eitaa logo
𝗣𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹 | تحلیل‌سیاسی
6.4هزار دنبال‌کننده
53.9هزار عکس
59.2هزار ویدیو
682 فایل
کانال رسانه تحلیلی سیاسی جهت مطالبه‌گری‌ اجتماعی_سیاسی با رویکرد تمدن سازی اسلامی با حضور بیش از ۳۰۰۰ استاد حوزه و دانشگاه ♨️ تحلیل سیاسی https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e ✅کانال‌ سخنرانی سیاسی @PS1400
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰وای به روزی ببینی تکنولوژی و رفاه مردم بسیار پیشرفت کرده اما بگردی یک وجدان سالم پیدانکنی...(شهیدمطهری) 🔸🌷🔸به ما در ایتا بپیوندید: (معنویت‌و‌بصیرت) eitaa.com/marefatdiny
۱. جلیقه ضدگلوله کلاس «سه آ» به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد دانش ساخت آن تنها در اختیار کشور آمریکا بود، اما مخترع بسیجیِ همدانی نیز موفق به طراحی و ساخت نسل جدیدی از جلیقه‌های کلاس سه آ شد که نه تنها انحصار آمریکا را شکست بلکه کشور را از خرید آن بی‌نیاز کرد. ✌️🇮🇷 ۲. وزن جلیقه تولید شده ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی ۴۵ درصد سبک‌تر و سطح پوشش آن ۵۳ درصد بیشتر است. قیمت نمونه خارجی و وارداتی این جلیقه ۳۰ میلیون و قیمت جلیقه تولید شده در داخل ۱۳ میلیون تومان است. اینست فرق یک جوان انقلابیِ معتقد به و یک خودتحقیر غربگرای ما نمی‌توانیم ✍ مصطفی عاشوری *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم لو رفته از اتاق های عملیاتی آمریکا که افرادی مثل مسیح علینژاد و دار و دسته اوباشش را سازماندهی می کنند! لو رفتن جلسه مخفی یکی از سازمان های اروپایی و آمریکایی در روسیه؛ وارد مراکز رأی گیری شوید و درگیری ایجاد کنید؛ کاری کنید شما را از آن جا اخراج کنند تا بتوانیم با استفاده از آن جریان سازی رسانه ای انجام دهیم! *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
التماس امام جمعه نجف از دولت ایران و عراق جهت بازگشائی مرز زمینی و عبور ۳ میلیون زائر مردم در قضیه محرم و اربعین سال گذشت دیدم که کرونا در این کشور زیاد نشد. نشر حداکثری تا مسئولین دیگر هم یاد بگیرند(مردم داری و اعتماد به خدا یعنی اینگونه) —————————— *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می دانید اسم زامبی نام یک جنگجوی مسلمان برزیلی بوده که با استعمارگران هلندی مبارزه می کرده؟ اما هالیوود از طریق کلیشه‌سازی اسم زامبی را نماد هیولاهای آدم خوار کرد. *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مردم امروز در مقایسه با اول انقلاب نسبت به فقر، فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی حساس‌تر شده‌اند و به مسئولین میکنند. این یعنی مردم ضدانقلاب شدند یا انقلابی؟ روح الله رشیدی از زبان رهبر انقلاب پاسخ میدهد *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ وحشت رو تو صدای این خانوم میشنوید؟ امنیت یعنی اینکه مثل آمریکا سالی ۳۶ هزار نفر در این تیراندازی ها کشته نشن... بر اساس آمارهای رسمی مرکز حقوقی "giffords" بیش از 1.2 میلیون آمریکایی در حوادث یک دهه مورد هدف اسلحه قرار گرفته‌اند! *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| رهبر انقلاب : متاسفانه از جوانان دانشجو و غیردانشجو استفاده‌ی درستی نمیکنیم 🔹اینی که بنده اصرار دارم که جوانان آتش به اختیار باشند فقط برای کارهای فرهنگی نیست برای هر کاری که در پیشرفت کشور موثر است جوانها میتوانند نقش آفرینی کنند. ✍️ آتش به اختیار در عرصه ی سلامت از راه ترویج طب و سبک زندگی اسلامی , پس از دیدن این حجم زیاد بیماران در جامعه اسلامی و عجز طب غربی از درمان، یکی از مصادیق امر ولی جامعه است. *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 حاج آقا پناهیان: من خودم زدم! واکسن هم زدم! ❗️ علی‌رغم توصیه‌های فراوانی که می‌کردند نزنید، چون قدرت نداشتم، واکسن را زدم! *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
🔴پايان امضاهای طلایی طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. یکی از مهمترین موانع افزايش تولید، با این طرح برداشته شد . *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
رئیس مجلس برای شرکت در دو یادواره شهدا و بازدید از برخی طرح‌های صنعتی وارد مازندران شد.
رئیس‌جمهور در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای عازم تاجیکستان شد این سفر به دعوت رسمی رئیس‌جمهور تاجیکستان انجام می‌شود رئیس جمهور: مسئله همکاری‎های منطقه‌ای و آسیایی از مسائل محوری سفر است اين سفر، فصل جديد در روابط ايران با تاجيكستان خواهد بود قراردادهایی در این سفر در حوزه‌های مختلف بین ایران و تاجیکستان امضا می‌شود.
📌شخصیت ‏ ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و همانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110 @روانبخش http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
تشکیک در واکسیناسیون مبنای عقلایی ندارد آیت‌الله «رجبی» رئیس موسسه امام خمینی: 🔹همه اعضای موسسه طبق برنامه واکسن دریافت کرده‌اند. 🔹تزریق واکسن مطابق با قواعد عقلی و دینی است، تشکیک در واکسیناسیون مبنایی عقلایی ندارد. 🔸علامه مصباح نظر واحد پزشکی را حجت شرعی می دانست. @TasnimNews http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳👆سخنان حکیمانه حضرت آیت الله بهجت ره درباره خودسازی. 🔹چکنیم که سلمان شویم؟ 🔸از دست خودمان به که شکایت کنیم...❗️ @روانبخش http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
✨خائن نیستند، فکرشان غلط است... در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی، کم نبوده‌اند کارگزارانی که از موضع مقام و مسئولیت خود، به اسلام و انقلاب و مردم ضربه زده‌اند؛ ضرباتی که شاید تا دهه‌ها نتوان آثار سوءشان را رفع کرد. در شناخت دلایل این ضربات، گروه‌هایی به‌پا می‌خیزند که در چارچوب "خیانت و خائن" این لطمات را تفسیر و تاویل کنند. اما واقعیت این است که در موارد عدیده‌ای این لطمات حاصل خیانت نیست. یعنی نمی‌توان به راحتی مدعی شد که آن کارگزار عامدانه منافع یک دولت بیگانه را به زیان میهن خویش تأمین کرده یا با دولت خارجی همکاری کرده و به بیگانه گِرا داده است. اما پرسش اینجاست که چگونه ممکن است فردی امین و غیور و شجاع و متدیّن باشد، اما حاصل عملکرد او خسارت محض شود؟ حضرت امام خمینی(ره) بیانی دارند که به نظرم پاسخ روشنی به این سوال است: "یک دسته هم هستند، نماز خوان هم هستند، شاید نماز شب هم می خوانند، اما افکارشان این طوری پرورش یافته، یعنی، از بچگی به گوش اینها خوانده اند که این کشورهای ضعیف بدون وابستگی یا به این طرف یا به آن طرف، بدون این، برایشان امکان استمرار حیات نیست! وقتی هم وارد شدند در مدرسه، توی مدرسه این را به گوششان خوانده اند. وقتی هم وارد شدند در جامعه، هی این در گوششان خوانده شده است، در روزنامه ها تبلیغ شده است، در مجلات تبلیغ شده است، همه جا این مطلب پیش آمده است که شما خودتان نمی توانید خودتان را اداره کنید. اگر از دامن شرق فرار کنید، به دامن غرب باید پناهنده بشوید! این اشخاص متدینی هم که نمازخوان هم هستند، متدین هم هستند، لکن این معنا در ذهنشان هست که چون شوروی الحاد ذاتی دارد و اصلا مبدایی قبول ندارد، ما اگر از او فرار کنیم و ناچاریم با یک جایی پیوند حاصل کنیم، باید به طرف غرب برویم، و حالا آمریکاست. اینها نه اینکه غرضشان این است که- مثلا- یک صدمه ای به اسلام وارد بشود، نه، اصلا این طوری پرورش پیدا کرده اند؛ فکرشان این طوری است؛ صلاح را این می دانند". صحیفه امام- جلد۱۶- صفحه۲۱۳ @syjebraily *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
✨با هدف‌گذاری‌های اقتصاد کلان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد 🖊برشی از مقاله خطوط راهنمای تدوین برنامه هفتم برنامه نباید کلیات ابوالبقاء باشد، بلکه می‌بایست منابع مادی و معنوی کشور را برای حل مسائل اولویت‌دار کشور در بازه زمانی پنج‌ساله مد نظر، بسیج کند. تجربه ۶ دوره برنامه‌نویسی به ما می‌گوید که اولا با هدف‌گذاری‌های اقتصاد کلان، نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد. اعداد و ارقامی نظیر رشد اقتصادی، تورم، اشتغال، ضریب جینی و... در واقع دماسنج‌هایی هستند که کارکردشان نمایش دادن وضعیت عمومی اقتصاد است. هنگامی که هدف غایی، رسیدن به یک عدد مشخص روی دماسنج تعیین شود، می‌توان با دستکاری دمای محیط پیرامون دماسنج، به آن عدد نایل شد بدون اینکه مشکل سیستم گرمایش یا سرمایش محیط واقعی رفع شده باشد. در سال‌های اخیر دیدیم که هم نرخ تورم صفر درصدی اعلام شد، هم نرخ رشد ۱۲.۵ درصدی به عنوان بالا‌ترین نرخ رشد جهان. اما این ارقام نه خود پایدار بودند و نه مشکلی از مشکلات دیرپای اقتصاد ما حل کردند. ثانیا اگر در برنامه فارغ از هدف‌گذاری در حوزه اقتصاد کلان، اهداف و وظایفی که برای حوزه‌های مختلف تعیین شود نیز کلی‌گویی باشد، چنین برنامه‌ای آن سندی نخواهد بود که جهت و مسیر حرکت دستگاه‌های کشور را روی یک ریل مشخص تعیین نماید و مبدا و مقصد روشنی داشته باشد. لذاست که مقصد و مطلوب و جهت و سرعت و ابزار و... همه و همه وفق ذائقه مدیری که در مسند قرار می‌گیرد، تغییر می‌کند. در طول برنامه پنجم توسعه (۱۳۹۵-۱۳۹۰) شاهد بودیم که پروژه عظیمی مانند مسکن مهر برای تأمین مسکن مستضعفین کلید خورد و تا ۷۰ درصد پیش رفت، اما در طول همین برنامه، همین پروژه مزخرف خوانده شده و متوقف شد؛ چه، وزیر جدید معتقد بود «لیبرالیسم برای توسعه آمده است» و دولت باید بازار مسکن را به دست نامرئی آدام اسمیت بسپارد و دخالتی نکند؛ یا رئیس‌جمهور جدید معتقد بود اساسا تأمین مسکن برای مردم به دولت ارتباطی ندارد و تنها وظیفه دولت در زمینه مسکن‌سازی این است که نظارت کند ساخت و ساز‌ها «چشم‌آزار» نباشند و در کوچه‌ها و محله‌ها «هارمونی و هماهنگی» وجود داشته باشد. این حجم از نوسان رویکردی و عملکردی در طول یک «برنامه»، یعنی شما نمی‌توانید ادعا کنید کشور «برنامه» داشته است. 🔆متن کامل را می‌توانید در لینک زیر مطالعه فرمایید https://www.javanonline.ir/fa/news/1028572/ @syjebraily *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
✨نقش دولت در پروژه پیشرفت کشور 🖌برشی از مقاله "خطوط راهنمای تدوین برنامه هفتم" خروج از سردرگمی درباره شان و جایگاهی که برای دولت در پروژه پیشرفت کشور قائل هستیم، ضروری است. چه، بدون حل و فصل این مسئله نه تدوین یک برنامه مناسب ممکن است و نه اجرای آن. آیا بر اساس تجاربی که داریم دولت باید به «تصدی‌گری دهه شصتی» بازگردد یا به «خصوصی‌سازی با الگوی دهه ۸۰ و ۹۰» ادامه دهد؟ پاسخ گزینه «هیچ‌کدام» است. نه اقتصاد دولتی و نه خصوصی‌سازی از نوع رهاسازی ما را به پیشرفت نخواهد رساند. راهبرد صحیح این است که پس از تعیین مسائل اولویت‌دار کشور و تصمیم‌گیری درباره راهکار‌های این مسائل، دولت در نقش حامی، هادی و ناظر ظاهر شود و از ظرفیت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف ملی استفاده نماید. اشتباه بزرگی است که دولت برای حل مسائل کشور، متصدی شرکت‌هایی با ماموریت‌های مختلف باشد، اما اشتباه بزرگ‌تر این است که شرکت‌های خصوصی فعال در بخش‌های مختلف و مرتبط با مسائل اولویت‌دار کشور، نسبتی با برنامه پیشرفت ملی نداشته باشند. رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند بخش خصوصی «موتور محرک اقتصاد» است. هنر دولت باید این باشد که میان انتفاع بخش خصوصی و منافع ملی یک رابطه معنی‌دار برقرار نماید. فرض بفرمائید یکی از مسائل اولویت‌دار کشور، دستیابی به فناوری‌های در صنایع خاص است. در یک سو شرکت‌های دانش بنیان قرار دارند که توان دستیابی به این فناوری‌ها و تولید این قطعات را دارند و در سوی دیگر، دولت قرار دارد که هم از اقتدار حاکمیتی برخوردار است و هم طیف متنوعی از ابزار‌های حمایتی من‌جمله معافیت مالیاتی، تسهیلات بانکی، تسهیلات فنی و اجرایی، کمک‌های علمی، صیانت از بازار داخلی، بسط بازار خارجی، جذب سرمایه خارجی و... را در اختیار دارد. دولت چهار رویکرد می‌تواند نسبت به این امکانات و اختیارات داشته باشد: ۱-اساسا هیچ گونه مسئولیتی برای حمایت از بخش خصوصی برای خود قائل نباشد و حمایت‌گرایی را کنار بگذارد؛ ۲-این امکانات را به صورت برابر در اختیار همه شرکت‌های خصوصی بگذارد؛ ۳- رویکرد دولت توزیع برابر باشد، اما با توجه به محدودیت منابع، طبیعتا حمایت‌ها عاید کسانی شود که نفوذ بالایی دارند یا قدرت چانه‌زنی و لابی‌گری دارند؛ ۴-این تسهیلات و امکانات حمایتی را صرفاً در اختیار آن دسته از شرکت‌هایی قرار دهد که به صورت ویژه روی دستیابی به فناوری‌ها و قطعات مورد نیاز صنایع کشور -که از سوی دولت تعیین شده است- متمرکز هستند. باید توجه داشت که اگر به یک بخش خصوصی معافیت مالیاتی یا تسهیلات بانکی و... اعطا می‌شود، این امکانات از «منابع عمومی» و «بیت‌المال» تأمین می‌شود. زمانی چنین حمایتی توجیه دارد که دریافت‌کننده حمایت، نسبتی با «منافع عمومی» برقرار نماید. تنها با اتخاذ راهبرد چهارم است که منابع کشور به درستی در اختیار منافع عمومی قرار خواهد گرفت و موجب پیشرفت کشور خواهد شد. چه، وقتی کشور به فناوری‌ها و قطعات مورد نیاز صنایع دست یافت، هم از محل تولید این قطعات اشتغال ایجاد شده و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت؛ هم به واسطه افزایش عرضه داخلی کالا قیمت‌ها تعدیل شده و تورم ایجاد نخواهد شد؛ و هم به علت کاهش نیاز به واردات، فشار تقاضا از روی ارز برداشته شده و قیمت ارز کاهش خواهد یافت؛ و نهایتا مجموعه این عوامل موجب افزایش ارزش پول ملی خواهد شد. این الگو «حمایت هوشمند» است که در فصل دوم کتاب «دولت و بازار» راقم این سطور مفصل آن را تبیین کرده است. بنابراین، پس از تعیین اولویت‌ها برای برنامه پنج‌ساله، نقش دستگاه‌های اجرایی ایفای نقش هادی، حامی و ناظر برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حل این مسائل و پیوند زدن میان انتفاع بخش خصوصی و منافع ملی است. طبیعتا در حوزه‌هایی نیز که بخش خصوصی نمی‌تواند وارد شود یا ملاحظات امنیت ملی وجود دارد، ضروری است که خود دولت وارد شود. اما نکته بسیار مهم در این زمینه این است که دولت برای اینکه بتواند چنین نقشی را ایفا کند، باید ابزار‌های حمایتی، هدایتی و نظارتی خود را پیوسته تقویت نماید. اگر طی فرآیند خصوصی‌سازی، دولت به موازات کوچک شدن، ضعیف هم بشود، نه تنها نخواهد توانست نقش حامی، هادی و ناظر را ایفا کند، بلکه این ضعف دولت موجب هرج و مرج نیز می‌شود؛ و روشن نیست مسیری که بخش‌های خصوصی قدرتمند شده و ر‌ها از هدایت و نظارت دولت برای تأمین منافع خود می‌پیمایند، چه نسبتی با منافع ملی داشته باشد. @syjebraily *♨️ رسانه تحلیلی و سیاسی ایتا* https://eitaa.com/joinchat/3832938513C10428c852e
دکتر علی باقری و دکتر مهدی صفری به قطار وزارت امور خارجه پیوستند تا پیام تغییر در ریل‌گذاری این وزارت خانه نیز به گوش برسد. گروه سیاسی-رجانیوز: مسیر تغییر در مدیریت‌های کشور با روند امیدوارکننده‌ای آغاز شده و خبر انتصاب معاونین وزرات امور خارجه که روز گذشته رسانه‌ای شد در همین راستا قابل ارزیابی است. دکتر علی باقری و دکتر مهدی صفری به قطار وزارت امور خارجه پیوستند تا پیام تغییر در ریل‌گذاری این وزارت خانه نیز به گوش برسد.   به گزارش رجانیوز: با حکم وزیر امور خارجه، مهدی صفری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و علی باقری در سمت معاونت سیاسی قرار گرفتند. این اتفاق از جهات‌ گوناگونی قابل بررسی است. رجانیوز در این گزارش به بررسی کارنامه، سوابق و دیدگاه‌های معاونین جدید پرداخته است.   آمریکا به دنبال انحلال قدرت ایران است نه حل مساله دکتر علی باقری که بیشتر او را به دلیل حضور در تیم مذاکرات هسته‌ای در دولت نهم و دهم می‌شناسند سابقه معاونت بین الملل قوه قضائیه و همچنین دبیری شورای حقوق بشر این قوه را در کارنامه خود دارد. باقری که اکنون بر صندلی عراقچی در وزارت خارجه تکیه زده نگاه خوشبینانه‌ای به آمریکا ندارد: « یکی از اشتباهات جریان غیرانقلابی این است که موضوع مذاکره را ساده تصور می‌کند و تصور این جریان مطابق بر تصویرسازی آمریکاست. آمریکا و به دنبال آن جریان غیرانقلابی به دنبال تصویرسازی غلط از مذاکرات هستند که آمریکا دنبال حل مشکل است، درصورتی که آمریکا به دنبال حل مسئله نیست بلکه به دنبال انحلال قدرت نظام است! انحلال قدرت هسته‌ای، انحلال قدرت موشکی و بقیه مسائل.» وی برخلاف دولتمردان سابق معتقد است مسیر احقاق حقوق ملت از طریق تمکین صرف به قواعد بین المللی نمی‌گذرد بلکه تولید قدرت و استفاده از ابزارهای آن راهی برای مجبور کردن دشمنان در احترام به حقوق مردم ایران است: «یکی از اشتباهات جریان غیرانقلابی در مذاکرات همین بود که تصور کردند با قوانین بین‌المللی می‌توانند آمریکا را در مذاکرات نگه دارند، درصورتی که با ابزار‌ها و مولفه‌های قدرت می‌توان آمریکا را مجبور به کرنش کرد نه با قوانین بین‌المللی!»      بازی اروپا در مساله کانال مالی اینستکس علی باقری همچنین سه کشور اروپایی را همگام با سیاست های آمریکا می‌داند. او برای اثبات این تحلیل، در برنامه تلویزیونی دست خط نوع برخورد آنها در ماجرای اینستکس را مثال می‌زند: «بهترین دلیل برای اینکه اروپائی ها در غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ایران را تحریم کرده‌اند، همین سازوکار «اینستکس» است. اینستکس به چه معنی است؟ اینستکس یعنی سیستم خاص تبادل مالی خارج از چارچوب نظام مرسوم بانکی دنیا. بعد نفت در برابر غذا هم نیست؛ می دانید چرا؟ چون اروپائی ها می گویند اگر می خواهید اینستکس فعال شود، باید یک پولی در آن بگذارید. می گوییم نفت ما را بخرید. می گویند نفت تحریم است و نمی توانیم بخریم. می گوئیم پیش خرید کنید؛ نفت را الان بخرید و پولش را پرداخت کنید و بعداً وقتی تحریم برداشته شد ... قبول نمی کنند! می‌گویند اصلاً وارد تحریم نفت نباید شد! می گویند پول بیاورید و به ما بدهید تا به شما غذا و دارو بدهیم. می گوئیم چطور این کار را کنیم؟ می‌گویند خودتان می دانید. می گوئیم پس ما نفت می فروشیم و پول را به شما می دهیم. می گویند شما نفت می فروشید؟ می گوییم بله. می گویند شما اگر نفت بفروشید که نفت تحریم است و شما مرتکب جرم سازمان‌یافته می شوید. شما به پالرمو پیوسته اید یا خیر؟ می گوئیم خیر. می گوید طبق پالرمو این جرم سازمان یافته است و این مجازات دارد. می گوئیم ما هنوز به پالرمو نپیوسته‌ایم. می گویند کار خیلی خراب‌تر شد! اول به پالرمو بپیوندید، وقتی پیوستید نفت هم نمی توانید مخفیانه صادر کنید، چون ما تحریم کرده ایم و پول هم به ما بدهید پولشویی می‌شود! می گوئیم ما چیکار کنیم؟ می گویند نمی دانیم، ولی ما خیلی دوست داریم به شما کمک کنیم.»   ما در مسائل حقوق بشری طلبکاریم نه بدهکار از جمله مواضع انقلابی و رو به جلو باقری کنی زمانی بود که پارلمان اروپا قصد تصویب قطعنامه‌ای در خصوص حقوق بشر در ایران داشت که طبق آن، تلاش هدفمندی برای عدم دسترسی کودکان بیمار ایرانی به دارو صورت میگرفت: «اکنون اروپایی‌ها در جایگاه اتهام قتل ده‌ها کودک بیمار ایرانی قرار دارند، لذا صلاحیت نشستن در جایگاه مدعی حقوق بشر را ندارند. اگر سازوکار تحریم علیه ناقضان حقوق مردم ایران در کشورهای اروپایی اجرا شود، برخی دولت‌ها در اروپا از رسمیت می‌افتند، چراکه بسیاری از مقام‌های اروپایی با اعمال تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران، نقش مؤثری در نقض حقوق مردم ایران از جمله "حق حیات"، "حق سلامت"، "حق آموزش"، "حق اشتغال" و "حق بر توسعه" داشته و دارند.»   دکتر باقری که آن زمان مسئولیت دبیری ستاد حقوق بشر را برعهده داشت، با ذکر
اسامی آوا آریافر، یگانه حیدری، معصومه اینانلو، خدیجه رحمانی، محمد طاها علیزاده، سینا قره قاتلویی، انس آذری، سپهر حسن‌پور، سلما بارحم، زینب عبدالملکی، امیر محمد صالحوند، آرمین الهیاری، مهدی حسن‌پور، رضا فرهنگ وشمسی، از نمایندگان پارلمان اروپا پرسید: «آیا این افراد را می‌شناسید؟ پاسخ قطعاً منفی است، چراکه این افراد نه تروریست هستند و نه جاسوس و نه مزدور غرب در ایران، بلکه این‌ها کودکان معصومی هستند که فقط به جرم ایرانی بودن از دسترسی به دارو محروم شدند و توسط سازوکار "تروریسم دارویی" اروپا به قتل رسیدند.»   به نظر می‌رسد با انتصاب دکتر علی باقری شاهد تغییر ریل جدی معاونت سیاسی این وزارت خانه خواهیم بود، بدین صورت که دشمن با وعده‌های نسیه نتواند امتیازات قابل توجهی را از ایران بگیرد، بلکه تاکید بر حقوق ملی مبتنی بر واقع‌بینی و عدم خوش‌بینی نسبت به دشمنان و همکاری سازنده و موثر با کشورهای دوست در سرلوحه کار قرار خواهد گرفت.    مهدی صفری؛ از سفارت اتریش، روسیه و چین تا دیپلماسی اقتصادی در کارنامه مهدی صفری نیز مسئولیت‌های حساس و مهمی به چشم می‌خورد. سفیر ایران در کشورهای اتریش، روسیه و چین و معاونت اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه از جمله سوابق دیپلماتیک وی بوده است.      از جمله دیدگاه‌های شاخص وی می‌توان به نگاه عمیق به کشورهای همسایه با عنوان یکی از راه حل‌های راهبردی خروج از بحران اقتصادی اشاره کرد. او که از منتقدان دولت روحانی بود که انتقاداتش به بی توجهی به کشورهای همسایه و شرق در رسانه‌ها دیده می‌شد.   سفارت‌خانه‌ها باید با وزارت‌خانه‌های اقتصادی ارتباط موثر داشته باشند صفری معتقد است تحریم‌ها نباید مانع بهره‌مندی ایران در تجارت با جهان شود. او نقش سفارت‌خانه‌ها در تامین منافع کشور را کلیدی ارزیابی می‌کند: «سفارتخانه‌های ما می‌توانند بهترین دیده‌بان‌های ما باشند. آنها می‌توانند در کشوری که هستند، مثلاً عراق، افغانستان، روسیه و... دیده‌بانی کنند. روسیه فقط یک میلیارد دلار گوجه‌فرنگی و صیفی‌جات از لهستان وارد می‌کرد که در اثر تحریم قطع شد. سفارت ما می‌توانست به موقع این موضوع را رصد کند، اطلاعات را بدهد و وزارت خارجه این اطلاعات را به مقامات ذی‌ربط منعکس کند. این را هم اضافه کنم که در داخل هم باید هماهنگی‌های قوی‌ای صورت بگیرند. من اگر در مقامی بودم، تمام این وزارتخانه‌ها را در بخش برق، گاز، کشاورزی و... هماهنگ می‌کردم. ما الان داریم گوشت و کنجاله‌مان را از برزیل می‌آوریم، در صورتی که همه اینها در روسیه و قزاقستان پر است.»   به عنوان نمونه وی از ظرفیت همکاری با کشورهایی چین و روسیه می‌گوید: «روسیه در تکنولوژی های زیرساختی و زیربنایی کشور می‌تواند موثر باشد ،من نمی‌گویم نامبروان است اما آن می تواند کیفیت کار ما را آنگونه که می‌خواهیم تامین کند. در حال حاضر ۹۰ درصد داروها از چین به آمریکا و اروپا صادر می شود؛ پس چرا ما نتوانیم وارد کنیم؟ اما می‌گویند برخی از اجناس تقلبی است، قطعا  از سفارشات تقلبی است که این نوع از اجناس به دست ما میرسد»   سفیر سابق ایران در چین و معاون دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم از منتقدان به نگاه غرب‌گرایان بوده و معتقد است ما کشورهای نوظهور و قدرت‌های دیگر جهانی را به خوبی نمی‌شناسیم: « بنده می‌گویم اکنون بیشترین و بهترین نوع وسایل مصرفی و تجهیزات پزشکی و بهترین نوع آنها در چین به اروپا و آمریکا تولید و صادر می‌شود. چین با زیمنس و مارک های قوی دنیا رقابت می کند پس چرا ما نیاییم و از آن استفاده کنیم؟ گاهی آموزش‌هایی در ذهن ما وجود دارد که با همان حرکت می‌کنیم لذا به دنبال راه جدید نمی‌رویم. ما فکر می‌کنیم چین همان چینِ 40 سال پیش است در صورتی که امروز از لحاظ اقتصادی، نظامی و سیاسی با ابرقدرت ها را رقابت می‌کند»   صفری البته صرفا به تامین نیازهای کشور از طریق همکاری با چین اعتقاد ندارد، او حتی می‌گوید ما می‌توانیم با صادرات به این کشور و دیگر کشورهای منطقه در ارزآوری موفق عمل کنیم: «اکنون ما تجهیزات پزشکی و نانو به چین صادر می‌کنیم، کشور ما در این زمینه خیلی قوی‌تر از چینی ها است بنابراین این امکان وجود دارد که در این بخش قوی عمل کنیم. ما حدود ۲۵۰ میلیون دلار تجهیزات نانویی به چین صادر کردیم لذا از این پتانسیل می‌توانیم در این حوزه‌ها استفاده کنیم. ما توان بالایی در زمینه اقتصادی، صدور خدمات مهندسی، سدسازی، جاده سازی و نیروگاه سازی داریم اما باید از آن استفاده کرده و به کشورها صادر کنیم که کار وزارت خارجه است»   می‌توانیم در قزاقستان هم انبوه‌سازی کنیم صفری در خصوص رابطه سودآور با کشورهای منطقه می‌گوید: «در جاده‌سازی، در مسکن، ما بالاخره در انبوه‌سازی قوی هستیم. پس یکی از صدور خدمات ما به قزاقستان است. من دارم قزاقستان را مثال می‌زنم، چون پولدار است. ما می‌توانیم در آنجا انبوه‌ساز
ی کنیم و راحت به ما وام و امکانات می‌دهند و این یعنی ایجاد شغل. پس دیپلماسی در اینجا در جهت منافع، یعنی پول داخل جیب مردم عمل کرده و ایجاد شغل کرده و این ایجاد شغل فقط در سطح کارگر ساده نیست، بلکه در زمینه HI-TECH هم دارد شغل ایجاد می‌کند.»   سهم ایران از نیازهای دارویی عراق؛ تقریبا هیچ! وی معتقد است در ارتباط با کشورهای همسایه دچار غفلت هستیم. به عنوان نمونه سهم ایران از نیازهای دارویی عراق تقریبا هیچ است: «کشور عراق حدود سالی ۶، ۷ میلیارد دارو وارد می‌کند. ۸۰ درصد این داروها را ما در ایران تولید می‌کنیم. ما چه سهمی از این بازار داریم؟ تقریباً هیچ. یکی دو میلیون. تمام این سهم را ترکیه و اردن گرفته‌اند. تازه شروع کرده‌اند و دو تا کارخانه کوچک دارند می‌زنند. اگر از این ۶ میلیارد، ۲ میلیاردش سهم ما بشود، چه فضای تولیدی و ایجاد شغلی در داخل اتفاق می‌افتد؟ مواد اولیه داروهای شیمیائی مواد پتروشیمی هستند و به این ترتیب پتروشیمی‌های ما هم در این زمینه فعال خواهند شد.»   باید در منطقه نگاه فرصت محور داشته باشیم او همچنان تاکید دارد که میتوان تهدید‌های موجود در منطقه را به فرصت تبدیل کرد. با شناسایی درست مزیت نسبی و ایجاد همکاری های اقتصادی می‌شود امنیت بیشتری برای منطقه به ارمغان آورد: «در مورد افغانستان، این کشور معادن سنگ‌آهن زیادی دارد. ما هم داریم، ولی متأسفانه برای ظرفیت فولاد ما کافی نیست. اگر با افغانستان همکاری مشترکی داشته باشیم، کار اقتصادی، خودش امنیت می‌آورد. برویم و در آنجا یک کارخانه کنسانتره بزنیم و کنسانتره را بیاوریم و گندله و تبدیل به شمش کنیم. این شمش را می‌توانیم به کشور همسایه‌مان عراق ببریم و در آنجا کارخانه‌ای بزنیم که میلگرد تولید می‌کند. پس یک زنجیره ایجاد می‌شود و ما و افغانستان و و عراق ایجاد شغل کرده‌ایم. پتانسیل‌های فراوانی وجود دارند. وقتی این کشورها مشاهده می‌کنند که ما داریم با آنها کار اقتصادی می‌کنیم، در اختلافات هم تهدیدات برای ما تبدیل به فرصت می‌شوند. در موردپاکستان ما می‌توانستیم به پاکستان گاز صادر کنیم. اگر این کار را می‌کردیم، چون باید از امنیت لوله گاز محافظت می‌شد، امنیت ما و آنها بالا می‌رفت و این خودش گره زدن اقتصاد و امنیت است.» رجانیوز
دفاع روسیه از ایران در موضوع برجام  فارس: «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز (سه‌شنبه) گفت که ایران تاکنون هیچ نشانه‌ای از کار بر روی پروژه دستیابی به تسلیحات اتمی نشان نداده و اتهامات در این خصوص مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، این اظهارات وی در واکنش به مقاله روزنامه «نیویورک تایمز» که به نقل از کارشناسانی که آخرین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، مدعی شد که تقریباً در یک ماه، ایران می‌تواند مقدار کافی مواد هسته‌ای برای ساخت یک کلاهک اتمی را به دست آورد. این دیپلمات روس که همچنین کشورش را در شورای حکام آژانس نمایندگی می‌کند، گفت: از چنین گمانه‌زنی‌ها استقبال نمی‌شود. ساخت یک بمب اتمی برای یک کشور غیر اتمی (کشوری که مجهز به تسلیحات اتمی نیست) بسیار دشوار است. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران در این راستا فعالیت می‌کند. این چیزی نیست جز گمانه‌زنی که قصد ایجاد موج در خصوص این مسئله را در زمانی دارد که همه طرف‌ها باید دوباره با ایالات متحده بر سر میز مذاکره بنشینند و مسئله احیای برجام را حل کنند. وی گفت روسیه از اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای استقبال می‌کند. اولیانوف تصریح کرد: تاریخ دقیق از سرگیری مذاکرات هنوز مشخص نیست. با این حال، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران دیروز گفت که روند مذاکرات به زودی از سر گرفته می شود. قبلاً چنین اظهاراتی از سوی طرف ایرانی بیان نشده بود. خوشبختانه این نشان می‌دهد ایرانی‌ها تقریباً آماده بازگشت به میز مذاکره در وین هستند. در این صورت، ما از آن استقبال می‌کنیم. معتقدیم که زمان آن فرا رسیده است. وی پیش‌تر هم با اشاره به صحبت‌های «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نوشت: «این سیگنالی دلگرم‌کننده از ایران است. از سرگیری مذاکرات وین مدت‌هاست که به تعویق افتاده است».
قانون ضدتحریمی مجلس در حال اجرا رو سیاهان برجام مشغول تحریف در شرایطی که دولت در حال اجرای قانون مصوب مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم» است، مدعیان اصلاحات و بانیان و بزک‌کنندگان خسارت محض برجام به تحریف و ارائه تصویری دروغین مشغولند. در همین رابطه یکی از پادوهای رسانه‌ای دولت سابق مدعی شده:«توافق اخیر ایران با آژانس، پیروزی بزرگ رئیسی است. او با یک تیر، هم ‎گروسی را راضی کرد، هم مردم را امیدوار ساخت، هم مصوبه ‎مجلس را به دیوار میخ کرد، هم ‎قالیباف و ‎ذوالنور را ناک اوت کرد، هم تفکر ‎جلیلی را بایگانی کرد، هم ‎دلواپسان را به «به به» گفتن واداشت. ». او البته در این خط تحریف و تلقین تنها نیست، بلکه تیمی ‌از رسانه‌ها و کانال‌های زنجیره‌ای، مأمور شدند چند چیز را ادعا کنند و آن اینکه: اجرای قانون مجلس متوقف شده، توافق جدیدی با آژانس اتفاق افتاده، منتقدان اعتماد به غرب و سازمان‌های متبوع آنها (مثل آژانس) از موضع خود عقب‌نشینی کرده‌اند و دولت رئیسی متوجه شده که باید همان مسیر روحانی را ادامه دهد(!) ادعا و القائات جریان تحریف در حالی است که اولا به عقیده کارشناسان و صاحب‌نظران، قانون مجلس قانون بسیار خوب و بجایی است که پس از اجرا، طرف غربی را به تکاپو انداخته تا برخلاف بی‌اعتنایی‌های گذشته، اعتراض توام با اقدام ایران را جدی بگیرد و پیشنهادهای ولو ناکافی و غیرقابل قبول برای لغو تحریم‌ها را ارائه کند. ثانیا قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها شامل چند فاز است که از زمستان سال گذشته اجرایی شده و همچنان برخلاف فضاسازی تحریف گران غرض‌ورز اجرا می‌شود و همین، عقده ناگشوده آمریکا و‌ تروئیکای اروپا (و همچنین آژانس به نیابت از آنها) است. قانون 9 ماده‌ای مجلس چه می‌گوید؟ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» مصوب مجلس که هم‌اکنون در حال اجرا می‌باشد، شامل 9 بند است: ماده ١: سازمان انرژی اتمی ‌ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون جهت مصارف صلح‌آمیز، نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به‌طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. ماده ٢: در جهت تحقق ظرفیت یکصدونود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ‌ایران مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور را به میزان ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام نماید. ماده ٣: سازمان انرژی اتمی ‌ایران مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از تصویب این قانون عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد را تا درجه غنای موردنیاز، با حداقل ۱۰۰۰ دستگاه ماشین‌های نسل دوم پیشرفته (IR-۲m) آغاز کند و همچنین در همین بازه زمانی، عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های نسل ششم (IR-۶)را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را ظرف مدت یک سال پس از تصویب این قانون به ۱۰۰۰ دستگاه ماشین توسعه بدهد. ماده ۴: سازمان انرژی اتمی ‌مکلف است نسبت به بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان ظرف ۵ ماه از تصویب این قانون اقدام کند. ماده ۵: سازمان انرژی اتمی ‌ایران مکلف است، در راستای بند ۴ قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران، همزمان با عملیات بهینه‌سازی و راه‌اندازی عامل واکنش (راکتور) ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک، نسبت به طراحی یک عامل واکنش (راکتور) آب سنگین ۴۰ مگاواتی جدید اقدام کند ماده۶: دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد طرف از جمله کشورهای 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس ، نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. ماده٧: چنانچه کشورهای متعاهد۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه)، نسبت به اجرای تعهدات خود و رفع کامل تحریم‌ها اقدام کنند، دولت موظف است گزارش دقیق اقدامات انجام شده را به مجلس ارائه دهد. اجرای قانون مجلس توسط دولت در حال حاضر دولت در حال اجرای دقیق قانون مجلس است. بر همین اساس نه اجرای قانون مجلس متوقف شده، نه توافق جدیدی با آژانس اتفاق افتاده است. در حقیقت از 7 بند اجرایی قانون مجلس، 6 بند در حال اجراست و فقط بخشی از یک بند، هنوز کامل اجرا نشده و آن «توقف فعالیت دوربین‌ها» است که این هم بر طبق مصوبه قبلی شورای عالی امنیت ملی از 6
ماه قبل است. اسفندماه سال گذشته به خواست آژانس و نظر دولت و تایید شورای عالی امنیت ملی(از باب حسن‌نیت) توافق شد که صرفا «توقف تصویربرداری» استثنا شود وگرنه حتی انتقال آنلاین تصاویر به آژانس هم شش ماه است متوقف شده است. در توافق با آژانس مقرر شد که کارت‌های حافظه تجهیزات نظارتی آژانس تحت مُهر و موم مشترک در ایران نگهداری شود و انتقال این اطلاعات به آژانس تا اطلاع ثانوی منتفی است. بر همین اساس، توافق اخیر با آژانس در حقیقت تمدید توافق قبلی است، نه توافق جدید. وگرنه انتظار نیابتی آژانس(غرب) برای انجام تعهدات معلق برجامی از سوی ایران و توقف اجرای هفت بند مصوبه مجلس، هرگز پذیرفته نشده و تا زمانی هم که غرب به تعهدات خود برای لغو همه تحریم‌ها به شکل تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی برنگردد، پذیرفته و اجرا نخواهد شد. این در حالی است که دولت قبل در مقطعی که روی کار بود، در مسیر اجرای قانون مصوب مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها سنگ‌اندازی کرد. دولت روحانی در شرایطی با قانون مصوب مجلس مخالفت کرد که این قانون توسط شورای عالی امنیت ملی تایید شده بود. در آذرماه سال گذشته علی‌رغم جنجال‌ها و فضاسازی‌های برخی مقامات دولت روحانی و فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای درباره طرح مجلس درباره لغو تحریم‌ها، دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای به حاشیه‌سازی‌ها در این خصوص واکنش نشان داد و تأکید کرد که اقدام مجلس با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است. پاسخ به یک خلاف‌گویی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اظهارات منتسب به وزیر خارجه درباره مصوبه مجلس غیردقیق و اشتباه است. خطیب‌زاده افزود: آقای امیرعبداللهیان در جلسه‌ای که حدود ۷۰ نفر از مدیران رسانه‌ای حضور داشتند، گفتند که مصوبه مجلس لازم‌الاجراست و اتفاقا انتظار مجلس از دولت جدید، اجرای بی‌کم و کاست و کلمه به کلمه مصوبه مجلس است. وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه گفتند مجلس به‌صورت سختگیرانه از دولت انقلابی انتظار اجرای دقیق مصوبه را دارد و افزودند به وزرای خارجه فرانسه و آلمان گفته‌ام باید منافع و حقوق ملت ایران در هرگونه مذاکره‌ای تامین شود. گفتنی است یک روزنامه بزک‌کننده برجام به دروغ ادعا کرده بود وزیر خارجه، قانون مجلس را مزاحم مذاکرات و اجرای برجام معرفی کرده است(!) تقلا برای تبرئه در نزد افکار عمومی رویکرد منفعلانه و تحقیرآمیز دولت سابق در مقابل آمریکا و سازمان‌های غربی خسارت‌های متعددی به کشور و مردم تحمیل کرد. در دولت سیزدهم با تغییر ریل گذاری دولت در حوزه سیاست خارجی، دیپلماسی مقتدرانه جایگزین دیپلماسی منفعلانه شد. اما حالا طیف مدعی اصلاحات با راه انداختن کارزار تحریف، در پی آن است تا رویکرد غلط خود در 8 سال گذشته در حوزه‌های مختلف و از جمله سیاست خارجی را توجیه کرده و خود را در نزد افکار عمومی تبرئه کند. یادآور می‌شود برخی کارشناسان با اشاره به سابقه منفی آژانس در عدم حمایت از حقوق ایران و کارشکنی علیه کشورمان، معتقدند که پس از 6 ماه نشان دادن حس‌نیت، باید تصویربرداری آفلاین فراپادمانی طبق قانون مجلس متوقف شود.
✅دیفنس‌نیوز: حملات 11 سپتامبر 7 تریلیون دلار به جیب صنایع تسلیحاتی آمریکا ریخت وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» در گزارشی نوشته حملات 11 سپتامبر بیش از 7 تریلیون دلار به جیب صنایع نظامی آمریکا ریخت؛ تا نظریه‌ای را که حملات 11سپتامبر را «مشکوک» می‌دانند، بیش از پیش تقویت شود. سرویس خارجی- امسال 20 سالگی حملات 11 سپتامبر مصادف شده با خروج تحقیر‌آمیز آمریکا از افغانستان. برخی رسانه‌ها توجه خود را به هزینه‌های انسانی و مادی جنگ‌های افغانستان و عراق که آمریکا به بهانه این حملات در منطقه غرب آسیا به راه‌انداخت؛ متمرکز کرده‌اند. به گفته مقامات و رسانه‌های آمریکا طی 20 سال گذشته آمریکا نزدیک به 8 تریلیون دلار در عراق و افغانستان هزینه کرده و  900 هزار نفر نیز در این جنگ‌ها به گفته «برنی سندرز» کشته شده‌اند. اما این تمام ماجرای 11 سپتامبر نیست. در این بین کمتر به سودهایی پرداخته شده که جنگ افروزی‌های آمریکا در افغانستان و عراق به بهانه این حملات نصیب صنایع نظامی آمریکا کرده است. در همین ارتباط وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» نوشته: «طی  20 سال گذشته و پس از حملات 11 سپتامبر به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، شرکت‌ها و پیمانکاران نظامی حدود 7.36 تریلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند». بر اساس این گزارش زمانی که بورس نیویورک پس از حوادث یازدهم سپتامبر، روز 17 سپتامبر بازگشایی شد سهام بسیاری از شرکت‌ها سقوط کرد اما در همان زمان، سهام شرکت «لاکهید مارتین» که بزرگترین پیمانکار نظامی آمریکا به شمار می‌آید روند متفاوتی را سپری کرد. سهام این شرکت روز 17 سپتامبر با رشدی 17 درصدی، به 43.95 دلار برای هر سهم رسید. امروز و پس از  20 سال هر سهم شرکت لاکهید مارتین 349 دلار معامله می‌شود. از سوی دیگر، در سال 2000، درآمد شرکت «لاکهید مارتین از بخش تجهیزات نظامی 18 میلیارد دلار بوده که 71 درصد از مجموع درآمدهای این شرکت را شامل می‌شده است اما در سال 2020، درآمد بخش نظامی این شرکت به 63 میلیارد دلار رسیده که 96 درصد از مجموع درآمدهای این شرکت می‌شود». به گزارش فارس، «تاد هریسون» از تحلیلگران بودجه دفاعی در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی نیز می‌گوید رشد درآمدهای شرکت‌های تسلیحاتی به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید. حجم ارتش آمریکا در واقع همان‌اندازه‌ای است که پیش از 11 سپتامبر بوده است اما ارتش آمریکا همچنان بسیاری از همان نیازهای نوین ‌سازی را دارد که بدین معناست که پول بیشتری به سوی پیمانکاران نظامی روانه خواهد شد. گاردین: صنایع نظامی آمریکا  برنده حملات 11سپتامبر بود رونامه انگلیسی گاردین نیز در گزارشی به سودهای سرشاری پرداخته که 11 سپتامبر به جیب صنایع نظامی آمریکا ریخت. گاردین نوشته: «بعد از ۲۰ سال و بعد از هزینه کرد نزدیک به پنج تریلیون دلار روی جنگ‌های ابدی در عراق و افغانستان تنها پیروز مشخص صنایع نظامی آمریکاست... در عراق و افغانستان ارتش آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای به پیمانکاران بخش خصوصی برای حمایت از تمام مناطق عملیات جنگی تکیه دارد. پیمانکاران در بخش‌های هواپیماها، کامیون‌ها، سوخت، هلی‌کوپترها، کشتی‌ها، پهپادها و... در کنار خدمات حمایتی نظیر ارائه غذا، ساخت و ساز تا تکنولوژی اطلاعات و خدمات لجستیکی فعال هستند. تعداد پیمانکاران در میدان بیش از تعداد نیروهای آمریکایی در اکثر سال‌های درگیری است. تا تابستان سال ۲۰۲۰ آمریکا ۲۲ هزار  و ۵۶۲ پیمانکار در افغانستان که حدود دو برابر نیروهای آمریکایی بود». به گزارش ایسنا «گاردین » این را هم نوشته که «در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد 99) پنج‌ شرکت بزرگ لاکهید مارتین، بویینگ، ژنرال داینامیکس، ریتیون، تورثروپ گرامن، نزدیک به مبلغ یک سوم ۴۸۰ میلیارد دلار را در اختیار داشتند که پنتاگون به پیمانکاران دفاعی درباره آن پایبند بود. در حالی که تنها بخش محدودی از این خریدها به عراق و افغانستان اختصاص داشتند. درگیری برای تمام پیمانکاران اصلی وزارت دفاع بسیار سودآور بود». این گزارش می‌افزاید، شرکت «لاکهید مارتین» اقدام به تولید بالگردهای «بلک‌هاوک » که بسیار در افغانستان استفاده شد، کرد. شرکت «بویینگ» هواپیماها و خودروهای نظامی را خرید. شرکت «ریتیون» موفق به عقد قرارداد اصلی آموزش نیروهای هوایی افغان شد. «نورثروپ گرامن» و «ژنرال داینامیکس» تجهیزات الکترونیکی و تجهیزات ارتباطی را تهیه کردند. به طوری که هزاران پیمانکار در سراسر جهان پول‌هایی از فروش دستگاه‌های دید در شب، موتورها و تجهیزات بی‌سیم و تمامی انواع تجهیزات مورد نیاز جنگی را به دست آوردند. شرکت‌های جهانی نفت نیز از سودبرندگان اصلی جنگ هستند زیرا پنتاگون بزرگترین مشتری سوخت در جهان است.