eitaa logo
تفسیر کوتاه قرآن کریم
23 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 أَوْ كَالَّذِى مَرَّ عَلَى‏ قَرْيَةٍ وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَى‏ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّى‏ يُحْى‏ هَذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِاْئَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِاْئَةَ عَامٍ فَانْظُرْ اِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَانْظُرْ إِلَى‏ حِمَارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ ءَايَةً لِلنَّاسِ وَانْظُرْ إِلَى الْعِظَامِ كَيْفَ نُنْشِزُهَا ثُمَّ نَكْسُوهَا لَحْماً فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ قَالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِير ُ 🍀 ترجمه:یا همانند كسى كه از كنار یک آبادى عبور كرد، در حالى كه دیوارهاى آن بر روى سقف‏هایش فرو ریخته بود (و مردم آن مرده بودند گفت: خداوند چگونه اینها را پس از مرگ زنده مى‏كند؟ پس خداوند او را صد سال میراند و سپس زنده كرد (و به او) گفت: چقدر توقف كردى؟ گفت یک روز، یا قسمتى از یک روز را توقف كرده ‏ام! فرمود:بلكه ‏صد سال توقف كرده‏ اى، به غذا و نوشیدنى خود (كه همراه داشتى) نگاه كن (كه با گذشت سالها) تغییر نیافته است. و به الاغ خود نگاه كن (كه چگونه متلاشى شده است) و تو را نشانه (رستاخیز) و حجتى براى مردم قرار مى‏‌دهیم. (اكنون) به استخوان‏ها(الاغ خود) نگاه کن كه چگونه آنها را به هم پیوند مى‏‌دهیم و بر آن گوشت مى ‏پوشانیم. پس هنگامى كه (این حقایق) آشكار شد، گفت: مى‏دانم كه خداوند بر هر چیزی تواناست. 🌷 :عبور کردن 🌷 :آبادی ، روستا 🌷 : انهدام ، فرو ريختن 🌷 :بناها ، بلندى ها ، خانه ها 🌷 : ميراند 🌷 : صد سال 🌷 : نوشیدنی ات 🌷 : الاغ 🌷 : توقف کرده ای 🌷 : تغيير نيافته 🌷 : از نشز به معنای زنده شدن 🌷 : به معنای پوشاندن 🌺 در تفاسیر و بعضى روایات آمده است که این شخصی که در این آمده «عُزیر» بوده است. که یکی از پیامبران خدا می باشد. 📚 : عُزیر در سفر بود در حالی که سوار بر مرکب خود بود و مقداری آشامیدنی و خوراکی به همراه داشت از یک آبادی می گذشت در حالی که آبادی به شکل وحشتناکی در هم ریخته و ویران شده بود و اجساد و استخوان های پوسیده ساکنان آن به چشم می خورد با خود گفت: چگونه خداوند این مردگان را پس از مرگ زنده می کند؟ پس خداوند او را یک صد سال میراند و سپس او را زنده کرد و به او گفت:چقدر توقف کردی؟ عُزیرگفت:یک روز یا قسمتی از یک روز فرمود:بلکه صد سال توقف کرده ای. سپس برای اینکه اطمینان بیشتری به این مسأله پیدا کند ، به او دستور داده شد که به غذا و نوشیدنی و همچنین الاغ خود ، نگاهی کند که غذا و نوشیدنی او کاملاً سالم مانده بود و الاغ او به کلی متلاشی شده بود. بنابراین خدایی که می تواند غذا و نوشیدنی را بعد از صدسال به حال اول نگه دارد ، زنده کردن مردگان برای او مشکل نیست. سپس می فرماید: تو را نشانه و حجتی برای مردم قرار می دهیم. به استخوان های الاغ خود نگاه کن و ببین چگونه آنها را بر می داریم و به هم پیوند می دهیم و گوشت بر آن می پوشانیم. و عُزیر هنگامی که با مشاهده این نشانه های واضح ، همه چیز برای او روشن شد گفت: می دانم که خداوند بر هر چیزی تواناست. 🔹 پيام های آیه259سوره بقره 🔹 🌷 به تمدن‏هاى ویران شده گذشته، باید به دیده نگریست و درس هاى تازه گرفت. «مرّ على قریة» 🌷 هرچند مى‏‌دانید، امّا باز هم علم خود را با تجربه و پرسیدن بالا ببرید. «انّى‏ یحى هذه اللّه» 🌷 گذشت زمان طولانى، خللى در قدرت خداوند وارد نمى‏‌آورد. «فاماته اللّه مأة عام ثم بعثه» 🌷 رجعت و زنده شدن در همین دنیا و قبل از قیامت قابل قبول است. «أماته... بعثه» 🌷 نمایش و مشاهده و ، از بهترین راه هاى بیان معارف دینى است. «اُنظر الى طعامك و شرابك... و انظر الى... و انظر الى العظام...» 🌷 با اراده الهى محكم، متلاشى مى‏‌شود، ولى غذایى كه زود فاسد مى‏‌شود، صد سال سالم باقى مى‏ماند. «لم یتسنّه» 🌷 قدرت پروردگار براى ارشاد و هدایت مردم است، نه براى سرگرمى و یا حتّى قدرت‏نمایى. «ولنجعلك آیة للناس» 🌷 خداوند صحنه‏اى از را در دنیا آورده است. «فاماته... ثم بعثه... وانظر الى العظام كیف ننشزها» 🌷 گوشه‏ هایى از قدرت خود در قیامت را در دنیا به نمایش گذارده است. «فلمّا تبیّن له قال أعلم انّ‏اللّه على كلّ شى‏ء قدیر» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمَوْتى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِى قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الْطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ 🍀 ترجمه:و هنگامى كه ابراهیم گفت: پروردگارا به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى كنى؟فرمود: مگر ایمان نیاورده اى؟ گفت:آری ، ولى براى آنكه قلبم آرامش یابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده را بگیر و آنها را با خود مأنوس كن سپس بر هر كوهى قسمتى از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوى تو بیایند و بدان كه خداوند تواناى حكیم است. 📚 : در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم علیه السلام از كنار دریایى مى گذشت، مردارى را دید كه در كنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشكى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه ى خود قرار داده اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یک جا جمع و زنده مى شوند. لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند. گفت: پروردگارا به من نشان ده چگونه مردگان را زنده می کنی. فرمود مگر ایمان نیاورده ای ؟ گفت آری ، ولی برای آنکه قلبم آرامش یابد. نکته ای که اینجا هست ایمان با اطمینان فرق دارد. ایمان یعنی باور ولی اطمینان یعنی آرامش دل. خداوند فرمود: چهار پرنده را بگیر و آنها با خودت مأنوس کن تا به تو عادت کنند. سپس بر هر کوهی قسمتی از آنها را قرار بده. یعنی قطعه قطعه کن و بر هر کوهی قسمتی قرار بده آنگاه پرندگان را بخوان تا به سرعت به سوی تو بیایند و بدان که خداوند توانای حکیم است. ابراهیم همین کار را انجام داد و مشاهده کرد. چون قبلا آنها را با خود مأنوس کرده بود به محض صدا زدن آنها پس از زنده شدن به سوی ابراهیم آمدند. 🔹 پیام های آیه260سوره بقره 🔹 🌷 زنده كردن ، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّ ارنى كیف تحیى» 🌷 براى آموزش عمیق، استفاده از نمایش و مشاهدات حسى لازم است. «أرنى» 🌷 وشهود تنها براى كسانى است كه مراتبى از علم، ایمان واستدلال را طى كرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهیم و پیامبران پاسخ داده مى‌شود، نه هر كسی دیگر. 🌷 در پى آن باشیم كه و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و كنجكاوى یک ارزش است. «لِیطمئنّ قلبى» 🌷 ، داراى مراحل و درجاتى است. «لیطمئن قلبى» 🌷 ، مركز آرامش است. «لیطمئنّ قلبى» 🌷 اولیاى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولایت تكوینى گفته مى‌شود. «ثمّ ادعهنّ یأتینك سعیاً» 🌷 ، جسمانى است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. «یأتینك سعیاً» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 مَّثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:مثال كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، همانند بذرى است كه هفت خوشه برویاند و در هر خوشه یكصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر كسی بخواهد دو یا چند برابر مى كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و داناست. 🌷 : حکایت ، قصه 🌷 : انفاق می کنند 🌷 : در راه خدا 🌷 : همانند 🌷 : بذر ، دانه در اصل حبة از حب(یعنی دوست داشتن) می آید چون کشاورز آن را دوست می دارد به آن حبة گفته می شود. 🌷 : برویاند ، روييدن 🌷 : هفت 🌷 : جمع سنبل یعنی خوشه 🌷 : چند برابر 🌺 آدمی با انفاق رشد می کند. وقتی آدمی بخشش کند ، مالش زیاد می شود چند برابر می شود به شرطی که در راه خدا انفاق کند. قرآن از یک مثل استفاده می کند حکایت کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند ، همانند بذری است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه یکصد دانه باشد. البته در اینجا نگفته دانه ی گندم و هیچ نامی از محصول نبرده فقط گفته دانه زیرا معمولاً خوشه ها 700دانه نمی دهند و این برای تشبیه است. شاید ذرت 700دانه بدهد و البته اگر دانش کشاورزی پیشرفت کند و بذر سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد شاید بتوان چنین محصولی را به دست آورد. البته باز تأکید می شود این برای تشبیه به کار رفته است یعنی اگر انفاق کنی پاداشش چندین برابر میشه مثل این می مانه که یک بذر 7خوشه و هر کدام صدتا بدهد. انفاق هم به شرطی که در راه خدا باشد چند برابر می شود. انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوه ی نیكو آن همه آثار خواهد داشت. 🔹 پيام های آیه261سوره بقره 🔹 🌷 ، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مى گردد. «مثل الذین ینفقون» 🌷 ستایش قرآن از كسانى است كه انفاق سیره ى همیشگى آنان باشد. 🌷 ، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نیست. 🌷 استفاده از مثالهاى طبیعى، هرگز كهنه نمى شود و براى همه مردم در هر سن و شرایطى كه باشند قابل فهم است. تشبیه مال به بذر و تشبیه آثار انفاق به خوشه‌هاى متعدّد پر دانه. «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل» 🌷 تشویق و وعده‌ى پاداش، قوى‌ترین عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه یضاعف» 🌷 لطف خداوند، محدودیّت ندارد. «واللّه یضاعف ... واللّه واسعٌ علیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُواْ مَنّاً وَ لَا أَذَىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏ 🍀 ترجمه:كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏كنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كرده‏ اند، منّت نمى‏ گذارند و آزارى نمى‏ رسانند، پاداش آنها برایشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و هیچ ترسى بر آنها نیست و نه غمگین مى‏ شوند. 🌸 هدف از انفاق، تنها سیر كردن شكم فقرا نیست، بلكه این كار زیبا باید به دست افراد خوب، یا شیوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد. گاهى انسان گامى براى خدا بر مى ‏دارد و كارى را به نیكى شروع مى‏‌كند، ولى به خاطر عوارضى از قبیل غرور یا منّت یا توقّع و یا امثال آن ارزش كار را از بین مى ‏برد. با منّت، اثر انفاق از بین مى‏ رود، چون هدف از تطهیر روح از بخل است، ولى نتیجه‏ ى منّت، آلوده شدن روح مى‏ باشد. منّت‏گذار، یا در صدد بزرگ كردن خود و تحقیر دیگران است و یا مى ‏خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همه‏ ى نعمت‏هایى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته است كه ما با بخشیدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاریم. 🌸 در مجمع البیان حدیثى روایت شده است كه رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: در قیامت به منّت گذاران، نگاه لطف آمیز نمى‏‌كند. پس فردی که در راه خدا انفاق می کند نباید منت بگذارد و طرف مقابل را تحقیر کند یا آزاری برساند. { الذین ینفقون أموالهم فى سبيل الله ثم لا يتبعون ما أنفقوا منا و لا أذى} و نتیجه ی انفاق پاداشی است که خداوند برای آنها در نظر گرفته و دچار ترس و غمگینی و افسردگی نمی شوند و به می رسند. {لهم أجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون} 🔹 پيام های آیه262سوره بقره 🔹 ✅ شروع كافى نیست، اتمام نیكو هم شرط است. «ینفقون... ثمّ لایُتبِعون... منّاً» ✅ حافظ شخصیّت محرومان وفقراست و كوبیدن شخصیّت فقرا از طریق منّت را سبب باطل شدن عمل مى‏‌داند. «لا یتبعون... منّاً و لا اذىً» ✅ براى درمان فقر است، ولى منّت‏گذارى آن را مایه ‏ى درد فقرا مى‏‌گرداند. «ینفقون... لا یتبعون... منّاً و لا اذىً» ✅ ، آینده انفاق كننده را تضمین كرده است. «لا خوف علیهم ولا هم یحزنون» ✅ كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مى‏‌كند، از الهى برخوردار است. «ینفقون اموالهم فى سبیل اللّه... لا خوف علیهم ولا هم یحزنون» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذىً وَاللَّهُ غَنِىٌّ حَلِيمٌ ‏ 🍀 ترجمه:گفتار پسندیده (با نیازمندان) وگذشت(از تندی آنان) از صدقه اى كه به دنبال آن آزارى باشد، بهتر است. و خداوند بى‏ نیاز بردبار است. 🌷 : سخن پسندیده 🌷 : آمرزش، گذشت 🌷 : آزار و اذیت 🌷 : بى نياز 🌷 : بردبار 🌸 پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله فرمودند: اگر نیازمندی نزد شما آمد، به یكى از این دو روش عمل كنید؛ « یا چیزى كه در توان دارید به او عطا كنید، یا به طرز شایسته‏اى او را ردّ نمایید. همچنین فرمود: اگر با مال نمى‏‌توانید به مردم رسیدگى كنید، با اخلاق برسید. 🔹 پیام های آیه263سوره بقره 🔹 ✅ و حفظ شخصیّت فقیر، با ارزش‏تر از حفظ شكم فقیر است. «قول معروف... خیر من صدقة» ✅ را با محبّت و دلسوزى به كار مفیدى كه زندگى او را تأمین كند، راهنمایى كنید. «قول معروف» ✅ باید همراه با اخلاق باشد. «قول معروف... خیر من صدقة» ✅ گفتگوى خوش با ، موجب تسكین او و عامل رشد انسان است. «قول معروف... خیر من صدقة» ✅ اگر به خاطر فشار وتنگدستى، ناروایى گفت او را ببخشید. «مغفرة» ✅ رعایت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف» ✅ آزار رسانى به فقیر را پاسخ مى‏‌دهد، ولى نه با عجله. «حلیم» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقاَتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى كَالَّذِى يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لَا يَقْدِرُونَ عَلَى شَىْءٍ مِمَّا كَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! بخشش هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمایى به مردم، انفاق مى كند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاک باشد (و بذرهایى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاكها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاک و بذر) رها كند!(ریاكاران نیز) از دست آوردشان، هیچ بهره اى نمى برند وخداوند قوم كافران را هدایت نمى كند. 🌷 : باطل نسازید 🌷 : منت 🌷 : آزار و اذیت 🌷 : انفاق می کند 🌷 : خودنمایی 🌷 : همانند 🌷 : قطعه سنگ صافی 🌷 :خاک 🌷 : پس به آن برخورد کند 🌷 : رگبار 🌷 : سختی 🌺 این آیه نمایان گر باطن اشخاصی است که به قصد ریا انفاق می کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک نرم ولی باطن آنها همچون سنگ ، سخت است. وقتی انفاقی می شود نباید منت و آزاری به فقیر برسد زیرا منت و آزار انفاق و صدقات را از بین می برد. «یا أيها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذى» سپس این عمل را تشبیه به انفاق هایی که همراه با ریاکاری و خودنمایی است می کند می فرماید: این همانند کسی است که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. «كالذى ينفق ماله رئاء الناس و لا یؤمن بالله و اليوم الآخر» 🌺 و بعد می افزاید کار او همچون قطعه سنگ صافی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد و بذرهایی در آن افشانده شود و باران شدید به آن برسد ، و خاک ها و بذرها را بشوید و آن را صاف رها سازد آنها از کاری که انجام داده اند چیزی به دست نمی آورند. «فمثله کمثل صفوان علیه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون على شىء مما کسبوا» 🌺 این گونه است اعمال ریاکارانه و انفاق های آمیخته با منت و آزار که از دل های سخت و قساوتمند سرچشمه می گیرد و صاحبانش هیچ بهره ای از آن نمی برند و تمام زحماتشان بر باد می رود. و در پایان آیه می فرماید: و خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند. اشاره به این که خداوند توفیق هدایت را از آنها می گیرد زیرا که با پای خود ، راه کفر ، ریا و منت و آزار را می پیمایند و چنین کسانی شایسته هدایت نیستند. «و الله لا یهدی القوم الکافرین» 🔹 پيام های آیه264سوره بقره 🔹 ✅ منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مىبرد. «لا تبطلوا» ✅ ، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار وقیامت است. «ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه» ✅ مهم نیست، انگیزه و روحیّه ى انفاق كننده مهم است. «رئاء الناس» ✅ اعمال شخص منّت گذار، ریاكار وكافر، تباه است. كلمه ى «فمثله» قابل تطبیق با هر سه گروه است. ✅ ، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، كاشف حقایق است. «فتركه صلداً» ✅ نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نیز كسب نكرده است. «لا یقدرون على شىء» ✅ منّت گذار و ، در مدار كفر ومورد تهدید قرار مى گیرد. «لایهدى القوم الكافرین» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ ابْتِغَآءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَأَتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير ٌ 🍀 ترجمه:و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند واستوارى روح خود انفاق مى كنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطه اى بلند باشد و باران هاى درشت به آن برسد ومیوه ى خود را دو چندان بدهد. واگر باران درشتى نبارد، باران هاى ریز و شبنم (ببارد تا همیشه این باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست. 🌷 : طلب 🌷 : رضايت خوشنودى 🌷 : ثابت و استوارى کردن 🌷 : همانند 🌷 : باغ 🌷 : تپه بلندی 🌷 : به آن برسد، برخورد کند 🌷 : باران درشت 🌷 : دو چندان 🌷 : باران خفیف ، شبنم 🌷 : بینا 🌺 در این آیه کسانی که در راه خدا انفاق می کنند را به یک باغ تشبیه کرده است. آنها کسانی هستند که در راه خدا از روی ایمان و اخلاص ، انفاق می کنند و حکایت کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا و استوار کردن روح خود انفاق می کنند ، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد ، و باران های درشت و پی در پی به آن برسد و به خاطر بلند بودن مکان ، از هوای آزاد و نور آفتاب به حد کافی بهره گیرد و آن چنان رشد و نمو کند که میوه خود را دو چندان دهد و اگر باران درشتی بر آن نبارد لااقل باران های ریز و شبنم بر آن می بارد و باز هم میوه و ثمر می دهد و شاداب و با طراوت است و در پایان می فرماید: خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. خداوند می داند آیا انفاق انگیزه الهی دارد یا ریاکارانه است ، آمیخته با منت و آزار است یا محبت و احترام 🔹 پيام های آیه265سوره بقره 🔹 ✅ اگر هدف، به دست آوردن رضایت خداوند و رشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مى شود. «ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُكلها ضعفین» ✅ اخلاص، ساده بدست نمى آید، باید به سراغ آن رفت. «ابتغاء مرضاة اللّه» ✅ كارهاى خالص، همچون مزرعه اى در نقطه اى مرتفع است كه از خرابى سیل محفوظ است. «بربوة اصابها» ✅ اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ها هم محروم نمى شویم. مخلصین در جامعه محبوب تر از ریاكارانند. «جنّة بربوة» انفاق خالص، همانند مزرعه ى در دامنه كوه وزمین مرتفع است، كه همه مردم آن را مى بینند واز آن لذّت مى برند. ✅ مهمتر از امكانات، بهره گیرى از امكانات است. بارانِ ریز یا درشت مهم نیست، مهم آن است كه زمین بتواند آن را جذب كند. «فان لم یصبها وابل فطلّ» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعنَابٍ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهاَرُ لَهُ فِيهَا مِنْ كُلِّ الْثَّمَراتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَآءُ فَأَصَابَها إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ الْأَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ ‏ 🍀 ترجمه:آیا كسى از شما دوست دارد كه باغى از نخل های خرما و درختان انگور داشته باشد كه از زیر درختان آن نهرها جاری باشد و براى او در آن از هر گونه میوه‏اى وجود داشته باشد و در حالى كه به سن پیرى رسیده و فرزندانى (كوچک و) ضعیف دارد، گردبادى همراه با آتش سوزان به آن باغ بوزد و باغ را یكسره بسوزاند. این چنین خداوند آیات را براى شما بیان مى‏‌كند تا شاید تفکر كنید. 🌷 : باغ 🌷 : نخل ها 🌷 : درختان انگور 🌷 : پیری 🌷 : گردباد 🌸 موضوع این آیه ادامه آیه قبلی می باشد. این آیه مثال دیگری برای موضوع همراه با ریا و منت و آزار بیان می کند. انسان هنگامى كه پیر و عیالمند شد، توان تولیدش از بین مى‏‌رود، ولى نیاز و مصرفش شدید مى‏‌شود. حال اگر منبع درآمدش نیز نابود شود، به مشقت كشیده مى‏‌شود. در قیامت، از یک سو توان عمل صالح ندارد و از سوى دیگر نیازش شدید است. در این حال اگر كارهاى صالحش با منّت و ریا محو شده باشد، به ذلّت مى‏‌رسد. خرما وانگور، از مفیدترین میوه‏ها مى‏‌باشند ودر قرآن نام آنها بارها آمده است. پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله فرمودند: هركسی «لا اله الاّ اللّه» بگوید به واسطه آن كار، درختى در براى او كاشته مى‏‌شود و همچنین است هركسی «اللّه اكبر» بگوید. شخصى به پیامبر گفت: پس درختان ما در بهشت بسیار است! حضرت فرمودند: آرى، به شرط آنكه آتشى به دنبال آن نفرستید و آن را نسوزانید. 🔹 پيام های آیه266سوره بقره 🔹 ✅ خود را به جاى دیگران بگذاریم تا مسائل را خوب درک كنیم «أیَودّ احدكم ...» ✅ از مثال‏هاى طبیعی كه زمان و مكان و عصر و نسل در آن اثر نمى‏‌گذارد، استفاده كنیم. «جنّة من نخیل و...» ✅ منّت و آزار بعد از ، همچون باد سوزانى است بر باغى سرسبز، و آتشى بر بوستانى خرّم. «فاحترقت» ✅ رشد یافتن، تدریجى است، ولى تخریب و نابودی عمل در یک لحظه است. «فاصابها اعصار فیه نار فاحترقت» ✅ مثال‏هاى قرآن، براى فكر كردن است. «لعلّكم تتفكّرون» ‌🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 الْشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَآءِ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَ فَضْلاً وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 🍀 ترجمه:شیطان به شما وعده ی فقر وتهیدستى مى‌دهد و شما را به فحشا و زشتى‌ها امر می کند ، ولى خداوند از جانب خود به شما وعده ى آمرزش و فزونى مى‌دهد و خداوند بسیار عطا کننده و داناست. 🌷 : گناهی که قبح و زشتی آن زیاد و چشمگیر باشد مانند: زنا ، قتل ، ترک نماز ، ندادن زکات ، بخل و ... 🌷 : آمرزش 🌷 : افزايش نعمت ، فزونى نعمت 🌷 : بسيار عطاکننده 🌷 : دانا 🔴 به هنگام ، شیطان به سراغ انسان مى‌آید و القاء مى كند كه اگر امروز انفاق كنى فردا خودت فقیر خواهى شد، بهتر است اموالت را ذخیره كنى تا به هنگام پیرى و بیمارى و...، خرج نمایى. اینها القائات و وعده هاى شیطانى است. نیاز ما در فرداى به مغفرت الهى، به مراتب بیشتر از نیاز ما در فرداى دنیاست. مبادا مغفرت الهى را با خیال رفاه در زندگى مبادله كنیم. زیرا: 1⃣ شاید پیر نشدم و نیازمند نشدم، ولى در نیاز من قطعى است. 2⃣ شاید كه امروز براى فردا نگه مى دارم، باقى نماند، ولى انفاقِ امروز حتماً براى فرداى قیامت باقى است. 3⃣ شاید از مال اندوخته ى امروز در فرداى پیرى نتوانم بهره مند شوم، ولى از امروز بهره مندى در قیامت قطعى است. 4⃣ بهره مندى از اندوخته خود در دوران پیرى، موقّتى است، ولى بهره گیرى انسان از انفاق در قیامت ابدى است. 🔹 پیام های آیه268سوره بقره 🔹 ✅ ، انسان را از انفاق اموال مرغوب ، باز مى دارد. «انفقوا من طیّبات... الشیطان یعدكم الفقر...» ✅ ، فقرا را به فساد وفحشا مى كشاند. «یعدكم الفقر ویأمركم بالفحشاء» ✅ در انتخاب راه خدا یا شیطان، آزاد است. «الشیطان یعدكم... واللّه یعدكم» ✅ اطرافیانى كه را از انفاق باز مى دارند و از آینده مى‌ترسانند، ولى نسبت به گناهان تشویق مى نمایند، شیطانند. «الشیطان یعدكم» ✅ میان و ، رابطه است. بسیارى از گناهان به خاطر ترس از فقر است. «یعدكم الفقر ویأمركم بالفحشاء» ✅ انفاق نكردن ویا از اموال نامرغوب، از نمونه هاى زشتى وفحشا مى‌باشد. «لا تیمموا الخبیث... الشیطان یعدكم...» ✅ ، مال را زیاد مى كند وسبب آمرزش گناهان است. «انفقوا... اللّه یعدكم مغفرة منه وفضلاً» ✅ با موانع انفاق و افكار شیطانى، مبارزه كنید. در برابر ترس از ، به یاد فضل و لطف خدا باشید. «مغفرة منه و فضلاً...» ✅ هر فكر و توهّمى كه براى شما تنگ نظرى، ترس و اثر منفى بیاورد، شیطانى است و هر فكر و الهامى كه براى شما حركت، نشاط و سعه صدر آورد، است. «واللّه یعدكم مغفرة منه و فضلا...» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌸 🌸 🌸 يُؤْتِى الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَآءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِىَ خَيْراً كَثِيراً وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُواْ الْأَلْبَابِ ‏ 🍀 ترجمه:(خداوند) حكمت را به هر كسی بخواهد مى‏دهد و به هركسی حكمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان متذكّر نمى‏‌گردند. 🌷 : حكمت 🌷 : بخواهد 🌷 : زياد 🌷 : متذكر مى شود 🌷 : «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان‏ها «اولوا الالباب» نمى‏‌گویند، بلكه تنها به خردمندانى مى‏‌گویند كه عقل خود را به كار گیرند وراه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند. 🌸 حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته ‏اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى‏‌كند، تا آنان وسوسه‏ هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است. در روایات مى‏خوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت امام وپرهیز از گناهان كبیره است. 🔹 پيام های آیه269سوره بقره 🔹 ✅ اگرچه و خیر است، ولى خیرِ كثیر، داشتنِ دید وقدرت تشخیص است. كسانى كه از آن خیر انفاق كنند به خیر كثیر مى‏‌رسند. «انفقوا...یؤتى الحكمة» ✅ وعده‏ى فقر، و خداوند وعده‏ى مغفرت و فضل مى‏‌دهد. امّا تشخیص و انتخاب هریك از این دو راه، حكمت لازم دارد. «یؤتى الحكمة» ✅ همه ‏ى متاع قلیل است، ولى خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّى فداى دست یابى به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً كثیرا» ✅ هدیه‏اى كلیدى و مادر همه‏ى خیرات است. هركه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحكمة فقد اوتى خیراً كثیراً» ✅ هر كسى به ارزش پى نمى ‏برد. «مایذّكّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكیه مى‏ كنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى‏ سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه‏شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى‏‌كنند. 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَنْفِقُواْ مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَلَا تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بآَِخِذِيِهِ إِلَّا أنْ تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِىٌّ حَمِيد ٌ 🍀 ترجمه:اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! از پاكیزه‏ترین چیزهایى كه بدست آورده ‏اید و از آنچه ما براى شما از زمین رویانیده ‏ایم، انفاق كنید وبراى انفاق به سراغ قسمت‏هاى ناپاک نروید، در حالى كه خود شما هم حاضر نیستید آنها را بپذیرید مگر از روى اغماض (وناچارى) و بدانید كه خداوند بى ‏نیاز و ستوده است. 🌷 : پاکیزه ها 🌷 : قصد داشتن 🌷 : ناپاک 🌷 : اغماض کردن 🌷 : بى نياز 🌷 : ستوده 🌺 آیات قبل، شرایط انفاق كننده را مطرح كرد و این آیه شرایط چیزهایى را بیان مى‏‌كند كه به محرومان انفاق مى‏‌شود. وقتی انفاق می شود باید از مال حلال باشد. امام باقر علیه السلام ذیل این آیه فرمودند: بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند كه صرف فقرا مى‏‌كردند، این آیه آنان را نهى نمود. 📚 تفسیر برهان، جلد‏1، صفحه‏255 🔹 پيام های آیه267سوره بقره 🔹 ✅ هدف از انفاق، رهایى از بخل است، نه رهایى از اشیاى بى‏‌ارزش و نامطلوب. «انفقوا من طیّبات ما كسبتم» ✅ در انفاق، تفاوتى میان پول نقد یا كالا نیست. «ما كسبتم... ما اخرجنا» ✅ بخششِ بادآورده‏ها مهم نیست، بلكه بخشش از دست‏رنج، داراى ارزش است. «ما كسبتم» ✅ در انفاق باید كرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تیمّموا الخبیث» ✅ نه تنها از چیزهاى ناپاک و پست انفاق نكنید، بلكه به فكر آن نیز نیفتید. «ولاتیمّموا» ✅ وجدان انسان، بهترین معیار براى شناخت پسندیده و ناپسند است. هر آنچه را مى‏‌پسندى كه به تو انفاق كنند، شایسته است كه انفاق كنى و اگر آن را دوست نمى‏‌دارى، شایسته ‏ى انفاق نیست. «لستم باخذیه الا ان تغمضوا» ✅ هر فرد ثروتمندى احتمال فقیر شدن خود را بدهد، شاید روزى دستِ دهنده شما، دستِ گیرنده شد. «آخذیه» ✅ گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضایت فقرا نیست، بلكه نشانه‏ى درماندگی آنان است. «تغمضوا» یعنى شما هم با اغماض وسختى ممكن است چیزى را بگیرید، ولى این نشانه‏ى رضایت شما نیست. ✅ اثر انفاق به خود شما بر مى‏گردد، وگرنه خداوند غنى و بى‏‌نیاز است. «ان اللّه غنى حمید» ✅ غناى الهى همراه با كمالات ومحبوبیّت است. «غنى حمید» 🔸اکنون شما هم به کانال آموزش تجوید و حفظ  قرآن بپيونديد: 👉 @amozeshtajvidhefzquran 👈
سلام لطفا تفسیر آیه ۲۶۹ به بعد رو هم ارسال بفرمایید ممنون