🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_299
🌷 #آیه_281 #سوره_بقره
🌸 و َاتَّقُواْ يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ
ترجمه: و تقوا پیشه کنید از روزى كه در آن به پیشگاه خداوند بازگردانده مى شوید و سپس هركسی (جزاى) آنچه را كسب كرده، بدون كم وكاست داده مى شود و به آنان ستمى نمى رود.
🌺 این آیه به منزله ى جمع بندى و هشدار عمومى در پایان آیات #ربا است. در تفاسیرى همچون كشّاف، المیزان، مجمع البیان، و برهان آمده است كه این آیه، آخرین آیه اى بوده كه بر رسول خدا صلى الله علیه وآله نازل شده، ولى به دستور پیامبر صلى الله علیه وآله در اینجا قرار گرفته است.
🌺 {و اتقوا یوماً ترجعون فیه إلى الله: و تقوا پیشه کنید از روزی که در آن بسوی خداوند بازگردانده می شوید.} منظور از روز همان روز قیامت است. #تقوا یعنی خود را حفظ کردن انسان باید از ربا و سایر حرام ها دوری کند. زیرا روزی بسوی خداوند بازگردانده می شویم. {ثم توفی کل نفس ما کسبت و هم لا یظلمون: سپس هر کسی آنچه را کسب کرده بدون کم و کاست داده می شود و به آنان ستمی نمی رود.} در معامله با #خداوند هیچگونه کم و کاستی نیست.
🔹 پيام های آیه281سوره بقره 🔹
✅ #قیامت، روز مهمى است. تنوین كلمه «یوماً» اشاره به عظمت آن روز دارد.
✅ #ربا گرفتن و رسیدن به دنیا، ساده و زودگذر است، آنچه ابدى وباقى است، قیامت است. «واتقوا یوماً»
✅ #تقوا و یاد #قیامت، قوى ترین عامل براى دور شدن از ربا وسایر محرّمات است. «و اتقوا یوماً ترجعون فیه»
✅ ضامن اجراى نظام اقتصادى #اسلام، ایمان و تقواى مردم است. «واتقوا یوماً»
✅ در معاملات این جهان، امكان كم و كاست هست، ولى در معامله با #خداوند هیچگونه كم و كاستى نیست. «توفّى كلّ نفس ما كسبت»
✅ ملاک جزا و #پاداش، عمل است، نه آرزو. «ماكسبت»
✅ نگران #انفاق و ترک سود ربایتان نباشید، از اعمال نیک شما اندكى كاسته نمى شود. «توفّى كلّ نفس... لا یظلمون»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_303
🌷 آیه 283 سوره بقره
🌸 وَإِنْ كُنْتُمْ عَلَى سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُواْ كَاتِباً فَرِهَانٌ مَقْبُوضَةٌ فَإِنْ أَمِنَ بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَلْيُؤَدِّ الَّذِى اؤْتُمِنَ أَماَنَتَهُ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَاتَكْتُمُواْ الْشَّهاَدَةَ وَمَنْ يَكْتُمْهَا فَإِنَّهُ ءَاثِمٌ قَلْبُهُ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه: و اگر در سفر بودید و نویسنده اى نیافتید، وثیقه اى بگیرید و اگر به یكدیگر اطمینان داشتید (وثیقه لازم نیست.) پس كسى كه امین شمرده شده، امانت (و بدهى خود را به موقع) بپردازد و از خدایى كه پروردگار اوست تقوا كند. و شهادت را كتمان نكنید و هر كسی آن را كتمان كند، پس بىشک قلبش گناهكار است و خداوند به آنچه انجام مىدهید داناست.
🌷 #رهان: جمع رهن ، رهن یعنی وثیقه
🌷 #ءاثم: گناهکار
🌺 هرگاه براى تنظیم سند بدهى ، نویسنده اى نبود، مى توان از بدهكار گرو و وثیقه گرفت، خواه در سفر باشیم یا نباشیم. بنابراین جمله ى «ان كنتم على سفر» براى آن است كه معمولاً در سفرها انسان با كمبودها برخورد مىكند. فردی به طرف مقابل شیء می دهد در قبال آن وثیقه می گیرد. اگر بعضی به بعضی اعتماد داشتند و از آنها وثیقه گرفته نشد باید بدهی خود را به موقع بپردازند و تقوا پیشه کنند و خدا را برای خودشان حفظ کنند. اگر شخصی به حقوق مردم آگاه و شاهد است نباید حق را کتمان کند.
🔹 پيام های آیه283سوره بقره 🔹
✅ شرط #وثیقه، بدست گرفتن و در اختیار بودن است. «مقبوضة»
✅ كار از محكمكارى عیب نمى كند، در برابر طلب، #وثیقه بگیرید.«فرهان مقبوضة»
✅ جایگاه افراد در احكام تفاوت دارد. براى ناشناس رهن وبراى افراد مطمئن بدون رهن. «فرهان مقبوضة فان أمن...»
✅ نگذارید اعتمادها و اطمینان ها در معاملات سلب شود. «فان امن بعضكم بعضاً فلیؤدّ الذى اؤتمن» فلسفه رهن گرفتن، اطمینان است كه اگر بدون آن اطمینان بود، #رهن گرفتن ضرورتى ندارد.
✅ افراد آگاه به حقوق #مردم، در برابر مظلومان مسئولند. «ولاتكتموا الشهادة»
✅ آنجا كه بیان حقّ لازم است، سكوت حرام است. «ومن یكتمها فانّه اثمٌ قلبه»
✅ انحراف درونى، سبب انحراف بیرونى مى شود. قلب گناهكار، عامل كتمان گواهى مى شود. «ولم یكتمها فانّه آثم قلبه»
✅ ایمان به اینكه #خداوند همه كارهاى ما را مىداند، سبب پیدایش #تقوا وبیان حقایق است. «واللّه بما تعملون علیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_304
🌷 #آیه_284 #سوره_بقره
🌸 لِلَّهِ مَا فِى الْسَّمَاوَاتِ وَ مَا فِى الْأَرْضِ وَإِنْ تُبْدُواْ مَا فِى أَنْفُسِكُمْ أَوْ تُخْفُوهُ يُحَاسِبْكُمْ بِهِ اللَّهُ فَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَآءُ وَيُعَذِّبُ مَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَدِير
ٌ
ترجمه:آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، برای خداوند است. اگر آنچه را در دل دارید آشكار سازید یا پنهان دارید، خداوند شما را طبق آن محاسبه مىكند. پس هر كه را بخواهد مى بخشد و هر كه را بخواهد( مستحق مجازات باشد) عذاب مىكند و خداوند بر هرچیزى تواناست.
🌸 این آیه در حقیقت آنچه را که در جمله آخر آیه قبل آمد تکمیل می کند. طبق این آیه اعمالی همچون کتمان شهادت و گناهان قلبی دیگر بر خداوند مخفی نمی ماند کسی که حاکم بر جهان هستی و زمین و آسمان است ، هیچ چیز بر او مخفی نخواهد بود. و خداوند هم آگاهی دارد نسبت به همه چیز این جهان و هم قادر است لیاقت ها و شایستگی ها را مشخص کند و هم متخلفان را کیفر دهد.
🔹 پيام های آیه284سوره بقره 🔹
✅ خداوند، هم مالک مطلق است؛ «للّه ما فى السموات و ما فى الارض» و هم عالم مطلق؛ «ان تبدوا...اوتخفوه» و هم قادر مطلق. «واللّه على كلّ شىء قدیر»
✅ اعمال انسانها نشانگر طرز تفكّر و اعتقادات درونى آنهاست. «تبدوا ما فى انفسكم»
✅ مربّى باید مردم را میان هشدار و امید نگه دارد. «یغفر، یعذّب»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_305
🌷 آیه 285 سوره بقره
🌸 ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِير
ُ
🍀 ترجمه: پیامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگان و كتابهاى آسمانى و فرستادگانش ایمان دارند (و مى گویند:) ما میان هیچ یک از فرستادگان او فرق نمى گذاریم (و به همگى ایمان داریم) و گفتند:ما (نداى حقّ را) شنیدیم و اطاعت كردیم،پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانیم) و بازگشت به سوى توست.
🌷 #ءامن: ایمان آورد
🌷 #المصیر: بازگشت
🌸 در این آیه اصول #دین توحید، نبوّت، معاد بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مىشود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند #گنج است. تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان.
🌸 #انبیا هر کدام آثار و برکت خود را دارند. در این آیه می فرماید: ءامن الرسول بمآ أنزل من ربه منظور از الرسول، پیامبر اسلام می باشد که به آنچه از سوی پروردگارش نازل شده ایمان دارد. و المؤمنون كل ءامن بالله و ملائكته و كتبه و رسله همه مؤمنين هم به خدا و فرشتگان و کتاب های آسمانی و فرستادگان خداوند ایمان دارند. هدف از آمدن پیامبران یکی است و همگی برای هدایت انسان های آمدند و هیچ فرقی بین آنها نیست. و قالوا سمعنا و أطعنا غفرانك يا رب مؤمنان گفتند: ما ندای حق را شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا آمرزش تو را می خواهیم. در پایان آیه اشاره به #معاد و #قیامت می کند زیرا در نهایت بازگشت همه به سوی خداوند است. و إليك المصير
🔹 پيام های آیه285سوره بقره 🔹
✅ #مبلغان دینى باید به آنچه دعوت مىكنند، باور داشته باشند. «آمنالرسول...»
✅ نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسانهاست. «من ربّه»
✅ #ایمان به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یک هدف دارند. «كتبه ورسله»
✅ زمینه ى دریافت مغفرت الهى، ایمان و عمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا»
✅ در كنار #ایمان و #عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا»
✅ #بخشش، از شئون ربوبیّت وزمینه ى پرورش است. «غفرانك ربّنا»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_301
🌷 آیه282سوره بقره - بخش2
🌺 فإن كان الذى عليه الحق سفيها أو ضعيفا أو لا يستطيع أن يمل هو فليملل وليه بالعدل: و اگر کسی که حق بر ذمه اوست، سفیه یا ضعیف یا توانایی املا گفتن ندارد ، باید ولی او با رعایت عدالت املا کند.
🌷 #سفیه: کسی که اختلال ذهنی دارد.
🌺 و استشهدوا شهیدین من رجالکم فإن لم يکونا رجلين فرجل و امرأتان ممن ترضون من الشهداء أن تضل إحداهما فتذكر إحداهما الأخرى: و دو نفر از مردان را شاهد بگیرد و اگر دو مرد نبودند ، یک مرد و دو زن از گواهان ، از کسانی که مورد رضایت و اطمینان شما هستند تا اگر یکی از آنان فراموش کرد ، دیگری به او یادآوری کند.
🌷 #شهیدین: دو نفر مرد شاهد
🌷 #رجال: مردان
🌷 #امرأتان: دو زن
🌷 #الشهداء: گواهان
🔹 در بعضی از احکام شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است و در بعضی احکام دیگر شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است. بستگی به این دارد که موضوع چه باشد. در مسایل تجاری به خاطر اینکه معمولا بیشتر مردان با آن سر و کار دارند شهادت دو زن برابر با شهادت یک مرد است. و در بعضی از مسایل مربوط به بانوان شهادت دو مرد برابر با شهادت یک زن است.
🌺 و لا یأب الشهدآء إذا ما دعوا و لا تسأموا أن تكتبوه صغيرا أو كبيرا إلى أجله ذلكم أقسط عندالله و أقوم للشهادة و أدنى ألا ترتابوا إلا أن تكون تجارة حاضرة تديرونها بينكم فليس علیکم جناح ألا تكتبوها: و شهود نبايد به هنگامی که آنها را برای اداى شهادت دعوت می کنند خودداری نمایند. و از نوشتن بدهی های کوچک یا بزرگ مدت دار ، خسته نشوید ، این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای ادای شهادت استوارتر و برای جلوگیری از شک و تردید بهتر می باشد ، مگر اینکه تجارت و داد و ستد نقدی باشد که در میان خود دست به دست می کنید که گناهی بر شما نیست که آن را ننویسید.
🌷 #الشهدآء: گواهان
🌷 #لا_تسأموا: خسته نشويد
🌷 #صغيرا: کوچک
🌷 #کبیرا: بزرگ
🌷 #أقسط: عادلانه تر
🌷 #أقوم: استوارتر
🌷 #ترتابو: شک داشتن
🌷 #أدنى: بهتر
🌷 #تديرونها_بينكم: بين خودتان دست به دست می کنید
🌷 #جناح: گناه
🔹 بدهی کم باشد یا زیاد باید آن را نوشت زیرا که سلامت روابط اقتصادی که مورد نظر اسلام است ایجاب می کند که قراردادهای مربوط به بدهکاریهای کوچک نیز از نوشتن سند کوتاهی نشود.
🌺 و أشهدوا إذا تبايعتم و لايضآر كاتب و لا شهيد و إن تفعلوا فإنه فسوق بکم و اتقوا الله و یعلمکم الله و الله بكل شیء عليم: و هنگامی که خرید و فروش می کنید ، شاهد بگیرید و نباید به نویسنده و شاهد زیانی برسد و اگر چنین کنید از فرمان خداوند خارج شده اید و خداوند را تقوا پیشه کنید و خداوند به شما تعلیم می دهد و خداوند به هر چیزی داناست.
🌷 #تبایعتم: خرید و فروش می کنید
🔹 در معامله نقدی اگر چه تنظیم سند و نوشتن آن لازم نیست ولی شاهد گرفتن برای آن بهتر است ، زیرا جلو اختلافات احتمالی آینده را می گیرد. و هیچ گاه نباید نویسنده سند و شهود مورد ضرر و آزار قرار بگیرند. در پایان مردم را دعوت به تقوا و پرهیزکاری می کند.
⬅️ پیام های این آیه در جلسه بعدی.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_300
🌷 #آیه_282 #سوره_بقره - بخش1
🌸 ياأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنْتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمّىً فَاكْتُبُوهُ وَ لْيَكْتُبْ بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لَايَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئاً فَإِنْ كَانَ الَّذِى عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهاً أَوْ ضَعِيفاً أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَ اسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ مِنْ رِّجَالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَآءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَى وَلَا يَأْبَ الْشُّهَدَآءُ إِذَا مَا دُعُواْ وَلَا تَسْأمُواْ أَنْ تَكْتُبُوهُ صَغِيراً أَوْ كَبِيراً إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَأَقْوَمُ لِلشَّهَادَةِ وَ أَدْنى أَلَّا تَرْتَابُواْ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلَّا تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُواْ إِذَا تَبايَعْتُمْ وَ لَايُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلَا شَهِيدٌ وَإِنْ تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَىْءٍ عَلِيمٌ(۲۸۲)
🌺 بزرگترین آیه ى قرآن، این آیه است كه درباره ى مسائل حقوقى و قرض دادن و نحوهى تنظیم اسناد تجارى مى باشد. پول هم می تواند سبب رشد و عاقبت به خیری ما شود و هم می تواند سبب ویرانی ما شود. وقتی که با بخشیدن پول یا با قرض دادن بتوان گرفتاری را از کسی برطرف کرد. می تواند سبب سعادت ما شود. یا أيها الذين ءامنوا إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فأكتبوه: اى کسانی که ایمان آورده اید! هنگاهی که بدهی مدت داری به یکدیگر پیدا می کنید، آن را بنویسید.
🌷 #تداینتم: از «دَین» به معناى بدهى، شامل هرگونه معامله غیر نقدى، وام و ... هم مىشود.
🌷 #أجل: مهلت
🌷 #مسمى: مشخص
🌷 #فأكتبوه: پس آن را بنویسید.
🔹 انسان وقتی مؤمن باشد آثار ایمان هم در او خواهد بود. یکی از آثار ایمان قرض دادن است. دلیل این که می فرماید آن را بنویسید زیرا احتمال مرگ فرد قرض گیرنده است تا بعد بتوان آن را از ورثه ی او گرفت یا احتمال طمع ورزی و مسائل دیگر هم می باشد.
🌺 و لیکتب بینکم کاتب بالعدل و لا یأب كاتب أن يكتب كما علمه الله: و بايد نويسنده اى در ميان شما به عدالت بنويسيد. کسی که می تواند بنویسد ، نباید از نوشتن امتناع کند ، همانطور که خدا به او تعلیم داده است.
🌷 #بالعدل: با عدالت
🌷 #يأب: از ريشه ابا به معناى امتناع است.
🔹 خداوند به نويسنده نعمتى به نام نوشتن داده است پس نباید در تنظیم سند مالی امتناع کند.
🌺 فلیکتب ولیملل الذي علیه الحق ولیتق الله ربه و لا یبخس منه شیئا: پس باید او بنویسد و آن کسی که حق بر ذمه او است املا کند و از خدایی که پروردگار اوست بپرهیزد و چیزی از آن فروگذار ننماید.
🌷 #ولیملل: و املا کند. املا یعنی گفته بشود و فرد دیگری بنویسد.
🌷 #یبخس: کم گذاشتن از روی ظلم
....................................................
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_302
🌷 آیه 282 سوره بقره - بخش3
🔹 پيام های آیه282سوره بقره 🔹
✅ #ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احكام، و عبارت«یا ایّها الّذین آمنوا» تشویقى براى عمل به احكام است.
✅ مدّت بدهكارى، باید روشن باشد. «الى اجل مسمّى»
✅ براى حفظ اعتماد و خوش بینى به همدیگر و #آرامش روحى طرفین و جلوگیرى از فراموشى، انكار و سوءظنّ، باید بدهى ها نوشته شود. «فاكتبوه»
✅ براى اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالى طرفین، سند باید با حضور طرفین و توسط شخص سوّمى نوشته شود. «ولیكتب بینكم كاتب»
✅ نویسنده ى قرارداد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بالعدل» شرط گزینش نویسنده ى اسناد، داشتن #عدالت در قلم است.
✅ به شكرانه سواد و علمى كه خداوند به ما داده است، كارگشایى كنیم. «ولا یأب كاتب ان یكتب كما علّمه اللّه»
✅ اهل هر فن و حرفه اى مسئولیّت ویژه دارد، كسى كه قلم دارد باید براى مردم بنویسد. «ولا یأب كاتب ان یكتب»
✅ باید #بدهكار كه حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و كاتب بنویسد، نه آنچه را بستانكار ادعا نماید. «و لیملِل الّذى علیه الحقّ»
✅ اقرار #انسان علیه خودش، قابل قبول است. «فلیملل الذى علیه الحقّ»
✅ #بدهكار، هنگام املاى قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزى را فروگذار نكند و تمام خصوصیّات بدهى را بگوید. «ولیتّق اللّه ربّه»
✅ تدوین #قانون باید به گونه اى باشد كه حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهكار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولىّ او متن قرارداد را بگوید و كاتب بنویسد. «فان كان الذى علیه الحقّ سفیهاً او ضعیفاً... فلیملل ولیّه»
✅ سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعى، نیازمند ولىّ هستند. «فلیملل ولیّه»
✅ توجّه به #حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوى مسئولان وسرپرستان لازم است.
✅ گواهان باید #عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «ممن ترضون»
✅ هر كدام از مردها به تنهایى مى توانند شاهد باشند، ولى اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم اداى شهادت كنند. تا اگر یكى لغزش یا اشتباه كرد، نفر دوّم یادآورى كند. «فتذكّر احداهما»
✅ دو زن به جاى یک مرد در گواهى، یا به خاطر روحیّه ى ظریف و عاطفى آنهاست و یا به جهت آن است كه معمولاً مردان در مسائل بازار و اقتصاد حضور بیشتری دارند.
✅ اگر براى شاهد گرفتن از شما دعوت كردند، خوددارى نكنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت #واجب نیست. «ولا یأب الشهداء اذا ما دعوا»
✅ مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «ولاتسأموا ان تكتبوه صغیراً او كبیراً»
✅ ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد:
1⃣ضامن اجراى عدالت است.
2⃣ موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است.
3⃣ مانع ایجاد بدبینى در جامعه است.
✅ اگر فایده واسرار #احكام براى مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان مى شود. «ذلكم اقسط...»
✅ معطل شدن امروز براى نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «ادنى الا ترتابوا»
✅ در معاملات نقدى، لزومى به نوشتن نیست. «اِلاّ أن تكون تجارة حاضرة»
✅ در #معاملات نقدى، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولى شاهد بگیرید. «فلیس علیكم جناح ألاّ تكتبوها واشهدوا اذا تبایعتم»
✅ كاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیّت یكى از طرفین قرار گیرند. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
✅ اگر اداى شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتى بود، باید شاهد و كاتب به نحوى تأمین مالى شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند كرد. «ولا یضارّ كاتب ولا شهید»
✅ كاتب و شاهد حقّ ندارند #سند را به گونه اى تنظیم كنند كه به یكى از طرفین ضررى وارد شود. «لایضارّ كاتب ولاشهید»
✅ هرگونه خدشه در سند، از هركسی كه باشد، فسق و #گناه است.«فانّه فسوق»
✅ كاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شكستن مرزها همان خروج از مرز وفسق است.«فانّه فسوق»
✅ قلب #پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را مى گیرد. «واتقواللّه و یعلّمكم اللّه»
✅ #خداوند تمام نیازهاى مادّى و معنوى شما را مىداند و بر اساس آن، احكام و قوانین را براى شما بیان مىكند. قانون گذار باید آگاهى عمیق و گسترده داشته باشد. «واللّه بكل شىء علیم»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_قرآن #جلسه_306
🌷 #آیه_286 #سوره_بقره
🌸 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَآ إِنْ نَّسِيْنَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْراً كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنْتَ مَوْلانَا فَأنْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
🍀 ترجمه: خداوند هیچ كسى را جز به اندازه توانایىاش تكلیف نمى كند، هركسى آنچه از كارهای (نیک) انجام دهد به سود خود انجام داده و آنچه از كارهای (بد) كسب كرده به ضرر خود كسب كرده است. (مؤمنان مى گویند:) پروردگارا! اگر فراموش یا خطا نمودیم، ما را مؤاخذه نكن. پرودگارا! تكلیف سنگین بر ما قرار نده، آن چنان كه (به خاطر گناه) بر كسانى كه پیش از ما بودند قرار دادى. پروردگارا! آنچه را كه طاقت تحمل آن را نداریم، بر ما مقرّر نكن و از ما درگذر و ما را بیامرز و در رحمت خود قرارده، تو مولا و سرپرست مایى، پس ما را بر گروه كافران پیروز گردان.
🌷 #لا_یکلف: تکلیف نمی دهد
🌷 #لا_تؤاخذنآ: ما را مؤاخذه نكن
🌷 #نسينا: فراموش كرديم
🌺 در احادیث آمده که این آیه و آیه قبلی ارزش خاصی دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. گاهى منشأ فراموشى، سهل انگارى خود انسان است كه قابل مؤاخذه مى باشد. لذا در این آیه از فراموشكارى در كنار خطاكارى، طلب آمرزش مىشود. در ضمن از مجازات هاى سنگین كه در اثر طغیان و فساد امّت هاى پیشین بر آنها تحمیل شد، درخواست عفو مى شود. اين آیه ، آخرین آیه از سوره مبارکه بقره است که با دعا این سوره به پایان می رسد.
🌺 در این آیه انسان تمام مراحل لطف را از خداوند مى خواهد: مرحله اوّل عفو است كه محو آثار گناه و عقاب است. مرحله دوّم مغفرت و محو آثار گناه از روح است و مرحله سوّم بهره گیرى از رحمت پروردگار و پیروزى بر كافران مى باشد. «لایكلّف اللّه نفساً الاّ وُسعها» در آیات دیگر نیز فرموده است: «ما جعل علیكم فى الدین من حرج» و «یرید اللّه بكم الیسر» پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله نیز فرموده است: من به دین آسان و سهل مبعوث شده ام.
🔹 پيام های آیه286سوره بقره 🔹
✅ تكالیف الهى، بیش از توان #انسان نیست. «لا یكلّف اللّه نفساً الا وسعها» اسلام، دینِ آسانى است، نه سختگیرى.
✅ #اعمال ما آثارى دارد كه به خود ما برمى گردد. «لها ما كسبت وعلیها ما...»
✅ #انسان، صاحب اختیار است. «لها ما كسبت»
✅ انجام یا ترک دستورات الهى، سود و ضررش براى خود ماست. «لها... علیها»
✅ كسانى كه مىگویند: «سَمِعنا واطعَنا» وسراپا عادل ومتّقى هستند، بازهم از خطا و فراموشی های خود نگرانند و #دعا مىكنند. «ان نسینا او أخطأنا»
✅ به #تاریخ گذشتگان و حوادث تلخ آنان بنگریم تا درس عبرت گرفته وبه خدا پناه ببریم. «كما حَمَلتْه على الّذین من قبلنا»
✅ #آداب_دعا آن است كه ابتدا به ضعف خود اقرار كنیم؛ «لا طاقة لنا» سپس به عظمت خداوند گواهى دهیم؛ «انت مولانا» آنگاه خواست خود را مطرح كنیم. «واعف عنّا واغفرلنا وارحمنا»
✅ پیروزى #اسلام بر كفر، خواسته همیشگی مؤمنان است. «وانصرناعلى القوم الكافرین»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🦋 #تفسیر_قرآن #جلسه_307
🦋 #معرفی_سوره #آل_عمران
🌸 این سوره سومین سوره قرآن کریم و از لحاظ ترتیب نزول ، هشتاد و نهمین سوره ای بودکه بر پیامبر گرامی اسلام نازل شد. سوره هایی که در مکه نازل شدند را سوره های #مکی و سوره هایی که در مدینه نازل شدند را سوره های #مدنی می نامند ، این سوره جزو سوره های مدنی است زیرا در مدینه نازل شد و شامل 200آیه می باشد.
✅ چرا نام این سوره #آل_عمران است؟
- عمران نام پدر حضرت مریم علیه السلام می باشد و آل عمران یعنی خاندان عمران که حضرت مریم علیه السلام و فرزندش حضرت عیسی علیه السلام می باشند. به احترام حضرت مریم و حضرت عیسی و به خاطر آیات 33 و 35 این سوره که ماجرای تولد حضرت مریم فرزند عمران را بیان می کند این سوره به نام سوره مبارکه آل عمران می باشد. البته نام پدر حضرت موسی علیه السلام هم عمران بود اما در اینجا منظور از عمران پدر حضرت مریم و منظور از آل عمران حضرت مریم و حضرت عیسی می باشد.
📚 #قصه_های_سوره_آل_عمران
-نذر مادر حضرت مریم و ولادت حضرت مریم
-دعای زکریا برای فرزند دار شدن و ولادت یحیی
-برگزیدگی حضرت مریم علیه السلام
-ولادت حضرت عیسی علیه السلام
-رسالت ، معجزات ، حواریون و عروج عیسی علیه السلام
-مباهله: گفتگوی پیامبر اسلام با مسیحیان نجران
-بنای کعبه در مکه
-جنگ_احد
-جنگ بدر و یاری ملائکه
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🦋 #تفسیر_قرآن #جلسه_308
🦋#فضیلت_آثار_برکات
🦋#سوره_آل_عمران
🌷 مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البيان به نقل روایتی از #پیامبر_اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پرداخته مبنی بر اینکه هر کسی سوره آل عمران را بخواند ، #خداوند برای هر آیه از آن ، امانی برای گذشت از پل جهنم به او عطا می کند.
🌷 مرحوم طبرسی در حدیثی دیگر از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آورده است: هر کسی سوره آل عمران را در روز #جمعه بخواند ، تا وقتی که خورشید غروب کند ، خدا و فرشتگان برای او درود می فرستند.
🌷 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر فرد تنگدست سوره آل عمران را همراه داشته باشد ، #خداوند امرش را آسان کرده و روزی اش می دهد. به نقل از کتاب البرهان جلد سوم صفحه 2
🌷 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کسی در #شب آیات آخر سوره آل عمران را بخواند این گونه است که همه آن شب را عبادت کرده است.
🌷 در بعضی از روایات ، آثار و برکاتی برای تمام این سوره یا آیاتی معین از آن ذکر کرده اند مثل: رفع تنگدستی و فقر ، شفای بعضی بیماری ها، رفع ترس ، برآورده شدن #حاجت ، حفظ شادابی و نشاط
🌷 خوب است که هر وقت فرصت شد یا همین امروز و همچنین هر روز جمعه یک ساعتی وقت بگذاریم و به قرائت این سوره به همراه تدبر و ترجمه آن بپردازیم تا از آثار و برکات این سوره بهره مند شویم.
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_310
🌹 #آيه_2 #سوره_آل_عمران
🌸 اللَّهُ لاَ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ
🍀 ترجمه:خداوند كه معبودى جز او نیست، زنده و برپا دارنده است.
🌷 #الله: خداوند
🌷 #لا: نيست
🌷 #اله: معبود
🌷 #إلا: جز
🌷 #هو: او
🌷 #الحى: زنده
🌷 #قَیّوم: پاینده ، قیوم به كسى گفته مىشود كه خود به دیگرى تكیه نداشته باشد، ولى دیگران به او تكیه دارند و یا قوامبخش همه چیز است.
🌸 دقیقا همین آیه در ابتدای آیه 255 سوره بقره که معروف به آیة الکرسی است آمده است در سوره آل عمران ، الله لا إله إلا هو الحی القیوم خود به تنهایی یک آیه است. کلمه #الله: نام ذات مقدس الهی است و کلمه #اله: درباره هر معبودی به کار می رود خواه حق باشد یا باطل باشد. اولین شعار و دعوت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز با همین جمله بود. همچنان که فرمود: هر کسی خالصانه شعار #توحید سر دهد ، وارد بهشت می شود و نشان اخلاص او آن است که گفتن لا اله الا الله او را از حرام های الهی دور کند.
🌸 امام صادق علیه السلام فرمودند: گفتن لا اله الا الله بهای بهشت است. در این آیه به معرفی الله می پردازد الله کیست؟ الله لا إلا هو: الله کسی است که غیر او معبودی نیست. سپس می فرماید الحی القیوم: کسی است که زنده و برپادارنده است. #الحی: زنده است. خداوند زنده ای است که زنده می کند. خداوند در آفریدن، تدبیر و تسلّط كامل دارد. موجودات دیگر، علم، حیات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها خداوند ،زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
🌸 در دعاى جوشن كبیر مى خوانیم: او قبل از هر زندهاى زنده وبعد از هر زندهاى زنده است. هیچ زندهاى شریک او نیست و به كسى نیاز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. #القیوم: برپا دارنده است. یعنی هر چیزی که در عالم برپاست خداوند است که آن را برپا کرده است. کلمه قیوم سه مرتبه در کل قرآن آمده است و در هر سه مورد در کنار کلمه حی قرار دارد.
🔹 پيام های آیه2سوره آل عمران 🔹
✅ #توحید، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لااله الاّ هو»
✅ لا إله إلا الله شناسنامه هر #مسلمانی است.
✅ شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها #خداوند است كه قائم به ذات خویش و بى نیاز مطلق است. «الحىّ القیّوم»
🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ قرآن بپيونديد:
👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈