امام خامنهای (مدظله العالی)
📚امروز وظایف حوزههای علمیه با گذشته تفاوتهای زیادی کرده است. حوزهی علمیه فقط برای اقامهی جماعت نیست. منبر رفتن به صورت سنتی هم اگر محتوای عالی و پُر مغزی نداشته باشد، کافی نیست.
📍امروز شما ببینید وسایل تبلیغ در دنیا چقدر متنوع شده؛ این طرفِ دنیا یک نفر جوان پای یک دستگاه کوچک مینشیند و
⛔️افکار،
⛔️تصورات،
⛔️تخیلات،
⛔️پیشنهادهای فکری و
⛔️پیشنهادهای عملی را
از سوی هر کسی - بلکه هر ناکسی - از آن طرفِ دنیا دریافت میکند.
📲امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جای دنیا میرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصهی کارزار تفکرات گوناگون است.
🔎امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکری قرار داریم. این کارزار فکری بههیچوجه به زیان ما نیست؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست - از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی - بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.
📄بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان کرمان ۱۳۸۴/۰۲/۱۱
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌷پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله :
🔹صنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قيلَ يا رَسولَ اللّه وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَلْـفُقَهاءُ وَ الاُمَراءُ
🔹دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسدمى شوند.
عرض شد اى رسول خدا آن دو گروه كدامند؟
فرمودند: #عالمان و حاكمان.
📚خصال، ص ۳۷
#حدیث
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
✳️ بسم الله الرحمن الرحیم ✳️
اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه سازی مردم توسط دشمن در عرصههای مختلف باز خواهد شد.
امام خامنه ای حفظه الله - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
✅ دوره تخصصی تبیینی کارآمدی اقتصادی.
⬅️ طلاب و دانشجویان سراسر کشور ➡️
💠 برادران و خواهران
❇️ حضـــوری (بـــرادران)
❇️ مجازی (برادران و خواهران)
📚 عناوین :
- جنگ تمام عیار
- مسیر ســنگلاخی
- لیبرالیسم اقتصادی
- کارگاه آموزشی مهارتی
- طلیعه نوین نظم جهانی
- اقتصاد ما در میان اقتصادهای جهان
- چالش های اقتصاد ایران در نقطه شروع
📖 اساتید :
استاد طـه رمضــانی
استاد حسین عباسی فر
استاد حمیدرضــا مقصــودی
استاد محمد رضا رضی بهابادی
استاد سید امیر حسین حسینی
🔖 به عزیزانی که دوره را با موفقیت به پایان رسانند، گواهی رسمی پایان دوره اعطاء خواهد شد.
🗓 زمان برگزاری دوره : چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۳، ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲
📌محل برگزاری : شهر مقدس قم
(اسکان و پذیرایی بر عهده موسسه می باشد)
⏳آخرین مهلت ثبت نام : دوشنبه ۱ خرداد ماه ۱۴۰۲
💳 هزینه ثبت نام :
مجازی ۱۰۰ هزار تومان
حضوری ۱۵۰ هزار تومان
✅ ثبت نام اولیه و کسب اطلاعات بیشتر :
📩 ارسال عبارت «اقتصاد»
📩 به سامانه پیامکی 30003218
🌐 راه ارتباطی : شناسه @miqat47
پایگاه اطلاع رسانی l کانال ایتا
📣 با اطلاع رسانی این دوره به دوستان خود، گامی در مسیر جهاد تبیین برداریم.
#میقات_جوانان_انقلاب_اسلامی
#کارآمدی_اقتصادی
#تبیین_اقتصادی
#قرارگاه_طلاب
#جهاد_تبیین
#اقتصاد
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
چهل روز سفر معنوی "سیر الی الله"
#چله کلیمی
#مراقبه
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فردا یکشنبه
اول ماه ذی العقده
⬅️روزه
⬅️نماز اول ماه
⬅️غسل
⬅️صدقه
⚠️فراموش نگردد
⏪ نماز یکشنبه ذیالقعده
نمازی مستحبی و چهار رکعتی (دو نماز دو رکعتی) که در یکی از روزهای یکشنبه ماه ذیالقعده خوانده میشود و فضائل بسیاری از جمله آمرزش گناهان و باایمان مردن برای آن در روایات آمده است.
⬅️ چگونگی ادای نماز :
برای خواندن این نماز لازم است در یکشنبه ماه ذیالقعده،
غسل کرده
و وضو بگیرد
سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نمازیکشنبه ماه ذیالقعده بجا آورد
⏪ در هررکعت :
یکبار سوره حمد و سه بار سوره توحیدویکبارسوره فلق و یک بار ناس خوانده شود
⏪ پس ازپایان چهار رکعت :
هفتاد باراستغفارکرده【گفتن اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه
و آنگاه یکبار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان این دعا را بخواند:
«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»
⬅️ فضیلت :
برای نماز یکشنبه ماه ذیالقعده ثواب زیادی ذکر شده، از جمله از رسول اکرم(ص) نقل شده :
هر کس این نماز را به جا آورد، توبهاش مقبول و گناهانش آمرزیده میشود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان میمیرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمیشود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از اوراضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین وذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد
برخی ازعالمان اخلاق از جمله میرزا جوادملکی تبریزی به خواندن این نماز توصیه کردهاند.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
☘☘☘☘☘☘☘☘
♥️ مهرواره
👈 #محله_همدل
🏆رقابت محلات سراسر ایران
برای همدل شدن
⏰ فرصتی برای
👈#گره_گشایی،
👈#روایت_همدلی،
👈#نشر_خوبی_ها،
«لبیک» را
به شماره 👈👈👈 ۵۰۰۰۹۶۵۰۰
پیامک نموده و همدلی را آغاز کنید.
رسانه محله همدل
در این محله دل به دل راه داره...
@mahaleh_hamdel
منتظر حضور پرشور مردم خوب استان یزد در این رقابت کشوری هستیم .
☘☘☘☘☘☘☘☘
اداره تبلیغات اسلامی شهرستان یزد
https://eitaa.com/nehzat_yazd
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فراخوان پانزدهمین جشنواره علامه حلی
طلاب جوان (زیر 35 سال) حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور [متولدین 1367/01/01 و مابعد آن] تا پایان روز یکشنبه 15 مرداد 1402 فرصت دارند فرایند ثبتنام در این جشنواره را تکمیل نمایند.
همچنین، اساتید حوزههای علمیه منوط به داشتن شرط سنی زیر 50 سال [متولدین 1352/01/01 و مابعد آن] و داشتن کد استادی در حوزههای علمیه برادران در سال جاری یا مجوز تدریس در حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهراء(س) در سال جاری، میتوانند در بخش اساتید این جشنواره شرکت نمایند.
آثار ارسالی میبایست در یکی گروههای علمی دهگانه جشنواره شامل: «تفسیر و علوم قرآنی»، «علوم حدیث و درایه»، «کلام»، «اخلاق و تربیت»، «فقه و حقوق اسلامی»، «فلسفه و منطق»، «اصول فقه»، «تاریخ اسلام»، «ادبیات» و «علوم انسانیِ مرتبط با حوزه دین» و در قالب: «مقاله»، «کتاب»، «تحقیق پایانی سطح دو» و «پایاننامه سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد دانشگاهی طلاب» باشد.
«نقش حوزههای علمیه در راهبردهای فرهنگ عمومی و دینداری جامعه» به عنوان موضوع بخش ویژه جشنواره پانزدهم است و افرادی که در این موضوع آثار خود را به جشنواره ارسال نمایند از 5 امتیاز ویژه در ارزیابی آثار و در صورت برگزیده شدن، معادل 1.5 برابر جوایز منتخبین بخش عادی جشنواره بهرهمند خواهند شد.
🌐 لینک ثبتنام کلیه طلاب خواهر و برادر سراسر کشور
🔰 فایل راهنمای ثبتنام در سامانه جشنواره
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
راهنمای ثبتنام در جشنواره.pdf
807K
فایل راهنمای ثبتنام در پانزدهمین دوره جشنواره علامه حلی(ره)
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 13
🟢سایر معاونان
💡#معاون_آموزش مدرسه نیز لازم است در این شورا حضور داشته باشد؛ بدان جهت که عمدۀ برنامههای مدرسه حول محور آموزش قرار دارد و همپوشی و اصطکاک میان برنامههای آموزشی و تربیتی بسیار است. بنابراین معاون آموزش باید نگرش تربیتی کاملی داشته باشد تا بتواند سایۀ توجهات تربیتی را بر تمام فرایند آموزش بگستراند.
👥 حضور سایر معاونان مانند #معاون_پژوهش نیز در این شورا توصیه میشود.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/20
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌷پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
💎اللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا اَلنَّاسَ مِنْ بَعْدِي
💎پیامبر اکرم سه مرتبه به خدای متعال عرض کرد:
خدايا جانشینان مرا از رحمت خود برخوردار ساز.
گفتند: يا رسول اللّٰه! جانشینان شما كيانند؟
پیامبر اکرم فرمود:
كسانى كه بعد از من، حديث و سنّت مرا روايت میكنند و به مردم میآموزند.
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۳۷
#حدیث
#روحانیت
#طلبگی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
❗️حوزهی قم باید انقلابی بماند
⚠️ اگر بخواهیم #نظام_اسلامی -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سهگانهای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاهها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، حوزهی قم باید انقلابی بماند؛ اگر حوزهی قم انقلابی نمانَد، حوزههای علمیّه اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت.
#حوزه_انقلابی
🗓 بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
💎 عوامل کرامت ساز انسان از دیدگاه نهج البلاغه
🖌 اگر انسان باور داشته باشد که در محضر خداوند است و تمام رفتارهای او زیر نظر خداست، مراقب رفتارهایش خواهد بود، و درست شدن رفتار انسان نقش مهمّی در کرامت و بالندگی او ایفا خواهد کرد.
ادامه در 👇:
🔗 https://tahzib.ismc.ir/?p=2423
#اخبار
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🌐 برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند نسخههای اسلامی برآمده از قرآن و سنت هستیم.
🔹حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بر لزوم عینیت بخشی به معارف نظری اسلام تاکید کرد و گفت: برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند نسخههای اسلامی هستیم.
ادامه در 👇:
🔗 https://tahzib.ismc.ir/?p=2429
#اخبار
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 14
🟢اساتید(قسمت اول)
🦋 نقش تربیتی #استاد در مواجهۀ مستقیم و مباشر بیبدیل است.
☘️ در حوزههای علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقشآفرینی میکنند؛ اما بیشک تأثیرگذارترین و موفقترین عامل در پرورش طلبه، استاد است.
✍️نقش استاد در شکلدهی به #اندیشه و #انگیزه و #رفتار طلبه بیهمتاست و بیشترین رسیدگی در حق طلبه نیز از استاد انتظار میرود.
👇🏻این ویژگی مرهون عوامل زیر است:👇🏻
🔸نخست اینکه بستر #تربیت و #تحول انسان ارتباط است و فرصت استاد برای ارتباط با طلبه از همه بیشتر است. استاد روزانه با طلبه مرتبط است و فرصت تأثیرگذاری طولانی در اختیار دارد. میتواند در این فرصت
💬حرف بزند،
✨عاطفه بورزد،
🔆برانگیزد،
💡راهنمایی کند،
❗️هشدار دهد،
🚦بشکند،
💎بسازد و برافروزد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/21
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔻گزیدهای از جلسه پنجم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
استاد #میرباقری
🔰 در هر نظام اجتماعی نمیتوان توحیدی زیست!
🔹توحید، نظامی برای زندگی
توحید از دیدگاه نظری بینشی است که پایه و زیربنای نظام فکری است و آن را تعلیل میکند. از دیدگاه عملی نیز، قوارهای است برای اجتماع و شیوهای برای زندگی. به دیگر بیان، توحید، عنوانی است برای سیستم و نظامی که اسلام برای زندگی انسان متناسب دانسته و رشد و بالندگی انسان را در سایه آن نظام ممکن میداند.
🔸اندیشهی توحیدی مستلزم نظام اجتماعی خاص
انسان فقط در حوزهی فردی مکلف بر پرستش خدا نیست بلکه هر کجا اراده انسان عمل میکند و به تبع آن دارای مسئولیت میشود، در آن حوزه مکلف به پرستش خدا و احراز از پرستش غیر خداست. لذا اگر بخش عمدهای از ارادههای انسانی معطوف به حیات اجتماعی است، پرستش اجتماعی در آن حیات ضروری است. این نوع از پرستش در واقع پرستش مشاع و جمعی است که در هر مدل و ساختار اجتماعی محقق نمیشود. لذا نیاز جدی امروزِ ما، نظام اجتماعیِ متناسب با توحید است.
🔹دو گونه تعلق اجتماعی
اخلاق و احساسات و تعلقات اجتماعیِ جامعه به دو نحو ایجاد میشوند: یا در ذیل پرستش خدا و یا در ذیل طغیان بر خدا. اگر انسان و جامعهای بر خدا طغیان کرد، یک نوع خاصی از خلقیات در او ایجاد میشود. به تعبیر دقیقتر که در حدیث شریف عقل و جهل ذکر شده است، تمام صفات حمیده که در ذیل عقل آمده به دلیل طاعت، و تمام رذائل که در ذیل جهل آمده به دلیل استکبار از پرستش و طاعت خدای متعال است.
🔸اخلاق ولایی و نظامات اجتماعی
این قوای حمیده مستقیما برای آحاد انسانی جعل نشده است بلکه در اختیار عبد مطلق خداوند که وجود مقدس نبیاکرم است قرار گرفته و ما به میزان تولی و تبعیت از ایشان و تبری و دوری از جبههی شیطان، متصف به این قوا میشویم. ساخت اجتماعی جامعه و نظام سیاست و اقتصاد و فرهنگ نیز، تابع و تجلی این قوا و تعلقات است.
🔹وسعت دید موحد در لایه فردی
وسعتِ دید انسان موحد از مهمترین اثرات توحید است. در لایهی فردی، وسعت دید به این معناست که انسان موحد، خود را در دنیا و امکانات دنیایی محدود نمیکند و زندگی او محصور در لذتهای دنیا نیست. او زندگی را وسیعتر حیات دنیایی میبیند و درک میکند که بشر با این همه استعداد و امکانات ذاتی برای چند صباح زندگی دنیایی آفریده نشده است.
🔸وسعت دید موحد در لایه اجتماعی
اما در بعد اجتماعی، وسعتِ دید انسان موحد این است که او طرح الهی را که انبیاء برای آن مبعوث شدند، در وسعتی حقیقی درک میکند. انسان اگر طرح الهی را محدود ببینید، احساس میکند که انبیاء شکست خوردهاند. در حالیکه اگر کلنگر به تاریخ انبیاء بنگریم، درمییابیم که انبیاء در ایجاد مسیر کلی هدایت انسان و ارتقاء سطح بندگیاش موفق بودهاند. البته پیروزی وهلهای پیروان انبیاء به شرط صبر و ایمان در راه انبیاء است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🏷#طلبه باید با دعا، با ذکر و با مناجات انس پیدا کند.
🏷طلبه باید زندگی خود را یک زندگی دینىِ محض بکند.
🏷طلبه باید دل خود را پاک و صاف کند، تا وقتی در مقابل انوار معرفت و توفیقات الهی قرار گرفت، تلألؤ پیدا کند؛
⚠️برادران! بدون اینها #نمیشود.
⭕️ما کسانی را داشتیم که از لحاظ علمی، مراتب بالایی هم داشتند و مغزشان قوی بود؛ اما دل و روحشان ضعیف و آسیبپذیر بود.
♨️وقتی اینجا آن #بنیهی_معنوی و دینی ساخته نشود، آنجا که پای مقام و امکانات مادّی به میان میآید، انسان #میلرزد؛
♨️آنجا که پای #فداکاری به میان میآید، انسان میلرزد و نمیتواند جلو برود؛
⁉️آن وقت چهطور میشود یک ملت و یک مجموعه را هدایت کرد؟
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🎙امام خامنهای:
⚠️بشر، وقتی از #معنویّت غافل شد، همه درهای #اصلاح و صلاح به روی او بسته میشود.
۱۳۷۴/۰۹/۲۹
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
1402.02.23_1.mp3
46.18M
🎧 آیتالله میرباقری | سخنرانی در یادوارۀ شهدای روحانیت، ۱۴۰۲/۲/۲۳
💥 دعوای حضرت موسی(ع) و فرعون، بر سر درآمدهای رود «نیل» نبود! بلکه: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
دعوای امروزِ انقلاب اسلامی و نظام استکبار هم همین است: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
💥 «پیام امام به مهاجرین جنگ تحمیلی (۲ فروردین ۱۳۶۸)» منشور مقاومت است و مِحَک ارزیابی دولتهاست.
💥 به نظر من، تلقّی امام راحل(ره) از مردم ایران این بود که این مردم، تربیتشدۀ فرهنگ عاشورا و ذخیرۀ هزار و چهارصد سالۀ عاشورا هستند و اهلبیت(علیهم السلام) روی این مردم سرمایهگذاری کرده و با آنها میخواهند آیندۀ جهان را بسازند. البته ملّت ایران خودشان این مسیر را انتخاب کرده و پذیرفتهاند و پای سختیهای این فتح بزرگ خواهند ایستاد.
💥 مردمی که پرچمدار زمینهسازی ظهور امام زمان(عج) هستند، درست نیست که در زیر چرخدندههای توسعه، خُرد شوند! این کار خیانت است. مشکلات مردم حتماً باید حل شود. الگوهای غربی و بنیان سرمایهداری فاسد غربی است که چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.
💥 ما امروز چارهای جز این نداریم که برای نسل جدید، تصویری از انسان مطلوبِ الهی و ایثارگر، در مقابل رؤیاهای غربی، خلق کنیم.
بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت را در قلّۀ انسانهای وارسته به نمایش گذاشتند و بعد از ایشان هم رهبر عزیز انقلاب، فرهنگ شهادت را تبدیل به فرهنگ عمومی و یک گفتمان بیدارگر و شورانگیز کردند.
🖇https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5385
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 11
🟢مدیر
🔆 مسئولیت سنگین تربیت طلبه اولا و بالذات بر دوش #مدیر است. مدیر به عنوان متولی اصلی، سایر عناصر تربیتی را جمعآوری و نصب میکند و باید پاسخگوی همۀ تلاشهای تربیتی در مدرسه باشد. ⬅️ #معاون_تهذیب در مرتبت بعد، مددکار مدیر و عون اوست.
❗️مدیر، ثبات و اعتبار و نفوذ بیشتری دارد و امر خطیر تربیت را به غیر او نمیتوان سپرد؛ بنابراین کسی که باید بیشترین اشراف و احاطۀ علمی را بر عملیات تربیت داشته باشد مدیر مدرسه است. این اشراف علمی از آسمان نازل نمیشود و باید با تلاش و مجاهدت نظری حاصل آید و دائم نیز تقویت گردد.
🧩#شورای_تهذیب بستر پیدایش و تقویت این احاطۀ عالمانه و تفکر حکیمانه است.
☀️مدیر مدرسه در کار تربیت طلبه، یا
👈🏻 دانا و کارکشته و مسلط است
👈🏻یا نیازمند دانایی و کارکشتگی و تسلط. ⬅️اگر نیازمند است که باید رشد کند و بار گیرد و تقویت شود تا بتواند این مسئولیت سنگین را به خوبی انجام دهد
⬅️و اگر دانا و کارکشته است که باید این سرمایۀ عظیم را به نسل دیگر منتقل کند؛ یعنی در کنار خود کسانی را پرورش دهد و همیار و همراه خود گرداند؛ بنابراین در هر دو صورت به شورای تهذیب و تربیت نیاز دارد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/18
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰اسلحه گذاشتن رو سرتون که طلبه بشید؟
✍ حمید فتاحی معصوم
🔹ما اکثرا به اختیار و انتخاب خودمان #طلبه شده ایم. در بدو ورود یک هدف مقدس داشتیم و شاهدش اینکه در برگه مصاحبه ای که از بیش از ده هزار طلبه گرفته ام، بیش از ۹۰ درصد افراد اذعان کرده اند که برای یاری و #سربازی_امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به حوزه آمده اند.
❓حالا که اینگونه بوده است، چرا پس از گذشت چندسال مسئولین را متهم ردیف اول ناموفقیت های خود در مسیر طلبگی می دانیم؟
♻️بیایید اینگونه به این مسیر نگاه کنیم.
ما نوجوانی بودیم که ندای خداوند را در قرآن شنیدیم که افرادی را به یاری دین می طلبید.
ندای امام عصر را شنیدیم که برای اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یاورانی را فرا می خواند.
ما هم مانند آداب زیارت امام حسین در مسیر اربعین لبیک گویان، این نداها را اجابت کردیم و برای یاری دین از خود به خودی دیگر هجرت کرده و هویتی جدید برای خود برگزیدیم و کسوت #طلبگی را برای خود پسندیدیم.
آن زمان که به اختیار خود این راه را برگزیدیم ....
ادامه متن را از اینجا بخوانید👇
https://masirtalabe.ir/اسلحه-گذاشتن-رو-سرتون-که-طلبه-بشید؟
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 10
🟢دست بسیار
🔅در حوزههای علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقشآفرینی میکنند. مدیر، استاد، پرسنل، طلاب دیگر، فضا و محیط مدرسه، کتب درسی، متون آموزشی و...؛ اگر بخواهیم در تربیت طلبه اهتمام جدی داشته باشیم باید همۀ این عوامل را در کنار هم و به صورتی کاملا هماهنگ و منسجم به کار گیریم. بیتردید یک نفر ـ به عنوان مدیر یا معاون تهذیب ـ برای فکر کردن و اقدام مؤثر در این زمینه کافی نیست. باید اندیشههای متعدد و متنوعی در فکر و تدبیر تربیتی و دستهای فراوانی در اقدام و عمل تربیتی به کار افتد.
🔖برای این منظور لازم است یک #هستۀ_فکری قدرتمند برای برنامهریزی، طراحی، هدایت، نظارت و حمایت از فعالیتهای تربیتی و تهذیبی در مدرسه تشکیل شود تا تلاشهای متفرق در نظام واحد قرار گیرد و سطح تصمیمگیریها و اقدامات ارتقا یابد.
🏷 معاونت تهذیب حوزههای علمیه برای پیدایش چنین سازۀ ارزشمندی طرح شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه را پیشنهاد میکند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/17
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
امام خامنهای (مدظله العالی):
این را توجه داشته باشید؛ دشمنان دو نکتهی اساسی را در باب دین دارند دنبال میکنند؛ چون دیدهاند که این دو نقطه در زندگی مردم چقدر تأثیرگذار است:
1️⃣یکی مسئلهی اسلام منهای روحانیت است؛ چون دیدهاند که روحانیت در جامعهی ایرانی چه تأثیر شگرفی را به وجود آورد و بر حرکت مردم گذاشت. البته از قبل از انقلاب هم این زمزمهها را میکردند. حضور روحانیون در انقلاب و پیشروی آنها در انقلاب، موقتاً این معنا را از صحنه خارج کرد؛ اما باز شروع کردند.
2️⃣یکی هم اسلام منهای سیاست است، جدائی دین از سیاست است.
⚠️اینها از جملهی چیزهائی است که امروز دارند با اصرار فراوان در مطبوعات، در نوشتهجات، در وسائل اینترنتی ترویج میکنند. مسئله برای آنها اهمیت دارد.
🎯این را توجه داشته باشیم؛ هر آنچه را که دشمن بر روی آن تکیه میکند و نقشهی راه دشمن و طرح کلی دشمن بر روی آنها متمرکز است، او میتواند برای ما هم یک طرح کلی و نقشهی راهی را در اختیار بگذارد.
🔎همان چیزی را که آنها آماج حمله قرار میدهند، ما باید توجه داشته باشیم و بدانیم که آنها را بایستی حفظ کنیم، باید بر روی آنها تکیه کنیم:
حضور مردمی و معارف دینی و اسلامی.
📄بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به یک معنا انقلاب ما با همه برکاتش یک گلی از گل های وجود #حضرت_معصومه سلام الله علیها است
🎙بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره وجود مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 9
🟢 هر طلبه؛ یک کلان پروژه
👤 هر طلبه که وارد حوزه میشود یک پروژه بلکه یک کلانپروژه است و پروندۀ کاری سنگینی برای ما ایجاد میکند. این مسئولیت سنگین فراتر از توان ماست و روشن است که ما برای انجام این کار بزرگ، کم هستیم. به دو جهت:
1️⃣ یکی اینکه جمعیت طلبه زیاد است و هر یک از آنان برای خود دنیایی متفاوت از دیگری دارد؛ زیرا خدای متعال دو سرانگشت را مثل هم نیافریده است تا چه رسد به دو انسان که از دو پدر و مادر متولد شده و با دو فرهنگ متفاوت در دو خانواده و محیط رشد کردهاند: «وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْواراً» . با این وصف هر کدام به رسیدگیهای خاص نیاز دارند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/16
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰لزوم کار دسته جمعی
———————————————-
امام خامنهای (مدظله العالی) :
🔹«كارهاى ما دستهجمعى نيست.
🔸من يكوقت عرض كردم كه از اين جهت، مثل جناب ابى ذر (سلاماللهعليه) هستيم كه "يعيش وحده و يموت وحده".
🔹همهى كارهاى ما تنهاست:
🔸از استاد، تنها درس مىگيريم و تنها مطالعه مىكنيم. گرچه مباحثهمان هم كار دو نفرى است، اما تنهاست؛ يعنى اشتراك فكرى نيست.
يك روز زيد مىخواند، عمرو شاگرد او مىشود و گوش مىكند؛ فردا عمرو مىخواند، زيد شاگرد او مىشود و گوش مىكند؛
يعنى كار فردى است.
🔹كار دستهجمعى، اشتراك مساعى و ابزارهاى مناسب را جمع كردن و آوردن، كارهاى جديد دنياست.
🔸جديد كه عرض مىكنيم، اين بخش آن خيلى هم جديد نيست؛ تقريباً قديمى است؛ اما درعينحال ما هنوز با آن چندان آشنا نيستيم.»
🎙سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علميهى قم؛ یکم اسفند 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd