eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه استان البرز
543 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
369 ویدیو
79 فایل
🌀کانال معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان البرز ✔️اخبار رسمی معاونت تهذیب و اطلاع رسانی فعالیت های تهذیبی ارتباط با ادمین🔻 🆔 @Esmaeilpour110 🔗لینک کانال: 🆔 @tahzib_alborz #تهذیب_البرز
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معرفی آثار استادطاهرزاده 📍باموضوع علیه السلام 📘کتاب: 🔺راز شادی امام حسین(ع) در قتلگاه 🔺زیارت عاشورا اتحادی روحانی با امام حسین(ع) 🔺کربلا مبارزه با پوچی ها 🔺جایگاه تاریخی حادثه ها و هنر اصحاب کربلا در فهم آن 🔺اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر 📚جزوه: 🔺کربلا و آزاداندیشی فراموش‌شده 🔺کربلا و افق پیش رو در این تاریخ 🔺نهضت حضرت امام حسین(ع) و قدرت نرم 🔺کربلا حق‌الیقین تاریخی و شور ایمانی 🔺نگاهی پدیدارشناسانه به رخداد کربلا 🔺کربلا و برگشت به ایمان گمشده 🔺همراه با زائر عتبات 🔺نتایج نهضت کربلا درسطوح مختلف تحلیل 🔺نگرشی به کربلا با چشم عقل و عاطفه 🔺امام حسین علیه السلام؛ حقیقتی ماوراء تاریخ 🔺کربلا؛ نقطه‌ی عطف تقابل تمدن اسلامی با تمدن جاهلی 🔺کربلا سیر عشق الهی 🔺رجوع به هویت شیعه در تاریخ اسلام 🔺مسئولیت فهمِ حرکت اربعینی 🔺رخدادِ اربعینی، در جستجوی راهی ماورای تئولوژی و سکولاریته 🔺کربلا؛ بازجُستِ سعه‌ی صدرِ گمشده 🔺هویت قدسی زن و حضور در جهان گسترده_ی امروز 🔺امام حسین و معنابخشی به زندگی در این تاریخ 🔖یادداشت ویژه: 🔺امام حسین(ع)زمینه ساز آینده تاریخ 🔺امام؛ قدسی‌ترین مطلوب 🔺جایگاه اشک بر حسین (ع) 🔺جریان روشنفکری و تقابل آن با تمدن‌سازی غدیر و کربلا(2)-نقدی بر مقاله ی علی اصغر غروی در روزنامه ی بهار 🔺راز شادی امام حسین«علیه‌السلام»در قتلگاه 🔺ریشه‌ی ضعف فرهنگی جریان مقابل امام حسین«علیه‌السلام» 🔺توجه امام حسین(ع) به آمادگی زمانه در تغییر گفتمان 🔺جایگاه اصحاب امام حسین “علیه السلام» در هستی 🔺زیارت اربعین، پایداری بر عهد حسینی 🔺 چگونه تاریخ امام حسین(علیه السلام) تاریخ خاصی شد 🔺کربلا؛ نحوه‌ی دیگری از تفکر 🔺روح تاریخی حادثه‌ی کربلا 🔺 اربعین؛ سنّتی که در حال شکوفایی است 🔺کوفه و بن‌بست در جان‌فشانی به جهت غفلت از حضور تاریخی 🔺تا مردم در عادت و تقلید از جاهلیت دوران غرق نشوند 🔺معجزه‌ی عاطفه و بصیرت و اراده در کربلا 🔺در طلب حسّ روحانی و معنوی امام حسین (ع) 🔺معجزه‌ی چشم‌ پوشیدن از خود در کربلا 🔺مسلم بن عوسجه اسدی و عالی‌ترین حدّ هوشیاری"۳" 🔺هم‌نوا با امام حسین (ع) در مناجات عرفه 🔺کربلا یعنی، ایمان و خرد و عمل به هنگام "۱" 🔺کربلا یعنی ایمان و خرد و عمل به هنگام "۲" 🎙صوت پرسش ها و پاسخ ها ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
19.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دهم 🔻توضیحات کامل استاد رجبی دوانی درباره وقایع روز عاشورا علیه‌السلام ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/3645702435C462a541d49
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴آیا امام سجاد، بدن مطهر امام حسین را دفن کردند؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در پاره‌ای از روایات داریم که تنها امام معصوم می‌تواند و می‌باید متکفل امور غسل و کفن و دفن امام معصوم شود: «اِنَّ الْاِمَامَ لَا يَغْسِلُهُ اِلَّا الْاِمَامُ». بر همین اساس بسیاری از محدثان بر این باورند که امام سجاد علیه السلام به صورتی معجزه‌وار به صحرای کربلا برگشت و همراه بنی‌اسد متکفل امور کفن و دفن پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهداء علیه السلام شد. هر چند با توجه به برخی روایات دیگر مثل روایتی که می‌فرماید: «أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع أَوْصَى أَنْ تُغَسِّلَهُ أُمُّ وَلَدٍ لَهُ إِذَا مَاتَ فَغَسَّلَتْه‏» برخی دیگر از محدثان گفته‌اند که این روایات دال بر «وجوب» این کار نیست؛ به تعبیر دیگر، کفن و دفن امام پیشین را از نشانه‌های شناخت امام بعدی ندانسته‌اند. به هر حال، اینکه پیکر مطهر امام حسین علیه السلام توسط امام سجاد علیه السلام دفن شده باشد، مسأله‌ای اعتقادی است یعنی اعتقاد به آن به دلیل وجود روایات معتبری است که در این باب وارد شده است. اما از نظر تاریخی قابل اثبات نیست؛ اساساً بر اساس مستندات تاریخی، امام سجاد علیه‌السلام در آن ایام و حتی در مجلس ابن‌زیاد هم، از شدت بیماری، تاب و توان نشستن هم نداشت. شاید دلیل اختلاف علامه مجلسی و شیخ مفید رضوان الله تعالی علیهما در این مسأله را نیز بتوان چنین توجیه کرد که شیخ مفید بر اساس تحلیل تاریخی و با تکیه بر مستندات تاریخی است که می‌گوید قبیله بنی‌اسد متکفل کفن و دفن همه شهدای کربلا، از جمله امام حسین علیه السلام، شدند. اما علامه مجلسی بر اساس تحلیل روایات است که در نقد گزارش تاریخی شیخ مفید می‌گوید: «به حسب ظاهر چنين بود، امّا در واقع، امام را به غير از امام دفن نمي‎كند. حضرت امام زين‌العابدين به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلكه ساير شهدا را دفن كرد.» @ahmadhoseinsharifi ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
🚩 مقتل خوانی از چه زمانی وارد عزاداری سیدالشهدا (ع) شد؟ ◼️ اصطلاح مقتل خوانی گونه‌ای از عزاداری است که در آن شخصی وقایع مربوط به واقعه عاشورا را از روی کتاب مقتل با حزن و اندوه می‌خواند و در جایی که لازم بداند توضیح می‌دهد و دیگران با شنیدن این وقایع به سوگواری می‌پردازند. 🔹اسماعیل اثباتی، استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در این زمینه مطالبی را بیان کرده که در ادامه می‌خوانید: مهمترین عناوین مطرح شده: ◼️ ورود مقتل خوانی به عزاداری‌ها ◼️ قصه خوانی و نقالی و تبدیل آن به روضه خوانی ◼️ مقتل خوانی و مقابله با تحریفات عاشورا ◼️ نقش وقایع تاریخی و سیاسی هر دوره در نحوه عزاداری‌ها ◼️ اتحاد نامیمون دوست و دشمن در تحریف عاشورا ◼️ ورود احادیث و روایات جعلی به روضه‌خوانی‌ها ◼️ چگونه می‌توان جلوی برخی از این آسیب‌ها را گرفت؟ مشروح گفت‌وگو: hawzahnews.com/xcn96 ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
13.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥معروف‌ترین سخنرانی شهید مطهری درباره حادثه کربلا تحت عنوان «شعارهای عاشورا» ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/3645702435C462a541d49
🏴 آجَرَکَ اللّه یٰا صٰاحِبَ الزَّمٰان ◾️سالروز شهادت چهارمین نور ولایت ؛ حضرت زین العابدین، امام سجاد (علیه السلام) ، بر همه شیعیان آن حضرت تسلیت باد... ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
💠 روز 💠 🚩 جایگاه گریه کنندگان بر سیدالشهدا (علیه‌السلام) 🔻امام زین‌العابدین علیه‌السلام: أَیُّما مؤمنٍ دَمعَت عَیناهُ لِقَتْلِ الحُسینِ عَلَیه السّلامُ وَ مَنْ مَعَهُ حَتّی یَسیلَ علی خَدَّیهِ بَوَّأَهُ اللهُ فی‌الجَنّةِ غُرَفاً. ◼️ هر مؤمنی که برای شهادت امام حسین(ع) و یاران شهیدش گریه کند و اشک او بر گونه‌هایش جاری گردد، خداوند درجات رفیعه و مقامات عالیة بهشت از آنِ او خواهد ساخت. 📚 بحارالأنوار، ج ١٠٠، ص ٩٤ ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/3645702435C462a541d49
❇️ شاهکار امام سجاد علیه‌السلام 🔰 شما ادعیه حضرت سجاد را می‌بینید، دعاست اما چه می‌کند در این دعاها... ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
هدایت شده از ندای تهذیب
🔰فصل اول دوره پودمانی تعالی ، ویژه راهنمایان تهذیبی تربیتی مدارس علمیه ، گروه علامه طباطبایی(ره) ⏰ زمان: ۱۵ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ 🕌مکان: مرقد مطهر امام خمینی(ره) 💠 سه محور اصلی این دوره: «کلیات تربیت» «تربیت هویتی صنفی» «تربیت زیستی بدنی» دروس دوره: 📙تبیین ماموریت های راهنمای تهیبی تربیتی و شعار دوره 📘تبیین نظریه فراساحتی 📗ساحات تربیت 📙کلیات نظام تربیت اسلامی 📕الزام و اختیار در تربیت 📘نقش مربی و استاد در تربیت 📙مکتب نجف و امتداد اجتماعی آن 📒آشنایی با راهنمایی و مشاوره در مدارس علمیه 📕نوجوان شناسی و ویژگی های طلبه امروزی 📒کلیات هویت طلبگی (هویت، بحران ها و راهکارها) 📕قوام طلبگی(تبیین هویت صنفی طلبه) 📗راه کارهای حل بحران هویت در طلاب 📘مدیریت بدن (خواب، تغذیه، ورزش) 📒راهکارها و روش های حفظ نشاط و سلامت بدنی طلاب 📙تاثیر مزاج و سلامت جسمانی در تربیت 📘ارائه الگوی مدرسه علمیه موفق 📱به بپیوندید: @nedaye_tahzib
17.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚫️ ویژه برنامه‌های استانی تاسوعای حسینی توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه استان البرز در ۱۰ موکب برگزار گردید. ◾️موکب فرهنگی امین ◽️موکب کودک ◾️موکب بر بال پروانه‌ها ◽️آتلیه تخصصی کودکان ◾️موکب فرهنگی دختران ◽️پرده خوانی عاشورایی ◾️موکب روضه خوانی ◽️موکب عفاف و حجاب ◾️موکب پذیرایی ◽️موکب پاسخگویی به شبهات اعتقادی ◾️موکب یک قدم تا زیارت 🗓 مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲، تاسوعای ۱۴۴۵ ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz
• معرفی کتاب • سه سخن در یک محفل: • آقای خامنه‌ای(قیام حسین) • مطهری(معنای ثورة) • شریعتی(معنای ثار) ١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع): ○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی ○ نقش مفهوم‌شناسی امامت در فهم رفتار ائمه ○ لزوم استفاده از ادبیات دینی ○ نهضت نبوی • ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی • خصائص جامعۀ جاهلی ۱.جامعۀ دوطبقه، مستکبر و مستضعف ۲.ارزش محسوب نشدن «انسان» ۳.برای خدای یکتا نبودن عبودیّت • رسالت بر هم زدن نظام جاهلی • درگیری قهری پس از قیام نبی • اقدامات لازم به دنبال این درگیری □ ایجاد تشکّل ولایی ۱.پایه‌های جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی) ۲.شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ) ۳.منطقه‌ای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد ۴.تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر درکل جامعه) ۵.شکل‌گیری امامت ۶.تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم ومکمّل) ▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا می‌گذارد و درعمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعل و لاقول)، اینجا باید یک ورود الهی کرد» □ پیوندقیام امام حسین ع به نهضت نبوی ▫️نیامیختن هدف ونتیجه درقیام امام حسین . هدف امام حسین:نه حکومت،نه شهادت،بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود». . نتیجه وسرنوشت: یاحکومت مستعجل است یاشهادت،ولی هدف مهم است. ▫️این نهضت حلقه‌ای است درنهضت نبوی، اگر نبوداین سلسله ناقص بود. ✍ نویسنده: استاد ➖➖➖➖➖➖➖ 📱به بپیوندید: @tahzib_alborz