eitaa logo
کانال تحلیلی سیاسی صراط
2.4هزار دنبال‌کننده
629 عکس
429 ویدیو
60 فایل
تحلیل مسائل روز ایران وجهان کانال دوم ( رسانه= صوتی+تصویری) eitaa.com/seraat_tahlil_siyasi دست نوشته های اینجانب👇️ @hamraah_batahlil برای ارسال نظرات و ارتباط مستقیم👇️ @Yasin1y ⚠️ #تبلیغ_و_تبادل_نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال تحلیلی سیاسی صراط
حسن روحانی: حکومت نحس ترامپ تمام شد 🔹باید شکرگزار خداوند باشیم که در ۹۹ قمری دوران یک ظالم و مستبد
🔵 گرگ آبی ✍احمد قدیری ‏۱/ جان کری در مصاحبه‌ای گفته بود «تفاوت ما با ترامپ در این است که او اول از برجام خارج شد، بعد به ایران فشار آورد، درحالیکه هدف ما این بود که اول برای کنترل رفتار منطقه‌ای ایران، آن را تحت فشار بگذاریم و اگر زیربار نرفت، از توافق خارج شویم». ‏۲/ ماشه‌ای که ترامپ چکاند، به دلیل خروجش از برجام عمل نکرد. حال با آمدن بایدن، قرار است آمریکا منت سر ایران گذاشته، وارد برجام شود تا با دست خود پنجه‌اش را دوباره روی ماشه بگذاریم. ‏۳/ فارغ از باید و نباید مذاکره مجدد و چگونگی آن در فرض ضرورت به انجام، این تیم و این دولت که آلوده به توافق‌های ننگینی چون الجزایر، استرداد دعوای انهدام ایرباس، کرسنت، سعدآباد، توافق تجاری با ترکیه و برجام است، صلاحیت و حق توافقی ساده درخصوص واردات کالای مصرفی را هم ندارد، چه رسد به فراتر از آن. ‏۴/ یکی از علل تعجیل منجر به حفره‌های کنونی برجام، تلاش برای رساندن آن به پیش از انتخابات مجلس دهم بود. اکنون و درشرایطی که اندکی به انتخابات ریاست جمهوری و حذف همیشگی جریان لیبرال از سپهر سیاسی کشور مانده، بی‌تردید با تقلای بقاء به هر قیمت، توافق و قماری فاجعه‌بارتر رخ خواهد داد. ‏۵/ لازمه هر عقب‌نشینی، ظاهرسازی انقلابی است؛ کمااینکه دولت همواره از این حربه استفاده کرده. عباراتی چون «می‌خواهیم ماشه را از توافق حذف کنیم» و «باید همه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران برای همیشه برداشته شود»، دانه پاشی‌ و بهانه‌هایی است با هدف شکستن قبح مذاکره و تحقق معامله. ‏۶/ تعلیق تحریم‌های قطعنامه پابرجاست. آنچه ترامپ کاشته «ثانویه» است و بایدن برای رفع آن نیازی به توافق با ایران و بازگشت به برجام ندارد. یکجانبه آمده و یکجانبه هم باید برداشته شود. گروگیری این تحریم‌ها برای تحمیل توافق جدید، گویای خباثت طرف مقابل و خوابی است که برای ایران دیده‌. ‏۷/ بایدن از ظرفیت تحریم و فشاری که ترامپ علیه ایران ساخته، نهایت بهره را خواهد برد، همچنانکه ترامپ از ظرفیت حقوقی‌ای که اوباما-بایدن در برجام ایجاد کرده بودند، حداکثر بهره را برد. حمله به سیاست‌های یکدیگر کارکرد انتخاباتی داشت و قرار نیست آورده‌های دولت‌های قبل بلااستفاده بماند. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍️ عبدالله گنجی 💥بخشی از نخبگان سیاسی و روشنفکری ما در چهار سال گذشته تلاش نمودند ترامپ را یک استثنا در دموکراسی امریکایی معرفی کنند که عوضی آمده است و تمام خواهد شد. اینقدر در این تمایز دمیدند که بعضاً این باور به ذهن می‌رسد که اگر جهان به قبل و پساکرونا تقسیم می‌شود، امریکا نیز به ترامپ و بعد از آن تقسیم خواهد شد. 👇چرا می‌گوییم ترامپیسم باقی خواهد ماند؟ ترامپ ۷۱ میلیون رأی آورده است. کسی از قدرت در امریکا کنار رفت که با رأی بیشتر نسبت به دوره قبل شکست خورد؛ بنابراین ترامپ نه‌تن‌ها در امریکا اعتبار خود را از دست نداد که اعتبار بیشتری از جهت کمیت رأی به دست آورد. او شکست خورد، اما با رأی حداکثری و به قول اوباما بالا بودن رأی هر دو کاندیدا نشان از شکاف بسیار عمیقی در امریکاست؛ شکافی که اقلیت و اکثریت ندارد و همانند هماورد هم‌وزن باقی خواهند ماند. 🔻سؤال اساسی این است که اگر ترامپ بد‌ترین و شرور‌ترین و بی‌منطق‌ترین رئیس‌جمهور امریکا بود –که هست- چرا پس از چهار سال رأی او افزایش یافت؟ چند درصد امریکایی‌ها به تصویر ما از ترامپ باور دارند؟ عملکرد آشکار ترامپ در همه عرصه‌ها هم در مقابل چشم شرق و غرب است و هم مقابل چشم مردم امریکا. اما چرا این عملکرد زشت موجب تعدیل رأی وی نسبت به دوره قبل نشد؟ برای پاسخ به پرسش‌های عنوان شده باید گفت این واقعیت امریکاست. این دموکراسی امریکایی است که ترامپ با آن همه بی‌قانونی و جنایت اعتبار بیشتری اخذ می‌کند و با اعتباری معادل فرد پیروز از قدرت خارج می‌شود. 🔴رشد رأی ترامپ نشان می‌دهد که ترور امثال شهید سلیمانی، خروج از سازمان‌های چندگانه بین‌المللی، تحریک مضاعف کره و ناراحتی نسبی اروپاییان اصلاً در رأی مردم امریکا مؤثر نیست. ماجراجویی و عشق به ماجراجویان جزو فرهنگ و ارزش‌های امریکایی است. به همین دلیل فردای ترامپ را استمرار و تثبیت ترامپیسم می‌دانیم، چون هیچ چیز عوض نخواهد شد. آنچه تغییر می‌کند «لحن و روش» است و تمام. 👇صهیونیست‌ها همچنان خط قرمزند، تیم جدید بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد، ضمیمه کردن یک‌طرفه بلندی‌های جولان به اسرائیل از سوی ترامپ را تأیید می‌کنند، ترور حاج‌قاسم چند بار توسط چند نفر از وزرا و مشاوران رئیس‌جمهور جدید در راستای اجرای عدالت اعلام شد، داستان افغانستان، عراق و سوریه مانند اکنون ادامه خواهد یافت، ونزوئلا، کوبا و کره همچنان مغضوب خواهند بود. بازگشت به سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی صورت خواهد گرفت، اما هدف از این بازگشت، استفاده از عرف و هنجار‌های بین‌المللی برای اهداف مدنظر است. ترامپ عریان عمل می‌کرد، اما این تیم با تغییر لحن و روش، حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند و چهره را موجه نگه می‌دارند. 👇
به تعبیر دیگر، ترامپ سیاستمدار نبود، اما آغشته به فرهنگ و ارزش‌های امریکایی بود که عریانی‌اش در داخل منزل و بیرون آن یکی بود. او پرده را کنار زده بود. اما تیم جدید اتوی شیک بین‌المللی خواهند زد و دکور را بهتر نشان خواهند داد. تیم جدید به برجام برمی‌گردد، اما برای چه؟ برای دست یافتن به مکانیزم ماشه و همراه کردن اروپایی‌ها و شورای امنیت با خود. این تیم ضعف برجام برای ما را می‌داند، اما ترامپ این را نفهمید و خود را از مکانیزم ماشه دور کرد. گاو‌های شیرده در خلیج‌فارس همچنان مکیده خواهند شد و همه‌چیز جز لحن و روش سر جای خود باقی خواهد ماند. 🔘فقط عربده‌ها و توهین‌های ترامپ قدری ویرایش خواهد شد. از قضا ترامپ پرسروصدا تنها رئیس‌جمهور امریکا بود که جنگی را آغاز نکرد، اما بلد نبود روش و لحن را تغییر دهد؛ لذا ترامپیسم ریشه در دموکراسی، رأی و فرهنگ امریکایی دارد. 👈فرهنگ امریکا مست‌پرور است. خروجی این فرهنگ در عرصه سیاست انسان‌هایی هستند که مانند زنگی مست تیغی در دست دارند که مسئولانه به آن نگاه نمی‌کنند. اخلاق از این تیغ بسیار فاصله دارد. مانند کدخدایی که بزرگی خود را از طریق مردم‌داری و تواضع به‌دست نمی‌آورد بلکه دوست دارد اجتماع از ایشان بترسند و خود از این ترس لذت می‌برد و برای تولید این ترس برنامه‌ریزی می‌کند. رأی‌دهندگان امریکایی –خصوصاً رأی‌دهندگان به ترامپ- پوپولیست‌های مستی هستند که قدرت و ثروت و سلاح دارند، اما فرهنگ زندگی با این مؤلفه‌های قدرت را ندارند و مشکل این است که فرهنگ خود را کانون اصلی جهانی‌سازی فرهنگ و سیاست می‌دانند که با ارعاب و زر و زور به پیش می‌برند و امثال کره‌جنوبی و همسایگان جنوبی ما با ترس حداکثری مقابل اصطبل این کدخدا نگهبانی می‌دهند تا بی‌منطقی طرف آنان را بیچاره نکند. ⭐️به جلسات مناظره از جنس بشدت در رسانه ملی نیاز داریم.مناظراتی که باد را خالی می کند و پرده مدعیان را می سوزاند و مخاطب را جذب میکند.شرطش آن است که به قضاوت مخاطب بر اساس "فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ"ایمان داشته باشیم ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
پیام انتصاب رابرت‌مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ✍ اندیشکده راهبردی تبیین 💥گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال انتصاب رابرت‌مالی، مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری وی و رییس اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران خبر می‌دهد. این امر، با توجه به مواضع حمایت‌آمیز او درباره برجام و مخالفتش با شهرک‌سازی‌ها و محاصره غزه در فلسطین، واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است. تام‌کاتن سناتور جمهوری‌خواه با انتقاد از این تصمیم احتمالی، آن را «شانس بزرگ ایران» خواند و تنی چند از چهره‌های مخالف ایران نیز با نگارش نامه‌ای به بایدن خواستار لغو این تصمیم شدند. 👇رابرت‌مالی معتقد است گروگان‌گیری برجام برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای به دو دلیل خطاست. اول اینکه ایران را وادار به تقویت اهرم‌های فشار در سطح منطقه خواهد کرد که به تشدید تنش منجر می‌شود و دوم اینکه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای به «توازن قدرت» ایران با دیگر کشورهای غرب آسیا ارتباط می‌یابد، پس باید در یک «معماری امنیتی» مورد بحث قرار بگیرد. ⭐️بنابراین انتصاب افرادی مانند رابرت‌مالی و ویلیام‌برنز در تیم سیاست خارجی بایدن نشان از رویکردی دارد که می‌خواهد «تغییر رفتار» ایران را نه از مسیر فشارهای یک‌جانبه بلکه از مسیر فشارهای چندجانبه دیپلماتیک با اروپا و حتی چین و روسیه و هم‌چنین مذاکرات چندجانبه با کشورهای منطقه‌ پیگیری کند. 🔴 این مسیر درون پازل گسترده‌تر راهبرد سیاست خارجی دموکرات‌های آمریکا برای خروج تدریجی از غرب آسیا و تمرکز بر چین قرار دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت بایدن پس از اعلام بازگشت به برجام، به سمت تدوین طرح پیچیده‌ای برای مذاکرات منطقه‌ای و محدودیت‌های تسلیحاتی با حضور قدرت‌های منطقه‌ای حرکت کند. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍سید یاسر جبرائیلی 💥یکی از شگردهای لیبرالیسم ایرانی برای کسب قدرت و سپس القای کفایت، "تجارت وحشت" است. با گزاره "اگر ما نیائیم و دیگران بیایند بحران می‌شود" به قدرت می‌رسند و با گزاره "اگر ما نبودیم و دیگران بودند بحران می‌شد" بی‌کفایتی‌هایشان را لاپوشانی می‌کنند. مصادیق استفاده از این تکنیک در مبارزات انتخاباتی و مناظرات سیاسی سال‌های اخیر فراوان است. 👇اما آنچه به عنوان یک شاهکار باید در تاریخ کشور ثبت شود، ادعای بی‌اساسی است که این جریان درباره صفر شدن صادرات نفت ایران در صورت نبود برجام مطرح کرد. از معاون وزیر نفت تا وزیر اقتصاد تا آقای ظریف تا خود آقای روحانی به انحاء گوناگون این ادعای بی‌پایه را مطرح کردند که "اگر برجام نبود حتی یک بشکه نفت هم نمی‌توانستیم صادر کنیم" تا برای این خسارت محض دستاوردتراشی کنند. 🔴 جنس ادعاهایی که در "تجارت وحشت" مطرح می‌شود، غالبا از جنس "اینجاست مرکز زمین" است و اثبات خلاف بودنشان به راحتی ممکن نیست. شاید اگر آمریکا از برجام خارج نمی‌شد، هرگز این فرصت پیش نمی‌آمد که نشان دهیم ادعای صفر شدن فروش نفت ایران در صورت نبود برجام، خلاف واقع بود. آن ایام خاطرم هست که نمودار منتشر می‌کردیم که در دو سال منتهی به برجام و با وجود تحریم‌ها، ایران یک تا ۱.۲ میلیون بشکه نفت فروخته است و بدون برجام نیز این روند ادامه می‌یافت، اما تاجران وحشت می‌گفتند اگر برجام نبود تحریم‌ها تشدید می‌شد و فروش نفت صفر می‌شد. 👇با خروج آمریکا از برجام، عدم ایفای تعهدات طرف اروپایی و اجرای یکجانبه برجام توسط دولت آقای روحانی، روال عادی صادرات نفت مختل شد و میزان فروش نفت به نقطه‌ای بسیار پایین‌تر از دوران قبل از برجام رسید. اما لیبرال‌ها به جای درس گرفتن از این تجربه و پوزش از ملت بابت مسیر غلطی که پیموده بودند، فریاد زدند که این وضعیت نتیجه ناشکری بابت نعمت برجام است. آیه "و لئن کفرتم ان عذابی لشدید" را برای ملت خواندند و ما بدهکار شدیم که شُکر برجام را بجا نیاورده‌ایم. تحریم‌ها بازگشتند و تا جایی اوج گرفتند که آقای روحانی تحریم‌های بعد از خروج واشنگتن از برجام را مصداق جنگ اقتصادی دانست و مدعی شد قبل از برجام اساسا جنگ اقتصادی در کار نبوده و برای این ادعا شاهد آورد که در آن دوره دولت حداقل روزی یک میلیون بشکه نفت می‌فروخت. ✔️تاجران وحشت اما امروز روسیاهند. پس از خروج آمریکا از برجام، مجموعه‌ها و افراد مختلف فعال شدند و یاری کردند تا آقایان دولت‌داری کنند. ایران شوک تحریم نفتی را رد کرد و در همین شرایط "جنگ اقتصادی"، فروش نفت به همان یک میلیون بشکه پیش از برجام رسید تا آقای زنگنه با افتخار از شکست دشمن در صفر کردن صادرات نفت ایران سخن بگویند؛ تا مشخص شود در شرایط نبود برجام و "جنگ اقتصادی" بی‌سابقه هم فروش نفت ایران صفر نمی‌شود❗️ ⭐️دقیقا به همان دلیلی که در کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ صادرات نفت ایران صفر نشد، در کارزار تحریم‌های فلج‌کننده اوباما نیز صادرات نفت ایران صفر نمی‌شد. تاجران وحشت اما با انگیزه‌های سیاسی، این ادعای باطل را به مردم فروختند تا برای برجام بی‌فرجام دستاورد بتراشند و یک بار دیگر در سال ۱۳۹۶ به پیروزی برسند. ⚠️رمز پیروزی لیبرال‌ها در این معادله وحشت، نه حجب و حیای رقیب، که فقدان اشراف اطلاعاتی و ناتوانی‌های علمی و سیاسی رقبا بوده است. در آستانه انتخابات ۱۴۰۰، این معادله وحشت در سپهر سیاسی ایران مجددا برقرار شده و تاجران مشغول ایحاد هراس از رقیبند. ✅آیا کاندیداهای متعارف و پای ثابت جریان اصولگرا که بلااستثناء مصداق اتم و اکمل "جوان مومن انقلابی" هستند، از عهده این تاجران وحشت برخواهند آمد❓ آیا باورهایشان یا مواضع سابقشان درباره برجام اساسا چنین اجازه‌ای به آنها می‌دهد؟ یا اینکه با کلیدواژه "آزادسازی ظرفیت‌ها" بناست حربه حریف را خنثی کنند❓ ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
چند نکته مهم درباره مقاله محمد جواد ظریف در فارین افرز و مسئله بازگشت دولت بایدن به برجام ✍مهدی محمدی 💥این چند جمله را در اینجا می نویسم فقط به دلیل اهمیت فوق العاده حیاتی موضوع والا مدت هاست عقیده دارم جای این حرف ها در توئیتر و رسانه ها نیست، ولو اینکه آقای ظریف هر روز به مصاحبه با یک رسانه مشغول است. 👇از چند ماه قبل بحثی بسیار جدی وجود داشته است که ایران چه زمانی می تواند بازگشت دولت بایدن به گروه 1+5 را بپذیرد؟ یابه عبارت دیگر، دقیقا چه اتفاقی باید بیفتد که ایران مجددا امریکا را عضو برجام بداند؟ 🔴رهبر انقلاب در روز 19 دی این موضوع را به صراحت تعیین تکلیف کردند و فرمودند امریکا ابتدا باید همه تحریم ها را بردارد بعد بازگشت امریکا به برجام معنادار خواهد بود. وقتی درباره همه تحریم ها صحبت می کنیم باید روشن باشد که مقصود دقیقا چیست؟ 🔘 اکنون ایران با دو دسته تحریم مواجه است (البته جز تحریم هایی که در برجام تعیین تکلیف نشده) ⚡️نخست تحریم هایی که اجرای آنها د ربرجام متوقف شده بود و ترامپ آنها را با فرمان اجرایی 8 مه 2018 بازگرداند ⚡️و دوم تحریم هایی که با فرمان های اجرایی دوران ترامپ وضع شده. 👇تحریم های دوره ترامپ خود چند دسته است. تحریم هایی که باز اعمال تحریم های برجامی است. ، تحریم هایی که تگ های تحریم های برجامی را تغییر داده. مثلا بانک مرکزی قبل از برجام با تگ اشاعه ای تحریم بود و در تحریم های دوران ترامپ با تگ تروریستی تحریم شده. تحریم هایی که کاملا جدید محسوب می شود مانند تحریم 18 بانک ایرانی متصل به سوئیفت. ☑️وقتی از لغو همه تحریم ها سخن گفته می شود هم باید تحریم های مندرج در برجام مجددا تعلیق شود و هم تحریم هایی که در دوره ترامپ اعمال شده. والا اگر یکی از این دو دسته تحریم برداشته شود و دیگری بماند، عملا همه تحریم ها برقرار است و گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است و هر یک از این دو دسته تحریم می تواند خلا دیگری را به طور تقریبا کامل پر کند. ⬇️مسئله بعدی این است که همه تحریم ها چه زمانی باید برداشته شود❓ مضمون سخن رهبر انقلاب کاملا روشن است و تصریح می کند تحریم ها باید قبل از آنکه بازگشت امریکا به برجام معنا پیدا کند برداشته شود، آن هم به این دلیل کاملا ساده که همگان معترفند اگر امریکا به 1+5 برگشت دیگر تحریمی را برنخواهد داشت و مجددا تحریم ها را گروگان می گیرد تا بتواند برجام را به حوزه موشکی و منطقه ای توسعه بدهد. مقاله ظریف به طرز حیرت آوری سیاست کشور را دور زده است. وی در مقاله خود دو جا به صراحت به مسئله لغو تحریم ها پرداخته. 👇
💥نخست آنجا که می گوید: The administration should begin by unconditionally removing, with full effect, all sanctions imposed, reimposed, or relabeled since Trump took office که به صراحت فقط به تحریم هایی اشاره دارد که در دوره ریاست جمهوری ترامپ تحمیل شده 💥و دوم جایی که در انتهای مقاله می گوید: It can begin by removing all sanctions imposed since Trump assumed office … 👇در این دو جا ظریف شرط بررسی الحاق مجدد امریکا به گروه 1+5 را صرفا تحریم های تحمیلی در دوره ترامپ اعلام می کند و هیچ اشاره به اینکه بایدن باید قبل از بازگشت به 1+5 تحریم های مندرج در برجام را هم لغو کند ندارد. ✔️نکته کلیدی اینجاست که و آشنایان به موضوع به خوبی می دانند این مسئله چقدر حیاتی است که وقتی شرط بررسی عضویت مجدد امریکا در 1+5 صرفا لغو تحریم های دوره ترامپ دانسته می شود، در واقع به این معناست که امریکا می تواند به برجام برگردد در حالی که تحریم های برجامی همچنان به قوت خود باقی است و آن تحریم ها دقیقا آنطور که سالیوان و بلینکن گفته اند فقط زمانی متوقف می شود که ایران تعهدات برجامی خود را به طور کامل انجام بدهد. به این ترتیب فرمول احیای برجام دقیقا همانطور خواهد بود که تیم بایدن می خواهد نه آنگونه که نظام جمهوری اسلامی برای آقای ظریف معین کرده. ⭐️کشور اکنون یک فرصت طلایی برای وادار کردن دولت امریکا به لغو همه تحریم ها دارد اما محمدجواد ظریف آشکارا در حال پیشنهاد فرمولی است که به امریکا اجازه می دهد به برجام برگردد و همزمان تحریم های برجامی را نیز حفظ کند و توقف آنها را به زمانی موکول نماید که همه تعهدات ایران انجام و راستی آزمایی شده باشد. 👈من بسیار متاسف و متحیرم که ظریف چگونه چنین مقاله ای را نوشته و در آن رسما راه بازگشت امریکا به برجام بدون لغو همه تحریم ها (تحریم های دوره ترامپ به اضافه تحریم های برجامی) باز کرده. در حالی که ایشان خیلی خوب می داند تعهدات هسته ای از جمله قانون مجلس صرفا زمانی قابل بازگشت است که همه تحریم ها لغو و اثر اقتصادی ان آشکار شده باشد. 🔻ظریف همیشه گله دارد که چرا برخی کارهایی می کنند که او در مقام وزیر خارجه جدی گرفته نشود و از اعتبارش کاسته شود. اگر واقعا به دنبال جواب است باید برگردد و همین مقاله خود را یک بار دیگر بخواند. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
دکتر سعید جلیلی: 💥یکی از اقدامات مهم کشورهای مختلف برای بالا بردن ضریب امنیتی شان، گره زدن منافع ملی خود با منافع سایر دولت‌ها از طریق ایجاد روابط اقتصادی و علی الخصوص صادرات کالا و خدمات است. ✔️خوشبختانه پانزده کشور در همسایگی ما وجود دارند که در زمینه‌های بسیار زیادی نظیر خدمات مهندسی، صنعتی و .. نیازمند همکاری اقتصادی با ما هستند. 👇علت اینکه در حال حاضر در جایگاه مطلوب صادراتی خود نیستیم را در چند مورد معرفی میکنم: 🔻قوانین نامناسب 🔻مدیریت غیر بهینه 🔻عدم استفاده از ابزارهای به روز 🔻ضعف در زیر ساخت و تجهیزات حمل و نقل. 👈نباید سیاست‌های اساسی کشور با تغییر مدیران یا حتی وزرا، تغییر سلیقه بدهد. جایگاه اسناد بالادستی در کشور را نباید تضعیف کنیم. 🔴برای مثال چینی‌ها راهبردهای پنج ساله یا ده ساله دارند که دولتشان موظف به اجرای آن هستند. اینطور نیست که مثلا وزارت اقتصادشان کمبود بودجه خود را با مالیات بر صادرکنندگان تامین کند. 🔹صادرکننده ما زمانی می‌تواند به راحتی این کار را انجام دهد که با قوانین پایدار فعالیت کند. اگر قرار باشد مقررات و بخشنامه‌ها درباره کالاهای مختلف دائما در حال تغییر باشد، صادرکننده بازار خود را از دست می‌دهد. 🔹ژاپنی ها 10 هلدینگ دارند که صادرات و واردات آنها از طریق این کمپانی ها صورت میگیرد و با تقسیم‌بندی کردن مناطق مختلف دنیا میان آنها، فعالیت تجارت خارجی خود را به این هلدینگ‌ها سپرده‌اند. به طریق مشابه در کره‌جنوبی یا چین نیز به همین صورت اقدام میشود؛ دولت سیاست‌گذاری می‌کند و هلدینگ‌های خصوصی یا دولتی، بازاریابی و صادرات را انجام میدهند. 🔹مسیر های ترانزیتی نظیر چابهار-مشهد یا مشهد – تبریز بسیار برای کشورهای مشترک المنافع و آسیایی مهم است؛ ما میتوانیم از این نیاز آنها به بهترین وجه درآمدزایی داشته باشیم. ☑️وقتی این منافع اقتصادی به هم گره می‌خورد طبیعتا اشتراک سیاسی نیز می‌آورد و حتی در مجامع بین‌المللی برای ما ایجاد قدرت خواهد کرد. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍سید نظام الدین موسوی 💥‏رئیس جمهور محترم گفته اند: مسئول افزایش پهنای باند اینترنت منم، مرا محاکمه کنید. بعید است کسی را به خاطر افزایش اینترنت محاکمه کنند. اما ای کاش کسی هم جرات میکرد و میگفت: مسئول منم، مسئول منم، مسئول منم. مسئول منم و... https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
استفاده رئیس جمهور از تکنیک کانال انحرافی/ درخواست مناظره با وزیر ارتباطات با موضوع کسب و کار های اینترنتی، بستر زیرساختی داخلی یا استفاده از پهنای باند خارجی!؟ ✍سید علیرضا آل داود ⭕️ ⭕️« پهنای باند یعنی آزادی مردم در کسب‌وکار الکترونیک، یعنی از ثبت سفارش گرفته تا بانک مرکزی و گمرک و ورود کالا به انبارها همه را مردم ببینند. پهنای باند یعنی مبارزه با فساد و کسی نمی‌تواند با مبارزه با فساد مخالف باشد. اگر می‌خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید..»⭕️⭕️ 💥سخنان بالا را آقای رئیس جمهور گفته اند! هر چند نگارنده پس از شنیدن این سخنانِ همراه با عصبانیت ایشان بسیار نگران شده است به این دلیل که ایشان رئیس شورای عالی فضای مجازی است و قرار است در خصوص محیط زیست مردم در فضای مجازی ریل گذاری کند! و اگر این سطح تصمیم گیری ایشان برای آن شورا است که وای به حال ما و مردمی که بر سکوهایِ دشمنِ آزادی بیان و دیکتاتورمآبی مثل اینستاگرام و تلگرام دنبال کسب روزی هستند! 👇اینکه آقای روحانی با تکنیک کانال انحرافی، سخنرانی تند و تلاش برای دوقطبی سازی در جامعه به دنبال انحراف افکار عمومی از کدام مسئله مهمی است که اخیرا در مقابله با فساد و دفاع از اتفاق افتاده است، یک طرف ماجراست، اما اینکه ایشان هنوز بین شبکه زیر ساختیِ سکوهای خدماتی در بستر شبکه ملی اطلاعات مانند آموزش های مجازی دانشجویان، کسب و کار های داخلی، شبکه 100 درصد داخلی بانکی و گمرک و... با استفاده این سکوها و خدمات از پهنای باند اینترنت بین المللی با هم یکی می‌کنند جای تعجب دارد! ⭕️ از سخنان امروز آقای روحانی تقریبا مطمئن شدم به ایشان گزارش متوقف ساختن، تحریم، حذف و محدود سازی استارتاپ های داخلی در پلتفرم های مختلف و ابزارهای هوشمند آمریکایی نظیر اپل، گوگل و... را نداده اند یا اینکه تیم مشورتی ایشان اگر آقای واعظی است که واحد داده را گیگاهرتز می‌داند و حتی رمزارز بیت کوین را بیت کورن می‌خواند، این موضوع بسیار تاسف برانگیزتر خواهد بود. ⭕️اینکه ایشان تلاش می‌کند موضوع اضافه دریافت از مردم در موضوع انتقال CDN های تلگرام توسط دولت را تقلیل دهد به ایجاد دوقطبی آزادی-محدود سازی واقعا ظلم بزرگ به جوانان نخبه ایرانی است که با هزاران امید اقدام به ایجاد استارتاپ‌‌ها و کارآفرینی می‌کنند، است چرا که ایجاد اشتغال در فضای یله و رهایی مانند اینستاگرام که براحتی صفحات ما را محدود می‌کند یا بستر خرید و فروش کالاهای تقلبی و انواع کلاهبرداری های اقتصادی می شود به استارتاپ‌‌های داخلی و اعتماد مردم به آنان آسیب جدی می رساند. ⭕️بنده به جد معتقدم همانطور که در فتنه آبان 98 گفتم "اگر شبکه ملی اطلاعات داشتیم کسب و کارهای اینترنتی 900 میلیارد تومان ضرر نمی کردند" که پس از آن فتنه، عمده نیازمندی های استارتاپ های داخلی به اینترنت جهانی و برخی خدمات در حوزه رمزنگاری اطلاعات و ocsp و... برطرف شد، اینبار نیز بر این موضوع تاکید می‌کنم که اگر به دلیل شرایط اقتصادی فعلی مردم برای کسب روزی که بستر اینستاگرام که محیط ناامنی برای آنان است رفته اند مقصر اصلی کسانی هستند که شبکه ملی اطلاعات را تکمیل نکردند و پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی را ترور کردند. ⭕️مردم عزیز در این سال‌ها نشان داده اند به دسترنج جوانان نخبه داخلی در حوزه فضای مجازی مانند استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی در بستر شبکه ملی اطلاعات اعتماد دارند و بسیاری از آنان به دلایل زیادی نظیر ناامنی معاملات اقتصادی در بسترهایی نظیر تلگرام و اینستاگرام به این بستر ها بی اعتماد هستند. ⭕️ آقای رئیس جمهور تکلیف مالیات بر درآمد کسب و کارهای اینستاگرامی که نزدیک به 700 تا 1000 میلیارد تومان است را هم مشخص کنند! البته بد نیست یکبار ایشان به دلیل وجود بستری یله و رها برای فروش سلاح، مواد مخدر، کالاهای ممنوعه، کالاهای قاچاق، کالاهای فیک و شبکه قمار و شرط بندی که محل زیستشان در اینستاگرام و تلگرام است طبق نظر خودشان مورد سوال از طرف دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرند و با حقیقت این فضا بیشتر آشنا شوند. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
⭕️ اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام درباره سپاه به جو بایدن ✍️ مهدی جهان تیغی 💥سی روز آخر دولت ترامپ در تاریخ بین ایران و آمریکا یک دوره کم نظیر محسوب می شود و هرچه زمان بگذرد اهمیت ان بیشتر نمایان خواهد شد. کمتر دوره ای مانند سی روز آخر دولت ترامپ، احتمال تنش نظامی میان ایران و آمریکا تجربه شده بود و آرایش و سطح آماده باش نظامی بین دو کشور هم در تمام سالهای اخیر کم سابقه بود. ترامپ تلاش می‌کرد با ضربه شصت سنگین نظامی به ایران، حادثه ای بزرگ در خاورمیانه در کارنامه سیاسی خود ثبت کند؛ که نتوانست. 👇اما این اتفاق مهم چگونه رقم خورد: : 🔻سپاه در رزمایش اخیر خود از پهبادهای رونمایی کرد که نشان می‌داد که هر نوع استفاده و در هر سطح و حجمی می تواند از این پرنده های کوچک ولی قوی خود علیه آمریکا و مواضعش بکار بگیرد. موضوع دیگر نیز این است که سپاه بخشی از پهپادهای خود را تبدیل به مکمل موشک های خود کرده است. ترکیب این دو در ابتدا، کار اندازی پیشرفته ترین پایگاه ها و سامانه ها و ناوهای دریایی را قوت بخشیده و سپس انهدام کامل آنها را برای موشک های قدرتمند سپاه آسان تر از قبل کرده است. : 🔻سپاه پاسداران در روز دوم رزمایش پیامبر اعظم ۱۵ با استفاده از موشک های بالستیک میان برد اهدافی واقع در شمال اقیانوس هند را در فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری منهدم کرد. در اینجا چند نکته مهم نهفته است. ⭐️اینکه ایران اولین کشوری است که توان زدن یک کشتی متحرک آنهم در فاصله 1800 کیلومتری با موشک بالستیک را به نمایش علنی گذاشته است. ⭐️ اینکه ایران چگونه می‌تواند یک جسم متحرک را نیز در این فاصله دور منهدم کند، احتمالا روزهای اخیر در آمریکا درباره فناوری آن بحث های جدی شده است. ⭐️ اما ایران با نشان دادن توان خود در هدف قرار دادن ناوهای هواپیمابر در فاصله دو هزار کیلومتری؛ عملا توان و دقت موشک اندازی به مراکز حساس خود را از روی این ناوها، کیلومترها از خود دور کرده است. ⭐️ معنای دیگر این حرف این است که اعتبار این گزاره که آمریکایی ها می‌توانند با نزدیک کردن خود در چند صد کیلومتری ایران، در یک مدت زمان مشخص و کوتاه اهداف استراتژیکی از ایران را با موشک های خود با دقت بالا مورد هدف قرار بدهند، دچار تردیدهای جدی شده است. 👇حال اولین گزارش فوق محرمانه سنتکام برای بایدن، به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، پس از رزمایش اخیر سپاه پاسداران، نمی تواند خارج از گزاره های ذیل باشد: 1️⃣ نتایج جنگ با ایران بیش از هر زمانی مشخص شده است و سپاه برای ضربه زدن به اهداف راهبردی به آمریکا تمرین حقیقی انجام داده است. تهدید نظامی فرماندهان سپاه، رسانه ای نیست و پشتوانه واقعی و جدی دارد. 2️⃣ توان موشکی و پهبادی ایران با سال 2015 و قبل از برجام متفاوت‌تر است و قدرت نظامی ایران به طرز کم سابقه‌ای خطرناکتر از هر زمان دیگری شده است. 3️⃣ ادامه تهدید جدی نظامی ایران با گزینه ای جز جدی تر شدن توان و مواضع نظامی ایران روبه رو نخواهد شد. تغییر راهبرد و کاهش تنش با ایران موضعی عاقلانه است؛ زیرا نیروها و پایگاه‌های آمریکایی بیش از هر زمانی دیگری برای ایران قابل دسترس شده اند. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
از ✍اندیشکده راهبردی تبیین 💥نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی، ضمن اشاره به اراده دولت بایدن برای تعمیم محدودیت‌های برجامی به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، به بررسی این فرضیه پرداخته که آیا آمریکا می‌تواند برای مقابله با «سیاست‌های تهاجمی» ایران در غرب آسیا، همراهی روسیه را جلب کند؟ 🔹 نویسنده معتقد است اولاً روسیه میان پرونده هسته‌ای با پرونده‌های منطقه‌ای و موشکی ایران تمایز قائل است. ثانیاً نگرش مسکو نسبت به تجهیز و رشد «گروه‌های نیابتی» در عراق، سوریه، لبنان و یمن، ترکیبی از «بی‌تفاوتی و ناتوانی» است. نه می‌خواهد و نه حتی می‌تواند که نفوذ ایران در این کشورها را مهار کند. 👇طبق این یادداشت، روسیه می‌خواهد موازنه را در روابط منطقه‌ای با ایران، عربستان و اسرائیل حفظ کند. به همین دلیل نسبت به نبردهای نیابتی این بازیگران، سیاست «عدم تعهد راهبردی» در پیش گرفته است. روسیه در خصوص نبردهای منطقه عمدتاً بر «حفظ نظام و قواعد بین‌المللی» تأکید دارد. 🔹 سوریه تنها کشوری است که روسیه می‌تواند درباره سیاست منطقه‌ای ایران در آنجا مداخله کند. مسکو تمایلی به تهدید اسرائیل از خاک سوریه ندارد. تثبیت گروه‌های مقاومت در این کشور نیز با سیاست روسیه درباره تعمیق نفوذش در ساختار رسمی نظامی و امنیتی دمشق، در تضاد است. 🔹 به نظر نویسنده به نفع مسکو است که ایران در منطقه روابط کاملاً خوبی با همسایگانش به‌ویژه عربستان نداشته باشد. هم‌چنین تمایلی به تشدید تنش تا سطح درگیری نظامی نیز ندارد. زیرا ایفای نقش واسطه و میانجی‌گر میان ایران با رقبای منطقه‌ای‌اش برای روسیه سودآور است. ⭐️روسیه در عین اختلاف منافع با آمریکا و اروپا، روابط مساعدی با متحدان منطقه‌ای آن‌ها در غرب آسیا دارد. به همین دلیل احتمالاً آمریکا به واسطه عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد تا نظر مثبت مسکو نسبت به افزایش محدودیت ایران در منطقه را جلب کند. گرچه به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها چندان موفقیت‌آمیز باشد. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍عبدالله گنجی 💥حضور رسمی هیئت طالبان در تهران سؤالات و چرا‌های زیادی را بین نخبگان و سیاسیون کشور برجا گذاشت که پاسخ شایسته بدان داده نشد. نباید مردم فکر کنند تصویری که حاکمیت و رسانه‌ها از طالبان در ۲۶ سال گذشته برایشان ترسیم کرده‌اند با تصویری که خود حاکمیت از این گروه دارد، متفاوت است. شاید همین تصویر دیروز باشد که تفسیر چهره امروزی از طالبان را سخت کرده و کژتابی تفسیر و کدر بودن تصویر باقی است، اما لازم است شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه درباره آسیب شناسی ارائه تصویر دیروز و وضعیت امروز برای مردم توضیح دهند و اگر ارتباط با این گروه برای منافع ملی ما یا شیعیان افغانستان آورده‌ای دارد، به ملت بگویند و صرفاً به‌خاطر اینکه متهم به ارتباط با یک گروه تروریستی شوند، سکوت نکنند. 👇 علت ارتباط مهم است که اگر نبود امریکا چند سال با این گروه مذاکره نمی‌کرد. حتی غربی‌ها بسیار مشتاق بودند با داعش و القاعده مذاکره کنند، اما آن‌ها به ظاهر از این کار ابا داشتند و علت اصلی آن هم عدم اعتقاد داعش و القاعده به حقوق بین‌الملل و مقوله دولت - کشور است. اما در خصوص طالبان سؤالات چندگانه‌ای در ذهن ملت ماست که نگارنده تا آنجا که می‌فهمم یا اطلاعات دارم، توضیح می‌دهم. 🔻سؤالات عموماً حول شهادت دیپلمات‌های ایران در مزار شریف و شهادت شیعیان افغانستان است. این باور زمانی تقویت شد که ایران در مرز‌های شرقی کشور آرایش نظامی گرفت، اما رهبری نیرو‌های مسلح را از حمله به افغانستانِ طالبان بر حذر داشتند. آیا رهبری اطلاعات متفاوتی دریافت کرده بود یا نه، ما بی‌خبریم، اما باور نگارنده این است که طالبان افغانستان در شهادت دیپلمات‌های ایران نقش نداشتند و جمهوری اسلامی نیز به این باور رسید که ترور آن عزیزان با هماهنگی سیستم اطلاعاتی یک کشور ثالث صورت گرفته‌بود. 🔻 درباره شهادت شیعیان افغانستان اگر هنر جمهوری اسلامی متعهد کردن طالبان به حرمت خون تشیع است، این هنر قابل تقدیر است. البته طالبان نیز بار‌ها اعلام کرده‌اند که به حرمت خون شیعیان پایبند هستند، اما مدعی هستند وقتی به جایی حمله می‌کنند و کسی مقاومت کند، درگیر خواهند شد و فرقی نمی‌کند که در مقابل‌شان شیعه است یا سنی، اما اینکه صرفاً به خاطر شیعه بودن سراغ کسی بروند را قبول ندارند. 👇حمله به منطقه شیعه نشین غرب کابل در زمستان ۱۳۷۳ و ورود از آن نقطه به داخل کابل و شهادت عبدالعلی مزاری یا حمله به ولایت بامیان که منجر به صدور بیانیه استمدادخواهی مقام معظم رهبری شده، شاید از این جنس بوده که هدف تصرف سرزمین بوده است و شهادت شیعیان بر اثر مقاومت بوده است، نه اتهام تکفیر. ⭐️البته این بدان معنی نیست که همین اقدامات را نیز تأیید و تصرف خانه و کاشانه و آوارگی مردم را توجیه نماییم، اما می‌توان فهمید که ترور و شهادت به دلیل عنصر تکفیر نبوده است. طالبان بر خلاف داعش و القاعده اهل مذاکره است و این نشان می‌دهد به قدرت‌خواهی در جغرافیای افغانستان (نه جهان اسلام) یا شراکت در قدرت در آنجا معتقد است، در غیر این‌صورت مذاکره نمی‌کرد. ⭐️ آنچه امروز برای جمهوری اسلامی مهم است، شیفت جغرافیایی داعش از جهان عرب به افغانستان است. ⭐️ وجود داعش در افغانستان برای ما بسیار سخت‌تر از حضور در سوریه و عراق است، چراکه دو مزیت نسبی در این کشور دارند، زبان فارسی و پر حجم بودن تردد‌ها از مرز‌های شرق ایران و سخت بودن کنترل ورود است. 🔘آیا ایران طالبان را نقطه مقابل تهدید داعش می‌داند؟ اگر چنین هنری وجود دارد، قابل ستایش است. ⭐️ناامن کردن حضور امریکا در افغانستان توسط طالبان برای ایران موضوعیت دارد. ⭐️ اخراج امریکا از افغانستان آرمان حاج قاسم شهید بود و اگر طالبان این مهم را به پایان رسانند، منافع و امنیت ملی ما نیز تأمین شده‌است. 👇البته ممکن است طالبان اهدافی داشته باشند که ما قبول نداریم، اما اگر ارتباط با آنان داعش را زمینگیر، سلامت شیعیان را تضمین و خواب راحت را از امریکایی‌ها می‌گیرد، ارتباط لازم است و دولت باید این موضوع را باز بگذارد. 🔴 نباید حضور نمایندگان طالبان در ایران صرفاً برای روکم کنی از امریکا یا اینکه ما هم در افغانستان پایگاه داریم، تلقی شود. 🔴اگر ارتباط با طالبان منطبق بر منافع ملی ما و شیعیان افغانستان است، باید برای ۲۷ سال گذشته پاسخگو باشیم. 🔴شاید هم از بدو تولد طالبان ارتباطی نبود و در سال‌های اخیر امکان ارتباط فراهم شده‌است. این موضوع لازم است برای مردم تبیین شود و البته طالبان باید بداند اگر به روش خشونت به دنبال قدرت‌خواهی است، هرگز از سوی ایران حمایت نخواهد شد. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍دکتر رضا سراج 💥نزاع انتخاباتی در ایالات متحده برای واشنگتن بسیار گران تمام شد و دولت جدید این کشور را دچار غافلگیری راهبردی در میانمار کرد. 🔹ميانمار از لحاظ ژئوپلتیکی حائز موقعیت استراتژیک است. ساحل میانمار به تنگه «مالاکا» یکی از بزرگترین و مهمترین آبراه‌های راهبردی جهان دسترسی دارد. تنگه مالاکا اقیانوس‌های هند و آرام را به هم متصل می‌کند و کوتاه‌ترین مسیر دریایی میان خلیج فارس و چین است. 80% از واردات نفتی چین (12 میلیون بشکه در روز) با ابر تانکرها از این تنگه حمل‌ونقل می‌شود. از این رو نفوذ واشنگتن در میانمار و کنترل این آبراه، به مثابه در اختیار داشتن گلوگاه عبور انرژی به چین و مهار این قدرت نوظهور از سوی آمریکا خواهد بود. در مقابل چین نیز بعد از تحولات 11سپتامبر و تسلط آمریکا بر چاه‌های نفت منطقه، سعی داشته با تقویت حضور خود در میانمار، مانع از دستیابی آمریکا به تنگه مالاکا و منابع طبیعی، بویژه نفت و گاز، میانمار گردد. در این ارتباط شورای آتلانتیک از طریق بنیاد اعطای دموکراسی و بنیاد سوروس، کوشید با طراحی و حمایت از انقلاب مخملی موسوم به «زعفرانی» بودایی‌ها را در میانمار به قدرت برسانند تاحکومتی همسو با غرب در این کشور روی کار بیاید. ✔️به نظر می‌رسد با سرنگونی دولت خانم "آنگ سان سوچی" ایالات متحده در میانمار کیش و مات شد. پس‌لرزهای این مهم و واکنش‌های حاکی از درد واشنگتن، می‌تواند منجر به آغاز جنگ سرد نوینی در ابتدای مسیر "جاده-کمربند" گردد. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
/ ❓ ✍محسن مهدیان 💥طرح شفافیت آرا در مجلس با اختلاف سه رای به حدنصاب یک سوم آرا برای تغییرآئین نامه داخلی نرسید و رای نیاورد. این ماجرا یک سابقه منفی در مجلس انقلابی است. 🔻شفافیت آرا با همه شفافیت های دیگر از جمله اجرای ماده 29 برنامه ششم توسعه که شفافیت درآمد مسوولین است فرق دارد. شفافیت آرا یک طرح راهبردی برای اصلاح حکمرانی است و بلوغ مسوولین در فهم درست از مردم سالاری است. ⭐️اما مجلس مخالفت کرد. چرا؟ اولا ذکر این نکته ضروری است که در مجلس قبل 170 نماینده طرحی را امضا کردند و در نهایت از میان همان امضا کننده ها 50 نفر رای دادند. در این مجلس 50 نفر برای این طرح امضای اولویت دار جمع کردند و در نهایت 153 رای جمع شد و به اختلاف سه رای به ثمر ننشست. توجه شود که این سه رای یعنی مخالفان شفافیت در اقلیت هستند و تنها نیاز طرح به دوسوم آرا بود که باعث شد متوقف شود. تقریبا همه نمایندگانی که شعار شفافیت دادند امروز مدافع طرح اند. ⭐️اما چه کسانی اجرای این طرح را به صلاح ندیدند؟ مهمترین استدلال مخالفان طرح، پوپولیسم است. این استدلال البته شنیدنی و قابل اعتناست. نمی شود هرکس مخالف این طرح بود را متهم به غیرانقلابی گری کرد. چه بسا بسیاری مدافع شفافیت اند اما معتقدند باید برای این نگرانی تدبیری اندیشید. ⭐️اما چرا این استدلال کافی نیست؟ مخالفان می گویند با اجرای این طرح تصمیم نماینده ها مقابل غوغای رسانه ها و تخریب ها، غیرکارشناسی و پوپولیستی خواهد شد. ⭐️ اما سوال اینست که آنروی پنهانکاری چیست؟ آنسوی ماجرا هم "لابی های رانتی" است و هم "چانه زنی های قومی و قبلیه ای" و هم "سوداگری های مساله انگیز". ⭐️همین؟ خیر. اصل ماجرا در آنسوی پنهان کاری در تصمیم گیری، بی اعتنایی به اجماع سازی برای تصمیمات است. بهترین تصمیم در بالاترین سطح کارشناسی بدون اعتماد مخاطب محکوم به شکست است. نماینده ها باید برای اتخاذ هر تصمیمی ابتدا اعتماد جامعه را جلب کنند و برای اجماع سازی کارشناسی تلاش کنند.لذا مجلس پنهانکار در بالاترین سطح کارشناسی هم باشد نمی تواند کارامد باشد. ✔️از اینرو شفافیت آرا تنها یک تغییر در مدل اداره مجلس نیست و یک الزام و متغیر کلیدی در اصلاح راهبردی مدل حکمرانی در کشور محسوب می شود و می تواند از مجلس شروع و در مرحله بعد شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت و دیگر نهاد ها را نیز با الزام شفافیت آرا به مردمی سازی و اقناع و ایجاد مشارکت اجتماعی همراه سازد. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید 💥چند روزی هست که بحث واکسن و واکسیناسیون خیلی داغ شده❗️ در این ویدیو توضیحات کاملی در خصوص روند واکسیناسیون جهانی و چگونگی واکسیناسیون ارائه شده است. https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
در باب سفر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به روسیه ✍داود_مدرسی_یان 💥اولاً خبر درست این است که پوتین ‎ را به حضور نپذیرفت؛ نه اینکه جناب قالیباف پروتکل‌های کاخ را نپذیرفت؛ بهتر است با خودمان و مردم‌مان صادق باشیم! 🔹ثانیاً علت این برخورد پوتین همان علت نپذیرفتن دیدار با ظریف بوده. روسیه چندوقتی است که بعلت عملکرد سیاست خارجه دولت جمهوری اسلامی در گرایش به سمت آمریکا و اروپا و سایر مسائل معترض است. ⭐️برخی مدعی هستند که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه(مسکو) که آدم علی لاریجانی است کارشکنی کرده و به روسیه اعلام کرده این دیدار انتخاباتی است و دولت جمهوری اسلامی، راضی به این دیدار نیست‌ در نتیجه پوتین یک طرفه دیدار را لغو کرده‌! 🔹در هر حال؛ اصرار به دیدار با پوتین با علم به مواضع اخیر وی و نپذیرفتن ظریف، از اول اشتباه بوده و جناب قالیباف اشتباه کرد. ✔️برخورد ایران چه باید باشد؟ ایران بعنوان یک کشور مستقل و مقتدر باید جواب این اقدام بی‌ادبانه پوتین را به روش مناسب و در وقت مناسب بدهد و اجازه ندهد هیچ کشوری با مقام رسمی ما اینگونه برخورد کند. سیاست خارجه ما بر مبنای اسلام است لا شرقی و لا غربی. نباید سایر دولت‌ها به خود اجازه دهند با مقام رسمی جمهوری اسلامی-چه ظریف چه قالیباف- اینگونه برخورد کنند! 🔺کاش این برخوردها که عزت ما را نشانه رفته، تلنگری به سیاسیون و ما مردم باشد؛ کشوری که چندین سال در عرصه بین المللی از خود ضعف نشان دهد اینگونه بیگانگان به خود اجازه می‌دهند مقامات ما را تحقیر کنند❗️ https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/4428922
کانال تحلیلی سیاسی صراط
در باب سفر اخیر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به روسیه ✍داود_مدرسی_یان 💥اولاً خبر درست این است که پ
✍مهدی محمدی ⭐️ آقای قالیباف در سفر به روسیه حامل پیام مکتوب مهم، تاریخی و‌دوران ساز رهبر انقلاب برای رییس جمهور روسیه است. این نخستین بار در تاریخ روابط دوجانبه است که رهبر معظم انقلاب متنی مکتوب و رسمی حاوی نکات راهبردی تقریبا بی سابقه برای آقای پوتین ارسال می کنند. ⭐️تاکید بر اینکه پیام باید دقیقا در همین زمان، بدون تاخیر و توسط آقای قالیباف به روس ها منتقل شود، در عالی ترین سطح انجام شده و همه موضوعات دیگر را به حاشیه تبدیل کرده است. ⭐️دیدار با آقای پوتین به دلیل پروتکل های کرونایی خاص کرملین تا این لحظه نهایی نشده ولی آنچه بر آن تاکید بوده این است که پیام باید در همین زمان خاص منتقل شود بدون توجه به اینکه ملاقاتی با آقای پوتین قطعی شده یا نه؛ والا عقب انداختن این سفر مطلقا کار دشواری نبود. ⭐️طبیعی است کسانی که با همه توان پیگیری کردند تا این سفر منتفی شود، یا پیامی داده نشود، یا پیام را فردی به جز آقای قالیباف منتقل کند و اکنون هم مانده اند که ماجرا چیست و چرا هر چه زدند به در بسته خوردند، عصبی و پریشان باشند. اما این حاشیه ها قادر به آسیب زدن به این ماموریت تاریخی نخواهد بود. ⭐️محمدباقر قالیباف آنگونه که من در این یک سال گذشته شناخته ام سرباز فداکار رهبر انقلاب است و وقتی پای ماموریت در میان باشد، به ظواهری که دیگران آن را همه چیز خود می دانند بی اعتناست. ⭐️در این ماه ها بارها این موضوع خود را به اشکال گوناگون نشان داده که نقطه اوج آن قانون اقدام راهبردی برای لغو‌تحریم ها بود. آن قانون را هم خیلی ها نه باور داشتند و نه عملی می دانستند اما می بینیم که اکنون در حال تغییر مسیر تاریخ راهبردی کشور است. ⭐️سفر روسیه با هدف گفت وگویی راهبردی درباره مسائلی فوق العاده مهم و پیچیده توسط فردی انجام می شود که امین و فرستاده خاص رهبر انقلاب است. این سفر با تعاملاتی دیگر با چین و اروپا تکمیل خواهد شد و ان شا الله خیر و عزت کشور را در پی خواهد داشت. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
❓ ✍میرزایی پور 💥چند صباحی بیش تا انتخابات 1400 نمانده و همین چند صباح شاید ده‌ها سال مسائل سیاست ایران را تعیین کند. مسئله اصلی انتخابات پیش رو مشارکت است، نه برای آنکه باز هم خیال حکومت از مردم راحت باشد، بلکه برای آنکه تنها دولتی با پشتوانه نمادینِ مردمی می‌تواند بر چالش‌های داخلی و خارجی امروز فائق بیاید. بدون چنین پشتوانه‌ای، هر دولتی شکل بگیرد اعتماد به نفس مواجهه با چالش‌ها را نخواهد داشت، به زودی دچار مسائل ریز و درشت پراکنده خواهد شد و از پیش بردن یک برنامه منسجم و هدفمند باز خواهد ماند. این در شرایطی است که اعتماد مردم به تشخیص، صداقت و توانمندی سیاستمداران کم شده و بعید است این بار، با تعهد به ارائه‌ی انواع خدمات توسط دولت، بتوان کمیت و کیفیت مشارکت را بالا برد. 👇عمده‌ی نامزدهای احتمالی انتخابات آتی در حال آماده کردن فهرستی بلند از خدمات نظیر آبادانی عمرانی، کارآمدی اداری، اقتدار و امنیت داخلی و خارجی یا حتی کاهش فاصله طبقاتی و افزایش تولید و رونق اقتصادی هستند. اما نمی‌توانند جمعیتی مردمی، یعنی افرادی بدون وابستگی تشکیلاتی خاص به میدان بیاورند که آن‌ها را بفهمد و از آن‌ها در مجامع عمومی و خصوصی دفاع کند، در راستای برنامه‌هایشان هزینه بدهد و در یک کلمه بار دولت را به دوش بکشد. به همین دلیل، نامزدهای احتمالی گفته و ناگفته در حال ساده‌ سازی مسئله دولت و تقلیل آن به یک دستگاه اجرایی صرفند. منشأ این ساده سازی ناامیدی از جلب مشارکت مردم است، اما نباید به سادگی تسلیم این ناامیدی شد. ⭐️برای تشکیل دولتی با مشارکت مردمی فراگیر، باید نقاطی را که مردم در آن‌ها با هم مشارکت داشته‌اند دید. آخرین بار این مشارکت در سوگواره‌ی شهادت قاسم سلیمانی هویدا شد. سوگ مردم ایران در شهادت قاسم سلیمانی، یک سوگ ریشه‌دار بود. اینجا معلوم شد ایرانیان با وجودِ گروه‌بندی‌های گوناگونِ عرفی، جایی به هم گره خورده‌اند، جایی که قاسم سلیمانی ایستاده بود. گرایش‌های گوناگون سیاسی اینجا به هم فرصت دادند. آیا می‌توان قاسم سلیمانی را به نقطه‌ی اتفاق و مشارکت در سیاست تبدیل کرد؟ 👇پس از شهادت قاسم سلیمانی تعابیر مختلفی از شخصیت وی مطرح شد، تعابیری مثل مرد میدان، قهرمان، سردار دلها و ... . همه این تعابیر به وضوح از اینکه قاسم سلیمانی یک شخصیت سیاسی باشد فاصله می‌گرفتند. حتی در نقل‌قول‌هایی مستقیم گفته شد که او پیوسته تمایل خود به نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده است. در وضعیتی که نامزد شدن شخص او بلاموضوع بود، منظور از این نقل‌قول‌ها آن بود که شخصیت او نمی‌توانست شخصیت یک رئیس جمهور باشد. اما قاسم سلیمانی راهی را برای سیاست عمومی ما باز کرده است، چرا نباید این راه را رفت؟ اگر نخواهیم صرفاً با او عکس یادگاری داشته باشیم، اگر بخواهیم روح او را در سیاست حاضر کنیم، تبدیل به طرحی از شخصیت سیاسی یا دولت رسمی کنیم چه باید بکنیم؟ ⭐️قاسم سلیمانی به خصوص پس از شهادتش، اگر باشد می‌تواند برنده انتخابات 1400 باشد. مردم مشارکتی نمادین در چنین انتخاباتی خواهند داشت و به دولت او امیدوار خواهند بود. این یک فرض است. با این فرض برخی به دست و پای شبیه‌سازی خود با او می‌افتند. اما با سیاه‌کاری نمی‌توان به او ولو اندکی شبیه شد، تنها می‌توان آب خود را در سیاست بُرد. اما اگر کسی بتواند «مقاومت» را به عنوان یک عنصر اساسی در سیاست بفهمد، دولتی با «مقاومت» و برای «مقاومت» تشکیل دهد، به او شبیه می‌شود. 👇مقاومتی که قاسم سلیمانی می‌فهمد نه صرفاً مقاومت در برابر امریکا یا داعش یا هر عنصر مهاجم خارجی است. این «مقاومت» یک مقاومت ذاتی است، تودار و توپُر است. بیش از هر چیز در برابر خویش مقاومت می‌کند، برای باز نگه داشتن نقطه‌ای که در آن هست. اینگونه درکی از شیوه‌ی عمومی به نتیجه رسیدن دارد، اینکه چگونه می‌توان نیروهای پراکنده را جمع و تجمیع کرد و ذره ذره و گام به گام چیزی را ساخت که از آن همه باشد، همه خود را در آن ببینند و بیابند. این مقاومتی است بر و برای مردم بودن و مردم داشتن. اینگونه یک فرمانده نظامی برون مرزی، تبدیل به یک شخصیت ملی می‌شود. ✔️این مقاومت به مشارکت ختم نمی‌شود، بلکه همان نقطه مشارکت است. چنین مقاومتی را باید در میان نامزدهای احتمالی انتخابات آتی ببینیم تا به مشارکت امیدوار باشیم. می‌توانیم این مقاومت را فرابخوانیم، با جدی گرفتن آن فرض و طرح آن به عنوان یک طرح سیاسی، طرح دولت. این طرح نیاز به تفکر، همفکری، گفتگو و همکاری دارد. هر روز که به انتخابات 1400 نزدیک می‌شویم، یک روز از فرصت این طرح از دست می‌دهیم. ✍تحلیل مسائل روز ایران و جهان https://t.me/tahlilsiyasiseraat http://eitaa.com/joinchat/442892289Cf4eb33e5ee http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat