🔻گزیدهای از جلسه پنجم بازخوانی کتاب #طرحکلیاندیشهاسلامیدرقرآن
استاد #میرباقری
🔰 در هر نظام اجتماعی نمیتوان توحیدی زیست!
🔹توحید، نظامی برای زندگی
توحید از دیدگاه نظری بینشی است که پایه و زیربنای نظام فکری است و آن را تعلیل میکند. از دیدگاه عملی نیز، قوارهای است برای اجتماع و شیوهای برای زندگی. به دیگر بیان، توحید، عنوانی است برای سیستم و نظامی که اسلام برای زندگی انسان متناسب دانسته و رشد و بالندگی انسان را در سایه آن نظام ممکن میداند.
🔸اندیشهی توحیدی مستلزم نظام اجتماعی خاص
انسان فقط در حوزهی فردی مکلف بر پرستش خدا نیست بلکه هر کجا اراده انسان عمل میکند و به تبع آن دارای مسئولیت میشود، در آن حوزه مکلف به پرستش خدا و احراز از پرستش غیر خداست. لذا اگر بخش عمدهای از ارادههای انسانی معطوف به حیات اجتماعی است، پرستش اجتماعی در آن حیات ضروری است. این نوع از پرستش در واقع پرستش مشاع و جمعی است که در هر مدل و ساختار اجتماعی محقق نمیشود. لذا نیاز جدی امروزِ ما، نظام اجتماعیِ متناسب با توحید است.
🔹دو گونه تعلق اجتماعی
اخلاق و احساسات و تعلقات اجتماعیِ جامعه به دو نحو ایجاد میشوند: یا در ذیل پرستش خدا و یا در ذیل طغیان بر خدا. اگر انسان و جامعهای بر خدا طغیان کرد، یک نوع خاصی از خلقیات در او ایجاد میشود. به تعبیر دقیقتر که در حدیث شریف عقل و جهل ذکر شده است، تمام صفات حمیده که در ذیل عقل آمده به دلیل طاعت، و تمام رذائل که در ذیل جهل آمده به دلیل استکبار از پرستش و طاعت خدای متعال است.
🔸اخلاق ولایی و نظامات اجتماعی
این قوای حمیده مستقیما برای آحاد انسانی جعل نشده است بلکه در اختیار عبد مطلق خداوند که وجود مقدس نبیاکرم است قرار گرفته و ما به میزان تولی و تبعیت از ایشان و تبری و دوری از جبههی شیطان، متصف به این قوا میشویم. ساخت اجتماعی جامعه و نظام سیاست و اقتصاد و فرهنگ نیز، تابع و تجلی این قوا و تعلقات است.
🔹وسعت دید موحد در لایه فردی
وسعتِ دید انسان موحد از مهمترین اثرات توحید است. در لایهی فردی، وسعت دید به این معناست که انسان موحد، خود را در دنیا و امکانات دنیایی محدود نمیکند و زندگی او محصور در لذتهای دنیا نیست. او زندگی را وسیعتر حیات دنیایی میبیند و درک میکند که بشر با این همه استعداد و امکانات ذاتی برای چند صباح زندگی دنیایی آفریده نشده است.
🔸وسعت دید موحد در لایه اجتماعی
اما در بعد اجتماعی، وسعتِ دید انسان موحد این است که او طرح الهی را که انبیاء برای آن مبعوث شدند، در وسعتی حقیقی درک میکند. انسان اگر طرح الهی را محدود ببینید، احساس میکند که انبیاء شکست خوردهاند. در حالیکه اگر کلنگر به تاریخ انبیاء بنگریم، درمییابیم که انبیاء در ایجاد مسیر کلی هدایت انسان و ارتقاء سطح بندگیاش موفق بودهاند. البته پیروزی وهلهای پیروان انبیاء به شرط صبر و ایمان در راه انبیاء است.
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🏷#طلبه باید با دعا، با ذکر و با مناجات انس پیدا کند.
🏷طلبه باید زندگی خود را یک زندگی دینىِ محض بکند.
🏷طلبه باید دل خود را پاک و صاف کند، تا وقتی در مقابل انوار معرفت و توفیقات الهی قرار گرفت، تلألؤ پیدا کند؛
⚠️برادران! بدون اینها #نمیشود.
⭕️ما کسانی را داشتیم که از لحاظ علمی، مراتب بالایی هم داشتند و مغزشان قوی بود؛ اما دل و روحشان ضعیف و آسیبپذیر بود.
♨️وقتی اینجا آن #بنیهی_معنوی و دینی ساخته نشود، آنجا که پای مقام و امکانات مادّی به میان میآید، انسان #میلرزد؛
♨️آنجا که پای #فداکاری به میان میآید، انسان میلرزد و نمیتواند جلو برود؛
⁉️آن وقت چهطور میشود یک ملت و یک مجموعه را هدایت کرد؟
۱۳۷۰/۱۲/۰۱
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🎙امام خامنهای:
⚠️بشر، وقتی از #معنویّت غافل شد، همه درهای #اصلاح و صلاح به روی او بسته میشود.
۱۳۷۴/۰۹/۲۹
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
1402.02.23_1.mp3
46.18M
🎧 آیتالله میرباقری | سخنرانی در یادوارۀ شهدای روحانیت، ۱۴۰۲/۲/۲۳
💥 دعوای حضرت موسی(ع) و فرعون، بر سر درآمدهای رود «نیل» نبود! بلکه: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
دعوای امروزِ انقلاب اسلامی و نظام استکبار هم همین است: «هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ».
💥 «پیام امام به مهاجرین جنگ تحمیلی (۲ فروردین ۱۳۶۸)» منشور مقاومت است و مِحَک ارزیابی دولتهاست.
💥 به نظر من، تلقّی امام راحل(ره) از مردم ایران این بود که این مردم، تربیتشدۀ فرهنگ عاشورا و ذخیرۀ هزار و چهارصد سالۀ عاشورا هستند و اهلبیت(علیهم السلام) روی این مردم سرمایهگذاری کرده و با آنها میخواهند آیندۀ جهان را بسازند. البته ملّت ایران خودشان این مسیر را انتخاب کرده و پذیرفتهاند و پای سختیهای این فتح بزرگ خواهند ایستاد.
💥 مردمی که پرچمدار زمینهسازی ظهور امام زمان(عج) هستند، درست نیست که در زیر چرخدندههای توسعه، خُرد شوند! این کار خیانت است. مشکلات مردم حتماً باید حل شود. الگوهای غربی و بنیان سرمایهداری فاسد غربی است که چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است.
💥 ما امروز چارهای جز این نداریم که برای نسل جدید، تصویری از انسان مطلوبِ الهی و ایثارگر، در مقابل رؤیاهای غربی، خلق کنیم.
بعد از انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) فرهنگ شهادت را در قلّۀ انسانهای وارسته به نمایش گذاشتند و بعد از ایشان هم رهبر عزیز انقلاب، فرهنگ شهادت را تبدیل به فرهنگ عمومی و یک گفتمان بیدارگر و شورانگیز کردند.
🖇https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5385
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 11
🟢مدیر
🔆 مسئولیت سنگین تربیت طلبه اولا و بالذات بر دوش #مدیر است. مدیر به عنوان متولی اصلی، سایر عناصر تربیتی را جمعآوری و نصب میکند و باید پاسخگوی همۀ تلاشهای تربیتی در مدرسه باشد. ⬅️ #معاون_تهذیب در مرتبت بعد، مددکار مدیر و عون اوست.
❗️مدیر، ثبات و اعتبار و نفوذ بیشتری دارد و امر خطیر تربیت را به غیر او نمیتوان سپرد؛ بنابراین کسی که باید بیشترین اشراف و احاطۀ علمی را بر عملیات تربیت داشته باشد مدیر مدرسه است. این اشراف علمی از آسمان نازل نمیشود و باید با تلاش و مجاهدت نظری حاصل آید و دائم نیز تقویت گردد.
🧩#شورای_تهذیب بستر پیدایش و تقویت این احاطۀ عالمانه و تفکر حکیمانه است.
☀️مدیر مدرسه در کار تربیت طلبه، یا
👈🏻 دانا و کارکشته و مسلط است
👈🏻یا نیازمند دانایی و کارکشتگی و تسلط. ⬅️اگر نیازمند است که باید رشد کند و بار گیرد و تقویت شود تا بتواند این مسئولیت سنگین را به خوبی انجام دهد
⬅️و اگر دانا و کارکشته است که باید این سرمایۀ عظیم را به نسل دیگر منتقل کند؛ یعنی در کنار خود کسانی را پرورش دهد و همیار و همراه خود گرداند؛ بنابراین در هر دو صورت به شورای تهذیب و تربیت نیاز دارد.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/18
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰اسلحه گذاشتن رو سرتون که طلبه بشید؟
✍ حمید فتاحی معصوم
🔹ما اکثرا به اختیار و انتخاب خودمان #طلبه شده ایم. در بدو ورود یک هدف مقدس داشتیم و شاهدش اینکه در برگه مصاحبه ای که از بیش از ده هزار طلبه گرفته ام، بیش از ۹۰ درصد افراد اذعان کرده اند که برای یاری و #سربازی_امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به حوزه آمده اند.
❓حالا که اینگونه بوده است، چرا پس از گذشت چندسال مسئولین را متهم ردیف اول ناموفقیت های خود در مسیر طلبگی می دانیم؟
♻️بیایید اینگونه به این مسیر نگاه کنیم.
ما نوجوانی بودیم که ندای خداوند را در قرآن شنیدیم که افرادی را به یاری دین می طلبید.
ندای امام عصر را شنیدیم که برای اصلاح امت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یاورانی را فرا می خواند.
ما هم مانند آداب زیارت امام حسین در مسیر اربعین لبیک گویان، این نداها را اجابت کردیم و برای یاری دین از خود به خودی دیگر هجرت کرده و هویتی جدید برای خود برگزیدیم و کسوت #طلبگی را برای خود پسندیدیم.
آن زمان که به اختیار خود این راه را برگزیدیم ....
ادامه متن را از اینجا بخوانید👇
https://masirtalabe.ir/اسلحه-گذاشتن-رو-سرتون-که-طلبه-بشید؟
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 10
🟢دست بسیار
🔅در حوزههای علمیه عوامل متعددی در تحول شخصیت طلبه نقشآفرینی میکنند. مدیر، استاد، پرسنل، طلاب دیگر، فضا و محیط مدرسه، کتب درسی، متون آموزشی و...؛ اگر بخواهیم در تربیت طلبه اهتمام جدی داشته باشیم باید همۀ این عوامل را در کنار هم و به صورتی کاملا هماهنگ و منسجم به کار گیریم. بیتردید یک نفر ـ به عنوان مدیر یا معاون تهذیب ـ برای فکر کردن و اقدام مؤثر در این زمینه کافی نیست. باید اندیشههای متعدد و متنوعی در فکر و تدبیر تربیتی و دستهای فراوانی در اقدام و عمل تربیتی به کار افتد.
🔖برای این منظور لازم است یک #هستۀ_فکری قدرتمند برای برنامهریزی، طراحی، هدایت، نظارت و حمایت از فعالیتهای تربیتی و تهذیبی در مدرسه تشکیل شود تا تلاشهای متفرق در نظام واحد قرار گیرد و سطح تصمیمگیریها و اقدامات ارتقا یابد.
🏷 معاونت تهذیب حوزههای علمیه برای پیدایش چنین سازۀ ارزشمندی طرح شورای تهذیب و تربیت مدارس علمیه را پیشنهاد میکند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/17
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
امام خامنهای (مدظله العالی):
این را توجه داشته باشید؛ دشمنان دو نکتهی اساسی را در باب دین دارند دنبال میکنند؛ چون دیدهاند که این دو نقطه در زندگی مردم چقدر تأثیرگذار است:
1️⃣یکی مسئلهی اسلام منهای روحانیت است؛ چون دیدهاند که روحانیت در جامعهی ایرانی چه تأثیر شگرفی را به وجود آورد و بر حرکت مردم گذاشت. البته از قبل از انقلاب هم این زمزمهها را میکردند. حضور روحانیون در انقلاب و پیشروی آنها در انقلاب، موقتاً این معنا را از صحنه خارج کرد؛ اما باز شروع کردند.
2️⃣یکی هم اسلام منهای سیاست است، جدائی دین از سیاست است.
⚠️اینها از جملهی چیزهائی است که امروز دارند با اصرار فراوان در مطبوعات، در نوشتهجات، در وسائل اینترنتی ترویج میکنند. مسئله برای آنها اهمیت دارد.
🎯این را توجه داشته باشیم؛ هر آنچه را که دشمن بر روی آن تکیه میکند و نقشهی راه دشمن و طرح کلی دشمن بر روی آنها متمرکز است، او میتواند برای ما هم یک طرح کلی و نقشهی راهی را در اختیار بگذارد.
🔎همان چیزی را که آنها آماج حمله قرار میدهند، ما باید توجه داشته باشیم و بدانیم که آنها را بایستی حفظ کنیم، باید بر روی آنها تکیه کنیم:
حضور مردمی و معارف دینی و اسلامی.
📄بیانات در اجتماع بزرگ مردم قم ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 به یک معنا انقلاب ما با همه برکاتش یک گلی از گل های وجود #حضرت_معصومه سلام الله علیها است
🎙بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره وجود مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
📗 #مطالعه_کوتاه
از کتاب "الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی"
📍شماره 9
🟢 هر طلبه؛ یک کلان پروژه
👤 هر طلبه که وارد حوزه میشود یک پروژه بلکه یک کلانپروژه است و پروندۀ کاری سنگینی برای ما ایجاد میکند. این مسئولیت سنگین فراتر از توان ماست و روشن است که ما برای انجام این کار بزرگ، کم هستیم. به دو جهت:
1️⃣ یکی اینکه جمعیت طلبه زیاد است و هر یک از آنان برای خود دنیایی متفاوت از دیگری دارد؛ زیرا خدای متعال دو سرانگشت را مثل هم نیافریده است تا چه رسد به دو انسان که از دو پدر و مادر متولد شده و با دو فرهنگ متفاوت در دو خانواده و محیط رشد کردهاند: «وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْواراً» . با این وصف هر کدام به رسیدگیهای خاص نیاز دارند.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
🏷ادامه را از کانال مطالعه کتاب الگوی اهتمام جمعی بخوانید👇
https://eitaa.com/ulgoo_ehtemam/16
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰لزوم کار دسته جمعی
———————————————-
امام خامنهای (مدظله العالی) :
🔹«كارهاى ما دستهجمعى نيست.
🔸من يكوقت عرض كردم كه از اين جهت، مثل جناب ابى ذر (سلاماللهعليه) هستيم كه "يعيش وحده و يموت وحده".
🔹همهى كارهاى ما تنهاست:
🔸از استاد، تنها درس مىگيريم و تنها مطالعه مىكنيم. گرچه مباحثهمان هم كار دو نفرى است، اما تنهاست؛ يعنى اشتراك فكرى نيست.
يك روز زيد مىخواند، عمرو شاگرد او مىشود و گوش مىكند؛ فردا عمرو مىخواند، زيد شاگرد او مىشود و گوش مىكند؛
يعنى كار فردى است.
🔹كار دستهجمعى، اشتراك مساعى و ابزارهاى مناسب را جمع كردن و آوردن، كارهاى جديد دنياست.
🔸جديد كه عرض مىكنيم، اين بخش آن خيلى هم جديد نيست؛ تقريباً قديمى است؛ اما درعينحال ما هنوز با آن چندان آشنا نيستيم.»
🎙سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علميهى قم؛ یکم اسفند 1370
#امام_خامنهای
#حوزه_انقلابی
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔔 ترویج اخلاق غیر انقلابی و انزواطلبی، فاجعهای برای حوزه علمیه است.
🔊 آیت الله خاتمی یکی از آسیب های دروس اخلاق را ترویج اخلاق غیر انقلابی و انزوا طلبی ذکر کرد و ترویج این نوع اخلاق را فاجعه ای برای آینده حوزه دانست چرا که طلبه ای بی تفاوت و منزوی به جامعه تحویل می دهد.
ادامه خبر در 👇:
🔗 https://tahzib.ismc.ir/?p=2420
#اخبار
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd