📝#یادداشت| اصلاح زاویه دید حوزه و دانشگاه نسبت به یکدیگر، راهکار تحقق وحدت
✍️حجت الاسلام محمد روضهسرا
💭به نظر می آید ریشه و علت اصلی عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه بصورت ایده آل اش برمی گردد به نگاه غلط و اصلاح نشده ای که در لایه های تفکراتی هر دو نهاد علمی نسبت به همدیگر وجود دارد که البته این زاویه دید غلط مسبوق به سابقه هم هست چرا که اگر این گونه نبود اصولا مطرح کردن بحث وحدت این دو نهاد علمی معنا و مفهومی نداشت.
💭دید اکثریت دانشگاهی ها به حوزه علمیه، دید متحجرانه ای است، و متقابلا دید اکثریت حوزویان به دانشگاه دید نهادی مدرن و گسسته از دین در عرصه مبانی و آموزه های عملی است.
💭با توجه به بیانات و انتظارات رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشگاهیان و حوزویان، متوجه اشتباه بودن هر دو دید غلط خواهیم شد.
💭راهکار وحدت بین این دو نهاد تاثیرگذار و تمدن ساز، فقط و فقط در اصلاح زاویه دیدشان نسبت به واقعیت و حقیقت یکدیگر است.
💭دانشگاه باید بپذیرد که در علوم انسانی رایج در دانشگاه ها، محتاج به اجتهاد پویای تولید شده و در حال تولید فضلای حوزه علمیه در موضوعات علوم انسانی است.
💭و حوزه علمیه هم باید متقابلا پذیرای این باشد که مخاطب او در دانشگاه، انسان مدرنی با تمام اقتضائات مدرن و البته نیازها و سوالات مدرن است که مهم ترین ویژگی او این است که هیچ چیزی را بدون پرسش نمی پذیرد و توقع
اقناع منطقی نسبت به آموزه های توصیه شده دارد و مرتبا از چرایی و چگونگی آنچه می شنود می پرسد و صرفا با بیان و توصیف چیستی آموزه ها کنار نمی آید. و طبیعتا اگر پاسخ این مطالبه را بصورت اقناعی از فضلای حوزوی نیابد
به سراغ آن دیگرانی می رود که محتوای
متناسب با نیاز او و البته مخالف با مبانی اسلام ناب را ترویج و تبیین می کنند.
💭خلاصه کلام اینکه وحدت واقعی بین این دو نهاد زمانی حاصل خواهد شد که اعتماد هر دو طرف به یکدیگر در حیطه تخصصی شان جلب شود و یکدیگر را به عنوان نهادهای تاثیرگذار در ایجاد تمدن نوین اسلامی پذیرا باشند.
#محمد_روضه_سرا
#در_جستجوی_تحول
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
@almorsalaat
http://eitaa.com/tahavole
☘ سوم دی سالگرد ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی است و من نیز به نوبه خود وظیفه می دانم چند خطی درباره این #عالم_مجاهد بنویسم.
☘ سال 92 در شبستان امام خمینی حرم مطهر، نزد برادر بزرگوارم شیخ مصطفی سلیمانیان #کفایه می خواندیم. همان ساعت آیت الله شاهرودی جنب شبستان، #درس_خارج داشتند. ساعت اتمام کلاس ما و تدریس ایشان همزمان بود لذا هر روز صبح بعد از درس ایشان را زیارت می کردیم.
☘ نکته جالب برای من دوچیز بود. آیت الله شاهرودی برخلاف بسیاری از مدرسین که در حرم تدریس دارند، مقید بودند حتما بعد از درس به #زیارت مشرف شوند.
🔻 پس نکته اول اینکه تقید به زیارت سیره ایشان بود.
🔻 نکته دوم حالت #انکسار و خضوع ایشان هنگام زیارت بود. وقتی به چهره ایشان نگاه می کردی چون عبد در برابر مولی ایستاده بود و انگار همه وجودش خضوع و خواهش و تمنا از کریمه اهل بیت علیهم السلام بود.
🔻 متاسفانه تقید به زیارت و ادب زیارت و #زیارت_خاضعانه در بین برخی مثل من کمرنگ شده در حالی که هیچ جای دیگری جز #حرم اهل بیت علیهم السلام خبری نیست...
☘ آیت الله #شاهرودی از جهت دیگری نیز حق بزرگی بر گردن حوزه های علمیه دارد. ما از طریق #بحوث ایشان با اندیشه های عمیق اصولی #شهید_صدر آشنا شدیم.
🌿 حشره الله مع اولیائه... 🌿
🔰شوق گفتن برای دانشجویان
روزهای چهارشنبه؛ از جمله روزهایی است که خیلی سرم شلوغ است، یعنی از اذان صبح تا سه ساعت پس از اذان مغرب علی الدوام مشغول مطالعه و نوشتن و گفتن و شنیدن و فکر کردن هستم.
الان ساعت نزدیک به ۳ بامداد هست و دو ساعت دیگر قریب به ۲۴ ساعت می شود که پلک روی پلک نگذاشته ام،برای آماده سازی محتوای تدریس و مطالعه و حاشیه نویسی یادداشت های مطالعاتی و آماده کردن پاسخ مستدل به نظام سوالات دانشجویان دو نهاد علمی متفاوت.
تمام این قصه ها را گفتم؛تا بگویم به شوق گفتن برای دانشجویان کشورم خوابم می آید ولی خوابم نمی گیرد
خسته ام ولی جرات خوابیدن ندارم، از ترس اینکه مبادا مدیون این همه عطش دانشجویان برای شنیدن و پرسیدن شوم و پاسخ مستدلی نداشته باشم.
خدمت به قشر دانشجو در عین حالی که واقعا شیرین و انرژی افزا هست، به همان اندازه و شاید بیشتر حساس و ظریف و پیچیده است.
دعا کنید که همچنان هویت اصلی چون ما و منی در خدمت برای تک تک شما تعریف شود👌👌
✍محمد روضه سرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 بدون تعارف با رفیق ۳۵ ساله شهید سلیمانی
🔹رفیقی که حاج قاسم وظیفه سنگینی بر عهده او گذاشت
🔹امشب بخش خبری ۲۰:۳۰
🔰مستند "غیر رسمی"
جلسات منتشر نشده ای از دیدارهای صمیمانه رهبر انقلاب با گروه های مختلف فرهنگی و علمی که بعد از سال ها با تاخیر نسبتا زیادی از رسانه ملی پخش شد.
اگر دیشب موفق به دیدن این مستند جالب نشدید؛حتما دانلود کنید و ببینید
تا معیار و سنجه ای از سیره مردم داری حضرت آقا با مردم را بچشیم.
واقعا پرسش بی پاسخ این است که چرا مستندهای این چنینی نباید زودتر از این ها به دید مردم برسد؟
#در_جستجوی_تحول
☆---🍃🌼🍃--🍃🌼🍃---☆
پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/tahavole
برنامه بدون تعارف امشب با دوست سی و چند ساله حاج قاسم را دیدید؟
طاقت نداشتند قطره ای از عظمت حاج قاسم را بدون گریه و اشک بگویند.
این مرد چه کرده بود تو رابطه خودش
با خدای خودش که تا این حد محبتش تو دل دوست و غریبه افتاده؟
درباره حاج قاسم که می شنوم و می خوانم ،با تمام وجود فاصله عمیق بین رشد خودم و او را در می یابم، فقط یک جمله تو ذهنم درباره توصیف خودم می یابم؛
"خاک بر سرت که جوانی ات رفت ولی رشدی نکردی و هزار تکلیف بر زمین مانده داری".
✍محمد روضه سرا
بچه ها!
با این جمله چه حالی بهتون دست میده؟
"عصر امروز،عصر رسانه است؛ و مردم عقل شون به رسانه ها هست و ما هم به عقل مردم نیاز داریم".
دیالوگ شخصیت اصلی سریال "به کجا چنین شتابان"،که سرمایه دار زالو صفتی است که این شب ها از شبکه آی فیلم پخش میشه.
✍محمد روضه سرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️اين جنس از نماز است كه علما و عرفا حاضر به معاوضه آن با هفتاد سال عبادت شان هستند.
⁉️ تو این حالت داره نمازش را میخونه،
اونوقت بعضی از ماها تو اتاق گرم و نرم و با امنیت کامل و بدون خطر نماز صبح مون قضا میشه
🔰 برشی از نامه استاد علی صفایی حائری به فرزندشان
✂️برشی از کتاب نامه های بلوغ
✍️نویسنده : استاد علی صفایی حائری
📌پسرم محمد! تو در این ساعت که ده و بیست دقیقه است، داری به فیلم کمدی نگاه می کنی و از کلمه رمز «بوی باران می آید، بد جوری بوی باران می آید» به خنده افتاده ای. و من گریانم که خنده های من و تو و سرور و ابتهاج ما از چیست، و سرگرمی های من و ما با چیست؟
📌این نکته را می نویسم تا بعد ها برای تو توجهی باشد، که مومن عاشق، این قدر فرصت سرگرمی ندارد.
📌تو یک بار از مادر متولّد شدی و این بار باید از خودت بیرون بیایی؛ از نَفس، از غریزه ها، از عادت ها متولّد شوی؛ که عیسی می گفت: " لا یَلِجُ فِی الْمَلَکُوتِ مَنْ لایُولَدُ مَرَّتینِ" ؛ کسی که دو بار متولّد نشود، به ملکوت خدا راهی ندارد. و پس از این تولّد، باید تولید کنی و زاد و ولد کنی که تنها نمانی و در تنهایی هم مأنوس باشی.
📌بابا! در این نکته تامل کن، ببین در برابر آنچه به دست می آوری، چه از دست می دهی. در این محاسبه، خودت را در نظر بگیر. تمام باخت ما از اینجاست که خودمان را به حساب نمی آوریم، فقط حساب می کنیم چه به دست آورده ایم و نمی بینیم چه از دست داده ایم.
📌پسرم محمد! اگر تمامی آنچه را که همه آدم ها در طول تاریخ به دست آورده اند و اگر تمامی ثروت و قدرت و رفاه و لذت تمامی آن ها را، تو به تنهایی صاحب شوی، بدان، این همه از تو کوچکتر و بی ارزش تر است، که تو یک لحظه ات را برای آن فدا کنی.
#در_جستجوی_تحول
در جستجوی تحول | محمد روضه سرا
🔰 برشی از نامه استاد علی صفایی حائری به فرزندشان ✂️برشی از کتاب نامه های بلوغ ✍️نویسنده : استاد عل
نکته جالب ماجرا این جاست ؛ که محمد
بعدها در دفاع مقدس به شهادت رسید.
و البته چیز عجیبی هم نیست،نتیچه چنین تربیتی که پدر برای ورود به سن بلوغ فرزند نوچوانش چنین نامه ای بنویسد، مرگی جز شهادت هم نخواهد بود.