هدایت شده از مباحثات
⚡ نکتهی مغفول ماجرای سیدحسن آقامیری
✏ یادداشت وارده
🔹 مناظره و به عبارتی گفتوگوی طلبگی استاد محترم دکتر رفیعی و جناب سیدحسن آقامیری انعکاس زیادی در فضای مجازی داشت. در بخش زیادی از این واکنشها نویسندگان فارغ از آنکه منتقد یا حامی یکی از طرفین باشند، اصل برگزاری آن را برای جامعه بسیار سودمند دانستهاند. در این یادداشت به نکتهای که کمتر مورد توجه رسانهها و طلاب در روزهای گذشته قرارگرفتهاست میپردازیم.
🔹 آقای سیدحسن آقامیری در بازهی سه ساله و با بهرهگیری از رسانههای نوین و شبکههای اجتماعی مورد توجه جدی جامعه قرار گرفت. گذشته از اینکه وی توانمندی قابل تحسینی در بهرهگیری از این رسانهها داشتهاست باید دید چه بستری در جامعه به وجود آمدهاست که قرائت همیشگی از دینداری را کنار گذاشته و به دنبال سبک جدیدی از پایبندی به دین است.
🔹 آنگونه که از سخنان سیدحسن آقامیری برمیآید و بیشتر مورد انتقاد واقع شدهاست بحث «تبلور رحمت و غضب» الهی است. اینکه بخشایش خدای رحمان شامل چه کسانی است و این بخشندگی در رعایت حدود شرعی بندگان چقدر موثر است.
🔹 اگر به سبک دینداری در کف جامعه توجه کنیم در دو دههی اخیر عملا «سبک زندگی دینی» دچار تحولی جدی شدهاست. بخش قابل توجهی از جامعه تمایل دارند دین را در کنار سبک جدید زندگی و تعاملات خود داشته باشند و این دین هیچگاه مزاحم آنان نباشد. این بخش از جامعه که منحصر در جوانان نبوده و بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را هم تشکیل میدهد خود را دیندار اما با سبک نوین میدانند. برای نمونه بحث رعایت حجاب و حدود شرعی بین محرم و نامحرم را کاملا نسبی میدانند. تقید به واجبات شرعی را هم به میزان علاقهی خود لازم و واجب میدانند.
🔹 سیدحسن آقامیری دقیقا در چنین بستری مخاطب خود را انتخاب کرد و سخنان خود را مطابق با نیاز این مخاطب بیان کرد. اگرچه نمیتوان در خصوص نیت آقامیری یا اهداف او قضاوت نمود اما به جرات میتوان گفت خود او نیز بخاطر همین سلیقه مخاطب مورد توجه قرار گرفت. روحانی خوب آن است که سلیقه و مذاق مردم را محترم شمارد و مطابق با آن معارف دینی را بیان کند!
🔹 حال این سوال جدی مطرح است که با برگزاری مناظره یا دیگر برنامهها حتی اگر اشتباه آقامیری عیان شود و خود او به عملکرد نادرست هم اعتراف کند، آیا تغییری در مذاق این بخش از جامعه روی خواهد داد؟ نتیجهی این مناظره – در عین ضروری بودن آن- تنها تقویت کسانی است که منتقد او بودند و حلقه و صدای این منتقدین در جزیرهی آنان قابل شنیدن و توجه است. مخاطبان آقامیری هیچگاه به نتایج این مناظرهها توجه نمیکنند.
🔹 با این وجود باید از دغدغهمندان بویژه حوزویان پرسید که تکلیف این بخش از جامعه چیست؟ با تغییر در سبک دینداری جامعه باید چه کرد؟ برفرض آنکه آقامیری با قبول شکست کامل، کلیه فعالیتهای خود را متوقف سازد؛ چه تضمینی وجود دارد که دهها نفردیگر در این فضا رشد نکنند؟
آیا نباید به جای محکوم کردن معلولها به دنبال شناخت و فهم علتها برویم؟
@mobahesat
هدایت شده از موسسه انصار المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
امام خمینی(قدّس سرّه)
«لزوم قوّت علمی برای تاثیر اجتماعی»
بايد توجّه داشته باشيد كه اگر بخواهيد «عضو مفيد و مؤثّرى براى اسلام و جامعه باشيد»، «ملّتى را رهبرى كرده به اسلام متوجّه سازيد»، «از اساس اسلام دفاع كنيد»، لازم است پايه فقاهت را تحكيم كرده صاحب نظر باشيد؛ «اگر خداى نخواسته درس نخوانيد حرام است در مدرسه بمانيد.»
📚جهاد اکبر/ صفحه ۲۰
@qabasat
✍پيرزنى در قم با نخريسى خود، خمس وسهم امامش را نزد آيت اللَّه حجّت میآورد،
🔰وقتى میخواست از اتاق بيرون رود عقب عقب میرفت و خيره خيره به آقا نگاه میكرد، آقا دليلش را پرسيد؟
🔰پيرزن گفت: میخواهم خوب قيافه شما را در خاطرم نگهدارم و روز قيامت شما را تحويل خدا بدهم و بگويم:
🔰خدايا! من جان كندم و خمس و سهم امامم را به اين آقا دادم تا از دينم حفاظت كند، حال اگر او در اين راه كم گذاشته او را مؤاخذه كن.
مرحوم آيت اللَّه حجّت خمس را زمين گذاشت و زار زار گريه كرد.😭
📚منبع: خاطرات حجت الاسلام قرائتى،
خمس دادن یعنی در حفظ و تبلیغ دینت احساس مسئولیت کردن وشریک شدن وامر پرودگارت را اطاعت کردن
متولیان خمس مراجع تقلید هستند.
با اجازه مجتهد خود می شود خمس را به سید فقیر ودرامرخیر وساخت مسجد داد
هدایت شده از مدرس مُبَلّغین
« سعید چندانیِ سنّی مذهب، بیماری لاعلاجی داشت. او در شب شهادت حضرت زهرا (س) در مسجد مقدس جمکران بدستان مبارک امام زمان أرواحنا فداه، شفا یافت ؛ سپس شیعه شد ؛ و در نهایت، بدست وهابیت ملعون، مسموم و مضروب شد و در شب 21 رمضان، شب شهادت امیرالمؤمنین (ع)، سال 1375به شهادت رسید. »
#امام_زمان #شفا #سعید_چندانی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
با مَدرس مبلغین دست پر باش👇
🛄 @madrasemobaleqin
هدایت شده از مدرس مُبَلّغین
🔰خلاصه ای از زندگینامه شهید سعید چندانی:
✅سعید متولد 1360، در استان سیستان و بلوچستان، و دارای مذهب سنّی حنفی بود.
در سن 12 سالگی، دچار حادثه ای می شود که به پا و لگنش آسیب شدیدی وارد می شود. موقع معاینات در بیمارستان زاهدان متوجه میشوند که یک غدّه ی بدخیمی در بدن او وجود دارد. او را برای درمان به تهران اعزام میکنند. ولی همه پزشکان از درمان او مأیوس بودند و هیچ امیدی به زنده بودن او نداشتند.
بیماری هر روز پیشرفت می کرد و حال سعید هر روز بدتر می شد.
مادر پر پر شدن و ازدست رفتن فرزندش را جلوی چشمانش می دید و از آنجا که همه قطع امید کرده بودند فقط دست به دامان خدا برد.
صبح تا شب متضرّعانه به درگاه خداوند آمده و خواستار شفا یافتن فرزندش شد. تا اینکه شبی در خواب شخص بزرگواری را می بیند که به ایشان می فرمایند: «پسرتو ببر پیش پسرم تو قم».
مادر سنی مذهب که اطلاع چندانی از زیارتگاه های شیعی ندارد بعد از بیداری پرس و جو میکند که آیا زیارتگاهی در قم داریم؟ میگویند: بله. حرم حضرت معصومه (س). مادرش میگوید: خانم نه! آقا. جواب میدهند: نه کسی نیست. (در ذهن مخاطبان چنین چیزی بود که مادرش حتما دنبال مقبره ای می گردد که کسی آنجا دفن شده است.)
بالاخره بعد از پرس و جوی بسیار مادر را به مسجد مقدس جمکران راهنمایی می کنند و مادر اصرار به رفتن به جمکران می کند.
وقتی به قم رسیدند، مادر سعید، رو به حضرت معصومه (س) میکند و می گوید که: « خانم جان؛ سعید من مریض و بی حاله و همه می گویند داره می میره. من میرم و شفای سعید جان رو میگیرم و میام. »
سعید به علت آسیب لگن توانایی راه رفتن و ایستادن نداشت، بیماری سرطان پیشرفت کرده بود و آنقدر غده های سرطانی زیاد شده بود که شکم ایشان بزرگ شده بود، شیمی درمانی هم منجر به ضعف بیشتر ایشان شده بود.
سعید که بسیار بدحال بود همراه با مادرش با مساعدت خادمان مسجد در غرفه و اتاقکی ساکن می شوند،
ایام فاطمیه بود و شب هنگام سعید بین خواب و بیداری آقایی را می بیند نورانی که از دیوار وارد اتاق می شود، شب دوم آن آقا همراه با یک خانم وارد می شوند و با سعید مشغول صحبت می شوند به زبان عربی و سعید با آنکه عرب زبان نیست ولی با آنها به عربی پاسخ می دهد. مادر سعید می گوید گمان می کردم سعید بدحال است و هذیان می گوید.
شب سوم وقتی سعید در اتاق تنهاست، باز آن مرد نورانی وارد می شود و اینبار به سعید می گوید بلند شو، سعید می گوید با آنکه می دانستم بیمارم و نمی توانم روی پا بایستم ولی بدون هیچ مقاومتی ایستادم، خودم باور نمی کردم، ولی حتی مشکل شکستگی لگن و برآمدگی شکم و... همگی برطرف شده بود.
* لطف و عنایت اهل بیت و عهدی که مادر با خدا بسته بود منجر به شیعه شدن این خانواده شد.
بعد از بررسی های دقیق پزشکان در قم و ملاقات هایی که با علما و مراجع داشتند، به سیستان و بلوچستان بر می گردند. جریان شفا یافتن سعید و شیعه شدن خانواده، باعث شد موجی در آن منطقه پدید بیاید. موجی از حقانیت تشیع در منطقه. و همین باعث شد که این اتفاق، به مذاق وهابیت ملعون خوش نیاید. و منجر به چندین بار سوء قصد به ایشان و خانواده اش شد.
* سعید به خانواده و برخی اطرافیان گفته بود که من مدت کمی میهمان شما هستم و باید بروم، و آقا علی بن موسی الرّضا (ع) فرمودند که بیا که جایگاه تو پیش ماست... »
آری. او خود، قبل از شهادتش، خبر شهادتش و اینکه در کجا آرام می گیرد را به نزدیکانش گفته بود.
پس از مدتی، وهابیت ملعون، این شخص بزرگوار و عنایت شده را مسموم و مضروب کرد، و روح او در شب 21 رمضان سال 1375 به ملکوت اعلا پیوست.
#امام_زمان #شفا #سعید_چندانی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
با مَدرس مبلغین دست پر باش👇
🛄 @madrasemobaleqin
هدایت شده از کانال گزیده ی خبرها
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی رهبر انقلاب این روزها رو پیشبینی کرده بودند؛
نباید به اروپاییها اعتماد کنیم، وعدههای آنها پوچ است، چون با ما دشمنی علنی دارن...
عراقچی که میگفت هنوز از اروپا قطع امید کامل نکردیم کجاست الان!؟
#گزیده_ی_خبرها👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/1752760323C3dffc8e554
@gozideyekhabarha
هدایت شده از 💎 عقیق واعظین 💎
167879906 (7).mp3
3.35M
✅ معلم ملائکه!
❀ سخنرانی کوتاه #استاد_عالی ❀
#اهل_بیت_پیشوای_همه_جانداران
#شاگردی_ملائکه
#عالی
#شرح_زیارت_جامعه_کبیره
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
"کانال رسمی استاد #عالے و #رفیعے"
JOin 🔜 @aali_rafiei ™
هدایت شده از تفسیر تسنیم
💠 آیه #استقامت مرا پیر کرد!
✅ آیت الله جوادی آملی:
🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابنسینا یك رساله ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم.
🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها #متفلسف اند نه #فیلسوف! آن كه می گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن كه می گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن كه نمیتواند ثابت كند بین #عبادت مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص #متفلسف است.
🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است.
🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست.
🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه #حكیم_پرور است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً)
حالا گاهی انسان مضطر می شود و نماز استسقاء هم می خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب میكرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید!
🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ها نازل می شوند، هم باران نازل می شود، هم معارف قرآنی تأمین می شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳]
🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل میكند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی #سوره_هود مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟
🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ماند نه شما برای او می مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این #بازیگری های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ).
🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می كند و بعد می فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می شود آنچه كه پیر كننده است #یاد_معاد است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷]
این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان فرساست، هم آن عامل.
📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰
⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳
✅ @tafsire_tasnim1