتش درآمده‌اند نیز رحمی نمیکند و تا انتهای عمر او را از راه درست دورتر میکند تا جایی که هیچ فضیلتی در انسان باقی نگذارد. 2⃣شیطان در جنت بالاتر حضور نداشت اما در جنت پایینی که آدم در آن بود حضور داشت و با آدم مصاحبت کرد و خدا گفت همه با هم به زمین نزول کنید. البته آدم در زمین خلق شد و در همان جا مسجود ملائکه بود اما آنچه مسجود ملائکه بود و هست مقام است نه جسم او، که آن هم زمینی نیست و در عالم بالاست. 3⃣اگر آدم و حوا نزدیک آن درخت نمیشدند هبوط نمیکردند و در آن بهشت می ماندند. اما در نظام هستی هیچ چیز زشت نیست چنانکه جهنم نیز زیبا و با است. 4⃣در آن بهشت، آدم گرسنه و تشنه نمیشد لذا انسان وقتی به مراتبی از برسد رنج گرسنگی و درد و غیره از او برداشته میشود. 5⃣در مورد چیستی آن درخت هم همه مواردی که مفسران میگویند درست است زیرا درخت زمینی نیست و همه جور میوه می دهد و البته روایت است که درختِ بیت بوده که آدم به مقام تحصیل آن نرسیده بوده است اما آدم میخواست به این مقام همانند اهل بیت دست یابد و این خواسته ای ممدوح است اما همینکه تمنای این مقام کرد و به درخت نزدیک شد سقوط کرد چون استعداد و آمادگی این کمال را نداشت. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺آیات الهی: در اجرای حکم شلاق زناکاران ذره ای نباید دلسوزی کنید... ازدواج با زناکاران نیز بر مومنان حرام است. مقایسه کنیم با توصیه های تمدن های منحط کنونی بر قانونی ساختن ازدواج همجنس گرایان و تسامح با هر گونه تفکر جنسی... #عفاف #خانواده ✅ @tafsire_tasnim1
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_111L.mp3
3.2M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ و ۳۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media
📇 خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 111 🔖 آیه: ۳۵ و ۳۶ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅ آیه ۳۵ بقره: «وقلنا یا آدم اسکن انت وزوجک الجنة وکلا منها رغدا حیث شئتما ولا تقربا هذه الشجرة فتکونا من الظالمین» و گفتیم: «ای آدم! تو با همسرت در بهشت سکونت کن؛ و از (نعمتهای) آن، از هر جا می‌خواهید، بهره ببرید؛ (اما) نزدیک این درخت نشوید؛ که از ستمگران خواهید شد. ✅ آیه ۳۶ بقره: «فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه وقلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو ولکم فی الارض مستقر ومتاع الی حین» پس شیطان موجب لغزش آنها از بهشت شد؛ و آنان را از آنچه در آن بودند، بیرون کرد. و (در این هنگام) به آنها گفتیم: «همگی (به زمین) فرود آیید! در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود. و برای شما در زمین، تا مدت معینی قرارگاه و وسیله بهره برداری خواهد بود.» ✅آیه ۳۷ بقره: «فتلقی آدم من ربه کلمات فتاب علیه انه هو التواب الرحیم» سپس آدم از پروردگارش کلماتی دریافت داشت؛ (و با آنها توبه کرد.) و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است. 1⃣ وقتی گوید «اهبطوا» یعنی ای «ابلیس و آدم و حوا» همگی هبوط کنید به زمین. جنت حضرت آدم، در زمین نبود چون آیه گوید هبوط کنید و در ساکن شوید. پس اول در زمین نبود. 2⃣انسان جسمش در زمین است و جانش در دنیای دیگر. خطاها و گناهان نیز توسط انجام میشود. ما نیز اصراری نداریم که هبوط آدم را جسمانی بدانیم اما در هر صورت آیه گوید آن جنت، ارضی نبود و گفت به زمین هبوط کنید. 3⃣کلماتی که آدم گفت و خدا او را بخشید چگونه بود؟ برخی کلمات را قبل از هبوط گفته و برخی را پس از هبوط. ، فیضی از سوی خداست لذا خدا گوید اول خدا توبه میکند تا انسان را بیدار کند تا آنگاه انسان توبه کند. و در آخر نیز خدا دوباره توبه کرده و انسان را ببخشد. پس هر توبه محفوف به دو توبه خداست(و ما بکم من نعمة فمن الله). 4⃣آیات گوید پس از پذیرش توبه، تکلیف و آمد زیرا گوید هر کس هدایت یابد فلان میشود و هر کس هدایت نیابد آنطور میشود. 🚸🚸🚸🚸🚸🚸 🔴 دسترسی سریع به فهرست جلسات تفسیر سوره بقره 🔴eitaa.com/tafsire_tasnim1/1542 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜 تفسیر بزرگ تسنیم👇 ✅ eitaa.com/joinchat/1076887553Cfdb847e190
🔺اگر در الهی بودن قرآن شک داریم: ۱. آیا میتوانیم سخن ۱۴ قرن پیش راجع به گسترش دائم آسمان را انکار کنیم؟ ۲. آیا جفت بودن هر چیز قابل انکار است؟ #نجوم #هستی_شناسی #جدال_احسن 🔺@tafsire_tasnim
هدایت شده از تفسیر تسنیم مدیا
Baghare_112L.mp3
3.78M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 🔖 آیه: ۳۸ و ۳۹ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی 🆔 @tafsire_tasnim_media