eitaa logo
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
790 دنبال‌کننده
539 عکس
289 ویدیو
68 فایل
کانالی در راستای تبیین گفتمان مقاومت اسلامی و تحلیل راهبردی مسائل جهان اسلام حجت الاسلام علی درخشانی طلبه سطح 4 حوزه علمیه قم دانش پژوه دوره دکتری علوم سیاسی کانال راهبر مربی(ویژه فعالان فرهنگی): @rahbar_morbbi راه ارتباطی: @Derakhshani72
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
✳️تجارت ایران و چین از مرز ۲۰ میلیارد دلار گذشت سخنگوی گمرک: 🔹مبادلات تجاری ایران و چین طی ۸ ماهه ا
میدل ایست نیوز: آمارهای رسمی چین نشان می دهد که مجموع تجارت پکن با کشورهای عربی در یک سال گذشته به حدود 332.2 میلیارد دلار رسیده است. حجم مبادلات تجاری چین با عربستان در سال 2021 حدود 87.3 میلیارد دلار بوده و امارات با حجم مبادلات تجاری 72.4 میلیارد دلار در رتبه دوم و عراق با 37.3 میلیارد دلار در رتبه سوم قرار گرفته است. در میان کشورهای خاورمیانه، ترکیه با 34.2 میلیارد دلار در جایگاه چهارم و سلطان نشین عمان با حجم مبادلات تجاری با چین 32.1 میلیارد دلار در رتبه پنجم قرار گرفته است. چین اولین شریک تجاری عربستان سعودی و پس از آن ایالات متحده قرار دارد، در حالی که عربستان سعودی بزرگترین شریک چین در غرب آسیا و شمال آفریقاست. طی دو دهه گذشته، عربستان سعودی توانسته است با پیشی گرفتن از روسیه، همسایه شمالی و شریک استراتژیک پکن، به صادرکننده شماره یک نفت به چین تبدیل شود. عربستان سعودی به طور متوسط 1.8 میلیون بشکه در روز به چین صادر می کند. ادامه دارد...
از کنار حمله به محل حضور دیپلمات‌ها و تجار چینی در کابل به سادگی نگذرید، این یک پروژه است که بخشی از آن چند ماه پیش با کودتای سیاه سیاسی سفارت امریکا، ارتش پاکستان و احزاب این کشور علیه دولت عمران خان شکل گرفت. ادامه این پروژه ناآرامی‌ها و خرابکاری‌ها در ایران بود و سرانجام ادامه آن باید در آسیای مرکزی شکل بگیرد. امریکا و انگلیس با تحریم روسیه و بستن همه راه‌ها بر روی چینی‌ها، مسیر ارتباطی آن‌ها به سمت غرب را بستند. قرار بود راه آهن چابهار به زاهدان را هم منهدم کنند، قرار بود به بندر شهید بهشتی در چابهار هم حمله کنند، قرار بود در ده‌ها نقطه دیگر هم به هر جایی که قرار است در آینده برخلاف منافع غربی‌ها عمل کند، حمله کنند اما این خواست خدا بود که موفق نشدند و خودشان منهدم شدند. امریکا به هیچ عنوان نمی‌خواهد اجازه دهد که هیچ کشوری با افغانستان رابطه داشته باشد، حضور 20 ساله در این کشور به سیا این فرصت کافی را داد تا چنان جای پای خود را در این کشور مستحکم کند که به این سادگی طالبان و غیر طالبان موفق به پاکسازی نشوند. طالبان دو گزینه دارد، یا با امریکا همکاری کند، یا با کشورهای منطقه و همسایگانش. اخبار سوریه
✳️سخنگوی گمرک گفت: رشد ۱۵۱ درصدی مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان 🔹 سخنگوی گمرک گفت: مبادلات تجاری ۸ماهه سال جاری ایران و تاجیکستان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۵۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹۰ درصد افزایش داشت.
تحلیل سیاسی منطقه و جهان
میدل ایست نیوز: آمارهای رسمی چین نشان می دهد که مجموع تجارت پکن با کشورهای عربی در یک سال گذشته به ح
طی 20 سال تجارت چین با اروپا 9 برابر شده است براساس آمارهای وبسایت trademap میزان صادرات چین به اتحادیه اروپا طی 20 سال اخیر از حدود 45 میلیارد دلار در سال 2001 به 464 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده که حکایت از رشد 10 برابری در این مدت است. طی این زمان میزان صادرات اتحادیه اروپا به چین از 36 میلیارد دلار در سال 2001 با رشد 7/7 برابری به 278 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده اما طی 20 سال درحالی رقم تجارت آمریکا و اتحادیه اروپا با رشد 2.1برابری از 395 میلیارد دلار در سال 2000 به 852 میلیارد دلار در سال 2019 و 647میلیارد دلار در سال 2020 رسیده که در این مدت رقم تجارت اتحادیه اروپا و چین با رشد 9 برابری از 81میلیارد دلار در سال 2001 به 705 میلیارد در سال 2019 و به 742 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. اما نکته جالب‌توجه اینکه اگر نگاهی به روند تاریخی تجارت اتحادیه اروپا با کشورهای چین و آمریکا داشته باشیم، شاهد تغییر بسیار اساسی در سهم‌ها بین آمریکا و چین خواهیم شد. این تغییر سهم مبادلات تجاری اتحادیه با این دو کشور است، به‌طوری‌که در سال 2000 از کل مبادلات تجارت اتحادیه اروپا درحالی حدود 25 درصد آن با آمریکا و 5 درصد آن با چین بوده که این میزان تا سال 2010 به ترتیب 15 و 13 درصد و تا سال 2020 به 15 و 16 درصد رسیده و به عبارتی از سال 2000 تا 2020 درحالی سهم آمریکا در تجارت اتحادیه اروپا از 25 درصد به 15 درصد کاهش یافته که در این مدت سهم چینی‌ها از تجارت اتحادیه اروپا از 5 درصد به 16 درصد رسیده است.
🔻سعودی‌ها همزمان با سفر رئیس جمهور چین در حوزه تبلیغاتی و رسانه‌ای هزینه هنگفتی کردند در حوزه تبلیغاتی و اقناع افکار عمومی در سطح جهان اینگونه وانمود کنند که چین در سفر به ریاض توانسته موازنه قدرت را تغییر داده و با امضای قراردادهای مختلف و همچنین دیدار با رهبران برخی از کشورهای عربی در این سفر عملاً به سلطه آمریکا در آسیای غربی پایان دهند. اگر نگاهی به گستره عجیب و غریب این نوشته‌ها در طول چند روز گذشته داشته باشید متوجه غیر عادی بودن این میزان تحلیل، یادداشت و گزارش و ... خواهید شد که برای کسی که در حوزه رسانه‌ای کار می‌کند و در این زمینه تخصص دارد غیرقابل قبول است. 🔻در واقع سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض همانگونه که در بالا گفته شد هرچند سفری مهم بود اما آن دستاورد لازم و ویژه را نداشت و این را خود سعودی‌ها هم بهتر از همه می‌دانند. طرف چینی هم که رئیس‌جمهورش وقت خود را در ریاض تلف کرده بود سعی کرد با همراه شدن با این تبلیغات رسانه‌ای عملاً در بازی طراحی شده توسط محمد بن سلمان قرار بگیرد تا حداقل در بخش رسانه‌ای دستاوردی داشته باشد. مسئله مهم و اساسی این بود که طرف آمریکایی به عنوان ناظر اصلی در عربستان بهتر از همه می‌دانستند که توافقات به عمل آمده با چین نمی‌تواند خطری برای واشنگتن داشته باشد، بنابراین سکوت معناداری کردند. 🔻پیش از سفر آقای شی به ریاض بن سلمان در چند دیدار کاری که برای تدارک مقدمات این سفر برگزار شده بود به چینی‌ها قول داد اگر نتواند ۵۰ درصد از پول نفت فروخته شده به چین را به یوان دریافت کند دستکم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از این مبلغ را حتماً دریافت می‌کند و به این ترتیب به قدرتمندتر شدن پول ملی چین کمک خواهد کرد. این مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سفر رئیس جمهور چین به عربستان و حضور سه روزه‌اش در ریاض بود که عملاً با هشدار طرف آمریکایی به بن سلمان ناکام ماند. 🔻در دهه ۷۰ قرن گذشته عربستان با تعهد دریافت پول نفت با دلار آمریکا در کنار برخی کشورهای عضو اوپک به دلار در بازارهای جهانی کمک کرد و حالا رئیس جمهور چین امیدوار بود از همین مسیر بتواند وارد شده و یوآن را در حوزه اقتصاد جهانی تثبیت کند. این موضوع خط قرمز آمریکا به شمار رفته و بن‌سلمان جرأت نداشت برخلاف میل و خواسته آمریکا رفتار کند. در سایر حوزه‌ها هر توافقی صورت می‌گرفت برای آمریکا به جز در حوزه دفاعی و نظامی مهم نبود و به همین دلیل شاهد آن بودیم که آمریکایی‌ها واکنش آنچنانی به این سفر نشان ندادند. پرداخت نشدن پول نفت به یوان توسط عربستان تمام امید چینی‌ها برای آینده روابط را عملاً بر باد داد چرا که امروز چین ۵۰ درصد از نفت صادراتی سعودی را به تنهایی خریداری می ‌کند. 🔻اما یک موضوع که باز هم در حوزه رسانه‌ای کسی با اشاره نکرد درخواست طرف چینی برای سرمایه گذاری مشترک در حوزه نفت و صنایع پایین دستی بود. شرکت دولتی نفت چین تقاضا داشت با همکاری آرامکو سرمایه گذاری چند ده میلیاردی مشترک در این زمینه داشته باشد. آنها پیشنهاد داشتند جایی در سواحل شمالی دریای سرخ یا ساحل خلیج فارس سرمایه گذاری مشترک صورت بگیرد اما در این مورد هم سعودی‌ها دست آن‌ها را در پوست گردو گذاشتند و با پیشنهاد دادن استان اشغالی جیزان که یک منطقه جنگی به شمار می‌رود و زیر برد توپخانه، پهپاد و موشک‌های ارتش یمن قرار دارد عملاً این موضوع را هم مالیدند و رفتند. 🔻موضوع سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و پتروشیمی برای چینی‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود، آنها می‌خواستند با استفاده از نفت فراوان سعودی‌ها فرآورده‌های مورد نیاز در ورای مرزها را تامین کنند. این فرآورده‌ها قرار نبود به چین ارسال شود بلکه باید در کشورهای آسیای غربی و آفریقا که چینی‌ها در حال سرمایه‌گذاری گسترده در آن هستند ارسال می‌شد و بخشی از انرژی مورد نیاز یک کمربند یک راه را تامین می‌کرد. به نظر می‌رسد این پیشنهاد با توجه به سرمایه گذاری کامل خود سعودی‌ها در حوزه نفت و صنایع پتروشیمی چندان مورد رضایت آن‌ها نبوده است. 🔻در حوزه خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی هم با توجه به خرید هنگفت نفت از عربستان چینی‌ها دنبال آن بودند که بخشی از این پرداخت را به صورت تجهیزات نظامی راهی عربستان کنند و از بازار بزرگ خرید سلاح توسط سعودی‌ها چیزی عایدشان شود. هدف گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری برای فروش تجهیزات راداری، پدافندی، توپخانه‌ای و پهپادی و... بخشی از این انتظار بود که طرف چینی روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده بود اما سعودی‌ها در این زمینه هم صرفاً به خرید چند سامانه پدافندی، سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در حوزه ساخت موشک‌های دوربرد و در نهایت خرید و پشتیبانی از پهپادهای چینی موجود اکتفا کردند.
🔻استقبال رنگارنگ، پر هزینه و پر زرق و برق از رئیس جمهور چین و پوشش بی‌سابقه رسانه‌ای آن برای پر اهمیت نشان دادن آن که طبق معمول چشم برخی در ایران را هم پر کرد و باعث ارائه تحلیل‌های کهکشانی و عجیب از برخی از اصحاب ادعا و تحلیل‌های آبکی و شتاب زده شد، هیچ سنخیتی با اهداف این سفر نداشت امضای توافقات گوناگون با اعداد گفته شده در مقابل خریدی که چینی‌ها از نفت عربستان می‌کنند اصلاً قابل توجه نیست. به قیمت امروز چین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از عربستان نفت وارد می‌کند در حالی که حجم توافقات امضا شده میان دو طرف بسیار پایین‌تر از این عدد بوده و برای کوتاه مدت هم نیست. 🔻به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور چین هم که انتظاراتش از این سفر برآورد نشد و حتی در بازی طراحی شده توسط سعودی‌ها قرار گرفت و اقداماتی کرد که باعث دلخوری و رنجش دوستان پکن شد، برای آنکه سرپوشی بر این سفر شکست‌خورده بگذارد، با بازی رسانه‌ای طراحی شده توسط بن سلمان همراه شد تا در حوزه رسانه‌ای به طرف آمریکا این پیام را ابلاغ کند که موفق شده از میزان وابستگی عربستان به آمریکا کاسته و اسباب نفوذی چین در این کشور را فراهم کند. 🔻حالا یک بار دیگر آنچه در طول روزهای گذشته در رسانه‌های داخلی و خارجی در مورد سفر رئیس جمهور چین به عربستان منتشر شده را با این مطالب و مواردی که در اینجا گفته شد و تنها بخشی از ناکامی‌های رئیس جمهور چین در سفر به ریاض بود را مقایسه کنید! وقاحت این جماعت داخلی برای نوشتن اراجیف تا جایی پیش رفت که مثلاً در مورد سفر معاون نخست وزیر چین به تهران هر کاری کردند تا آن را کم اهمیت جلوه داده و حتی موقعیت و جایگاه او را هم زیر سوال بردند ولی تا جایی که بنده پرسیدم نامبرده مهمترین معاون نخست وزیر چین به شمار می‌رود و به امید خدا در روزهای آینده در مورد سفرش به تهران هم نکاتی را قلمی خواهم کرد. @syriankhabar
🔴 مانع‌ تراشی آمریکا بر سر راه عملیاتی شدن کریدور شمال–جنوب 🔻 را می‌توان از راهبردی‌ترین طرح‌های تاریخ جمهوری اسلامی ایران دانست که در صورت عملیاتی شدن و استفاده کامل از ظرفیت این کریدور، منافع اقتصادی بسیاری برای کشورمان به دنبال خواهد داشت و جایگاه ژئوپلیتیک ایران را نیز بیش از گذشته ارتقاء خواهد داد. 🔻لذا دشمنان و حتی رقبای کشورمان تلاش زیادی را برای جلوگیری از عملیاتی شدن کامل این کریدور انجام داده‌اند و طبیعتاً این قضیه ادامه‌دار نیز خواهد بود. 🔻دکتر از کارشناسان وزارت امور خارجه در یک یادداشت اختصاصی به بررسی مانع تراشی آمریکا در این مسیر پرداخته است. ✅ برای مطالعه این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: http://ascenter.ir/?p=8157 -------------- ▫️مرکز مطالعات آمریکا 🌐 www.Ascenter.ir ▫️پیامرسان ایتا 🆔 @ascenter
🔹 دوره تاریخ معاصر با رویکرد جریان شناسی در ۱۰ جلسه 🔅اجرا شده توسط اساتید انقلابی موسسه امام خمینی(ره) https://miqat.ir/edu_courses/class_plist/id/42 فایل های این دوره به مرور در کانال بازگذاری می‌شود 📌کانال ویژه دوره‌های تاریخ معاصر👇 🆔 @historysvoic
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وزارت اطلاعات یک شبکه جاسوسی موساد را منهدم کرد 🔹اعضای این شبکه جاسوسی قصد داشتند با ایجاد شرکت‌های پوششی و بازاریابی امنیتی در صنایع دفاعی ایران خرابکاری کنند.
📚 معرفی کتاب نام کتاب: انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن نویسنده: آیت‌الله مصباح یزدی انتشارات: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ✅این كتاب با هدف ارایه مباحث بنیادین انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن برای استفاده در مراكز آموزشی و پژوهشی در دو بخش، و در قالب ١۴ درس تدوین شده است. 🔸 بخش نخست: تحلیل نظری انقلاب اسلامی 🔻 تعریف انقلاب و مقایسه آن با دیگر حركت‌های اجتماعی نظیر: كودتا، شورش و اصلاح و ... 🔻 تبیین و بررسی تئوری‌های مطرح درباره انقلاب 🔻 بررسی عوامل پیدایش انقلاب از منظر دینی 🔻 بررسی ماهیت و ویژگی‌های انقلاب اسلامی 🔻 نقش رهبری، مردم، و آموزه‌های دینی (به عنوان اركان انقلاب اسلامی) در ایجاد وحدت در جامعه و پیروزی انقلاب اسلامی 🔻 دست‌آوردهای انقلاب اسلامی 🔻 مفهوم استمرار انقلاب، آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی، و بررسی راه‌كارهای حفظ و تداوم آن. 🔸 بخش دوم: نقاط عطف تاریخ ایران، از مشروطه تا پیروزی انقلاب 🔻 منشأ، ماهیت، جریان‌شناسی، وعلل انحراف نهضت مشروطه از اهداف اصیل خود، و نقش این انحراف در به‌تعویق افتادن شكل‌گیری انقلاب اسلامی 🔻 زمینه‌های ایجاد دولت‌های لائیك در جهان اسلام 🔻 برخی حوادث عمده در دوران پهلوی اول 🔻 بررسی برخی از اقدامات، حوادث و جریانات دوران پهلوی دوم 🔻 جریان‌شناسی گروه‌های منحرف فكری پیش و پس از انقلاب اسلامی 🔴👈ادامه مطلب 🆔 @hamzevasl 💠 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627
📮 ⭕️ سید مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس: 🔹چاره آلودگی هوا مقابله با عوامل آن است: تهران ظرفيت دفع دود حاصل از احتراق صد ميليون ليتر سوخت را در روز ندارد. دولت به جاى تعطيل كردن، سهميه سوخت را اصلاح کند تا هم منافع شهروندان در نظر گرفته شود هم مشکل آلودگی هوا کاهش پیدا کند. ✍خوب ظاهرا اقای میرسلیم چاره را در کاهش سهمیه سوخت و گرانی می بیند. قبلا برخی معتقد بودند دلیل وجود ترافیک این است که ماشین ارزان است و در دسترس همه هست لذا اگر ماشین بالای صد میلیون بشود مشکل ترافیک حل می شود!!! ماشین گران شد بنزین گران شد ولی نه مشکل ترافیک حل شد نه مصرف بنزین کاهش پیدا کرد ولی در همچنان بر همان پاشنه می چرخد معلوم نیست یک ایده باید چند صدبار شکست بخورد تا بیخیال آن بشوند!!!