17.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 واکنش دکتر پرویز امینی به میدانداری انتخاباتی برخی #نیمه_سوادهای سیاسی
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
✅"رای نمی دیم تا اصلاح بشید"
یک استدلال رایج بین مخالفان شرکت در انتخابات این است که: رای نمی دیم تا اصلاح بشید". البته ایندسته از مخالفان با آنها که از بیخ و بن با نظام و کشور مشکل دارند فرق می کنند. چه بسا دلسوزانی هستند که می خواهند اصلاحات را از طریق قهر دنبال کنند نه رای.
اما این استدلال و این نیت برای رای ندادن کافی نیست. یعنی با قهر نتیجه نمی گیرند. به چه دلیل؟
🔻دو دلیل در این رابطه وجود دارد.
1⃣دلیل اول خودزنی است.
قدیم ها در تهران برخی بزن بهادرها ابتدا دعوا و جدل خودزنی می کردند. همان ابتدا یکی به خود می زدند تا طرف مقابل بترسد و عقب نشینی کند. این استدلال برای رای ندادن هم از ایندست است. مثل اینکه شاگردی به معلمش بگوید اگر اصلاح نشوید درس نمی خوانم. خب چه کسی ضرر می کند؟
🔻اما این خودزنی دو ضرر دارد.
🔸الف/ ضرر اول را خود فرد می بیند. آنکه رای نمی دهد در اصل رای می دهد. رای به سه چیز. رای برای وکالت به دیگری تا جای او انتخاب کند. دوم رای به انتخاب او و سوم رای به شرایطی که در آینده اتفاق می افتد. پس رای ندادن خودش رای است با این تفاوت که امکان اعتراض به آینده را از دست می دهد.
🔹ب/ اما ضرر دوم که مهمترست ضرر به جامعه ایست که خود فرد نیز در آن حاضرست. مثل ضرر فردی به یک کشتی که در آن مسافر است. دقت کنیم کسانی که می گویند رای نمی دهیم تا اصلاح شوید یک نکته را دقت نکردند و آن اینکه رای دادن خودش موضوعیت دارد نه طریقیت. یعنی فارغ از نتیجه آرا شرکت در انتخابات دارای اثر است. این آثار چیست؟ مهمترین آن تقویت قوای کشور مقابل دشمنی هایی که شب و روز برای تعرض به این خاک دندان تیز کرده اند. فراموش نکنیم که سخت ترین تحریم های اقتصادی در سال 88 و بعد از آن و ثمره جنگ های خیابانی و اغتشاش داخلی بود. یعنی هرجا دشمن احساس کند پشتوانه مردمی یک کشور کم شده است هر چه خباثت دارد، رو می کند، از تحریم تا ترور تا جنگ و ...
2⃣اما دلیل دوم
فارغ از خودزنی فردی و جمعی، فرض کنیم فردای انتخابات نظام تصمیم می گیرد بخاطر قهر یک جماعتی خودش را اصلاح کند. حالا اولین سوال ساده اینست که خب؟ چه باید کند؟ دقیقا چه چیز را باید اصلاح کند؟ قهرکننده ها سلبا می گویند چه نمی خواهند، اما چه کسی قرار است ایجابا بگوید که چه می خواهند؟ آیا نباید یک نماینده ای با هر میزان اشتراک عقیده، ولو حداقلی وجود داشته باشد تا مطالبات آنها را دنبال کند؟
خلاصه اینکه اگر فکر می شود با قهر می توان پروژه اصلاح را جلو ببریم، باید به این نیت اصلاحی آفرین گفت اما واقعیت اینست که نتیجه بخش نخواهد بود.
📝محسن مهدیان
@tahlilrahbordi
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فریبکاری شیطان...
🔰این نامزد انتخاباتی در کشور خودش، مردم و جوان ها را شدیدا دعوت به رای دادن می کند در حالی که دولت همین کشور ( چه زمانی که همین فرد بر مسند دولت بود و چه در دوره جدید) ده ها رسانه و صد ها میلیون دلار هزینه می کند که مردم ایران در انتخابات شرکت نکنند.!!
به نظر شما علت چیست؟
@tahlileghtesadi
🛑نکات راهبردی پیرامون واقعیت سیاسی عراق
☑️موازنه در سیاست خارجی عراق، اصل پذیرفته شده در بین نخبگان سیاسی این کشور به جهت برقراری ارتباط با قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای است. بررسی واقع بینانه سیاست خارجی عراق در سالیان گذشته تداعی کننده این واقعیت است که عراق یک کشور ضد آمریکایی نیست. به بیان بهتر حاکمیت و اکثریت نخبگان و شخصیت های سیاسی به دلیل منافع متقابل با امریکا و ترس از اقدامات تنبیهی رویکرد همراهی را اتخاذ می کنند.
.
☑️ایالات متحده آمریکا در دو دهه اخیر ضمن حمله نظامی به عـراق و اشـغال ایـن کشـور بـرای تـأمین منـافع خـود و دستیابی حداکثری به اهدافش، تصمیم به ایجاد سازوکاری در عراق گرفت تا با تغییر دولت و کارگزاران در این کشور، کمترین تهدیدی متعرض منافع آمریکا نشود، ازاین رو اقـدام بـه ساختارسازی در ابعاد نظامی ـ امنیتی، سیاسی، اقتصـادی، فرهنگـی و اجتمـاعی نمود برای نمونه تقریبا تمام درآمد ارزی حاصل از فروش نفت دولت عراق در بانک فدرال رزرو امریکا ذخیره می گردد. تحریم دلار توسط امریکا منجر خواهد شد که دولت شکننده و رانتیر عراق با شدیدترین بحران اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در داخل عراق مواجه گردد. این واقعیت مهمی است که نشان می دهد دولتمردان و حاکمیت عراق توان اتخاذ تصمیم مخالف با امریکا را نخواهند داشت.
☑️فعال نمودن هسته های خفته داعش، حزب بعث ، جریان های مدنی، استقلال خواهی اقلیم، فدرالی شدن استان های سنی، پترو دلار، تحریم اقتصادی و نفتی، بحران امنیتی، سیاسی و... گزینه هایی است که آمریکا از آن برای حفظ تداوم خود در عراق به جهت جلو گیری از نفوذ جمهوری اسلامی ایران و برتری هژمونی و قدرت راهبردی خود استفاده خواهد نمود.
☑️ بررسی روابط نظامی بغداد واشنگتن در ساختار ترسیمی ایالات متحده امریکا نشان می دهد حضور نظامیان آمریکایی در عراق غیر قانونی نبوده بلکه برعکس طبق دعوت رسمی دولت بغداد، حضور نظامیان آمریکایی بر اساس توافقنامه های امنیتی و استراتژیک بین سال های (2008)و(2014)و گفت و گوهای چارچوب استراتژیک 21-2020 و توافقنامه کمیته عالی نظامی 2024 مشروعیت داشته و در ساختار نظام بین الملل قانونی تعریف می گردد.
☑️مواضع حاکمیت عراق در محکوم نمودن عملیات نظامیان آمریکایی علیه حشدشعبی و ترور فرماندهان مقاومت صرفا در محکومیت عملیات نظامی است نه حضور نظامیان آمریکایی در عراق. مدعای سخن مواضع سودانی با کلید واژه روابط نظامی دوجانبه با مقامات امریکا، انگلیس و... می باشد.
☑️برآیند این توافقات در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت، تداوم حضور آمریکا در خاک عراق خواهد بود. حضوری که تاثیر مستقیم بر امنیت جمهوری اسلامی ایران دارد چرا که منافع تهران اصولا در نقطه مقابل منافع واشنگتن در بغداد قرار دارد. در سالیان گذشته ترور شهید سلیمانی، خرابکاری در واحدهای صنعتی و هسته ای و اقدامات تروریستی از مبدا اقلیم کردستان، تحریم اقتصادی از مبدا عراق نمونه هایی از تهدیدات امنیتی و اقتصادی امریکا علیه ایران بوده است.
@tahlilrahbordi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶خونه ای که غبار میگیره رو جارو میکنن، خرابش نمیکنن!
@tahlilrahbordi
📝هجمه بیسابقه علیه ریلگذار توسعه
✍علی محمدی
اگر چه انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همیشه شاهد هجمههای ضد انقلاب بوده است، اما انتخابات اسفندماه امسال را باید بینظیرترین یا حداقل کمنظیرترین انتخابات از حیث شدت و پیچیدگی هجمهها علیه آن (قبل از شروع رأیگیری) در نظر گرفت. این پیچیدگی به حدی است که حتی خواص و جریانهای دلسوز ایران و اسلام نیز در دام پهن شده از سوی دشمن قرار گرفتند و به نوعی مخرج انتقاد آنها با مخرج دشمنی دشمنان یکی شد و ناخواسته در مسیر تکمیل کردن نقشه خطرناک دشمن قرار گرفتند.
البته ما منکر نقدها و ضعفهای مجلس فعلی و برخی نمایندگان آن نیستیم؛ اما هجمهها و سیاهنماییها علیه این مجلس و ایجاد ناامیدی در مردم بیسابقه است. به نظر میرسد این سیاهنماییها زمانی فزونی یافت که از سوی رهبر معظم انقلاب مدال انقلابی بودن بر سینه آن گماشته شد. در واقع فارغ از نقدهای موجود و مترتب بر برخی نمایندگان، نوک پیکان سیاهنماییها تنها علیه این مجلس و جمهوریت نظام نبود بلکه در همه این چهار سال و به ویژه ماههای اخیر غرض آن بوده که واژه انقلاب و انقلابی را نیز هدف قرار دهند تا با بزرگنمایی ضعفهای مجلس، انقلاب و انقلابیگری را ناکارآمد جلوه دهند. لذا برخی رسانهها، ضعفهای یک نماینده متخلف را با تیتر «نماینده مجلس انقلابی» منتشر میکردند.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طراحی بیگانگان، جلوگیری از برگزاری انتخابات و به انحراف کشاندن نتیجه آن در ایران بود که تلاشهایی را هم انجام دادند، اما چون مأیوس شدند، در سالهای اخیر، تمرکز خود را بر زیرسؤال بردن انتخابات و نهاد آن قرار دادهاند. لذا تخریب شورای نگهبان و القای بیفایده و دستوری بودن انتخابات را در دستور کار قرار دادند تا نهادی را که نماد جمهوریت نظام و ریلگذار توسعه است، تضعیف کنند. در واقع، تضعیف نهاد انتخابات و القای بیتأثیر بودن رأی مردم یا تشویق به مشارکت نکردن، برای کند کردن حرکت توسعه و پیشرفت ایران است.
بدیهی است که انتخابات پرشور و حداکثری براساس بصیرت و آگاهی، در نحوه ریلگذاری حرکت کشور و جهتگیری آن بسیار تأثیرگذار است، به ویژه که دولت فعلی تاکنون از حیث رویکردی و جهتگیری در مسیر درست قرار دارد و از حیث عملکردی نیز برای بهبود شرایط نیازمند ریلگذاری درست از سوی مجلس است. اگر مجلس به دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، پیشرفت علم و فناوری و استقلال و عزت ملی باشد، ریلگذاری آن در جهت این هدفها خواهد بود، اما اگر مجلس مرعوب غرب و آمریکا، و به دنبال حاکمیت جریان اشرافیگری باشد، ریلگذاری او در این جهت خواهد بود و کشور را به مسیر بدبختی هدایت خواهد کرد. بنابراین، هجمهها علیه انتخابات و ناامید کردن مردم تنها در جهت تضعیف جمهوریت نظام و ممانعت از ریلگذاری توسعه و پیشرفت در کشور است.
@tahlilrahbordi
📝 مخاطب پیام «رای نمیدهم» قرار است چه کسی باشد؟
✍رضا نصری
◀️ اگر مخاطب «داخلی» است، تجربه نشان داده عدم مشارکت قشری از مردم در انتخابات در نهایت به روی کار آمدن جناحی منتج میشود که با آن بیشترین تضاد فکری، ایدیولوژیک و سلیقهای را دارد. برای جناحی هم که با رأی پایین به قدرت رسیده، اینکه «با رأی پایین به قدرت رسیده» به هیچ وجه عاملی نیست که باعث شود در مواضع و تصمیماتش سر سوزنی مسامحه یا ملاحظه کند! به عبارت دیگر، رأی ندادن تنها منجر به تحکیم و تثبیت نگرش و سیاستهایی میشود که «تحریمکننده انتخابات» از آن بیشترین گلایه را دارد!
◀️ اگر مخاطب «خارجی» است، تردیدی ندارم تنها تاثیر مشارکت پایین مردم این خواهد بود که قدرتهای خارجی در اِعمال فشار اقتصادی و تحریم و تعرضات گوناگون به کیان کشور مصممتر شوند و دیپلمات و مذاکرهکننده ایرانی را - در پروندههای مختلف ملی - در تنگنای بیشتری قرار دهند. در این راستا، با توجه به مناسبات کنونی در منطقه و جهان، و با توجه به احتمال بازگشت تحریمهای شورای امنیت در سال آینده، تضعیف دستگاه دیپلماسی کشور نیز میتواند تا سالها برای کشور هزینهساز و دردسر ساز باشد.
◀️ اگر هم تحریم انتخابات مخاطبی ندارد و صرفاً ناشی از این تحلیل است که «فرق نمیکند چه کسی بر سر کار باشد»، باز هم تجربه نشان میدهد میان قانونگذار جبهه پایداری، قانونگذار «انقلابی» و قانونگذار میانهرو تفاوت بسیار است. یعنی هم در حوزه قانونگذاری (در موضوعات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی)، هم در حوزه گزینش وزیر، هم در حوزه پرسشگری و استیضاح و هم در حوزه همکاری با دولت در پروندههای بینالمللی (مانند پرونده هستهای) بین این جناحها تفاوت چشمگیری وجود دارد.
◀️ پس رأی ندادن در «عمل» - و نه در تحلیلهای انتزاعی- چه کمکی به بهبود وضعیت کشور خواهد کرد؟
@tahlilrahbordi
🔸سوال: شما که در انتخابات شرکت کردید، مسئولیت همه دزدی ها و فسادها و مشکلات اقتصادی حاصله بر گردن شماست و شما شریک جرم این مسئولین بی کفایت هستید. پس شرکت نمی کنم تا مسئولیتی بر گردنم نباشد؟
🔸کارشناس پاسخگو:
✍یوسف پاکدامن
هم مشارکت مهم است و هم انتخاب اصلح. یعنی نباید تعصبی و قومی رای داد تا خوب ترها وارد مجلس شوند. اما چند نکته مهم:
یکم: بر اساس منطق سوال باید گفت که اگه قرار باشد خسارات عملکرد نمایندگان به پای رای دهندگان نوشته شود پس در مقابل موفقیت ها و عملکرد های مثبت نمایندگان به پای چه کسی نوشته خواهد شد؟ قطعا مجلس اقدامات مثبت هم دارد. اگر کیفیت مشارکت و انتخاب اصلح بهتر شود، قطعا اقدامات مثبت نیز بیشتر خواهد شد. پس باید شرکت کرد تا خوب ها انتخاب شوند.
شاید گفته شود در بین کاندید ها، فرد خوب وجود ندارد. در این صورت بدیهی است که باید بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرد، چرا که ضرر و آسیب آن کمتر است.
دوم: اگه در انتخابات شرکت نکنیم و فردی فاسدتر و بدتر به دلیل رای ندادن من توانسته وارد مجلس شود، گناه و مسئولیت این کار به پای چه افرادی نوشته می شود؟ بدیهی است، آنها که شرکت نکردند.
سوم: هدف ما از مشارکت در انتخابات چیست؟ اگر مصلحت نظام در اولویت باشه باید رای دادن را ارجح بر رای ضعیف دادن دانست.
چهارم: آیا الزاما همه کسانی که ما به آنها رای دادیم، وارد مجلس شدند؟ خیر؛ اینطور نیست پس اگر با این منطق به مسئله نگاه کنیم، بسیار از افرادی که به آنها رای دادیم، مسئولیتی در خصوص بروز فساد ها ندارند.
پنجم: آیا تمام مشکلات گفته شده مربوط به نمایندگان بوده یا خیر. باید توجه داشت بسیاری از موارد ذکر شده مربوط به سایر بخش های اجرایی و غیر اجرایی می باشد.
ششم: باید پذیرفت که برخی اقدامات و فعالیت های همین نمایندگان نیز مانع بسیاری از فساد ها شده است. مثل قانون مالیات بر عایدی سرمایه یا قانون صدور مجوزها که مانع از امضاهای طلایی شد.
@tahlileghtesadi
داریم به لحظه سرنوشت ساز نزدیک می شویم چکار کنیم ؟
✍ محمد حسن فشی
دوستان حزب اللهی و انقلابی عنایت داشته باشید در انتخابات این دوره سه جریان از چند وقت پیش تلاش می کنند ریل گذاری که مجلس و دولت در مسیر اصلاح امور و حل مشکلات جامعه انجام داده اند را تغییر بدهند، جریان اول دشمن است که از دریچه انتخابات به انتخابات نگاه می کند و برای تحقق این هدف مشارکت را هدف قرار داده اند، جریان دوم اصلاح طلبان رادیکال و تندرو هستند که بر طبل تحریم انتخابات می کوبند بخشی هم با نگاه به تعدد لیست های جریان مقابلش با یک لیست معنا دار وارد عرصه انتخابات شده اند، جریان سوم بخشی از درون جریان انقلاب است که نخواستند کنار بکشند و مانده اند و جریان انقلاب را بین لیست ها سرگردان و مردد کرده اند و البته پایداری ها این مرحله از خود گذشتگی نشان دادند و شرایط را آگاهانه سنجیدند و به سمت ائتلاف رفتند، در حال حاضر سه جریان اصلی یعنی شورای ائتلاف و پایداری، شورای وحدت ، امناء لیست های اصلی هستند که وجه تشابه زیادی با هم دارند، شوراي وحدت راست سنتی، چون خودش را مسبوق به سابقه تر از بقیه می داند رضایت به ائتلاف ندادند ، لیست امناء نیز سرریز از لیست شورای ائتلاف و پایداری است وقتی اینها در لیست ائتلاف قرار نگرفتند به سمت تشکیل لیست جداگانه رفتند، خرده جریانهای دیگری با لیست های جدید آمده اند که خیلی اثر گذار نیستند.
حالا تکلیف چیست؟
نکته اول
انتخابات این دوره بسیار مهم است هم برای آینده ایران هم برای منطقه و تصمیم های بین المللی ، هدف و مراد در این دوره در وحله اول یک مشارکت پرشور است، دوم انتخاب درست ، به این معنا که تمرکز روی تقی ونقی قاعده را عوض نکند! چنانچه با درایت و هوشیاری عمل نشود نتیجه اش شاید موفقیت لیست مقابل باشد، و یا اینکه انتخابات به دور دوم برود، عقده گشایی های فردی و یا گول حرف های این وآن را نباید خورد، این سه لیست اصلي در واقع یک خانواده هستند برخی مدعای سابقه وتجربه بالا وبرخی چون در لیست ۳۰ نفره قرار نگرفتند ناراحتند و با حمله به مجلس فعلی بدنبال کسب محبوبیت هستند و از ظرفیت مداحان، بازیگران و افراد مردد استفاده می کنند.
نکته دوم
این دوره نیز در تهران بدور از نگاههای فردی و همه اشکالات ونگرانی هایی که نسبت به برخی افراد مطرح می شود، درست یا غلط باید عبور کرد و به آن لیست که بیشترین احتمال موفقیت را دارند و دارای عملکرد و دوره های قبل معتقد به وحدت نبودند وحالا وحدت کرده اند اعتماد کرد، شناخت این وضعیت کار سختی نیست مقداری وقت و همفکری با متخصصین و نگاه به عملکرد حزبی وجریانی این افراد در لیست های جدید و افراد پشت صحنه نیاز است.
🌍 پرسمان سیاسی
@tahlilrahbordi
هدایت شده از عزیز غضنفری
♻️وحدت؛ ولو با اغماض هایی؛
راهبرد رهبر معظم انقلاب در مواجهه با نیروهای سیاسی و لزوم وحدت همهجانبه
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب در دیدار فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم (۲۱ دی ماه ۱۳۸۸):
✅"یک مطلب کلی را باید همیشه در نظر داشته باشیم و آن این است که توقع کم گذاشتن در کفه حق را از همه کس باید داشت؛ یعنی انسان نباید بیتوقعیاش بشود.
✅انسان کامل و بیعیب و نقصی که آدم هیچ راهی برای اشکال بر او نداشته باشد، پیدا نمیکنیم به جز معصومین. باید یک مقداری آماده بود برای آنچه که انسان آن را کوتاهی و جفا و بیوفایی بنامد. بالاخره واقعیت عالم این است. حتی در میان نزدیکان به امیرالمؤمنین(ع) هم چنین کسانی بودند.
✅بالاخره این جور اشکالات را باید انتظار و توقع داشت. یک مقداری باید تحمل کرد و الّا انسان اگر چنان چه با دیدن یک ناهنجاری در یک عملکردی در یک شخصی آن چنان به هم بریزد که دچار یأس و آشفتگی و افسردگی بشود، در این صورت کار نمیگذرد.
✅بله این اشکال [در دولت یا مجلس وقت] وجود دارد، اگر وجود نداشت بهتر بود. حالا که اشکال وجود دارد، ما چه کار باید بکنیم؟ مبنای عملکرد باید این باشد.
✅آرمانگرایی باید ما را به سمت بالا بکشاند. جوری نباشد که به خاطر دیدن برخی ناهنجاریها که با آرمانگرایی مخالف است، حرکت ما دچار وقفه یا اشتباه و انحراف شود یا از آن مسیری که دارد، به جای دیگری سرش گرم و مشغول بشود».
✅«اگر منکری میبینید نهی از منکر کنید، اگر چنانچه معروفی هست که بر زمین مانده امر به معروف کنید اما این موجب نشود که آدم این منکر یا این نقطه منفی را بهانه قرار بدهد و راهش را جدا کند یا فرض کنید که فاصله ایجاد شود یا تعارض کند یا تخریب کند؛ کما این که بعضیها همین جورند...
✅اشکالات را تذکر بدهید مانعی ندارد؛ منتها سعی کنید بیش از آن مقداری که حد و حق این اشکالات است، برایش حساب باز نکنید. اولاً راه حمل بر صحت رابه کلی و در مواردی نبندید...
✅ثانیاً این مجموعه اصولگرا و انقلابی که امروز در مجلس هستند... حتیالمقدور نگذارید متشتت شود. این وحدت مهم است.
✅البته ما در سطح کشور هم معتقد به وحدتیم. این را باید حفظ کرد، ولو با اغماضهایی. بعضی از اغماضها ممکن است اعتراض برخی دیگر را متوجه انسان بکند، خوب بکند، ولی آدم باید ببیند حق چیست.
✅یک جاهایی باید برخی اغماضها را برای یک مصلحت بزرگتری انجام داد که حالا در این مورد بحث ما، مصلحت، اتحاد و اتفاق و با هم بودن و یک حرف زدن و یک صدا داشتن و اینهاست».
@ghazanfari58
هدایت شده از تحلیل اقتصادی. علی محمدی
مشارکت۴۱درصدی و مسئله امنیت ملی
مشارکت انتخاباتی مردم با مسئله بازدارندگی و مصون سازی کشور در حوزه داخلی و خارجی ارتباط مستقیم دارد. یک سوال مهم اینکه آیامشارکت ۴۱درصدی انتخابات اخیر توانست دشمن را ناامید و بازدارندگی لازم را برای کشور حاصل نماید؟
پاسخ این سوال را باید در برآورد و پیش بینی دشمن در میزان مشارکت مردم جستجو کرد.
جریان نفاق داخلی مشارکت ۱۵درصدی و دشمنان بیرونی مشارکت زیر ۲۵درصد را پیشبینی داشتند.
تفاوت بسیار زیاد واقعیت ایران با برآوردها و انتظارات دشمن، و برهم خوردن محاسبات آنان، همان مسئله ای است که دشمن را در طرح ریزی برنامه هایش دچار خطا می کند و بازدارندگی کشور را افزایش می دهد.
@tahlileghtesadi
🔰 معضل آمار واجدین شرایط
❗️این روزها مساله میزان واجدین شرایط که حق رای دارند، به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است. چرا که میلیونها ایرانی در خارج از کشور اقامت دارند که در انتخابات های محلی و استانی همچون مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا، امکان حضور در انتخابات در خارج از کشور را ندارند و باید به داخل کشور رجوع کنند.
❗️در این میان این سوال مطرح گردیده که آیا این تعداد افراد را که میزان قابل ملاحظه چند میلیونی را شامل میگردد، باید جزو واجدین شرایط انتخابات آورد یا خیر؟ در حالی که عملا امکان حضور در انتخابات را ندارند؟!
❗️ظاهرا این رویه ی(غلط یا درست) محاسبه ایرانیان خارج نشین در دوره های قبلی مجلس هم مبنای محاسبه درصد مشارکت بوده و لذا صورت مسئله ی «مشارکت» در این دوره را عوض نمیکند.
❗️میتوان این عدد را برای همه انتخاباتهای گذشته اصلاح کرد اما مانند حذف صفر که پاک کردن صورت مسئله تورم است باید فکر اساسی به حال روند نزولی مشارکت کرد.
❗️ضمنا هر راه حلی که میدهیم نمیتوانیم حق ایرانی خارج نشین برای سفر به کشورش و شهرش در هنگام رأی گیری را سلب کرد. اگر واجد حق است باید شمرده شود.
❗️در انتخابات چه مجلس و چه ریاست جمهوری، هر ایرانی یک حق رای دارد و این که در زمان انتخابات در خانهاش باشد، زندان باشد، بستری باشد، بیهوش باشد، مسافر باشد، خارج از کشور باشد یا تابعیت و اقامت و دلایلی از این قبیل، رافع این حق نیست. از این تعداد، هر درصدی که در انتخابات میکنند، میشود میزان مشارکت ملی.
❗️اگر بخواهیم ایرانیای که در زمان انتخابات در ایران نیست را از آمار حذف کنیم، باید مثلا تعداد کسانی که زایر عتبات بودهاند، در سفر دیپلماتیک یا تبلیغی بودهاند، تعداد کسانی که در کما یا بخش مراقبتهای ویژه بودهاند و ... را هم حذف کنیم؛ که نمیکنیم.
❗️بر اساس این دلایل مشارکت ملی در انتخابات مجلسین، حاصل جمع مشارکت شهری و استانی نیست.
@election1402
@tahlilrahbordi