تحلیل استراتژیک سینما
انتخاب یک هنرپیشه شبیه به جودی فاسترِ فیلم سکوتِبرهها برای فیلم مردنامرئی ذهن را تحریک میکند تا بر روی پیام مشترک این دو فیلم بیشتر تمرکز کند
در فیلم سکوت برهها قهرمان فیلم زنی است در قامت افسر پلیس که هیچ مرد قابل اعتمادی در زندگیاش وجود ندارد
رئیس او مردی تنگنظر و البته چشمسفید است که او را آزار میدهد
مشاور پروندهاش یک روانشناس آدمخوار است که سعی در تسخیر روح او دارد
و مجرم پروندهاش مردی خیاط است که زنان را شکار میکند تا با پوست تن آنان برای خود لباس بدوزد
این از مردان فیلم اسکار گرفتهی سکوت برهها
حالا بعد از سیسال فیلم قدرتمندی با نام مرد نامرئی ظهور پیدا میکند تا همان پیام را به جامعهی زنان مخابره کند و بگوید مردها دشمن زنان هستند
در فیلم مرد نامرئی دوباره قهرمان فیلم زنی تسخیر شده در قصر مردی دیو سیرت است که از او فقط تولید یک بچه میخواهد
هیچکس حرف زن را باور نمیکند حتی مرد پلیسی که او را در خانهاش پناه داده است
زن یکّه و تنها حقانیت خودش را اثبات میکند و دیو داستان را در قصر خودش و با دستان خودش نابود میکند و با لباس نامرئی شدن میرود که او هم در جامعه به صورت نامرئی زندگی کند
راستی چرا مدافعان زنان در پشت نقاب فمینیسم میخواهند رشتهی محبت و تعلق او را از مردان قطع کنند و علاقه و تعلقش را وابستگی و اسارت جا بیاندازند؟
فمینیسم از دنیای زنان بدون مردان چه سودی میبرد؟
آیا جز این است که زنان ملکهی مردان هستند و نه برده و کنیز و نه ماشین تولید انسان؟
نباید منکر سختیهای زنان در ازدواجهای غلطی شد که منجر به عدم درک آنان شده است
ولی زندگی کردن در تنهایی مردگی است چه برای زن چه برای مرد
پینوشت:
تکرار و تقلید جذاب و قدرتمندانهی صحنهی جستجوی مردی که دیده نمیشود در فیلم مرد نامرئی از فیلم سکوت برهها ستودنیاست همان حس ترس و تعلیق دوباره تکرار شده است
#نقد_فیلم
#تحلیل_فیلم
#سکوت_بره_ها
#مرد_نامرئی
#فمینیسم
#فیمینیسم
#silenceofthelambs
#invisibleman
#silenceofthelambs_vs_invisibleman
#invisibleman_vs_silenceofthelambs
تحلیل استراتژیک سینما
آهای مردم دنیا حال مردم کرهجنوبی خوب نیست پیام طوطی محبوس در قفس بازرگان به زبان مورسِ سینما با تصویری از زانوی مرد مسلح بر گردن یک شهروند
دو قسمت اول سریال بازی مرکب را دیدم ولی به دلیل خشونت بیش از حد تصمیم به دیدن بقیهاش نداشتم
تا اینکه دوستم امیر اصرار کرد که ببینم و ناچاراً دیدم
حیرتزده شدم از اینهمه وضوح در پیامی که از دل سئول مخابره شده است
زن کره جنوبی از زن کره شمالی میپرسد حالا کره جنوبی بهتر از کره شمالی بود و جوابی نمیشنود
زن کره شمالی وصیت میکند که مادرش را به کره جنوبی بیاورند یعنی سرزمین مادریشان را متحد کنند
بازیگر نقش علی که نماد کشور شیعی ایران است سرش کلاه میرود و سرمایه زنده بودنش تبدیل به سنگ بیارزش میشود همانگونه که سامسونگ و الجی سر ایران را کلاه گذاشتند و پولهای ایرانیان را بلوکه کردند
مردم در زمین بازی نام ندارند و فقط یک شماره هستند حتی اگر کت و شلوار تنشان باشد باز هم یک شماره هستند
ناظران کشتار مردم فقیرشده پنج مقام بعلاوه یک میزبان است
یکی از مقامها با ماسک شیر یا سلطان جنگل صدای ترامپ دارد و لهجه آمریکایی و مرتباً قماربازی میکند
یک مقام هم لهجه انگلیسی دارد و ماسک روباه و متکبرانه حرف میزند
آنکه ماسک گوزن سیبریایی دارد لهجهاش روسی هست و ضربالمثل چینی به کار میبرد
یک کت سورمهای هم با شلوار خاکستری در بین مقامها هست که شاید مکرون باشد
هوی و هوس مقام آمریکایی در ارتباط با جوان خدمتکار اشاره به ترویج گروههای موسیقی پسران دخترنمای کره جنوبی دارد که در حقیقت بردهی سرمایهداران آمریکا هستند
اعتصاب کارگران خودروسازی کره اشاره میکند به اعتصاب کارگران خودروسازی هیوندای
و
و
و
اینها و دیگر پیامهای کدگذاری شده در سریال ماهی مرکب شرح حال فقط مردم کره جنوبی نیست
بلکه گزارشی از مستضعفین جهان است که در زیر زانوی نظامیان نظم جهانی والاستریت نفسهایشان به شماره افتاده و صدایشان خفه میشود
و انقلاب مستضعفین در راه است
انقلابی که نتیجهاش به ارث رسیدن زمین به مردم محروم و به ضعف کشانده شده است
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ
ما میخواستیم به آنان كه در آن سرزمین به ناتوانی و زبونی گرفته شده بودند، نعمت های باارزش دهیم، و آنان را پیشوایان مردم و وارثان [اموال، ثروتها و سرزمینهای فرعونیان] گردانیم. (۵)
قصص - 5
قرآن مبین
#بازی_مرکب
#تحلیل_فیلم
#نقد_فیلم
#انقلاب
#انقلاب_جهانی_امام_زمان
#squidgame
تحلیل استراتژیک سینما
در فیلم سولو داستان جنگ ستارهای یک ابرقدرت نیاز به کواکسویم داره که نوعی ماده انرژی آفرین اتمی هست
به نوچه اش میگه تهیه کنه نوچه به نوچه کوچکتره میگه براش بیاره اونم میره دزدی
نوچه کوچکتره کواکسیومها رو سر صحنه دزدی به فنا میده
برمیگرده پیش نوچه بزرگه میگه شرمنده ولی یکجایی هست کواکسویم ناپایدار دارن ما چون متحد شما نیستیم ما رو راه میدن میریم یکجورایی میاریم
خلاصه تحت عنوان نماینده سازمان تخصیص و اعتباریابی اتحادیه تجارت نفوذ میکنند و کواکسویم ناپایدارشون رو صاحب میشن
عینهو برجام و آژانس انرژی اتمی گوگولمگولی خودمون
جالب اینجاست که این یکی فیلم جنگ ستارگان که اتفاقاً در سال 2018 در بحبوحه برجام ساخته شده در ردیف سری جنگ ستارگان شماره گذاری نشده
این فیلم رو که دیدم باعث شد بقیه جنگ ستارگان رو هم بشینم تماشا کنم
انشاءاللّه موارد دیگهی شباهتهای جنگ ستارگان با واقعیتها ارائه خواهد شد
#سولو
#جنگ_ستارگان
#star_wars
#برجام
#آژانس_انرژی_اتمی
#soloastarwarsstory
تحلیل استراتژیک سینما
در زمانهای که سینمای هالیوود به وحدت معنا در نمایش سرانجام خوش بشریت میرسد سینمای ایران و کرهجنوبی وارد ماشین زمان شده و به بیش از نیم قرن قبل برمیگردد و دوران پوچگرایی و خدازدایی از ادبیات دراماتیک را استفراغ میکند
زبانِ بخش پرکار سینمای هماکنونِ ایران و کرهجنوبی زبان #نیهیلیسم از نوع صادقهدایت است که مترادف نیست با سیستم عدالتمحور خالق_مخلوقی
در این نوع سینما آدمها همدیگر را بازیچه قرار میدهند و تعقیب و گریزهای پلنگصورتیگونه تنها جذابیت سینمایی اینگونه آثار است
در فاصله بیست و چهارساعت از زندگی سیر میشوی آن هم با تماشای دو فیلم ایرانی #استراحت_مطلق و #نیمه_شب_اتفاق_افتاد
در هر دو فیلم رد پایی از خداوند و عدالتش وجود ندارد
در فیلم استراحت مطلق شما به تماشای یک آکواریوم مینشینید که ماهیهایش دارند همدیگر را به هر نحوی گاز میگیرند و میخورند و زمانی آرام مینشینند که ضعیفترینشان از بین میرود
و در فیلم نیمه شب اتفاق افتاد هم خدا وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد یک خدای عقدهای است که قاتلزاده را قاتل میکند و از عشق و عاشقی هم متنفر است و دلش نمیخواهد لیلی به مجنون برسد
خدای فیلم نیمه شب اتفاق افتاد خدای ادبیات تلخ و پوچگرای #صادق_هدایت و خدای رباعیات منتسب به خیام است
این کوزهگر دهر چنین جام لطیف
میسازد و باز بر زمین میزندش
حال آنکه خداوند جمیل در احسنالقصص قرآن خود یعنی داستان يوسف سبک داستانگویی جذاب و مبتنی بر عدالت را آموزش داده است
سبک داستانگویی سوره یوسف را دو دسته خوب رعایت کردهاند هالیوودِ آمریکا و بالیوودِ هندوستان
سینمای قصهگوی آمریکا و هند به درک کاملی از روایت دراماتیک رسیدهاند و آن چیزی نیست جز عاقبت خوش برای قهرمانان فیلم و جزای عادلانه برای آدمبدهای فیلم و پشیمانی و توبه قابل پذیرش برای آدمهای خاکستری
شهید سید مرتضی آوینی نیز دقیقا بر همین مبانی سینمایی تأکید میکرد و اصرار داشت که سینما را زمانی میتوانیم سینما بنامیم که بتواند اصول صنعت یعنی جذابیت برای مشتری یا مخاطب و فروش بیش از هزینه را تأمین کند
سینمای غیراقتصادیِ کنونیِ ایران و کرهجنوبی نه بر فطرت خداجوی انسان تکیه کرده است و نه بر غریزهی تفریحطلب
سینمای فعلی ایران و کرهجنوبی خودش را بر روی درگاههای دانلود رایگان به زور زنده نگاه میدارد آنهم به مدد ابهامسازی و ترسآفرینی در داستانهایی پوچگرا
باید سینمای ایران صنعتی شود همانگونه که شهیدآوینی یادمان میداد
#تحلیل_فیلم
#تحلیل_سینما
#شهید_آوینی
#سید_مرتضی_آوینی
#سینمای_ایران
تحلیل استراتژیک سینما
انسان در دنیای داستان و سینما سعی در تعریف موجوداتی برتر و هوشمندتر از انسان در کیهان لایتناهی کرده است
در سری فیلمهای بیگانه و غیرآن مانند سولاریسِ تارکوفسکی ما شاهد موجودی سیال در فضای کیهانی و البته نامرئی هستیم
موجود نامرئی با قدرت تسخیر و تسلط بر آدمها و تکنولوژیهای بشری تلاش میکند ساکنین زمین را وادار به اصلاح رفتارشان بکند تا زمین از هم نپاشد و الا خودش زمین و ساکنانش را نابود میکند
موجودات فرازمینی در ادبیات و سپس در سینما یکی از جایگزینهای عالم غیب است همان عالمی که تقواپیشگان به آن ایمان دارند
لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ
پرهیزكارانْ آنان كه به غیب ایمان دارند
(سوره بقره آیات ٢ و ٣)
عالم غیب شامل خدا و فرشتگان و ارواح و برزخ و روز داوری و دوزخ و بهشت میباشد و اولین معرف این همه کتابهای آسمانی و رسولان الهی بودهاند
وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ
مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و كتابها و پیامبرانش، ایمان آوردهاند
(سوره بقره آیه ٢٨۵)
وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا
و هر كه به خدا و فرشتگان و كتابهای آسمانی و پیامبران او و روز قیامت كافر شود، یقیناً به گمراهیِ دوری دچار شده است. (سوره نساء آیه ۱۳۶)
اما یک چالش بزرگ برای ذهن بشر وسوسههای شیطان است که میگوید جهان خالق ندارد و خود به خود به وجود آمده است
انسانهای اهل اندیشه و تفکر وقتی دست شیطان را در ارائه استدلال محکم در عدم وجود خدا و عالم غیب دیدند شروع کردند به نوشتن نظریات خداجویانهشان در قالب رمان و بعدها در شکل فیلم
تا بگویند اتفاقاً انسان خالقی هوشیار و هوشمند دارد
در فیلم بیگانهی نامرئی هم این نظریه در دقایق پایانی ظهور میکند که همهی ما مخلوق کیهان هستیم
این یعنی ما خالق داریم
#بیگانه
#بیگانه_نامرئی
#داروین
#کیهان
#انسان_در_جستجوی_معنا
#alien
#aliens
#invisiblealien
#تحلیل_فیلم
#نقد_فیلم
#خداجویی
#darwin
تحلیل استراتژیک سینما
مکاتب جدید و مدرن روانشناسی زیگموند فروید را متهم میکنند که با ابداع روانکاوی تحلیلی باعث یک عقب ماندگی صدساله در روانشناسی شده است
فیلم ستودهشده و کاندیدشده برای اسکار کوچه کابوس تلاش میکند دو روی چهره روانشناسی کلاسیک را به تماشا بگذارد
چهرهای که یک رخ آن صنعت پولساز روانشناسی تحلیلی است و روی دیگرش صنایع سرگرمی ساز همچون شعبده بازی و رمّالی میباشد
گیرمودلتورو کارگردان چیرهدست فیلم کوچه کابوس رمان انتقادی ویلیام لیندزیگرشام را از دهه ۴۰ میلادی با هنرمندی تمام به تصویر کشیده است
بطوریکه مخاطب فیلم مبهوت میشود از روایت شفاف و صریحی که شباهت بین رمّالِ شعبده باز و روانکاو فرصتطلب را به هنرمندی تمام بیان میکند
ما میدانیم که در دهه چهل میلادی آموزههای فروید با عنوان مکتب وین در اوج پرستش توسط روانشناسان و جامعه شناسان و پزشکان بوده است لذا میتوان اصل داستان را یک نگارش انتقادی نسبت به روانشناسان دوران نویسنده تلقی کرد
در فیلم کوچه کابوس محور اصلی یا ستون اصلی قصه مسئله اعتراف به گناهان گذشته یا افکار گناه آلود فعلی است
جمعبندی سخنان رمال کلاهبردار داستان این میشود که مگر نه این است که افراد یکشنبهها نزد کشیشها به گناهانشان اعتراف میکنند من نیز همانگونه به آنها آرامش هدیه میکنم
امروزه روانشناسان مکتب شناختی میگویند هیچ دلیلی وجود ندارد که بیمار را وادار به تعریف قصه های سیاه دوران کودکی و نوجوانی اش کنیم
و اصولاً چه لزومی دارد مُراجع کارهای نابههنجارش را برای روانشناسش بازگو کند بلکه باید رفتار غلط فعلی اش را با توسعه آگاهیها و شناخت هایش تغییر دهیم
قطعاً فروید و پیروانش میراثدار کشیشان مسیحیای بودهاند که با اعتراف کشیدن از مردم و بخشیدن گناهانشان وجدان آزردهشان را تخدیر کرده و احساس آرامش و آسودگی وجدان جهت تداوم زندگی غلط به آنها میدادهاند
شایسته است بدانیم درمکتب اسلام اعتراف به گناه از کارهای مذموم و نهی شده می باشد
#نقد_فیلم
#کوچه_کابوس
#اسکار
#مکتب_وین
#زیگموند_فروید
#روانکاوی
#روانشناسی