eitaa logo
تفسیر صوتی آیه به آیه
418 دنبال‌کننده
169 عکس
63 ویدیو
0 فایل
هر گونه استفاده از مطالب کانال مجاز است 😊 ارتباط با مدیر انتقاد و پیشنهاد 👈👈 @zzirani
مشاهده در ایتا
دانلود
10.Yunus.084-86.mp3
2.29M
تفسیر آیه ۸۴ تا ۸۶ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۴ از کتاب آیات 21 تا 25 یَأَیهَا النَّاس اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِى خَلَقَکُمْ وَ الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ(21) الَّذِى جَعَلَ لَکُمُ الاَرْض فِرَشاً وَ السمَاءَ بِنَاءً وَ أَنزَلَ مِنَ السمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَتِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلا تجْعَلُوا للَّهِ أَندَاداً وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ(22) وَ إِن کنتُمْ فى رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صدِقِینَ(23) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا وَ لَن تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتى وَقُودُهَا النَّاس وَ الحِْجَارَةُ أُعِدَّت لِلْکَفِرِینَ(24) وَ بَشرِ الَّذِینَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا الصلِحَتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّتٍ تجْرِى مِن تحْتِهَا الاَنْهَرُ کلَّمَا رُزِقُوا مِنهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقاً قَالُوا هَذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشبِهاً وَ لَهُمْ فِیهَا أَزْوَجٌ مُّطهَّرَةٌ وَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ (25) ترجمه آیات 🔹هان اى مردم پروردگار خویش را که شما و اسلافتان را آفرید بپرستید شاید پرهیزکارى کنید (21) خدائیکه براى شما زمین را فرشى و آسمان را بنائى کرد و از آسمان آبى فرود آورده با آن میوه ها براى روزى شما پدید کرد، پس شما با اینکه علم دارید براى خدا همتا مگیرید (22) و اگر از آنچه ما بر بنده خویش نازل کرده ایم بشک اندرید سوره اى مانند آن بیارید و اگر راست مى گوئید غیر خدا یاران خویش را بخوانید (23) و اگر نکردید و هرگز نخواهید کرد پس از آتشى که هیزمش مردم و سنگ است و براى کافران مهیا شده بترسید (24) کسانیکه ایمان آورده و کارهاى صالح کرده اند نویدشان ده که بهشت ها در پیش دارند که جویها در آن روانست و چون میوه اى از آن روزیشان شود بگویند این همانست که قبلا روزى ما شده بود، و نظیر آن بایشان بدهند، و در آنجا همسران پاکیزه دارند و خود در آن جاودانند(25) بیان آیات ✨یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذى خلقکم ... بعد از آنکه خداى سبحان حال فرقه هاى سه گانه ، یعنى متقین و کفار و منافقین را بیان نموده فرمود: متقین بر هدایتى از پروردگار خویشند و قرآن مایه هدایت آنان است و با آنان کار دارد و کفار، مهر بر دلشان زده شده و بر گوش و چشمشان پرده است و منافقین خود بیمار دلند و خدا هم به عنوان مجازات ، بیمارى دلهاشان را بیشتر مى کند، بطوریکه کر و لال و کور شوند، (و این بیانات در طول نوزده آیه آمده ). 🔸 اینک در آیه مورد بحث این نتیجه را گرفته ، که مردم را به سوى بندگى خود دعوت کند، تا به متقین ملحق شوند و دنبال کفار و منافقین را نگیرند و این مطالب را در طول پنج آیه مورد بحث آورده و این سیاق مى رساند که جمله ((لعلکم تتقون ))، متعلق به جمله ((اعبدوا ربکم )) است ، نه به جمله ((خلقکم ))، هر چند که به آن هم برگردد صحیح است . ✨فلا تجعلوا لله اندادا و انتم تعلمون کلمه ((انداد)) جمع (ند) بر وزن مثل و نیز به معناى آنست و اینکه جمله : ((و انتم تعلمون )) را مقید به قید خاصى نکرد، و نیز آنرا بصورت جمله حالیه از جمله : ((فلا تجعلوا)) آورد، شدت تاءکید در نهى را مى رساند، و مى فهماند: که آدمى علمش به هر مقدار هم که باشد، جائز نیست براى خدا مثل و مانندى قائل شود، در حالیکه خداى سبحان او را و نیاکان او را آفریده و نظام کون را طورى قرار داده که رزق و بقاء او را تاءمین کند. ✨فاتوا بسورة من مثله امر در ( فاتوا، پس بیاورید)، امر تعجیزى است ، تا به همه بفهماند: که قرآن معجزه است و هیچ بشرى نمى تواند نظیرش ‌ را بیاورد، و اینکه این کتاب از ناحیه خدا نازل شده و در آن هیچ شکى نیست ، معجزه است که تا زمین و زمان باقى است ، آن نیز به اعجاز خود باقى است و این تعجیز، در خصوص آوردن نظیرى براى قرآن ، در قرآن کریم مکرر آمده ، مانند آیه : ((قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان یاتوا بمثل هذا القرآن ، لا یاتون بمثله ، و لو کان بعضهم لبعض ‌ ظهیرا))، (بگو اگر انس و جن دست به دست هم دهند، که مثل این قرآن بیاورند، نمى توانند بیاورند، هر چند که مدد کار یکدیگر شوند) 🔹 و نیز مانند آیه : ((ام یقولون افتریه ؟ قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات ، و ادعوا من استطعتم من دون اللّه ، ان کنتم صادقین )) (و یا آنکه میگویند: این قرآن افترائى است که به خدا بسته ، بگو اگر راست میگوئید، غیر از خدا هر کس را که میخواهید دعوت کنید، و به کمک بطلبید و شما هم ده سوره مثل آن به خدا افتراء ببندید). ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.087.mp3
1.31M
تفسیر آیه ۸۷ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.088.mp3
2.63M
تفسیر آیه ۸۸ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
خلاصه ۲۵ از کتاب ادامه تفسیر آیه ۲۳ ✨وَ إِن کنتُمْ فى رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صدِقِینَ(23) 🔹و بنابراین ضمیر در کلمه (مثله )، به کلمه (ما)، در جمله ((مما نزلنا)) برمى گردد و در نتیجه آیه شریفه تعجیزى است از طرف قرآن و بى سابقه بودن اسلوب و طرز بیان آن . 🔸ممکن هم هست ضمیر نامبرده به کلمه (عبد)، در جمله ((عبدنا)) برگردد، که در این صورت آیه شریفه تعجیز به خود قرآن نیست ، بلکه به قرآن است از حیث اینکه مردى بى سواد و درس نخوانده آن را آورده ، کسى آن را آورده که تعلیمى ندیده و این معارف عالى و گرانبها و بیانات بدیع و بى سابقه و متقن را از احدى از مردم نگرفته ، در نتیجه آیه شریفه در سیاق آیه : ((قل لو شاء اللّه ما تلوته علیکم ، و لا ادریکم به ، فقد لبثت فیکم عمرا من قبله افلا تعقلون ؟)) (بگو: اگر خدا مى خواست نه من آن را بر شما مى خواندم ، و نه خدا شما را از آن آگاه مى ساخت ، خود شما شاهدید که مدتها از عمرم قبل از این قرآن در بین شما زیستم ، در حالى که خبرى از آنم نبود، باز هم تعقل نمى کنید؟) و در بعضى روایات هر دو احتمال نامبرده به عنوان تفسیر آیه مورد بحث آمده . 🔹این نکته را هم باید دانست که این آیه و نظائر آن دلالت دارد بر اینکه قرآن کریم همه اش معجزه است ، حتى کوچکترین سوره اش ، مانند سوره کوثر و سوره عصر و اینکه بعضى احتمال داده و یا شاید بدهند، که ضمیر در (مثله ) به خصوص ‌ سوره مورد بحث و در آیه سوره یونس به خصوص سوره یونس برگردد، احتمالى است که فهم ماءنوس با اسلوبهاى کلام آن را نمى پذیرد، براى اینکه کسى که به قرآن تهمت مى زند: که ساخته و پرداخته رسول خدا (ص ) است و آنجناب آن را به خدا افتراء بسته ، به همه قرآن نظر دارد، نه تنها به یک سوره و دو سوره . 🔸با این حال معنا ندارد در پاسخ آنان بفرماید: اگر شک دارید، یک سوره مانند سوره بقره و یا یونس بیاورید، چون برگشت معنا به نظیر این حرف میشود، که بگوئیم : اگر در خدائى بودن سوره کوثر یا اخلاص مثلا شک دارید، همه دست به دست هم دهید و یک سوره مانند بقره و یا یونس بیاورید و این طرز سخن را هر کس بشنود زشت و ناپسند مى داند. 🔹سوالی اینجا مطرح می شود که معجزه چگونه صورت مى گیرد، با اینکه اسمش با خودش است ، که مشتمل بر عملى است که عادت جارى در طبیعت ، آن را نمى پذیرد، چون فکر میکند، قانون علت و معلول استثناء پذیر نیست ، نه هیچ سببى از مسببش جدا میشود، و نه هیچ مسببى بدون سبب پدید مى آید، و نه در قانون علیت امکان تخلف و اختلافى هست ، پس چطور مى شود که مثلا عصاى موسى بدون علت که توالد و تناسل باشد، اژدها گردد؟ و مرده چندین سال قبل با دم مسیحائى مسیح زنده شود؟! 🔸قرآن کریم این شبهه را زایل کرده و حقیقت امر را از هر دو جهت بیان مى کند، یعنى هم بیان مى کند: اصل اعجاز ثابت است و قرآن خود یکى از معجزات است و براى اثبات اصل اعجاز دلیلى است کافى ، براى اینکه احدى نمى تواند نظیرش را بیاورد. 🔹و هم بیان مى کند که حقیقت اعجاز چیست ، و چطور میشود که در طبیعت امرى رخ دهد، که عادت طبیعت را خرق کرده و کلیت آن را نقض کند؟ ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.089.mp3
1.6M
تفسیر آیه ۸۹ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.090-91.mp3
2.1M
تفسیر آیه ۹۰ و ۹۱ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
هدایت شده از کانال جامع حفظ قرآن
شهادت می‌دهم‌ که جسم شما را کشتند اما حریف روح زنده‌ی شما نشدند شهادت می‌دهم که مرا می‌بينيد و سلامم را پاسخ می‌دهید حتی اگر انکار کنندگان را خوش نیاید... سالروز شهادت مولایمان حضرت امام موسی کاظم علیه السلام بر محبین ایشان و آنانی که مقام "امامت" را شناختند تسلیت باد. Eitaa.com/hefzequranchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خلاصه ۲۶ از کتاب اعجاز قرآن 🔹در اینکه قرآن کریم براى اثبات معجزه بودنش بشر را تحدى کرده هیچ حرفى و مخالفى نیست و این تحدى ، هم در آیات مکى آمده و هم آیات مدنى ، که همه آنها دلالت دارد بر اینکه قرآن آیتى است معجزه و خارق ، حتى آیه قبلى هم که مى فرمود: و ان کنتم فى ریب مما نزلنا على عبدنا فاتوا بسوره من مثله استدلالى است بر معجزه بودن قرآن ، به وسیله تحدى و آوردن سوره اى نظیر سوره بقره و به دست شخصى بى سواد مانند رسول خدا (ص )، نه اینکه مستقیما و بلاواسطه استدلال بر نبوت رسول خدا (ص ) باشد، به دلیل اینکه اگر استدلال بر نبوت آن جناب باشد، نه بر معجزه بودن قرآن ، باید در اولش مى فرمود: ((و ان کنتم فى ریب من رساله عبدنا))، (اگر در رسالت بنده ما شک دارید)، ولى اینطور نفرمود، بلکه فرمود: اگر در آنچه ما بر عبدمان نازل کرده ایم شک دارید، یک سوره مثل این سوره را به وسیله مردى درس نخوانده بیاورید، پس در نتیجه تمامى تحدى هائیکه در قرآن واقع شده ،استدلالى را میمانند که بر معجزه بودن قرآن و نازل بودن آن از طرف خدا شده اند و آیات مشتمله بر این تحدی ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، 🔸بعضى ها درباره یک سوره تحدى کرده اند، نظیر آیه سوره بقره ، و بعضى بر ده سوره و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن و بعضى بر همه جهات آن . 🔹یکى از آیاتی که بر عموم قرآن تحدى کرده ، آیه : ((قل لئن اجتمعت الانس و الجن على ان یاتوا بمثل هذا القرآن ، لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا)) است که ترجمه اش گذشت ، این آیه در مکه نازل شده و عمومیت تحدى آن جاى شک براى هیچ عاقلى نیست . 🔸اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتى دیگر از جهات ، به تنهائى نیست پس اگر تحدیهاى قرآن تنها در خصوص بلاغت و عظمت اسلوب آن بود، دیگر نباید از عرب تجاوز میکرد، و تنها باید عرب را تحدى کند، که اهل زبان قرآنند، آنهم نه کردهاى عرب ، که زبان شکسته اى دارند، بلکه عربهاى خالص ‌ جاهلیت و آنها که هم جاهلیت و هم اسلام را درک کرده اند، آن هم قبل از آنکه زبانشان با زبان دیگر اختلاط پیدا کرده و فاسد شده باشد، و حال آنکه مى بینیم سخنى از عرب آن هم با این قید و شرطها به میان نیاورده و در عوض روى سخن به جن و انس کرده است ، پس معلوم میشود معجزه بودنش تنها از نظر اسلوب کلام نیست . 🔹و همچنین غیر بلاغت و جزالت اسلوب ، هیچ جهت دیگر قرآن به تنهائى مورد نظر نیست و نمیخواهد بفهماند تنها در فلان صفت معجزه است. مثلا در اینکه مشتمل بر معارفى است حقیقى و اخلاق فاضله و قوانین صالحه و اخبار غیبى و معارف دیگری که هنوز بشر نقاب از چهره آن بر نداشته ، معجزه است ، 🔸چون هر یک از جهات را یک طائفه از جن و انس مى فهمند، نه همه آنها، پس اینکه به طور مطلق تحدى کرد، (یعنى فرمود: اگر شک دارید مثلش را بیاورید) و نفرمود کتابى فصیح مثل آن بیاورید و یا کتابى مشتمل بر چنین معارف بیاورید، مى فهماند که قرآن از هر جهتى که ممکن است مورد برترى قرار گیرد برتر است ، نه یک جهت و دو جهت . 🔹بنابراین قرآن کریم هم معجزیست در بلاغت ، براى بلیغ ‌ترین بلغاء و هم آیتى است فصیح ، براى فصیح ترین فصحاء و هم خارق العاده ایست براى حکماء در حکمتش و هم سرشارترین گنجینه علمى است معجزه آسا، براى علماء و هم اجتماعى ترین قانونى است معجزآسا، براى قانون گذاران و سیاستى است بدیع و بى سابقه براى سیاستمداران و حکومتى است معجزه ، براى حکام و خلاصه معجزه ایست براى همه عالمیان ، در حقایقى که راهى براى کشف آن ندارند، مانند امور غیبى و اختلاف در حکم و علم و بیان . ادامه دارد ... مشاهده سایر خلاصه ها 👈 ✨ @bairanii
10.Yunus.092.mp3
1.83M
تفسیر آیه ۹۲ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha
10.Yunus.093.mp3
3.19M
تفسیر آیه ۹۳ سوره تفسیر سایر آیه ها 👇👇 ✨ @tafsireayeha