eitaa logo
تحلیل استراتژیک سینما
85 دنبال‌کننده
158 عکس
26 ویدیو
5 فایل
در این کانال سینما مورد بررسی تحلیلی قرار می‌گیرد ارسال پیام @Choopanianma
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل استراتژیک سینما
نقد سیاسی فیلم بلک آدام به عنوان نیروی عدالت گستر یا لیگ عدالت به یک کشور در شرف انقلاب برو و رهبر انقلابی‌اش را زندانی کن و پس از آموزش آزادش کن و تبدیلش کن به رهبری مردمی ولی دست نشانده و رام شده این بود خلاصه فیلم بلک‌آدام و بعبارتی خلاصه‌ی شسته و رفته از سیاست آمریکا و گروه عدالتش که همان ناتو باشد داستان فیلم بلک آدام در یک منطقه‌ی فرضی با اسمی عربی بنام خندق اتفاق میافتد خندق مردمی دارد که چندین دهه از تکنولوژی روز عقب مانده‌اند و تحت ستم یک قدرت سیستماتیکِ زورگو هستند ایستگاههای بازرسی شهر خندق چیزی شبیه اوضاع فلسطینیان را نمایش میدهد دست گذاشتن روی قهرمانان ملی کهن یعنی اسطوره‌های خیالی پیش از حضرت مسیح علیه السلام و پیش از حضرت محمد مصطفی صل اللّه علیه و آله و سلم روالی است که سالهاست هالیوود برای مذهب زدایی از انقلابها و تمدنهای احیا شده توسط اسلام به راه انداخته است قهرمان خندق ظهور میکند و این نیروهای عدالت هستند که او را مهار و سپس زندانی میکنند و در زمانی آزادش میکنند که با شرایط آنان انقلاب مردمی کشورش خندق را به ثمر برساند نکته‌ی جالب توجه فیلم بلک‌آدام این است که لیگ عدالت یا همان نیروهای نظامی ناتو اعتراف به نابودی قریب‌الوقوع خودشان دارند که در زمان کنونی و در فضای واقعی در حال وقوع است دیگر آنکه شخصیتی آمریکایی که قهرمان ملی را به صحنه بازمیگرداند یعنی دکتر فیت خود دچار مرگ میشود و این نیز خبری گویا از مرگ در حال وقوع قدرت پوشالی آمریکا است
تحلیل سریال شوالیه ماه سریال جذاب شوالیه ماه یا مون‌نایت به زیبایی و با صراحت نفوذ خرافات در بدنه علم روانشناسی را به ما نشان می‌دهد شخصیت اصلی فیلم بین دو حالت خودآگاه و ناخودآگاه مرتب تغییر وضعیت میدهد تا به زیبایی نظریه‌ی کوه یخ فروید را زیر سؤال ببرد آنجا که هر دو تای این وضعیت باز زیر سایه‌ی یک بیمار بستری در تیمارستان قرار می گیرد یعنی ضمیر سوم کارگردان سریال شوالیه ماه به نوعی می‌خواهد بگوید اگر نظریه‌ی خودآگاه و ناخودآگاه فروید را بپذیریم دچار تسلسل می‌شویم چون میتوان ضمایر متعدد دیگر را هم به این کوه یخ اضافه کرد و این نقطه ضعف تئوری فروید در دو وجهی بودن شخصیت انسان کارگردان شوالیه ماه را سوق می‌دهد به نظریه پرسونا یا نقاب‌های یونگ و به عالم کهن الگوهای یونگ ورود می‌کند ظهور خدایان متعدد باستانی در کالبدهای انسانی در واقع همان تقسیم بندی آدم‌ها به تیپ های چندگانه شخصیتی بر مبنای کهن الگوها است که در این سریال به زیبایی و به صورتی جذاب مطرح می‌شود در پایان کارگردان با دیوانه قلمداد کردن دکتر روانشناس یا رئیس تیمارستان تیر خلاص را بر پیشانی شبه علم روانشناسی شلیک می‌کند و اینگونه القا میکند که روانشناسان خود دیوانه و محکوم به فنا هستند اینکه بلاخره غرب خودش به توهمی بودن علم روانشناسی اعتراف می‌کند دور از انتظار نبوده‌است چرا که هر دانشی که بشر را مورد مطالعه قرار دهد ولی مسئله مبدا و معاد انسان را در سرنوشت او در نظر نگیرد دانشی ناقص و متوهم است شخصیت شناسی مبتنی بر کهن‌الگو‌های اساطیری که متأسفانه امروزه در ایران مورد بهره‌برداری انبوه کثیری روانشناسان زرد قرار میگیرد همان اساطیراولین است که کافران عصر پیامبر انسان‌شناسی قرآن به آن نسبت می‌دادند. إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ هنگامی كه آیات ما را بر او می‌خوانند، گوید: افسانه‌های پیشینیان است! (۱۵) سوره قلم - آیه ١۵ قرآن مبین وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَآ أَنْزَلَ رَبُّكُمْ ۙ قَالُوٓا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ و هنگامی كه به آنان گویند: پروردگارتان چه چیزهایی نازل كرده؟ می‌گویند: [چیزی نازل نكرده، آنچه به عنوان قرآن در دسترس مردم است، همان‌] افسانه‌های [دروغین‌] پیشینیان است!! (۲۴) سوره نحل - آیه ٢۴ قرآن مبین
تحلیل فیلم خط بالکان فیلم جنگی و جذاب خط بالکان روایتی روسی از جنایتهای ناتو در همدستی با قاتلان مسلمانان مظلوم بوسنی و هرزگوین است این فیلم بر خلاف فیلمهای سیاسی هالیوود همچون جشن شکار عاملین جنگ را تاجران اسلحه معرفی نمی‌کند بلکه انگشت اشاره‌اش را مستقیماً متوجه دولت جنگ‌طلب آمریکا می‌کند کارگردان فیلم خط بالکان به جای بازسازی مصنوعی صحنه‌های جنگ بوسنی و هرزگوین از تصاویر مستند و واقعی بهره می‌گیرد تا اثری واقعی در احساس مخاطبش به جای بگذارد نمی‌خواهم داستان فیلم را افشاء کنم ولی حفاظت از یک فرودگاه مهم توسط یک تیم زبده‌ی رزمی روسی در مقابل گروهی دا.ع.ش‌گونه محور اصلی یک فیلم بسیار تماشایی و پرهیجان را رقم زده است جایی انتقادی هم به این فیلم شده که چرا مسلمانان جایگزین صربهای جنایتکار شده اند که البته انتقاد به جایی می‌تواند باشد ولی فیلم واقعیتی بزرگتر را افشاء میکند و آن این است که جنایتکارانِ ظاهراً قومی یا مذهبی ساخته و پرداخته‌ی آمریکا هستند و به هیچ قوم و مذهبی احترام نمی‌گذارند دلیل این مطلب آنجاست که کارگردان در صحنه‌ای زیبا نماز جماعت دو جنگجوی شجاع و مسلمان را به نمایش میگذارد حال آنکه فرمانده دشمن مقابل ظاهراً مسلمان است و از کلاه قرمزهای صرب سربازگیری کرده است این افشاگری شاید ناشی از نگاه دقیق و محققانه‌ی فیلم‌نامه‌نویس فیلم خط بالکان به جنگ ظاهراً مذهبی و قومی در سوریه باشد آنجا که سربازان نیابتی آمریکا همه را از هر مذهب و قومی به تیغ و تیر می‌کشاندند حال آنکه ادعای مسلمان بودن و سوریه‌ای بودن داشتند گویا فیلم خط بالکان دقیقاً سه سال قبل از جنگ اخیر اوکراین هشداری جدی بوده به دولت جنگ‌افروز آمریکا که خود را پشت نیروهای ناتو مخفی کرده تا به مرزهای روسیه برسد همچنین این هشدار را به مردم کشورهای اروپایی‌شده‌ی هم‌مرز با روسیه می‌دهد که ناتو جز ویرانی و جنایت یادگار دیگری برجای نمی‌گذارد ناتو یک موجود خبیث است جمله‌ای بود که رهبر ایران در آخرین دیدار ولادیمیر پوتین با ایشان بیان کردند
تحلیل استراتژیک سینما
نقد فیلم جشن شکار رادوان کاراجیچ جنایتکار جنگیِ نسل‌کشیِ مسلمانان در بوسنی و هرزگوین یک سال بعد از پخش فیلم ضدآمریکایی جشن شکار دستگیر شد فیلم تماشایی جشن شکار توانست همزمان آبروی آمریکا و سازمان ملل و نیروهای ناتو را ببرد پایبندی به روایت سینمایی و بهره‌گیری از ستارگان سینما ضامن دیده شدن این فیلم سیاسی شد چیزی که کارگردانان متعهد ما باید آویزه‌ی گوششان کنند فیلم آمریکایی بوسنیایی جشن شکار ضمن ایجاد جاذبه‌ی داستان‌گویی توانسته است گوشه‌هایی از واقعیت‌های پشت پرده‌ی حضور نیروهای ناتو در کشورهای درگیر جنگهای به ظاهر داخلی را افشاء کند این فیلم همچنین خواسته است چهره‌ی خشن و وحشی جنایتکاران جنگی را به تصویر بکشد و ابراز میکند که این وحشی‌گری‌ها در سایه‌ی حمایت سازمانهای به اصطلاح حافظ صلح است از سویی دیگر کارگردان فیلم جشن شکار تلاش می‌کند که عامل پشت صحنه‌ی تمام این جنگ‌افروزی‌ها را تجارت‌پیشه‌گان اسلحه و تجهیزات جنگی معرفی کند و نه دولت آمریکا دقیقاً یک سال بعد از این فیلم رسواگرانه حامیان رادوان کاراجیچ دست از حمایت او بر‌می‌دارند و بعد از حفاظت سیزده‌ساله او را دستگیر و تحویل دادگاه میدهند شاید فیلم جشن شکار که یک ‌سال قبل از انتخابات سال دوهزاروهشت ساخته شده است زمینه‌ساز دستگیری نمایشی این جلاد بوده تا اوباما از حزب مثلاً ضد جنگ دموکرات بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشیند درست مانند دستگیری اسامه بن‌لادن مدت طولانی دادگاه هشت ساله‌ی این جنایتکار جنگی حکایت از نمایشی بودن دستگیری او در سال انتخابات ریاست جمهوری اوباما دارد اللّه اعلم