هدایت شده از ندای تهذیب
🔰فصل اول دوره پودمانی تعالی ، ویژه راهنمایان تهذیبی تربیتی مدارس علمیه ، گروه علامه طباطبایی(ره)
⏰ زمان: ۱۵ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
🕌مکان: مرقد مطهر امام خمینی(ره)
💠 سه محور اصلی این دوره:
«کلیات تربیت»
«تربیت هویتی صنفی»
«تربیت زیستی بدنی»
دروس دوره:
📙تبیین ماموریت های راهنمای تهیبی تربیتی و شعار دوره
📘تبیین نظریه فراساحتی
📗ساحات تربیت
📙کلیات نظام تربیت اسلامی
📕الزام و اختیار در تربیت
📘نقش مربی و استاد در تربیت
📙مکتب نجف و امتداد اجتماعی آن
📒آشنایی با راهنمایی و مشاوره در مدارس علمیه
📕نوجوان شناسی و ویژگی های طلبه امروزی
📒کلیات هویت طلبگی (هویت، بحران ها و راهکارها)
📕قوام طلبگی(تبیین هویت صنفی طلبه)
📗راه کارهای حل بحران هویت در طلاب
📘مدیریت بدن (خواب، تغذیه، ورزش)
📒راهکارها و روش های حفظ نشاط و سلامت بدنی طلاب
📙تاثیر مزاج و سلامت جسمانی در تربیت
📘ارائه الگوی مدرسه علمیه موفق
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
17.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزارش_تصویری
#همه_با_هم_به_عشق_حضرت_عباس
⚫️ ویژه برنامههای استانی #یوم_العباس تاسوعای حسینی توسط مرکز مدیریت حوزه علمیه استان البرز در ۱۰ موکب برگزار گردید.
◾️موکب فرهنگی امین
◽️موکب کودک
◾️موکب بر بال پروانهها
◽️آتلیه تخصصی کودکان
◾️موکب فرهنگی دختران
◽️پرده خوانی عاشورایی
◾️موکب روضه خوانی
◽️موکب عفاف و حجاب
◾️موکب پذیرایی
◽️موکب پاسخگویی به شبهات اعتقادی
◾️موکب یک قدم تا زیارت
🗓 مورخ ۵ تیرماه ۱۴۰۲، تاسوعای ۱۴۴۵
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
• معرفی کتاب •
#خونآورد
سه سخن در یک محفل:
• آقای خامنهای(قیام حسین)
• مطهری(معنای ثورة)
• شریعتی(معنای ثار)
١٠/ ١٠/ ١٣۵۵ مصادف با روز تاسوعا
صورتی از بحث اول(بحثی ممتّع):
○ الگوی درست مطالعۀ یک حادثه تاریخی
○ نقش مفهومشناسی امامت در فهم رفتار ائمه
○ لزوم استفاده از ادبیات دینی
○ نهضت نبوی
• ورود نبی با فکری نو به جامعۀ جاهلی
• خصائص جامعۀ جاهلی
۱.جامعۀ دوطبقه، مستکبر و مستضعف
۲.ارزش محسوب نشدن «انسان»
۳.برای خدای یکتا نبودن عبودیّت
• رسالت بر هم زدن نظام جاهلی
• درگیری قهری پس از قیام نبی
• اقدامات لازم به دنبال این درگیری
□ ایجاد تشکّل ولایی
۱.پایههای جامعۀ آینده را بسازد(کادرسازی)
۲.شعارهایی درست کند و در آنها بدمد(تبلیغ)
۳.منطقهای برای استقرار جامعۀ توحیدی بیابد
۴.تشکیل نظام(بسط آن پیوستگی کادر درکل جامعه)
۵.شکلگیری امامت
۶.تدبیر برای شرایط «انحراف امّت»(حکم متمّم ومکمّل)
▫️«اگر سلطان ستمگری دیدید که حرمات الهی را زیرپا میگذارد و درعمل هیچ اقدام اصلاحی نیز ندارد(لم یغیّر علیه بفعل و لاقول)، اینجا باید یک ورود الهی کرد»
□ پیوندقیام امام حسین ع به نهضت نبوی
▫️نیامیختن هدف ونتیجه درقیام امام حسین
. هدف امام حسین:نه حکومت،نه شهادت،بلکه «طلب اصلاح در امّت جدّ خود».
. نتیجه وسرنوشت: یاحکومت مستعجل است یاشهادت،ولی هدف مهم است.
▫️این نهضت حلقهای است درنهضت نبوی، اگر نبوداین سلسله ناقص بود.
✍ نویسنده: استاد #فلاح_شیروانی
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
Talabegi Va Masirhaye Fararoo(1402-04-20) Hoze Elmiye Meshkat - Madrese Sadr_ Tehran.MP3
33.73M
🔈#طلبگی_و_مسیرهای_فرارو
▪️#حوزه تنها نهاد موجه و موثق در طول تاریخ است.
▫️حوزه صلاحیت این را دارد که به عنوان مرکز تعریف دین و تبیین دین شناخته بشود.
▪️مزیت حوزه به #دانشگاه چیست؟
▫️کسانیکه دنبال علوم دینی هستند، قطعا در حوزه به این علوم میرسند.
▪️اساتید موفق در رشتههای علوم دینی در #دانشگاه، آخوندها هستند.
▫️آیا باید برحسب نیاز جامعه قدم برداشت؛ یا برحسب علاقه وارد حوزه شد؟
▪️نیاز حقیقی ما به دانشی است که #تمام_ابعاد_وجودی ما را پوشش دهد.
▫️عمیقترین رابطه ما با خدا بندگی ماست.
▪️نیاز اصلی #رسانه، به آخوند دینشناسی است که خط و جهتدار باشد.
▫️تاکید آیت الله بهجت به طلاب چه بود؟
▪️بلوغ و شکوفایی #طلبه در عمل و پیادهکردن سلوکی است، که در مسیر طلبگی آموخته است.
▫️مسیر طلبگی سخت است؛ ولی معادل ندارد.
▪️رمز اصلی #موفقیت علماء، #مراقبه فکری
و عملی است.
🗒 ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
🎙حجة الاسلام امینی خواه
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حوزه، نهاد علمی پویا
👌در حوزه علمیه حتی علم آموزی هم حداکثری است.
📍در اینجا خفقان علمی معنایی ندارد!!
🎙 حجت الاسلام پناهیان
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
🔰 همایش ملّی شیخ شهید، فقیه تهران، دیدهبان ایران
🟢 بزرگداشت آیتاللّه شهید شیخ فضلاللّه نوری
📽 با پیام تصویری: حضرت آیتاللّه العظمی سبحانی
🎙با سخنرانی حضرات آیات:
🔹محمدجواد فاضل لنکرانی
🔸سیّدهاشم حسینی بوشهری
🔹علیاکبر رشّاد
🔸و حجتالاسلاموالمسلمین مهدی انصاری
🗓 چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۶ تا ۲۰
📍مکان: قم، بلوار پانزده خرداد، خ شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
⁉️چرا تبلیغ اولویت اول حوزهها؟
🖋محمدمهدی عظیما
🔹در دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب دام ظله با طلاب، ایشان تاکید کردند که تبلیغ باید اولویت اول حوزه باشد و باید از تفکری که به تبلیغ نگاه درجه دوم و فرعی دارد عبور نمود.
⁉️حال، باید پرسید: خاستگاه این حرف از کجاست و چه استدلالی در پس آن می باشد؟
1⃣ابتدائا باید توجه داشت که مراد از تبلیغ معنای بسیار وسیع تر از معنای متعارف آنست که حتی شامل تالیف کتاب فلسفی اصول فلسفه و روش رئالیسم توسط مرحوم علامه طباطبایی نیز می شود همانطور که معظم له این مثال را ذکر کردند. مراد از تبلیغ، معنای قرآنی آن است که همان رساندن حقیقت دین (به معنای وسیع دین) به انسانها به صورت روشن و خالی از ابهام می باشد (بلاغ مبین).
⬅️با توجه به این مقدمه میتوان علت اینکه رهبری معظم اولویت اول حوزه را تبلیغ دین دانستند را فهمید. و آن ریشه در هویت طلبگی دارد.
هویت یک طلبه فقط علم دین آموزی نیست و الا حوزه صرفا یک دانشگاه دینی است. همانطور که طلبگی صرفا تلاش برای خودسازی و کسب معنویت نمی باشد که این مسئله با همه اهمیتش برای عموم مومنین مورد سفارش و تاکید است و مقوم هویت صنفی طلبگی نمی باشد.
آنچه فصل اخیر طلبگی به حساب می آید (در کنار علم آموزی و خودسازی) تلاش و مجاهده عالمانه برای رساندن حقیقت دین به انسانها و جذب آنها به دینداری و زدودن شبهات و پیرایه ها از آن است. اگر این معنی به دائره وسیعش در حوزه و طلبه ای یافت شود می توان گفت به آن هدف اصلی خود رسیده است و الا صرفا یک دانش آموخته علوم دینی است که مشغول کار خود است و نتوانسته است قدمی موثر برای دین بردارد و در بهترین حالت، تنها در خودسازی خود تا حدی موفق بوده است و صد البته نباید غافل از این نکته بود که این جهاد، نقش بزرگی در خودسازی هم دارد.
این هویت در حقیقت ناشی شده از نقش وراثتی عالم دین از انبیاء الهی است که؛ العلماء ورثه الانبیاء و مخفی نیست که در آیات متعددی وظیفه اصلی انبیاء الهی در جامعه، همین تبلیغ مبین دین معرفی شده است.
از این نکات به روشنی استفاده می شود که اولویت اول بودن تبلیغ هرگز به معنای کم توجهی به علم آموزی دقیق در حوزه نیست چرا که اساسا پایه این تبلیغ آن تعلم است.
2⃣همچنین روشن است که تبلیغ مبین همانطور که می تواند با حضور یک طلبه جهادگر در یک روستای دور افتاده باشد، می شود با تلاش علمی برای رفع شبهات اعتقادی به واسطه تالیف یک کتاب محقق گردد.
⬅️نکته مهم دیگری که از این بیان روشن می گردد، شاخص اصلی فعالیتهای طلبگی است. آیا برگزاری برنامه های شاد و جذاب برای مردم مربوط به هویت طلبگیست؟ کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان چه؟ همچنین برقراری مسابقات ورزشی یا مراسمات شاد یا فعالیت در محیطهای مجازی و ...
✅ملاک همین است که اگر ماهیت این کار رساندن دین به مردم و تبلیغ است و چنین روحی بر آن حاکم است جزو رسالتهای طلبگی محسوب می گردد و الا ربطی به طلبه و حوزه ندارد و اگر طلبه ای هم به آن می پردازد از روی علایق یا وظایف شخصی خود است.
روشن است که برخی از موارد بالا در این چارچوب بلاغ مبین قابل تعریفند و غرض نویسنده انکار کلی آنها نیست بلکه توجه دادن به این نکته است که خط اصلی و روح حاکم بر این فعالیتها گم نشود و از رسالت طلبگی فاصله گرفته نشود. همانطور که همین نکته در علم آموزی هم باید مورد توجه باشد.
#تبلیغ_محرم
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
9.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک | مبلغ تراز انقلاب اسلامی
مرحوم احمد کافی، خطیب و واعظ شهیر معاصر در سال 1315و در مشهد چشم به جهان گشود. او پس از گذراندن تحصیلات حوزوی خود در شهرهای قم و نجف و شاگردی بزرگانی همچون آیت الله خویی و آیت الله سید اسدالله مدنی تبریزی، با دعوت مردم تهران و به دلیل نیاز شدید آن شهر به تبلیغ دین و روشنگری در برابر رفتارهای فاسد رژیم شاه، به آنجا رفت و همزمان با سخنرانیهای مذهبی در مسجد، در منزل خود نیز جلسات آموزش قرآن و تعلیم کودکان و نوجوانان و نیز مراسم دعای کمیل و ندبه را تشکیل داد.
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
#هم_اکنون
🟢 جلسه جهاد تبیین
⚪️ سلسله نشستهای بصیرتی
🔴 با موضوع تأملی در مسائل روز
🎙سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین استاد مهدی طائب
📍کرج، مدرسه علمیه امام صادق علیهالسلام
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
#شهدای_روحانیت
🖼#عکس_نوشت
🔰شیخ فضلالله نورى، آن شهید بزرگ اسلام، آن عالِم روحانىِ بزرگوارى است که #شرافت_اسلامى اش را تا لحظهى آخر حفظ کرد...
📌 ۱۱مردادماه یکصدوچهاردهمین سالگرد شهادت #شیخ_شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 سربازان نظام
🔸حوزه های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند.
🔷اینكه ما به مسائل نظام كار نداریم، به مسائل حكومت كار نداریم، این #سكولاریسم است.
🎙مقام معظم رهبری | 1391/07/19
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
@tahzib_alborz
📤 دریافت فایل پاورپوینت
+ فایل word
+ فایل PDF منابع مطالعاتی پیرامون هویت صنفی روحانیت
✍️مطالعهی این کتابها برای اساتید و مدیران نیز این امکان را فراهم میسازد که طلاب جوان را در بهرهبرداری بیشتر از سرمایهها و فرصتها راهنمایی کنند و آنان را از سرگردانی، شبهه و تردید نجات بخشند و با معضل بحران هویت مقابله کنند.
شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه نیز باید بر عمدهی این کتابها اشراف داشته باشد و از مباحث آن در حل مسائل فراوان عالم طلبگی بهره گیرد.
عمده آثار موجود، در فهرست زیر منعکس است. تقسیمبندی کلی این فهرست به شرح زیر است:
🏷طلبه و هویت طلبگی
🏷طلبه؛ اخلاق و خودسازی
🏷طلبه و علمآموزی
🏷طلبه و انقلاب اسلامی
🏷طلبه و رسالتهای اجتماعی
🏷طلبه و زندگی خانوادگی
🏷کتابهایی برای اساتید حوزههای علمیه
🏷کتابهایی برای مدیران مدارس علمیه
🏷کتابهایی برای مسئولان و کارگزاران حوزه
🔗فایل منابع مطالعاتی پیرامون هویت صنفی روحانیت را از سایت حجره نما دریافت کنید:
https://hojre-nama.ir/?p=2066
#هویت_طلبگی
#هویت_صنفی_روحانیت
➖➖➖➖➖➖➖
📱به #تهذیب_البرز بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/3645702435C462a541d49