🔴 راه و رسم طلبگی
🔴 موضوع: تشخیص نیاز اجتماعی
اکنون به ذکر مقدمات و عناصر لازم برای این منظور (انتخاب تخصص) میپردازیم.
2.. تشخیص نیاز اجتماعی
یکی از مقدمات جهتگیری تخصصی، نظر به نیازها و چالشهای اجتماعی و مقایسه میان آنها است. اگر فرض کنیم در یکی از عرصههای خدمت اجتماعی خلأ جدی وجود داشته باشد از باب واجب کفایی لازم است نیروی لازم برای آن عرصه تأمین شود و آن سنگر خالی پر گردد. هر چه موقعیت این سنگر مهمتر و حساستر باشد ضرورت حضور نیروی توانا در آن بیشتر خواهد بود و ضریب توجه ما نسبت به آن باید افزایش یابد.
البته این اصل کلی را باید در کنار سایر معیارها ملاحظه کرد. یعنی به علاقه و استعداد و واقعیتهای زندگی شخصی خود نیز باید توجه داشت و حاصل جمع جبری میان این معیارها را در انتخاب نهایی در نظر گرفت.
در شرایط موجود نیازهای اجتماعی بسیار فراوان و منابع انسانی حوزه نسبت به دایرة نیازها بسیار اندک است. همة عرصههای خدمت ـ خرد و کلان ـ نیاز به نیرو دارد و هر کس با هر استعدادی میتواند در حوزة علمیه بهترین نقش را ایفا کند. همة عرصههای تحقیقی در همة دانشهای اسلامی نیازمند بازنگری و کار پژوهشی جدی است. در شرایط جدید با ورود دین به صحنة عمل اجتماعی قلمرو موضوعات مورد نیاز بسیار گسترده شده و ابهامهای فراوان و مسائل نوپدید پرشماری رخ نموده است. در شرایطی که بشر برای اداره زندگی اجتماعی خود نیز دست به دامان دین شده و از دین نسخه حیاتبخش راهگشا در نظام پیچیدة نوین را میطلبد نیاز به نهضت تولید دانش بسیار نمایان است.
امروزه سخن از اولویت قطعی یک علم از علوم حوزوی بر سایر علوم بسیار دشوار گشته و نوعا اندیشمندان و درد آشنایان، با نظر به خلأ عمیق دانش، هیچ دستورالعمل قاطعی برای انتخاب یک رشتة تحصیلی ندارند. به روشنی نمیتوان ادعا کرد که پرداختن به فقه به عنوان رشتة تخصصی ضروریتر است یا پرداختن به حدیث، تفسیر، کلام، دانشهای عقلی، علوم انسانی یا علوم دیگر.
به بیان دیگر به جای توصیه به انتخاب رشتة خاص بیشتر بر کسب توانمندی بالا و چیرگی تخصصی تأکید میرود. نیروهای کم بنیه، متوسط و ضعیف ممکن است فراوان باشند اما برای سپردن مسئولیت و اخذ تعهد خدمت مناسب نیستند. نیاز امروز جامعه ما، دانشمند چالاک و متخصصی است که در هر موضوعی قدم گذارد گرهی باز میکند و راه بستهای میگشاید و در هر سنگری که قرار گیرد، مرزبان قدرتمندی برای پاسداری از آن است. مقایسه میان نیازهای علمی ـ تخصصی حوزة امروز، مقایسه میان چاه و چاله نیست که به سرعت به داوری نهایی رسد بلکه به سان مقایسه میان دو شکاف عمیق است که نهایت آن آشکار نیست. در چنین وضعیتی ادعای اولویت میان پرکردن این شکاف یا آن شکاف گزاف خواهد بود.
به عنوان نمونه با اینکه حوزههای علمیه قرنها است که در فقه و اصول متمرکز شده و عمده منابع خود را به این شاخهها اختصاص داده است اما همچنان در این دانشهای خوش اقبال نیز نیاز به پژوهشهای عمیق در موضوعات نوین باقی است.
[تفصیل این بحث را در کتاب «تأملی در نظام آموزشی حوزه» ببینید]
بنابراین توجه به استعداد و علاقه شخصی برای جهتگیری تخصصی در شرایط جدید اهمیت بیشتری دارد.
🔴 پویش میثاق با استاد شهید
(از اول تا هفتم آبان ماه)
🔶 تلاوت ۱۴ ختم قرآن کریم
و ۱۱۰ هزار صلوات
✔️ جهت هدیه به شهید والامقام مدافع حرم اهل بیت(ع)
"استادمحمدحسندهقانی"
دوستان علاقمند، جهت شرکت در این پویش مقدار ختم خود را به @Tvt_hagh_313 ارسال نمایند.
نسال الله منازل الشهداء
#میثاقبااستادشهید
#تهذیبوتربیتمدرسهحقانی