تنبیه؛
نکته ای در کلمات حضرت امام رحمه الله زیاد وارد شده است و مدام به آن هشدار می دهد وآن را ازشاهکارهای شیطان قطاع الطریق می خواند آن است که کسانی که آشنایی وشناختی از مباحث ومسائل عمیق معرفتی ومقامات ومدارج غیبیه معنویه ندارند دست به انکار آن بزنند.
براساس"امرنا ان نکلم الناس علی قدرعقولهم" وبراساس اینکه مراتب فهم انسان از قرآن عظیم ومعارف شریعت اسلام می تواند بی نهایت باشد، طبیعتا مطالبی که از اهل معرفت در جنبه های معرفتی وجهان بینی اسلام مطرح شده است ممکن است برای بسیاری ازعالمان دین قابل پذیرش نباشد اما ملاک ومعیار در نفی واثبات آراء معرفتی اهل معرفت، بایستی در درجه اول فهم صحیح کلمات آنان وبعد ارزیابی براساس ادله متقن باشد.
بنابراین، آن چه شایسته است این است که کسانی که ورود مطلوبی در مباحث یادشده ندارند از اظهارنظر در آن ها پرهیز نمایند.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
چقدر نورانی و عمیق وتکان دهنده است این سعادت نامه انسان و این قرآن باعظمت؛
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ﴿۱۹﴾/حشر
ودرسوره مبارکه طه می فرماید:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ﴿۱۲۴﴾
قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا ﴿۱۲۵﴾
قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى ﴿۱۲۶﴾/ طه
علی الخصوص با درنظرداشتن تشکیک درمراتب وانحاء ذکر ونسیان وفسق، این آیات بسیاراعجاب انگیز وتکان دهنده خواهند بود.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
شیخنا الاستاد عزیزعلامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه می فرمودند: حیف است که این صنعت عظیم آلوده شود؛ حیف جناب انسان که آلوده شود؛ مبادا یوم الحسره دادمان آنطور بلندشود که ارکان کهکشان به لرزه دربیاید؛ مبادا یوم الحسره آهی ازنهادمان بلند شود که جهنم انفعال داشته باشد..
تحلیل اجزای قضیه یکی از مباحث مهمی است که در فلسفه به آن پرداخته می شود. این مساله برخلاف ظاهر ساده آن، به جهت ارتباطش با حیث حکم نفس و تکثیرادراکات انسان در وعاء علم ونیز برخی جهات معرفت شناسانه، دقت بسیار بالایی طلب می کند. رساله فوق با عنوان "اجزاء قضیه درنگاه علامه طباطبایی رحمه الله" به تحلیل وجمع بندی نظر مرحوم علامه درآثارمختلف ایشان پرداخته است.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
روی عن مولی الموحدین امیرالمومنین امام الملک والملکوت علیه السلام《 قال الله سبحانه وتعالی لنبیّه (صلی الله علیه وآله) لیله المعراج: یا احمد (صلی الله علیه وآله) لو صلّی العبد صلات اهل السماء والارض وصام صیام اهل السماء والارض وطَوی من الطعام مثلَ الملائکه ولبس لباسَ العاری ثم اَری فی قلبه مِن حبّ الدنیا ذَرّتاً او سُمعتها او رِئاستها او حُلیتها اوزِینتها، لایجاورنی فی داری ولَاَنزعنّ من قلبه محبتی》
ارشادالقلوب، باب۵۴
3.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد شهید مطهری رحمت الله علیه : شمر زمانه ات را بشناس..
شیخنا الاستادآیت الله جوادی آملی حفظه الله دریکی از جلسات درس می فرمودند بعد چندسال تحصیل درحوزه تهران وقتی عزم هجرت به قم کردیم بارآخری که برای عرض ادب وخداحافظی خدمت آیت الله شیخ محمدتقی آملی رحمه الله رسیدیم و درخواست توصیه عرضه داشتیم، ایشان پس ازاشاره به جایگاه ویژه قم واستفاده ازمحضرمبارک حضرت معصومه علیهاالسلام، فرمودند《 درقم بزرگان بسیاری مدفون شده اند از زیارت قبربزرگان وکسب فیض ونورانیت از آنها غفلت نکنید؛ نقل شده است که شاگردان ارسطو به زیارت مزارارسطو می رفتند وسوالات وابهامات ومعضلات علمی خودرا حل می کردند》
این مطلب هم در قبسات جناب میرداماد رحمه الله آمده است وهم سالها قبل از ایشان در کتاب المطالب العالیه جناب فخررازی؛ شواهد بسیاری وجود دارد که توسل به مقامات والای علمای الهی ربانی بسیارراهگشا وهموارکننده طریق سیرالی الله می باشد.
ابیاتی که برسرمزارنورانی علامه حسن زاده رحمه الله نگاشته شده اند:
مژده ای دل که شب هجر به پایان آمد/پیک روح القدس ازجانب جانان آمد
تن خاکی به سوی خاک روان است ولی/دل عرشی به سوی عرش خرامان آمد
حمدلله که حسن تازندای خوش دوست/ارجعی را بشنیده است غزل خوان آمد
مازندران،روستای ایرا، مرقد مطهر علامه حسن زاده رحمت الله علیه
https://eitaa.com/taher_alizadeh
پوشیده نیست که اصطلاح "عقل" درعلوم مختلف اسلامی معانی بسیار مختلف ومتعددی دارد. یکی از استعمالات این اصطلاح در علم اصول ودر مباحث مربوط به حکم است. رساله پیش رو سعی کرده است جانمایی صحیح عقل درفرایند احکام شرعی را باتکیه برنگاه حضرت امام رحمه الله به تصویربکشد.
https://eitaa.com/taher_alizadeh
چقدر حزن انگیز ودردناک وجگرسوز است که بخشی ازامت پیامبراسلام صلی الله علیه وآله اعم از پیروجوان وزنان وکودکان پاک وبی دفاع توسط شیاطین و وحوش انسانی به خاک و خون کشیده شوند و تو ازدستت کاری ساخته نباشد..
وامت اسلام ودول اسلامی به محکومیت های زبانی بسنده کنند..
✍چند کلمه ای پیرامون فقره نورانی
"یا من سبقت رحمته غضبه"؛
ای خدایی که رحمتش سابق برغضب اوست..
براساس نگاه اهل الله، خداوند سبحان دونوع رحمت دارد؛ رحمت رحمانی ورحمت رحیمی؛ هرچند رحمانیت و رحیمیتی که درنگاه آنان آمده است با تصویر رایج تفاوت هایی دارد؛ اما سوالی که میتوان مطرح کرد این است که باحفظ تفاوت هایی که درتفسیر رحمانیت ورحیمیت ذات اقدس اله مطرح است، رحمتی که درفقره نورانی آمده است کدام رحمت است؟
در توضیح وتفسیر این فقره نورانی می توان گفت:
این کلام را تارة درقوس صعود می توان معنا کرد وتارة در قوس نزول؛
اگرچنانچه این کلام را ناظر به قوس صعود وسیرسالک دانستیم، دراین صورت به تناسب سیرسالک ومنازل سیراو وبالتالی مراتب تجلی اسماء ذاتی وصفاتی وفعلی، مساله متفاوت خواهد بود.
درقوس صعود وسیر سالک، چون سیر از کثرت به وحدت است وازظاهربه باطن است وازشهود به غیب وغیب الغیب وسرّالسرّ است، نظربه اینکه اسم شریف رحمان نسبت به اسم مبارک رحیم ظهوربیشتری دارد، پس میتوان گفت رحمت وارد شده درفقره "یا من سبقت رحمته غضبه" ، رحمت رحمانیه می باشد. زیرا رحمت رحیمیه در این نگاه به افق وحدت وسرّ وبطون وغیب نزدیک تراست.
واگر چنانچه این کلام را ناظربه قوس نزول دانستیم، به جهت آنکه چینش نظام تکوین واسماء حسنای الهی بضرب من البیان وبطور من التاویل از وحدت به کثرت است، چون رحمت رحیمیه به افق وحدت نزدیک تراست وظهوربیشتری دررحمت وحدانی دارد، می توان گفت "یامن سبقت رحمته غضبه" ناظر به رحمت رحیمیه می باشد که بنوع من البیان باطن وسرّ رحمت رحمانی هم هست. والله العالم واولیائه المکرمین الصالحین
https://eitaa.com/taher_alizadeh