🔻آیت الله العظمی جوادی آملی:
✳️ قرآن باید #درسرسمیحوزه شود و همانطور که به سایر مباحث پرداخته می شود به قرآن کریم نیز پرداخته شود.
◻️ حوزویان باید نسبت به #پاسخبهشبهات غرب اهتمام ورزند و توانایی پاسخ به شبهات جامعه را داشته باشند، اندلس سابق بزرگانی از فقه و علوم اسلامی داشت اما چیزی که دین را از اندلس گرفت جنگهای صلیبی نبود، بلکه شبهات فکری بود، لذا نباید نسبت به شبهات مطرح در جامعه بی تفاوت بود، و باید آنها را به وسیله روایاتی که مفسر قرآن هستند جواب داد.
◻️مفاتیح الجنان کتاب ارزشمندی است اما بر همه ما لازم است سالی دو سه بار ادعیه صحیفه سجادیه را تلاوت کنیم.
◻️انسان هرگز نباید بگوید من خسته ام یا من نمی توانم، چرا که اصل روح است و اگر روح و اراده تقویت شود بدن همراهی می کند.
با ما همراه باشید:
🖥 تلویزیون اینترنتی حوزه
🆔️ eitaa.com/joinchat/2535194783C1b4125c537
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطبه های طوفانی امام جمعه اهلسنت آساوله سنندج
• اگر ولی امرم سید علی اجازه دهد به جنگ اغتشاشگرانی که به مال و جان مردم آسیب میزنند میروم. به جنگ کسانی میروم که به شرف و ناموس ملت اسلامی کرد بیادبی میکنند و میخواهند ملت کرد را بیشرف و بیناموس کنند. به جنگ کسانی میروم که حجاب امت پیغمبر را هدف قرار دادهاند.
• حکومت ایران بداند ما کرد ها بدون هیج چشم داشتی مقابل بیدینی میایستیم.
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به دیـــــــده بــــــان بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/691208313Ce043051afa
هدایت شده از ندای تهذیب
🔰محتوای کارگاه های تلبس طلاب
https://nedaye-tahzib.ir/series-category/talabos
💠 قابل توجه طلاب محترم:
♦️ با توجه به بروزرسانی سایت معاونت تهذیب حوزههای علمیه، طلاب متقاضی تلبس، جهت استفاده از محتوای کارگاه تلبس، از لینک فوق استفاده نمایند.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
❗️ تمدید ثبت نام جشنواره قرآنی
✅ زمان ثبت نام در بخش مسابقه ای پنجمین جشنواره بین المللی قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه های علمیه تا 30 مهر ماه 1401 می باشد.
⚜ این جشنواره در رشته های: حفظ، قرائت، ترتیل، تفسیر ، صحیفه سجادیه، کتاب خوانی و نقاشی برای خانواده طلاب برگزار می گردد.
🔹 لینک ثبت نام "بخش های مسابقه ای" ویژه همسر و فرزندان طلاب برادر
👇👇👇👇
https://service.csis.ir/account/Login?ReturnUrl=%2F
🔸 لینک ثبت نام "بخش های مسابقه ای" ویژه طلاب خواهر و فرزندان ایشان
👇👇👇👇
http://poll.whc.ir/664796
🆔 @csis_quran
◀️مرکز خدمات و حوزه های علمیه استان یزد
◀️ اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی استان یزد
مدیران محترم استانی زید عزهم
سلام علیکم
با احترام و آرزوی توفیق روزافزون؛ نظر به بهروزرسانی سایت معاونت تهذیب و تربیت حوزه¬های علمیه، لینک زیر جهت دسترسی طلاب به کارگاههای تلبس طراحی شده و در اختیار قرار داده میشود؛ لذا مقتضی است لینک مذکور را جهت انتشار و استفاده طلاب در اختیار معاون محترم تهذیب استان قرار دهید.
https://nedaye-tahzib.ir/series-category/talabos
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
محمد عالم زاده نوري
معاون تهذيب و تربيت
هدایت شده از طریق السُّلوک
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 دو راه جهشی رسیدن به امام زمان علیه السلام
🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی
@sulook
هدایت شده از 🌷حاجآقا رضا محمدی🌷
4_5915729001065746301.mp3
26.6M
💥انتقادات دلسوزانه و صریح حجت الاسلام مسعود عالی از مسئولین
⁉️چرا یکعده از مسئولین دولتهای قبل که خون به دل مردم کردن و زمینه فتنه های مختلف رو ایجاد کردن رو یقه شونو نمیگیرید؟
❓چرا صداوسیما و وزارت فرهنگ سلبریتی هارو الگو و مرجع برای مردم قرار دادن بعد نمیتونن کنترلشون کنن؟!
❗️آموزش و پرورش دوازده سال با بچه ها چیکار میکنه؟ بچه ها فقط فوتبالیستها و بازیگرا رو میشناسن و هیچی نمیدونن!
❓چرا نتیجه کمیته های بررسی قضایای مهم اعلام نمیشه؟
❓چرا فیلم دوربین مداربسته سالن پلیس امنیت اخلاقی را زودتر منتشر نکردید؟ چرا سرانجام پرونده های قضایی مهم مانند متروپل یا امامزاده داوود اعلام نمیشود؟
❣همسفر با شهدا❣
@ham_safare_ba_shohada
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸امر به معروف یعنی در دنده بودن!🔸
امربهمعروف و نهی از منکر چیست؟ به ساعتتان نگاه کنید؛ این چرخدندههای ساعت، در هم دنده شدهاند. دندههایشان داخل هم است؛ یکی که میچرخد، دیگری را هم میچرخاند.
امربهمعروف، یعنی اینکه دندۀ یکی در دندۀ دیگری گیر کند. امربهمعروف، دنده است؛ ترک امربهمعروف، یعنی خلاص کردن! خلاص کردن یعنی اینکه یکی بچرخد و دیگری نچرخد.
وقتی امربهمعروف و نهی از منکر ترک میشود، یعنی این چرخ و آن چرخ از هم دور شدهاند؛ زدهای توی خلاص! این میچرخد، اما آن دیگری نمیچرخد. دندۀ فرد نمیخورد به دندۀ جمع؛ یعنی خوبی فرد، سرایت به دیگری نمیکند.
خوبیها وقتی شخصی شد و امر به معروف تعطیل شد، این دارد برای خودش میچرخد و آن دیگری هم دارد برخلاف آن میچرخد و منکرش را انجام میدهد. نتیجهاش اینست که «مجموعۀ جامعه» نمیچرخد.
گاهی انسان زورش نمیرسد دیگری را بچرخاند، میزند در خلاص؛ خودش در زندگی شخصیاش یک آدم سالمی است، اما در زندگی اجتماعی دندهاش به دیگران گیر نمیکند. میخواهد اگر دیگران در غفلت میروند، او در غفلت نرود؛ اگر دیگران نمازشان را به تأخیر میاندازند، او به تأخیر نیاندازد، لذا دنده را خلاص میکند تا بتواند نمازش را سر وقت بخواند.
اما نه، هنر این است که در عین اینکه انسان نمازش را سر وقت میخواند، در دنده هم بزند.
@haerishirazi
سخنی با مبلغین
🌀 علت اصلی دینگریزی، نحوۀ ناصحیح تبلیغ دین است که خیلی رواج دارد
🔻علیرضا پناهیان در اولین جلسۀ دانش تبلیغ دین، در سال تحصیلی جدید حوزۀ علمیه، در مدرسۀ علمیۀ امام کاظم(ع) در ادامۀ مباحث اصول و مبانی دانش تبلیغ با مرور مباحث سال تحصیلی قبل، گفت: در 16 جلسات گذشته عرض شد که اصول تبلیغ در سه بخش قابل بیان است. اصول تبلیغ مربوط به پیامدهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام. در بخش اول، اولین اصل تبلیغی مرتبط با مبلغ و پیامدهنده، عبارت بود از اینکه مبلغ باید خودش تلقی صحیحی از دین داشته باشد تا بتواند این تلقی را به جامعه منتقل کند. ذیل این اصل، فهرستی از 5 تلقی غلط رایج را مورد گفتگو قرار دادیم؛ : «1. تلقی صرِف اعتقادی از دین، 2. تلقی صرف اخلاقی از دین، 3. تلقی صرف عاشقانه از دین، 4. تلقی محض تکلیفی از دین و 5. تلقی فردی از دین».
🔹این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مرور مباحث گذشته، بخش عمده نارضایتی از دین و دینگریزی جامعه را ناشی از تبلیغ ناصحیح دین دانست و تصریح کرد: هر جملهای در هر فعالیت تبلیغی که مطابق تلقی ناصحیح از دین باشد، موجب تشدید دینگریزی میشود. مبلغ نباید صرفاً به استقبال چند نفر مؤمن در اطراف خودش از سخنانش نگاه کند. امروز هر مبلغ باید همه افراد دینگریزی که مخاطب او هم نیستند را در نظر بگیرد. تبلیغ خوب برخی مبلغان کافی نیست، باید از تبلیغ ناصحیح که موجب تلقی ناصحیح از دین میشود دوری کرد. هنگامی که به افکار عمومی مراجعه میکنیم، اکثر مردم تلقی صحیح و دقیقی از دین ندارند و این مقصرش ماییم.
🔻علیرضا پناهیان سپس به فهرستی از 12 تلقی صحیح از دین که باید مبلغ داشته باشد اشاره کرد و گفت: «تلقیهای صحیح از دین که در جلسات گذشته به تفصیل به آنها پرداختیم عبارت بودند از: 1. تلقی علمی و واقع بینانه از دین، 2. تلقی عقلانی، 3. تلقی منفعتطلبانه از دین و اینکه دین منافع انسان را در دنیا تأمین میکند، 4. تلقی امتحانی بودن زندگی و پاسخگو بودن برنامه دین برای امتحانات، 5. تلقی اجتماعی از دین و اینکه دین یک برنامه برای زندگی جمعی است، 6. تلقی سیاسی از دین و درک معادلات کلان قدرت، 7. دین یک امر زیبا، هیجانی و سرگرمکننده است، 8. دین موجب داوری و قضاوت در مورد افراد نمیشود، 9. دین برنامه ای برای مسابقه است، 10. سهل بودن دین، 11. دین یعنی آزادی و آزادیبخشی 12. دین امری محبوب و محبت آفرین است.»
🔹مدیر مدرسه علمیه و مرکز تخصصی تبلیغ دارالحکمه، با اشاره به اصل دوم؛ و آن اینکه مبلغ باید درک نظاممند از دین داشته باشد؛ به طرح اصل دیگری از اصول تبلیغ پرداخت و گفت: «اصل دیگر این است که مبلغ باید فهم و بینش سیاسی داشته باشد. حتی شم سیاسی داشتن لازمۀ درک صحیح از احکام الهی است»
🔻مدرس حوزۀ علمیۀ قم با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری درباره ضرورت بینش سیاسی داشتن ، راه دست یابی به بینش سیاسی را مطالعه تاریخ اسلام مطرح کرد و گفت: «حضرت امام 500 مرتبه به تاریخ صدر اسلام ارجاع دادند. تاریخ صدر اسلام از افرادی که دارای بینش سیاسی از تاریخ صدر اسلام هستند، دریافت کنید، علامه عسکری(ره) و سید جعفر مرتضی عاملی خصوصاً علامه و کتاب نقش ائمه در احیاء دین قابل تأمل در این زمینه است.» وی همچنین مطالعۀ صحیفه امام و مراجعه به کلمات رهبری را در دستیابی به فهم و بینش سیاسی لازم و ضروری دانست. پناهیان، زمان شناسی و درک فتنههای زمان را لازمۀ فهم مقتضای حال و لازمۀ بلاغت دانست.
🌀 مبلّغ باید فقیه به معنای عام کلمه باشد ؛ کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند: «این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد»
🔻یکی از آیات کلیدی در باب تبلیغ، این آیۀ قرآن که البته آیۀ مشهوری است، اشاره به یکی از اصول تبلیغ دارد که همواره مورد توجه همۀ علماء بوده است. هدف این آیه یکی از مصادیق کلیدی تبلیغ یعنی انذار، ذکر شده است.
🔻خداوند متعال میفرماید «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ» این آیه هم ما را به تفقّه هم به انذار بعد از تفقّه دعوت میکند.
🔻یکی از اصول تبلیغ عبارت است از اینکه مبلّغ باید فقیه بهمعنای عامّ کلمه باشد و البته فقیه بهمعنای اصطلاحی و خاصّ کلمه هم یکی از لوازم آن است و از سوی دیگر هرکسی فقیه بهمعنای خاصّ کلمه شد معلوم نیست لزوماً فقیه بهمعنای عامّ کلمه هم باشد.
🔻به هر حال اینجا آن سؤال از بین میرود که بعضی از طلاب میپرسند: «مبلّغ بشوم یا مجتهد؟» چون مبلّغ حقیقی کسی است که فقیه به معنای عام کلمه است و البته اجتهاد به معنای خاص فقهی هم یکی از لوازم آن است.
🔻بهترین تعریف از کلمۀ فقه، فهم عمیق دین هست. چرا اساساً باید دین چیزی باشد که با فهم عمیق بتوان آن را فهمید؟ چون دین دربارۀ موجودی بهنام انسان است که سطحی نیست و در لایههای مختلف روحی خودش ا
ستعدادهای پنهان دارد و نیز در پیچیدگیهای روح خودش مکرها دارد.
🔻علاقههای انسان بر فهم او اثر میگذارد. علاقههای بد باعث میشود حق را انکار ، تکذیب و توجیه کند یا خودش را موجه جلوه دهد. لذا خداوند متعال میفرماید«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»؛ این یعنی در مقام حق و واقع بصیر هست؛ «وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»؛ اما توجیهگر است.
🔻نه تنها انسان در بُعد فردی، بلکه در بُعد اجتماعی نیز پیچیده است، طبیعتا دینی که میخواهد برای این انسان باشد از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است که به صورت سطحی نمیتوان آن را فهمید. بنابراین نیاز به «تفقه در دین» دارد.
🔻 اگر دین نیاز به فهم عمیق دارد، کسانی که دعوت به سطحینگری میکنند دشمنان درجهیک دین هستند. الان مردم هر عمامه به سری را دیدند باید بگویند: «او آدم عمیقی است و اینان دشمن سطحینگری و سطحینگری دشمن آنها است و آنها به عمیقبودن دین دعوت میکنند.
🔻 کار تبلیغی و منبر باید حامل این اثر باشد که مردم بگویند:«این مبلغ چقدر عمیق به دین نگاه میکرد. چقدر عمیق این موضوع یا مسئله را مطرح یا راه حل عمیقی را ارائه کرد. اما اگر در مورد او برداشتهای دیگری کنند مثلاً بگویند:«فقط جالب حرف میزند» این صحیح نیست حتی برای جامعه خطرناک است.
🔻 این که مبلغ بگوید: «من با زبان گرم خودم و لطیفهگویی و جالب حرفزدن، مخاطب را سرگرم و علاقهمند به یک حرف سطحی در دین میکنم.» یکی از نتایج این طور تبلیغ کردن، آن است که مخاطب فکر میکند: «دین سطحی است!» اگر چنین برداشتی از دین در جامعه ایجاد شود، افراد عمیق از کنار شما مبلغان بیتفاوت عبور میکنند.
🔻فهم عمیق دین یعنی فهم روابط پیچیده و درک روابط مفاهیم و پدیدهها با یکدیگر، فهم رابطۀ بین احکام شرع، فهم رابطۀ بین احکام شرع و نتایج خارجی آن در فرد و جامعه. مثلاً رابطۀ نمازخواندن با بخل نورزیدن چیست؟ فرمود:«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً إِلاَّ الْمُصَلِّينَ» فهم این رابطه پیچیده است.
🔻انذاری که بعد از فهم عمیق از دین طبق آیۀ قرآن قرار است اتفاق بیفتد، با بیان آثار سوء دنیوی احکام علاوه بر آثار سوء اخروی اتفاق میافتد و نباید اکتفا به آثار اخروی کرد.
🚩 جلسه 18 دانش تبلیغ دین در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم - سهشنبه ۱۴۰۱.۰۷.۲۶
#دانش_تبلیغ_دین #پناهیان