#معرفیکتاب
🌑 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا
🖋 علامه مصباح یزدی (ره)
🔸 شبهاتى پیرامون عاشورا و بزرگداشت آن: علت گرامیداشت عاشورا؟ چرا عزادارى میكنیم، آیا بهتر نیست به جاى عزادارى از جلسات بحث و گفتوگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(ع) را لعن كرد؟
🔸 زمینههاى قیام عاشورا: پیشینه تاریخى واقعه عاشورا؛ عوامل انحراف جامعه اسلامى؛ دقت امام على(ع) در اجراى حدود و احكام الهى، زمینهساز حقد و كینه دنیاطلبان؛ روشهاى به كارگیرى عوامل انحراف از سوى معاویه؛ علل انفعال جامعه در برابر فعالیتهاى معاویه؛ راههاى مقابله با عوامل انحراف در جامعه
🔸 هدف قیام عاشورا: اصلاح مفاسد به منزله هدف اصلى امام حسین(ع)؛ مفهوم اصلاح و اصلاحات؛ تأثیر نظام ارزشى در مفهوم اصلاح؛ اصلاح مطلوب از دیدگاه قرآن؛ امر به معروف و نهى از منكر به منزله هدف دیگر قیام عاشورا؛ اهمیت امر به معروف و نهى از منكر و عاقبت ترك آن
🔸 گستره امر به معروف و نهى از منكر به صورت عام و خاص؛ گستره معناى جهاد؛ مصادیق امر به معروف و نهى از منكر به معناى عام؛ معناى اصطلاحى و مراتب امر به معروف و نهى از منكر؛ احساس مسئولیت در قبال دیگران؛ امر به معروف و نهى از منكر در قرآن
🔸 وظیفه حكومت و جامعه در زمینه آموزش احكام و مسائل اسلامى و مقابله با توطئههاى دشمنان
🌐 لینک جهت خرید کتاب
https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2870
🌐 مشاهده متن کتاب
http://mesbahyazdi.iki.ac.ir/node/1644
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
#کلام_استاد شهید مطهری ره
☑️فلسفه عزاداری و گریه بر شهید(2)
🔹اما از نظر اسلام آن طرف سکه را هم باید خواند. شهادت را از نظر اجتماعی- یعنی از آن نظر که به جامعه تعلق دارد پدیدهای است که در زمینه خاص و به دنبال رویدادهایی رخ میدهد و به دنبال خود رویدادهایی میآورد- نیز باید سنجید. عکس العملی که جامعه در مورد شهید نشان میدهد صرفاً به خود شهید تعلق ندارد، یعنی صرفاً ناظر به این جهت نیست که برای شخص شهید موفقیت یا شکستی رخ داده است. عکس العمل جامعه مربوط است به این که مردم جامعه نسبت به شهید و جبهه شهید چه موضع گیریای داشته باشند و نسبت به جبهه مخالف شهید چه موضع گیریای داشته باشند؟
🔹رابطه شهید با جامعهاش دو رابطه است: یکی رابطهاش با مردمی که اگر زنده و باقی بود از وجودش بهرهمند میشدند و فعلا از فیض وجودش محروم ماندهاند، و دیگر رابطهاش با کسانی که زمینه فساد و تباهی را فراهم کردهاند و شهید به مبارزه با آنها برخاسته و در دست آنها شهید شده است.
🔹بدیهی است که از نظر پیروان شهید که از فیض بهرهمندی از حیات او بیبهره ماندهاند، شهادت شهید تأثرآور است. آن که بر شهادت شهید اظهار تأثر میکند در حقیقت به نوعی بر خود میگرید و ناله میکند. اما از نظر زمینهای که شهادت شهید در آن زمینه صورت میگیرد، شهادت یک امر مطلوب است به علت وجود یک جریان نامطلوب. از این جهت مانند یک عمل جراحی موفقیتآمیز است که مطلوب است اما در زمینه آپاندیس یا زخم روده یا زخم معده یا چیزهایی از این قبیل. بدیهی است که اگر چنین زمینههایی در کار نباشد، جراحی ضرورتی ندارد، بلکه کار غلطی است.
🔹درسی که از جنبه اجتماعی، مردم باید از شهادت شهید بگیرند این است که:
1⃣اولًا نگذارند آنچنان زمینهها پیدا شود. از آن جهت آن فاجعه به صورت یک امر نبایستنی بازگو میشود و اظهار تأسف و تأثر میشود که به قهرمانان ظلم و قاتلین شهید مربوط است، برای اینکه افراد جامعه از تبدیل شدن به امثال آن جنایتکاران خودداری کنند.
2⃣درس دیگری که باید جامعه بگیرد این است که به هرحال باز هم در جامعه زمینههایی که شهادت را ایجاب کند پیدا میشود؛ از این نظر باید عمل قهرمانانه شهید از آن جهت که به او تعلق دارد و یک عمل آگاهانه و انتخاب شده است و به او تحمیل نشده است بازگو شود، و احساسات مردم شکل و رنگ احساس آن شهید را بگیرد. اینجاست که میگوییم: گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط او و حرکت در موج اوست. اینجاست که باید ببینیم آیا جشن و شادمانی و پایکوبی و احیاناً هرزگی و شرابخواری و بدمستی- آنچنان که در جشنهای مذهبی مسیحیان دیده میشود- همشکلی و همرنگی و هماحساسی میآورد یا گریه؟
🔹معمولًا درباره گریه اشتباه میکنند؛ خیال میکنند گریه همیشه معلول نوعی درد و ناراحتی است و خود گریه امری نامطلوب است. خنده و گریه ظاهراً از مختصات انسان است. خنده و گریه مظهر شدیدترین احساسات انسان میباشند. گریه همیشه ملازم است با نوعی رقّت و هیجان. اشک شوق و عشق را همه میشناسیم. در حال گریه و رقّت و هیجان خاص آن، انسان بیش از هر حالت دیگر خود را به محبوبی که برای او میگرید نزدیک میبیند و در حقیقت در آن حال است که خود را با او متحد میبیند. خنده و شادی بیشتر جنبه خودی و شخصی و در خود فرو رفتن دارد و گریه بیشتر جنبه از خود بیرون آمدن و خود را فراموش کردن و با محبوب یکی شدن. خنده از این نظر مانند شهوت است که در خود فرو رفتن است و گریه مانند عشق است که از خود بیرون رفتن است.
🔹امام حسین(ع) به واسطه شخصیت عالی قدرش، به واسطه شهادت قهرمانانهاش مالک قلبها و احساسات صدها میلیون انسان است. اگر کسانی که بر این مخزن عظیم و گران قدر احساسی و روحی گمارده شدند -یعنی رهبران مذهبی- بتوانند از این مخزن عظیم در جهت همشکل کردن و همرنگ کردن و هم احساس کردن روحها با روح عظیم حسینی بهرهبرداری صحیح کنند، جهان اصلاح خواهد شد.
🔸راز بقای امام حسین(ع) این است که نهضتش از طرفی منطقی است، بُعد عقلی دارد و از ناحیه منطق حمایت میشود، و از طرف دیگر در عمق احساسات و عواطف راه یافته است. ائمه اطهار که به گریه بر امام حسین(ع) سخت توصیه کردهاند، حکیمانهترین دستورها را دادهاند. این گریههاست که نهضت امام حسین(ع) را در اعماق جان مردم فرو میکند؛ تکرار میکنم: به شرط آنکه گروهی که بر این مخزن عظیم گمارده شدهاند بدانند چگونه بهرهبرداری کنند.
(این نوشتار، تلخیص می باشد. برای مطالعه بیشتر به متن اصلی مراجعه شود.)
قیام و انقلاب مهدی(عج)، صفحه 92
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🔰قابل توجه داوطلبان محترم ورود به حوزه؛
#نتایج_آزمون وردی سال تحصیلی 1401-1400 اعلام و در سامانه پیشخوان (طلاب ورودی) قابل مشاهده میباشد
✅ کانال «مدیریت حوزه علمیه استان یزد»
🆔 @heyazd
📹 استوری | فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا منتشر شد.
🎞 ببینید👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48470
📝 استوری | متن کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا منتشر شد.
🔍 بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=48455
🏴 همراهی نکردن خواص طرفدار حق با حضرت مسلم
▫️ رهبر انقلاب: به امام حسین علیهالسّلام نامه نوشتند و آن حضرت در نخستین گام، مسلمبن عقیل را به کوفه اعزام کرد. در تاریخ آمده که گویی سی هزار نفر اطراف مسلم گرد آمده بودند. کاری که ابن زیاد کرد این بود که عدهای از خواص را وارد دستههای مردم کرد تا آنها را بترسانند. چنان مردم را ترساندند که آن حضرت به وقت نماز عشا هیچ کس را همراه نداشت؛ هیچکس! چرا چنین شد؟ بنده که نگاه میکنم، میبینم خواصِ طرفدارِ حق مقصرند و بعضیشان در نهایت بدی عمل کردند. ۱۳۷۵/۰۳/۲۰
🏴 #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🏴 #روایت_کربلا | افرادی که آماده شهادت نبودند امام حسین(علیهالسلام) را همراهی نکردند
▪️رهبر انقلاب: تمام کسانى که در مکه و مدینه، افراد نامونشاندارى بودند که حقیقت قضیه را نمىفهمیدند، با حرکت امام حسین(علیهالسلام) مخالفت کردند. بعضى حتى نامه نوشتند از بین راه از حضرت خواستند که برگردد. چون اینها محاسبه مىکردند، مىگفتند که اگر این کار براى این است که حضرت به حکومت برسد، خب، خیلى شرایطِ به حکومت رسیدن مفقود است. و اگر نفسِ این حرکت مطلوب است، پس در آن کشتهشدن هم هست. اینها کسانى بودند که آماده نبودند آنطور خودشان را به دَم شهادت بدهند.
▪️ #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
💻 @Khamenei_ir
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
🏴 #روایت_کربلا | هدف قیام امام حسین(علیهالسلام) رسیدن به حکومت یا شهادت نبود
▪️ رهبر انقلاب: دربارهی هدف قیام ابیعبدالله (علیهالسّلام) نه میتوانیم بگوییم که حضرت قیام کرد برای تشکیل حکومت و هدفش تشکیل حکومت بود، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای شهید شدن قیام کرد... امام حسین علیهالسّلام، هدف دیگری داشت؛ منتها رسیدن به آن، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از دو نتیجه را داشت: «حکومت»، یا «شهادت».
هدف امام حسین(علیهالسّلام)، عبارت است از بازگرداندن جامعه اسلامی به خطّ صحیح. آن وقتی که راه، عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانتِ کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است.
▫️ #ملت_حسین_به_رهبری_حسین
💻 @Khamenei_ir
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 روضههای مرحوم آقا شیخ جعفر شوشتری بعد از عنایت امام حسین صلواتاللهعلیه
🎥 حضرت آیت الله #مرتضی_تهرانی(ره)
▪️وقتی آقا شیخ جعفر شوشتری روضه میخواند، یک عده بیهوش میشدند.
#شیخ_جعفر_شوشتری
#دهه_عاشورا
#محرم
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
💠وقایع روز سوم محرم💠
✅ ۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
✅۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
✅ ۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
-----------------------------
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851
34.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 معرفی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
🎥 حجت الاسلام والمسلمین عالمزاده نوری
🔊کانال ندای تهذیب پل ارتباطی با معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:🔻
https://eitaa.com/nedaye_tahzib
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
⭕️«معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه استان یزد» 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3771203593C678dbb1851