eitaa logo
تهذیب حوزه خاتم الانبیاء بابل
185 دنبال‌کننده
851 عکس
719 ویدیو
88 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب مدرسه علمیه خاتم الانبیاء شهرستان بابل جهت ارائه مطالب، اطلاعیه ها، تولیدات فرهنگی، مسابقات و... راه ارتباطی با ادمین: @moaiiedy 📌لینک کانال معاونت تهذیب: https://eitaa.com/joinchat/2388394032C81156b1caf
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 2 🌱📍🌱و اسْمَعْ نِدائی اِذا نادَیْتُکَ، وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُکَ، و آنگاه که تو را می‏خوانم و صدایت می‏زنم، صدا و دعایم را بشنو و اجابت کن،و آنگاه که با تو نجوا می‏کنم، بر من عنایت کن🌱📍🌱 با آنکه خداوند، شنواست و شنونده همه نجواها و صداها می باشد، چرا امام علیه السلام از خداوند، مسئلت نمود که «دعای مرا و ندایِ مرا بشنو! برای این سؤال، دست کم، دو توجیه و دو جواب می توان بیان کرد: 1️⃣ این عبارت بیانگر شدت میلِ بنده نسبت به این است که معبودش، دعایش را بشنود و به او توجه کند، یعنی با آنکه می داند، معبودش، شنواست اما اضطرار و بیچارگی، او را وا می دارد که تقاضا کند، «مناجات مرا بشنو» یعنی در واقع بنده می خواهد، نسبت به اینکه خداوند دعایش را می شنود و اجابت می کند اطمینان یابد. 2️⃣ اینکه خداوند، دو گونه می شنود: یکی آنکه چون «سمیع» است و تمامی صداها را و صوت ها و نجواها را می شنود. دیگر آنکه خداوند می شنود تا عنایت کند، تا مستجاب کند و به فریاد برسد، که به این گونه استماع، استماعِ خاص می گویند و امام علیه السلام در دعا مسئلت می کند که دعای مرا بشنو! به همراه توجه و التفات تا اینکه در نتیجه، دعایم را مستجاب سازی. و شاهد بر این سخن، این عبارت است که می گوید: «وَ اَقْبِلْ عَلَیَّ اِذا ناجَیْتُک؛ به من رو کن و توجه فرما، آن گاه که با تو به مناجات می نشینم». ◀️ نکات: 1.. معانی دعا، نداء و نجوی دعا: خواندن، حاجت خواستن، استمداد نداء: راغب گوید: نداء بلند شدن صدا و ظهور آن است و گاهی فقط به صدا اطلاق می شود نجوی: بیخ گوشی حرف زدن و سخن سرّی و راز گفتن و بعضی گفته اند بیخ گوشی بودن لازم نیست، بلکه سخنی است که دور از اغیار باشد. 2.. این سه مربوط به سه حالتی است که انسان می تواند با خدای خود داشته باشد، گاهی در حالت عادی و با لحن معمولی به دعای با او می پردازد و زمانی در حالت درماندگی فریاد می کشد و هنگامی هم با خدا درد دل کرده و به راز و نیاز با او می پردازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله مباحث خانواده‌ی آسمانی 🛤 ادامه‌ی پنجم 🏝کنترل خشم 🔴 ادامه دارد ...
🔻از عارفي پرسيدند: چرا اينقدر ذکر صلوات در منابع دينى ما تأکيد شده! و براى آمرزش گناهان، وسعت روزى، صحت و سلامتى، گشايش در کارها و... صلوات تجويز کرده اند، سِرّ و راز اين ذکر چيست؟ فرمود: اگر به قرآن نگاه کنيد فقط يکجا در قرآن هست که خداوند انسان را هم شأن و هم درجه ى خودش ميکند يعنى از انسان ميخواهد که بيايد کنار او و با هم در يک کارى مشارکت کنند. و آن آيه اینست: "انّ الله و ملائکته يصلّون علي النبي يا ايها الذين آمنوا صلّوا عليه و سلموا تسليما" خداوند و ملائکه اش براى پيامبر(ص) صلوات ميفرستند. شما هم بياييد و همراهى کنيد علّت عظمت و بزرگى ذکر صلوات همين است که انسان را يکباره تا کنار خداوند بالا ميبرد. 🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد. وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ میدونی اگه کپی کنین چند هزار تا صلوات فرستاده میشه؟ ثوابش برسه به امواتمون 🌹التماس دعا🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله مباحث خانواده‌ی آسمانی 🛤 ششم 🏝زود قضاوت کردن 🔴 ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 شماره 3 🌱📍🌱«فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْکَ وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکینًا لَکَ مُتَضَرِّعا اِلَیْکَ راجِیًا لِما لَدَیْکَ ثَوابِی به سوی تو گریخته ام و در پیشگاهت ایستاده ام در حالی که خاضع و خاشع بوده و اظهار نیاز و حاجت دارم و امیدوار به پاداشی از آنچه که در نزد تو می باشد برای خودم🌱📍🌱 ◀️ «فَقَدْ هَرَبْتُ اِلَیْک؛ همانا به سوی تو فرار کردم». فرار از چیزی، به معنای ترس و وحشت از آن چیز است. امام علیه السلام با این عبارت، وحشت خود از غیر خداوند و در نتیجه آرام گرفتن در سایه مناجات با او را، ابراز می دارد. برای انسان سالِک، یعنی انسانی که «فرار از هر چه غیر از خدا» را آغاز نموده است، فرار از گناهان و اعمال کفرآمیز، مرحله آغازینِ سیر و سلوک او می باشد. او هر چه که در این راه سیر می کند، به منازلی می رسد که گرچه در ابتدای راه، برایش دشوار و ترسناک نمی نمود، ولی اکنون که به میانه راه رسیده است وقوف در این منازل برای او وحشت آور است و باید از آنها نیز فرار کند و آن منازلِ وحشتناک، توجه به اسباب و غفلت از مسبِّب است. و بالاخره نهایی ترین مرحله فرار به سوی حضرت حق، گریز از آن است که مبادا به غیر از خدا، کس دیگری بر دل او حاکم و مسلط گردد که از این مقام که بعد از فرار نهایی برای وی حاصل می گردد در اصطلاحِ عرفا به مقام فنای در خداوند و لقاءاللّه تعبیر می شود و چون در این مقام، انسان سالک، جز خدا چیزی نمی بیند، از آن به مقام فنای در خداوند تعبیر می شود، که تنها در این صورت است که لقا و دیدار با خداوند، با چشمِ قلب، نصیبِ سالک می شود. دلبستگی به هر چیز غیر از خدا ایجاد گرفتاری می کند، باید از هر مشغله ای به خدا پناه برد چه شیطان باشد چه نفس اماره، چه هوای ریاست باشد چه شهوت ثروت، بلکه هر چیزی که انسان را از خدا غافل دارد و به خود متوجه کند بتی است که در مقابل انسان جلوه گری می نماید. ◀️ «وَ وَقَفْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ مُسْتَکینا لَکَ، مُتَضَرِّعا اِلَیْک.» این عبارت در صدد بیان مسکنت و بیچارگی و تضرع در پیشگاه معبود است گریه و تضرّع، یکی از رموزِ تسخیر قلب معشوق است و به زودی توجه او را به خود جلب می کند. ◀️ «راجِیا لِما لَدَیْکَ ثَوابی» امید به خدا ذکرِ این فراز از دعا، در واقع، از شِگردهای بنده برایِ جلب توجه معبود به خویش است. یعنی می خواهد عرض کند: من که با هزار امید به تو روی آوردم و به تو دل خوش نمودم، چگونه می پسندی، ناامید از در خانه ات بر گردم. بنابراین، «امید به خداوند» خود، از کلیدهای گشودن در رحمت و اجابت حضرتش به شمار می رود. چنانچه در دعای ابوحمزه ثِمالی چنین آمده است: «وَ اَعْلَمُ اَنَّکَ لِلرّاجی بِمَوْضِعِ اِجابَهٍ؛ و من می دانم که دعایِ آنان را که به تو امید دارند مستجاب می فرمایی». همچنین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی علیه السلام در دعای شریف عرفه در مقام امیدواری به محبوب خویش، این گونه مناجات می کند: «کَیْفَ تُخَیِّبُ آمالی وَ هِیَ قَدْ وَفَدَتْ اِلَیْکَ؛ چگونه ناامیدم می فرمایی در حالی که به تو امیدوار شدم». باری، ناامیدی از دری که همواره به روی بندگان گشوده است، چه معنایی دارد؟!
🔻ازامام علی (ع)پرسیدند: *واجب وواجبترچیست؟ *نزدیك ونزدیكتركدامند؟ *عجیب وعجیبترچیست؟ سخت وسخت ترچیست؟ فرمود:واجب اطاعت از الله و واجبتر ازآن ترك گناه است. نزدیك قیامت ونزدیكتر ازآن مرگ است. عجیب دنیا وعجیبتر ازآن محبت دنیاست. سخت قبراست وسخت تر ازآن دست خالی رفتن به قبر است. ( بحارالانوار،ج۷۵, ص۳۱)
💠 اعمال شب نیمه‌ شعبان 💠 شب نیمه شعبان از جمله شب‌های بافضیلت و از چهار شبی است که در روایات به احیای آن توصیه شده است که ولادت باسعادت ولی‌عصر، حضرت مهدی (أرواحنا له الفداء)، در سحرگاه این شب به وقوع پیوسته است. 🌷امام باقر علیه‌السلام: این شب بهترین شب پس از شب قدر است. ... پس در نزدیک شدن به خداوند در این شب بکوشید، همانا آن شبی است که خداوند بر خود سوگند خورده که هیچ سائلی را از درگاهش برنگرداند... 💦سیدبن‌طاووس (رحمه‌الله) درباره فضل و اعمال این شب روایاتی را نقل فرموده است که خلاصه‌ای از آن در ادامه می‌آید: 1⃣ خواندن چهار رکعت نماز [دو نماز دورکعتی] بین نماز مغرب و عشا بدین کیفیت: در هر رکعت یک‌بار سوره حمد و ده بار سوره توحید (در روایتی یازده بار آمده) بعد از اتمام نماز این اذکار را بگوید: «يَا رَبِّ اِغْفِرْ لَنَا» (۱۰بار) «يَا رَبِّ اِرْحَمْنَا» (۱۰بار) «يَا رَبِّ تُبْ عَلَيْنَا» (۱۰بار) سوره توحید (۲۱بار) «سُبْحَانَ الَّذِي يُحْيِي الْمَوْتَى وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (۱۰بار) و هرکه این نماز را بخواند،‌ خداوند اجابتش می‌کند و حاجات دنیوی و اخروی‌اش را برمی‌آورد و نامه عملش را دست راستش می‌دهد و تا سال آینده از جانب خداوند محفوظ می‌ماند. 📚 اقبال‌الاعمال، ج۲، ص۸۸۶ 2⃣ احیای شب به دعا و نماز 🌺 پیامبر (ص) فرمود: هرکه این شب را زنده بدارد در روزی که قلب‌ها بمیرند قلبش نمی‌میرد. اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص۹۴۱ 🌷حضرت علی (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: هرگاه شب نیمه شعبان فرا رسید، شبش را احیا، و روزش را روزه بگیرید، که خداوند در این شب از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا می‌دهد: آیا آمرزش‌‌خواهی نیست که بیامرزمش؟! آیا روزی‌خواهی نیست که روزی‌اش دهم؟! 📚 اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص۸۹۸ 3⃣ خواندن دعای کمیل اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص۹۰۸ 4⃣ خواندن صلوات شعبانیه اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص۸۷۱ 5⃣ زیارت امام حسین (علیه‌السلام) 🌷هر گاه روز اول شعبان فرارسد منادی از عرش الهی ندا می‌دهد: ای زائرین حسین (علیه‌السلام) از زیارت حسین در شب نیمه شعبان غافل نشوید؛ چه اگر می‌دانستید چه چیز در آن نهفته است کل سال را برای آمدنش به انتظار می‌نشستید. 📚 اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص۹۲۰ 6⃣ گفتن اذکار اربعه 🌺امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: ... ‌هرکه در این شب صدمرتبه «سُبحانَ‌الله» و صدمرتبه «اَلحَمدُ لِلّه» و صدمرتبه «اَللهُ اَکبَر» و صدمرتبه «لا اِلهَ اِلَّا الله» بگوید خداوند گناهان گذشته‌اش را می‌آمرزد و حاجات دنیوی و اخروی‌اش را برمی‌آورد چه حاجاتی را که از خدا خواسته و چه آن را که نخواسته اما خدا آن را می‌داند. این از فضل خداست بر بندگانش. 📚اقبال‌الاعمال ، ج۲ ، ص ۸۸۷ و ۸۸۸