eitaa logo
تحلیل استراتژیک سینما
85 دنبال‌کننده
156 عکس
26 ویدیو
5 فایل
در این کانال سینما مورد بررسی تحلیلی قرار می‌گیرد ارسال پیام @Choopanianma
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل استراتژیک سینما
مکاتب جدید و مدرن روانشناسی زیگموند فروید را متهم می‌کنند که با ابداع روانکاوی تحلیلی باعث یک عقب ماندگی صدساله در روانشناسی شده است فیلم ستوده‌شده و کاندیدشده برای اسکار کوچه کابوس تلاش می‌کند دو روی چهره روانشناسی کلاسیک را به تماشا بگذارد چهره‌ای که یک رخ آن صنعت پولساز روانشناسی تحلیلی است و روی دیگرش صنایع سرگرمی ساز همچون شعبده بازی و رمّالی می‌باشد گیرمودل‌تورو کارگردان چیره‌دست فیلم کوچه کابوس رمان انتقادی ویلیام لیندزی‌گرشام را از دهه ۴۰ میلادی با هنرمندی تمام به تصویر کشیده است بطوریکه مخاطب فیلم مبهوت می‌شود از روایت شفاف و صریحی که شباهت بین رمّالِ شعبده باز و روانکاو فرصت‌طلب را به هنرمندی تمام بیان می‌کند ما می‌دانیم که در دهه چهل میلادی آموزه‌های فروید با عنوان مکتب وین در اوج پرستش توسط روانشناسان و جامعه شناسان و پزشکان بوده است لذا می‌توان اصل داستان را یک نگارش انتقادی نسبت به روان‌شناسان دوران نویسنده تلقی کرد در فیلم کوچه کابوس محور اصلی یا ستون اصلی قصه مسئله اعتراف به گناهان گذشته یا افکار گناه آلود فعلی است جمع‌بندی سخنان رمال کلاهبردار داستان این می‌شود که مگر نه این است که افراد یکشنبه‌ها نزد کشیش‌ها به گناهانشان اعتراف می‌کنند من نیز همانگونه به آنها آرامش هدیه می‌کنم امروزه روانشناسان مکتب شناختی می‌گویند هیچ دلیلی وجود ندارد که بیمار را وادار به تعریف قصه های سیاه دوران کودکی و نوجوانی اش کنیم و اصولاً چه لزومی دارد مُراجع کارهای نابه‌هنجارش را برای روانشناسش بازگو کند بلکه باید رفتار غلط فعلی اش را با توسعه آگاهی‌ها و شناخت هایش تغییر دهیم قطعاً فروید و پیروانش میراث‌دار کشیشان مسیحی‌ای بوده‌اند که با اعتراف کشیدن از مردم و بخشیدن گناهانشان وجدان آزرده‌شان را تخدیر کرده و احساس آرامش و آسودگی وجدان جهت تداوم زندگی غلط به آنها می‌داده‌اند شایسته است بدانیم درمکتب اسلام اعتراف به گناه از کارهای مذموم و نهی شده می باشد
تحلیل استراتژیک سینما
آرماگدون اصطلاحی است که برای جنگ آخرالزمان انتخاب شده است که در این جنگ پاره های آتش کشور آمریکا را نابود میکند حال آنکه کارگردان چیره دست فیلم زمان آرماگدون اذعان میکند که پاره های آتش چیزی جز نفرت کاشته شده در دلهای مردم آمریکا نمی باشد همان نفرتی که بر اثر تبعیض و بی عدالتی توسط صاحبان قدرت در آمریکا بر مردم این کشور تحمیل شده است فیلم زمان آرماگدون روایتی آرام از تبعیض نژادی و بی‌عدالتی ریشه دار جامعه آمریکا است فیلم زمان آرماگدون روایت دو دانش آموز سفیدپوست و سیاه پوست است که در خلاف جهت هم یکی به سوی پیشرفت و ترقی هدایت میشود و دومی یعنی پسر سیاه پوست توسط ساز و کارهای اجتماعی جامعه لیبرالی یا سرمایه داری به عمق چاه محرومیت و سلب آزادی پرتاب میشود به تعبیر کارگردان این فیلم آشوبهای مردمیِ این روزها در کل جهان که به اغتشاشات جوکری معروف شده است عصیانگری بشر امروزی در مقابل سیستم ظالمانه لیبرالیسم است جنگ آرماگدون پیشگویی همین قیام مردمی بر علیه حکومتهای سرمایه داری است آرماگدون حرکت عدالتخواهی جهانی است بر علیه قصرهای برافراشته بر استخوانهای خوردشده مردان و زنان به استضعاف کشیده شده است همچنین فیلم زمان آرماگدون به جایگاه و امکانات ویژه یهودیان مهاجر نسبت به سیاه پوستان که قرنها قبل از یهودیان به آمریکا آمده اند انتقادی تند و تیز دارد بطوری که با کمی تامل میتوان این فیلم را ضد یهود دانست
تحلیل استراتژیک سینما
فیلم دکتر استرنج در دنیاهای چندگانه جنون آمیز اعلام و اعتراف می‌کند به اینکه اگرچه در لیبرالیسم و در دنیای غرب به زنان قدرت های به ظاهر فوق تصور یا جادویی داده شده است ولی بزرگترین آرزوی زنان مادر شدن است و این اعترافی بزرگ و البته دیرهنگام است لیبرالیسم به بهانه آزادی زنان و با ابزار شبیه ساختن قوانین کار زنان به قوانین کار مردان آنان را تبدیل به کارگرانی ارزان قیمت و مطیع ساخت که احساس کنند قادر به مدیریت سرنوشت خودشان هستند این اهدای آزادی و استقلال به وسیله اشتغال زنان در مشاغل سخت مردانه در حالی است که زنان را از بزرگترین قدرت بشری یعنی تربیت انسان خلع کرده است قدرتی که خداوند در میان مردان فقط به انبیا و اولیا داده است فیلم دکتر استرنج در دنیاهای چندگانه جنون آمیز اعتراف می‌کند که زنان حتی اگر قدرت های عظیم جادویی داشته باشند باز حاضرند این قدرت و جایگاه را برای داشتن یک زندگی ساده به شرط مادری کردن و فرزند داشتن فدا کنند این فیلم الحق و الانصاف این واقعیت که زنان عاشق مادری هستند را به زیبایی و جذابیت به تصویر کشیده است این فیلم راه حل بازگشت زنان و خانواده را الگوگیری از نزدیک ترین سبک زندگی دم دست آمریکایی‌ها یعنی آمریکای لاتین معرفی می کند کاراکتر آمریکا چاوز که از اسم هوگو چاوز رئیس جمهور فقید ونزوئلا به عاریت گرفته شده دختری جوان از نژاد آمریکای جنوبی است که قادر به رفت و آمد بین دنیا های مختلف است این زن جوان کسی است که در پایان فیلم الگوی رویایی از یک زن سالم و یک مادر را در معرض چشم زن صنعتی شده غربی قرار میدهد در انتهای فیلم زن قدرتمند داستان ترجیح می دهد که کتاب گناهان را نابود کند همان کتابی که میتوان گفت در واقع قوانین فمینیستی برای بهره کشی از زنان در جوامع صنعتی لیبرال شده است که ظاهراً زنان را قدرتمند و جادوگر میکند خود شخصیت دکتر استرنج نیز در رفت و آمد میان دنیاهای موازی زن مورد علاقه خودش را از دل آزمایشگاه‌های بتونی خارج کرده و برای تشکیل خانواده به دنیای خودش می آورد دکتر استرنج قبلاً از طرف همین زن متهم شده بود دیکتاتوری است که می‌خواهد تیغ جراحی یعنی مدیریت همه چیز فقط در دست خودش باشد در واقع دیکتاتوری مردان نسبت به زنان همان ظلمی سیستماتیکی است که در جوامع سرمایه داری نسبت به زنان روا می‌دارند و آنها را در تصمیمات حساس زندگی و اجتماع وارد نمی‌کنند حتی اگر بیشترین استقلال اقتصادی را به زنان داده باشند
تحلیل استراتژیک سینما
یک کشتی تفریحی پر از افراد پولدار توسط دزدان دریایی غرق می شود و افرادی که با جلیقه نجات به یک جزیره ناشناخته می رسند توسط سر کارگر نظافتچی های کشتی که یک زن آسیای شرقی است استثمار می شوند چون این زن میتواند شکار کند و آنان را از گرسنگی و مرگ نجات دهد فیلم مثلث غم ماجرای مردمی است که دیگران را تحت سلطه خود در آورده و استثمار می‌کنند یا به عبارتی برده خویش می سازند فیلم مثلث غم با بگو مگوی یک دختر پسر جوان شروع می شود آن هم سر حساب کردن پول شام رستوران در دومین شب آشنایی شان راننده تاکسی پس از پیاده شدن دختر به پسر جوان می گوید اگر کوتاه نیایی و مبارزه نکنی عاقبت برده این دختر خواهی شد پسر جوان در بخش دوم فیلم به اجبار برده زن میانسال آسیای شرقی میشود و در پایان فیلم تصمیم به رهایی از این وضعیت گرفته شتابان بسوی جنگل فرار میکند اگرچه صورتش با شاخه های درخت زخمی میشود فیلم قدرتمند مثلث غم هرچند در فضای استعماری جهان کنونی شبیه یک اعلامیه حقوق بشری است ولی در واقع گزارشی دقیق از فرهنگ و تمدن لیبرالیسم یا همان برده داری مدرن در جوامع طبقاتی میباشد در سکانسی از فیلم مشاهده می کنیم که مدیر داخلی تشریفات کشتی به کارمندانش دستور می‌دهد تا در مقابل هر خواسته مشروع و نامشروع مسافرین پولدار کشتی چشم قربان بگویند تا در پایان سفر به پول خوبی دست پیدا کنند این سکانسِ گویا تصویری کامل و بی نقص از بت پرستی مدرن در غرب وحشی میباشد همانجایی که پولدارها به خاطر پولشان پرستیده میشوند و هویت انسانها که آزاد خلق شده اند زیر پای ثروتمندان نابود میشود فیلم مثلث غم به سه راس مثلث بیچارگی بشریت یعنی استعمارگر و استعمارشده و عامل استعمار که میتواند پول یا قدرت باشد اشاره میکند قیام مستضعفین که خداوند در قرآن و قبل از آن در دیگر کتب آسمانی نویدش را داده است هنگامی اتفاق می‌افتد که انسان‌ها خودشان را از ذهنیت مثلث گونه بیچارگی و استعمار شدگی خارج کنند ظهور موعود نجات دهنده مستضعفان عالم یک قیام فرهنگی است بر علیه تفکر برده داری لیبرالی و نه یک جنگ نظامی و مبارزین جبهه ظهور جهادگران بین المللی تبیین هستند
تحلیل استراتژیک سینما
توصیف دقیق یک دبیرستان آمریکایی مملو از امکانات آموزشی که خروجی آن افراد قاتل و یا سرخورده و افسرده است ماجرای فیلم سینمایی فیل می‌باشد فیلم فیل که در سال دوهزار و سه بر اساس یک ماجرای واقعی ساخته شده است ماجرایی که در آن دو دانش آموز دبیرستانی در آمریکای فوق مدرن اقدام به کشتار انبوه همکلاسی‌ هایشان میکنند فیلم فیل میخواهد بگوید آنجا که بيشترين امکانات تحصیلی در اختیار نوجوانان آمریکا قرار گرفته همه چیز هست جز تحصیل علم فساد در این مدرسه نمونه بیداد میکند چنانچه در بخشی از فیلم ناظمی را میبینیم که به بهانه تنبیه نوجوانان دانش‌آموز را مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌دهد فیلم فیل انتقادی دارد به اختلاط دختر و پسر در نظام آموزشی آمریکا آنجا که در گوشه گوشه آن دبیرستان مجهز روابط بی حد و مرز و آشفته‌ دخترپسرهای درس نخوان را به نمایش میگذارد طوری که مخاطب میپرسد اینها پس کی درس میخوانند فیلم فیل نمایی باز از سیستم آموزشی آمریکا است که نهایتاً منجر به خودفروپاشی از درون شده است همان سیستمی که قرار بود به بهانه اجرای سند بیست سی یونسکو در ایران هم اجرا شود خوشبختانه بدنه اصیل نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران این سند ضد آموزشی را برنتابید و اولین منتقدان سند بیست سی یونسکو همان معلمان متدین و دلسوز و وطن پرست بودند که شروع به سوت زنی و انتقاد کردند اگر طبق فیلم سینمایی واقع گرای فیل و صدها گزارش دیگر دبیرستان‌های آمریکا قاتل روانی تربیت میکند بالعکس نظام آموزشی ایران اسلامی به پروراندن شهدایی همچون محسن حججی و آرمان علی‌وردی به خود میبالد
تحلیل استراتژیک سینما
فیلمهای دوگانه روز استقلال که با فاصله بیست سال ساخته شده اند ماجرای نابودی دشمن دنیا را توسط مثلاً مردان جنگجوی آمریکا به نمایش میگذارد در هر دو فیلم دشمن دنیا بیگانگانی از فضا هستند که قصد نابود کردن زندگی و دزدیدن منابع کره زمین را دارند البته در فیلم دوم به این اشاره می‌شود که آمریکا فقط بخاطر مردم خودش با فضایی ها میجنگد آنجا که رئیس جمهور اسبق به دخترش میگوید اینبار بخاطر تو میجنگم از آنجا که آمریکا بزرگترین و هولناک ترین دشمنش را جمهوری اسلامی ایران میداند میتوان چنین قلمداد کرد که مراد از دشمن فضایی در فیلمهای دوگانه روز استقلال جمهوری اسلامی ایران است نکته جالب توجه این است که در فیلم اول روز استقلال که در سال هزارونهصدونودوشش ساخته شده دولت آمریکا تلاش دارد که سفینه اصلی یا سفینه مادر فضایی ها را از کار بیاندازد تا دشمن دنیا را نابود کرده باشد ولی در فیلم دوم که در سال دوهزاروشانزده ساخته شده فقط به فکر نابود کردن ملکه یا رهبر فضایی ها است یعنی بجای از بین بردن حکومت در کشور دشمن اینبار باید رهبر اصلی را از میان برداشت این تغییر رویکرد در فاصله زمانی بیست ساله نشان از ناامید شدن دولت آمریکا در از میان برداشتن کوه استوار نظام جمهوری اسلامی ایران است و همچنین پی بردن به اهمیت نقش ولی فقیه در نظام ضد استعماری جمهوری اسلامی ایران است لذا میبینیم از سال دوهزاروشانزده با روی کار آمدن دلقکی وقیح با نام دونالد ترامپ در راس هرم شیطانی آمریکا هجوم همه جانبه به جایگاه علمای اسلام و بالاخص ولی فقیه تشدید پیدا کرده است ترور شهید سلیمانی در جهت تضعیف توان اجرایی رهبر معظم انقلاب از جمله نقشه های کور دولت احمق ترامپ بود که الحمدللّه اثر عکس در پی داشت و باعث استحکام بیشتر پیوند جبهه جهانی مقاومت با رهبری و نظام جمهوری اسلامی ایران شد و اخیراً توهین نشریه شارلی ابدو فرانسوی به جایگاه مرجعیت شیعه در همین راستا اتفاق افتاد که آن هم منجر به راهپیمایی های اعتراض آمیز در کشورهای مختلف با شعارهای حمایت از رهبر معظم انقلاب شد چنانچه همین راهپیمایی ها خود باعث شهرت دوچندان ولی فقیه و رهبر مقاومت در جهان پر از سانسور رسانه ای گردید پی نوشت اول در اولین فیلم روز استقلال که پنج سال قبل از حادثه یازده سپتامبر ساخته شده است فضایی ها با نابود کردن یک برج بلند در آمریکا خصومتشان را علنی میکنند که البته اولین پیشگویی هالیوود در این باره نبوده است پی نوشت دوم در دومین فیلم روز استقلال همکاری و اتحاد استراتژیک چینی ها با آمریکا به شکلی بارز نمایش داده شده است که این مورد در سالهای اخیر در فیلمهای هالیوود به تکرار دیده شده و جای تأمل دارد پی‌نوشت سوم برخی منتقدین معتقدند ساخت اینگونه فیلمها و تبلیغات دروغین راجع به بشقاب‌های پرنده مهاجم ایجاد توجیه برای داشتن بمب اتم توسط آمریکا است