دکتر رضا سراج,
پسا انتخابات آمریکا
🔹رقابت انتخاباتی در آمریکا تماشایی شد و اکنون اوضاع ایالات متحده در پسا انتخابات با آغاز جنگ حقوقی، سیاسی و اجتماعی تماشاییتر خواهد گردید.
🔹در پسا انتخابات، جنگ حقوقی و سیاسی طرفین، قطببندی اجتماعی را در این کشور شدیدتر خواهد نمود. این مهم بستری برای فعالتر شدن راستگراها و چپگراهای افراطی میگردد. در چنین شرایطی پدیده #ترامپیسم (۶۸ میلیون رای + ترامپ) میتواند ایالات متحده را به لبه پرتگاه اغتشاش و یا حتی شورش بکشاند.
🔹با این اوصاف کارگزاران پشت پرده در آمریکا یا باید با مدیریت زمان، قطبش اجتماعی را مهار و آرام نمایند و یا تصمیم بگیرند سر برخی را زیر آب کنند. شاید روندها در پسا انتخابات به عصر پسا آمریکا ختم گردد.
🔹فرایند شرطی شدن اقتصادایران:
1️⃣ خرداد۹۲: با پیروزی آقای روحانی، بازارایران درانتظار مذاکره با آمریکا به رکودرفت
2️⃣ تیر۹۴: با امضای برجام سرمایهگذاری در ایران میخواست پابگیرد اما بخاطر بوروکراسی و مجوز و... نتوانست ازفرصت استفاده کند
3️⃣ آبان۹۵: با پیروزی ترامپ، بازارایران در انتظار تصمیم ترامپ درباره برجام، دوباره به رکود رفت
4️⃣ اردیبهشت۹۷: با خروج آمریکا از برجام و قطع امید ایران از افیون نفت، حمایت ازتولید به تدریج شروع شد وتولید، اندکی پاگرفت اما...
5️⃣ آبان۹۹: با پیروزی بایدن، اقتصادایران به امید بازگشت پترودلارها دوباره به رکود رفت...
بادکنک بایدن، به جای بدهی هنگفت؟!
🔹جو بایدن، خواستار سختگیری بر ایران است نه گشایش؛ «سیاست ترامپ شکست خورد. روش هاى زيركانه تری براى سختگيرى بیشتر علیه ايران وجود دارد». دموکرات ها بارها گفتهاند به تعهدات برجامی ایران بسنده نمی کنند و امتیازات جدید می خواهند.
♦️مشاوران بایدن می گویند ایران، هم باید دائمی سازی بندهای رو به پایان برجام را بپذیرد و هم، توانمندی نظامی و نفوذ (امنیت) منطقهای خود را واگذار کند. اینها در حالی است که دموکراتها با تحریمهای جدید، تعهدات برجامی را به استهزا گرفتند.
🔹بایدن حتی اگر وانمود کند، قطعا به تعهدات برجامی بر نمیگردد؛ او هم تحریم های ترامپ را فرصت فشار بیشتر میداند. اما حتی اگر هم ارادهای برای بازگشت به برجام داشت، تحریم هایی که با هماهنگی اوباما و ترامپ در کنگره تصویب شده، مانع از این کار می شد.
♦️آرزو اندیشی درباره انتخابات آمریکا برای کسانی که هفت سال تمام، مرتکب سوءمدیریت فاحش شدند، کارنامه نمی سازد. زمزمه دوباره رفتار التماسی، معنایی جز این ندارد که راسا هیچ هنر و کفایتی ندارند و نباید در این نُه ماه باقیمانده نیز، انتظار همت و تدبیر و تلاش از آنها داشت!
🔹آنها اقتصاد را با دلار 3700 تومانی تحویل گرفتند و با تدابیر وارونه، به 33 هزار تومان رساندند. هیچ وعده و ادعای جدیدی از این کلان بدهکاران طلبکار نما مسموع نیست. سی هزار تومان گران شدن ارز و سپس هشت هزار تومان ارزان شدن آن، مایه عار است، نه افتخار.
♦️مردم ما هر چه با احترام به تولیدکننده مینگرند، از زندگی انگلی دلالان منزجرند. اولی زحمت میکشد، ارزش افزوده میآفریند و تولید قدرت میکند. اما دومی، به سودای سود نامشروع و برای عافیت خود، زندگی مردم را در معرض دستبرد قرار می دهد.
🔹نگاه برخی محافل به حکمرانی، مدیریت و سیاست خارجی، همین سبک دلالانه است، نه تولیدکننده قدرت و سرمایه و اعتبار. به جای این که نگاه درونزا به اقتدار و اقتصاد و امنیت ملی داشته باشند و برای آن تدارک کنند، دلالی بیگانه را میکنند.
♦️درباره تعامل با آمریکا، حقیقت همان است که چندی قبل آقای ظریف گفت: «توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد». و به تعبیر آقای عراقچی: «نتیجه پایبندی به برجام، تحریمهای بیشتر بود. درسی که از برجام گرفتیم این بود که مقاومت بهتر از رویکرد فعلی دولت در سیاست خارجی جواب می دهد».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 در این ویدیو که هریس معاون جو بایدن در حال سخنرانی است در سمت راست او دو خانم با یک لباس و شال قرمز به نام یاسمین طائب از اعضا سابق نایاک و نگار مرتضوی عضو نایاک حضور داشته که هر دو روابط خوبی با برخی مسئولین ایران دارند
❌ نسبت به دوقطبی های اجتماعی و فتنه هایی که برای انتخابات ۱۴۰۰ برنامه ریزی کردند هوشیار باشیم...
🇮🇷 @tahllilesiasi
وزرای جهادکشاورزی و صمت برای هماهنگی در مقابل گرانی لجام گسیخته محصولات دامی و کشاورزی، تفاهم نامه ای امضا کردهاند؛ رئیس جمهور محترم مخالفت کرده اند.
قبلاً گفته بودم پروژه "قفل شدگی" که از سوی هسته مرکزی دولت دنبال میشود، اجازه کار حتی به اجزای دولت هم نمیدهد.
شاهد از غیب رسید.
✍️سیدنظام الدین موسوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کارشناس سعودی:
📍در هر مذاکره جدیدی بین ایران و آمریکا ما هم باید حضور داشته و شرط بگذاریم...!
🇮🇷 @tahllilesiasi
هنگامی که از فیدل کاسترو رئیس جمهوری کوبا درباره برنده انتخابات ریاست جمهوری سال 1960آمریکا سئوال کردند و از او پرسیدند کدام یک از نامزدها یعنی نیکسون یا کندی را ترجیح می دهد ؟
کاسترو جواب داد: مقایسه بین دو لنگه کفش که یک شخص به پا دارد غیر ممکن است
آمریکا را یک حزب اداره می کند که آن حزب صهیونیست است و دو بال دارد
بال جمهوریخواه که جناح افراطی صهیونیست نماینده آن است و جناح دموکرات که قدرت نرم صهیونیست ها نماینده آن است
هیچ تفاوتی بین اهداف و راهبردها وجود ندارد . اما امکانات و ابزار آنها اندکی تفاوت دارد تا برای هر رئیس جمهوری نوعی فضای خصوصی و فضای تحرک به وجود آورد.
@tahllilesiasi
آدرس غلط ارگان دولت درباره موانع ورود ارز به کشور
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی نوشت: «تحریمهای آمریکا تنها عاملی نیست که اجازه نمیدهد منابع مالی بلوکه شده کشور آزاد شود. مسئله سیستم مالی و نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (در پولشویی) یا به اختصار افای تی اف (FATF) مسئله به مراتب مهمتر از تحریمهاست.»
برخلاف ادعای مطرح شده در نوشته فوق، علت مشکل تبادلات بانکی، تحریمهای ثانویه آمریکا است.
اجرای FATF عاملی بود که به خود تحریمی منجر شد. صرافیهای که با ایران کار میکردند را ابلاغ دستور العملهای این کارگروه به بانکهای عامل از سوی بانک مرکزی و همکاری با FATF لو داد.
بانک کشاورزی خرداد 96 طی ابلاغیهای، در راستای عمل به توصیههای FATF، کلیه شعب خود را از همکاری مالی با برخی ارگانهای داخلی که در تحریم بدخواهان ملت بودند، منع کرد.
همین رویه را بانک ملت و سپه نیز اجرا کردند. همکاری با FATF از آنجا که منجر به افشای اطلاعات مالی میشود، در ورود ارز نیز دشواری ایجاد میکند.
روزنامه تعادل، ماه قبل از قول یک اقتصاددان نوشت: «افزایش قیمت ارز ارتباطی به FATF و لیست مقابلهای آن ندارد. اتفاقاً اجرای کامل دستورات FATF منجر به کاهش دسترسی دولت به منابع ارزی در کشور خواهد شد. ما سال 95 توافقی 41 بندی با FATF داشتیم که بخش مهمی از آن راجع به انتقال اطلاعات مالی کشور به خارج از کشور است.
در شرایط جنگ اقتصادی، انتقال اطلاعات میتواند باعث لو رفتن مبادی ورود ارز به کشور شود.
مقاطعی لو رفته و هزینه آن را هم دادهایم. زمستان 96 با یک اشتباه، اطلاعات چند صرافی توسط دولت لو رفت و بهار 97 شاهد تحریم صرافیها بودیم.
توافق 41 بندی ایران و FATF علاوهبر لو رفتن اطلاعات، ورود ارز نقد را نیز دشوار تر میکند. بخشی از مقررات FATF به سختگیری در ورود ارز نقد به داخل کشور مربوط است که این مقررات در ایران اجرا هم شده و بخشی از اتفاقات ارزی سال 97 ناشی از این مسئله بود؛
بنابراین اجرای دستورات FATF منجر به دشوارتر شدن ورود ارز به کشور و بالاتر رفتن قیمت دلار میشود. اظهارات اسفند 98 آقای همتی مدیرکل بانک مرکزی مبنی عدم بروز مشکل در صورت بازگشت ایران به لیست FATF نشانه دیگری است که بیارتباط بودن افزایش قیمت دلار با مسئله FATF را نشان میدهد.»
گفتنی است، عبدالناصر همتی، رئیسکل بانک مرکزی –دوم اسفند 98- بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF صریحا اعلام کرد: «قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مشکلی برای تجارت خارجی ایران و ثبات نرخ ارز ایجاد نخواهد کرد.»
@tahllilesiasi