ادامه پست بالا...
برای این [است] که گمان میکنم آمریکاییها هم میدانند که اگر جنگی را اینجا شروع کنند، صد درصد به ضررشان تمام خواهد شد.» به هر حال هر کشوری هر چند هم قدرتمند باشد، وقتی جنگی را آغاز میکند که در برآوردهایش اطمینان به پیروزی داشته باشد. آمریکاییها طی ۱۷ سال گذشته، در جنگهایی وارد شدند با این اطمینان که پیروز میدان خواهند بود، لکن در تمامی این جنگها شکست خوردند. اما در طول همین ۱۷ سال، بسیاری از تصمیمسازان و تصمیمگیران آمریکایی برای شروع یک جنگ علیه ملت ایران، همواره جمهوری اسلامی را یک هدف سخت ارزیابی کردهاند. آمریکاییها خیلی علاقهمند بودند پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله به افغانستان، به جمهوری اسلامی حمله کنند، لکن در همان مقطع پیروزی بر ایران را در یک جنگ ناممکن ارزیابی کردند. در دوره اوباما، رئیسجمهور سابق آمریکا با صراحت جنگ با ایران را بدون نتیجه و به ضرر آمریکا ارزیابی کرد. اوباما با صراحت اعلام کرد، ما از جنگ افغانستان و عراق آموختیم، دیگر در هیچ جنگی که
لازم باشد سرباز و نیروی زمینی نظامی وارد کنیم نباید شرکت کنیم. آمریکاییها میدانند جنگ هوایی و موشکی بدون وارد کردن نیروی پیاده در ایران، هیچ نتیجهای برای آنان نخواهد داشت. این را هم میدانند که وارد کردن نیروی پیاده در ایران، یعنی روانه کردن آمریکاییها به گورستان. بنابراین جرئت و توان حمله نظامی به ایران را ندارند و دلیل آن قدرت پاسخگویی قاطع ملت ایران است. آمریکاییها ملت ایران را در عمل آزموده و ناتوانی خود را مشاهده و فهم کردهاند.
رهبر فرزانه انقلاب در این باره میفرمایند: «آمریکاییها یک بار هم اینجا حمله کردند به طبسـ یادتان هستـ خودشان را نجس کردند، برگشتند رفتند. درست است که خیلی چیزها را ممکن است نفهمند، اما به نظرم میآید این قدر هم چیز نیستند که این را نفهمند، جنگ نخواهد شد، مطمئناً.»
آری آمریکاییها یک ارزیابی از نیروهای خود و به ویژه پیادهنظامهای خود در مصاف با دیگران و از جمله ایرانیها دارند. بر اساس همین ارزیابی، در عراق و افغانستان نظامیان خود را با پوشک بزرگسالان وارد میدان میکردند. آمریکاییها مطلع شدند که چگونه تکاوران دریایی آنان موقع بازداشت در خلیجفارس به دست پاسداران نیروی دریایی سپاه، هم گریه کردند و هم از ترس لرزیدند و همگی خود را نجس کردند.
سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در جلسهای بدون اغراق گفت، هم هنگام بازداشت تفنگداران نیروی دریایی انگلیس و هم هنگام بازداشت تکاوران دریایی آمریکا، نیروهای ما در تهیه شلوار برای آنها با مشکل مواجه شدند، زیرا آنان همگی خود را نجس کرده بودند.
اما مهم این است که این آمریکاییها و نظامیان آنها، سیمای رزمندگان ایرانی را، در چهره شهید محسن حججی در هنگام اسارت مشاهده کردند. تکاوران دریایی آمریکا در هنگام بازداشت، در حالی که میدانستند به آنان آسیبی وارد نخواهد شد، همگی خود را نجس کردند؛ لکن شهید محسن حججی که به اسارت داعش درآمد و میدانست لحظاتی بعد سر از تن او جدا خواهند کرد؛ چهرهای با صلابت و شجاعت برخاسته از ایمان و معنویت از خود به یادگار گذشت؛ تا هم معرّف رزمندگان سپاه اسلام باشد و هم نماد و سخنگوی تمام شهدای مدافع حرم شود.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
درباره ماجرای قم باید سره را از ناسره تمیز داد.
✍مهدی محمدی
اینکه کسانی ولو به نیت مومنانه پلاکارد تهدیدآمیز دست بگیرند خطایی غیرقابل گذشت است و باید تا انتها پیگیری کرد که ماجرا چه بوده اما اینکه درباره معنای پلاکارد، تفسیر امثال بی بی سی ملاک باشد هم باید انذار داد. فرضا طلبه ای خطا هم کرده باشد، این خطایی بزرگ تر است که به استناد اقدامی که معلوم نیست ریشه اش چیست، نتیجه بگیریم ‘اعتراف’ ی در باب فوت مرحوم آقای هاشمی رخ داده! خطای دامن زدن به چنین حرف بی پایه ای کمتر از خطای آن طلبه نیست. از این گذشته، در حالی که فساد و ناکارآمدی آشکار و عریان دولت به خطرناک ترین شکل در حال به باد دادن کشور است، روا نیست که یک تجمع درون مدرسه علمیه از جانب کسانی مسئله اول کشور شود که اکنون قاعدتا باید مشغول حساب کشیدن از دولت بابت بلایی باشند که بر سر ملت آورده. از این جالب تر خوشحالی زایدالوصف ونمایان اصلاح طلبان و ضد انقلاب و برخی دولتی هاست که تجمع چند طلبه را نشانه تایید توهمات خود درباره ‘توطئه’ بودن مشکلات اقتصادی گرفته اند. خانم نماینده که جنم و جرئت دفاع از سفره بی نان مردم را ندارد وزیر کشور را تهدید به استیضاح کرده که چرا در قم روی پلاکارد آنطور نوشته اند! یکی دیگر هم دیدم گفته اینها علامت کودتاست، غافل از اینکه کودتا آن است که دولت با زندگی و آینده و امید مردم کرده است. اگر ضد انقلاب روسری سر چوب کرد، خود را درویش خواند و در خیابان قداره کشید و آدم کشت، اگر دیپلمات جاسوسی کرد، اگر بانکدار چند ده میلیون دلار سرمایه کشور را به باد داد، اگر آقای رییس جمهور ظرف ۳ ماه شخصا دهها تصمیم غلط اقتصادی فاجعه بار گرفت، اینها جای اعتراض ندارد اما اگر طلبه یک لاقبا خطا و کج سلیقگی کرد دستجمعی باید از شش جهت به او حمله برد. مشکل ما این است که سره را با ناسره در آمیخته ایم.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 ماجرای عکسی که نتیجه ی عکس داد‼️
#تبیین
🔻در تجمع مدرسه فیضیه چه گذشت؟!
⭕️اصل داستان که تبدیل به حاشیه شد:
چند روز پیش جمع کثیری از طلاب و مردم در مدرسه فیضیه قم تجمعی با موضوع "عدالت طلبی" شکل می دهند. سخنران این برنامه استاد حسن #رحیم_پور ازغدی هستند مطالب حقی را به تفصیل بیان می کنند. #مطالبه از مسئولان سه قوه، نقد #اشرافیت، وظایف خواص و طلاب، نقد فضای موجود حوزه و... مطالبی بود که ایشان در سخنرانی خود به آن پرداختند.
⭕️حاشیه داستان که تبدیل به اصل شد:
در حاشیه این برنامه مهم #پلاکاردی با یک شعار خاص بلند می شود و ظاهرا پس از دقایقی جمع می شود. در همین فرصت کوتاه جریان رسانه ای با تهیه عکس و مستندسازی و تهیه خبر و ... کار خود را شروع می کند. نمیدانم آگاهانه یا ناآگاهانه علی مطهری هم دست به قلم می شود و با برداشت هایی عجیب از متن این پلاکارد و پلیس بازی های عجیب و غریب، تلویحا نظام را متهم می کند و باعث تشویش اذهان عمومی می شود. آنقدر این موج رسانه ای قدرت می گیرد که بعضی از مراجع محترم موضع میگیرند، حوزه رسما اعلام میکند مسئولیت برنامه فیضیه با ما نبوده و... . این قدرت رسانه ای به حدی غلبه یافت که جلسه ای امیدبخش را تبدیل به یک مانور سیاسی علیه حوزه و روحانیت کرد. این در حالی است که اصل داستان چیزی جز #مطالبه و #عدالت_خواهی و... نبوده است اما اینقدر موج رسانه ای زیاد میشود که فرصت تحلیل به کسی نمی دهد که اصل و حاشیه را جدا کند و لااقل در کنار نقد حواشی اصل مساله را تایید کند!
👌 #تلنگر: اتفاقات اخیر تلنگری است برای جریان فکری حزب الله که بدانند برای نیافتادن در دام جنگ روانی مخالفان و پرداخت هزینه های بی اساس، بایست اقدامات آتش به اختیار #تمیز داشته باشند.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
♦️رایزنی رئیس FATF با کشورهای آ.سه.آن جهت همراهی با تحریمهای آمریکا
📝 مارشال بیلینگسلی، دستیار وزیر خارجهی ایالاتمتحده در امور تأمین مالی تروریسم، در سفری به کشورهای عضو اتحادیهی کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن)، آنان را تهدید کرد که عدم همراهی با تحریمهای آمریکا در قبال ایران، به قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا منجر خواهد شد.
#تحلیل_کوتاه
✍اندیشکده_راهبردی_تبیین
💡 تحلیل و ارزیابی
1⃣ اولین نکتهای که در سفر بیلینگسلی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که رئیس یک نهاد بینالمللی، در حال سفر منطقهای به کشورهاست تا آنها را به همراهی با تحریمهای یکجانبه و غیرقانونی ایالاتمتحده مجاب کند.
2⃣ آمریکا در حال استفاده از ظرفیت تمام نهادهای بینالمللی علیه ایران است. سفر منطقهای رئیس FATF و استفادهی آمریکا از سازوکارهای درونی FATF جهت تحت فشار قرار دادن پاکستان، دو نمونه از آخرین سوءاستفادههای آن کشور از این نهاد است.
3⃣ کشورهای عضو آ.سه.آن، در زمرهی مشتریان عمدهی نفتی ایران محسوب نمیشوند و کاهش خرید آنها، تغییر چشمگیری در میزان فروش نفت ایران ایجاد نمیکند.
4⃣ گرچه این کشورها شرکای اصلی ایران نیستند، بااینحال سفر هیئت آمریکایی به آن کشورها، میتواند در شناسایی کانالهای ایران جهت مقابله با تحریمها مؤثر باشد.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
#نقش_بانکها_در_حاکمیت_زدایی_سیاسی
✍محسن مهدیان
سهم بخش های مختلف از تسهیلات بانکی را از جهت توصیه تحریمی ریچارد نفیو تحلیل کنید؛ خواهید دید که ابعاد ماجرا به جهات اقتصادی سیاسی بسیار تکان دهنده است.
حدود 70 درصد سپرده های بخش خصوصی، نزد بانک های خصوصی است و این درحالیست که نسبت تسهیلات به سپرده ها در بانک های خصوصی 200 درصد است. با این تعریف عملکرد بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات و هدایت پولی و اعتباری در اقتصاد بسیار کلیدی است.
به تعبیر دیگر مهم این است که بانک های خصوصی با پرداخت تسهیلات، اقتصاد را به چه سمتی هدایت می کنند . مهمتر اینکه حاکمیت اقتصادی اگر نقص های خودش را هم بگیرد، بازهم اقتدار لازم برای اصلاح وضع موجود را ندارد، چون پول نزد بانک هاست و دلیلی ندارد مطابق تدبیر دولت رفتار کنند. تا جائیکه قائم مقام بانک مرکزی تنها کاری که از دستش ساخته است توصیه های اخلاقی است نه نقش آفرینی حاکمیتی: " انتظار داریم بانکهای خصوصی در اجرای طرح رونق تولید عملکرد و مشارکت بهتری داشته باشند."
آیا شرایط کشوری به نحوی است که با توصیه به اخلاق و تقوا کارها پیش رود؟ نمونه دیگر وزیر معزول کار است که پیشتر به جهت تخلفات عدیده در صرافی های خصوصی گفته بود: "به شرکت های پتروشیمی توصیه می کنیم ارزشان را در اختیار صرافی های دولتی قرار دهند." آیا وظیفه دولت توصیه اخلاقی است؟ مساله اینجاست که حاکمیت اقتصادی با این وضعیت سوداگرانه، اقتدار لازم را هم ندارد و ناچارست به نصیحت اکتفا کند.
نمونه این وضعیت مربوط به نحوه توزیع تسهیلات توسط بانکها به بخش های مختلف اقتصادی است. همه شعارهای مربوط به حمایت از تولید یک طرف، قدرت بانک ها در هدایت اقتصاد به سمت بخش های غیرمولد نیز یک طرف.
مطابق گزارش اخیر بانک مرکزی، سهم پرداخت تسهیلات صنعت و معدن از 33 درصد در سال 84 روند کاهشی داشته و در 4 ماهه نخست امسال به 28 درصد رسیده است. این وضعیت در بخش کشاورزی بدتر است و تسهیلات بانکی از 16 درصد در سال 84 به 6 درصد در 4 ماه اول امسال می رسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز 5.3 درصد کاهش داشته است.
این درحالیست که امروز از هرصنعت گری سوال شود، مشکل تولید را کمبود اعتبار می داند. با این توضیح در شرایطی که کشور در طوفان سهمگین نقدینگی قرار داد، مضحک نیست که صنعتگر ما گرفتار نقدینگی باشد؟
در همین دوره تنها دو بخش خدمات و بازرگانی، 57 درصد تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده اند و در هر دو بخش نیز نرخ تسهیلات با رشد به ترتیب 15و 10 درصد همراه بوده است.
طبیعی است تا زمانی که هزینهی فرصت دلالی، رباخواری، تکیه بر واردات، پایین باشد نمی توان انتظار اقتصاد مقاومتی و رونق تولید داشت.
بدتر اینکه همین میزان تسهیلات به بخش تولید نیز کاملن نامرتبط به بخش های اشتغال زا توزیع می شود. چه انکه در حالی که 80 درصد اشتغال های جدید در بنگاه های کوچک ایجاد می شود، 90 درصد تسهیلات را تنها 6 درصد سپرده گذاران دریافت می کنند و سهم بنگاه های کوچک از همین تسهیلات نیز کمتر از 10 درصد است.
حالا این آمار را بگذارید در کنار توصیه ریچارد نفیو طراح تحریم های ایران که می گوید: "...هدف اصلی تحریم ها مشاغل حوزه تولید است تا اشتغال در بخش های غیرنفتی را محدود سازد... سپس ادامه می دهد: برای ما مسئلهی خیلی مهمی است که چه کنیم تا فرصتهای شغلی مولّد هر چه بیشتر در ایران کاهش پیدا کند چراکه آدم های شاغل همراهی بیشتری با حکومت دارند.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 پیرامون گزینه ی #تحریم لبنان
✍وحید محبی
🔹چندی است که برخی چهره های امنیتی و سیاسی غربی تلویحا یا صریحا از #تحریم_لبنان با انگیزه خلع سلاح حزب الله سخن می گویند. اخیرا نیز رئیس سابق موساد گفته است:
«اگر ترامپ علیه لبنان تحریمهایی مانند ایران اعلام کند، اقتصاد لبنان قادر نخواهد بود بیش از سه تا چهار ماه دیگر دوام بیاورد. لبنان، ایران نیست بلکه مملکتی کوچک است که بر کشورهای غربی و سنی منطقه تکیه دارد.»
🔻سه نکته را می توان از سخن وی فهمید:
1⃣ اول آنکه باتوجه به تنوع ادیان ، قومیت و گرایش های متنوع سیاسی در لبنان، ایجاد جنگ داخلی و دمیدن در آتش اختلافات قومی قبیله ای از اهداف این تئوری است.
2⃣طرح چنین موضوعاتی تاحدی بوی اغراق می دهد چرا که لبنان تنها کشوری است که جمعیت مقیم خارج از آن تقریبا برابر جمعیت داخل است و خیلی از مهاجران شیعه به یمن آموزه های اقتصاد اسلامی که طی سالها توسط امام موسی صدر به آنها آموخته شده حتی در افریقا، امریکای جنوبی و دیگر نقاط دنیا سرمایه گذاری نموده و حتی کارخانجات عظیم کشت و صنعت دارند و معمولا اسپانسرهای خوبی برای جریان حزب الله نیز هستند.
3⃣ رئیس اسبق موساد برای ضعیف نشان دادن لبنان ناخواسته به اقتدار ایران اقرار می کند. امری که نشان میدهد می توان با مقاومت، دشمن شیطان مستکبر محکوم به سجده بر عظمت ایران کرد.
⭕️نتیجه: بایست گفت اگرچه این گونه سخنان بیشتر جنبه عملیات روانی دارد ولی باید توجه عقلای محور مقاومت را بیش از پیش جلب نماید تا قبل از آنکه دیر شود تمهیدات لازم اندیشیده شود.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
پخش زنده اینستاگرام، هشدار به رسانه ملی
✍تشخیص خط درگیری
صدا و سیما هر روز در منگنه بیشتر رسانه ای قرار می گیرد، دیر بجنبد همین تریبون حداقلی خود را هم از دست می دهد!
پخش زنده #اینستاگرام یعنی فتح آخرین سنگر و مزیت صدا و سیما توسط شبکه های اجتماعی!
علاوه بر آن برنامه های انتقادی را حالا می شود در کانال های #تلگرامی و آپارات دید، تماشای شبکه های ماهواره ای هم دیگر نیاز به آنتن ماهوراه ندارد و از همین گوشی های هوشمند قابل دریافت است، سریال های شبکه داخلی در سوپری ها و خارجی در اینترنت به راحتی در دسترس اند!
#صداوسیما اگر جذابیت را برنگرداند، اگر با مخاطب صادق نباشد، اگر به روز نباشد، اگر محافظه کاری را کنار نگذارد، ده ها رسانه ی رقیبش اینها را دارند و جای خالی اش را پر می کنند که کرده اند!
صدا و سیما بیش از اینکه نیاز به بودجه دولتی داشته باشد، نیاز به تحول و تغییر رویکرد بنیادین دارد!
#سیاست_های_وارونه_در_صداوسیما
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
#بکوریت_و_میثاق_خداوند
✍عبدالاحد داوود(اسقف داود بنیامین)
✅ در باب تاریخ حضرت ابراهیم، مسائلی مانند: بُکوریّت (نخستزادگی و حق ارشدیّت)، میثاق خداوند و شناخت #ذبیح بسیار اهمیت دارد به طوریکه ریشهی اختلاف اسلام و #یهود به همین موضوع برمیگردد.
✅ اگر قول #یهودیان و #تورات امروزی را بپذیریم، پیامبر خاتم باید از نسل اسحاق و پسرش یعقوب بیاید، یعنی از میان قوم #بنیاسرائیل.
✅و چون چنین پیامبری تاکنون در میان یهودیان نیامده، لذا آنها معتقدند که آخرین پیامبر که آنها او را #ماشیح مینامند، در آیندهای نامعلوم خواهد آمد.
✅ اما اگر قول دین اسلام را صادق بدانیم، آنگاه رسولالله (ص) همان پیامبری است که انبیاء وعده آمدنش دادهاند.
✅ امروز نیز به بررسی دو مسألهی بُکوریّت و میثاق خداوند، با استفاده از تورات میپردازیم.
✅ البته اینبار نویسندهی متن، یک اسقف مسیحیِ مستبصر است كه احاطهی کاملی به مباحث تورات و انجیل دارد👇
1⃣ یک اختلافنظر مذهبی میان #بنیاسماعیل و #بنیاسرائیل دربارهی مسائل دوگانهی بُکوریّت و میثاق خداوند از زمانهای باستان وجود داشته است.
2⃣ خوانندگان کتب مقدس #تورات و انجیل و قرآن همگی با داستان پیامبر بزرگ #ابراهیم و فرزندان دوگانهاش #اسماعیل و #اسحاق آشنایی دارند.
3⃣ ابراهیم از سر طاعت مطلق و تسلیم محض در برابر خداوند، موطن خود را به فرمان او ترک میکند و عازم سفری طولانی و شگفتانگیز میشود و به سرزمینهای کنعان و مصر و عربستان میرود.
4⃣ #ساره، زن ابراهیم عقیم است؛ معهذا خداوند به او اعلام میکند که مقدّر است وی پدر امتهای کثیری باشد و تمام سرزمینهایی که از آنها عبور کند، به اَخلافش به ارث خواهد رسید و میفرماید: «تمامی امتهای زمین از ذُرّیهٔ تو برکت خواهند یافت». ابراهیم با اینکه اصلاً فرزندی ندارد، این وعدهی یکتا و فوقالعاده در تاریخ دین را با ایمانی تزلزلناپذیر میپذیرد.
5⃣ یک دختر پرهیزگار و سادهدل مصری بنام #هاجر کنیز و خدمتکار ساره است. چندی بعد با نظر و رضایت ساره، دخترک به عقد حضرت ابراهیم درمیآید و از این ازدواج، طبق پیشگویی فرشتهی خداوند، #اسماعیل زاده میشود.
6⃣ هنگامیکه اسماعیل سیزدهساله است، خداوند بار دیگر از طریق فرشتهی خود به ابراهیم وحی میفرستد و فرشته وعدهی قدیم را به ابراهیم یادآوری میکند و #ختنه کردن را رسماً بهصورت نهادی دینی درمیآورد که بلافاصله به مرحلهی اجرا گذارده میشود و «عهد و میثاق» میان خداوند و ابراهیم با تنها فرزند ذکورش یعنی اسماعیل بسته میشود.
7⃣ ابراهیم سوگند وفاداری میخورد و با خالق خود بیعت میکند و خداوند وعده میدهد که همواره خدای اَعقاب ابراهیم و اسماعیل و حافظ آنان باقی بماند. و آنگاه هنگامیکه ابراهیم نود و نه سال و ساره نود سال دارد، این زن نیز طبق وعدهی الهی فرزندی میزاید که #اسحاق نامگذاری میشود.
📚 منبع: محمد (ص) در تورات و انجیل ، ترجمه فضلالله نیکآیین ، نشر نو، چاپ اول 1361.
📖 متن کامل :
👉 http://yon.ir/bokoor
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
#از_صفهای_دهه_60_تا_صفهای_امروز
✍محسن مهدیان
صف ایستادن در دهه 60 تنها برای نان و نفت نبود. بسیاری از نیازهای مردم در صف ها ارائه می شد. حتا خرید روزنامه و سیگار. سهمیه ها نیز به قاعده جمعیت و بدون بازار سیاه، متفاوت بود. مثلا به گزارش کیهان وقت، سهمیه سیگار امام زاده قاسم 6 بسته ومحله دارآباد 3 بسته بود.
ایستادن در صف الگوی اقتصادی و پیوند دهنده اجتماعی میان مردم بود. ایستادن در صف قواعدی داشت و احکامی بر آن حاکم بود. مثلا خروج از صف تقریبا ناممکن بود مگر برای آنانکه از ابتدا به این الگو تن نداده بودند و بدلیل توان بالای اقتصادی زندگی مستقلی داشتند. البته این افراد به سرعت در بین مردم حذف و تحقیر می شدند و در متن مردم قرار نداشتند. خلاصه اینکه کسی در صف تخلف نمی کرد. کسی خارج از صف نمی امد و مردم بدون کنترل بیرونی نظم این صف ها را خودجوش حفظ می کردند.
صف خود به خود یک سامانه کنترلی درست کرده بود که نه تنها انظباط صف، بلکه نظام اقتصادی در جامعه را هم سامان بخشیده و نوعی کنترل در مصرف غیرضرور و تظاهری ایجاد کرده بود. نظام کنترلی صف که ابتدا ساختاری بود بعدها به نظم خودجوش آگاهانه در دیگر بخش های زندگی تبدیل شده بود.
اما امروز صف ها تنها وتنها به قاعده سوداگری قابل تحلیل است. صف هائی که اخلال گر نظم اقتصادی است و آدم ها در صف ارز و طلا و خودرو می ایستند تا رندی کنند و میانبر بزنند که از روزگار عقب نمانند و به دولت رخ نشان دهند.
ریشه این تفاوت را باید در رابطه مردم با حاکمیت تحلیل کرد. وقتی مردم رابطه شان با حاکمیت را تقویت کنند و اعتماد دوسویه ایجاد شود، سرمایه ای شکل می گیرد که می تواند کاستی های اقتصادی را تبدیل به یک داشته اجتماعی کند.
دفاع مقدس قدرت وحدت آفرینی و تبدیل کمبودها به یک سرمایه قابل اعتنا داشت. امروز هم تحریم ها نیازمند چنین بستر و شرایطی است.
مردم ما همان مردمند؛ رابطه این مردم با یکدیگر نیز همانست. تنها تفاوت امروز و دیروز در رابطه مردم با حاکمیت است که یکروز سرمایه دولت بودند و امروز آسیب دولت.
این دولت بماند یا نماند، تا این بی اعتباری ترمیم نشود، آب از آب تکان نمی خورد و سنگ روی سنگ بند نمی شود.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
💰کمک مالی اروپا به صنعت زدایی از ایران
✍سید یاسر جبرائیلی
🔹امروز خبری منتشر شد که اتحادیه اروپا ۱۸ میلیون یورو به ایران کمک میکند، اما بیشتر رسانههای طیف لیبرال به جای اطلاعرسانی درباره جزئیات این کمک مالی، اصل آن را برجسته و آن را نشاندهنده عزم عملی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و برای "جبران تاثیرات تحریمهای مجدد آمریکا" خواندند.
اما واقعیت این کمک مالی چیست؟
1⃣ اولین نکته درباره این بسته آن است که رقم آن به هیچ وجه قابل توجه نیست. اخیرا صادرات یک روز ما فقط به کشور عراق به رکورد ۵۵ میلیون دلار رسید. با این اوصاف چرا باید رقم ناچیز ۱۸ میلیون یورو این اندازه برجسته شود؟
2⃣ پاسخ در جزئیات این بسته است. برخلاف ادعای لیبرالهای ایرانی که این بسته را نمایش عزم اتحادیه اروپا برای حفظ برجام میخوانند، آنهم در شرایطی که روزانه اخبار قطع رابطه تجاری شرکتهای مختلف اروپایی با ایران منتشر میشود، این ۱۸ میلیون یورو برای کمک به صنعتزدایی از ایران است. چگونه؟
اگر خاطرتان باشد، در بررسی معاهده پاریس گفتیم که ایران متعهد شده است انتشار گازهای گلخانهای را به صورت غیرمشروط ۴ درصد و مشروط به جذب کمکهای بین المللی ۱۲ درصد کاهش دهد. این بسته کمک ۱۸ میلیون یورویی دقیقا برای این است که شرط جذب کمکهای بینالمللی را محقق جلوه داده و ایران را وادار کند به تعهد کاهش ۱۲ درصدی عمل نماید. سایت یورونیوز ارگان رسمی اتحادیه اروپا درباره این بسته مینویسد که از بسته ۸ میلیون یورو مربوط به "حمایت فنی از چالشهای محیط زیستی" است!
🔹همانطوریکه در هفتههای گذشته با ارائه اسناد متقن نشان دادهایم، نه تنها استفاده از سوختهای فسیلی، بلکه فرآیندهای صنعتی نظیر "تولید" سیمان، آهک، فولاد، اتیلن، آهن و بسیاری از مواد اساسی دیگر مشمول انتشار گازهای گلخانهای شناخته شدهاند و دولت آقای روحانی تعهد داده است که انتشار گازهای گلخانهای را ۴ تا ۱۲ درصد کاهش دهد. در صنعت برق این تعهد موجب عدم توسعه نیروگاههای حرارتی متناسب با نیاز کشور شده، اما درباره وضعیت صنایع دیگر، اطلاع دقیقی در دست نیست.
دولت آقای روحانی برخلاف قانون اساسی، بدون اینکه موافقتنامه پاریس فرآیند حقوقی خود را در مجلس و شورای نگهبان طی کند، آبان ۹۴ اجرای تعهدات ایران در این موافقتنامه را به دستگاهها ابلاغ کرده و سه سال است در حال اجرای این تعهدات است.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی/
اگه میخوای فقط در یه کانال ازتحلیل همه مسائل مطلع بشی، پس حتما باید عضو بشی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
کانال تحلیلی سیاسی صراط
🔴 حرمت شکنی
✍کبری آسوپار
♦️لندکروزش با نادیده گرفتن دستور ایست پلیس و حین فرار از تعقیب پلیس، چپ کرده و او مامور بی سلاح راهنمایی و رانندگی را به کتک و ناسزا گرفته که میدانی یک میلیارد چقدره!! و فیلمش دست بدست میشود و نهادهای حکومت ساکت هستند؛
♦️گویی کسی به غیرتش برنخورده که اقتدار پلیس کشور شکسته شده است. حکومتی که برابر تعرض به خود واکنش علنی نشان ندهد، چطور ضامن امنیت شهروندانش مقابل این خلافکاران خواهد بود؟!
♦️پلیس میداند یک میلیارد چقدر پول است؛ او هم باید به شکل عملی تفهیم شود خدشه به امنیت مردم و شکستن اقتدار پلیس یعنی چه!
📝پینوشت: شکستن علنی حرمت و اقتدار پلیس، واکنش علنی و مقتدرانه هم میخواهد تا هم خلافکاران و نوکیسهها بدانند که توهین به مامور قانون ساده و بی پاسخ نخواهد بود و هم مردم خیالشان بابت تامین امنیتشان راحت باشد. این اتفاق در کشوری مثل آمریکا در همان مرحلهی تعقیب و گریز، با گلولهی پلیس ختم میشد؛ چه رسد به توهین و کتک زدن مامور قانون!
♦️اقتدار مامور قانون را شکسته نخواهیم که به روزش این اقتدار به کارمان خواهد آمد...
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
کار نه چندان تمیز
✍علی مهدیان
☘ یکی دو سال پیش رهبری فرمود قرارگاه فرماندهی دولت مختل شده و فرمان #آتش_به_اختیار داد. چند روز بعد در خطبه های عید فطر یک ویژگی برای این فرمان خود ذکر کرد و آن #کار_تمیز_فرهنگی بود. خوب برای کار تمیز فرهنگی شاید مثال زیاد بشه پیدا کرد. اما برای کار غیر تمیز فرهنگی اگر بخواهم مثال معرفی کنم بهترینش همین تجمع طلاب بود.
☘ آخه خدا خیرتون بده من اصلن کاری به تهمتهای کثیف دولتیها به شما ندارم. ولی برادران! آخه نباید یه فرقی بین شعارهای حوزوی ها توی فیضیه با شعارهای یه مشت جوان و نوجوان خام و تازه کار باشه. شعارهایی که بیشتر به درد استادیوم و دعواهای قرمزته آبیته میخوره باید در دستان روحانیها باشه؟ شعارهای طلاب باید سرخط آرمان سازی و گفتمان سازی تو کشور باشه. اینها چیه بود آخه...
☘بعد هم آقای رحیم پر عزیز یک مجاهد حقیقی و یک محصول حوزه های علمیه است که یه تار موش رو با کلی از اون آخوندهای بی خاصیت عوض نمیکنیم. اما بالاغیرتا برای یک تجمع حوزوی توی فیضیه بهتر نبود کسی سخنران باشه که بیشتر به عنوان نماینده حوزویان و استاد آنها شناخته شده باشه تو جامعه. یعنی واقعا غیر از رحیم پور عزیز کس دیگه ای نیست که تو جمع حوزویان صحبت کنه. یه آیت اللهی یه آیت الله عظمایی. من یادمه توی تجمع قصه منتظری آیت الله جوادیها و مشکینیها و اینها توی تجمع می اومدن.
☘بعلاوه حالا واقعا مساله کانونی ما سکولاریسم رخنه کرده در حوزه است؟ من بیماری سکولاریسم که کل جامعه از جمله حوزه رو تحت تاثیر قرار داده قبول میکنم ولی واقعا منشا سکولاریسم حوزه است واقعا؟ واقعا اینکه درسهای ما به سمت حل مشکلات روز جامعه نمیره به خاطر بیسوادی علما است؟ شما شنیدید اینطوری امام یا آقا حوزه رو نقد کنند که به علماش بگن بی سواد؟
☘اگر هر جایی مبارزه و تلاش نیاز به دقت نظر داره خوب حوزه که از همه جا بیشتر محتاجه. امام عزیز که منشور روحانیتش سند غیر قابل خدشه ای است وقتی مدعی میشود بر کارگر شدن مرض سکولاریسم در حوزه همانجا تذکر میدهد که همدیگر را محکوم نکنیم احترام علما رو هم حفظ کنیم.
☘من تذکرات آیت الله نوری همدانی و حتی آیت الله مکارم را اگر چه درست میدانم ولی درباره به جا بودن یا نبودنش و همینطور سبک بیان آیت الله مکارم خصوصا سکوت میکنم.
☘اما اگر حرکت ما در حوزه پشتیبانی بزرگترهایمان را به دنبال نداشته باشد معلوم است که معنی جوشش و خروش حوزوی را نمیفهمیم. نگاه کنید به سیره امام که حتی برای انقلاب مقابل محمدرضای ملعون چطور تلاش میکرد حفظ ظواهر کند و علما را همراه کرده یا اجازه بروز اختلافات را ندهد.
☘اما به نظرم عاقلانه ترین کار این است که این تجمعات جدی تر از گذشته ادامه پیدا کند. به چند دلیل
🔺 اولا حوادث اخیر باعث شده حساسیت اجتماعی نسبت به تجمعات روحانیون که کم شده بود زیاد شود.
🔺ثانیا وقتش شده علما را برای یک کار ایده آل به صحنه دعوت کنیم.
🔺ثالثا برخی از فاسدها و پنهانکارهای دولتی خیال نکنند با این بازی مسخره رسانه ای توانسته اند حوزه علمیه را خفه کنند.
🔺رابعا به خدایی خدا اگر امروز حوزه سکوت کند پس کی قرار است زبان بگشاید. کاری نکنیم دوباره در همین میادین سالاریه و زنبیل آباد صدای زنده بار رضا شاه بلند شود. آن وقت دیگر بیانیه های تند و تیز آیت الله العظمی ها هم کارگر نخواهد افتاد.
حالا از ما گفتن....
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 #جریان_انقلابی: توجه به ضرورت ها ، اقتضائات
✍من انقلابیم
#تبیین
💠 کنارهم قرار دادن فعل و انفعالات رسانه ای چندمدت اخیر نشان می دهد؛ #جریان_انقلابی در برخی موارد از هوشمندی و فراست وافر که پیش شرط قطعی کنشگری در فضای رسانه ای_سیاسی است، غافل می شود. این امر سبب می شود در پاره ای از موارد، نتیجه دغدغه مندی انقلابی این افراد عملا در سبد غربگرایان قرار گیرد.
💠 در این رابطه نکاتی وجود دارد:
🔻۱. حاشیه هایی چون #تابعیت_دوگانه، مدرک تحصیلی و... در مورد یکی از اعضای احتمالی دولت صرف نظر از صدق و کذب ان، حقیقتا در این شرایط اقتصادی برای درصد بسیار بالایی از مخاطبان، اهمیتی ندارد. برای همه مردم مساله اقتصاد، تورم ، بیکاری، گرانی، مذاکره و ... اولویت اصلی است. #ترند_شدن و حتی بر فرض اثبات شدن این امور حاشیه ای نیز کمترین کمک برای بهبود شرایط نخواهد بود.
🔻۲. بنا به فرمایش صریح رهبر معظم انقلاب ، اتاق جنگ آمریکا علیه نظام ، وزارت خزانه داری آمریکاست. #فربه_سازی حاشیه ها در میانه معرکه جنگ اقتصادی، کدام مشکل اصلی و حتی فرعی را #عملا (دقت کنیم؛ عملا! ) حل می کند؟!! هر حاشیه باعث فرصت سوزی و عدم پاسخ گویی اقتصادی و رها شدگی اقدام و عمل اقتصادی می شود.
🔻۳. از حیث #مخاطب_شناسی این روش اشتباه است. چرا که جریان انقلابی تمام توان خود را روی درصد بسیار کوچکی از مخاطبان گذاشنه و قاطبه را یا رها کرده ، یا جدی وارد دغدغه ها و ذهنیات شان نشده یا آنها را در بازی حاشیه ها قرار داده است. با این وصف، برنده بازی کیست؟ جریان انقلابی یا جریان اعتدال/اصلاحات/فتنه که زمین بازی را تعریف کرده است؟
🔻۴. بنابر این جریان انقلابی حتی اگر بخواهد برنده میدان پیچیده کنونی باشد باید افکار عمومی را در موضوعات اصلی و مشترک با خود همراه کند وگرنه در یک بازی فریب جنگ _ معیشت جدید و یا مشابه آن بازنده نهایی خواهد بود.
🔻۵. جریان غربگرا از دغدغه مندی و حساسیت انقلابی جریان ارزشی مطلع است و بازی های عملیات روانی (کاری که در ان تبحر دارند) خود را با پیش بینی واکنش های ارزشی ها طراحی می کند. معمولا هم از نشر اتهامات و حاشیه ها بهره می برند و با تخلیه احساسی جریان ارزشی در آخرِ سر ، جواب از پیش آماده ای به افکار عمومی می دهند و قضیه را با مظلوم نمایی و چهره حق بجانب به پایان می رسانند.
🔻۶. موارد فوق به معنای توصیه به محافظه کاری در برابر رویه های معیوب و یا توجیه اقدامات غلط دولت نیست. بلکه توصیه می شود نقدها؛ سنجیده، با دوری از #نقش_آفرینی ناخواسته در پازل دشمن و معطوف به ارایه راهکار عملی و تزریق امید باشد. #گفتمان_غربگرایی از طریق ادبیات مذاکره گرایی یک #نسخه_مضر برای صورت مساله کشور نوشته است و می بایست این گفتمان را با دلیل و منطق در ذهنیت افکار عمومی بی اعتبار کرد.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
💢 درباره این سکولاریسم چه میدانید؟!
✍حسین شمسیان
🔹حتما شنیده اید که #سکولار کسی است که معتقد است دین و سیاست راهشان از هم جداست.
این تعریف مشهور، لایه های هزار توی دیگری هم دارد که به سکولاریسم پنهان و عملی منتهی می شود.
🔻یکی از پنهانی ترین آن مدل ها به کسانی قابل اطلاق است که علیرغم داشتن فرصت ها و امکانات بی نظیر، قواعد حکومت داری را از مبانی دینی استخراج نکرده و نمی کند!
حالا شما بگوئید حوزه سکولار یعنی چه!؟
یعنی حوزه ای که رسما بگوید دین از سیاست جداست!؟ اینکه خیلی ساده انگارانه است!
🔸حوزه سکولار یعنی اینکه با گذشت چهل سال از انقلاب، با گسترش حوزه های علمیه و داشتن موقعیت ممتاز و بی سابقه در طول تاریخ، برای مهمترین مطالبات مردم، نسخه دینی تولید نشود!
🔺و در عوض به سیاق چند صد سال پیش و بیتوجه به جایگاه اسلام حکومتی، دوره های ده ساله و بیست ساله برای تبیین فروع فقهی از نماز و روزه تا طهارت و نجاسات برگزار شود و درباره درد های جانکاه و سوالات بی پایان مردم، به یک «حلال است و حرام است» بسنده شود و این باور را در مردم تعمیق کنند که اسلام برای اداره کشور، نسخه ای ندارد!
آیا این همان غایت سکولاریسم و آرزوی قلبی هر سکولاری نیست!!؟
آری من هم مثل خیلی از متدینین دیگر، نمیخواهم قبول کنم که حوزه های علمیه سکولار هستند، ولی هر وقت یاد نامه سی سال قبل امام می افتم، ته دلم می گویم: «نکند واقعا ...»!؟ و بقیه حرفم را می خورم، همان حرفی که امروز #رحیم_پورازغدی میگوید و تکفیرش میکنند!
🔹سی سال قبل یعنی آبان 67 امام راحل در پاسخ به نامه محمد علی انصاری همچون حکیمی دور نگر و ژرف اندیش، هشدار داد که آنچه در آینده مهم است، «مسائل مورد ابتلای مردم و حکومت است» که «فقها باید» برای آن فکری کنند و «نیاز عملی» جامعه به آنها را رفع نمایند.
سپس در فهرستی مختصر، بیش از پنجاه مورد از مسائل حیاتی و مورد ابتلا را اینگونه نگاشتند:
🔸«...(امروز) نیاز عملى به این بحثها و مسائل است؛ مثلًا در مسئله مالکیت و محدوده آن، در مسئله زمین و تقسیم بندى آن، در انفال و ثروتهاى عمومى، در مسائل پیچیده پول و ارز و بانکدارى، در مالیات، در تجارت داخلى و خارجى در مزارعه و مضاربه و اجاره و رهن، در حدود و دیات، در قوانین مدنى، در مسائل فرهنگى و برخورد با هنر به معناى اعم؛ چون عکاسى، نقاشى، مجسمه سازى، موسیقى، تئاتر، سینما، خوشنویسى و غیره. در حفظ محیط زیست و سالم سازى طبیعت و جلوگیرى از قطع درختها حتى در منازل و املاک اشخاص، در مسائل اطعمه و اشربه، در جلوگیرى از موالید در صورت ضرورت و یا تعیین فواصل در موالید، در حل معضلات طبى همچون پیوند اعضاى بدن انسان و غیر به انسانهاى دیگر، در مسئله معادن زیرزمینى و روزمینى و ملى، تغییر موضوعات حرام و حلال و توسیع و تضییق بعضى از احکام در ازمنه و امکنه مختلف، در مسائل حقوقى و حقوق بین المللى و تطبیق آن با احکام اسلام، نقش سازنده زن در جامعه اسلامى و نقش تخریبى آن در جوامع فاسد و غیر اسلامى، حدود آزادى فردى و اجتماعى، برخورد با کفر و شرک و التقاط و بلوک تابع کفر و شرک، چگونگى انجام فرایض در سِیر هوایى و فضایى و حرکت بر خلاف جهت حرکت زمین یا موافق آن با سرعتى بیش از سرعت آن و یا در صعود مستقیم و خنثى کردن جاذبه زمین و مهمتر از همه اینها، ترسیم و تعیین حاکمیت ولایت فقیه در حکومت و جامعه که همه اینها گوشهاى از هزاران مسئله مورد ابتلاى مردم و حکومت است که فقهاى بزرگ...»
راستی «حوزه های علمیه غیر سکولار»، برای چه تعداد از این موضوعات مهم، نسخه اسلامی ارائه کرده اند و برای کدام یک از همین مسائل اقتصادی و هنری و... حرفی به جز «حرام است» ارائه کرده اند؟
🔺میدانیم که سکولار بودن ربطی به ظاهر ندارد و همینکه امر دنیا از آخرت در قول و فعل تفکیک شد و به مردم در عمل اینگونه نشان داده شد که دین، نسخه ای برای مملکت داری ندارد، سکولاریسم شکل گرفته است، درست نقطه مقابل امام که دین را پایه و مایه تمدن این جهانی و کلید سعادت آن جهانی می دانستند.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتماً ببینید 🙏
✍چه خوب بود برخی ازسیاسیون کشور، عشق به رهبر رو از این نوجوان لبنانی یاد می گرفتند🌹
✨اللهم احفظ قائدنا الامام خامنهای✨
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط👇
@tahlilisiyasiseraat
تهش چی میشه؟
✍محسن مهدیان
رفتم داروخانه برای کودک خردسالم شیرخشک بگیرم، خانم متصدی باحال زار می گوید: "می شه کمتر ببرید؟" می پرسم چرا؟ ادامه می دهد: "آخه باید به بقیه هم برسه"
مانده بودم همیاری اش را تبریک بگویم یا شایعه پذیری اش را تذکر؟
این بنده خدا مقصر نیست. اما چه اتفاقی افتاده که انقدر شایعه، باور پذیر شده است. احتمالن شما هم تائید می کنید که شایعه در جامعه روز به روز بیشتر می شود.
اما ازدیاد شایعه ها به چه دلیل است؟ شبکه های اجتماعی؟ شبکه های اجتماعی علت نیستند، شبکه های اجتماعی خود ماهستیم. باید به این سوال پاسخ داد که چه اتفاقی افتاده است که این حجم از شایعه باورپذیر شده است؟ سوال نگران کننده تر اینجاست؛ چرا انقدر که شایعه باور می شود سخن و مواضع رسمی باور نمی شود؟
یک نمونه شایعه را ملاحظه فرمائید؛ درحالیکه در تولید بزنین خودکفا شدیم و اخیرن خبر دستیابی به تکنولوژی جدید تولید منتشر شده است، کافی بود یک شایعه ساده با موضوع افزایش قیمت بنزین و خبر کمبود آن باعث شود در برخی شهرهای کشور شاهد صف های طولانی بنزین و آتش سوزی در برخی خانه ها باشیم. واقعن چرا؟
یک نماینده می گوید از 11 میلیارد دلار ارز تخصیصی تنها دو و نیم میلیارد آن افشا شده و از جزییات باقی خبری نیست؛ رسانه مینویسند 9 میلیارد ارز دولتی گم شد. در خبر نمانیم؛ ریشه توزیع گسترده این اخبار، باور پذیری انهاست.
اما آیا مردم ایراد دارند؟ منکر نقد اجتماعی نیستیم. اما حداقل در اینجا ماجرا متفاوت است. مساله در تخریب اعتماد اجتماعی است. دولتی که اعتبارش را از دست دهد کم کم مرجعیتش ویران می شود. چنین دولتی با هر نوع مدیر و مسوولی دیگر رسمیت ندارد و مردم در کنار اخبار رسمی هر شایعه ای را هم باور می کنند.
چرا؟ چون با حجم بالای کتمان کاری ها و عدم شفافیت و نامحرم دانستن مردم، همیشه یک پشت پرده ای وجود دارد که مردم از آن مطلع نیستند و هر شایعه می تواند حکم یک پشت پرده منتشر نشده باشد.
تهش چی میشه؟ پاسخ به این سوال مهم نیست؛ به خود سوال باید توجه کرد.
"تهش چی میشه" نتیجه تفوق شایعه بر اخبار حقیقی است. هیچ چیز قابل اعتماد و اتکا نیست.
"تهش چی میشه" نتیجه شرایطی است که آینده قابل پیش بینی نباشد و در نتیجه مردم بر اساس منافع کوتاه مدت شان تصمیم می گیرند و برای جا نماندن از قافله روزگار دنبال راه های میانبرند.
عدم پیش بینی آینده، یعنی اضافه شدن هزینه های غیر قابل برآورد که در اقتصاد از آن به هزینه مبادله نام می برند.
در چنین شرایطی مردم بر اساس شناخت و حافظه تاریخی شان از دولت و مسئولین تصمیم می گیرند نه ظاهر تصمیمات دولت. به این می گویند تناقض انتظارات تطبیقی مردم با انتظارات عقلایی دولت.
نتیجه این می شود که دولت ارز و طلا می فروشد که قیمت پائین بیاید ولی مردم با رجوع به حافظه تاریخی شان بدل می زنند و ارز و طلا می خرند و باز قیمت ها بالا می رود.
مردم بیش از سختی های حقیقی، گرفتار بی اعتمادی به مسئولین اند و همین باعث می شود کارهای مثبت را هم نبینند و با تصمیمات درست هم همراهی نکنند..."تهش چی میشه،" نتیجه چنین شرایطی است.
یا بفکر اعتبار از دست رفته مسوولین باشیم یا مسوول بااعتبار بیاریم.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍امیر حسین ثابتی
دیروز خانه_موزه هاشمی رفسنجانی با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شخصیت و گفتمان فکری_سیاسی او در تهران افتتاح شد.
نمیدانم برای این خانه موزه دقیقا چقدر هزینه کرده اند یا چند شبانه روز زحمت کشیده اند اما این را خوب میدانم که آثار شخصیت و گفتمان فکری_سیاسی بجا مانده از آن مرحوم هر روز در برابر چشمان ما وجود دارد و لزوما نیازی به افتتاح این خانه_موزه نیز وجود نداشت.
وقتی اوضاع جامعه به جایی رسیده که مسئولین در اشرافی گری و «تفاخر به ثروت» از هم سبقت بگیرند، یعنی هاشمی زنده است و بدون دیدن خانه_موزه ی او نیز به یادش هستیم.
وقتی در شرایطی که بسیاری از مردم به سختی گذران زندگی می کنند ولی یک #وزیر با افتخار در رسانه ها اعلام می کند ماشین شخصی اش پورشه است، یعنی یاد و خاطره هاشمی زنده است.
و از همه مهم تر، وقتی عدالت در بین مسئولان اجرایی و ارشد کشور اولویت خود را از دست می دهد و به جایش اولویت های دیگر قرار می گیرد و تنها راه مدیریت یک کشور بزرگ و مستعد 80 میلیونی «مذاکره با امریکا» می شود، یعنی هاشمی زنده است.
هاشمی زنده است چون تفکر و میراث او بر ما حاکم است. چون فقر و فساد و فاصله طبقاتی و اشرافیتی که در دوره او نضج گرفت، زنده است.
او همانی بود که پایه گذار اشرافیت در این کشور محسوب می شود، همان کسی است که در دهه 70 مصاحبه رسمی کرد و در توجیه اختلاس ها و مفاسد مالی گفت: «اینقدر بحث از اختلاس و دزدی نکنید و روحیه مردم را خراب نکنید! وقتی که ما یک سدی را میسازیم و مثلاً ده میلیارد خرج میکنیم، ممکن است از قِبَل آن، 500 میلیون هم اختلاس شود! اما این سد برای کشور میماند و هیچکس نمیتواند از این سد اختلاس یا دزدی کند!" (کتاب بی پرده با هاشمی. ص 184)
http://yon.ir/nlOpY
غرض اینکه ما بدون دیده خانه_موزه نیز هر روز به یاد او هستیم چون هر روز آثار شوم تفکر تکنوکرات ها و لیبرال ها در اداره کشور را از نزدیک لمس میکنیم...
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 از #نغزگویی!! تا #نقض_گویی!!
✍من انقلابیم
#تبیین
💠دیروز رییس جمهور در حرم حضرت امام (ره) :
🔹امام هیچ گاه نگفت همه با من ، گفت همه با هم.
🔹امروز روزی نيست كه بار خود را بر دوش مردم بيندازيم. تنها گذاشتن دولت و اينكه كسى فكر كند حساب او از دولت جداست، گناهی نابخشودی است.
💠 در این زمینه ، اما ، سکوت جایی ندارد و نکاتی جهت یادآوری بسیار ضروری است.
🔻۱. برخی جملات کلیدی اند. شاید بتوان گفت برخی تصمیم گیری های جمعی در موضوعات مهم!! محصول تک جمله ها است. این جملات حاوی یک #تحلیل و یک #گزاره_عمیق هستند. اما صدق و کذب این تک جمله ها با گذر زمان بهتر مشخص می شود. بد نیست در این ایام شعار جذاب!! و مردم پسند!! ۵ سال پیش روحانی را صرفا به خاطر بیاوریم :
👈 《 خیلی قشنگه سانتریفیوژ بچرخه بشرطی که چرخ مملکت هم بچرخه چرخ کارخانه ها هم بچرخه.》
🔻۲. فدا کردن #مزیت_های راهبردی به پای یک طرح و ایده از اول اشتباه، واقعیتی است که در عمل صورت گرفت. صدای نارضایتی مردم از این مسیر اشتباه خیلی وقت است شنیده می شود. اما گویی برخی ها هنوز هم اصرار بر روش باطل قبلی دارند. رهبری عزیز تا مرزهای خطوط قرمز کشور به دلیل احترام به رای مردم در برابر این تجربه تلخ!! ممانعت ایجاد نکردند. اما حال که شرایط عوض شده؛ نظر مردم تغییر کرده و عملا بن بست مذاکره با غرب بر همگان عیان شده؛ برخی طعنه می زنند که امام می فرمود همه با هم و نه همه با من!!! شما اسم این بی انصافی را چه می گذارید؟!!! بگذریم....
🔻۳. اما دوران این #نغزگویی ها!!!(بخوانید #نقض_گویی!!!) گذشته چرا که نیمه دوم دولت ها ، اصولا کارنامه اجرایی و اقدامات، خود سخنگو هستند و کسی به دنبال این #واژه_سرایی ها!! نیست. همان تک جمله بچرخه بچرخه را برای ما کفایت است. به عمل کار براید.... /
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
🔴 سیبل تحریم ها؛ #مردم یا #حاکمیت؟
✍ریچارد نفیو
🔻 « #ریچارد_نفیو » - مشهور به معمار تحریمهای ایران- در کتاب « #هنر_تحریم_ها » که به طور ویژه به موضوع تحریمهای ایران میپردازد، به طور صریح و واضح مینویسد نباید از ترس مسائل بشردوستانه و تحت فشار قرار گرفتن مردم کشور هدف، فشار تحریمها را در برخی موارد کم کرد چرا که اساساً هدف تحریم ایجاد درد است و با دغدغههای اینچنینی تضاد دارد!
وی مینویسد؛ «هدف غایی از اعمال تحریمها، #درد و #تغییر در سیاستهای کشور هدف است و اگر بخواهیم بعضی از این دردها و فشارها را از برنامه تحریم برداریم ممکن است جنبه تبلیغاتی بهتری پیدا کند، اما هدف تحریمها و کارایی و اثرگذاری آن در جنبه عملی از بین خواهد رفت و اگر تحریمکننده بخواهد مسائل بشردوستانه را نیز مد نظر قرار دهد عملاً دردی که از تحریمها بهوجود میآید را نیز کاهش داده است».
🔻 #نفیو همچنین چند ماه پیش در مصاحبه با یک رسانه ضدانقلاب فارسیزبان درباره کتاب «هنر تحریم ها» در پاسخ به این پرسش که هدف از تحریمها فشار بر حاکمیت یا مردم ایران بود، میگوید:
«بستگی به کشوری دارد که مورد تحریم واقع میشود و اینکه منافع مشخص آنچه است. اگر رژیم قذافی در لیبی را تحریم کنید اصلا نباید سراغ جمعیت رفت چون قذافی اهمیت خاصی به جمعیتش یا سطح دردشان نمیداد. در مورد کیم جونگ اون و کره شمالی هم همین است. در اینجا «درد» باید مشخصا نخبگان حاکمیت را هدف بگیرد تا آنها اوضاع را عوض کنند... به نظرم وقتی باید «درد» را در مورد جمعیتها به کار برد که حاکمیت پایگاهی مردمی داشته باشد و ایران از نظر من در این دسته است... در ماجرای تحریمها باید تمرکز درد را جایی قرار میدادیم که تصمیمگیرندگان را قانع کند، در مورد ایران این از طریق ناراضی ساختن #مردم از اوضاع بود!!»
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
#حیات_اجتماعی_امروز_و
#حیثیت_علمای_تراز_اول_تشیع
✍دکترعبدالله گنجی
خوشبختانه بهانه سیاسی «پلاکارد» در تجمع فیضیه به سرعت نقش تقلیلگرایانه خود را از دست داد و سخنان جناب رحیمپور ازغدی مسئله اصلی آن تجمع شد. این شیفت از منازعه سطحی- سیاسی به منازعه تئوریک و کشاندن مجدد پای حوزه به عرصه کارآمدی نظام یا نسبت آن با اسلام سیاسی را باید به فال نیک گرفت و از این محفظه گفتمانی شکلگرفته برای مرور آنچه باید میبودیم، استفاده کرد. طیف بودن و پیوستار پرتنوع اجتهاد روحانیت شیعه درستی سلطه اصولیون در ۲۰۰ سال گذشته را به اثبات میرساند که تنوع نگرشها در روحانیت تشیع آنقدر موسّع است که از تجویز قمه تا تساهل در مقابل غیریت را در خود جای داده است. شاید برخی نگرشها را نپسندیم، اما اصل این تنوع را باید پاس داشت و آن را نقطه قوت تفکر شیعی دانست.
فراموش نکنیم که امام بیشترین، زیباترین، فصیحترین و بلیغترین مفاهیم را در توصیف علمای اسلامِ تشیع به کار بردهاند و حواسمان باشد که بیشترین خون دل و ناراحتی و تندترین ادبیات امام نیز در همینجا نهفته است. «روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی» طیف مطلوب و منظور حضرت امام در انقلاب اسلامی است که هم سیاست را میفهمند، هم دنیای مدرن را و هم قدرت خدمتگزاری را موهبت الهی در عصر غیبت میدانند. همانطور که امام میفرمایند: «آنان (روحانیت پیرو اسلام ناب) با زهد، تقوی و ریاضت درس خواندهاند و پس از کسب مقامات علمی و معنوی باز به همان شیوه زاهدانه زیستهاند»، نقطه مقابل را نیز مدنظر دارند که «مقدسنمای متحجر و بیشعور»، «خون دلی که پدر پیرتان از این قشر خورده است از هیچ قشری نخورده است» و یادمان باشد امام از جنگ، صدام و شاه خسته نشد که «خدا مرگ مرا برساند» نیز در مواجهه با حوزه گفته شد.
رحیمپور و امثال وی فرزند دانشگاه نیستند و به التقاط آلوده نشدهاند که خود خروجی حوزهاند. او و صدها هزار از مؤمنین به اسلام سیاسی امروز آرمان تمدن اسلامی را در حجرههای حوزه جستوجو میکنند. حوزه امروز طلبکار نیست که بدهکار انقلاب اسلامی است. کسانی که از ترس پهلوی اول، روزها به اطراف قم میرفتند و در تاریکی شب برمیگشتند، امروز به برکت امام و انقلاب اسلامی میداندار دین و سیاست شدهاند و این امر فقط به شیرینیها و تلخیهای روزمره ختم نمیشود که آزمون
ادامه در پست بعد...
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
ادامه پست بالا..
سخت برای حاملان اسلام تشیع است. توقع اینکه هر کس لباس روحانیت به تن دارد، باید سرباز انقلاب و پرچمدار نرمافزار جمهوری اسلامی باشد مطلوب است، اما قابل تحقق نیست و این باید افتخار انقلابیون حوزه باشد که قرائت خود را به صورت قهرآمیز مسلط نکردهاند و دیگران نیز آزادند راه خود را بروند و حتی سر از انگلستان در بیاورند. اما آنچه امثال رحیمپور را مضطرب میکند، افق کارآمدی جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه بومی و درونزای اسلام سیاسی است که عدم حصول به آن افق تمدنساز، به معنای عبارت معروف امام در صدر انقلاب اسلامی است که «شکست روحانیت، شکست اسلام است». این شکست باید ترجمه امروزی شود. این شکست سختافزاری و قهری نیست که میتواند شکست نرمافزاری روحانیت طرفدار اسلام ناب محمدی در حل مسائل اساسی حکومت و «جامعهشناسی سیاسی اسلامی» باشد. حوزه و طلاب انقلابی حتماً متوجه هستند که حضرت امام «حکومت مدرن» را پذیرفته است، یعنی حکومتی که نه حاکمان مالکند و نه مردم رعیت، مشارکت سیاسی مدرن، ابزارهای حیات مدرن اجتماعی. حقوق بین الملل، هنر به معنی عام آن، نشاط، آزادی، اخلاق محوری و از همه مهمتر مردمسالاری از مسائلی هستند که روحانیت تشیع اگر نتواند درباره آن قالبسازی کند یا نتواند برای قالبهای موجود مبنای شرعی بیابد، شکست روحانیت حتمی است. البته ناگفته نماند که ماهیت اسلام تشیع ذاتاً سیاسی است و آن روحانیای که عبا بر سر میکشد یا گوشهنشین میشود تا آلوده نشود، هم سیاسی است. اصولاً کسی که خمس میدهد و خمس توزیع میکند، نمیتواند سکولار باشد. اینکه یک مسلمان یک پنجم دارایی خود را برای گسترش مکتب هزینه میکند، در امر سیاسی مشارکت کرده است که امام سوگند میخورد: «والله اسلام همه چیزش سیاست است، نمازش، روزهاش، حجش، جهادش، خمسش و...». بنابراین، سکولارهای حوزه شاید با جمهوری اسلامی مرزبندی سیاسی داشته باشند، اما روحانیت تشیع ذاتاً نمیتوانند سکولار باشند. اعتقاد به عاشورا راه سکولاریسم را بسته است و اگر منازعهای هست کلامی و فقهی است. امروز محک بزرگی برای حوزه علمیه شروع شده است. سنگینی این آزمایش را باید حوزه با همه وجود و در انطباق با دنیای مدرن درک کند و جذابیتهای زیستمسلمانی و کارآمدی فقه در عرصه حکومت امروزی را باید به نمایش گذارد و از این فرصت ذیقیمتی که بعد از صدها سال فراهم شده اس ت، استفاده کند. تغییر سرنوشت به دست خود ماست، وعدههای الهی بدون تفکر و حرکت محقق نخواهد شد.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
#چرا_فریادهای_آقای_حضرتی_شنیده_نشد⁉️
✍محسن مهدیان
آقای الیاس حضرتی در دفاع از استیضاح آقای کرباسیان در مجلس فریاد می زدکه" دستمان تنها به وزیر اقتصاد رسیده است واگرنه باید رئیس جمهور را استیضاح می کردیم..."
اما این صدا با همه بلندی اش، به گوش ها نرسید و البته دلنشین هم نبود. اما چرا؟ چرا اصلاح طلب ها نمی توانند حساب شان را از امروز دولت جدا کنند؟
پاسخ خیلی روشن است.
#یکم. این دولت تنها وتنها با حمایت همه جانبه و بلاشرط اصلاح طلب ها به قدرت رسیده است. همین جناب حضرتی در ایام انتخابات اعلام کرد که "تمام قد" در حمایت از روحانی هستیم؛ آنهم "بدون هرگونه شرطی". حافظه آقایان اگر کوتاه مدت است، البته حافظه رسانه ای کشور پاک شدنی نیست. بگذریم که همین آقای حضرتی چند ماه بعد و در شروع بروز چالش های اقتصادی، چون فکر نمی کرد یکروز کارد ها به استخوان برسد، اینطور گفت: " اصلاح طلب ها در سختی ها نیز در کنار دولتند" حالا چه اتفاقی افتاده است؟ بله امروز روز سختی است؛ بمانید و سفره تان را جدا نکنید.
#دوم. ممکن است سوال شود که " حمایت کردیم؛ مثل خیلی ها. انتخابات ، انتخابات است. مگر اصولگراها از احمدی نژاد برائت نکردند؟" سوال دقیقی است. بله اصولگراها حق داشتند اعلام برائت کنند؛ چون احمدی نژاد نفاق داشت. ظاهر آنروزش را چه کسی تصور می کرد با چنین باطنی همراه باشد؟ طبیعی است که با گذشت زمان و روشن شدن حقیقت عقب نشستند.
اما آقای روحانی چی؟ الحمدالله از ویژگی های ممتاز آقای روحانی این است که همین بوده و همین است. با همین شعارها و همین تیم و همین برنامه. همان روزها دلسوزان هشدار دادند این تیم و این برنامه و این راهبرد تهش چالش های تودرتوی سهمگین است. اما اصلاح طلب ها با چشم باز حمایت کردند؛ پس باید بایستند و همراهی کنند.
#سوم. ممکن است مثل بسیاری از سلبریتی ها پشیمان شوند و سوال کنند که " خب قبول. آنروز اشتباه کردیم و امروز متوجه شدیم. نمی شود اعلام برائت کرد؟" پرسش درستی است. اما حرف نهائی اینست که در همین حرف نیز بی صداقتی است.
امروز اگر از دولت اعلام برائت می کنند و رگ گردن شان در مجلس بیرون می زند، باز هم از درد مردم نیست؛ متوجه شدند که از این دولت آبی گرم نمی شود و دیگر حاضر نیست برای آنها هزینه دهد. حاضر نیست مطالبات حداکثری آنها را دنبال کند. نمونه اش سخنان آقای خاتمی و توصیه هایش به دولت؛ از رفع حصر گرفته تا آزادی زندانیان و غیره.
همین امروز که آقای حضرتی در مجلس از درد مردم می گفت و حسابش را از دولت جدا می کرد، محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در سرمقاله روزنامه اعتماد می نویسد که باید حسابمان را از دولت جدا کنیم چون آقای روحانی حرف ما را گوش نداده است. حالا به چه حرفی: عمل به وعده هایی مثل رفع حصر و افزایش آزادی های مدنی و رعایت گسترش حقوق شهروندی و غیره..
مشکلات مردم چنین فهرستی دارد؟ با این بهانه ها می خواهید حساب تان را از مردم جدا کنید؟ امروز هم صداقت ندارید.
#چهارم. ممکن است گفته شود: " گذشته را که باختیم. باید برای انتخابات آینده فکری کرد..." بله. اگر این را بگویند صادقانه است. همین را بگویند.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat
✍سید یاسر جبرائیلی
♦️ در گفتوگو با شبکه الجزیره مجری سوال کرد که آیا استیضاح آقای کرباسیان به تحریمهای آمریکا مرتبط است؟
پاسخ دادم خیر!
در وهله اول، این استیضاح نشاندهنده ماهیت دموکراتیک نظام سیاسی ایران است. در کشورهایی که منتخبان مردم در مجلس بر اقدامات دولت نظارت میکنند، این رخدادها طبیعی است. اما برای بسیاری از مردم منطقه ما که از فقدان فرآیندهای دموکراتیک در حکومتشان رنج میبرند، این مسائل شاید عجیب باشد.
مجلس آقای کرباسیان را استیضاح کرد چرا که وزارت اقتصاد دولت آقای روحانی در حل برخی مشکلات ساختاری اقتصاد ایران بسیار کند عمل کرده است.
حتی اقتصاددانان طرفدار دولت نیز با ما موافقند که مشکلات اقتصادی ایران ارتباطی به تحریمها ندارد. مشکلات روشن است و راهکارهای مشخصی برای حل آنها وجود دارد. صادرات نفت ایران هنوز کم نشده و تحریمها هنوز برنگشته است، پس ریشه مشکلات را باید در جای دیگری جست.
آنچه مجلس از وزارت اقتصاد انتظار دارد، چنانکه من در گفتههای استیضاح کنندگان دیدم، این است که نقدینگی ۳۳۵ میلیارد دلاری موجود را به سمت تولید هدایت کند و جلوی استفاده از آن در سوداگری را بگیرد؛ چیزی که باعث کاهش ارزش ریال طی ماههای گذشته شده است.
در دولت آقای روحانی شاخص عمق مالی ایران که نشاندهنده نسبت نقدینگی به تواید ناخالص داخلی است سه برابر شده است. این نقدینگی باید به سمت تولید هدایت شود. نظام اقتصادی باید به تولید پاداش داده و سوداگری را جریمه کند. این امر با اتخاذ سیاستهای مالیاتی مشخص ممکن است و این، وظیفه وزارت اقتصاد است.
#کانال_تحلیلی_سیاسی_صراط
کانالی برای درک بهتر مسائل سیاسی، اقتصادی،فرهنگیِ ایران وجهان به قلم برجسته ترین محلل های #سیاسی_اقتصادی_فرهنگی👇
http://eitaa.com/tahlilisiyasiseraat
http://sapp.ir/tahlilisiyasiseraat