eitaa logo
معاونت تهذیب و فرهنگی مدرسه علمیه امام صادق*ع* کرج
326 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
988 ویدیو
84 فایل
✅ کانال رسمی معاونت تهذیب و فرهنگی مدرسه علمیه امام صادق "علیه السلام" کرج
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از 💎 عقیق واعظین 💎
✅چه کسی زرنگ است ✍امام صادق علیه السلام: به خوبی نماز بخوانید، و براى آخرت خود كار كنيد، و آنچه را كه به سود شماست انتخاب کنید. گاهى مَردى پيدا مى‌شود كه در امور دنيا، باهوش و زيرك است و دیگران درباره او می‌گویند: [فلانى چقدر زيرك است!] ولی در حقیقت، زرنگ و زيرك، آن كسى است كه در كار آخرت زيرك باشد. 📚امالی شیخ مفید - مجلس ۲۳ 💌 @aali_rafiei |استاد عالی و رفیعی
هدایت شده از 💎 عقیق واعظین 💎
🌸🍃🌸🍃 استاد فاطمی‌نیا از شهید ثانی نقل می‌کند: روزی مردی با کاروان حجاج به سمت مکه حرکت می‌کرد. از دور هر گله‌ای می‌دیدند، متوقف می‌شدند و رییس کاروان، شیپوری داشت می‌نواخت تا چوپان گله را خبر کند تا کاروان را از خطر سگ گله در امان نگه دارد. وقتی چنین صحنه‌ای را دید، زار اشک ریخت. پرسیدند چرا؟ گفت: چهل سال است نماز می‌خوانم و اعوذبالله من الشیطان الرجیم می‌گویم. وقتی چوپان بی‌سوادی را صدا می‌کنیم، سگ گله رام می‌شود و از خطر دور می‌شویم. در این چهل سال چرا با شناخت و معرفت، به خدا از شر شیطان پناه نبردم؟ چوپان بی‌سوادی وقتی به او از شر و آسیب گله پناه بردیم ما را پناه داد، می‌شود خدای به آن بزرگی با اخلاص و نیت پاک به او از شر شیطان پناهنده شویم و او ما را پناه ندهد و در آغوش رحمت خود نگیرد؟؟؟ 💌 @aali_rafiei | استاد عالی و رفیعی
از امام صادق(ع) چنین نقل شده است: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا رَأَيْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْيَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِينِكُمْ فَإِنَّ كُلَّ مُحِبٍّ لِشَيْ‌‌ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبَّ وَ قَالَ ص أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْيَا فَيَصُدَّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبَّتِي فَإِنَّ أُولَئِكَ قُطَّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِم».[1] خطاب به مردمی است که می‌خواهند دین‌شان را از یک عالمی اخذ کنند، به اصطلاح ما قرینه‌ی مناسبت حکم و موضوع در اینجا می‌گوید مراد از عالِم یعنی عالم دینی و نه هر عالم و هر کسی که در رشته های علمی دیگر متخصص است. می‌فرماید اگر دیدید آن کسی که عالم دینی است محبّ دنیا است «فاتهموه علی دینکم» او را متهم کنید بر دین خودتان. گاهی اوقات برخی این جار و مجرور را ذکر نمی‌کنند و می‌گویند اگر دیدید یک عالمی محبّ دنیاست و دنیاطلب است او را متهم کنید، اینکه درست نیست! به چه چیز متهم کنیم؟‌ معنا ندارد که شارع بفرماید اگر دیدید یک عالمی محب دنیاست او را به هر نوع اتهامی متهم کنید، خصوصیّت در این جار و مجرور است «فاتهموه علی دینکم» یعنی بر دین خودتان او را متهم بدانید، یعنی اگر مطلبی را به عنوان دین بیان کرد از او نپذیرید، شبیه آنچه که در باب شهادت گفته می‌شود که اگر یک کسی بخواهد بر برادر یا پدرش شهادت بدهد این متهم است و یکی از شرایط شاهد این است که متهم نباشد، یعنی ممکن است چون پدر یا برادر هست به نفع او شهادت بدهد لذا او چون متهم است شهادتش قبول نمی‌شود. آن وقت عالمی که محبّ دنیاست «فاتهموه علی دینکم» او را بر دین خودتان متهم بشمارید، یعنی آنچه را که بیان می‌کند قبول نکنید که به عنوان دین برای شما بیان می‌کند. بعد می‌فرماید: «فَإِنّ كُلّ مُحِبّ‌‌ٍ لِشَيْ‌‌ءٍ يَحُوطُ مَا أَحَبّ» حضرت تعلیل هم آورده، این احاطه به آنچه که دوست می‌دارد دارد، یعنی دغدغه‌ی او همان محبوبش است، اگر محبوب انسان خدا باشد، دغدغه‌ی انسان خداست. اگر محبوب انسان دنیا شد دغدغه‌ی انسان هم می‌شود دنیا. و بعد در دنباله می‌فرماید «أَوْحَى اللّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع)» خدای تبارک و تعالی به داود وحی فرستاد «لَا تَجْعَلْ بَيْنِي وَ بَيْنَكَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدّنْيَا» به داود فرمود بین من و خودت یک عالمی که مفتون به دنیاست قرار نده، عالمی که محب دنیاست، حالا مفتون را گاهی اوقات به معنای دیوانه هم در کتب لغت معنا می‌کنند، کسی که حبّش زیاد بشود نسبت به آن محبوبش دیوانه می‌شود، خدا به داود فرمود «لا تجعل بینی و بینک عالماً مفتوناً بالدنیا فَيَصُدّكَ عَنْ طَرِيقِ مَحَبّتِي» او جلوی محبّت من نسبت به تو را می‌گیرد. ما گاهی اوقات فکر می‌کنیم اگر یک عالمی محبّ دنیا شد این فقط یک ضرری برای خودش دارد، در آن عبارت بالا بر مردم لازم است که او را بر دین‌شان متهم کنند و متهم بدانند، در اینجا می‌فرماید این عالم جلوی محبّت من را می‌گیرد، سدّ از محبّت من می‌کند یعنی اگر مردم رابط بین خودشان و خدا را یک عالمی که محبّ دنیاست و مفتون به دنیاست قرار دادند حبّ خدا نسبت به مردم دیگر هم کم می‌شود. آن وقت این تعبیر را دارد «فَإِنّ أُولَئِكَ قُطّاعُ طَرِيقِ عِبَادِيَ الْمُرِيدِينَ» عالم محبّ دنیا قاطع الطریق است، راهزن است، نمی‌گذارد آن عبادی که مُرید خدا هستند به خدا برسند مثل یک راهزن که جلوی کاروان را می‌گیرد عالم محبّ دنیا هم همینطور است، آن وقت فرمود «إِنّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِي عَنْ قُلُوبِهِمْ» کمتر چیزی که من از این عالم محبّ دنیا دارم این است که حلاوت مناجات را از اینها می‌گیرم. این هم یک علامتش است، اگر انسان بخواهد ببیند حب دنیا دارد یا نه؟ ببیند آیا این عباداتی که دارد برایش حلاوت دارد یا نه؟ حلاوت به معنای عدم الکراهه نیست، یک کسی ممکن است عادت کرده و نماز می‌خواند و برایش عادی شده و کراهت ندارد و سختش نیست، این معنای حلاوت نیست! بلکه به این معناست که واقعاً انسان از تک تک حروف عبادتش لذّت ببرد، باء بسم الله را که می‌گوید تمام وجودش را عشق به خدا و شوق و لذّت مناجات و لذت ملاقات با خدا فرا بگیرد این می‌شود حلاوت، آن وقت می‌فرماید کسی که محبّ دنیاست حلاوت مناجات را از او می‌گیرند.
هدایت شده از عرفان و معنویت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸موضوع: با غیر زبانت، هدایت کن. 🔹مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی 💐 @nedaye_tahzib
هدایت شده از 💎 عقیق واعظین 💎
13.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺سخنرانی تصویری 🔻 ✅ "حاج آقا عالی" تاثیر رفتار دینی در تربیت فرزندان ✨ #رفتار_دینی #تربیت_فرزندان #خانواده #اخلاق ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال استاد عالی و رفیعی: @aali_rafiei🍁
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
🌹امیرالمؤمنین عليه السلام: اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: 🔹قانع بودن به نادانى 🔸آزمندى به دنيا 🔹بخل ورزى به زيادى 🔸رياكارى در عمل 🔹و خودرأی بودن لَولا خَمسُ خِصالٍ لَصارَ النّاسُ كُلُّهُم صالِحينَ: أوَّلُهَا القَناعَةُ بِالجَهلِ، وَالحِرصُ عَلَى الدُّنيا، وَالشُّحُّ بِالفَضلِ، وَالرِّياءُ فِي العَمَلِ، وَالإِعجابُ بِالرَّأيِ المواعظ العدديّة، صفحه 263 ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
□درکافی از امام صادق (علیه السلام) روايت كرده كه فرمود: شخصى از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) پرسيد: چيست؟ □فرمود: براى آن كس كه غيبتش كرده‏ اى، به تلافى غيبتش كن! □الميزان،ج ۱۸،ص ۴۸۳□ @mohamad_hosein_tabatabaei
□با توجه به سوال برخی از کاربران درباره موضع علامه طباطبایی (ره) نسبت به اندیشه و آراء دکتر شریعتی، برآن شدیم تا نظر صریح مرحوم علامه را منتشر کنیم. : بسمه تعالی دهم ذی الحجه ۱۳۹۷ حضرت مبارک استادناالاکرم حضرت آیةالله مدظله العالی فضلا و محصلین حوزه های علمیه پیوسته خود را مدیون افکار و آثار گرانقدر آن استاد معظم میدانند و نظر حضرتعالی را در مسائل و معارف اسلامی قاطع می‌شمارند. اخیرا از حضرتعالی درباره نوشته های فقید پرسش شده، مرقوم فرموده اید: " مطالب ایشان نوعاً اشتباه است" نظر بر اینکه این جمله دو گونه تفسیر می‌شود، خواهشمند است توضیح بفرمایید که آیا مقصود این است که ایشان گرایش انحرافی داشته و یا صرفاً مقصود آنکه اشتباهاتی داشته است و نظر به سوء نیت و یا گرایش انحرافی نیست؛ خصوصاً با توجه به این که ایشان قبل از مسافرت اخیرش، به بعضی از دوستان نزدیک خود وکالت تام برای اصلاح و رفع اشتباه کتاب هایش داده است و طبق اطلاع موثق چندروز قبل از فوتشان به دوستانشان در اروپا گفته است که تا یک سال کاری جز اصلاح نوشته جاتم ندارم، به هرحال مستدعی است، نظر مبارک را درباره جمله ای که مرقوم فرموده اید، توضیح دهید! والسلام علیکم ، ادام الله ظلکم : بسمه تعالی □نظر این جانب تنها به اشتباه بودن مطالبی است که مربوط به و که در کتاب‌های ایشان به چشم می‌خورد و به چیز دیگر نظری ندارم. □نظر من معطوف به سخن است، نه صاحب سخن و هرگز راضی نیستم با استناد به سخن و نوشته من به کسی و بشود و آنچه نوشته ام، پاسخ یکی از نامه هایی است که روزانه به وسیله پست می‌رسد و پاسخ می‌دهم، حتی شناسایی سابقی نسبت به سوال کننده نداشته و ندارم. □و این که نوشته اید خود ایشان اخیراً متوجه اشتباهات خود شده و به بعضی از دوستانش وکالت داده بود که آنها را اصلاح کنند، موجب مسرت شد. امیدوارم این کار به دست افراد ذی صلاحیت انجام یابد. □○کتاب سیر و سلوک سبز ص ۱۴۶ - انتشارات بوستان کتاب، به کوشش سید هادی خسروشاهی حفظه الله○□ @mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کانال اَحکام شرعی
1_213930884.m4a
زمان: حجم: 2.42M
👇👇 ⭕️ چرا انسان باید وقتی که غسل به گردنش هست، نمازها را قضا کند اما روزه ها را نه❓ 🔵 جواب: صوت حجت الاسلام والمسلمین زاده ☝️☝️ ┏━✨🌹✨🌸✨━┓      🌸@tasvir12🌸 ┗━✨🌸✨🌹✨━┛
💠علی‌بن‌ محمد در صدر اسناد کافی 🔹«علی‌بن‌ محمد» نامی پرتکرار در صدر اسانيد کافی است. با احتساب ضمیرها، سندهای تعلیقی و تفکیک سندهای تحویلی، در صدر سند ۵۳۵ روایت از روایات کافی، «علی‌بن‌ محمد» به صورت مطلق وارد شده است؛ در ۱۰۷ سند، به صورت«علی‌بن‌ محمدبن بندار»آمده است؛در ۳۸ سند به صورت «علی‌بن‌ محمدبن عبدالله»، در ۲ مورد به صورت «علی‌بن‌ محمدبن عبدالله القمی» و در یک مورد به صورت«علی‌بن‌ محمد الکلینی»[علان الکلینی]ذکر شده است. 🔸علی‌بن‌ محمدبن بندار و علی‌بن‌ محمدبن عبدالله و علی‌بن‌ محمدبن عبدالله القمی،هر سه نام نوه دختری «احمدبن محمدبن خالد برقی»می‌باشد که در پاره‌ای از اسناد از او با نام «علی‌بن‌ محمدبن ابی القاسم» نیز تعبیر شده است. «ابی القاسم» کنیه «عبدالله بن عمران»، جدّ «علی‌بن‌ محمد»است و «بندار» نیز لقب «ابوالقاسم» می‌باشد. 🔹نجاشی (رحمة‌الله علیه)علي بن محمدبن أبي القاسم عبد الله بن عمران البرقي را توثیق کرده و همانگونه که بیان شد با علی‌بن‌ محمد بن بندار اتحاد داشته و در نتیجه او نیز توثیق می‌شود. اما علی‌بن‌ محمد علان الکلینی، دایی مرحوم کلینی، در رجال نجاشی با عنوان علي بن محمدبن إبراهيمبن أبان الرازي الكليني ترجمه و توثیق شده است. 🔺اما مراد از علی‌بن‌ محمد واقع در صدر اسناد کافی کیست؟ دو دیدگاه در این باره وجود دارد: 1️⃣دیدگاه اول: تعین علی بن محمد در علی بن محمد بن بندار 2️⃣دیدگاه دوم: تعین علی بن محمد، غیر از دو مورد، در علی بن محمد علان الکلینی 👈بررسی دو قول: https://bit.ly/2YHmaO4 @rejal_shobeiri
🔹من تابع حجت شرعی‌ام 🔻بنده اعلام کرده‌ام و حالا هم به شما برادران عزیز دارم عرض می‌کنم من تابع حجت شرعی‌ام. یک روزی بود بنده در مسجد کرامت مشهد نماز می‌خواندم، منبر می‌رفتم، سخنرانی می‌کردم بعد از نماز، منبر یعنی نمی‌رفتم می‌ایستادم صحبت می‌کردم. چشمم به این جمعیت که می‌افتاد آن جمعیت در مساجد مشهد نظیر نداشت، یعنی مسجد پدر خودم که پنجاه سال بود نماز می‌خواند بعد از نماز ایشان می‌آمدند برای مثلاً فرض کنید که صحبت من بود گوش کنند یا نماز ما و آن اجتماع مسجد ما ده برابرِ مثلاً اجتماع مساجد معروف و معتبر مشهد بود، تمام این مساجدی که بود مشهد، بدون استثناء. یک اجتماع عظیمی از در و دیوار، واقعاً از در و دیوار جمعیت همین‌طور می‌چسبیدند که بیایند نماز و بیایند گوش کنند آن حرفهای ما را. من چشمم که می‌افتاد به این جمعیت گاهی اوقات تنم می‌لرزید، می‌گفتم پروردگارا! من در قیامت چطور جواب این‌ها را بدهم؟ این همه مسجد خالی شد تو مشهد که مسجد ما پر شد. آخر من چطور جواب این‌ها را بدهم؟ واقعاً تنم می‌لرزید. بار‌ها با خودم فکر می‌کردم در آن وقت که از این کارهائی که دارم می‌کنم، نماز می‌خواندم و تفسیر می‌گفتم و حدیث روی تخته می‌نوشتم و از این کارهائی که آن وقت‌ها جدید بود، نو بود اینکار‌ها، جاذبه داشت، می‌گفتم بیایم کنار، منصرف بشوم و اینکار‌ها را نکنم که این جمعیت یک خرده‌ای، بعد فکر می‌کردم که خب آن نهیب تکلیف وظیفه و این‌ها که آیا مثلاً جایز هست جایز نیست. خب منی که تنم از فرضاً چند هزار آدم می‌لرزیده، آن روز، حالا چند میلیون آدم را رو دوش من سوار کردند و بنده باید این‌ها را از این پل صراط عبور بدهم مگر می‌شود این کار. مگر بنده حاضرم بدون احراز تکلیف شرعی کاری بکنم والله حاضر نیستم و نخواهم کرد. آن چیزی را که احراز کردم آن را عمل می‌کنم ولو تمام عالم با او مخالف باشند. آنی را که احراز کردم که خلاف است عمل نمی‌کنم ولو تمام عالم بر طبق او بیایند بگویند که اینکار باید انجام بگیرد. 🔸دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با واحد روحانیت حزب جمهوری اسلامی ۶۴/۰۶/۲۱ @t_manzome_f_r مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری