eitaa logo
در جستجوی تحول
2.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
908 ویدیو
168 فایل
🔰دکتر محمد روضه سرا ✔محقق و مولف کتاب ✔پژوهشگر تعلیم و تربیت ✔مدرس کشوری سرفصل های تشکیلاتی ✔ پژوهشگر مرکز تربیت اسلامی ✔استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان ✔مدیر مرکز شتاب دهنده ایده های تحولی تعلیم و تربیتی ارتباط با من: @motehavel
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جستجوی کمال در سؤال | دکتر محمود مهر محمدی https://www.chaharsoogh.ir/video/%d8%ac%d8%b3%d8%aa%d8%ac%d9%88%db%8c-%da%a9%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a4%d8%a7%d9%84-%d9%85%d8%ad%d9%85%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%b1%d9%85%d8%ad%d9%85%d8%af%db%8c/ 👌در این فایل تصویری نسبتا کوتاه؛به موضوع کاملا بکر و البته مغفول مانده رویکرد تربیتی پرسش محور پرداخته می شود. 👌توصیه دیدن برای همه آن هایی که به نوعی با کودک و نوجوان سر و کار دارند. ☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆ پیام رسان ایتا http://eitaa.com/tahavole
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم: 👈🏻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد 🔻رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. 🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🏷 |
☀️ نگاهی کوتاه به حیث تکوینی مساله «امامت» در اندیشه علامه طباطبایی 🖊 سید محمد هاشمی 🔰 جایگاه مساله امامت 🔺 امامت در اندیشه علامه طباطبایی قرائت و جایگاه خاصی دارد و با هدایت تکوینی و امری انسان پیوند می¬خورد. به این معنا می¬توان امامت را به نوعی مهم¬ترین عنصر در هدایت انسان به سمت مقصد دانست زیرا امامت در بیان علامه طباطبایی با مساله «ولایت» عجین است. ایشان امام را رساننده عموم انسان¬ها به مرتبه «ولایت» - که کمال نهایی انسان است - می¬داند. البته امام می¬تواند محل جمع مسئولیت¬ها و مقام¬های دیگری مانند حاکمیت، مرجعیت در تبیین معارف دینی و تبلیغ شریعت هم باشد. علامه طباطبایی نیز به این شؤون برای امام اشاره کرده¬است: «بنابر جهاتى كه شمرده شد امامت و پيشوايى دينى در اسلام از سه جهت ممكن است مورد توجه قرار گيرد: از جهت حكومت اسلامى واز جهت بيان معارف و احكام اسلام واز جهت رهبرى و ارشاد حيات معنوى. ولی در اینجا بیشتر به جنبه ملکوتی و امری امامت که هدایت تکوینی است، می¬پردازیم که به عاملیتِ امری قرابت بیشتری دارد.» (شیعه در اسلام، ص 150) 🔰 حقیقت «امامت» و تفاوت آن با «نبوت» 🔺 علامه طباطبایی در ضمن تفسیر آیه 124 سوره بقره و داستان ابتلای حضرت ابراهیم (ع) به مساله امامت و جایگاه آن در هندسه معرفت دینی اشاره می¬کند. ایشان بیان این آیه و سایر آیاتِ قرآن را دالّ بر تفاوت ماهوی حقیقت «امامت» و «نبوت» می¬داند. به نظر ایشان «امامت» همواره در قرآن همراه با نوعی هدایتِ خاص آمده¬است. بر این اسای در قرآن، هدایتِ مربوط به امامت همواره در کنار «امر» الهی قرار دارد که از قبیل ایجادِ تکوینی و مجرد الهی و بدون فرآیندهای مادی است. به همین دلیل این نوع هدایت با آنچه رهاورد نبوت است و به قانون و تشریع و «باید» و «نباید» مربوط می¬شود و هدایت تشریعی نام گرفته متفاوت است. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 271 و الميزان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 304) 🔺ایشان باطنِ رهاورد نبوت – یعنی دین - را ولایت و رسیدن انسان به بالاترین کمال می¬داند که قافله سالار آن امام است. یعنی همانگونه که سازمان هدایت تشریعی و قانونی الهی قائم به نبی است، سازمان هدایت باطنی و مساله ولایت نیز قائم به امام است و از آنجا که ولایت باطن دین و نبوت است، امامت نیز به نوعی باطن و حقیقت حرکت انبیاء است (رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 104 و بررسى هاى اسلامى، ج2 ص203) : «از بيان گذشته، روشن شد كه نبوّت يك واقعيّتى است كه احكام دينى و نواميس خدايى مربوط به زندگى را به‏دست آورده و به مردم مى‏رساند، ولايت واقعيّتى است كه در نتيجه عمل به فرآورده‏هاى نبوّت و نواميس خدايى در انسان به وجود مى‏آيد. به عبارت ديگر، نسبت ميان نبوّت و ولايت، نسبت ظاهر و باطن است و دين كه متاع نبوّت است، ظاهر ولايت، و ولايت باطن نبوّت مى‏باشد.» (شیعه، ص 158) بر این اساس علامه طباطبایی امام را این گونه معرفی می کند: «كسى كه حامل درجات قرب و امير قافله اهل ولايت بوده و رابطه‏ انسانيّت را با اين واقعيّت حفظ مى‏كند، در لسان قرآن،" امام" ناميده مى‏شود." امام" يعنى كسى كه از جانب حق سبحانه، براى پيشروى صراط ولايت، اختيار شده و زمام هدايت معنوى را در دست گرفته، و انوار ولايت كه به قلوب بندگان حق مى‏تابد، اشعّه و خطوط نورى هستند از كانون نورى كه پيش اوست، و موهبت‏هاى معنوى متفرّقه، جوى‏هايى هستند متّصل به درياى بى‏گرانى كه نزد وى مى‏باشد. معنى امامت در قرآن كريم همين است، و البتّه امامت غير از خلافت و وصايت و حكومت و رياست دين و دنيا است. » (شیعه، ص 159) 🔺 هر آنچه بیان شد در تفاوت حقیقتِ مقام امامت و مقام نبوت بود. اما این که این دو مقام در یک فرد جمع شوند هم ممکن است و هم به نص قرآن و سنت در مورد برخی انبیاء مانند حضرت ابراهیم (ع) و پیامبر اسلام (ص) و جمع دیگری از انبیاء رخ داده¬است. پس تفاوت مقام امامت و نبوت لزوما به معنای تباین مصداقی امام و نبی نیست. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 304) 🔺 علامه طباطبایی معتقد است که اهل بیت علیهم السلام – که همه دارای مقام امامت هستند – مصداق «مطهرون» در آیه 79 سوره واقعه¬اند و به حقیقت قرآن که «ام الکتاب» و «کتاب مکنون» است دسترسی غیبی دارند. به همین دلیل حقیقت ملکوتی قرآن به دست اهل بیت می¬آید و اینگونه باطن هدایت تشریعی اسلام نزد امام حاضر است. و از همین جهت است که امام عالم به تاویل کتاب الهی است. ادامه 👇👇👇👇
ادامه پست قبل ☝️☝️☝️ 🔰 هدایت تکوینیِ امام 🔺 پیش از این بیان شد که هدایتِ امام از قبیل امر الهی و حقیقیتِ «کن فیکون» و «ملکوت سماوات» است که واحد است و فرآیند زمانی ندارد. بر اساس آنچه پیش از این نیز گفته شده، جنبه امری عالم در مقابل جنبه خلقی و مادی قرار دارد. از آنجا که در قرآن همواره حقیقت امامت در کنار هدایتِ امری قرار گرفته، علامه طباطبایی «امر» الهی را در واقعیت عالم همراه امام می¬داند و بر اساس آن نوعی ولایت و هدایت از جانب امام بر مردم تصویر می¬کند. این هدایت بر خلاف راهنماییِ تشریعی، طالب هدایت را تکوینا و واقعا به مطلوب می رساند و به عبارت دیگر این هدایت «ارائه الطریق» نیست – که شأن نبی است - بلکه «الایصال الی المطلوب» است: «و بالجملة فالإمام هاد يهدي بأمر ملكوتي يصاحبه، فالإمامة بحسب الباطن نحو ولاية للناس في أعمالهم، و هدايتها إيصالها إياهم إلى المطلوب بأمر الله دون مجرد إراءة الطريق الذي هو شأن النبي و الرسول و كل مؤمن يهدي إلى الله سبحانه بالنصح و الموعظة الحسنة» (الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 272) 🔺 بر این اساس امام کسی است که انسان ها را منزل به منزل به سمت کمال نهایی یعنی «الله» رهبری کرده، حرکتِ تکوینی می¬دهد. او قافله سالار استکمالِ انسان است و چون انسان همواره نیاز به حرکت به سمت مقصود دارد و فطرت او بر این اساس قرار گرفته است، همواره باید امامی در هر زمانی در عالم وجود داشته باشد. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 273 و ج‏14، ص: 304) 🔺 این نگاه «امام» را در مرکز مسیر معنوی تمام عالم قرار می¬دهد و همه مریدان اسرار عالم و علاقه¬مندان به معنویت را در پی او به صف می¬کند. به همین دلیل است که علامه طباطبایی منشا تمامی نگاه¬های معنوی عالم اسلام را جریان فکری شیعه و تئوری امامت می¬داند. نشانه این مطلب آن است که عموم فرق متصوفه – گرچه به جهت فقهی و کلامی شیعه نامیده¬نشوند – خود را به جهت معنوی متصل به امیرالمومنین (ع) می¬دانند. (شیعه، ص 71 و رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 94) 🔺 پس نتیجه این است که امام محور و مرکز حرکت معنوی عالم در هر عصری است و هر کس در شعاع هدایت او قرار گیرد به قدر تلاش و وسع، مراتبی از این درجات معنوی را حائز می¬شود: «معلوم مى‏شود كه كمال اين حيات معنوى و سعادت علمى، به نحو اصالت مقام امام و شخصيت معنوى پيشواى وقت مى‏باشد و به نحو وراثت و تبعيت غذاى معنوى شيعه و پيروان امام است كه در صراط ولايت افتاده و در مسير بندگى پاى به جاى پاى «امام» گذاشته طريقه وى را دنبال كنند.» (رسالت تشيع در دنياى امروز، ص: 109) 🔺 در اندیشه¬ی اسلامی هدایت الهی ابتدا نصیب امام می¬شود و سپس این هدایت از او به سایر انسان¬ها می-رسد. بنابراین او واسطه¬ی وصول فیض امریِ الهی به بشریت است. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 304) 🔰 احاطه امام بر قلوب و اعمال انسان 🔺 بر اساس آنچه از حقیقت هدایتِ تکوینی امام گفته شد معلوم می¬شود که امام باید بر جنبه امری عالم که جنبه باطنیِ ظواهر عالم است احاطه داشته باشد. بر همین اساس به نظر علامه طباطبایی امام علاوه بر ظاهر، بر باطنِ حرکت کمالی انسان که حقیقت قلب و اعمال اوست کاملا احاطه دارد و اساسا حقیقتِ امام، باطنِ مساله هدایت است و چون قلب و عمل نیز مانند سایر حقایق عالم ماده ظاهر و باطن و ملکوتی دارند پس همواره در محضر امام حاضرند. اساسا امام از راه باطن به نفوس تمام انسان¬ها اشراف واتصال دارد. روایات متعدد بیان می¬کنند که اعمال انسان¬ها همواره بر امام عرضه می¬شود و او شاهد بر امت است. به همین دلیل در قیامت هر کسی به سوی امام خود خوانده می¬شود و اگر امام او حق باشد نامه اعمالش به دست راست رسیده و سعادتمند می¬گردد. البته امام حق بر تمام مردم و حتی بر ائمه باطل مُهَیمن و حاکم است و ملاک امتیاز سعادت و شقاوت در قیامت اوست. ( الميزان في تفسير القرآن، ج‏1، ص: 273 و ج 13 ص: 168 و شيعه در اسلام، ص: 198 و الرسائل التوحيدية، ص: 253 – 254) @ofoqemobin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یه دونه خدا هست و هزار مدل آدمیم؛مثلا همین الانی تو دل شب جمعه؛ یه عده یا مشغولیم و یا در تدارک مناجات و چند رکعت نماز خواندن ایم. یه عده مشغول لهو و گناه یه عده پشت درب بیمارستان یا اتاق عمل یه عده مشغول مطالعه و تحقیق و نوشتن یه عده مشغول حل مشکل و گره مردم یه عده آماده باش تو مراکز اورژانس یا آتش نشانی و پلیس و مرز یه عده تو دل شب خاطرات بد گذشته شون را مرور می کنند و یا آه از دل یا اشک دیده خرجش می کنند یه عده با دل پر از کینه در حال تدارک نقشه و سناریوی انتقام از این و اون یه عده در حال تدارک نقشه و سناریو برای بخشیدن اونایی که در حق شون بد کردند یه عده در حال چیدن برنامه های آینده زندگی شون یه عده در حال تدارک آینده زندگی بچه هاشون یه عده در حال فکر به آنچه نباید می کردند ولی انجام دادند و تبعاتش را نمی تونند جمع کنند یه عده در حال فکر به آنچه باید انجام می دادند ولی انجام ندادند ببین چقدر مشکلات ما آدم ها متعدد و متنوع هست؛ولی یه دلخوشی داریم اونم اینکه خدامون یکی هست و همیشه بیدار و ناظر و آگاه به حال مون و مهربون نسبت به دردهامون تو هر فکری و کاری هستیم چند دقیقه نگهش داریم؛و چند دقیقه با خدای مهربان تر از مادر انس بگیریم یا علی
مداحی_آنلاین_از_اینکه_بی_وفایم_میثم.mp3
7.94M
با خدا 🍃از اینکه بی وفایم خیلی دلم گرفته 🍃باید به خود بیایم خیلی دلم گرفته 🎤 👌بسیار دلنشین 🌷 🌷 ♨️ @Maddahionlin 👈
با یک مشکل چه کار می‌توانم بکنم؟ 📚مشخصات ؛ نویسنده: کوبی یامادا مترجم: احمد تصویری انتشارات: مهرسا قیمت:۱۵هزار تومان ✅این کتاب روایت داستان زندگی همه‌ ماست. هر کدوممون روزی مشکلی داشتیم و آرزو داشتیم که از شر آن خلاص بشویم. این کتاب داستانی‌است که به کودکان ما کمک می‌کند به مشکلاتشان دقیق‌تر نگاه کنند و چرایی آن را بهتر درک کنند زیرا در این مسیر اتفاقا چیزهای شگفت انگیزی درباره‌ی مشکلات و خودمان کشف می‌ شود. 🥁داستان " با یک مشکل چه کار می‌توانم بکنم؟" را با نقاشی‌های زیبایش به کودکانتان هدیه دهید. لینک سفارش: @bookman
👌اونهایی که معتقدن کرونا فریب قرنه دعا کنن خدا با این آزمایششون نکنه!!
🔰 | 🔻 گم شده‌ایم...!! نمی دانم آخر این زندگی به کجا خواهد رسید...!! دنیا پُر شده از آدم‌هایی که راهشان را گم می کنند.. نه می توانند خبر دهند؛ نه آدرس بگیرند..! " وَالْعَصْرِ؛ إِنَّ الاِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ... " ➕ به راهیان نور بپیوندید👇 🆔 @Rahianenoor_News
🔰جاهل را نمی بینی مگر در افراط و تفریط همونطور که خیلی از دغدغه مندهای طب به درستی وزارت رو نقد می‌کنند که چرا به طب سنتی بی‌اهمیتی می‌کنه، عجیبتر کسایین که طب جدید رو کلا قبول ندارن و می‌گن کل پروتکلها و واکسن و ماسک و... همش بی‌خوده! ❗️خب داداش همین کارها رو کردید که اسم طب سنتی که میاد تنشون می‌لرزه دیگه! طب مدرن خلا مهمش اینه پیشگیری از بیماری و اصول تغذیه رو نداره، طب سنتی هم خلاش اینه بعد بیماری، درمان رو خیلی بسیط نگاه می‌کنه! اگر باهم باشن و هیچ کس اون یکی رو تکفیر نکنه خواهند بود. که رهبری هم اتخاذ کردن و کنار رعایت سفت و سخت و فاصله و واکسن، توسل و دعا و احیای طب سنتی رو دستور دادن. 🔹 البته این برای که با ادعای طبیب بودن به آلاف و الوف رسیدن خیلی سخته!
📕 نظام اندیشه استاد شهید مطهری 🔸 در سال 97 در مجموعه ای از جلسات برای جمعی از طلاب فاضل، تلاش کردیم نمایی کلی از نظام اندیشه استاد شهید مطهری ارائه کنیم. 🔸بعد از آن جناب حجت الاسلام حسینی کوهساری - از طلاب سخت کوش همان جلسه - مجموعه این جلسات را پیاده و تنظیم و آدرس دهی کردند و دیروز اطلاع دادند که چاپ کتاب با همین عنوان به پایان رسیده است. 🔸 طبیعتا هنوز نکات بسیاری از اندیشه شهید مطهری وجود دارد که در این جلسات به آن اشاره نشد اما تلاش بر این بود که هندسه فکر ایشان صورت بندی شود. ضمن تشکر از جناب حجت الاسلام کوهساری بزرگوارانی که مایلند نسخه ای از این کتاب داشته باشند به آی دی یا شماره زیر اطلاع دهند: @Koohsar30 0911 861 6130 @ofoqemobin
در جستجوی تحول
📕 نظام اندیشه استاد شهید مطهری 🔸 در سال 97 در مجموعه ای از جلسات برای جمعی از طلاب فاضل، تلاش کردیم
✍ محمد روضه سرا خدمت برادر عزیز و ارجمندم؛ حجت الاسلام سید محمد هاشمی"زید عزه" چاپ قسمتی از اندیشه پویاشون را تبریک عرض می کنم و چاپ اولین کتاب شان با موضوع اندیشه استاد مطهری را طلیعه مبارکی بر استمرار چاپ دیگر اندیشه های ایشان می دانم.
🔰 فهرست مطالب کتاب «درآمدی بر نظام اندیشه استاد شهید مطهری»
فردا شب ؛شب اول محرم الحرام و آغاز اشک و توسل و تقرب به اباعبدالله هست و آنچه از بزرگان شنیده ایم این است که دو ماه عزادرای موثر در رشد و کمال؛ قطعا بدون اذن خودشان محال است. و باز از بزرگان شنیده ایم که ترک گناه و مراقبه بر ترک گناه سریع ترین وسیله تقرب به حضرت است. از امروز شروع کنیم تا سفینه النجاه الهی از غرقاب گناه نجات مان دهند.
💢💢به مناسبت 4️⃣سالگرد شهید حججی 💢💢 . ♨️🔥معرفی کتاب ویژه 🔥♨️ 📙 کتاب سرمشق مجموعه خاطراتی کوتاه از زندگی جهادی این شهید عزیز و بزرگوار. . ♨️دو روایت از دغدغه‌ی کتاب در زندگی شهید‌حججی: ۱.در زندگیش هرگاه با مشکل مواجه می‌شد، با کتاب آن مشکل را بر طرف می‌کرد. یکی از تاسفاتی که همیشه می‌خورد این بود که می‌گفت: پشیمان هستم که چرا از بچگی کتابخوان نبودم. ۲.علاقه محسن به کتاب تا جایی بود که در مراسم عقدش هم، کتاب " سلام‌بر ابراهیم" و چند کتاب دیگر را به همسرش هدیه داده بود.🙄 . ⬅️برای اطلاعات بیشتر و سفارش کتاب می توانید از راه های ارتباطی زیر اقدام کنید راستی نگران کرونا هم نباشید چون ما 🅿️🏍پیک رایگان هم داریم (با رعایت پروتکل ها)بسته کتاب شما را برایتان ارسال می کنیم. . 📱شماره تماس ما  ۰۹۳۰۱۵۲۸۳۱۷(پیامک،واتس آپ) 🆔️پیج اینستاگرام ما https://instagram.com/varesin_book_dez?igshid=54xa97woahj 🆔️کانال ایتا http://eitaa.com/joinchat/3806265346C079b1c36ff
🔰جرعه جرعه معرفت ✍محمد روضه سرا فرا رسیدن ماه محرم الحرام را خدمت تک تک اعضای فرهیخته کانال تسلیت عرض می کنم و امیدوارم در این ماه حزن و اندوه؛بستر خوبی برای افزایش معرفت ما به حضرت اباعبدالله"ع" و معنا و مفهوم مدنظر حضرت از قیام شان باشیم. انتظار کاملا منطقی و بدیهی که از قشر فرهیخته دانشجو و طلبه و معلمین که الحمدلله قاطبه اصلی کانال را تشکیل می دهند؛عمق بخشی به مبانی معرفتی هست. چند کتاب پر محتوای در این زمینه را که شخصا مطالعه کرده ام و به خیلی از دانشجویان سر کلاس ها معرفی کرده ام را خدمت تون معرفی می کنم.
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
📚راز شادی امام حسین در قتلگاه در اين نکته هيچ شکي نيست که کربلا تابلوي کاملي از زندگي ديني است تا انسان در هيچ شرايط  و موانعي از سير به سوي خدا باز نماند و از همه سخت‌تر شرايط و موانعي است که امويان در مقابل مسلمانان قرار دادند که عملاً در آن شرايط از اسلام جز قالبي باقي نمي‌ماند و تمام ارزش‌هاي الهي در ذيل ارزش‌هاي جاهليت به حجاب مي‌رفت و سبّ‌ حضرت عليu که نمونه‌ي کاملي از يک انسان معنوي بود، حکايتي است از روح کلي حاکميت امويان که بناست به اسم اسلام بر مسلمانان حکومت کنند. در نظر بگيريد اگر حکومتِ حزب اموي ادامه مي‌يافت و نقشه‌هاي معاويه به‌بار مي‌نشست از اسلام چه چيزي باقي می ماند؟ مؤلف محترم سعي نموده با شواهد تاريخي جايگاه امويان را در تاريخ اسلام نشان دهد و روشن کند نهضت کربلا متوجه دفع خطر امويان از اسلام بود تا جهان اسلام را - اعم از شيعه و سني- از فتنه‌ي آن حزب آزاد نمايد و با چنين توجهي به نهضت حضرت امام حسين(ع)،روح و رويه‌ای را کالبد شکافي مي‌کند که همواره اسلام حقيقي را نشانه مي‌رود و خواسته يا ناخواسته زمينه‌ي ضد ارزش‌شدن ارزش‌هاي حقيقي را پديد مي‌آورد. در اين کتاب سعي شده دو موضوع مورد توجه خوانندگان محترم قرار گيرد؛ در موضوع اول علاوه بر بررسي زمينه‌هايي که منجر به شهادت امام حسين(ع)شد به اين نکته مي‌پردازد که بايد چگونه آن زمينه‌ها را ارزيابي کرد تا امروز جامعه‌ي اسلامي گرفتار همان تفکراتي نشود که به اسم توسعه‌ي غربي زمينه‌ساز ضد ارزش‌‌شدن ارزش‌ها مي‌گردد، و اين‌که آن تفکر چه خصوصياتي دارد و چگونه بايد از آن فاصله گرفت. موضوع دوم، توجه به روش حضرت سيدالشهداء(ع)است که حضرت چگونه توانستند جهان اسلام را از نقشه‌ي عظيم سرکرده امویان یعنی معاويه رهايي بخشند و راز اين رهايي را چگونه بايد جستجو کرد رازی که اصحاب حضرت متوجه آن شدند و به زيبايي تمام حضرت را ياري کردند، اما نه براي شهيدنشدن، بلکه براي تحقق زيباترين شهادت.
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در محرم 👇👇👇
☀️ پیشنهادی برای مطالعه در ایام محرم 🔺 یکی از آثار بسیار معتبر که از مجموعه ای از احادیث اهل بیت شکل گرفته و در اواسط قرن چهارم هجری نوشته شده، کتاب کامل الزیارات تالیف مرحوم ابن قولویه قمی است. 🔺 مطالعه این کتاب - مخصوصا بخشی از آن که به سیدالشهداء مرتبط است - بسیار به فهم معارف اهل بیت، لزوم زیارت و شور و حال ایام محرم کمک می کند و دنیایی از زیباییِ نهضت سیدالشهداء در برابر چشم انسان می گذارد. این کتاب حقیقتا اثری فوق العاده است. البته «کامل الزیارات» بیشتر پیرامون مساله زیارت و مقامات معنوی اهل بیت است و چندان به مساله فلسفه قیام سیدالشهداء و ... نمی پردازد. ان شاء الله موفق به مطالعه آن شویم.. 🔺 یک پیشنهاد بر اساس تجربه شخصی این است که دهه اول محرم را با این نوع کتابها بگذرانیم و متوجه مقام و منزلت سیدالشهداء و البته فلسفه قیام او باشیم و چندان به شبهات و سوالات تاریخی در این حوزه مشغول نشویم و آثار خوبی که پیرامون تحریفات عاشورا و نقد و نظرهای اساسی پیرامون نهضت کربلا است را به اوخر محرم و ایام ماه صفر یا سایر ایام سال موکول کنیم. 🔸 البته حس و حال افراد متفاوت است و حساب مبلغان و محققانی که در ایام دهه اول هم برای مجالس و محافل خود به آن نوع مطالعه نیاز دارند جداست. ☀️ یک روایت بسیار زیبا از همین کتاب پیرامون اندکاک وجودی عاشقان سیدالشهداء در حقیقت نورانی ایشان در روز محشر: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلامُ : وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَيْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِي ظِلِّ الْعَرْشِ لَا يَخَافُونَ سُوءَ يَوْمِ الْحِسَابِ يُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَأْبَوْنَ وَ يَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِيثَهُ وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَيْهِمْ أَنَّا قَدِ اشْتَقْنَاكُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِينَ فَمَا يَرْفَعُونَ رئُوسَهُمْ إِلَيْهِمْ لِمَا يَرَوْنَ فِي مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْكَرَامَة ✏️ این کتاب توسط آقای ذهنی تهرانی به فارسی نیز ترجمه شده است. @ofoqemobin
🔻آیت الله سعادت پرور در کتاب فروغ شهادت می‌فرمایند: "از بیان «وتر الموتور» در زيارت عاشورا استفاده می‌شود که سيدالشهداء(ع) «دُردانه‏» پروردگار است و خداوند در ارتباط با او حساب ويژه‌ای دارد و کسی که به ايشان متوسل شود، از فضل خاص خداوند بهره‌مند می‌گردد." 📍در آستانه ماه محرم، حتما دفتر پنجم از مجموعه ادب حضور را مطالعه فرمایید: 📕 آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) بویژه در محرم و صفر؛ همچنین استاد فیاض‌بخش در این کتاب بطور مفصل به آداب زیارت و راهپیمایی اربعین پرداخته‌اند. 🛒برای تهیه این کتاب به این لینک مراجعه نمایید: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2020 📚 پیشنهاد می‌کنیم مجموعه کامل ۵ جلدی ادب حضور را تهیه بفرمایید. این مجموعه شامل آداب و مراقبات ماه‌های رجب، شعبان، رمضان، اربعین موسوی و عزاداری سیدالشهدا(ع) بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) است. 🛒 لینک خرید مجموعه ۵جلدی با تخفیف ویژه و ارسال پستی به سراسر کشور: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2012/ 📱لینک دانلود نسخه الکترونیکی "آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) (دفتر پنجم)" (رایگان)، در سایت و اپلیکیشن طاقچه: 🌐https://b2n.ir/mohrm-ebook ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
⬇️⬇️⬇️⬇️
📚کربلا مبارزه با پوچی ها كتاب حاضر حاصل مجموعه‌اي از سخنراني‌هاي استادطاهرزاده است كه تحت ‌عنوان «كربلا؛ مبارزه با پوچي‌ها» در محرم سال‌هاي 1419 و 1420 ق (1377 و 1378 ش) ايراد گرديده و از نوار پياده شده است. در عين تنظيم و ويرايش، سعي بر آن بوده كه فضاي سخنراني و حالت حضوري آن محفوظ بماند، تا خواننده صِرفاً نظاره‌گر حادثه نباشد، بلكه خود را در صحنه و در كنار امام‌حسين(ع) و ساير ياران حضرت احساس كند.   2- كربلا واقعه‌اي است كه پس از توجه به متن تاريخي آن، بايد به بررسي ريشه‌ها و نتايج آن پرداخت. زيرا تحليل هر حادثه‌اي نتيجة حقيقي آن‌را به ما ارائه مي‌دهد. لذا كتاب حاضر صِرفاً به نقل حادثة كربلا نپرداخته، بلكه سعي بر نگرش تحليلي به واقعه دارد.   3- در كتاب سعي شده به بسياري از سؤالاتي كه ممكن است نسبت به حادثة كربلا پيش آيد، جواب داده شود. مثل اين‌كه؛ آيا امام(ع) مي‌دانستند شهيد مي‌شوند يا نه؟ يا اين‌كه اگر امام(ع) براي احياء دينِ جدّشان پا به عرصة امر به معروف و نهي از منكر گذاشتند، چرا در رويارويي با حرّ فرمودند: اگر مردم كوفه نمي‌خواهند، برمي‌گردم؟ و چراهايي از اين قبيل.   4- در كتاب سعي شده جايگاه شعارهايي از قبيل «فَياسُيوف خُذينِي» و يا «هَلْ مِنْ ناصِرٍ يَنْصُرُنِي» و ... در فضاي فرهنگي كربلا تحليل بشود.   5- كتاب؛ نهضت كربلا را به‌عنوان آينده‌اي در مقابل خواننده قرار مي‌دهد تا خواننده دائماً جايگاه خود و جامعه و انقلاب اسلامي را ارزيابي نمايد و نسبت به وضع موجودِ جامعه، به‌خصوص در رابطه با فرهنگ مدرنيته، تحليل داشته باشد و كربلا را عبرتي براي تعالي هرچه بيشتر انقلاب اسلامي قرار دهد.