دیروز ۲۳ تیر، ششمین سالگرد امضای ننگنامه برجام است.
کاش رئیسجمهور منتخب از دریافت کنندگان پاداش ۷۵۰ #سکه_طلا «بخواهد» که آن را به بیتالمال پس دهند.
اتفاق دو سر بردی است؛ اگر بازگردانند یا حریصانه و ذلیلانه پول مردم را همچنان نگهدارند و حیثیت نداشته خویش را رسواتر نمایند.
✍️ احمد قدیری
چند میدی دیده بشی؟
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیهای اعلام کرد یک تیم چهار نفره وابسته به دستگاه اطلاعاتی ایران تلاش کرده است که مسیح علینژاد را از نیویورک برباید ولی این برنامهریزی خنثی شده است.😂!!!
به نظر می رسد دولتهای غربی برای رهایی او از دیده نشدن این دروغ مضحک را طراحی کرده اند چون این دلقک هنوز برای آنها سودآوری دارد و باید او را برای پروژه های ضد فرهنگی ساپورت رسانه ای کنند.
محمدرضا باقرزاده
@MohamadRezaBagherzadeh
✅ارزیابی حقوقی اجرای همه پرسی
✍ محمدرضا باقرزاده
آقای روحانی در موارد متعددی از اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی سخن گفت تا راه را بر اجرای برخی ایده های فراحاکمیتی خود باز کند. او در جایی گفت «راهحل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل 59 قانون اساسی است». ظاهرا ایشان فکر می کند شورای نگهبان و یا رهبری برای او بن بست درست کرده و برای رها شدن از بن بست به همه پرسی پناه می برد در حالی که ایده های حاکمیت ستیزانه و خلاف منافع ملی او مانع اصلی او است.
مطابق اصل پنجاه و نهم قانون اساسی «در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»
با تقاضای اظهارنظر تفسیری درباره شمول اصل 94 قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل 59 قانون اساسی ـ شورای محترم نگهبان در نظر تفسیری به شرح زیر اظهار داشت:
«درخواست مراجعه به آراء عمومی موضوع اصل 59 قانون اساسی از مصادیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است و باید طبق اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.»
بر این اساس هرگونه مراجعه مستقیم به آرای عمومی در مورد مصوبه ای صورت خواهد گرفت که بر اساس تایید شورای نگهبان، مخالف شرع یا قانون اساسی نباشد.
بر این اساس کسانی همچون آقای روحانی بدانند همه پرسی راه مناسبی برای دور زدن منافع ملی و شرع و قانون اساسی نیست! و باید در دیدگاههای ضد استقلال و پیشرفت کشور تجدید نظر کنند نه در شیوه های قانونی و این شیوه ها اگر می خواست اجرا شود باید در مورد ادامه دولت بی تدبیر و امید سوز او اتفاق می افتاد.
@MohamadRezaBagherzadeh
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
6.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایران در معرض بیشترین تهاجم در فضای مجازی است
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
🔸 علامه مصباح، تئوریسین نظام
✅ حجت الاسلام باقرزاده، عضو هیأت علمی موسسه امام خمینی(ره):
🔹 حضرت آیت الله مصباح در میان علما و فرهیختگان حوزوی شخصیتی دارند که به حق می توان تئوریسین انقلاب اسلامی نامید، در مورد ارکان جمهوری اسلامی ایران از ولایت فقیه گرفته تا اسلامیت نظام و تا جمهوریت نظام به بهترین نحو از ارکان نظام دفاع کردند و هر رکنی را در جایگاه خودش و در جایگاه علمی و عقلی که آن رکن دارد مورد تبیین قرار دادند.
🔹 علامه مصباح نظام جمهوری اسلامی ایران را در بین نظام سیاسی و حقوقی جهان به گونه ای تبیین کردند که هر متفکری و هر انسان طالب دانش و فهم دینی را به بهترین نحو اقناع می کند، مقام معظم رهبری تعابیری در خصوص آیت الله مصباح دارند که علامه را از برجستگان رجال علمی و چهره های برجسته عالم تشیع نام می برند.
🔹 بعضی آیت الله مصباح را می شناسند و حمله می کنند، آنها دشمنان قسم خورده اسلام هستند که می دانند راه نفوذ را علامه مصباح با مباحث عقلی که مطرح کردند به روی دشمنان سد کرده است.
#مصباح_یزدی
#عمار_انقلاب
#تئوریسین_انقلاب
🆔 @rasanewsagency
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
✅ اسلام شناسی بی ریشه!!
از آمارسازی من درآوردی مهدی نصیری که بگذریم باید به ایشان متذکر شویم که با این منطق سست و لیبرالی، اگر هفتاد درصد مخالف منع لواط باشند هفتاد درصد مخالف منع زنا باشند هفتاد درصد مخالف منع شراب باشند هفتاد در صد مخالف منع مواد مخدر باشند ممنوعیت هیچ کدام وجاهت شرعی و عقلی و قانونی ندارد!!... صد رحمت به مسیح پولی نژاد که این ریش و نام و نشان را ندارد و علیه اجرای شریعت اسلامی تلاش می کند.
@MohamadRezaBagherzadeh
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
1001 fazilat.pdf
7.97M
کتاب 1001 فضیلت امیرالمؤمنین علی علیه السلام تقدیم می گردد👆 امیدوارم ضمن مطالعه و آشنایی با فضایل ایشان نسبت به نشر حداکثری این کتاب از هیچ کوششی دریغ نفرمایید. یا علی
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
کمتر از یک دسته علف هرز !(یادداشت روز)
دقیقاً شش سال پیش در چنین روزی بود که حسن روحانی در قاب دوربینهای تلویزیونی ظاهر شد و سخنرانیاش را اینگونه آغاز کرد: «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا!» اعلام جشن و شادباش آقای روحانی به مناسبت توافق ایران با کشورهای موسوم به 1+5 بر سر برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) بود. رئیسجمهور سپس در ادامه سخنرانیاش اهداف مذاکرات را این چنین تشریح کرد: «ما در این مذاکرات 4 هدف را دنبال میکردیم. هدف اول آن بود که توانمندی هستهای و فناوری هستهای و حتی فعالیت هستهای را بتوانیم در داخل کشور ادامه دهیم. هدف دوم این بود که تحریمهای غلط و ظالمانه و غیرانسانی را لغو کنیم. هدف سوم این بود که کلیه قطعنامههایی که از دید ما قطعنامههای غیرقانونی بود در شورای امنیت سازمان ملل آنها را لغو کنیم و هدف چهارم این بود که پرونده هستهای ایران را از فصل 7 منشور ملل متحد و از شورای امنیت خارج کنیم که در توافق امروز و در این برنامه جامع اقدام مشترک هر 4 هدف حاصل شده است.» آنطور که رئیسجمهورمان میگفت قرار بود «تمامی تحریمها» «لغو» شود و نه «تعلیق»: «طبق این توافق در روز اجرای توافق تمامی تحریمها، حتی تحریمهای تسلیحاتی، موشکی و اشاعهای هم بهصورتی که در قطعنامه بوده لغو خواهد شد. تمام تحریمهای مالی، بانکی، مربوط به بیمه، حملونقل، پتروشیمی، فلزات گرانبها، تحریمهای اقتصادی بهطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق.» و قرار بود شرایط «عادی» شود: «امروز روزی است که قدرتهای بزرگ اعلام کردند که همه تحریمها برداشته خواهد شد و همه قطعنامههای ظالمانه لغو خواهد شد و شرایط عادی و معمولی در روابط با ایران آغاز خواهد شد.»
آن روزها همه دولتمردان برای توافق هستهای که «برجام» لقب گرفت لحظه شماری میکردند و برایمان از فوایدش میگفتند. محمد نهاوندیان رئیسدفتر وقت رئیسجمهور 22 بهمن 1393 از دگرگونی اقتصادی پس از توافق هستهای گفت: «هدف حرکتی که برای شکستن تحریم آغاز شده شکوفایی اقتصاد کشور و ایجاد فرصت شغلی برای جوانان و بازکردن بازار صادرات برای چرخش چرخ تولید ماست... تیم مذاکرهکننده توافق عزتمندانه را دنبال کرده و دنبال میکند. اگر این امر حاصل شد شرایط اقتصادی دگرگون میشود.» محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهور و رئیسسازمان برنامه و بودجه نیز 25 خرداد 1394 هدف مذاکرات را شکستن حلقه تحریمها خواند و از تزریق دهها میلیارد دلار به اقتصاد کشور پس از توافق و برنامهریزی برای این پولها خبر داد: «تلاش میکنیم حلقه تنگ تحریمهای ظالمانه را بشکنیم. اجازه نمیدهیم عدهای در این مسیر اشکالتراشی کرده و مذاکرات را بر هم بزنند... برای شرایطی که مذاکرات به نتیجه برسد و دهها میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور شود [برنامه داریم].» درست در روز اعلام توافق یعنی 23 تیر 1394 یک بار دیگر این محمد نهاوندیان بود که برایمان از فصل نوین اقتصاد ایران پس از توافق گفت. او که به برنامه گفتوگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما رفته بود باز هم بر هدف مذاکرات تأکید کرد: «هدف ما تامین حقوق هستهای در کنار رفع تحریمها و چرخش اقتصاد ایران بود. سنگ سر راه اقتصاد ما برداشته شده است و این توافق فصل نوینی در عرصه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی میگشاید.» یک هفته پس از آن این بار اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور از نتایج اقتصادی توافق گفت: «توافق هستهای فرصت جدیدی برای اقتصاد، تولید و سرمایهگذاری کشور ایجاد کرده است. نباید این توافق را ساده و دستکم گرفت.» اما ظاهرا یک جای کار میلنگید چون در کمتر از دو ماه و در حالی که برجام هنوز به روز اجرا نرسیده بود دولتمردان به شکلی کاملا محسوس نظرات خود را تغییر دادند. ظاهرا آنها متوجه واقعیاتی شده بودند که چارهای جز تعدیل مواضع رسمی اعلام شدهشان برای آنها باقی نگذاشته بود. محمد نهاوندیان که از دگرگونی و فصل نوین اقتصاد ایران پس از توافق با رفع تحریمها خبر داده بود؛ 12 مرداد 1394 گفت: «اگر کسی گمان میکند که با برداشته شدن تحریمها بلافاصله مشکلات حل میشود، قطعا خطا کرده است... امیدواریم رفع تحریمها به رشد اقتصاد و توسعه کشور منجر شود اما باید بدانیم که رفع تحریمها باعث از بین رفتن مشکلات کشور نخواهد شد.» حدود یک ماه بعد نوبت به اسحاق جهانگیری رسید تا موضع خود را تغییر دهد. او که از ما خواسته بود تا توافق هستهای و نتایج اقتصادی آن را دستکم نگیریم؛ 14 شهریور 1394 بهبودی شرایط اقتصادی کشور را به سال بعد حواله داد: «شرایط كشور در سال 95 روند رو به رشدی خواهد داشت و باید شرایط سخت امروز را تحمل كرد تا این وضعیت را پشت سر بگذاریم.» آقای جهانگیری 4 روز بعد تلویحا گفت شرایط سخت امروز فعلا ادامه خواهد داشت و رکود اقتصادی را هم به گردن تصورات نادرست از برجام انداخت: «متاسفانه برخی تصور میكنند كه با اجرای توافق هستهای قیمت
ها به یكباره شكسته میشود و این تصور بازار را با ركود مواجه كرده.» 14 اردیبهشت 1395 محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست همه ریخت. او «لغو تمامی تحریمها» را توقعی نادرست از برجام بهشمار آورد و گفت: «باید از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشیم.»
اما این پایان کار نبود. دولتمردان در مرحله بعد با مسکوت گذاشتن اهداف اقتصادی مذاکرات منتهی به برجام، شروع به دستاوردتراشی غیراقتصادی برای آن کردند. آقای روحانی در اولین مراسم گرامیداشت سالگرد برجام طی اظهاراتی عجیب مدعی شد مذاکرات هستهای در دولت او مانع حمله نظامی به ایران شد. رئیسجمهور که پس از آن ترجیح داد دیگر مراسم رسمی گرامیداشت برای سالگرد برجام برگزار نکند در سخنرانیهای مختلف مواردی همچون «رسوایی آمریکا با برجام» و «شکاف میان اروپا و آمریکا با برجام» را هم از دستاوردهای برجام لقب داد. اهدافی که پیشتر هرگز برای مذاکرات هستهای اعلام نشده بودند اما حالا دولتمردان ظاهرا از اهداف جدید خود رونمایی میکردند. دستاوردسازیهای واهی برای برجام آنقدر جلو رفت که دوم خرداد 1397 به سخنرانی رئیسجمهور در محضر رهبر انقلاب هم رسید تا حسن روحانی با این تذکر مقام معظم رهبری مواجه شود: «[اگر] به چیزهای کماهمّیّت دلمان را خوش کردیم [ضرر میکنیم]. همینطور که آقای رئیسجمهور گفتند واقعاً آمریکاییها در این قضیّه از لحاظ اخلاقی، از لحاظ حقوقی، از لحاظ آبروی سیاسی در دنیا شکست خوردند؛ خُب بله، آمریکا بیآبرو شد؛ این یک واقعیّتی است و در این تردیدی نیست امّا من میخواهم این را مطرح کنم که آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بیآبرو بشود؟ هدف مذاکره ما این بود؟ ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه تحریمها برداشته بشود -و شما ملاحظه میکنید که بسیاری از تحریمها برداشته نشده... یا گفته میشود مثلاً بین اروپا و آمریکا شکاف به وجود آمد؛ خب بله، ممکن است یک شکاف ظاهریِ کماهمّیّتی هم بینشان [به وجود آمده]، لکن ما برای این مذاکره نکردیم. ما مگر مذاکره کردیم که بین آمریکا و اروپا شکراب به وجود بیاید؟ ما مذاکره کردیم که تحریم برطرف بشود؛ شروع مذاکره برای این بود، ادامه مذاکره برای این بود؛ و این باید تأمین بشود؛ اگر این تأمین نشد، بقیّه چیزهایی که حاصل شده، ارزش زیادی را نخواهد داشت.»
اما عجیبتر از دستاوردسازیهای بیارزش برای برجام زمانی بود که دولتمردان با عبور از مرحله مسکوت گذاشتن اهداف اقتصادی مذاکرات وارد مرحله انکار هدف اقتصادی مذاکرات و رفع تحریمها در برجام شدند. محمد جواد ظریف 9 شهریور 1395 به روزنامه ایران گفت: «هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریمها نبود.» او 4 دی 1397 نیز به روزنامه خراسان گفت: «اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمیسازد.» این اظهارات تنها در صورتی از وزیر خارجه ایران قابل قبول است که بپذیریم محمدجواد ظریف از سیاره دیگری به کره زمین آمده و ناگهان وزیر خارجه ایران شده است. آقای ظریف با این سخنان نشان میداد ظاهرا حتی یک بار هم نامه رهبر انقلاب درباره الزامات اجرای برجام در 29 مهر 1394 و شروط مندرج در آن را نخوانده است. چرا که ایشان در آن نامه نوشته بودند: «پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است.»
فِرِد مککارتی -کارتونیست آمریکایی و خالق داستانهای مصور «برادر جونیپر»- تصویرسازی معروفی دارد که در آن ناتوانی یک کودک در تیراندازی را به تصویر میکشد. او که تمام تیرهایش به خطا رفته بهجاي آنكه نشانهگيرياش را اصلاح كند هدف را مطابق با تيرهاي به خطا رفته تغيير ميداد. اين تصویرسازی روایت كاري است كه دولتمردان تدبير و اميد طی 6 سال پس از برجام انجام دادهاند. آنها هدفهاي جديدي با مركزيت تيرهاي به خطا رفته ترسيم كرده و سپس خوشحالي ميكنند كه: «به هدف زديم!» اين شادي اما از جنس فريب خود و استهزاء ديگران است. در آخرین نمونه وزارت خارجه طی گزارشی 264 صفحهای با تحریف واقعیات به دستاوردسازی مجعول برای برجام پرداخت و سندی گمراهکننده در تاریخ به یادگار گذاشت. چشم بستن بر واقعیات امروز و روايت متعصبانه و مغرضانه از برجام؛ خيانت به آيندگان است. آنها باید بدانند تجربه تاریخی ما نشان داده است «مذاکره برای رفع تحریم» ناکارآمد است اما وزارت خارجه با بیاعتنائی از انتقال این تجربه به نسل آینده هم دریغ کرد. حالا در ششمین سالگرد برجام دیگر کسی برایمان نمیخواند: «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا» دو هفته پیش در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام خبرنگار بلومبرگ از یکی از دیپلماتهای غربی پرسید آنها ششمین سالگرد برجام را چگونه جشن میگیرند و او پاسخ داد: «با یک دسته علف هرز» اما در ایران حتی با یک مُشت علف هرز هم کسی سالگرد برجام را جشن نمی گیرند.
مذاکرات به بنبست رسیده آمریکا، خواستههای منطقی ایران را نمیپذیرد(خبر ویژه)
«آمریکا در حرف و عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را بهطور کامل انجام نخواهد داد».
این تحلیل را نادر انتظار از چهرههای غربگرا و استاد دانشگاه آلابامای جنوبی به ایلنا گفته است. وی در پاسخ به این سؤال که «دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام به پایان رسیده و زمانی برای دور هفتم در نظر گرفته نشده و واشنگتن هم میگوید تصمیم سخت باید در تهران گرفته شود. ارزیابی شما از این تصمیمات سخت و افق پیشروی برجام چیست؟» گفت: همانگونه که ایران قبل از شروع این دوره از مذاکرات در وین گفته بود، آمریکا اگر مایل است که برجام را دوباره زنده کند باید تعهدات خود را که در سال ۲۰۱۵ امضاء کرده بود، اجرا کند ولی آمریکا چه در حرف و چه در عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را بطور کامل انجام نخواهد داد و فقط مایل به تعلیق برخی از تحریمهای برجامی است.
وی افزود: این به آن معنا است که آنچه دولت بایدن به آن «تصمیم سخت» میگوید، این است که ایران قبول کند برجام جدیدی امضاء کند که شامل محدودیتهای عمدهای در قدرت دفاعی و بازدارندگی و همچنین تغییرات در سیاستهای منطقهای ایران خواهد بود.
انتصار درخصوص اینکه آیا دور هفتم میتواند دور پایانی باشد و به توافق نزدیک هستیم، گفت: در زمان شش دوره مذاکرات اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد اینکه طرفین به توافقات مهمی نزدیک شدهاند در رسانهها منتشر شده بودند ولی اینگونه اخبار بسیار خوشبینانه بوده و نشاندهنده شکاف بین موضع ایران و طرفین غربی برجام نبودند. بنابراین نشانی وجود ندارد که دور هفتم مذاکرات به توافق نهایی منجر شود.
انتصار همچنین در پاسخ به این سؤال که سران چین، فرانسه و آلمان اخیرا در نشستی مشترک خواهان تسریع در روند مذاکرات شدهاند؛ این تعلل و کندی مذاکرات، ناشی از چیست، گفت: یکی از دلایل مهم تعلل و کندی مذاکرات ناشی از این است که ایران میخواهد که آمریکا تعهد بدهد که دوباره زیر اجرای مفاد قرارداد نزند و با روی کار آمدن رئیسجمهور جدیدی در آمریکا همان کاری را نکند که ترامپ با برجام کرده و آن را پاره کرد. این یک خواسته کاملا منطقی و قانونی است، ولی با توجه به ساخت پیچیده توازن قدرت در آمریکا، نه بایدن و نه هیچ رئیسجمهوری آینده نمیتواند چنین تضمینی را بدهد.
وی تصریح کرد: ساختار پیچیده قدرت در آمریکا مانع تعهد به توافق در دوره تمام رؤسای جمهور آمریکا میشود. این اظهارات درست در روزی عنوان شده که آقای روحانی ضمن تحریف واقعیتها برای چندین بار مدعی شد امکان توافق و برداشتن تحریمها فراهم بود اما مجلس (و...) فرصت احیای برجام را از دولت گرفتند.
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
دولتیکه دستاوردهای آیندهاش از هماکنون مصادره شد!(یادداشت روز)
۱- وضعیت اقتصادی کشور به ما میگوید، امروز دیگر، هیچ تردیدی وجود ندارد، دولت اعتدال و اصلاحات که از عمر آن چیزی حدود یک ماه باقی مانده، بدترین عملکرد اقتصادی را در میان تمام دولتها پس از انقلاب اسلامی داشته، آن هم در حالی که، با شعارهای اقتصادی روی کار آمده است. اثبات این ادعا، اصلا کار سختی نیست. کافی است مثلا یک کالای معمولی را به اختیار خود انتخاب و قیمت آن را نه با 30 سال پیش، حتی نه با یکسال پیش، با چند ماه پیش مقایسه کنید.
۲- زیاد نباید تعجب کرد از اینکه، دولتهایی که عملکرد ضعیفی دارند، در روزهای پایانی، تلاش کنند، از عملکردشان تعریف و تمجید کنند یا اگر قابل تعریف نیست، مقصر تراشی کنند. مثلا بگویند، به دلایلی، نشد و اگر فلان مشکلات پیش نمیآمد، اوضاع بهتر بود. باز اصلا عجیب نیست، چنین دولتی برای اینکه دل مردم را به دست آورد، در ایام پایانی کارش، یک عذرخواهی ساده و خشک و خالی هم کند.
۳- کار اما آنجا «عجیب» و «تعجب آور» میشود که دولتی که توصیفش در بند 1 این یادداشت رفت، در روزهای پایان عمر خود طوری موضع بگیرد که، از دلِ این مواضع، هم لغو شدن تحریمها فهم شود، هم باقی ماندن آنها! هم پیروزی بیرون بیاید هم شکست! هم عالی بودن برجام استنباط شود، هم خسارت بار بودن آن. هم «نگذاشتند کار کنیم» درک شود هم «اگر آنها نبودند، کار پیش نمیرفت» یعنی معجونی از ضد و نقیضها با طعم بزرگترین پیروزیهای تاریخ، از زمان هخامنشیان تاکنون! و در پایان نه تنها یک عذرخواهی ساده نشود بلکه درخواست تعظیم هم بشود! اینجا حقیقتا باید تعجب کرد.
۴- دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت، درست مثل سایر صحبتهای خود درچند ماه اخیر درباره اقتصاد، برجام، مذاکرات هستهای، تامین اجتماعی، دیپلماسی و مذاکره، کرونا، سیاست داخلی، سیاست خارجی، نفت و هر آنچه در حیطه اختیارات دولت، به مخیلهتان بگنجد، صحبت کرد. چکیده صحبتهای ایشان (اگر به تناقضات بیاعتنا باشیم) این بود که اوضاع «عالی» است و او کارنامه درخشانی در این 8 سال از خود برجای گذاشته است. از این صحبتها میشد اینطور فهمید که دولت به وعدههایش به خوبی عمل کرده، چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها میچرخد، مذاکرات هستهای موفقیت آمیز بوده و تجربه دولت ایشان نشان داده که، میتوان مشکلات بزرگ و لاینحل را هم حل کرد، آمریکا به سختی در مذاکرات هستهای از دولت ایشان شکست خورده، بهترین و بزرگترین کارها در حوزههای مختلف درمانی، تامین اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و...در همین دولت شده و ایشان هم تعجب میکند از اینکه چرا کسی از دولت او تشکر نکرده و، تعظیم نمیکند!
۵- ما از اکثر صحبتهای تعجبآور ایشان میگذریم و قضاوت را در این باره به مردم میسپاریم. اینجا فقط 2 سؤال ساده پرسیده و سعی میکنیم پاسخهای آن را بیابیم: الف) دولت در روزهای پایانی چرا این چنین موضع میگیرد؟ و ب) آیا چنین مواضعی برای کشور تبعات منفی ندارد؟
در پاسخ به سؤال اول میتوان گفت، احتمالا دولت میداند، مردم، به دولت بعدی امید بستهاند و با کارنامه درخشانی که آقای رئیسی در قوه قضائیه داشته هر چند به سختی، دیر یا زود سر و سامانی به اوضاع خواهد داد انشاء الله. لذا طوری موضع میگیرد که اگر فردا روزی اوضاع سر و سامانی یافت اینطور فهمیده شود که، مقدمات موفقیت دولت سیزدهم را دولت یازدهم و دوازدهم فراهم کرده و دولت جدید، در حال برداشت محصول و ثمره زحمات دولت قبل است:
«وزیر خارجه تلاش کرد. همه تلاش کردند. امروز یک سفره آمادهای هست. باید این در باز بشود، کنار این سفره مردم قرار بگیرند. سفره آماده است. کار آماده شده. حالا قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند ولی خب دولت سیزدهم انشاء الله امیدواریم که بتواند این کار را تکمیل بکند و..».(آقای روحانی، دیروز جلسه هیئت دولت».
در رد این ادعا همین یک جمله کافی است که، آقای رئیسی دولت را با چیزی بین 350 هزار تا 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل خواهد گرفت.
اما برخی صحبتهای ایشان ممکن است در آینده تبعات منفی برای کشور داشته باشد. اینکه هر هفته سه بار ضمن حمله به مجلس و سایر نهادهای خودمان، تصریح و تاکید کنیم، علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستهای و لغو نشدن تحریمها، خودمان هستیم نه آمریکای بد عهد، آیا در آینده و در صورت کشیده شدن دعوای ایران و طرف مذاکرهکننده به مجامع قضایی بینالمللی، آنها نمیتوانند با استناد به حرفهای ایشان، حکم به تبرئه غرب بدهند؟
۶- بدون تردید عقلانی است که، در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، دولتها از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کرده و مثلا ظرفیت مجلس را به میدان بیاورند و سعی کنند، امتیاز بیشتری بگیرند یا حداقل امتیاز کمتری بدهند. مثلا در همین مذاکرات هستهای، وقتی بحث گرفتن تضمین از آمریکاییها مطرح شد، برخی در کشور
با گفتن اینکه «مقامات آمریکایی میگویند نمیتوانیم، چون کنگره چنین اجازهای را به دولت بایدن نمیدهد» علنا نشان دادند، طرف آمریکایی خیلی خوب از ظرفیت کنگرهاش برای چانه زنی استفاده میکند تا تضمینی به ایران ندهد. حال، این را بگذارید کنار صحبتهای دیروز رئیسجمهور محترم وقتی به مجلس حمله کرد و عامل شکست دولت را مجلس معرفی کرد. مجلسی که حدود 13 ماه است روی کار آمده!
۷- تا یک ماه آینده قرار است دولتی روی کار بیاید که، «قطعا» وضعیت مناسبی را از دولت فعلی تحویل نخواهد گرفت. دولت سیزدهم شاید، عجیبترین و خاصترین وضعیت را در میان همه دولتهای پیش از خود در جمهوری اسلامی ایران تجربه میکند و از این زاویه چه بسا «مظلومترین دولت» هم باشد. آیا دولتی که به معنای واقعی کلمه در حال تحویل گرفتن «خرابه» است، کارش هنوز شروع نشده، آماج حملات بیامان است، هنوز روی کار نیامده، و دولتش تشکیل نشده، عمل به وعدههایش را میخواهند، وضعیتش، خاص و عجیب نیست؟! دولتی که دستاوردهای احتمالی آیندهاش، از هماکنون مصادره میشود، چطور، مظلوم نیست؟! چنین دولتی هم مظلوم است، هم وضعیتش خاص و عجیب است، هم مخالفان بیملاحظهای دارد اما چون جوان، مومن، انقلابی و پر کار است، و آن کارنامه درخشان را در قوه قضائیه دارد، میتوان امیدوار بود، اوضاع را لااقل بهتر از چیزی که الان هست، خواهد کرد انشاءالله...
♨️ عضویت در کانال #خبرهای_داغ_سیاسی👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e