هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
دختر علامه طباطبایی:
🔸 زمانی که با پدرمان به حرم حضرت معصومه (س) میرفتیم و سلام میدادیم رو به ما میکرد و میگفت جواب سلام حضرت را شنیدید؟
________________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
@allame1001
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
درکافی از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: شخصى از رسول خدا (ص) پرسيد: #كفاره_گناه_غيبت چيست؟
فرمود: براى آن كس كه غيبتش كردهاى، به تلافى غيبتش #استغفار كن!
📔الميزان،ج 18،ص 483
____________________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
@allame1001
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
✅ حاج آقا در تبریز ارباب بود و در قم مستاجر!
نجمه سادات طباطبایی، دختر مرحوم علامه:
▫️وقتی از تبریز راهی قم شدیم هیچ یک از اسباب و وسایل زندگی را با خود نبردیم. چون آن موقع تودهایها تبریز را اشغال کرده بودند و به هیچ کس اجازهی خروج از شهر را نمیدادند. به خصوص اگر میفهمیدند حاج آقا ارباب هستند، اصلاً اجازهی خارج شدن ما را از تبریز نمیدادند. چون همهی کسانی را که ارباب بودند و اموالی داشتند کشتند و اموالشان را غارت کردند. خاطرم هست مادرم فقط یک قابلمه غذا و شش بشقاب لعابی همراه خودش آورد. به قم که آمدیم یک اتاق آنجا اجاره کردیم و حدود دو سال آنجا بودیم. وسط اتاق جای در داشت که مادرم پردهی سفیدی آنجا زده بود و اتاق را به دو قسمت کرده بود. آن طرف اتاق طلبهها میآمدند و حاج آقا درس میدادند و این طرف اتاق ما بودیم. این قدر ساکت و آرام مینشستیم که صدای نفس کشیدنمان هم درنمیآمد.
▫️بعد از این خانه، حاج آقا در آن دست کوچه، خانهی مرحوم فیض را اجاره کرد که خانهای بسیار قدیمی بود. چند سالی در این خانه بودیم و من در همین خانه با آقای قدوسی ازدواج کردم. بعد از آن حاج آقا چند خانهی دیگر عوض کردند که همه اجارهای بودند. تا اینکه زمینی را در خیابان 21 صفائیه خریدند و خودشان طرح و نقشهاش را کشیدند و آن را ساختند و تا پایان عمر در همان منزل سکونت داشتند.
____________________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
موسوی همدانی، مترجم المیزان:
هيچ به ياد ندارم در طول بيست و چند سال معاشرتم با علامه طباطبايي براي هر طلبه اي که وارد مي شد؛ تمام قامت بلند نشوند!
___________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
✅روش برخورد علامه با نام راویان حدیث
آیت الله جوادی آملی:
خدا سيدنا الأستاد مرحوم علامه طباطبايي را غريق رحمت کند! بعد از اينکه آن بحثهاي عقلي ايشان تمام شد چند جلد بحار را تدريس کردند که ما اين چند جلد بحار را خدمت ايشان درس خوانديم و اصراري هم داشتند که اين روايتها را هر چند بعضي از اين راويها ضعيف بودند اينها را بخوانند با اينکه مستحضريد روايتهايي که در اين زمينه سند آنها ضعيف باشد، نام بردن از اينها، حالا براي چيست؟ ميفرمود نخير، اينها بزرگانياند که به وسيله اينها، کلمات نوراني اهل بيت به ما رسيده است ما بايد نام اينها را ببريم؛ حالا يک وقت است که «محمد بن مسلم» است و «زرارة بن أعين» است اسم اينها را بردن با برکت همراه است. بعضي از راوياناند که شناخته شده نيستند، نه اينکه حالا ضعيفاند حتماً اصرار داشتند که روايت را ما بخوانيم ميفرمودند که به وسيله اينها اين کلمات نوراني به ما رسيده است؛ به هر حال اين هم يک نگاه است ...
همهمان قرآن را ميبوسيم حرفي در آن اما مثلاً نهج البلاغه بخواهيم به دست کسي بدهيم ببوسيم و بدهيم، اين کمتر است رسم نيست. کتاب وسائل را به ديگري بخواهيم بدهيم، ببوسيم و بدهيم اين جور که نيست. اما قرآن را ميبوسيم ميدهيم يک کسي قرآن را به ما داد ميبوسيم ميگيريم؛ ولي سيدنا الأستاد من ديدم که اين نهج البلاغه را که خدمت ايشان داديم، او بوسيد؛ اين خيلي فرق ميکند، روحاً يک کسي به روايت دل بسته باشد احترام کند، باور دارد که عترت قرآن ناطقاند همين کار را ميکند.
📚 درس تفسیر، مورخهی: ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
____________________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
✅ عهد چهل ساله علامه طباطبایی(ره)
حجت الاسلام محمد فاضل (تبریزی) نقل میکند: جناب آقای شربیانی، روزی علامه را به خانه خود (در تبریز) دعوت کرد و چند نفر را هم برای زیارت و استفاده از سفرة معارف ایشان به منزل خود خواند؛ از جمله بنده را. آن شب علامه(ره) به من فرمود: بنده سی سال پیش، استخر شاگلی (محلی با صفا و خرم در تبریز) را دیدهام.» سپس با ملاطفت و مزاح ادامه داد: اگر مزاحم خواب آقایان نباشم، میخواهم فردا بین الطلوعین به آنجا بروم. عرض کردم: صبح خدمتتان خواهم بود.
فردای آن شب، با اتومبیلم ایشان را به استخر شاگُلی میبردم که دیدم ایشان در ماشین، قرآنی از جیبِ خود درآورده و به بنده فرمود: من عهد دارم که هر روز یک جزء از قرآن را بخوانم و الآن چهل سال است که این کار را انجام میدهم. دیشب شما علما مزاحم شدید، نتوانستم بخوانم و اکنون قضا میکنم! هر ماه یک ختم قرآن تمام میشود و باز از ابتدای آن شروع میکنم و هر بار میبینم که انگار اصلاً این قرآن، آن قرآن پیشین نیست! از بس مطالب تازهای از آن میفهمم! از خدا میخواهم به بنده عمر بسیاری دهد تا بسیار قرآن بخوانم و از لطایف آن بهره ببرم. نمیدانید من چه اندازه از قرآن لذت میبرم و استفاده میکنم!
________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
✅ ناز خریدن علامه برای نماز صبح بچهها
حجتالاسلام نوقیان:
▫️خدا رحمت کند علامه طباطبایی را؛ دخترشان میگفت: پدر ما برای نماز صبح به مادر ما گفته بود: «نماز صبح بیدارکردن بچه ها با من!». کارش این بود که میآمد بالای سر ما با ناز و نوازش و محبت و بوسیدن، آنقدر ناز ما را میکشید، مگر خسته میشد؟ مگر لحنش عوض میشد؟ مگر تند میشد؟ تا ما بلند شویم و نمازمان را بخوانیم.
▫️آنوقت ما میگیم: حاج آقا! ما سر بچه شانس نیاوردیم. چطور؟ من میروم نماز صبح بیدارش کنم ، بیدار نمیشود. چه جوری بیدارش میکنی؟ اول میگم احمدآقا بلند شو نمازه! بلند نمیشه. دفعه بعد میگم هوی احمدآقا! یک دفعه از خواب میپره، میگه چی شد؟ میگم نمازه نماز! میگه: خب چیز مهمی نیست! دوباره میخوابد.
▫️هیچ فقیهی فتوا نمیدهد که شما به زور بچه را بلند بکنی. وظیفه دارم شب بچه میخواهد بخوابد از او بپرسم: دخترم! پسرم! اجازه میدی صبح برای نماز صبح بلندت کنم؟ حیف است، چون قیمتیترین نماز، نماز صبح است، نگاه نکن دو رکعت است، چون خواندنش سخت است خدا ثواب بیشتری بهش داده. بچه هم میگه باشه بابا.
____________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
✅علامه و اثبات بیشتر بودن ارث زن از مرد با ریاضیات
آیت الله سبحانی:
اینکه معروف است سهمیهی زن در ارث همیشه کمتر از مرد است کلام صحیحی نیست. ارث زن گاه کمتر است و گاه این دو مساویاند و گاه ارث زن از مرد بیشتر میباشد.
1️⃣ گاه ارث زن کمتر است کما اینکه خداوند میفرماید: ﴿يُوصيكُمُ اللَّهُ في أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ﴾[2] اگر پدر انسان از دنیا رود، دختر یک سهم و پسر دو سهم ارث می برد.
2️⃣ گاه سهم هر دو یکی است و آن، جایی است که پسر از دنیا برود و پدر و مادر او زنده باشند که هر کدام سدس (یک ششم) ارث می برند. ﴿وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ﴾[3]
3️⃣ گاه سهم زن بیشتر است و آن جایی است که زن بمیرد و شوهر و یک دختر داشته باشد. شوهر در این صورت یک چهارم می برد: ﴿فَإِنْ كانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْن﴾[4]
همچنین زن وقتی ارثیه را به ارث می برد آن را مصرف نمیکند و می تواند ذخیره کند ولی مرد آن را در ادارهی خانواده و واجب النفقههای خود به مصرف میرساند.
مرحوم علامه طباطبایی در المیزان در محاسبهای ریاضی ثابت کرده است که زن بیش از مرد ارث میبرد.
📚 آیت الله سبحانی، درس تفسیر، مورخه 94/04/22
____________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
🌀 یکی از نیازهای مهم ما نیاز به اسوه است
🌀 خیلی از حرفها با رفتار منتقل میشود نه با گفتار
🌀 کسی که مدیر میشود، باید خودش را الگوی دیگران بداند
💠 بیتو بهسر نمیشود(ج۱۱)
🔹 دربارۀ اینکه «چرا به امام نیاز داریم؟» دلایلی ذکر شد. یکی دیگر از دلایل نیاز ما به امام، «نیاز به اسوه» است. البته نیاز به اسوه هم میتواند ذیل همان نیاز به تعلیم و هدایتگری قرار گیرد(که قبلاً بیان شد) اما اسوهبودن، در واقع غیر از تعلیمِ صرف است، شاید بتوان گفت که اسوه بودن، تعلیم و هدایتگری در مقام رفتار است.
🔹 چرا ما به اسوه نیاز داریم؟ برای اینکه خیلی از حرفها را به زبان نمیشود گفت اما با رفتار میشود منتقل کرد، امامصادق(ع) فرمودند: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُم» به غیر از زبان خودتان، مردم را دعوت کنید.
🔹 چرا فیلمهای نمایشی و سینمایی و سریالها تأثیرگذارتر هستند؟ بهدلیل اینکه یک رفتار را نشان میدهند. همهچیز با گفتار قابل انتقال نیست.
🔹 اسوهها، شدنیبودنِ خیلی از رفتارهای خوب را برای مردم جا میاندازند؛ یعنی کارهایی که خیلیها ممکن است آن را «نشدنی» تلقی کنند. مثلاً ما اگر دفاع مقدس را پشت سر نگذاشته بودیم و حماسۀ شهدا را ندیده بودیم، باورِ اینکه «یک ملت میتواند در مقابل یک جهان مقاومت کند!» خیلی سخت بود.
🔹 بحث اسوهبودن صرفاً مربوط به امامان معصوم نیست، هر کسی که در جامعه، مدیر میشود باید الگو باشد. علی(ع) به محمدبنابیبکر میفرماید: حالا که والی شدهای نفس خودت را برای مسلمین، اسوه قرار بده؛ مردم وقتی به تو نگاه میکنند، تو را بهعنوان اسوه بپذیرند «اجْعَلْ نَفْسَكَ أُسْوَةً لِقَرِيبِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَعِيدِهِم»
🔹 أمیرالمؤمنین(ع) میفرماید: مردم بیشتر شبیه به امراء و مدیران جامعه هستند تا شبیه به پدر و مادرهای خودشان. (تحفالعقول/۲۰۸) حالا ببینید یک مدیر چقدر باید مواظب رفتار و گفتار خودش باشد؟
👤علیرضا پناهیان
🚩حرم امام رضا - ۹۹.۰۲.۱۷
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان البرز
☘
◾️💠 آیین ختم قرآن کریم به مناسبت ارتحال اسوه اخلاق ، استاد فرزانه حوزه و دانشگاه ابو الشهید حاج مهدی دشیری (رضوان الله تعالی علیه) و اهدای ثواب تلاوت نور به روح پرفتوح حضرت استاد .
▪️جهت شرکت در ختم قرآن نام و نام خانوادگی خود را به شماره 09108442419 پیامک فرمایید.
🔻اسامی شرکت کنندگان (با ذکر مقدار تلاوت از قرآن کریم):
1- حجت الاسلام خوئینی (جزء یکم، دوم و سوم)
2- حجت الاسلام عبدی (جزء چهارم، پنجم و ششم )
3
4
...
یاد آوری :
1. لطفا در صورت امکان از این طرح در گروه ها و کانال های دیگر استفاده نمایید و خود ختم های دیگری از قرآن را جهت هدیه به روح حضرت استاد مدیریت بفرمایید
2. مراسم تشییع جنازه و نماز بر پیکر شریف ان شاءالله فردا (هفت تیر ) ساعت 10 صبح
☘
هدایت شده از فِکرَت
🔻چگونه بچهای تربیت کنیم که مورد اعتماد دیگران باشد؟
🔻 مادران چطور میتوانند کمکم تبعیض را از جامعه حذف کنند؟
🔸حضرت امام(ره) میفرمایند: بچه بیشترین تأثیر را از مادر میگیرد. و هیچ کسی به اندازۀ مادر در تربیت بچه موثر نیست. تأثیر مادر از مدرسه و جامعه و صدا و سیما بیشتر است. بعد میفرمایند دلیل این تأثیر منحصر به فرد، محبت منحصر به فردی است که بچه به مادر دارد و این محبت را به هیچکس دیگری ندارد. لذا بچه ناخودآگاه تمام رفتارهای مادر را به دقت زیر نظر دارد و آنها را به عنوان یک الگو به خاطر میسپارد و تقلید میکند. لذا مادرانی که تربیت فرزندشان برایشان مهم است، باید به طور مضاعف در رفتارشان دقت کنند.
🔸مثلاً اگر مادری بخواهد بچهای تربیت کند که فردا یک آدم قابل اعتماد و اتکا باشد، یک مدیر موفق یا یک قاضی عادل باشد، اگر این مادر بین مهمان فقیر و پولدار فرق بگذارد، این بچه بیعدالتی و تبعیض را یاد میگیرد. مثلاً وقتی یک مهمان فقیر داشت، مامان توی آشپزخانه به بچه بگوید: «اینها هر دفعه مزاحم میشوند، همین که هست را ببر جلوشون بگذار»، اما وقتی مهمان ثروتمندی داشت، بگوید «پیش اینها آبرو داریم، آدمهای مهمی هستند، بیا یک چیز درست حسابی براشون ببریم» بچه اینها را یاد میگیرد، تبعیض و بیعدالتی را یاد میگیرد و بنا به فرمایش حضرت امام(ره): «انسان تا آخر! به همان تربیت بچگى و کوچکى که شده است تا آخر به همان تربیت باقى مىماند؛ مگر یک عوامل بسیار قوى باشد که او را برگرداند»
🔸لذا اغلب، ویژگیهای شخصیتی خوب و بد بچهها-در هر سنی! که باشند- بازتاب ویژگیهای مادرانشان است. اگر این فهم در جامعهای فراگیر شود، مادرها حداقل 2دلیل، 2انگیزه و 2کمک اضافهتر برای دقت بیشتر در رفتارهایشان دارند که غیر مادرها ندارند. و حتی مادرانی که بچۀ زیر 7سال و 14سال ندارند، تقریباً از این 2کمک برای رشد معنوی محرومند.
👤 علیرضا پناهیان
#تربیت_فرزند
🆔 @doroos12
🌷 ۷ تیر، سالروز شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و ۷۲ تن یاران انقلاب گرامی باد.
📱sapp.ir/masjed_tarazz
https://chat.whatsapp.com/C6g5WdwvXoM0zDvT38KTXm