eitaa logo
پند نامه
596 دنبال‌کننده
367 عکس
22 ویدیو
2 فایل
پند و حکایت ❌کپی‌مطالب‌بدون آدرس کانال جایز نیست ❌ 🔺️ارتباط : @mojahedehagh 🔺️مدیر تبادل : @Aghayabnalhasan 🔻کانال سفارش کتاب👈 @Allameaskari
مشاهده در ایتا
دانلود
#معرفی_علما #قسمت_دوم #بیانات_مقام_معظم_رهبری: #مرحوم_آقای_آسیّد_حسن_تهامی که از علمای بزرگ کشور ما و ساکن #بیرجند بود، ایشان خودش برای من نقل کرد؛ گفت: آن‌وقتی که عراقی‌ها با #انگلیس‌ها میجنگیدند قریب صد سال پیش . یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبه‌ها گرم میگرفت، بعد که #انگلیس‌ها غلبه پیدا کردند و عراق را تصرّف کردند. خبر رسید به طلبه‌ها که این نوکر فلان آقا، یک افسر انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ بعد میگفت در بازار حُوِیش -بازار معروفی است در نجف- داشتم میرفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند می‌آیند -آن‌وقت با اسب رفت‌وآمد میکردند- یک افسری هم جلویشان است؛ خب، من کنار واایستادم که اینها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چطور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سالها ما این را میدیدیم. گاهی نفوذ شخصی است؛ امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است. اما از آن خطرناکتر #نفوذ_جریانی است. @taghriraterozaneh
#اصلاح_حوزه_بیانات_مقام_معظم_رهبری: #قسمت_اول مسأله‌ی #اصلاح_حوزه، چیزی نیست که در این زمان مطرح شده باشد؛ از سالها پیش در قم، این مسأله مطرح بوده است. در آن سالهای اولی که وارد قم شدم (سال 37)، فضلای جوانی را یافتم که دور هم می‌نشستند و این آرزوها را به زبان میآوردند و تکرار میکردند و برای تحقق آن، تلاش مینمودند. بعد در آن وقت برای ما معلوم شد که در دوره‌ی قبل از ما - یعنی قبل از ورود #مرحوم_آیةاللَّه‌العظمی_بروجردی(رضوان‌اللَّه‌علیه) به قم - نیز همین افکار مطرح بوده است و فضلای برجسته و خوشفکر و خوشنام، دنبال آن بوده‌اند. بعد که قدری بیشتر با مسایل مربوط به حوزه‌ها آشنا شدیم، فهمیدیم که حتّی ریشه‌ی این قضایا قبل از اینهاست و در نجف زمان مرحوم آقا سیّد ابوالحسن اصفهانی(رضوان‌اللَّه‌علیه) این حرفها بین طلّاب جوان و روشنفکرِ آن روز مطرح بوده است. @taghriraterozaneh 👇👇🔽🔽🔽🔽🔽👇👇
#اصلاح_حوزه_بیانات_مقام_معظم_رهبری: #قسمت_دوم افرادی که بدنبال اصلاح حوزه بودند مانند: #مرحوم_آقای_میلانی، #مرحوم_آقا_سیّدعلی‌مددقاینی و مرحوم #علامه‌ی_امینی - صاحب‌الغدیر - و دیگری #مرحوم_آقا_سیّد_حسن‌تهامی(رضوان‌اللَّه‌علیه) که از مجتهدان و علمای برجسته‌ی کشور ما محسوب میشد و سالهای متمادی در #بیرجند منزوی شده بود و قدرش ناشناخته ماند تا وفات کرد. سؤالی که پیش می‌آید، این است که چرا تفکر و اندیشه‌یی که بیش از #نیم_قرن در حوزه‌های علمیه سابقه دارد، جامه‌ی تحقق نپوشیده است. چرا آن آرزوها و چیزهایی که همیشه زبدگان و روشنفکران و فضلا و دلسوزان و دردمندانِ حوزه‌ها دنبالش بودند، تحقق پیدا نکرده است؟ آیا ما خیلی #تنبل بودیم؟ آیا #انگیزه‌ها کم بوده است؟ آیا #ابزار_کار در اختیار نبوده است؟ آیا #مانعی به صورت شناخته وجود داشته یا موانع و روادعی به صورت مبهم و مرموز ایجاد میشده است؟ همه‌ی اینها قابل بررسی است و علت هرکدام باشد، امروز حجت بر ما تمام است که آنچه را که در طول سالهای متمادی انجام نشده، انجام بدهیم. @taghriraterozaneh
#اصلاح_حوزه_بیانات_مقام_معظم_رهبری: #قسمت_سوم این فکر برای ما پیدا نشود که طلبه‌ها باید مثل نیروهای انقلاب که در جاهایی از پایین به بالا انقلاب شروع شد و بالاییها را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند، عمل کنند. طلّاب تصور نکنند که میتوانند انقلابی را از پایین شروع کنند و حوزه را به‌صورتی که میخواهند، در بیاورند و بعد به مراجع و بزرگان بگویند: بسم‌اللَّه، این حوزه را اداره کنید! این کار، #نه_شدنی است و #نه_جایز میباشد؛ زیرا در این‌جا، مسأله‌ی تقابل قشر #پایین و #بالا - مثل کارگر و سرمایه‌دار و کشاورز و مالک - نیست؛ بلکه همه سر و ته یک مجموعه هستند. آن مثال اعلی و رب‌النوعش وجود دارد(که مراجعند)، بقیه هم بالقوه‌هایی هستند که به آن‌جا منتهی خواهند شد. بنابراین، جهت حرکت، همان جهت است البته، همه نمیکوبند که مرجع بشوند و صحیح و جایز و مفید هم نیست؛ اما جهت، #جهتِ‌فقاهت و #دین‌شناسی و همان چیزی است که امروز مراجع ما در سطح بالای آن قرار دارند. @taghriraterozaneh
#محدث_نوری #قسمت_اول حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی در کتاب «جرعه‌ای از دریا» به نقل ماجرایی از «سردار کابلی» درباره کتاب «فصل الخطاب» حاجی نوری می‌پردازد و سپس نقل آن را با توجه به شواهد تاریخی غیر قابل انتساب به سردار کابلی ارزیابی می‌کند. ایشان می‌نویسد: سردار کابلی نقل میکرد که: من نزد حاجی نوری بودم. سید معمّمی هم آنجا بود و دست روی دستش یا پایش میزد و آه میکشید. توجه حاجی نوری را جلب کرد و حاجی به او گفت: چه شده است که این قدر آه میکشی؟ آن سید گفت: خداوند به ما ظلم کرده است. حاجی گفت: خداوند که ظلم نمی‌کند، این تعبیر یعنی چه؟ آن سید گفت: نه، ظلم کرده است. حاجی گفت: ممکن نیست که خدا ظلم کند. محال است. سید گفت: نه. حاجی پرسید: علتش چیست که چنین میگویی؟ سید گفت: چرا خداوند اسم جدّ ما را در قرآن ذکر نکرد تا این قدر گرفتار سنّیها نشویم؟ حاجی نوری گفت: اتّفاقاً نام حضرت در قرآن هست. سید گفت: چطور؟ در قرآن که نامی از امیرالمؤمنین(ع) نیست. حاجی گفت: نه، من ادلّه اش را میآورم. @taghriraterozaneh
#محدث_نوری #قسمت_دوم چند روز بعد حاجی نوری جزواتی در باب تحریف قرآن آورد و به آن سید داد. آن سید گفت: آیا باز هم دلیل هست؟ حاجی گفت: باز هم هست. و چند وقت بعد جزوۀ دیگری آورد و به آن سید داد. آن سید هم تدریجاً جزوات «فصل الخطاب» را از حاجی نوری میگرفت و به چاپخانه میداد. وقتی حاجی نوری پشیمان شد که آن جزوات چاپ شده بود و پشیمانی سودی نداشت. سردار کابلی میگفت: این قضیه گذشت. یک وقت من به سفارتخانه رفته بودم تا ویزا بگیرم. در آنجا شخصی کلاهی دیدم که خیلی به نظرم آشنا بود. از من پرسید: مرا شناختی؟ گفتم: خیلی به نظرم آشنا هستید ولی الآن تطبیق نمی‌کنم. گفت: من همان سیدی هستم که در منزل حاجی نوری بودم! @taghriraterozaneh
#محدث_نوری #قسمت_سوم همان موقعی که آن آقا این قصه را نقل میکرد، به ذهنم آمد که سردار کابلی در موقع تألیف و چاپ فصل الخطاب نبوده است. بعداً مراجعه کردم دیدم تاریخ ولادت سردار کابلی بعد از تألیف فصل الخطاب است! آشیخ آقابزرگ که با سردار کابلی خیلی رفیق بود، مدّتی مهمان ایشان بود و در همانجا کتابهای وی را هم فهرست کرد. وی در الذریعه تاریخ دقیق ولادت سردار کابلی را ۱۸ محرم ۱۲۹۳ در کابل ضبط کرده است. همچنین در الذریعه تاریخ فراغ از تألیف فصل الخطاب، دو شب مانده به پایان ماه جمادی الآخره ۱۲۹۲ ضبط شده است. یعنی حدود شش ماه بعد از تألیف فصل الخطاب سردار کابلی متولّد شده است. اگر هم قصّه مذکور راست باشد، سردار کابلی با واسطه این قصه را نقل کرده است و ناقل در نقل اشتباه کرده است @taghriraterozaneh
محدث نوری #امام_خمینی به مناسبت بررسی مسئله‌ی تحریف قرآن، به اظهار نظری درباره‌ی محدث نوری پرداخته است و لحن تند ایشان در هیچ مناسبت دیگری نسبت به یکی از علما و محدثین شیعه سابقه نداشته است. ایشان در کتاب «انوارالهدایه فی التعلیقه علی الکفایه» (ج ۱، صص. ۲۴۴-۲۴۵) می‌نویسد. @taghriraterozaneh
محدث نوری #امام_خمینی به مناسبت بررسی مسئله‌ی تحریف قرآن،می‌نویسد: «صاحب «فصل الخطاب» کسی است که کتاب‌هایش نه فایده علمی دارد و نه فایده عملی؛ بلکه تنها عبارت است از طرح احادیث ضعیف و غیرمعتبر که علما از عمل به آن‌ها اعراض کرده و بزرگان پیشگام و خردمند ما، مانند محمدون ثلاث ـ رحمهم الله ـ [یعنی شیخ کلینی، شیخ صدوق، و شیخ طوسی] از نقل آن‌ها دوری جسته‌اند. وضعیت کتاب‌های روایاتش غالبا مانند مستدرک چنین است و از دیگر کتاب‌هایش نپرس که مملو است از قصه‌ها و حکایات غریبی که اغلب آن‌ها به شوخی شبیه‌تر است تا جدی! او ـ رحمه الله ـ شخص صالح و جست‌وجوگری بود؛ لکن اشتیاقش به جمع‌آوری روایات غیرمعتبر و مطالب عجیب و غریب و مسائلی که عقل سلیم و فکر درست آن را نمی‌پذیرد، بیشتر از [گردآوری] سخنان نافع بود، و عجب از معاصرین هوشیارش  که چگونه غافل شدند و شد آنچه شد [یعنی قول به تحریف قرآن] که آسمان ها برای آن بگریند و و نزدیک بود زمین تکه تکه شود؟» @taghriraterozaneh
#معرفی_علما آخوند ملا #فتحعلی_سلطان_آبادی 🔷️نقل می‌کنند مرحوم آخوند ملا فتحعلی در سامرا برای اموات، نماز لیلةالدفن (نماز وحشت) می‌خواند؛ یکی از بستگان میتی، میت را در خواب می‌بیند که به او می‌گوید: نماز آخوند ملا فتح‌علی مرا نجات داد! 🔸️وی از خواب بیدار می‌شود و سراغ آخوند را می‌گیرد و به خدمتش می‌رسد و عرض می‌کند: شما برای فلان‌میت در فلان‌شب، نماز وحشت خوانده‌اید؟ ایشان می‌فرماید: بله. پرسید: آیا ایشان را می‌شناسی؟ فرمود: شناختن لازم نیست. 🔺️گفتنِ «أَللهُم اغْفِرْ لِلْمؤمِنینَ وَالْمؤمِناتِ؛ خدایا، مردان و زنان مؤمن را بیامرز» محض احسان به آنهاست. 📚(در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۶۴) 🔴 بیان : با دو رکعت نماز حقیقی میتوان گره گشایی کرد. میتوان کسی که گرفتار است را نجات داد. اما چرا نماز ما گرفتاری ما را حل نکرده است ؟ ما باید به دنبال آن نماز حقیقی باشیم.! @taghriraterozaneh
🔴 استخاره انواعی دارد که یکی از آنها #استخاره_با_تسبیح است که در زیر چند نوع از آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد 👇👇👇👇👇👇👇 @taghriraterozaneh
🔷️: 🔶️ ۱ . روش اول _ 🔺️استخاره با تسبیح که آقا امام زمان عج به مرحوم آیت الله مرعشی تعلیم فرموده اند عبارت است از: در رابطه با استخاره سخن به میان آمد. سید عرب فرمود: اى سید با تسبیح به چه نحو استخاره میكنى؟ گفتم: ۳ مرتبه صلوات میفرستم و ۳ مرتبه میگویم: ◀️«استخیر الله برحمتة خیرة فى عافیة». پس قبضهاى از تسبیح را گرفته میشمارم، 🚫 اگر دو تا بماند بد است و✔ اگر یكى ماند خوب است. فرمود: این استخاره،دنباله ای دارد كه به شما نرسیده و آن این است كه هرگاه یكى باقى ماند فورا حكم به خوبى استخاره ندهید بلكه دوباره بر ترك عمل، استخاره كنید اگر زوج آمد كشف مى شود استخاره اول خوب است ✔ اما اگر یكى آمد كشف مى شود كه استخاره اول میانه است. 🔶️ ۲. روش دوم _ 🔺️علامۀ مجلسی می‌فرماید: پدرم از شیخ بهایی نقل می‌فرمود که ما از مشایخ خود شنیده‌ایم که حضرت صاحب‌الامر(عليه‌السّلام) در مورد استخاره با تسبیح روایت می‌کردند که: ◀️۳مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرست، سپس میانۀ تسبیح را بگیر و دوتا دو تا رد کن. اگر آخری جفت آمد، بد است✔ و اگر فرد آمد، خوب است.❌ 📚 مفاتح‌الغیب، ص 52؛ بحارالانوار، ج 91، ص 250 🔶️۳. روش سوم_ 🔺️روش استخاره  حضرت ولی عصر (عج) حضرت آیت الله شبیری زنجانی می فرمودند: یک روز من و آیت الله حاج آقا رضا صدر در منزل آیت الله حاج میرزا احمد کفایی بودیم که ایشان به نقل از پدرش مرحوم آخوند خراسانی روش استخاره حضرت ولی عصر علیه السلام را از مرحوم سید علی شوشتری (استاد سلوک آخوند ملاحسینقلی همدانی) برای ما نقل کرد. روش استخاره حضرت ولی عصر علیه السلام چنین است: ابتدا«بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید. ◀️سپس ۳ مرتبه صلوات: اللهمّ صل علی محمّد و آل محمّد سپس یک دعا بکنید (مثلا اَستَخیرُ اللّه بَرحمتِهِ خِیَرَةً فی عافیةٍ ،  یامَن یَعلَمُ إهدِ مَن لا یَعلَم ) سپس یک قبضه تسبیح را بگیرید و دو تا دو تا بشمرید ، اگر یکی آمد خوب است ✔ و اگر دوتا آمد بد است.❌ @taghriraterozaneh
🔴 🔵یکی از انواع استخاره، استخارۀ مشورتی است. بدین‌معنی که انسان با مؤمنان آگاه مشورت کند تا با این مشورت، خداوند متعال خیر انسان را به زبان یکی از طرفهای مشورت، جاری نماید. 🔶️روش این نوع استخاره را عالمان دینی این‌گونه گفته‌اند: در کتابهای 🔸️محاسن، 🔸️معانی‌الاخبار و 🔸️فتح‌الابواب 🔷️ به سندهای معتبر از حضرت صادق(عليه‌السّلام) آمده است که ⬅️هرگاه یکی از شما کاری را اراده کند، با کسی مشورت نکند تا آنکه پیش از آن با خدا مشورت کند. راوی پرسید: چگونه با خداوند خود مشورت کند ؟ 🔶️فرمود: اول از حق تعالی خیر خود را طلب کند، بعد از آن با مؤمنان مشورت کند تا خدا آنچه خیر او در آن است به زبان ایشان جاری گرداند. 📚 علامه مجلسی، مفاتح‌الغیب، ص 41، به نقل از: محاسن برقی، ص 598؛ 📚 معانی‌الاخبار، ص 144-145؛ 📚بحارالانوار، ج 91، ص 252، به نقل از فتح‌الابواب.   🔵و در کتاب مکارم‌الاخلاق از حضرت صادق(عليه‌السّلام) روایت شده است که ⬅️ هرگاه امری را اراده کردی با کسی مشورت مکن تا با خدا مشورت کنی. پرسیدند: چگونه با پروردگار خود مشورت کنیم ؟ 🔶️فرمود: صدمرتبه بگویید « »، پس با مردم مشورت کنید تا خدا خیر شما را بر زبان هر که خواهد جاری کند.  📚 مکارم‌الاخلاق، ص 318.   🔵به سند معتبر از حسن‌بن‌الجهم منقول است که حضرت امام رضا(عليه‌السّلام) فرمود: ⬅️عقل پدرم [ امام موسی کاظم عليه‌السّلام ] به مرتبه‌ای بود که کسی نمی‌توانست عقلهای دیگران را با آن بسنجد، ولی با وجود این، غلام سیاهی داشت که در کارها با او مشورت می‌کرد. 🔶️می‌گفتند: با چنین کسی مشورت می‌کنی ؟ جواب می‌فرمود: ای بسا که خداوند متعال خیر مرا بر زبان او جاری گرداند. پس آنچه آن غلام در مورد مصالح باغ و مزرعه می‌گفت، آن حضرت به آن عمل می‌کرد. 📚 بحارالانوار، ج 91، ص 254   🔺️ ❌البته باید توجه داشت کسانی را که با آنها مشورت می‌کنیم، صلاحیت مشورت را داشته باشند یعنی به موضوع مشورت آگاهی داشته باشند و همچنین نسبت به انسان، خیرخواه باشند. انسانهای حسود، حریص به دنیا، ترسو، سست ایمان، عجول و بخیل، صلاحیت مشورت را ندارند.❌🔺️  @taghriraterozaneh
🔴 🔵مرحوم درحاشیه مفاتیح الجنان گفته بنا به مشهور ساعاتی از ایام هفته برای استخاره با قرآن خوب است، 🔷️گر چه در این باره حدیثی ازاهل بیت(ع) یافت نشده است: 🔶️روز شنبه تا وقت ناهار و پس از ظهر تا عصر . 🔶️روز یکشنبه از صبح تا ظهر و از عصر تا مغرب. 🔶️روز دوشنبه از صبح تا طلوع آفتاب، و پس از ناهار تا ظهر، و از عصر تا وقت عشا. 🔶️روز سه‌شنبه از وقت ناهار تا ظهر، و پس از عصر تا وقت نماز عشا. 🔶️روز چهارشنبه از صبح تا ظهر و پس از عصر تا وقت عشا. 🔶️روز پنج‌شنبه از صبح تا طلوع آفتاب و پس از ظهرتا نماز عشا 🔶️روز جمعه از صبح تا طلوع آفتاب و بعد از ظهر تا عصر. 📚 مفاتیح الجنان، ص 413.   @taghriraterozaneh
🔶️ ذکر شریف #استغفار برای برطرف کردن مشکلات: 🔷️ اَلسَّيِّدُ عَلِيُّ بْنُ طَاوُسٍ فِي مُهَجِ اَلدَّعَوَاتِ ، 🔺️ عَنِ اَلنَّبِيِّ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) أَنَّهُ قَالَ:  مَنْ لَحِقَتْهُ شِدَّةٌ أَوْ نَكْبَةٌ أَوْ ضَيْقٌ فَقَالَ ثَلاَثِينَ أَلْفَ مَرَّةٍ أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ إِلاَّ فَرَّجَ اَللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ. 🔴 (ترجمه : از پیامبر اسلام نقل شده است : کسی که شدائد و مصیبت‌ها و تنگی ها به او رسیده است؛ پس #سی‌هزار_مرتبه(۳۰هزار) بگوید #استغفر_الله_و_اتوب_الیه تا این که خداوند متعال از کار او گشایش ایجاد کند.) 📚 منبع : مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل , ج 12 , ص 143 ( 🔸️عنوان باب :  بَابُ اِسْتِحْبَابِ تَكْرَارِ اَلتَّوْبَةِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ مِنْ غَيْرِ ذَنْبٍ وَ وُجُوبِهِ مَعَ اَلذَّنْبِ) @taghriraterozaneh
#طی_الارض #محبت_خدا 🔴 آیت الله بهجت می‌فرمود: 🔶️کسی در حرم حضرت رضا علیه السلام برای برآورده شدن حوائجش ختمی گرفت و گویا یکی از حاجاتش درخواست «طی الارض» بوده! 🔶️توفیق زیارت امام رضا علیه السلام را ، در عالم رؤیا و یا مکاشفه ، پیدا می‌کند. به او می‌فرمایند: ❌«هر چه هست، در تقوا است».❌ 🔴روزی به اتفاق یکی از عباد صالح خدا، رفتیم خدمت حضرت آیت الله بهجت. یکی از دوستان از این بنده صالح خدا سؤال کرد: شما «طی الارض» دارید؟ ⁉️ 🔶️در جوابش فرمود: بالاتر از «طی الارض» دارم! پرسید: چیست؟! فرمود: #«محبت_خدا» را دارم که بالاتر از طی الارض است.✔ خاطرات حاج اقای قائمی از ایت الله بهجت 📚نشریه خلق @taghriraterozaneh
🔴#اخلاص_در_عمل 🔺️شهید مطهری: من هشت سال نزد مرحوم آقاي بروجردي ( اعلي الله مقامه ) درس خوانده بودم و حقيقتا به شخص ايشان اعتقاد داشتم . 🔶️در همين كسالت قلبي كه ايشان پيدا كرده بودند كه منتهي به فوت ايشان شد ظاهرا سه چهار روز هم بيشتر طول نكشيد. 🔷️گفتند يك روزي ايشان در همان حال ، خيلي متأثر بود و گفت كه من خيلي ناراحتم از اينكه كاري نكرده‌ام و ميروم . آنهايي كه دور و بري هستند خيال ميكنند در اين مسائل هم تملق گفتن خيلي خوب است. 🔺️[ ميگويند ] اي آقا ، شما چه ميفرماييد ؟ 🔺️شما الحمدلله اينهمه توفيق پيدا كرديد ، 🔺️اينهمه خدمتها كه شما كرديد كي [ كرده ] ؟ ! 🔺️اي كاش ما هم مثل شما بوديم . 🔺️شما كه الحمدلله كارهايي كه كرديد خيلي درخشان است . 🔷️ايشان اعتنا نكرد به اين حرفها و در جواب آنها اين جمله را كه حديث است گفت : ❌ " « خلص العمل فان الناقد بصير بصير» " ( ۱ ) يعني عمل را خالص بگردان كه آن كه نقد ميكند، و عمل را در محك ميگذارد ، او خيلي آگاه و بيناست . 📚 ۱. بحار ، ج / ۱۳ ص ۴۳۱ [ با اندكي اختلاف ] . 📚کتاب معاد . شهید مطهری @taghriraterozaneh
🔶️در زمان های قدیم یکی از طلاب دینی از دنیا می‌رود، بعد از وفاتش یکی از دوستانش او را در رویایی میبیند، از او درباره اوضاع و احوال پس از مرگ و سوال وجواب‌های آن سوال می‌کند. 🔶️او در جواب می‌گوید : در این عالم از همه چیز سوال می‌شود 🔷️در دنیا که بودم روزی که هوا آفتابی بود گفتم ؛ امروز چقدر هوا خوب است! . من هنوز مشغول پاسخ دادن به این سوال هستم که چرا گفتی چقدر هوا خوب است ؟ مگر ما هوای بد هم داریم ؟! مگر هوایی که بارانی باشد بد است ؟! مگر هوایی که برفی باشد بد است ؟! مگر هوای گرم تابستان یا سرد زمستان بد است؟! ❌باید در نسبت دادن این خوب و بد دقت بیشتری داشت. 🔶️🔺️مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻭﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺩم، ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﺎﻣﻮﺭﻳﺖ (ﻭ ﺿﺒﻂ ﺁﻥ) ﺍﺳﺖ! ( ق _١٨) ▫بیانات ️استاد ادیبی (زید عزه) @taghriraterozaneh
🔴#توبه_و_استغفار از دیدگاه #آیت‌الله_بهجت قدس‌سره 🔶 #️توبه و #فرج_امام_عصر سلام‌الله‌علیه یکی از برکات بسیار مهم توبه و استغفار، ارتباط یافتن با امام زمان سلام‌الله‌علیه است. 🔘آیینه شو جمال پری‌طلعتان طلب 🔘جاروب کن خانه را سپس میهمان طلب در کلمات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره درباره ارتباط با ولی عصر ارواحنا له الفداء دو مطلب مورد توجه است؛ 🔺️دعا و تضرع برای ظهور امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه 🔺️و آماده‌سازی خود برای یاری آن‌ حضرت. 🔴و هر دو مطلب، نیازمند دوری از گناهان و توبه است. 🔶️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره می‌فرمود: «باید دعا را با شرایط آن کرد و #توبه از گناهان از جمله شرایط دعاست؛ چنان‌که فرموده‌اند: 🔶️«دُعآءُ التائِبِ مُسْتَجابٌ؛ دعای شخصی که توبه کند، اجابت می‌گردد»؛ ❌نه اینکه برای تعجیل فرج دعا کنیم و ❌کارهایمان برای #تبعید (دورکردن) و #تأجیل (به‌تأخیر انداختن) فرج آن حضرت باشد». @taghriraterozaneh
#بصیرت_سیاسی #بینش_تاریخی 🔺️ در طول ۵ قرن اخیر دو تن از پادشاهان، #هویت_ایرانی_شیعی را بهم زده‌اند . 🔸️یکی #نادرشاه_افشار است 🔸️و دیگری #پهلوی_اولِ خبیث 🔺️#نادرشاه_افشار بسیار بلند پرواز بود. او به دنبال یک امپراطوری برای ایران بود. 🔹️بسیاری از این کشور گشایی ها و حمله ها و هجوم ها در افغانستان و هندوستان و داغستان و ... و کشتارها در راستای همین آرزو و هدف بود . و به همان میزان که #چنگیزخان برای ما ایرانی‌ها منفور و نفرت‌انگیز است؛ به همان کیفیت این کشورها از #نادرشاه تنفر دارند. 🔹️چون می‌گویند او #هویت_ملی ما را بهم زده‌است. کما اینکه او داشت #هویت_شیعی را بهم می‌زد . ▫بیانات ️استاد ادیبی (زید عزه) @taghriraterozaneh
🔺️تا زمان ضرب سکه‌ها به نام دوازده امام بود. او خواست برای آنکه پادشاهی خود را گسترش بدهد و مابقی بلاد که نداشتند را به خود متمایل کند و بین آنها اتحاد ایجاد کند تا به مقصود خود برسد . عقب‌نشینی اعتقادی کرد. 🔺️عده‌ایی که از بحث وحشت دارند و بیمناک‌اند به خاطر همین است. ❌ چرا که گمان می‌کنند کسی که می‌گوید تقریب بین مذاهب و وحدت اسلامی؛ یعنی عقب نشینی ایدئولوژیکی، عقب نشینی اعتقادی.❌ کما اینکه این کار را انجام داد، و عقب نشینی کرد . ❌ 🔶️ضرب ۱۲_امامی را تبدیل به ضرب کرد 🔺️خلیفه اول،دوم،سوم و خلیفه چهارم؛ امیرالمومنین . 🔺️یعنی سکه ای که اختلافی نیست و هرجا می‌خواهید پخش کنید پخش کنید. 🔺️از افغانستان تا جنوب افریقا ▫بیانات ️استاد ادیبی (زید عزه) sapp.ir/taghriraterozaneh
#بصیرت_سیاسی #بینش_تاریخی 🔴#پیوست: 🔺️#نادر_شاه در مورد نوشته های روی سکه ها روش دوره #صفوی را در پیش نگرفت. 🔺️او براي جلب رضايت #اهل_سنت و رفع اختلاف بين #شيعه و #سني دستور داد : 🔸️شهادتين و کلمه علي ولي الله و نام دوازده امام را از روي سکه ها حذف نموده 🔹️و کلمه ( #خلدالله_ملکه) را که مورد قبول همه بود در روي بعضي سکه ها نقر نمايد. 🔶️بدین معنا که بر روی سکه نام شهر و تاریخ ضرب آن ذکر می شد و در پشت آن، اشعار و عباراتی که حاکی از اقتدار فرمانروایی وی بود. 🔶️این عبارات بالغ بر هفت نوع بودند این سکه به مناسبت جلوس نادر بر تخت  سلطنت در ایروان ضرب  شد. بر روی این سکه عبارت: ❌ به تاریخ الخیر فیماوقع ❌ که با حروف ابجد به معنی : (به تاریخ 1148) است. و عبارت ❌ضرب ایروان❌ نقش  بسته. در پشت این سکه نیز، شعر  🔘سکه بر زرکرد نام سلطنت را در جهان 🔘 نادر ایران زمین و خسروگیتی ستان و در  پایین آن، عبارت : (ضرب ایروان 1148) حک شده است. @taghriraterozaneh
#مرحوم_آیت‌الله_مشکینی
مرحوم فرمودند: 🔸️در سالهای آغاز طلبگی، روزی در جیبم فقط  داشتم، در خیابان راه می رفتم یکی از طلاب به من رسید و گفت: داری به من قرض بدهی؟ 🔹️با خودم گفتم: اگر این پول را به او بدهم خودم بی پول می مانم ولی دیدم که با این پول کار این بنده خدا را راه می اندازم، خداوند کریم است، انشاءالله من هم بی پول نمی مانم؛ پول را به او دادم. 🔸️چند قدمی که رفتم یکی از همشهری های من، از اهالی مشکین شهر به بنده رسید، با هم سلام و احوال پرسی کردیم، موقع خداحافظی مقداری پول در دست من گذاشت و رفت، 🔹️چون نگاه کردم، دیدم است، از قضا یکی از طلاب به من رسید و از من قرض خواست، این دفعه نیز گفتم خدا کریم است، اکنون که این آقا معطل است باید کار او را راه بیندازم و پول را به او دادم. مدت زیادی نگذشت که یکی دیگر از دوستان خود را دیدم، پس از احوالپرسی موقع خداحافظی، مقداری پول به من دادند، نگاه کردم دیدم است. 🔺️ناگاه یاد این آیه شریفه افتادم «مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا » (سوره انعام، آیه 160) 🔺️یعنی هر کس عمل نیکی انجام دهد ما ده برابر به او پاداش می دهیم، بار اول داشتم چون به یک نیازمندی قرض دادم () خدای کریم رساند و چون را قرض دادم، خداوند کریم در عوض یعنی درست ده برابر رسانید، بعد از آن دعا کردم که یکی پیدا شود، و این را از ما بگیرد که شاید گیرمان بیاید، ولی کسی پیدا نشد و دعای ما هم مستجاب نگردید. 🔘هرکه میخواهد خدایش را کند مدیون خویش 🔘قرض احسن را دهد ، از او بگیرد بیش و بیش 📚آیت الله تهرانی به نقل از @taghriraterozaneh
: 🔴قال ع و ع: 🔵فَاسْأَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي (خطبه ۹۳ و ۱۸۹) 🔺️از من سؤال کنيد پيش از اينکه از ميان شما بروم. 🔰غير از حضرت امير هيچ کس اين کلمه را نگفت و هر کس هم غير از اهل بيت گفته رسوا شده. 🔶️ از علمای عامه روزي در منبر گفت: سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي اين خيلي کلمه ي بزرگي بود. اين کلام علوي است اما دارد يک نفر از علماي عامه اين طور مي گويد. 🔶️يک زني در آنجا حاضر بود که سوال کرد و گفت: ع يک شب از مدينه به مدائن رفت و را غسل و تجهيز و کفن و دفن کرد. ولي در مدينه مرد. سه روز جنازه اش روي خاک بود. ولي براي تشييع جنازه و هيچ چيزش حاضر نشد.؟! 🔻به آن زن گفت: اگر با اجازه ي شوهرت آمدي خدا شوهرت را لعنت کند. اگر بدون اجازه آمدي خدا خودت را لعنت کند. و جوابي پيدا نکرد. 🔶️آن زن پرسيد با اجازه ي به جنگ جمل آمده يا بدون اجازه؟ باز هم جواب پيدا نکرد. ❌اين مطالب را در شرح اين خطبه مطالعه کنيد: 📚شرح خوئي جلد 7 صفحه 69. 📚ابن ابي الحديد جلد 7 صفحه 44. @taghriraterozaneh