eitaa logo
جرعه ای ازدریا( مکتوبات طاهر علیزاده)
173 دنبال‌کننده
14 عکس
12 ویدیو
13 فایل
اینجا برخی نوشته ها ونکات خود را درموضوعات اصولی، فلسفی، عرفانی، تفسیری، فقهی وغیره به اشتراک می گذارم؛ باشد که مورد قبول درگاه قدس ربوبی قرارگیرد وگامی کوچک درراستای فهم ونشرمعارف الهی وفرهنگ اهل بیت علیهم السلام به شمارآید. پل ارتباطی: @t_alizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
اگرنفس انسانی را نشناسی کمال آن را هم نخواهی شناخت اگرنفس انسانی را نشناسی مایه سعادتش را هم نخواهی شناخت اگرنفس انسانی را نشناسی قُطّاع الطریق سیرصعودی پرپیچ وخمش را هم نخواهی شناخت اگرنفس انسانی را نشناسی حُجُب متعدد ومتنوع نفس درشئون مختلف آن را هم نخواهی شناخت واگر حجب گوناگون نفس را نشناسی نخواهی توانست آنها راخرق یا تضعیفشان کنی یا لا اقل برغلظتشان نیفزایی واگراینها نشود چه بسا انسانِ به ظاهرموحّدِ مومنِ عالِمِ فقیهِ متلکمِ فیلسوف، به حسب واقع وحقیقت امر یکی ازولیده های شیطان گشته ومشرک به شرک اعظم می گردد که یَحسَبُ انه یُحسِنُ صُنعا. بدیهی است که برای چنین انسان میّتی خطاب رسد چیزی برای توزین حقانی با خود نداری! "فحبطت اعمالهم فلانقیم لهم یوم القیامه وزنا" کهف/۱۰۵ https://eitaa.com/taher_alizadeh
بسمه الحی القیوم ✍کلامی درتحلیل عوالم ومراتب نفس بخش اول درحکمت اسلامی این مساله به اثبات رسیده است که انسان بعنوان دردانه نشئه امکانی دارای سه مرتبه یا سه مرحله عقل وخیال وطبیعت وبه اعتباری دارای چهار مرتبه ومرحله روح وقلب وخیال وطبیعت می باشد. درعین اینکه هرکدام ازاین مراتب ومراحل طولی وجودی انسان حکمی واحکامی دارد، درعین حال براساس نظام طولی حقیقت ورقیقت، هرمرتبه ومرحله عالی، بطن ومتن مرتبه نازل و دانی است؛ وهرمرتبه نازل، شرح وظهورمرتبه فوقانی وعالی است. به دیگربیان، هرمرحله عالی وفوقانی، مبیِّن حقیقت مرحله دانی ونازل است؛ وهرمرحله نازل ودانی نیز درحد سعه خود حکایت ازبطون ومتن حقیقت خود می کند. بنابراین، با نظر به وحدت ویکپارچگی حقیقت انسان می‌توان ازاین حقیقت به این نحو تعبیر نمود که انسان هم روح است، هم قلب است، هم خیال است وهم طبیعت. چه می توان این تعبیر را هم بکاربرد که نظر به حیّ وشاعروعالم بودن مراتب عالی انسان، این خواص واوصاف درمراتب دانی ونازله او نیزامتداد یافته وسریان پیدا می کنند. براین اساس می توان گفت که نفس انسانی، مرحله عالیه بدن است وبدن، مرحله ومرتبه نازله نفس؛ به طور کلی قوای نازله نفس نظیرقوای طبیعی آن، جلوه ای وشانی ازشئون حقیقت انسان به شمار می روند. https://eitaa.com/taher_alizadeh
بخش دوم؛ آنگاه به جهت حضوروانطواء حقیقت در رتبه رقیقت، هریک ازجلوات شئون ظاهری وطبیعی انسان مانند لمس وسمع وبصر وشم وغیره، لمس وسمع وبصروشم عقلانی وروحانی خواهند بود. چه افعال و کنش های هرکدام ازاین قوا،جواهری هستند که نفس ناطقه فصل حقیقی آنهااست ولُبّ حقیقت انسانی، وجود تمامی آنها به نحو اعلا و اشرف است.فتدبّر به دیگربیان، همه قوا وجلوات طبیعی انسان تنزلات وتجلیاتی اند که ازسرّوحقیقت انسان تنزل یافته اند به طوری که متن آن حقیقت انسانی درهرمرحله ومرتبه به اقتضاء ومناسبت آن مرتبه صورت بندی شده ومحقق می شود؛ این بلحاظ قوس نزول دراطواروجودی انسان؛ در قوس صعود نیز اصل قاعده مذکورحاکم است؛ به تعبیرزیبای مرحوم علامه طباطبایی در رساله منامات، مراتب ومراحل دانی ازمراتب فوقانی وعالی خود غفلت ندارند ومراتب عالی ازمراتب نازله غافل نیستند؛ لکون السافل موجودا فی العالی بنحو اشرف وانورولکون العالی باطن السافل. یعنی صورنشئه طبیعی انسان، ازمرحله حس وطبیعت به مرحله مثال وازآن به مرحله قلب وازآن به مرحله روح انسانی عروج می یابند. وبتعبیردیگر اعمال وافعال طبیعی ومُلکی را یک قالب وپوسته ای است ویک لُبّی؛ پوسته وقالب ظاهری وحسی آنها منقضی ومتصرم لکن لُبّ وباطن آنها ملحق به حقیقت نفس وملکه ای ازملکات آن خواهند بود. سبحان الله تعالی. آنگاه با تحفظ براین مطلب، عمق تاثیرکوچکترین افعال واعمال جوانحی وجوارحی انسان، درمتن حقیقت وی نمایان می شود. ضمن آنکه بایستی این لطیفه نیز مدام درنظرگرفته شود که چون گوهرِهرانسانی قائم به معرفت او ومراتبی که ازمعرفت واجد است می باشد،_که به نوعی معرّف حقیقت انسان نیزهموست_ درمقام تمثل وتجلی آن حقیقت به مراتب دانی ونازل، عیارومرتبت آن گوهرانسانی حسب معرفت خود درشئون جوانحی وجوارحی او متجلی ومتنزل می شود. این مختصر را می توان یکی ازمعانی وتفسیرهای حدیث شریف"من عرف نفسه عرف ربه" به حساب آورد. چه اینکه شاید یکی ازمعانی شریفه"کل یعمل علی شاکلته " اسراء/۸۴نیز همین باشد. وچه اینکه شاید یکی از وجوه مظهریت تام انسان برای حق سبحانه که متصف به صفت "عال فی دُنُوّه ودان فی عُلُوّه"است همین باشد. والله العالم سبحانه وتعالی واولیائه المکرمین https://eitaa.com/taher_alizadeh
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یاعلی نام توبردم نه غمی ماند ونه همّی بابی انت وامّی...
بسمه الحی القیوم ✍یادداشت انتخاباتی 🔸️عید سعید غدیرخم وعیدولایت را خدمت همه شیعیان حضرت تبریک عرض می کنم وخدای سبحان را با همه وجود شاکریم که مارا جزو متمسکین به ولایت رسول الله صلی الله علیه وآله وامیرالمومنین علیه السلام قرارداده است. بنابرتقاضای برخی از عزیزان چند کلمه ای پیرامون مساله انتخابات می نویسم باشد که مورد قبول خدای سبحان قرارگیرد و منشا خیر واثر نیک باشد؛ مطلب اول؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا عَلَيكُم أَنفُسَكُم ۖ لا يَضُرُّكُم مَن ضَلَّ إِذَا اهتَدَيتُم ۚ مائده/۱۰۵ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافتید، گمراهی کسانی که گمراه شده‌اند، به شما زیانی نمی‌رساند. ابتدا خودم وهمه سرورانم را دعوت می کنم به توجه به جهات الهی وقلبی در همه کنش های سیاسی وبه ویژه درمساله پرشورانتخابات. همه ما باید مراقب باشیم که لحظه ای وآنی آن پیوست معرفتی و قلبی انسان ساز وحقیقت ساز را درفعالیت های اجتماعی وسیاسی ازیاد نبریم والا جز اتلاف عمر وکدورت دل وخسران اخروی دربرنخواهد داشت ولو ظاهر کارخداپسندانه ونیک باشد. https://eitaa.com/taher_alizadeh
مطلب دوم؛ درخصوص انتخابات کلام اصلی حقیر طبیعتا درخصوص دوگانه آقایان محترم جلیلی/قالیباف می باشد. باتوجه به اینکه برخی از مخاطبان گرامی ازمدت ها پیش وازدوره های قبلی با نگاه حقیر نسبت به این دوبزرگوار آشنا هستند سعی می کنم مطالبم را بصورت موجزبیان نمایم؛ ۱.هردوشخصیت را جزو سرمایه های گرانبهای کشور می دانم و هردو را افرادی مغتنم، پرکار، پرتلاش، خستگی ناپذیر، فهیم، با هوش، با برنامه، انقلابی، سالم، مومن، ولایی و تابع محض حضرت آقا می شناسم وازاین جهت هرکدام ازعزیزان به ریاست کشور برسد مایه برکت خواهد بود انشاالله. ۲. باتوجه به وضعیت عمومی فضای انتخابات امیدوارم برای عدم تحقق دولت نامناسب آقای پزشکیان(باتوجه به نشانه های بدی که رویت میشود) یکی ازدوعزیز_ که هردو دارای شاخصه های یک رییس قابل قبول هستند _ به حکم ضرورت به نفع اسلام وانقلاب کناره گیری کند وبا توجه به رشد زیادی که در آراء آقای پزشکیان مشاهده می شود، ازتحقق تجربه نامناسب سال ۹۲ جلوگیری شود.( هرچند طبق بررسی های میدانی ونظرسنجی های نسبتا معتبرتر درصورت کناره گیری دکترجلیلی، درصد موفقیت جبهه انقلاب بیشتر می باشد) ۳. باتوجه به وجود رهبری حکیم وفقیه در راس حکومت وسیاست گذاری های دقیق فرهنگی_اجتماعی_ سیاسی_ اقتصادی توسط ایشان و باتوجه به وجود اسناد خوب بالادستی نظیر برنامه هفتم وغیره که توسط شوراهای عالی شکل گرفته است، درصورت تعهد انقلابی وسلامت فکر و اهل اجرا بودن رئیس دولت، بسیاری ازدغدغه های نظری وفکری درمورد نگاه عمیق وکلان وتمدنی رئیس دولت به مسائل عمومی کشور ازبین می رود ویا ازشدت آن کاسته می‌شود. ۴. معتقدم درشرایط حاضربزرگترین آفت واشکال درساختاراجرایی کشوروبزرگترین چیزی که مایه انشقاق وناامیدی طیف وسیعی از ملت عزیز ایران شده است مشاهده ناکارآمدی ها و عقب ماندگی های مستمر ومفرط در زمینه های مرتبط با زندگی مردم است ودرمان وعلاج این مساله نیازفوری کشوراسلامی ایران است. به تعبیر دیگراعتماد به یک فردانقلابی ومتعهد وسالم و مسلط وموفق وخوش سابقه درعرصه اجرا برای فراهم نمودن یک زندگی قابل قبول برای مردم عزیز ایران که حقیقتا وفاداری خود را ثابت کرده اند، یک ضرورت است. روی این حساب بنده حقیر جناب آقای قالیباف را بخاطر سابقه خوش ایشان درعرصه های مختلف وکارنامه قابل دفاع اجرایی ایشان وتوان اجماع سازی ایشان، بعنوان گزینه مناسب تردرشرایط حاضرکشور میدانم وتاحد زیادی معتقدم بسیاری از عقب ماندگی های آزاردهنده وآسیب زا وفتنه خیز کشوردرحوزه مسکن، خودرو، اقتصاد،مردمی سازی اقتصاد، محرومیت زدایی، تجارت خارجی، تقویت با شرق و همسایگان، تقویت روزافزون جبهه مقاومت وغیره باوجود ایشان جبران خواهد شد. سابقه خوش ایشان درچندین سال ریاست مجلس نیز مزید برتوضیحات است. تکلیف حواشی موجود درمورد ایشان هم برای اهل اطلاع روشن است. طبق بررسی های متعدد افراد دارای سلامت نفس واهل اطلاع بسیاری ازآنها ازاساس نادرست می باشد. وبرخی ها که درست بودند ضریب داده می‌شود. یادمان نرود به اقدامات نادرست نیز باید به اندازه خود آن فعل نمره منفی داد نه بیشتر. عزیزانم درنگاه حقیر، شهید عزیزمان آقای رئیسی نیز گزینه مطلوب نبود ولی گاهی باید بادرنظرگرفتن همه شرایط وزمینه ها نگاه منعطف تری به اشخاص وجریان ها داشت. نگاه گفتمانی دکترجلیلی بسیارخوب وشایسته تقدیراست لکن عدم اطمینان ازاجرایی وعملیاتی شدن مطالب فوق الذکر، بنده را درمورد دولت ایشان نگران می کند. درحالی که این نگرانی _که بخاطرشرایط حساس کشور تبدیل به اضطرارشده است_ درمورد دکترقالیباف به شهادت بسیاری ازافرادی که بااو کارکرده اند تقریبا وجود ندارد ویا بسیار ناچیز است. درپایان عرض می کنم اینها ظاهرامر است؛ هم تحویل شرایط کشور دست حضرت حق سبحانه است وهم قلوب مردم و هم نفع وضرر کشور؛ "مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ / لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ حدید/۲۲_۲۳ "تشخیص ما همین قدراست؛ ازحضرتش می خواهیم آنچه به نفع اسلام ومسلمین است مقدربفرماید ومارا راضی به رضای خود بگرداند. https://eitaa.com/taher_alizadeh
خطاب به نامزدهای مومن جبهه انقلاب: این همه خود را به آب وآتش زدن برای محقق کردن موضوع تکلیف واین همه اصراربرماندن با وجود جایگزین قابل قبول_ولو نسبی_ را ازکجای شریعت استفاده می کنند؟! کمی حال وهوای مجلس خبرگان درانتخاب رهبری درسال ۶۸ را درنظربگیرید تا مقصودم را بهترمتوجه شوید.
یک دنیا حرف دارم درمورد اصل ساختارکلان هزینه سازسیاسی واجرایی کشور؛ درمورد ملاک ها ومعیارهای هزینه ساز احراز صلاحیت شورای محترم نگهبان؛ درمورد نوع اِعمال آن ملاک ها توسط آن شورای محترم درادوارمختلف؛ درمورد عدم وجود نگاه مناسب در برخی بزرگان جبهه انقلاب و بدنه متوسط ومیانی آن در دوران گذار؛ درمورد عدم همگرایی مناسب وعدم نگاه منعطف برخی بزرگان جبهه انقلاب درادوارمختلف انتخابات؛ و درمورد مطالب دیگری که نمی دانم طرح آنها درحال حاضر فایده ای دارد یا نه... ولی خیلی دلم برای این نظام واین انقلاب می سوزد. درطول این سالها می شد بسیاری ازهزینه ها را متحمل نشد ودرآینده نیز می شود ازتحمیل هزینه های غیرضرور بسیاری پیشگیری کرد. نمی دانم هزینه تراشی ازروی جهت گیری های نامطلوب و اتخاذ تصمیمات نامناسب وسپس تلاش برای کسب توفیق درظرف آن جهت گیری ها وتصمیمات، تا چه اندازه درقاموس سنن الهی حاکم برعالم، نتیجه بخش است. https://eitaa.com/taher_alizadeh
صلی الله علیک یا علی بن الحسین السجاد علیهما السلام براستی اگر درروز سوال که"ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم" ازما سوال شود که چرا ازمعارف حیات بخش علی بن الحسین علیه السلام درصحیفه سجادیه و سایرادعیه ومناجات های نورانی منقوله ازآن حضرت استفاده نکردید و چراقدر آن مصباح معرفت وهدایت وآن طریق سعادت را ندانستید وازآن تحفه الهیه برای تعمیرجان وابدیت خود بهره نبردید، چه پاسخی خواهیم داد؟ حالت من درقبال چنین سوالی سکوت شرم و حسرت است؛ با چشمانی شبیه چشمان مردگان روبه سائل می کنم وبازبانی بند آمده جام جگرسوزحسرت را سرمی کشم و به حال رهروان ولایی آن مصباح فروزان که شراب معرفت وتوحید را نوشیدند چنان حسرتی می خورم که درد آن تا ابد دراعماق وجودم می ماند. https://eitaa.com/taher_alizadeh