📜 #حدیث_روز
🌻 امام على عليه السلام:
🍀 شرُّ الناسِ مَن لا يَقبَلُ العُذرَ ولا يُقِيلُ الذَّنبَ.
🍀 بدترين مردم كسى است كه عذر نپذيرد، و از خطا نگذرد.
📚 غررالحكم، ج 4، ص 165، ح 5685.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🍂 #سلسله_مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره ۹
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامهریزی/قسمت اول
۱. اگر در همه برنامههای زندگی، تردید روا باشد، در این یک گزاره، شک و شبههای راه ندارد که ما وظیفه داریم برای تشخیص وظایف خود اقدام کنیم. آگاهی از وظایف، اولین، محکمترین و قطعیترین وظیفة ما است که همة تکالیف بعدی را پشتیبانی میکند و سنگ بنای اوّلیة حرکت قرار میگیرد.
۲.«تشخیص وظیفه» و «مدیریت خود» نیازمند الف) تلاش، ب) آگاهی وسیع، ج) صرف زمان است.
الف) انتظار برای کشف بهترین دستورالعمل زندگی بدون تلاش و زحمت، همان قدر نامعقول و بینتیجه است که توقّع بازشدن درهای رحمت و فرود مائده آسمانی بدون کوشش و مشقت. خدای بزرگ، بدون اسباب و وسایل، امور جهان را اداره نمیکند. پس برای رسیدن به چنین نعمت ارزشمندی بکوشیم و سرمایهگذاری کنیم. بیجهت منتظر «رؤیا»، «الهام»، «مکاشفه» یا «مواجهه تصادفی با استادی خبیر» نباشیم و یا به راههای سادهای چون «قرعه»، «تفأل» و «استخاره» پناه نیاوریم.
ب) بسیاری از تصمیمهای نسنجیدة ما انسانها که پشیمانی و حسرت به دنبال میآورد، ریشه در جهل و ناآگاهی ما دارد، دایرة آشنایی و اطلاع ما از حقایق تلخ یا شیرین، هر چه گستردهتر باشد، برنامهریزی ما به صواب نزدیکتر میشود. هر چه دانش و آگاهی وسیعتری برنامه را پشتیبانی کند، آن برنامه، کاملتر و مطلوبتر است. از این جهت لازم است قبل از برنامهریزی آگاهی دیگران را هم به آگاهی محدود خود پیوند دهیم. مطالعه، مشاوره، مشاهدة برنامة دیگران و معاشرت با شخصیتهای موفق، این فایده را برای ما خواهد داشت.
ج) آن تلاش و مجاهدت و این تحصیل دانش، بدون هزینة «زمان» امکانپذیر نیست. باید وقت مناسبی از برنامة خود را به این مهم اختصاص دهیم. همة ما برای دانستن احکام شرعی و وظایف عام مسلمانی با صرف زمان قابل توجه، به رسالة توضیحالمسائل مراجعه میکنیم و برای فهم آن ـ فردی یا گروهی ـ تلاش میکنیم. در مواردی هم به استفاده مستقیم از اهل علم یا استفتا از مراجع تقلید احساس نیاز میکنیم و به آن همّت میورزیم. همین کوشش و همّت را در اندازهای گسترده، برای یافتن مسیر زندگی باید بهکار گرفت. باید برای رسیدن به فواید تدبیر، سرمایة زمان و توان خود را به کار گیریم و بدانیم صرف این مقدار زمان و توان قبل از عمل، بازده نهایی عمل ما را به مراتب بیشتر خواهد نمود. اگر این مقدار نیروی فکری و زمان را صرف تنظیم «برنامه» نکنیم لاجرم چندین برابر آن را باید به تاوان «بیبرنامگی» بپردازیم.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
دندان هاي با غيظ به هم فشرده شده!
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🔻مجموعه #پوسترهای فرازهایی از دعای هفتم #صحیفه_سجادیه
🔸طراحی و تولید شده توسط #مرکز_رسانه و فضای مجازی
جهت مشاهده و دانلود پوسترها کلیک کنید 👇
https://heyazd.ir/?p=5809
✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد»
https://eitaa.com/HEYazd
https://gap.im/HEYazd
📜 #حدیث_روز
🌻 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
🍀 كل وأنتَ تَشتَهي، وأمسِك وأنتَ تَشتَهي.
🍀 زمانى بخور كه ميل به خوردن دارى و در حالى خوردن را وا گذار كه هنوز اشتهايت هست.
📚 طبّ النبيّ (ص)، ص 2.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🍂#سلسله_مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 10
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامهریزی/قسمت دوم
3. ناتوانی در اجرای برنامه گاهی بهخاطر «نواقص» برنامه و عدم رعایت قواعد برنامهریزی است و گاهی به «سستی و تنبلی» بازگشت دارد. نباید تمام عمر ما به برنامهریزی بگذرد. پس از رسیدن به نتیجه باید اقدام و عمل را آغاز نمود.
4. گاهی ناتوانی در اجرای برنامه، ما را نسبت به اصل برنامهریزی دلسرد میسازد. به این بهانه که به برنامه عمل نمیکنیم، نباید برنامهریزی و تدبیر را کنار بگذاریم. کسی که برنامه دارد هر چند صد در صد به آن عمل نکند، از کسیکه برنامه ندارد موفقتر است.
5. برای هر هدف ریز یا درشتی، فکر کردن و برنامه داشتن، مطلوب است: برنامة ورزشی، برنامة عبادی، برنامة دیدار از خویشاوندان و دوستان، برنامه برای مسافرتهای تابستانی، برنامه برای هزینة درآمد، یا تهیه مایحتاج، تعیین جایگاه برای لوازم منزل و... .
این برنامهریزی و تدبیر، نتیجه کار را بیشتر و ضایعات و آسیبها را کمتر میکند. البته مسائل کلان زندگی، اولویت بیشتری برای فکر و تدبیر دارند. در عینحال فکر کردن برای طراحی بهترین نقشه در برخی امور جزئی نیز علاوه بر افزایش قدرت تفکر و دقت نظر، راه ما را بهسوی اهداف کلان هموارتر میکند. غالباً فکرکردن در مسائل خرد مؤونه و تلاش زیادی نمیطلبد و مواد اولیهاش آماده و در دسترس است.
6. تدبیر نباید به وسواس منتهی شود. گاهی دقت فراوان در جزئیات و عواقب یک کار مانع انجام آن میشود و هول وهراس بیجا ایجاد میکند. تدبیر، که ابزاری برای بهبود انجام کار است، نباید به اصل انجام کار آسیب رساند. احتیاط بیش از اندازه در اقدام، ما را از اصل اقدام محروم میکند و به همین جهت خلاف احتیاط است. گاهی لازم است دقت و ظرافت کار را کمتر در نظر گیریم تا آن فعالیت عملی شود و این خود عین تدبیر است. چنان که گفتهاند سنگ بزرگ نشانِ نزدن است.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 كليپ تصویری|
🎙🌸آيت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
موضوع : خدایا❗️من از تمام کسانی که غیبتم را کردند و آزارم دادند گذشتم!....
📩 #درس_اخلاق
✍️ #غیبت
✅ بسیار عالی حتما گوش کنید و ارسال به دیگران فراموش نشود🙏🌹
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
📜 #حدیث_روز
🌻 امام صادق علیه السلام:
🍀 ليْسَ مِنّا مَنْ لَمْ يَمْلِكُ نَفْسَهُ عِنْدَ غَضَبِهِ.
🍀 كسى كه هنگام خشم خوددار نباشد، از ما نيست.
📚 كافى، ج 2، ص 637.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🍂 #سلسله_مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 11
🔹موضوع: نکاتی پیرامون برنامه ریزی / قسمت سوم
7. چون وظایف ما در زمانها، مکانها و موقعیتهای مختلف، متناسب با رخدادهای گوناگون و در موضوعات متنوّع، متعدد است، وظیفة تشخیص وظیفه به یک مقطع خاص منحصر نمیشود. نمیتوان «یکبار برای همیشه» برنامهریزی کرد و تا پایان عمر به اجرای آن پرداخت. نمیتوان همه رویدادها را قبل از وقوع پیشبینی کرد. گاهی پدید آمدن یک حادثه، ترکیب کلّی وظایف ما را به هم میریزد و سامان جدیدی میطلبد. آن حادثه ممکن است گرفتار شدن به مصیبتی، فراهم آمدن امکان جدیدی یا به دست آوردن اطلاع تازهای یا هر چیز دیگری باشد. از این رو، تشخیص وظیفه، یک وظیفه تدریجی و متکرر است. مثلاً برنامهای که برای فعالیتهای پنجشنبه و جمعه طراحی نمودیم، پس از چند هفته تجربه و عمل، مستحق ارزیابی و بازنگری است. زیرا تجربه و آگاهی ما به مرور افزایش مییابد و شایسته است این آگاهی افزوده در برنامهریزی به کار گرفته شود.
8. برنامه هر چه کلانتر و دوراندیشانهتر باشد مفیدتر است. فایدهای که از طراحی برنامة فعالیتهای امروز یا این تابستان به دست میآید قابل مقایسه با فواید برنامه 10 سال آینده یا کل عمر نیست. تدبیر و تفکر باید در کل دایرة عمر بهکار گرفته شود.
9. ثبت مکتوب برنامه و پیاده کردن طرح فکری بر روی کاغذ این فواید را به دنبال دارد:
ـ افزایش تمرکز فکری، انسجام برنامه و تنظیم موفق آن.
ـ حفظ و جلوگیری از فراموشی.
ـ قابلیت مراجعه بعدی، ارزیابی و تجدید نظر.
ـ قابلیت انتقال به دیگران.
ـ افزایش ضمانت اجرا، التزام عملی (سند و پیمان مکتوب).
10. برنامة تنظیم شده رویة اصلی و قاعدة فعالیتهای ما قرار میگیرد. باید برای همة فعالیتهای خود ـ به مرور ـ قاعده قرار دهیم. مثلاً نماز، پس از اذان در مسجد، ورزش، صبحها نیم ساعت پس از نماز، حمام، هفتهای دو مرتبه روزهای دوشنبه و جمعه ساعت فلان، و... .
این قاعده در موارد خاصی قابل استثنا است؛ مواردی که «استثنا» نسبت به «اصل اولیه» حکمت افزونتر و فواید بیشتری داشته باشد. البته نباید موارد «استثنا» از خود «قاعده» بیشتر باشد (تخصیص اکثر نشود). اگر موارد استثنا خیلی زیاد باشد باید در اصل برنامه تردید و تجدید نظر کرد.
هیچ اصل و قاعدهای در برنامه زندگی یک مسلمان مطلق و استثناناپذیر نیست جز اصل «عبودیت» که سراسر حیات یک مسلمان را بدون استثنا پوشش میدهد. مثلاً نظم یا مهرورزی قاعدة زندگی است. اما اگر با عبودیت و روح بندگی خدا مغایر شود از این قاعده دست برمیداریم. وظایف مقطعی غیرقابل پیشبینی، برنامه جاری ما را در پرتو خویش تغییر میدهد. «بندگی» و انجام وظیفة الهی، اصل حاکم بر همة اصول زندگی است و در هیچ شرایطی استثنا نمیپذیرد.
11. حالتهای روحی انسان دائماً در انقلاب و تغییر است. قلب آدمی گاهی حوصله و طراوت انجام عمل را از دست میدهد و دچار کسالت و «ادبار» میگردد. در این موارد باید به واجبات و ضروریات برنامه اکتفا کرد و از ظرافت و دقت آن موقتاً صرفنظر نمود. در مقابل، مواردی را که نشاط و رغبت فراوان برای انجام عمل وجود دارد باید مغتنم دانست.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
💠حضرت آیت الله جوادی آملی
🔰 حفظ آبرو
✅ توجه 👈بعد از دیدن این کلیپ 💯 درصد در بخشی از رفتارتون منقلب میشید.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
✨مهمترین عامل تربیت
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
📜 #حدیث_روز
🌻 امام علی علیه السلام:
🍀 نفَسُ المَرءِ خُطاهُ اِلی اَجَلِهِ.
🍀 نفس کشیدن انسان گام های او به سوی اجل اوست.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۷۴
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
✅ تا حالا شده به سرمایه خود فکر کنید ...🤔
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🍂 #سلسله_مباحث: #راه_و_رسم_طلبگی
شماره 12
موضوع: طلبگی
طلبه دارای یک هویت و خود فردی و نیز دارای یک هویت و خود صنفی است یعنی یک شخصیت حقیقیِ فردی و یک شخصیت حقوقی و صنفی دارد. به همین جهت همانگونه که موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی فردی است موظف به خودشناسی، خودآگاهی و خودسازی صنفی است. همان گونه که به عنوان یک انسان باید از ظرفیتها، داراییها، فرصتها، نیازها، استعدادها، بایستهها، وظایف و کاستیهای خود اطلاع داشته باشد به عنوان یک طلبه ـ یعنی به عنوان یکی از اعضای این گروه همکار ـ باید تصورات خود را از ظرفیتها، داراییها، فرصتها، نیازها، استعدادها، بایستهها، وظایف و کاستیهای حوزه و روحانیت اصلاح کند و به خودسازی صنفی بپردازد یعنی خود را برای انجام وظیفه در این صنف اجتماعی آماده سازد. همان گونه که به عنوان یک انسان به موفقیت و کمال انسانی خود میاندیشد به عنوان یک طلبه باید به موفقیت و کمال صنفی خود نیز توجه داشته باشد. بدین ترتیب باید دو آرمان را به موازات هم دنبال کند؛ آرمان فردی و آرمان صنفی.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
📗#معرفی_کتاب📗
#صُلحُ_الحَسَن(علیهالسّلام)
کتابی درباره صلح امام حسن(ع)، اثر شیخ راضی آل یاسین پژوهشگر و عالم دینی شیعی است. این کتاب از معدود آثار تحلیلی و تفصیلی است که درباره زندگانی امام حسن مجتبی(ع)، موقعیت سیاسی او و شرایط صلح امام با معاویه سخن گفته است.
این کتاب در سال ۱۳۴۸ شمسی توسط حضرت #آیتالله_خامنهای(مدّظلّهالعالی) با عنوان «صلح امام حسن پرشکوهترین #نرمش_قهرمانانه تاریخ » به فارسی ترجمه شد.
حضرت آیت الله خامنه ای در #مقدمه این اثر چنین می نویسد:
"«اینک که با فراهم آمدن ترجمه این کتاب پر ارزش و نامی، جامعترین و مستدلترین کتاب درباره «صلح امام حسن» در اختیار فارسی زبانان قرار میگیرد، این جانب یکی از آرزوهای دیرین خود را برآورده مییابم و جبهه سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار میسایم.
پیش از اینکه به ترجمه این کتاب بپردازم، مدتها در فکر تهیه نوشتهای در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتی پارهای یادداشتهای لازم نیز گرد آورده بودم؛ ولی سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه این اثر ارزشمند وادار کرد. مگر که جامعه فارسیزبان نیز ـ چون من ـ از مطالعهی آن بهره گیرد و هم برای اوّلینبار دربارهی این موضوع بسی با اهمیّت، کتابی از همهرو جامع، در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
#صلح_حسنی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
solh.pdf
1.44M
📕نسخه الکترونیکی کتاب #صلح_امام_حسن(ع) ترجمه از #رهبر_معظم_انقلاب
برای مطالعه کتاب ، این فایل را دانلود کنید .
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
🌏اطلاع نگاشت:
🌏دلایل صلح امام حسن(علیه السلام)
❄️برخی از دلایل پذیرش صلح ازسوی امام حسن(علیه السلام) در بیانات حضرت آیت الله خامنه ای بمناسبت ۲۶ربیع الاول
سالروز صلح امام حسن(علیه السلام) با معاویه.
#صلح_تحمیلی_حسنی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
⚜️امام علی(ع): من صلح را، مادام که مایه وهن اسلام نباشد، کارسازتر از جنگ یافته ام.
"راز صلح تنهاترین سردار"
🌌برگرفته از کتاب صلح امام حسن(ع)
🌃ترجمه مقام معظم رهبری"
✅پنج راز که درباره صلح امام حسن مجتبی(علیه السلام) با معوایه باید بدانید...
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
مداحی_آنلاین_غریب_حجت_الاسلام_عالی.mp3
3.21M
🔰 به مناسبت سالروز صلح امام حسن علیه السلام
♨️روضه ی مظلوم #غریب_مدینه
🎤حجت الاسلام #عالی
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd
📜 #حدیث_روز
🌻 امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:
🍀 عوِّدْ اُذُنَكَ حُسنَ الاستِماعِ، ولا تُصغِ إلى ما لا يَزِيدُ في صَلاحِكَ استِماعُهُ.
🍀 گوش خود را به خوب شنيدن عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى افزايد گوش مسپار.
📚 غررالحكم، ص ۴۵۷.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️ کانال رسمی «معاونت تهذیب و تربیت استان یزد» 👇
https://gap.im/tahzib_yazd
https://eitaa.com/tahzib_yazd