آیت الله جوادی آملی: ما همّتمان این نباشد كه امام زمان را ببینیم، همّتمان این باشد كه آقا ما را ببیند؛ وقتی دید تمام دنیا و آخرتمان تأمین است، می توانیم این طور باشیم! می توانیم طرزی زندگی كنیم كه مردم وقتی ما را می بینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببینند به یاد قرآن و عترت بیفتند، می شود این طور زندگی كرد، چرا ما خودمان را هدر بدهیم! چه چیزی از این بهتر!
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸عالم، عالم پذیرایی است به شرطی که ...
🔹حجت الاسلام والمسلمین عاملی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
2.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸خودت را باید سرزنش کنی!
🔹حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
3.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹اثر عجیب گناه
🔸حجت الاسلام عالی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
🔸فى الکافی، عن الباقر: قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): … طوبی لمَن حَسُن مع الناس خُلقُه و بذَل لهم معونتَه و عدل عنهم شرّه. ( الشافی، صفحه 821)
خُلق در اینجا طبعا به معنای اخلاقِ رفتاری است، یعنی برخورد او با مردم، برخوردِ ناشی ازً حُسن اخلاق باشد؛ تندی، تلخی، جفا، بی اعتنایی نسبت به امر مردم در او وجود نداشته باشد. حُسن خلق فقط لبخندزدن نیست اگرچه لبخند زدن هم یکی از اجزاء حُسن خلق است. علاوه بر این، کمک هم به مردم بکند؛ چه کمکِ مالی، چه کمکِ آبروئی، چه احیاناً کمک بدنی و جسمی.... خوشا به حال کسی که شرّش را هم از آنها باز بدارد.
🔺 چون هرانسانی یک شرّی هم دارد، ماها منشأ شرور هم هستیم، ممکن است منشأ خیرات هم باشیم، اخلاقمان بد است، غضب غلبه میکند، امیال گوناگون غلبه میکند، خودخواهیها غلبه میکند. اینها در رفتار بیرونی ما بروز و ظهور پیدا می کند.
🔻 این بروز و ظهور را از مؤمنین، از مردم باز بداریم، نگذاریم آنچه از شرور نفس برمیخیزد، از برخی از غرائز غلط ما، از بعضی از صفات و ضعفهای اخلاقیِ ما، نگذاریم که این روی مردم سرریز بشود، به آنها ضرر برساند.
🔹مقام معظم رهبری مد ظله العالی
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
6.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 تربیت کودک...
🔹شهید مطهری ره
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
آیت الله مظاهری: امیرالمؤمنین«ع» برترین ادب را نگاهداری حدّ و مرز توسط انسان و تجاوز نکردن او از اندازه و قدر خویش میدانند: «أَفْضَلُ الْأَدَبِ أَنْ يَقِفَ الْإِنْسَانُ عِنْدَ حَدِّهِ وَ لَا يَتَعَدَّى قَدْرَهُ».
🔸یکی از اقسام ادب، «ادب در مقابل خداوند» است.
🔹همه جا محضر خداست، ما در محضر خدائیم، ادب حضور باید مراعات شود»
🔹قرآن شریف در این باره میفرماید: «أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللهَ يَرى»؛ آیا بندگان نمیدانند که خداوند آنها را میبیند؟
🔹بیادبی در مقابل خدا یعنی گناه، یعنی مخالفت در مقابل خدایی که روزی دهنده است.
🔹راجع به افکار آلوده و گناهآلود و افکار زشت و خلاف ادب نیز مراقبت لازم است، زیرا قرآن کریم تصریح فرموده که علاوه بر اعمال انسان، افکار و نیّات و دل او نیز در محضر خداوند متعال است.
🔹تجسّم بیادبی در برابر خداوند، خواری و ذلّت آن بیادب در قیامت است.
🔹اهل بهشت از احترام خاصی برخوردارند که این احترام، نتیجۀ ادب آنها در دنیا در برابر خداوند است.
🔸قسم دیگر ادب، رعایت ادب راجع به قرآن و عترت است.
🔹ادب ظاهری، لازم، ولی ناکافی است و به ادب باطنی هم باید پرداخته شود.
🔹 ادب باطنی به قرآن کریم توجه به مفاهیم آن کتاب نورانی و عمل به تعالیم آن است.
🔹ادب باطنی در پیشگاه معصومین«ع» نیز متابعت و پیروی از ایشان است.
🔹اگر کسی راه خود را در زندگی، از راه معصومین«ع» جدا کند و در مسیر دیگری قدم بگذارد، نسبت به آنان بیادبی کرده است.
🔸قسم دیگر از اقسام ادب، ادب در مقابل عالمان، دانشمندان، اساتید و نیز بزرگان هر قوم، رشته و هر فن و حرفهای است.
🔹در روایات اهلبیت«ع» حقوقی برای علما و معلّمین شمرده شده که لازم است ادا شود. اوّلین قدم در رعایت ادب در برابر آنان، مراعات حقوق مزبور است.
🔹احترام به علما و فقیهان و تکریم آنان، مورد تأکید روایات اهلبیت«ع» است و بیحرمتی و بیادبی به آنان مذمّت شده است.
🔹رعایت ادب در برابر علما و مراجع تقلید لازم است. به تجربه اثبات شده است که بیادبی و بیاحترامی به آنان، مانع عاقبت بهخیری است.
🔹حقّ یک مرجع تقلید و عالم دینی آن است که مردم از زحمات و خدمات علمی و تربیتی او، نظیر رسالۀ او استفاده کنند و دیندار باشند.
🔹استفادۀ صحیح از علم عالم، داشمند یا استاد و توجه به زحمات علمی و معنوی این افراد، بهمنزلۀ رعایت ادب در برابر آنهاست و بیاعتنایی به علمشان نیز نوعی بیادبی است.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد علیپور: اراده خداوند این است که بین خانواده #مودت و #رحمت قرار دهد،
🔸«مَوَدَّةً» به آن رحمتی میگویند که در #اعضای_ظاهری انسان هم ظهور کند.
🔹ولی «رَحْمَةً» فقط در #حالات_درونی انسان- حالت تحت تأثیر قرار گرفتن- حس دیگری در انسان ایجاد میشود به اصطلاح حالت #دلسوزی در انسان پیدا میشود و آن رحمت است
💫پس بنابراین #رحمت این است که این دو نسبت به هم رحمت پیدا میکنند، خداوند میفرماید: #هر_دو_نفر رحمت دارند و بین هر دو نفر است
🌱اگر انسان #منیّت را کنار بگذارد، شخصیت خودخواهی خود را به دور بیندازد و زیر پا له کند، اثر آن، این میشود که دلش به همسر خودش بسوزد به خاطر یک سری امتیازاتی که خود دارد و او ندارد. نسبت به او یک حالت #رقّت قلب پیدا میکند.
‼️ این رحمت که در درون او بود، اگر در بیرون در چشم، زبان، دست و در اعضای ظاهری هم ظهور پیدا کند، میشود «مَوَدَّةً»!
👈 یک وقت است بگوید آقا من دلم برای شما میسوزد، یک زمانی هم است که واقعا بیایم و #نشان بدهم که دلم برای تو میسوزد از دستش بگیرم و کمکش کنم،
✨ در اینجا یک قدرت دیگری پیدا میکند، در اینجا در #روح طرف مقابل #انتقال پیدا میکند، #اثر_متقابل میگذارد و این رابطه را #محکم میکند.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: عدهای همیشه میخواهند چیز تازهای به آنها ارائه شود، غافل از اینکه ما همه چیز داریم و همه چیز در نزد ما وجود دارد؛
باید بدانیم که:
🔹هرکدام از ما تا هدف و مقصد اعلی مسافتی داریم، و این مسافت در افراد، متفاوت است و هرکس مسافتی تا مقصد خود دارد، لذا باید سعی کنیم این مسافت را زیاد و بار خود را گرانتر و سنگینتر نکنیم.
🔴گناهان موجب ازدیاد بار و بُعد مسافت ما تا مقصد است، وگرنه بسیار باید استغفار و تلاش نمود تا به جای اول و مسافت اولی برگردیم.
🔹ملاحظه این مطلب خیلی مهم است که بهواسطه آن، راههای سعادت به روی ما گشوده میشود: «هرکه در طوفان بگیرد دامن تسلیم یار...».
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد عابدینی:
💌 فإِنَّهَا وَصِیتِی لِمُرِیدِی الطَّرِیقِ إِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اللهَ أَسْأَلُ أَنْ یوَفِّقَک لِاسْتِعْمَالِهِ؛ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی رِیاضَةِ النَّفْسِ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی الْحِلْمِ وَ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا فِی الْعِلْمِ.
📝 ۹ چیز برای تو و هرکسی که می خواهد سالک الی الله باشد:
سه چیز در مورد نظام بدنی که تعامل انسان با بدنش چگونه باشد که مانع طریق الی الله نباشد.
سه چیز در مورد حلم که تعامل انسان با مردم چگونه باشد.
و سه چیز دیگر در تعامل با نظام علمی که علم چگونه باید مرکب به سوی خدا باشد.
💌 و أَمَّا اللَّوَاتِی فِی الْعِلْمِ: فَاسْأَلِ الْعُلَمَاءَ مَا جَهِلْتَ
◽️در نظام تکوین همه ی عالم سوال دارند، انسان نیز فطرتا دنبال سوال است. ولی تفاوت انسان با بقیه این است که خودش باید این فطرت را به نظام ظاهری برساند.
◽️اگر می خواهید ببینید چقدر مزاجتان سالم است ببینید چقدر سوال دارید درست مثل بدن که اگر در وقت گرسنگی واکنش نشان ندهد علامت بیماری است.
🔻اگر کسی سوال نداشته باشد او مریض است.
◽️ اگر بدن برای گرسنگی صدا نمی زند باید بدانید مریض است؛ در علم نیز اینگونه است.
◽️ ما خَمودیم؛ چرا که سوال وجودی مان را ادراک نمی کنیم و سوال ظاهری مان را نیز نمی پرسیم.
◽️در هر نمازی که وارد می شویم مانند وارد شدن بر سر سفره است. سر سفره نشستن ملاک نیست بلکه سر سفره نشستن و خوردن ملاک است.
🔻 گفتیم اگر خوردن از سر سیری باشد حماقت می آورد، در علم نیز اگر بدون احساس گرسنگی وارد سفره ی علمی بشویم و مشغول خوردن شویم، حماقت آور است.
◽️ حقیقت علم، حرکت به سوی خداست.
◽️ ویژگی علم این است که سیری ناپذیر است و با دنبال سوال رفتن بیشتر طالب می شویم.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
استاد عالی: مرحوم آیت الله حق شناس نقل می کرد: یکی از خوبان تهران شب دیروقت به منزل رفت و از قبل هم به خانواده اش خبر نداده بود که من دیر می آیم. آن بندگان خدا هم نگران شده بودند که چرا آقا امشب نیامده و شاید برایش اتفاقی افتاده باشد، با همین نگرانی و دلواپسی هم هیچ کدام نخوابیده بودند و تا دیروقت بیدار بودند. این آقا که ظاهرا جلسه ای داشته و همین علت تأخیرش بوده، وقتی بعد نیمه شب به خانه آمد و دید همه نگران شده بودند و نخوابیده بودند، عذرخواهی درستی هم نکرد و خوابید. آقای حق شناس می فرمود: تا مدت ها چشم درد داشت.
عده ای را چشم به راه گذاشتی و ظلمی کردی ، مدتی چشم درد گرفتی.
🔸آن قدر گرم است بازار مکافات عمل
🔸گر تو نیکو بنگری هر روز روز محشرست
به هر حال سختی امتحانات الهی به خاطر پنهان بودن حکمت و اسرار آن است و هنر انسان ها هم در همین عرصه هایی که پشت پرده ها پنهان است، معلوم می شود. این جا اگر کسی به خدا و اولیای خدا اعتماد کرد و خودش، میل و خواست خودش، حتى فهم خودش را کنار گذاشت و در مقابل خدا و ولی خدا خضوع داشت و تسلیم بود، ارزش دارد.
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: اگر کسی سجود را طول بدهد، خیلی اسباب ناراحتی شیطان است!
کانال 🇮🇷 تهذیب و اخلاق 🇮🇷 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3810328601Cd756f67536