eitaa logo
تحلیل سیاسی _ فرهنگی-اجتماعی
463 دنبال‌کننده
25.9هزار عکس
18.4هزار ویدیو
237 فایل
در این کانال اخبار تحلیلی و یا خط‌های خبری که بار تحلیلی دارند به صورت بازتابی بار گذاری میشود.سعی براین است که با بازتاب ابعاد گوناگون مسائل، دید مناسبی ارائه گردد. تحلیل‌های شما با نام شما قابلیت نشر در کانال را دارد. ارتباط با ادمین: @masoodabdi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌رئیس پیش رو 🔹این روزها را اگرچه در رثای رئیس‌جمهور فقید و هیات همراه در تاثر سپری می‌کنیم اما تجربه‌ی حال و هوای اوایل انقلاب در فراق اَمثال شهید رجایی در نوع خود برای آنان که نبودند، بدیع بود. مبتنی بر نص صریح اصل ۱۳۱ قانون‌اساسی در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت و... معاون اول رئیس دولت با موافقت رهبری به عنوان سرپرست دولت و مسئول پیگیری امور خواهد بود تا ضمن برگزاری انتخابات در کوتاه‌ترین زمان، شاهد تشکیل دولتی جدید و برخواسته از رای مردم باشیم. 🔹در ادامه باید به تبیین مجموعه عواملی اعم از چه کسی، برای کدام موقعیت، مبتنی بر کدام شاخص‌ها بپردازیم. 🔹در وصف اَحوال رئیس قوه‌مجریه بدیهی آن که علاوه بر شمول ویژگی‌های مورد تاکید در متن قانون، باتوجه به اصل ۱۱۵ قانون اساسی، رئیس‏‌جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایطی اعم از: ایرانی‏‌الاصل‏، تابعیت کشور، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏‌سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ ج.ا.ا‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور است، انتخاب شود. 🔹لازم به ذکر است با وجود اینکه قانون، اُصول و نقشه راه را در انتخاب افراد ترسیم می‌کند اما لاجرم باید بیان کرد که صحبتی از گفتمان فکری افراد نمی‌کند و چه بسا ملاک و معیاری در حدود و ثغور اعتقادی به مبانی ج.ا. نیز وجود ندارد تا جایی که حتی رئیس دولت یازده و دوازدهم نیز در این چارچوب می‌تواند قرار گیرد. کما اینکه گره ثابتی هم چون عدم شفافیت در تعبیر و تفسیر واژه رجال که از سویی مردان را تنها در این موقعیت می‌بیند و نگاه تک جنسیتی به این موقعیت دارد و از سویی هم چون انتخابات مجلس شورا، توپ را در زمین شایسته‌سالاری زنان برای این موقعیت می‌اندازد، نیز قابل تامل است. 🔹اما عامل دیگر، انتخاب برای کدام موقعیت است. قوه مجریه موقعیتِ به تعبیری صف (اجرا) را بر عهده دارد. این ساختار با بدنه‌ای متشکل از تعدادی وزارتخانه و سازمان، حیات سیاسی این قوه را در اختیار دارد. قوه‌ای که از حیث سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری، سازماندهی و رسیدگی به امور مختلف در مقایسه با سایر قوا از گستره‌ی وسیعی برخوردار است. به بیانی در پی شناخت موقعیت این قوه، اهمیت اینکه چه کسی توانمندی اداره و مدیریت آن را دارد روشن می‌شود. کسی که حتی از توانایی جسمی لازم به‌صورت حداقلی برخوردار باشد و از عدم تحرک به بیماری زخم بستر مبتلا نشود و یا به‌قدری مدیریت را فهم کرده باشد که جمعه صبح‌هایش هم از تلاش دیدنی باشد. 🔹عامل دیگر در این فرآیند تحلیلی، توجه به شاخص‌های کیفی مورد نظر امام بزرگوار و مقام معظم رهبری است. میزان حکومت اسلامی از منظر امام، تفاهم میان دولت اسلامی و مردم است. طبیعتاً تفاهم از درک متقابل و حمایت بر‌می‌آید. به بیانی رساتر دولت‌ها با پیگیری مشکلات مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... مورد حمایت متقابل مردم در عرصه‌های کنشگری مختلف قرار می‌گیرند و در این میان دولتی که از حمایت مردم خود برخوردار باشد به همین فرآخور در مقابل تهدیدات خارجی و هجمه‌های کوچک و بزرگ می‌تواند ایستادگی کند. و این هم‌نوایی مورد تاکید امامین انقلاب، توصیه به سایر کشورها نیز هست. 🔹از دیگر نکات در برآورد شاخص‌های کیفی برای انتخاب اَصلح و رئیس‌جمهور مطلوب، شاید واژه‌ای باشد که حتی به ذهن خطور نکند چه رسد به آن که به عنوان یک عامل در مجموعه‌ای از عوامل مدنظر باشد و بخواهیم در رای و انتخاب خود به آن نمره دهیم و آن اُمیدوار بودن رئیس این قوه است. اُمید به توانایی و توانمندی داخلی در مرتفع نمودن مشکلات و حرکت روبه جلو در تمامی مسائل کشور، بگذریم که برخی زمینه بهره‌مندی از این رویکرد را تنها در زمان قبل از انتخابات و با هدف جلب رای مردم مورد توجه قرار می‌دهند. از دیگر نکات مهم فسادستیزی است. از توضیح این رویکرد نیز عبور می‌کنیم در حالی که بودند زعمای دولتی که خط بنفش که نه، خط قرمزشان برادرشان بود.(تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل) 🔹رویکرد دیگر، عملکرد جهادی فرد اَصلح در کسوت ریاست قوه است. بدیهی آن که رویکرد جهادی و به همان ترتیب عملکرد در این چارچوب با رفتارهای اداری برخواسته از این مَشی مغایرت دارد. با در نظر گرفتن حجم وسیعی از مسائل کشور در نسبت با بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها نه تنها از سوی رژیم گذشته که ناکارآمدی‌های برخواسته از دولت‌های بی‌کفایت در همین نظام و از سوی دیگر مانیفستی که نظام‌اسلامی در راستای تمدن‌سازی مدنظر قرار داده است، همه و همه موید تلاشی از جنس عبور از خستگی و رو به جلو است. کنشی جهادی که در مقابل کارشکنی‌های دشمن از جنس تحریم و تهدید، طلوع پیشرفت را شاهد باشد./ادامه دارد... ✍️ نجوا 👈 https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علیرضا پناهیان: دولت رئیسی ترس برخی‌ها از مذهبی‌ها را از بین برد 🔹با روی کار آمدن رئیسی، ترسی که برخی از حزب‌اللهی‌ها و مذهبی‌ها داشتند ریخت هر چند دروغ‌های زیادی علیه او ساخته می‌شد. 🔸گاهی خداوند با خون شهید، تهمت‌ها را آشکار می‌کند و رئیسی هم چنین سرنوشتی الهی داشت. 🔹آثار سوء حرف‌های قبلی، در کسانی که در انتخابات شرکت نکردند وجود داشت ولی محور سیاست‌ورزی رئیسی، مردم‌داری بود و سعی داشت این اثر را از بین ببرد. https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 گیدئون لوی، روزنامه‌نگار صهیونیست هاآرتص در گفت‌وگو با CNN: اسرائیل تبدیل به یک کشور منفور و منزوی شده است! اسرائیلی‌ها کی می‌خواهند از این خواب بیدار شوند و بگویند دیگر بس است؟! خسارت روز به روز برای اسرائیل در حال افزایش و بخشی از آن غیرقابل جبران و غیرقابل ترمیم است! https://eitaa.com/tahlilesiasy
جهان آرا - دوشنبه 7 خرداد 1403.mp3
26.65M
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا» 👈🏼موضوع: رئیسی عزیز؛ مردمی، با کفایت، پرتلاش پاسداشتِ یادِ آن ها که رجایی‌وار زیستند، بهشتی شدند 🔰صوت کامل گفت‌وگو با: 👤حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان 26 مگابایت ◽️دوشنبه ٧ خرداد ماه ۱۴۰۳ https://eitaa.com/tahlilesiasy
◼️ این متن برای کسانی که به دنبال اصلح هستند نوشته شده ▪️کسانی که اصلح خود را همیشه قبل از معرفی یافته اند؛ نخوانند! ▪️اگر دلسوز ایران هستید فعلا از هیچ چهره انقلابی حمایت نکنید ۱۴۰۳/۳/۷ ▪️بیش از یک هفته از شهادت شهید رئیسی می‌گذرد و ما در حال نزدیک شدن به رقابت‌های انتخاباتی بین چهره‌های سیاسی هستیم. مسئله ای که یک اتفاق کاملا طبیعی‌ست. همانطور که فوتبالیست‌ها سال‌ها برای رسیدن به جام جهانی و جام ملت ها انتظار می‌کشند و هنرمندان مملکت هر سال منتظرند تا جشنواره‌ی فیلم فجر فرا برسد، سیاستمداران مطرح هم حق دارند انتظار رقابت‌های ریاست جمهوری را کشیده و به زورآزمایی در این عرصه بپردازند. ▪️اکنون هم ماجرا همین است. عده ای از خوانندگان و عده ای از مردم هم‌اکنون که هنوز ثبت نام‌ها صورت نگرفته خود را یافته اند. این فقط مخصوص یک گروه خاص نیست. در ذهن خیلی‌ها اکنون افرادی به عنوان اصلح تعریف شده اند و آن افراد چه کاندید شده باشند چه نه؛ این افراد هیچکس را جز آنها چهره ی کار آمد نمی‌دانند و منتظر شنیدن منطق و حرف و سخن دیگر کاندیداها هم نخواهند ماند. ▪️ در کنار این عده که کم هم نیستند، عده ای اکانت های توئیتری و کانال های تلگرامی و چهره های سیاسی نزدیک به برخی رجل هستند که طبیعتاً آنها را یگانه منجی نجات دهنده‌ی کشور میدانند. نه چون آنها بهترین هستند. لزوماً اینطور نیست. بلکه از این جهت که امروز اکانتی هستند شناور در فضای مجازی اما فردا با ورود آن شخص به پاستور هیچ بعید نیست بخشی از بدنه ی رسانه ای دولت محسوب شوند که عایدات خاص خود را برای آنها دارد. من این تلخ تر از زهرها را نوشتم برای آنکه تا همین‌جای کار افراد بدانند که فارغ از درود بر فلان ها و مرگ بر فلان ها، خودشان برای رسیدن به کار آمدها تلاش کنند. ▪️ مواردی که در سطرهای فوق ذکر شد عمومی بود از اینجای متن به بعد را فقط برای دوست داران ایران می‌نویسم و درخواست می‌کنم دیگران نخوانند! صریح عرض میکنم: فعلا از هیچ چهره ی انقلابی حمایت نکنید. تمام چهره های انقلابی که این روزها اسمشان مطرح می‌شود (چه آنها که ثبت نام خواهند کرد چه آنها که نخواهند کرد) اگر سیاست می‌فهمیدند سال ۹۲ واحد و مشترک در برابر تک کاندیدای جناح مقابل خود ظاهر می‌شدند؛ تا جناب روحانی با ۲۵۰ هزار رای بیشتر وارد پاستور نشده! و کشور ۸ سال با خسارت سهمگین این جلوس درگیر نباشد!!! ▪️ پس از نظر بنده تمام کسانی که خود را انقلابی می‌دانند اما در انتخابات سال های ۹۲ و ۹۶ و ۱۴۰۰ به من و شما اثبات کردند که توان جمع شدن زیر یک سقف و پیشبرد بازی با یک نقشه ی صحیح و هماهنگ را ندارند (اگرچه محترم هستند و ممکن است رای من به یکی از آنها باشد) بی حد محل اشکال و نقد هستند. روزی حزب قدرتمند جمهوری اسلامی با طیفی از چهره های قدرتمند و موثر از خامنه ای تا هاشمی شناخته می‌شد. امروز جریان انقلابی هنوز نتوانسته برای رضای خدا و صلاح مردم بعد از بیش از ۱۲ سال، به یک مدل صحیح برای پیش‌برد بازی خود به شکلی همدلانه برسد ▪️ امروز خیلی از آقایان به شما خواهند گفت: چون جریان غربگرا از نگاه ما مرده است پس ما با خیال راحت به این رقابت ادامه می‌دهیم. حرفی بر سرگیجه در اردوگاه غربگرایان نیست، اما دلیل بر آن نمی‌شود که جریان انقلاب بعد از ۴۶ سال نتوانسته باشد به یک جبهه قدرتمند و یک اردوگاه سیاسی دست یافته باشد. آقایان و خانم های محترم، افرادی که می‌شناسید را دعوت کنید این اردوگاه را هرچه سریعتر برپا کنند. نه برای انتخابات اخیر که برای آینده ی سیاست در ایران.... ▪️ من از همه دوستان درخواست میکنم اولویت خود را رای دادن قرار دهند چون وطن در حال حاضر این است. اولویت دومِ من و شما باید یادآوری این مهم به این چهره ها باشد که کی قرار است به یک مدل رفتار صحیح در انتخابات ها برسید و چه زمانی قرار است جریان حامی ایران اردوگاهی را ببیند که همه ذیل آن جمع شده و به آن پایبند باشند؟ این دو اولویت های اصلی ما و رای دادن به چه کسی و یافتن اصلح هم باید اولویت بعدی ما باشد. مملکت تا زمانی که حامیان وطن نتوانند یک اردوگاه سیاسی برپا کرده و ذیل آن جمع شوند و به آن متعهد باشند با رسیدن به یک الگوی صحیح برای کنشگری در حوزه سیاست داخلی، قطعا و یقینا فاصله خواهد داشت.... https://eitaa.com/tahlilesiasy
به بهانه سکوت سلبریتی‌ها و جامعه روشنفکری ایران در قبال جنایات اسرائیل، بد نیست نگاهی بندازیم به اشخاصی که پای آرمان فلسطین ایستادند و هزینه دادند... ✍️سید علیرضا آل‌داود https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نمی‌توانم همه‌ی چیزها را بگویم! ⭕️ روایت شنیدنی آیت‌الله صفایی بوشهری، از ملاقات با رئیس جمهور، یک هفته قبل از شهادت https://eitaa.com/tahlilesiasy
🔴 آژیر قرمز❗️ شرارت اصلاحطلبان در تخریب گری های انتخاباتی بی بدیل است. تخریب رقبا همیشه پل پیروزی اصلاحطلبان بوده است. شورای نگهبان و نهادهای امنیتی از همین حالا فکری بحال ماشین تخریب لیبرال‌ها و اصلاحطلبان بکنند. https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅👈 ولی فقیه ، آزمون قبل از ظهور ⭕️به گوش باشید 👈 و آزمون پیش ازظهور که خیلی ها غربال میشن .. 🌎انتظار یعنی آماده باش🌎 https://eitaa.com/tahlilesiasy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معترضان ترکیه ای شب گذشته در اعتراض به عملیات اسرائیل در رفح، کنسولگری اسرائیل در استانبول را به آتش کشیدند. https://eitaa.com/tahlilesiasy
✏️رئیس‌جمهور؛ متفکر باتجربه 🔸امروز و پس از گذشت حدودا یک هفته از عروج شهیدان پرواز اردیبهشت، سخن گفتن از رئیس‌جمهور بعدی، قدری سخت است. اما چه کنیم که تا بوده، همین بوده و تا هست، همین است. 🔸این روزها که گزینه‌های بالقوه ریاست‌جمهوری دولت چهاردهم در حال بالفعل شدن هستند، توجه به لوازم و جوانب انتخاب رئیس‌جمهورِ شایسته، خالی از لطف نیست. 🔸رئیس‌جمهور می‌بایست مجهز به دو قوه اساسی باشد؛ اول آنکه اهل فکر، تعمق، تشخیص و تدبیر بوده و در یک کلمه، از یک «نظام فکری منسجم» برخوردار باشد و دوم آنکه دارای تجربه کافی باشد. 🔸تدبیر رئیس‌جمهور که از نظام فکری او نشئت می‌گیرد، اولا امکان طراحی راهکارهای مدون، برای حل مسائل کشور را فراهم می‌کند و ثانیا این توانایی را ایجاد می‌نماید که از میان راهکارهای پیشنهادی توسط کارشناسان، بهترین را برگزیند. 🔸پر واضح است که صرفا توانایی انتخاب از میان راهکارهای پیشنهادی کارشناسان،‌کافی نیست. درست است که رئیس‌جمهور،‌ می‌بایست کارشناس ارشد باشد، اما کسی که در رابطه با مسائل کشور، ایده‌های ایجابی نداشته باشد و صرفا بتواند از میان ایده‌هایی که روی میزش گذاشته‌اند، به‌گزینی نماید، نمی‌تواند رئیس‌جمهور مناسبی باشد. رئیس‌جمهور، باید برای اداره کشور، ایده‌های ایجابی داشته باشد و این ایده‌ها را در قالب چند «پروژه پیشران» ساماندهی نماید. در نتیجه، کسی که صرفا بخواهد با کلیات ابوالبقاء و «باید بشود»، کشور را اداره کند، رئیس‌جمهور درخوری نخواهد بود. 🔸هم‌چنین کسی که فاقد نظام فکری منسجم باشد، گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری نیست. رئیس‌جمهور، پیمانکار و مدیر پروژه نیست که اگر بود، انبوه‌سازان مسکن و سازندگان پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها، بهترین گزینه برای ریاست‌جمهوری بودند! 🔸از طرفی، علاوه بر نظام فکری منسجم، داشتن تجربه نیز از ضروریات دیگری است که می‌بایست یک رئیس‌جمهور از آن برخوردار باشد. وقتی از تجربه اجرایی، سخن به میان می‌آید، ذهن سطحی‌نگر، به سراغ تجربه اجرای پروژه‌های عمرانی، هم‌چون سد، پل، جاده و اتوبان یا اداره بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، می‌رود. حال آنکه تجربه اجرایی رئیس‌جمهور می‌بایست ناظر به رویه‌های اداری و بوروکراتیک دولت باشد. کسی که با این رویه‌ها آشنایی نداشته باشد، حتی اگر در قله قاف اندیشه‌ورزی قرار گیرد، به درد ریاست‌جمهوری نمی‌خورد. 🔸در کنار همه این‌ها، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که رئیس‌جمهور باید آراستهٔ به آن‌ها باشد که از آن جمله، می‌توان به انتقادپذیری، سعه صدر و قدرت گفتگو با مردم اشاره کرد. در نظر گرفتن همین چند شاخص، می‌تواند به حذف برخی گزینه‌های بالقوه موجود و تأمل بیشتر روی گزینه‌های باقی‌مانده کمک کند. 🔸باید دید کدام یک از گزینه‌های موجود، در بستر منظومه فکری انقلاب اسلامی، دارای نظام فکری منسجم می‌باشند، از ایده‌های ایجابی برای اداره کشور برخوردارند، با رویه‌های اداری و بوروکراتیک، آشنایی داشته و تجربه کار در آن فضا را دارند و دارای سعه صدر، نقدپذیری و قدرت گفتگو با مردم می‌باشند. به نظر می‌رسد از میان گزینه‌های بالقوه، نهایتا ۳ نفر را می‌توان حائز شرایط فوق دانست که یافتن آنها و انتخاب، یک نفر از آن میان، کار چندان دشواری نیست. https://eitaa.com/tahlilesiasy
خاندوزی: تجربۀ «خزانۀ خالی» را برای دولت بعد تکرار نمی‌کنیم 🔹تاکید دولت بر بستن پرونده‌های باز و تعهدات انجام نشده طی ۵۰ روز آینده است. دولت سیزدهم قطعا تجربۀ خزانه خالی خودش را برای دولت آینده تکرار نخواهد کرد. 🔹اولویت دوم تداوم ثبات مدیریت اقتصادی تا پایان اسفند است. گرچه دولت دیگری پس از ۵۰ روز مستقر خواهد شد، اما نگاه دولت سیزدهم این است که نباید از مجوزهای موجود بودجه‌ای مانند اوراق، ذخایر کالای اساسی، منابع ارزی صرفا برای این ۵۰ روز استفاده شود بلکه نگاه ما این است که باید شرایط دولت تا پایان اسفند را مد نظر داشته باشیم. https://eitaa.com/tahlilesiasy