eitaa logo
« طهورا و صفورا و صبورا »
11هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 🌺 حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🌸 شخصی به خدمت امام مجتبی(ع) رسید، آقا فرمایشاتی به ایشان فرمودند، آن شخص فرمایش امام را تمجید نمود و گفت این فرمایشات دُرّ است، جواهر است! 🌷 امام فرمودند: دُر و جواهر همه جمادند. این حرف‌ها نور است، و جان شما را اِشتِدادِ وجودی می‌‌دهند، روح می‌‌دهند، غذا و طعام روح‌‌اند. طلا و جواهر همه جماد و خارج از انسان هستند. و هیچ‌‌وقت غذای جان نمی‌‌شوند؛ 🌸 چون باید بین غذا و مُغتَذی (= غذا گیرنده) سِنخِیَّت باشد. آن جماد و مادّه است؛ و نَفسِ ناطِقه از ورای عالَم طبیعت است، و با یکدیگر سِنخیَّت ندارند. 📗 منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم، علامه حسن زاده آملی(ره)، فصل۴، ص۲۹۸ 🌺 حضرت امام حسین علیه السّلام 🌸 مردی از انصار نزد امام حسین(ع) آمد و از حضرت خواست که مشکل مالیِ او را حل نماید. حضرت فرمودند: 🌷 ای برادر انصاری! آبرویت را با درخواست حضوری تباه نکن و درخواست خود را به صورت کتبی عرضه کن. من هم طوری عمل می‌کنم که تو را شاد سازد ان‌‌شاءالله. 🌸 آن مرد به حضرت چنین نوشت: ای اباعبدالله، فلانی از من پانصد سکّه‌‌ی طلا طلبکار است و برای دریافت آن پافشاری می‌‌کند. به او بفرمائید به من مهلت دهد. 🌷 چون امام حسین(ع) نامه را ملاحظه فرمود به منزل تشریف برد و هزار سکّه‌ی طلا آورد و به آن مرد داد و فرمود: 🌸 پانصد سکّه را بابت قرض بده و پانصد سکّه‌ی دیگر را خرج زندگی خود ساز. و حاجت خود را با کسی درمیان بگذار و کمک طلب که؛ دیندار، جوانمرد و ریشه‌‌دار باشد. 📗 منبع: تُحَفُ العقول، ابومحمّد حرّانی، ترجمه صادق حسن زاده، ص۴۲۹، ۴۳۱ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی 💢 باب عدل، ادامه‌ی هدایت ۳، تکالیف الهی به مقدار وُسع بندگان 🌸 خداوند به حضرت موسی فرمود: ای موسی! من خلقی بهتر از بنده‌‌ی مؤمنم خلق نکردم. همانا او را به آنچه که برایش خیر است مبتلا می‌‌سازم و نیز او را عافیت می‌بخشم که همین هم برایش خیر است. 🍀 من به آنچه که به صلاح بنده‌‌ام هست، داناترم. پس باید بر بلای من صابر باشد و بر نعمت‌‌هایم شاکر، و به قضایم راضی باشد، تا او را در عِدادِ صِدّیقین نزد خود بنویسم وقتی که به رضای من عمل کند و امر مرا اطاعت نماید. 🌸 خداوند فرمود: بندگانش را تکلیف نمی‌کند مگر به کمتر از آنچه که طاقت دارند. 🍀 و نیز فرمود: نَفْسی را تکلیف نمی‌‌کند جز به مقدار توانایی‌‌اش. 🌸 وسع، پایین‌‌تر از طاقت است؛ خداوند بندگان را در شبانه روز به پنج نماز، و در سال به یک ماه روزه تکلیف کرد. 🍀 و به یک پنجم مال و یک بار حج تکلیف نمود در حالیکه (بندگان) طاقت بیش از این را داشتند. 📗 ، صفحه ۱۸۸ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🔹☀️⭐️🔸🌹
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ جلسه یازدهم - صبحِ روزِ ششمِ ماه محرّم ۱۴۴۱ (ه.ق) ♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت اوّل ⬇️⬇️ از ابتدا تا دقیقه ۱۴ 🔸 از آن‌جایی که نفس انسانی مجرّد است و به هر چه رو بیاورد، با آن خو می‌کند، پس بهتر است که انسان، به بهترین و شریف‌ترین موجودات روی آوَرَد و به آن‌ها خو کند. 🔹 بر این اساس، اگر انسان، به شیطان روی آورد، به او خو می‌کند و اگر رو به سوی حق متعال داشته باشد، با او حشر می‌یابد که این حشر، در استقبال و اِستدِبار، به راحتی خود را نشان می‌دهد که در استقبال، حشر است و در استدبار، فراق. 🔸 یکی از اسامی روز قیامت، "یَومُ الحَشر" است یعنی در آن روز، همه افراد، با هر چیزی که در نشئه‌‌ی طبیعت انس و الفت داشتند و برای آن‌ها به صورت ملکه در آمد، حشر پیدا می‌کنند. 🔹 انسان، هر عملی را که انجام می‌دهد، به نحوی با آن حشر می‌یابد و چنانچه آن عمل، تکرار شود، حشر با آن موجب می‌شود که صورتِ جوهریِ عمل، برای انسان به صورت ملکه در آید و مُستَکِنِّ در ذات او شود یعنی آن‌چنان در ذات سکونت یابد که هرگز از او جدا نگردد زیرا بر اساس اتّحاد عاقل و معقول، جوهرِ عمل، خودِ ذات می‌شود. 🔸 بر این اساس، انسان با هر چه که در نشئه‌‌ی طبیعت حشر پیدا کند، با همان محشور می‌شود که مهم‌ترین امر در نشئه‌‌ی طبیعت، اعتقاداتِ انسان است و در بین اعتقادات نیز، توحید و به خصوص توحیدِ ولایی، از اهمیّت بیشتری برخوردار است. 🔹 درست است که فرمودند "اَلطُّرُقُ اِلَی اللهِ بِعَدَدِ اَنفاسِ الخَلائِق" یعنی راه‌های به سوی حق متعال، به تعداد نَفْس‌های خلایق است امّا بهترین طریق توحیدی آن است که انسان، به واسطه‌ی انسانِ کامل، در محضر حق متعال حاضر شود و اهل حضور و مراقبت گردد. به تعبیری، انسانِ کامل، واسطه‌ی بین او و ذاتِ الهی باشد. 🔸 انسان‌های کامل نیز بر اساس تَفاضُلی که بین‌ آن‌ها برقرار است، از کانال وجودیِ انسان کاملی که مقام بالاتری دارد، قرب به حق متعال پیدا می‌کنند و به سوی او بالا می‌روند. 🔹 به عنوان مثال تمام اوصیای حضرت آدم (ع)، از جدول وجودی ایشان بالا می‌روند چه اینکه بعد از ظهور حضرت نوح (ع) هم، اوصیای خاصّه ایشان، از کانال وجودی حضرت نوح (ع) صعود می‌کنند اگرچه خودِ حضرت نوح (ع)، از جدول وجودی حضرت آدم بالا می‌روند. 🔸 لذا بالاترین توحید، توحیدِ ولایت است و در عصر جناب خاتم انبیا (ص)، بهترین توحیدی که می‌توانیم به آن رو بیاوریم، توحید محمّدی (ص) است که در واقع، همان توحیدِ "الصَّمَدِ" قرآنی در جدول وجودی جناب رسول الله (ص) و اوصیای حقّه ایشان است. 🔹 ادراکِ عصر غیبت، از بزرگترین توفیقاتی است که حق متعال، نصیب ما کرده است چرا که تا این عصر، تمام اولیای خاصّه‌ی الهی و اوصیای آن‌ها، از غیب به شهود آمدند و به عالم ماده تنزّل کردند. 🔸 لذا عالم طبیعت، به وجود مبارک تمام انبیاء و اوصیای آن‌ها به خصوص حضرت بقیّةالله (عج)، متبرّک شد چه اینکه از زمان حضرت آدم تا امام حسن عسکری (ع)، تمام خوبان عالم، منتظر بودند که حضرت بقیّةالله (عج)، از عالم عقل و عالم مثالِ منفصلِ نزولی، به نشئه‌‌ی طبیعت اِجلال نزول بفرمایند. 🔹 حضرت بقیّةالله (عج) در تمام شئون، در غیبت به سر می‌برند تا جایی که حتّی ایّام قبل از ولادتشان هم در پنهانی بود و تنها عدّه قلیلی از این موضوع خبر داشتند. 🔸 اگرچه حضرت، بعد از ولادت، گهگاهی ظهوراتی داشتند امّا همچنان در خفا بودند تا اینکه غیبت، تامّه شد و به طور کلی در پنهانی قرار گرفتند البته این پنهانی، عینِ آشکاری است و وجود مبارک حضرت بقیّةالله (عج) همچون آفتابی است که در پشت ابر قرار گرفته امّا همه جا را روشن می‌کند. 🔹 ما در عصری زندگی می‌کنیم که تمام اولیاء الهی، به نشئه‌ی طبیعت آمدند و دیگر منتظر انسان کامل و ولیّ دیگری نیستیم و لذا حشر ما در این دوره، با حضرت بقیّةالله و تمام خوبانی است که به نشئه طبیعت آمدند و از این‌جا هم عوالم وجودی مافوق را طیّ کردند تا جایی که برخی از این بزرگواران، به اتّحاد با صادر اوّل رسیدند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش 🌷🌸🌺🌸🌷
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ جلسه یازدهم - صبحِ روزِ ششمِ ماه محرّم ۱۴۴۱ (ه.ق) ♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت دوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۱۴ تا دقیقه ۲۸ 🔸 عصر غیبت، عصر بسیار سنگینی است زیرا تا این زمان، تمام انبیاء و اولیای الهی، از عالم اِله به عالم طبیعت تنزّل فرمودند و از عالم طبیعت هم اَطوارِ مثالی، عقلی و حتّی فوق عقلی را طیّ کردند به طوری که همه انبیاء، تا به عقل اوّل ارتقای وجودی پیدا کردند امّا جناب رسول الله (ص) و به تَبَعِ ایشان، اهل بیت (ع) به صادر اوّل ارتقاء یافتند. 🔹 لذا هیچ انسان کامل و ولیِّ دیگری نیست که مقام او بالاتر از مقام و جایگاه چهارده معصوم علیهم السّلام باشد. 🔸 یکی از یاران امام هادی (ع) به نام صَقر بن اَبی دُلَف، به محضر آقا رسید و از ایشان درباره حدیثی از جناب رسول الله (ص) که فرمودند "لاتُعادُوا الاَیّامَ فَتُعادیکُم" با روزها دشمنی نکنید که روزها با شما دشمنی می‌کنند، سوال پرسید. حضرت در پاسخ فرمودند: مراد از ایّام، ما هستیم. 🔹 یعنی هر روز از ایّام هفته، متعلّق به یک یا چند معصوم علیهم السّلام است و ما هر روز، به مهمانیِ این بزرگواران می‌رویم و از ضیافت‌خانه‌ی ایشان، رزق مادّی، معنوی و توحیدیِ هر روزمان را طلب می‌کنیم چرا که این بزرگواران، از طرف حق متعال مأمورند که مهمان را تکریم کنند و از او پذیرایی کنند. 🔸 بر اساس روایت پیامبر اکرم، اگر بناست با اهل بیت علیهم السّلام دشمنی نکنیم، لازم است که با آن‌ها حشر پیدا کنیم و هر روز، از جدول وجودیِ امام یا امامانی که آن روز متعلّق به آن‌هاست، بالا رویم. 🔹 مثلاً روز پنجشنبه اختصاص به امام حسن عسکری (ع) دارد و ما مهمان این بزرگوار هستیم. در این روز از جدول وجودیِ ایشان بالا برویم و بهره‌مند شویم. 🔸 یکی از لطایفی که در زیارات هفتگی پیامبر اکرم (ص) و ائمه علیهم السّلام وجود دارد، آن است که این بزرگواران، اهلِ بیتِ یکدیگرند و مثلاً در روز شنبه که متعلّق به پیغمبر اکرم است، حضرت فاطمه (س) و سایر معصومین، در بیتِ پیغمبرند و اهلِ این بیت محسوب می‌شوند. 🔹 همچنین در روز یکشنبه، پیامبر اکرم (ص) و سایر ائمه (ع)، اهلِ بیت امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه (س) هستند و در بیتِ ایشان جمع می‌شوند. 🔸 در ذیل تمامی زیارات هفتگی، به پیامبر اکرم و ائمه (ع) خطاب می‌کنیم که "وَ هُوَ یَومُکَ وَ أنا فِیهِ ضَیفُکَ وَ جَارُک" امروز متعلّق به شماست و من به بیت شما آمدم و مهمان و اجیر شما هستم "فَأضِفنِی وَ أجِرنِی" از من پذیرایی کنید و اجیرم کنید. 🔹 چرا که "فإنَّکَ کَریمٌ" شما کریم هستید و مهمان‌داری را دوست دارید. اصلاً شاکله‌‌ی شما بر کرامت است به گونه‌ای که دوست دارید مهمان‌داری کنید و مأمورید که اجیر بگیرید "تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأمُورٌ بِالإجَارَةِ" 🔸 در ادامه می‌گوییم "فَأضِفنِی وَ أحسِن ضِیافَتی وَ أجِرنَا وَ أحسِن إجارَتَنا بِمنزِلَةِ اللهِ عِندَکَ وَ عِندَ آلِ بَیتِک" از من پذیرایی کنید و نیکو هم پذیرایی کنید به برکت جایگاهی که خدا نزد شما و آل بیت شما دارد که در هر روز همه این بزرگواران، در بیت امام یا امامانی که آن روز متعلّق به آن‌هاست، جمع می‌شوند. 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🌹🔸🌹🌷
🌟 قبساتی از افاضات استاد صمدی آملی (حفظه الله) 🌟 ♦️ جلسه یازدهم - صبحِ روزِ ششمِ ماه محرّم ۱۴۴۱ (ه.ق) ♦️ ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ (ه.ش) ✳️ قسمت سوم ⬇️⬇️ از دقیقه ۲۸ تا آخر 🔸 معنای عبارت "وَ أحسِن ضِیافَتِی" به یک تعبیری یعنی شخص هر چه که دارد، نزد مهمان بیاورد. 🔹 در بین عرب‌ها چنین رسمی وجود دارد. آن‌ها در ایّام اربعین هر آنچه که دارند، برای مهمانان و زوّار امام حسین (ع) حاضر می‌کنند و دیگر کاری به این ندارند که مهمانان، غذاها را می‌خورند و یا به تعبیری دور می‌ریزند. 🔸 عرب‌ها معتقدند بهترین مهمان، کسی است که بیشترین غذا را بخورد لذا هر چه که دارند برای مهمان می‌آورند و از او به بهترین شکل پذیرایی می‌کنند. "وَ أحسِن ضِیافَتی" یعنی از من به نیکوترین شکل پذیرایی کن. 🔹 نکته‌ای که لازم است به آن توجه شود، آن است که وقتی به مهمانی می‌روید، کاری نداشته باشید که مهمان‌دار چگونه می‌خواهد مهمان‌داری کند و از شما پذیرایی بفرماید. اصلاً دخالت نکنید. بگذارید مهمان‌دار هرچه را که دوست دارد، یا کم یا زیاد برایتان بیاورد. این رسم مهمانی و مهمان‌داری است. 🔸 در هر یک از روزهای هفته، یک یا چندین معصوم، صاحب بیت اند و مابقی، اهل و آلِ بیت آن‌ها محسوب می‌شوند. 🔹 این بزرگواران از بس مهمان‌نوازند و مهمان‌داری را دوست دارند که اگر انسان به مهمانی آن‌ها نرود، در واقع با آن‌ها دشمنی کرده است و نتیجه مهمانی نرفتن، بی‌بهره شدن از سفره پر برکت آنان است زیرا در بیت آن‌ها هر چه را که انسان بخواهد، موجود است. 🔸 اصلاً شاکله‌‌ی آن‌ها بر مهمان‌داری است و دوست دارند از مهمان پذیرایی کنند. فقط انسان باید در بیت آن‌ها وارد شود و اهلِ بیت‌ آن‌ها گردد. 🔹 اگر توفیق پیدا کنیم که در هر یک از روزهای هفته به مهمانی این بزرگواران برویم، در واقع جزو اهلِ بیت آن‌ها می‌شویم و هرچه که از علم، کمال، حقیقت، اسماء الله و... در بیت ایشان هست، ما هم از آن‌ها بهره‌مند می‌گردیم. 🔸 آن‌ها هر چه که از علم، کمال، معارف، حقیقت، توحید، امامت و... دارند، کریمانه بر سر سفره می‌گذارند تا از ما پذیرایی کنند. حال اگر ما به مهمانی این بزرگواران نرویم، در واقع با آن‌ها دشمنی کردیم که در روایت آمده است "لا تُعادُوا الأیّام فَتُعادِیکُم" با ایّام دشمنی نکنید که آن‌ها با شما دشمنی می‌کنند. 🔹 بهترین ضیافت آن‌ها نیز ضیافت توحیدی است. چون آن‌ها در حضور تامّ قرار دارند و "عِندَ رَبِّهم یُرزَقُون" اند. آن‌ها "قُتِلوا فِی الله" و "قُتِلوا بالله" هستند و مقامشان بسیار بالاتر از کسانی است که "قُتِلوا فِی سبیل الله" اند. 🔸 لذا این بزرگواران بر اساس رزق عِندیّت، هرچه دارند بر سر سفره می‌آورند تا از ما پذیرایی کنند. والحمدلله رب العالمین 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش 🌷🌸🌺🌸🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 امام سجاد و امام محمد باقر و امام جعفرصادق ( سلام الله علیهم اجمعین ) در روز سه شنبه🌸 💢کانال ( طهورا و صفورا و صبورا )
💐 🌺 حضرت امام سجّاد علیه السّلام فرمودند: ای مردم! تقوای الهی پیشه کنید و بدانید که به سوی خدا باز می‌‌گردید. و هرکسی کردار نیک و بد خود را در برابر خویش خواهد یافت. اگرچه دوست دارد بین او و کار ناپسندش فاصله‌‌ای دور باشد. 🌸 به راستی که مرگ به سوی تو، بیش از هر چیزی شتاب گرفته و شتابان به تو روی آورده، تو را می‌‌جوید و نزدیک است که تو را دررُباید؛ 🌼 پس به تحقیق عمرت به سرآید و فرشته‌‌ی مرگ جانت را بِرُباید و تنها به گورت خواهی رفت. آنگاه جانت به تو بازگردانده شود و دو فرشته‌‌ی نکیر و منکر، برای بازپرسی و آزمونی سخت، بر تو درآیند. 🌺 حضرت امام باقر علیه السّلام فرمودند: مردانگی آن است که زیاده نخواهی، که خوار گردی. اظهار فقر ننمایی، که تهیدست گردی. و بُخل نورزی، که دشنام شنوی‌. نابخری نکنی، که دشمن یابی. 🌸 از حضرت سؤال شد چه کسی براین کار تواناست؟ فرمودند: آن کس که دوست دارد چون مردمک در چشم، و همانند مُشک در عطرها، و بسانِ خلیفه‌‌ی روزگار شما باشد. 🌺 حضرت امام صادق علیه السّلام خطاب به عبدالله بن جُندَب فرمودند: ای عبدالله! قطعاً ابلیس دام‌‌های خود را در این سرای فریب گسترده و هدفش جز، دستیابی به دوستان ما نیست. ولی سرای دیگر به دیده‌ی آنان (دوستان اهل بیت) چنان پُرجلال است که هیچ چیز را جایگزین آن نسازند. 🌸 آه آه بر دلهایی که سرشار از روشنایی است و به راستی، دنیا از دیدگاه آنان چون مار گزنده‌‌ی خوش خط و خال، و دشمنی بی‌‌زبان است. 🌼 آنان با خدا اُنس دارند و آنچه خوشگذاران‌‌ها به آن عادت کرده‌‌اند، گریزانند. به یقین اینان دوستان من هستند که به خاطر آنها هر فتنه‌‌ای ریشه‌کن شود و هر بلایی برطرف گردد. 📗 منبع تُحَفُ العقول، ابومحمد حرّانی، ترجمه صادق حسن زاده، صفحات ۴۳۳، ۵۱۹، ۵۳۷ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🍃🌸🌺🍃🌷🌹🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 حضرت استاد صمدی آملی حفظه الله تعالی هدایت ۴: حق تعالی دائماً در آفرینش است. 🌸 خداوند از امر خلقت و آفرینش، فراغت پیدا نکرد، چون یهود اینگونه می‌‌گویند! بلکه او هر روزی در شأنِ تازه است؛ 🍀 او دائم می‌‌آفریند، روزی می‌‌دهد، آنچه می‌‌خواهد انجام می‌‌دهد، آنچه را می‌‌خواهد محو می‌‌کند و یا اثبات می‌‌سازد. 🌸 آنچه را که بود، محو می‌کند و آنچه را که نبود، اثبات می‌‌سازد. وگرنه دعا و دارو و صدقه و غیره باطل می‌‌بود. 🍀 امام صادق(ع) فرمود: خداوند عزّوجلّ آنچه را بخواهد تأخیر می‌‌اندازد و هر چه را که بخواهد جلو می‌‌اندازد. خداوند چیزی را از روی جهل روشن و ظاهر نمی‌‌سازد. از او چیزی ظاهر نمی‌‌شود جز اینکه در علمِ او، قبل از ظهور موجود بود. 🌸 حضرت امام باقر(ع) فرمود: علم بر دو قسم است؛ الف= علمی در نزد خداوند به نحوِ مَخزون هست که اَحَدی از خلق، از آن اطلاعی ندارد. ب= و علمی است که به ملائکه و رسولانش تعلیم می‌‌دهد که این علم متحقّق می‌‌شود. او(خداوند) خود، و ملائکه و رسولانش را تکذیب نمی‌‌کند. 🍀 علمی که در نزد خداوند مَخزون است؛ که از آن علم، هرچه را بخواهد جلو می‌‌اندازد و آنچه را بخواهد به تأخیر می‌‌اندازد. و آنچه را بخواهد، محو می‌‌کند و یا اثبات می‌نماید. 📗 ، صفحه ۱۸۸ 💢 کانال (طهورا و صفورا و صبورا) http://splus.ir/tahoorasafoorasaboora سروش https://eitaa.com/tahoorasafoorasaboora ایتا 🌷🔹☀️⭐️🔸🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 حضرت علامه حسن زاده آملی (ره ) به خانمی که در جلسه صدايش را برای فرستادن بلند می کند ...
🌖اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی جزئی سه شنبه سوم آبان ۱۴۰۱ در مراکز استانها به ساعت رسمی کشور
🌔نخستین خورشیدگرفتگی قرن و وجوب نماز آیات 🔹امروز سوم آبان ماه شاهد این رویداد هستیم و تقریباً ۸۰ درصد سطح خورشید دچار گرفت می‌شود. 🔹خورشید گرفتگی پیش‌ رو تقریباً نیمه‌کامل است و فقط در بعضی از نقاط حدود ۸۰ درصد گرفت دارد که در ایران بالاترین درصد گرفت که شاهد خواهیم بود، حدود ۶۹ درصد و در خراسان شمالی خواهد بود این خورشید گرفتگی از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ روز سه‌شنبه ادامه‌ خواهد داشت. ✅ زمان خواندن نماز آیات تقریبا از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۴۵ می باشد.