eitaa logo
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
627 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.9هزار ویدیو
693 فایل
💠کانال معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد #قرآن_حدیث #اخلاق_طلبگی_خانواده تلفن: ۳۶۲۲۴۴۲۴_۰۳۵ داخلی ۳ 🆔 @Rezadehghaninejad 🆔 @quran3080 کانال های حوزه مدیریت 🆔 @HEYazd آموزش @amoozesh660 مرکزمشاوره سماح 🆔 @samah_yazd
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸خاطره‌ای درس‌آموز از مسئولیت‌پذیری اجتماعی آیت الله حائری شیرازی🔸 (ناقل خاطره: محمدعلی نادعلی) در تابستان سال ۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی در معیت استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاج می کردند. ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپه ها و باغات پیاده روی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشین ها کنار توالت های غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم. تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی می گیرند، دستشویی را درست کرده اند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که می گفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کرده اند. راننده ما -که آنجا مانده بود- برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراح ها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد می دهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراب اند. نمی توانیم کاری بکنیم». لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستین ها را بالا زدند و دست هایشان را در کیسه های پلاستیکی میوه هایی که در ماشین بود کردند. سپس گفتند هرچه کیسۀ پلاستیک در ماشین ها هست، بیاورند. ایشان پارچه ای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیاء و لجن ها و ... را با دست از کاسه های توالت بیرون کشیده و در کیسه ها ریختند و از راننده و محافظ ها -که حالشان به هم میخورد- خواستند از درّه با دبّه ها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگی ها، همۀ توالت ها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لوله ها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچه ای در آن نزدیکی به نماز ایستادند. مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانی اند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم ایشان «آیت الله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است. بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دست بوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر می کنم حتما برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم. چند ماه بعد استاد «حاج شیخ حسین انصاریان» را برای منبر به شیراز دعوت کردند و من هم برای دیدن آشنایان و دیدار ایشان و میزبانش «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. می دانستم آقای حائری به هیج وجه نمی گذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاج آقا اجازۀ دست بوسی نمی دهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کرده اند، نذر شرعی کرده ام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم. بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دست ها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکته پرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعایمان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم. بعد آهسته تر فرمود: حالا نمی خواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد. @haerishirazi ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
📜«عن علی علیه‌السّلام قال: قیل لرسول اللَّه، صلّی‌اللَّه‌علیه‌وآله، من الذی یباعدالشیطان منا.» ❓چه چیزی شیطان را از ما دور میکند؟ 🔅قال: الصوم للَّه یسود وجهه»؛ روزه چهره‌اش را سیاه میکند. ... 🔅«و الصّدقه تکسر ظهره» و صدقه پشتش را می‌شکند؛... «والحب فی اللَّه تعالی و المواظبت علی العمل الصّالح یقطع دابرة.» این دو 👆 مهمتر از آنهاست. ✨یکی «حب فی‌اللَّه» است. یعنی انسان عواطف، بخصوص محبّت خودش را در جهت الهی هدایت کند. 💎اگر کسی را دوست دارید، این محبّت برای باشد، نه برای دنیا. محبّت را در آن‌جا خرج کنید که برای خدا باشد. ✨«و المواظبت علی‌العمل الصّالح.» مهم این است که انسان از مواظبت کند. یعنی در انجام عمل صالح استمرار داشته باشد. «والدّوام فی الاتّصال بخدمتک» که در دعای کمیل میخوانیم، یعنی انسان دائماً متّصل به خدمت پروردگار باشد. این استمرار و تداوم، خیلی مهم است. اگر این دو، که یکی جنبه و و دیگری جنبه دارد، حاصل شد، «یقطع دابره»؛ یعنی ریشه شیطان را میکَند یا آن را نابود میکند. «والاستغفار یقطع تینه»؛ استغفار هم شاهرگش را میزند (همان تعبیر کنایی، که در فارسی هم هست). پس، از جمله عواملی که شیطان را نابود میکند، است. 📗 از کتاب «نوادر» 🗓 بیانات در آغاز درس خارج فقه؛ ۱۳۷۳/۰۶/۲۰ 💬 احادیث طرح شده توسط رهبر انقلاب ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
1.991201 اسلام ناب بر اساس اندیشه‌ی رهبر معظم انقلاب .docx
حجم: 235.3K
📚 اسلام ناب بر اساس اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی ✍️حجة الاسلام محمد طهماسبی ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
مراحل مصاحبه تهذیبی تربیتی (مشاوره) امریه: 1.ثبت درخواست توسط طلبه در پیشخوان (بخش امور طلاب/ قسمت امریه)؛ 2.انجام آزمون شخصیت در سایت مراکز مشاوره اسلامی سماح (Samah.ir)؛ 3.تماس با متقاضی و هماهنگی نوبت مصاحبه از سوی مرکز مشاوره سماح استان؛ 4. حضور طلبه در مرکز مشاوره سماح استان و انجام مصاحبه؛ (یزد، خیابان امام خمینی، کوچه ۲۰ خرمیان، روبروی دفترآیت الله مدرسی) 5. بارگذاری فرم مصاحبه در سامانه و ثبت نتیجه.(توسط معاون تهذیب استان) موضوعات مصاحبه: - ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی؛ - سلامت جسمی؛ - صلاحیت‌های علمی تربیتی؛ تذکرات و نکات مهم: 1. مصاحبه امریه بصورت حضوری انجام می‌گیرد. 2. کسانی که امتیاز لازم را کسب ننمایند و قابلیت ارجاع به مشاور را دارند پس از ارجاع و انجام مشاوره، مصاحبه مجدد به عمل می‌آید. 3. تعداد دفعات درخواست مصاحبه امریه حداکثر 3 نوبت است. 4. اگر فردی در هر نوبت مصاحبه تایید نشد، نوبت بعدی مصاحبه ایشان حداقل دوماه بعد خواهد بود. ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
دقت نمایید در صورت داشتن شرایط زیر نسبت به ثبت درخواست مشاوره امریه اقدام نمایید 1. وضعیت صیانتی مثبت باشد 2. وضعیت تحصیلی عادی باشد 3. اتمام سطح یک بلند مدت(اتمام پایه ششم بدون کسر معدل) و یا اتمام سطح دو سفیران 4. وضعیت نظام وظیفه برابر با معافیت تحصیلی باشد.
🖥 مجموعه سایت‌ها و کانال‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه 🔖سایت و کانال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه https://ismc.ir https://eitaa.com/ismcir 🔖سایت و کانال معاونت تهذیب https://tahzib.ismc.ir https://eitaa.com/nedaye_tahzib 🔖سایت معاونت آموزش و کانال سنجش و پذیرش https://amoozesh.ismc.ir https://eitaa.com/pazireshhowzeh 🔖سایت و کانال معاونت پژوهش https://pazhuhesh.ismc.ir https://eitaa.com/Riismc 🔖کانال دفتر امور اجتماعی و سیاسی https://eitaa.com/spoh_ir 🔖کانال امور طلاب و دانش آموختگان https://eitaa.com/ot_news ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
منشور طلبگی - روح الله راسل.pdf
حجم: 1.85M
📚منشور طلبگی 📖این کتاب دارای مقدمه و 3 فصل می­باشد: 1- آیه نفر، منشور طلبگی 2- جایگاه ثقلین در برنامه طلبه. 3- بایسته های ثقلین در حوزه از منظر رهبری ✍️حجة الاسلام روح الله راسل 🔸نگارنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: تاکنون کتب متعدد و مفیدی در راستای معرفی رسالت طلبه نگاشته شده، اما تا آنجا که نگارنده مطلع است تاکنون کتاب مستقلی با محوریت آیه‌ی نفر (آیه‌ی ۱۲۲ سوره‌ی مبارکه‌ی توبه) که بیان کننده‌ی منشور طلبگی است نوشته نشده است. همین امر موجب شد تا وظایف طلبه علوم دینی را با بیان بیست و سه پیام مهم که از این آیه‌ی مبارکه به دست می آید در این نگاشته تبیین نماییم. مشاهده کتاب در سایت حجره نما ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
✍️دستنوشت آیت اللّه مرعشی نجفی (رحمه اللّه) از دوران طلبگی: 📔 «‏فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پول ۳ ماه نماز استیجاری. 🍃و منِ محزون، شهاب‌الدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. و این حروف را در حال گرسنگی می‌نویسم. 🌔یک روز و شب به دلیل نداری، چیزی نخورده‌ام امیدوارم بتوانم به برکت اجدادم بر این سختی‌ها صبر نمایم. 🗓 ۱۳۴۱ مدرسه قوام - نجف أشرف ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
🔆 صلی‌الله عليه و آله: 💠 ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ؛ ❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد و عمل آن را تصديق كند. 📚 بحارالأنوار، ۲۶/۷۲/۶۹ ━━💠🍃🌺🍃💠━━ معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد @tahzib_yazd
▪️سالروز وفات حضرت امّ البنین علیهاالسلام تسلیت. ۱) مرحوم مقرّم در «کتاب العبّاس» می نویسد: إنَّ أُمَّ الْبَنینَ رَأتْ أمیرَ المُؤْمِنینَ علیه السلام فِی بَعْضِ الأیَّامِ أجْلَسَ أبَا الفَضْلِ علیه السلام عَلَى فَخِذِهِ، وَ شَمَّرَ عَنْ ساعِدَیهِْ، وَ قَبَّلَهُمَا وَ بَكَى، فَأدْهَشَهَا الْحالُ لِأنَّها لَمْ تَكُنْ تَعْهَدْ صَبِیّاً بِتِلْكَ الشَّمائِلِ العَلَوِیَّةِ یَنْظُرُ إلَیْهِ أبُوهُ وَ یَبْكِی مِنْ دُونِ سَبَبٍ ظاهِرٍ، وَ لَمَّا أوْقَفَهَا أمیرُ الْمُؤمِنینَ علیه السلام عَلَى غامِضِ القَضاءِ، وَ ما یُجْرَی عَلَى یَدَیْهِ مِنَ القَطعِ فِی نُصْرَةِ الحُسَینِ علیه السلام، بَكَتْ وَ أعْوَلَتْ وَ شارَكَهَا مَنْ فِی الدّارِ فِی الزُّفْرَةِ وَ الحَسْرَةِ، غَیْرَ أنَّ سَیِّدَ الأوْصِیاءِ بَشَّرَها بِمَكانَةِ وَلَدِهَا العَزیزِ عِنْدَ اللّهِ جَلَّ شَأنُهُ، وَ ما حَباهُ عَنْ یَدَیْهِ بَجَناحَیْنِ یَطیرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ، كَما جَعَلَ ذلِكَ لِجَعْفَرِ بْنِ أبی طالِبٍ. (کتاب العباس، ص ۷۵) روزی امّ البنین علیهاالسلام مشاهده کرد که امیرالمؤمنین علیه السلام، اباالفضل علیه السلام را بر ران خود نشانده، آستینش را بالا زده، دو دستش را می بوسد و گریه می کند. این کار، امّ البنین را به وحشت انداخت، زیرا وی سراغ نداشت که پدری بچه ای را با آن شمائل علوی، این گونه دلجویی کند که به وی بنگرد و بدون دلیلی واضح بگرید. امّا وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام وی را به قضای الهی، و قطع شدن دستان وی در راه نصرت حسین علیه السلام آگاه کرد، با صدای بلند گریه کرد و کسانی که در خانه بودند نیز با حسرت و آه سوزان با وی همراهی کردند. البته سیّد اوصیا، مقام فرزند عزیزش را نزد خداوند متعال به امّ البنین بشارت داد و فرمود که خداوند به ازای دو دستش، دو بال به وی می دهد که می تواند در بهشت همراه با فرشتگان پرواز نماید، همان گونه که دو بال برای جعفر بن ابی طالب علیه السلام قرار داده است. ۲) عَنْ جَابِرٍ عَنْ أبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: كَانَتْ أُمُّ الْبَنِينَ أُمَّ هَؤُلَاءِ الْأرْبَعَةِ الْإِخْوَةِ الْقَتْلَى تَخْرُجُ إِلَى الْبَقِيعِ فَتَنْدُبُ بَنِيهَا أشْجَى نُدْبَةٍ وَ أحْرَقَهَا فَيَجْتَمِعُ النَّاسُ إلَيْهَا يَسْمَعُونَ مِنْهَا، فَكَانَ مَرْوَانُ يَجِي‏ءُ فِيمَنْ يَجِي‏ءُ لِذَلِكَ فَلَا يَزَالُ يَسْمَعُ نُدْبَتَهَا وَ يَبْكِي. (بحارالأنوار،ج ۴۵، ص ۴۰) حضرت باقر علیه السلام فرمود: امّ البنین علیهاالسلام، مادر چهار برادرِ به شهادت رسیده، به بقیع می رفت و بر فرزندانش به شدیدترین و سوزاننده ترین وجه می گریست و زاری می کرد. پس مردم پیرامون او جمع می شدند و سخنانش را می شنیدند. مروان هم از جمله کسانی بود که می آمد و همواره گریه و زاری او را می شنید و می گریست. ۳) این اشعار از امّ البنین علیهاالسلام در مرثیه حضرت اباالفضل علیه السلام و دیگر فرزندانش نقل شده است: یَا مَنْ رَأَى الْعَبَّاسَ کَرَّ عَلَى جَمَاهِیرِ النَّقَدِ وَ وَرَاهُ مِنْ أَبْنَاءِ حَیْدَرَ کُلُّ لَیْثٍ ذِی لَبَدٍ ای کسی که عبّاس را دیدی که در میدان نبرد، جولان نموده و چون جنگاوران حمله می کرد، و فرزندان حیدر، هم چون شیران بالدار پشت سرش بودند. أُنْبِئْتُ أَنَّ ابْنِی أُصِیبَ بِرَأْسِهِ مَقْطُوعَ یَدٍ وَیْلِی عَلَى شِبْلِی أَمَالَ بِرَأْسِهِ ضَرْبُ الْعَمَدِ لَوْ کَانَ سَیْفُکَ فِی یَدِیْکَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ به من خبر رسیده که ضربت بر سر فرزندم رسید در حالی که دست نداشت. وای بر من! چه مصیبتی بر شیربچّه ام رسید که ضربت عمود بر سرش وارد آمد. (عبّاسم! من تو را می شناسم) اگر شمشیر در دستت بود، کسی جرئت نمی کرد به تو نزدیک شود. این اشعار نیز از امّ البنین علیهاالسلام نقل شده است: لا تَدْعُوِنِّی وَیْکِ أُمَّ الْبَنِینَ تُذَکِّرِینِی بِلِیُوثِ الْعَرِینِ ای زنان! بعد از این مرا با لقب امّ البنین نخوانید، زیرا مرا یاد شیران بیشه می اندازید. کَانَتْ بَنُونَ لِی أُدْعَى بِهِمْ وَ الْیَوْمَ أَصْبَحْتُ وَ لا مِنْ بَنِینَ به سبب پسرانی که داشتم، امّ البنین خوانده می شدم، ولی اکنون برایم فرزندی باقی نمانده است. أَرْبَعَةٌ مِثْلُ نُسُورِ الرُّبَى قَدْ وَاصَلُوا الْمَوْتَ بِقَطْعِ الْوَتِینِ چهار پسر، مانند کرکسان کوهسار داشتم که آنها را هدف تیر قرار دادند و رگ گردن آنها را قطع نمودند. تَنَازَعَ الْخِرْصَانُ أَشْلاءَهُمْ فَکُلُّهُمْ أَمْسَى صَرِیعاً طَعِینَ بر سر نعش آنها نیزه ها به هم افتاد و همگی از ضرب نیزه به زمین افتادند. یَا لَیْتَ شِعْرِی أَ کَمَا أَخْبَرُوا بِأَنَّ عَبَّاساً قَطِیعُ الْیَمِینِ ای کاش می دانستم این خبر درست است که گفته اند دست راست پسرم عبّاس، قطع شده بود؟! (منتهی الآمال، ج۱، ص۴۶۵)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. إنا للله و إنا إلیه راجعون بدین وسیله به استحضار عموم مومنین و خادمان مکتب امیرالمومنین علیه السلام می رساند، روح ملکوتی موسس و رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد، جناب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ابوئی، به لقاء الله پیوست. آن فقید سعید که آغاز کننده ی نشر کتاب نهج البلاغه شریف در میان مردم یزد بود، سال ها خادمی آستان امیرالمومنین علیه السلام را افتخار خود می دانست و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نفرمود. خداوند آن عالم بزرگوار را با مولایش امیرالمومنین علیه السلام محشور بفرماید و به بازماندگان و شاگردان و علاقه مندان ایشان، صبر و اجر عنایت فرماید.
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 💠 حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ابویی مؤسس و رئیس بنیاد نهج البلاغه پیامی صادر کرد. متن پیام بدین شرح است: 🔹بسم الله الرحمن الرحیم انا لله وانا اليه راجعون إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مصیبت ناگوار درگذشت روحانی فاضل و مجاهد حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا ابویی موجب تأثر و تأسف فراوان گردید. تأسیس بنیاد نهج البلاغه و نشر آن در بین مردم شریف یزد و حضور مؤثر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از خدمات و ویژگی های این استاد انقلابی بود. از خداوند تبارک و تعالی برای ایشان علو درجات و همجواری با امیر مؤمنان علی (علیه السلام) و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم. والسلام علیکم و رحمة الله محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد ━━💠🍃🌺🍃💠━━ ✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد» 🆔 @heyazd