🔺ماجرای سیاه شدن بیماران کرونایی چیست؟
🔹امروز برخی رسانهها با انتشار این تصویر نوشتند «پوست ۲ پزشک مبتلا به "کووید-۱۹" سیاه شد».
🔹بر خلاف آنچه که توسط این رسانهها منتشر شده، سیاه شدن پوست این دو پزشک نه به علت ابتلا به کرونا بلکه در اثر عوارض جانبی داروهایی است که برای درمان کبد آسیبدیده آنها تجویز شده است/ فارس
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سناریوی خروج از اتحادیه ی اروپا کلید خورده است؟!
https://eitaa.com/IRIslamic
۱۸۰ هزار فرصت شغلی برای آسیب دیدگان کرونا/ ۹ هزار شغل برای کولبران
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام:
🔹نزدیک به یک سال است در خصوص اشتغال کولبران کار کردهایم و اکنون با ۳ هزار طرح ۹ هزار اشتغال برای آنها ایجاد خواهیم کرد.
🔹در سال ۹۸ در کل ۱۶۵ هزار شغل ایجاد کردهایم و از امروز نیز ۶۰ هزار طرح با ۱۸۰ هزار شغل برای افراد متأثر از شیوع بیماری کرونایی آغاز شده است.
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت فواد ایزدی از حذف پیام های مربوط به سردار سلیمانی در شبکه های اجتماعی
🔹سانسور پیام های مردم ایران در رابطه با شهادت حاج قاسم سلیمانی از نشانه های افول آمریکاست.
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه ایرانیِ واقعی حتی اگه ضد انقلاب هم باشه این ویدیو براش غرورآفرینه✌️
دو هفته پیش گشتیهای نيروی دريايی سپاه به شناورهای آمريكايی و ائتلاف در منطقه هشدار میدن اونا هم به زبان فارسی جواب میدن!
سپاه در خلیج فارس کاری کرده حتی دشمناش هم زبان بین المللی را کنار گذاشته و زبان فارسی مکالمه میکنند!
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢سرورهای تلگرام کجاست و اطلاعات ایرانیان در کدام کشورها ذخیره میشود؟
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 رائفیپور: تحلیل فیلم world war z
🔸میلیتاریسم رژیم صهیونیستی را کاملا برای مخاطب جهانی توجیه پذیر می سازند
🔸فیلم ، سربازان اسرائیلی را به عنوان منجی معرفی میکند و به مخاطب میگوید که سرباز اسرائیلی چارهای جز شلیک ندارد
⏯ ویدیوی #کامل برنامه #بازگشت با حضور «علی اکبر رائفی پور» را ببینید:
aparat.com/v/W8Apj
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | سوگند بر نجوای شعبانیه با تو...
🎙بانوای: حاج میثم مطیعی
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اشکهای پرستار بیمارستان مسیح دانشوری که ۴۵ روز است پدر شده اما دخترش را ندیده
https://eitaa.com/IRIslamic
4_6030380082130847523.pdf
512.9K
👆👆👆👆
مسابقه فرهنگی ویژه همه دانشجویان کشور به میزبانی نهاررهبری دانشگاه زنجان که تاآخراردیبهشت تمدید شده
لطفا اطلاع رسانی کنید.
https://eitaa.com/IRIslamic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای بیمارستانی که برای پذیرش نوههای حاج قاسم جا نداشت!
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
از پس فردا پنجشنبه آزمایش واکسن ضد کرونای دانشگاه آکسفورد روی مردم تست خواهد شد.
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
💢افشاگری وحيد يامين پور از فشارها و کارشکنی های مسئولان صداوسيما برای او و برنامه اش بعد از انتقاد به اين سازمان!
♦️یکسال و نیم پیش برای مطالبه منع بکارگیری بازنشستگان از صداوسیما برنامهام تعطیل و چند ماه ممنوع التصویر شدم. چند ماه پیش هم #جهان_آرا تعطیل شد.
♦️الان هم مطالبه #شفافیت برنامهای را که برای ماه مبارک طراحی کرده بودیم در وضعیت نامعلومی قرارداده! ما دشمن نیستیم، فقط باندبازی نمیکنیم!
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
💢امام جمعه اهل سنت و مدیر حوزه علمیه صدیقه شهرستان ایرانشهر طی پیامی خواستار ابقا مجدد حجت السلام والمسلمین ابطحی امام جمعه محترم شهرستان #ایرانشهر شد.
♦️پ ن:پس از انتشار فیلم توضیحات حاج آقا ابطحی، موجی از حمایت مردمی در ابقای ایشان به عنوان امام جمعه ایرانشهر ایجاد شده است.
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
🔴#فوری
🔹بنیاد گیتس،سازمان بهداشت جهانی و انستیتوی ویروس شناسی ووهان، هک شده اند و هزاران ایمیل ، رمز عبور و اسناد به صورت آنلاین فاش شده است.
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
🔺پاسخ رهبر انقلاب به سوال فرزند شهید در مورد انتخاب بین کار اجرایی و کار فرهنگی
ایشان در این پاسخ به طلبگی به عنوان یکی از مصادیق مهم کار فرهنگی اشاره می کنند
🚶♂•✾•🍁💎🍁•✾•🚶♂
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
مرضیه حدیدچی (دباغ)، بانویی بود که دورههای چریکی و نظامی را قبل انقلاب در لبنان دیده بود و بعد از فرمان امام(ره) برای تشکیل سپاه در حکمی به عنوان فرمانده سپاه همدان انتخاب شد و عنوان اولین فرمانده زن در سپاه را دریافت کرد.
در دوران قبل از انقلاب زنان زیادی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مسیر مبارزه با طاغوت و استکبار ایفای نقش کردند و قطعا پرداختن به این نقش و معرفی این بانوان مبارز در همه عرصهها یکی از کارهای مهمی است که باید صورت بگیرد.
یکی از آن زنان همدانی که نامش برای همه ما آشناست خانم مرضیه حدیدچی معروف به خانم دباغ بوده که با وجود همسر و هشت فرزند آگاهانه و معتقدانه پای به میدان مبارزه با ظلم گذاشت و همیشه یار و یاور ولی فقیه خود بود و در راه مبارزه خود بسیار شکنجه دید اما همه این تلخیها و سختیها را با جان خرید و صبوری کرد زیرا اعتقاداتش برایش از هر چیز دیگری اهمیت داشت.
او زنی مقاوم و سرسخت بود که بسیاری از دورههای چریکی و نظامی را در قبل از انقلاب در لبنان دیده بود و کاملا نسبت به گروههای منافقین و ضد انقلاب و چپی اطلاعات داشت.
امروز به مناسبت روز تشکیل سپاه به نقش خانم دباغ به عنوان اولین فرمانده زن در سپاه میپردازیم که چگونه این مسئولیت را قبول کردند و در مدت مسولیت خود چه اقداماتی را انجام دادند؟
در روزهای آغازین حکومت اسلامی نه تنها ارتش از نیروهای خائن و ضد انقلاب تصفیه نشده بود بلکه برخی گروهها هم به تقابل با اندیشه اسلامی انقلاب برخاسته بودند از این رو هر لحظه امکان و احتمال بروز خطر و شعلهور شدن توطئهای میرفت. برای این کار لازم بود تشکیلاتی به وجود آید تا از انقلاب و دستاوردهای آن حفاظت و صیانت کند. بدین روی فلسفه تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت و برای راهاندازی آن جلسات زیادی برگزار شد.
خانم دباغ به علت گذراندن دورههای آموزشی مختلف نظامی و رزمی که در خارج از ایران دیده بود و دوستان انقلابی بر این سابقه واقف بودند و از وی برای حضور در برخی از این جلسات دعوت میکردند آن هم جلساتی سنگین با مباحثی پیچیده. سرانجام پس از ساعتها جلسه و مذاکره در دوم اردیبهشت سال ۵۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل و اساسنامه مختصری برای آن نوشته شد.
در این برهه زمانی سپاه با اینکه سازمانی نوپا و متشکل از جوانان انقلابی بود، فعالیتهای خوبی در دفاع از انقلاب و مقابله با ناامنیها از خود نشان میدهد، از جمله مقابله با قائلههای تجزیهطلبانه و ضد انقلاب در خوزستان و کردستان و مقابله با عوامل نفوذی در دستگاهها و نهادهای انقلابی و کشور. اقدامات سپاه تا حدی چشمگیر بود که حضرت امام در ۲۹ مرداد سال ۵۸ زمانی که عدهای از اعضای شورای فرماندهی سپاه برای ارائه گزارش به حضرت امام به شهر قم میروند، امام خمینی در تجلیل از اقدامات پاسداران میفرمایند:«من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمیگردد. اگر سپاه نبود، کشور هم نبود. من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی میدارم. چشم من به شماست. شما هیچ سابقهای جز سابقه اسلامی ندارید. سلام مرا به همه برسانید. من از همه شما متشکرم. من به همه دعا میکنم.»
خانم دباغ در خاطرات خود بیان میکند: « پس از مدتی طی حکمی به من مأموریت داده شد همراه و هماهنگی آقای لاهوتی نماینده امام در سپاه، مرحوم سماوات و محمدزاده برای تشکیل سپاه غرب کشور اقدام کنیم.
پس از دریافت حکم ما چهار نفر به کرمانشاه رفتیم و باید با لحاظ کردن اوضاع و شرایط سیاسی آن جا پنج نفر را برای شورای سپاه انتخاب میکردیم. برای این کار تحقیقاتی پنهانی از منابع مختلف بهره میگرفتیم. بعد از انتخاب باید در مرحله بعد به بحث و گفتوگوی عقیدتی و ایدئولوژی مینشستند و پس از تأیید هر چهار نفر ما به عنوان عضو شورای مرکزی سپاه منطقه مربوط معرفی میشدند».
بعد از استقرار سپاه در پاوه و ایلام باید برای همدان اقدام میشد آن هم حسابشدهتر زیرا سپاه همدان تقریبا مرکزیت سپاه غرب کشور بود و سپاه شهرهای کردستان، کرمانشاه و ایلام زیر نظر این سپاه بودند.
خانم دباغ درخصوص تشکیل سپاه همدان بیان میکند: « آیتالله مدنی به من گفت که فعلا خود شما مسؤلیت سپاه همدان را به عهده بگیر، تا بعد ببینیم چه میشود و آقای منصوری به عنوان فرمانده کل سپاه نیز موافقت کرد و من مسؤولیتی سنگین را به عهده گرفتم.»
پس از تصدی فرماندهی سپاه همدان، برنامهریزیها شروع و جلسات متعددی برگزار شد و تعدادی از برادران حدود ۷۰ نفر جذب سپاه شدند و به هر یک مسؤولیتی داده شد و این برادران حزباللهی پرشور و گرم از افراد انقلابی همدان بودند که هر آنچه داشتند در طبق اخلاص نهاده و به کمک انقلاب آمدند. یکی از کسانی که در همان نخستین روزها وارد سپاه شد شهید سماوات بود که در بازار مغازه کمدسازی داشت که مغازه را به شاگردانش سپرده بود و در خدمت سپاه بود و تا
روز آخر یک ریال از سپاه حقوق نگرفت.
غرب کشور یکی از محلهای مناسب برای فعالیت ضدانقلابها بود و خانم دباغ در شرایطی فرمانده سپاه همدان شد که ضد انقلاب و گروهکهای مختلف به ترور و... میپرداختند و امنیت زیادی وجود نداشت. از این روز در گوشه گوشه شهر، حومه و اطراف آن پاسگاههای موقتی و پایگاههایی را ایجاد کرد تا تردد و آمدوشدها در راهها، گریزگاهها و گلوگاهها کنترل شود. در اوایل کار به خاطر حساسیت و بیثباتی شهر بیشتر شبها پاسها و بازرسیها را خودش انجام میداد. در خاطراتش گفته «گاهی اوقات تا اذان صبح بیدار بودم و شخصا به محلهای برادران از پاسگاه تهران- همدان تا پاسگاه همدان کرمانشاه سرکشی میکردم و دستورات لازم را میدادم و بعضی اوقات سه بار از این طرف شهر به آن طرف شهر میرفتم.»
پاکسازی شهر همدان
توطئهها و فضای پرالتهاب آن روزها ایجاب میکرد که اخبار و اطلاعات زیادی به دست سپاه برسد تا آن کانونها متلاشی شود. برای دسترسی به این اطلاعات باید از خود مردم کمک میگرفت از این رو برای ایجاد رابطه با مردم و ترغیبشان برای این امر باید سطح آگاهی مردم بالا میرفت تا مردم حساس شده و برای ارائه گزارشهای خود احساس مسؤولیت میکردند. بعد از جلسات متعدد خانم دباغ تصمیم به برگزاری کلاس برای زنان شهر همدان در مسجد جامع میگیرد و آنقدر این فرمانده سپاه برای زنان جذاب و گیرا کلاس برگزار میکنند که تعدادی از آن بانوان اطلاعات مهمی را داده و سپاه همدان با اتکا به این گزارشها توانست بسیاری از خانههای تیمی و لانههای فساد و کانونهای توطئه را کشف و متلاشی کند و بعدها همین شیوه در سایر شهرها نیز به کار گرفته شد.
در خاطرات خانم دباغ آمده: روزی خانمی به من زنگ شد و اطلاعات عجیبی در اختیارم گذاشت، او گفت که میخواسته با شخصی تلفنی تماس بگیرد ولی خط تلفنش بر روی خطوط مکالمات دو نفر دیگر میافتد که با هم قرار و مدارهایی را در نفتشهر میگذاشتند و... این خانم تأکید میکرد که حرفهای آنها مشکوک بود و از شب حادثه و آمادگی نیروها صحبت میکردند، من سریع چند نفر از برادران را به نشانی مورد نظر فرستادم تا حرکت و ملاقات مکالمات و تحرکات و قرارهای بعدی را پی بگیرند به این ترتیب آنها کاملا در تور نفوذ ضد اطلاعاتی ما قرار گرفتند و تعقیب و گریز این ملاقاتها ما را به اطلاعات و اخبار بکر و باارزشی رساند که خبر از توطئهای بسیار بزرگ و کودتای نظامی میکرد... با این تدابیر حدود دو یا سه ماه بعد تمام عوامل کودتای نوژه شناسایی و دستگیر شدند.
جمعآوری سلاح و مواد مخدر
ضدانقلاب توانسته بود در همان روزهای آغازین انقلاب با استفاده از فضای ناآرام مقدار زیادی اسلحه و مهمات از کلانتریها و مراکز و ... به یغما ببرد و در روستاها پنهان کند البته تعدادی از مردم بودند که خودشان اسلحه داشتند و همیشه خبرهایی از درگیری افراد در روستاها و اسلحه کشیدن بر روی هم شنیده میشد که خانم دباغ با تدبیر و عملیات ضربتی بسیاری از این مهمات و نیز مواد مخدر را جمع کرد.
مأمورانی که به جامعه بازگشتند
در نیمه دوم سال ۵۸ امام در دیدار با پرسنل کلانتریها به احیای کلانتریها امر میکنند که خانم دباغ در خاطرات خود آورده: «وقتی این امر را شنیدم که باید امروز ما به دست ایشان سلاح بدهیم برایم ناخوشایند بود و پذیرش آن برایم سخت. در نوبتی که به دیدار امام رفتم موضوع را مطرح کردم که امام با یک هیبتی چنان نگاه تندی به من کردند که من هیچ نگفتم. ایشان فرمودند: «اگر شما زندان رفتید اگر شکنجه شدید، تبعید شدید...به انتخاب خودتان بوده ولی اینها آنقدر بیچاره بودند که برای لقمه نان و.. باید از ساواک اجازه میگرفتند شما ( خانم دباغ) حالا مانع میشوید که اینها آدم بشوند، اینها به زندگی برگردند شما بگو چقدر روی ایشان کار کردی؟ چقدر برایشان کلاس گذاشتی و ....» از این رو بعد از بازگشت به همدان کلانترها به خدمت فراخوانده شدند و سلاح تحویل آنها داده شد و هفتهای دو ساعت کلاس اخلاق و قرآن برایشان برگزار کردم و از این طریق مأموران کلانتری به آغوش جامعه بازگشتند.
فرمانده هم لنگ میشود!
استان کردستان در دوره فرماندهی خانم دباغ منطقه بسیار حساسی بود و گروهکهای کومله و دمکرات هر روز تحرکاتی را از دزدی و راهزنی گرفته تا آزار و اذیت زنان و بمبگذاری و تخریب انجام می دادند. شهر سنندج را مدتی عناصر ضد انقلاب محاصره کردند و زیر آتش خمپاره گرفتند و هدفشان تسخیر پادگان لشگر ۲۸ سنندج بود که نیروهای سپاه و ارتش همدان در شکست حصر سنندج نقش مهمی داشتند و پس از شکست محاصره عملیات پاکسازی شهر از ضدانقلاب شروع شد.
این فرمانده سپاه در مدت فعالیت خود در سپاه غرب کشور خصوصا در همدان خدمات زیادی را در مبارزه با گروهکها گرفته تا سر و سامان دادن به فضای شهر انجام داد و در جریان نبردی که با ضد انقلاب در غرب کشور و در کردست
ان طی عملیات گشت و شناسایی بر اثر اصابت ترکش خمپاره از ناحیه پا به شدت مجروح شد و پس از مدتی جراحی و درمان موثر افتاد و بعد توانست با عصای زیر بغل بایستد و به دیدار امام برود.
خودش در خاطراتش از لحظه دیدارش با امام میگوید: «امام با دیدن وضعیت من متبسم شدند و فرمودند: عجب! فرمانده هم لنگ میشود!»
در سال ۶۱ بعد از این دیدار به خاطر مشکل پایم از سمت فرماندهی سپاه همدان کنار گرفت و مسؤولیت بسیج خواهران را پذیرفت و در عرصه دیگری مشغول فعالیت شد.
شما چرا چادر ندارید؟
وی در بخشی دیگر از خاطرات خود به چگونگی پوشیدن چادر بر سرشان اشاره میکند و میگوید: روزی در همین مسؤولیت با همان وضعیت پوشش مانتو و شلوار و مقنعه خدمت امام رسیدم. حضرت امام در این دیدار خیلی راحت به من گفتند: شما چرا چادر ندارید؟ بگویم احمد برایتان چادر بخرد؟! عرض کردم: حاجآقا چادر دارم ولی نمیشود با اسلحه و قطار فشنگ و با تجهیزات دیگر از کوه تپه بالا رفت که امام فرمودند: حالا که شما دارید توی شهر کار می کنید و این تذکر امام برای من ملکه شد تا در تمام اوضاع و احوال و در منظر جامعه با پوشش کامل چادر ظاهر شوم.»
این فرمانده بعدها سه دوره نمایندگی مردم تهران و همدان در مجلس، مدرس دانشگاه علم و صنعت و مدرسه عالی شهید مطهری، قائم مقام جمعیت زنان ایران و... را نیز برعهده داشت تا اینکه در صبحگاه پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ پس از گذراندن دورهای بیماری در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان خاتمالانبیاء(ص) دار فانی را وداع گفت.
🎥 *#سوئیس فاسدترین کشور و مرکز پولشویی دنیاست اما هیچگاه برای پذیرش استانداردهای #FATF تحت فشار قرار نگرفته است! میدانید چرا؟*
✍ چون سوئیس در ساختار #نظام_سلطه، بهشتی امن برای سرمایهداران و سوداگران غربی است و اساسا مکانی است برای پولشویی و فرار مالیاتی!
✅ #کانالاخبارمحرمانهدرپیامرسانایتا
✅ #باحضوراساتیدحوزهودانشگاه
https://eitaa.com/IRIslamic
*آیتالله رشاد در سلسله جلساتی مطرح خواهد کرد/برگزاری درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
صبح نو- آیتالله رشاد در اولین جلسه درس خارج با موضوع فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: واقعه کرونا در واقع یک مفصل تقسیم تاریخ است و جهان در شرف یک چرخش تاریخی است. تاریخ جهان، به ماقبل کرونا و مابعد کرونا تقسیم و بر اثر این فاجعه انسانی و حادثه تلخ، جهان، دیگرگون خواهد شد. این واقعه بسیاری از شوون بشری را تحت تأثیر قرار خواهد داد. چهبسا ساختارهای جهانی كه مورد بازنگری قرار بگیرد و پارهای از اتحادیهها منحل و تبدیل شود. اقتصاد جهان پس از کرونا تغییر خواهد کرد و این واقعه، حتی مباحث الهیاتی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.
*جهان در شرف یک چرخش تاریخی است*
این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیرگذار خواهد بود و در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح نيز تأثیر خود را خواهد گذاشت؛ چنانکه در زمینه فقه هم این واقعه میتواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخشهای پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزههای جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را متوجه موضوعاتی جدید که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید شود، میکند.
*حادثه کرونا و مسوولیت کنونی حوزه*
وی ادامه داد: در چنین شرایطی و در افق آینده و عالم پساکرونا، حوزه مسوولیتهایی دارد که در جای خود و در زمان مناسب باید به آن پرداخت. از جمله این مسوولیتها این است که به بُعد فقهی از سویی و جهت اخلاقی از
دیگر سو و به ابواب و مسائل مرتبط با این واقعه و پیامدهای این حادثه جهانی بپردازد؛ بنابراین، در حد وسع خود و بضاعت کم، به عنوان یک طلبه به این مساله و موضوع اجمالا میپردازیم چرا که حوزه بايد در مواجهه مناسب، معقول و منطقی با حوادث و وقایع اینچنینی پیشاهنگ و پیشتاز باشد و به گمانهزنی، آیندهشناسی و آیندهپژوهی مبادرت ورزیده، متناسب با نیازهایی که در شرف پدیدآمدن است، موضع بگیرد و به آن نیازها و احتیاجات بپردازد.
*راه تحول و تکامل فقه*
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در مساله تکنولوژی بیولوژیک و بهاصطلاح زیستفناوری، در روزگار ما تحت تأثیر یک فتوای ارزشمند و مترقی، اتفاق باارزشی افتاد و آن این بود که در مساله سلولهای بنیادین که از مهمترین مباحث و مسائل حوزه زیست فناوری است، چندین سال پیش این پرسش مطرح شد که آیا در حوزه سلولهای بنیادی جایز است ورود کنیم یا جایز نیست؟ آیا ورود در این حوزههای مطالعاتی، در حوزه علم،
به نحوی دخالت در خلقت الهی نیست؟ بعضی چنین تصور و توهمی داشتند. در آن ایام وقتی این سوال مطرح شد، در آمریکا -زمان بوش پسر بود که بهاصطلاح اینها مدعیاند مذهبی هستند- بوش گفت این اقدام یک اقدام خلاف اخلاق است چون دخالت در کار خداست و نوعی دخالت در خلقت است ولی پس از استفتائی که از رهبر معظم انقلاب شد که آیا چنین مطالعات علمی مجاز هست یا نه؟ ایشان فرمودند؛ نه، هیچ مشکلی ندارد. ایشان فتوا به حلیت و جواز داده بودند؛ البته توصیه کرده بودند که در خصوص سلولهای بنیادین حیوانی و احیاناً نباتی فعلاً مطالعه شود. پس از آن، این کار در ایران شروع شد. نهی آقای بوش در آمریکا تأثیر منفی خودش را گذاشت. این فتوای مترقی رهبر معظم انقلاب تأثیر مثبت خودش را در ایران گذاشت؛ لذا ما الان در زمره کشورهایی هستیم که در رتبههای بالا و ردیفهای اول این دانش هستیم. بخشی از دانش زیست فناوری تحت تأثیر همین فتوای مترقی و زنده، اینگونه هست.
«التعرف علی التکنولوجیا الحیویه فیالجمله و التلویح الی ماهیتها و نطاقها و اقسامها» یک محور و امر اولی است که ذیل بحثهای مقدماتی عرض خواهیم کرد. همچنین در «الحرب البیولوجیه، التعرف علی الحرب البیولوجیه و التلویح الی نطاقها و اقسامها». محور دومی که ذیل بحثهای تمهیدی و مقدماتی مورد بحث قرار خواهیم داد، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و میادین و ساحاتی است که زیست فناوری شامل آنها میشود: «اهمیه التکنولوجیه الحیویه و مجالاتها الاستراتجیه فی عهدنا الراهن». در روزگار ما زیست فناوری از یک گسترش و سعه بینظیری برخوردار شده و مباحث فراوانی در ذیل این عنوان طرح میشود. «التکنولوجیه الحیویه» دارای ابعاد مختلف و عرصههای گوناگون است. علاوه بر اینکه در بخشهایی - بلکه همه بخشها- از این مباحث هم خطرات و مخاطراتی مطرح است و دستاوردهای ارزشمندی به جهات مختلف وجود دارد. در نتیجه باید اهمیت زیست فناوری و ابعاد و عرصههای آن اجمالا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
بعضی امور مقدماتی را باید مورد اشاره باید قرار بدهیم. امر نخست، مباحث مفهومیشناسی و مباحث مربوط به مبادی تصوریه، امر دو
م، اهمیت زیست فناوری و ابعاد و ساحات آن در روزگار ما و احیاناً احتمالات مختلفی است که هم «با رویکرد مثبت» و هم «با رویکرد منفی» در این زمینه مطرح است.
محور سومی که در بخش مقدماتی باید مورد بحث قرار بدهیم، پیشینۀ تاریخی این مساله است. پیشینۀ تاریخی از دو جهت مورد توجه است؛ هم به لحاظ موضوع و بهاصطلاح عملی و هم به لحاظ بهاصطلاح علمی و نظری؛ یعنی اینکه در تاریخ بشر زیست فناوری چه پیشینهای دارد. گاهی ادعا شده که زیست فناوری به معنای وسیع آن -ولو در صورتهای ابتدایی- پیشینهای 6 هزار ساله دارد. این لازم است اجمالا مورد بحث و اشاره قرار بگیرد و بعد اينكه در دوره اسلامی و در کتاب، سنت و فقه ما به لحاظ نظری چه مقدار به این مساله پرداخته شده است.
امر چهارم در واقع روشی است که با آن باید به مباحث فقه زیست فناوری و مهندسی ژنتیک دست پیدا کنیم چون این مبحث دارای پیشینه و ادبیات غنی نیست و طبعاً فقهای ما مثل سایر ابواب فقه به این مبحث نپرداختهاند، به نحوی که بتوانیم بگوییم سیر و مسیر بحث چیست و چه مباحث و مسائلی در ذیل این عنوان مطرح شده و ما باید به آن وارد شویم. باید با یک روششناسی مناسب و منهجیۀ مناسبی ترتیب و تنسیق فروع قابل طرح ذیل این عنوان را ارائه کنیم. در «منهجیۀ تنسیق بحوث فقه التکنولوجیه الحیویه و الحرب البیولوجیه» ما با یک منطقی که در نظر داریم و در چند محور عرض خواهیم کرد، توضیح میدهیم که چگونه میتوان فروعات این بحث فقهی را تنظیم کرد و با یک ترتیب منطقی و سیر منسجمی آنها را مورد بحث و بررسی و نظر قرار داد.
*محور اولِ دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل اول به مبادی و بهاصطلاح امروز پیشانگارههای نظری فقه مهندسی ژنتیک و نیز قواعد اصولیهای که به نحوی مرتبطبه و ذاتالصله است و همچنین قواعد فقهیهای که میتوانند در این حوزه بحثی مورد تمسک قرار بگیرند، اختصاص دارد. ما پیش از آنکه به فروع بپردازیم، میخواهیم به پارهای از مبانی و زیرساختهای معرفتی و قواعد این مبحث بپردازیم. «المبادی النظریه و القواعد الاصولیه و القواعد الفقهیه» یک فصل را به این مبحث اختصاص خواهیم داد؛ البته این به این معنا نیست كه به تفصیل در این محورها وارد شویم بلکه در حد ارائه فهرست است چون ورود تفصیلی به این محورها به یک دوره نسبتاً طولانی نیاز دارد و قصد تطویل نداریم. اجمالا اشاره کنیم مبادی نظری بحث زیست فناوری و مهندسی ژنتیک چیست. همچنین بگوییم چه قواعد اصولیهای با این مبحث مرتبط است؛ نیز توضیح دهیم که کدام قواعد فقهیه میتواند در مقام اصطیاد فروع جزئیه در این زمینه به کار بیاید.
*محور دوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل دوم که بناست به آن بپردازیم، خلاصه و نمونههایی نموذج و نماذج از فروع فقهی التکنولوجی الحیویه و فقه مهندسی ژنتیک را مورد بحث قرار خواهیم داد؛ البته با دستهبندیاي که عرض خواهیم کرد. الان بنا را بر مرور اجمالی میگذاریم و به همین اکتفا میکنیم. در واقع ما در فصل دوم از مباحثمان نمونهای از فروع فقهی عنوان زیست فناوری را با ترتیب منطقیاي که عرض میکنیم، مطرح خواهیم کرد چون ابعاد و ساحات و عرصههای زیست فناوری مختلف است و ذیل هر یک از ابعاد و ساحات پارهای از احکام و پرسشهای فقهی را طرح خواهیم کرد و در وقت بسیار محدودی که داریم به پاسخ آنها بر اساس ادله و مبانی خواهیم پرداخت.
*محور سوم دروس فقه ژنتیک و جنگ بیولوژیک*
فصل سوم و آخرین فصلی که بنا داریم انشاءالله اگر توفیق الهی همراه بوده و صلاحیتی باشد به آن بپردازیم، نمونههایی از فقه الحرب البیولوجیه است؛ فقه جنگ بیولوژیک که خب امروزه قدرتها از آن استفاده میکنند و پرسشهایی را ایجاد کرده است. در قلمروهای مختلف از جمله قلمرو فقه در این زمینه هم ما به اجمال بحث را برگزار خواهیم کرد چون مبحث جنگ بیولوژیک در واقع یکی از فروعات و محورهای زیست فناوری و فقه زیست فناوری است. به لحاظ اهمیت و به اعتبار اینکه این روزها در دنیا مطرح شده است که بیماری کووید 19 و شیوع ویروس کرونا از نوع جنگ بیولوژی است، به این اعتبار این محور را تفصیل بیشتری خواهیم داد ولی خب نهچندان مفصل؛ لهذا محور سوم این سلسله بحثها و دروس ما ذیل عنوان فصل سوم «نبذه من فروع فقه الحرب البیولوجیه» خواهد بود که هم مباحثی دارد در زمینه جهات امنیتی و هم جهات جنگی و در زمینه سلاح بیولوژیک و هم انواع مسائلی که در زمینه جنگهای بیولوژیک قابل طرح است و حکم فقهی دارد
http://sobhe-no.ir/newspaper/912/13/37077
⭕️نامه دکتر مرندی به روحانی برای بازگشایی مساجد و حرمها
رئیس فرهنگستان علوم پزشکی به روحانی:
🔹نظر به اینکه ماه مبارک رمضان در پیش است و مردم عزیزمان هفته هاست از وجود در مساجد و حرمهای مطهر محروم بودند و از آنجا که احتمال انتقال بیماری کرونا از این طریق در قیاس با سایر مصادیق بسیار کمتر است در صورتی که صلاح میدانید دستور فرمایید از همین روزها حداقل صحنهای حرم مطهر و مساجد را با رعایت شرایط بهداشتی و فاصله گذاری به روی مردم مومن باز کنند.
به کانال خبری بوشهر۲۴ بپیوندید👇
https://chat.whatsapp.com/F2XU4akGRT24uf6MpebX9f