May 11
تحلیل استراتژیک سینما
نقد سیاسی فیلم بلک آدام
به عنوان نیروی عدالت گستر یا لیگ عدالت به یک کشور در شرف انقلاب برو و رهبر انقلابیاش را زندانی کن و پس از آموزش آزادش کن و تبدیلش کن به رهبری مردمی ولی دست نشانده و رام شده
این بود خلاصه فیلم بلکآدام و بعبارتی خلاصهی شسته و رفته از سیاست آمریکا و گروه عدالتش که همان ناتو باشد
داستان فیلم بلک آدام در یک منطقهی فرضی با اسمی عربی بنام خندق اتفاق میافتد
خندق مردمی دارد که چندین دهه از تکنولوژی روز عقب ماندهاند و تحت ستم یک قدرت سیستماتیکِ زورگو هستند
ایستگاههای بازرسی شهر خندق چیزی شبیه اوضاع فلسطینیان را نمایش میدهد
دست گذاشتن روی قهرمانان ملی کهن یعنی اسطورههای خیالی پیش از حضرت مسیح علیه السلام و پیش از حضرت محمد مصطفی صل اللّه علیه و آله و سلم روالی است که سالهاست هالیوود برای مذهب زدایی از انقلابها و تمدنهای احیا شده توسط اسلام به راه انداخته است
قهرمان خندق ظهور میکند و این نیروهای عدالت هستند که او را مهار و سپس زندانی میکنند و در زمانی آزادش میکنند که با شرایط آنان انقلاب مردمی کشورش خندق را به ثمر برساند
نکتهی جالب توجه فیلم بلکآدام این است که لیگ عدالت یا همان نیروهای نظامی ناتو اعتراف به نابودی قریبالوقوع خودشان دارند که در زمان کنونی و در فضای واقعی در حال وقوع است
دیگر آنکه شخصیتی آمریکایی که قهرمان ملی را به صحنه بازمیگرداند یعنی دکتر فیت خود دچار مرگ میشود و این نیز خبری گویا از مرگ در حال وقوع قدرت پوشالی آمریکا است
#نقد_فیلم
#نقد_سینما
#بلک_آدام
#blakadam
#dc
#سینمای_آخرالزمانی
#سینمای_سیاسی
#هالیوود
#افول_آمریکا
#ناتو
#لیگ_عدالت
#قهرمانان_پوشالی
تحلیل سریال شوالیه ماه
سریال جذاب شوالیه ماه یا موننایت به زیبایی و با صراحت نفوذ خرافات در بدنه علم روانشناسی را به ما نشان میدهد
شخصیت اصلی فیلم بین دو حالت خودآگاه و ناخودآگاه مرتب تغییر وضعیت میدهد تا به زیبایی نظریهی کوه یخ فروید را زیر سؤال ببرد آنجا که هر دو تای این وضعیت باز زیر سایهی یک بیمار بستری در تیمارستان قرار می گیرد یعنی ضمیر سوم
کارگردان سریال شوالیه ماه به نوعی میخواهد بگوید اگر نظریهی خودآگاه و ناخودآگاه فروید را بپذیریم دچار تسلسل میشویم چون میتوان ضمایر متعدد دیگر را هم به این کوه یخ اضافه کرد
و این نقطه ضعف تئوری فروید در دو وجهی بودن شخصیت انسان کارگردان شوالیه ماه را سوق میدهد به نظریه پرسونا یا نقابهای یونگ و به عالم کهن الگوهای یونگ ورود میکند
ظهور خدایان متعدد باستانی در کالبدهای انسانی در واقع همان تقسیم بندی آدمها به تیپ های چندگانه شخصیتی بر مبنای کهن الگوها است که در این سریال به زیبایی و به صورتی جذاب مطرح میشود
در پایان کارگردان با دیوانه قلمداد کردن دکتر روانشناس یا رئیس تیمارستان تیر خلاص را بر پیشانی شبه علم روانشناسی شلیک میکند و اینگونه القا میکند که روانشناسان خود دیوانه و محکوم به فنا هستند
اینکه بلاخره غرب خودش به توهمی بودن علم روانشناسی اعتراف میکند دور از انتظار نبودهاست چرا که هر دانشی که بشر را مورد مطالعه قرار دهد ولی مسئله مبدا و معاد انسان را در سرنوشت او در نظر نگیرد دانشی ناقص و متوهم است
شخصیت شناسی مبتنی بر کهنالگوهای اساطیری که متأسفانه امروزه در ایران مورد بهرهبرداری انبوه کثیری روانشناسان زرد قرار میگیرد همان اساطیراولین است که کافران عصر پیامبر انسانشناسی قرآن به آن نسبت میدادند.
إِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ
هنگامی كه آیات ما را بر او میخوانند، گوید: افسانههای پیشینیان است! (۱۵)
سوره قلم - آیه ١۵
قرآن مبین
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ مَاذَآ أَنْزَلَ رَبُّكُمْ ۙ قَالُوٓا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ
و هنگامی كه به آنان گویند: پروردگارتان چه چیزهایی نازل كرده؟ میگویند: [چیزی نازل نكرده، آنچه به عنوان قرآن در دسترس مردم است، همان] افسانههای [دروغین] پیشینیان است!! (۲۴)
سوره نحل - آیه ٢۴
قرآن مبین
#سریال_شوالیه_ماه
#تحلیل_سینما
#روانشناسی
#صنعت_روانشناسی
#روانکاوی
#تیپ_های_شخصیتی
#فروید
#نقد_فیلم
#نقد_سریال