هدایت شده از ندای تهذیب
🔺درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ فضائل و رذائل اخلاقی
🔸جلسۀ سیزدهم: حلم امام حسن مجتبی«ع»
🔹پیامبر اکرم«ص» میفرمایند: «الحَسَنُ و الحُسَينُ امامان قاما اَوْ قَعَدا»؛ تفاوتی در امامت امام حسن«ع» و امام حسین«ع» نیست و هر دو امامند، اما یکی اقتضا میکرد حلیم باشد و خانه نشین شود و با معاویه صلح کند؛ یکی هم اقتضاء میکرد قیام کند و به واسطۀ قیامش ظلم ظالم را بکند.
🔹امام حسن«ع» توانستند با حلمشان توطئهای که معاویه و معاویه صفتان داشتند، خنثی کنند و تشیع را در آن ده سال نگاه دارند.
🔹اگر از شما جوانها بپرسند صلح امام حسن«ع» بالاتر است یا شهادت امام حسین«ع»؛ باید بگویید هرکدام در زمان خود به جا بوده است. درجایی که باید صلح شود، امام حسن«ع» صلح کردند و آنجا که باید شهید شوند، امام حسین«ع» شهید شدند و هیچکدام بر دیگری ترجیح ندارد.
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/328937
#درس_اخلاق #فضائل_و_رذائل
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
13 حلم امام حسن مجتبی ع.mp3
8.83M
🎙درس اخلاق با موضوع فضائل و رذائل اخلاقی
🔹آیتالله العظمی مظاهری
🔸جلسۀ سیزدهم: حلم امام حسن مجتبی«ع»
🎥مشاهدۀ فیلم در لینک زیر:
🌐 https://aparat.com/v/iLKOh
#درس_اخلاق #فضائل_و_رذائل
#فیلم #رمضان_المبارک
www.tahzib-howzeh.com
هدایت شده از ندای تهذیب
💠 خورشید درخشان پشت ابر
🔶 امام رضا علیه السلام در بیانی بسیار زیبا، وجود امام معصوم را به خورشید تابان تشبیه می نمایند و این چنین می فرمایند:
امام مانند آفتاب تابان است که روشنايي آن، همة عالم را فرا گرفته است
«الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَم»
📚 محمد ابن یعقوب کلینی،کافي؛ ج 1ص 198
🔶 در بیانات معصومین علیهم السلام در مورد امام عصر علیه السلام و نحوۀ بهره مندی مردم از آن حضرت در زمان غیبتش، تشبیه زیبایی ذکر شده است که عبارت است از «خورشید پشت ابر».
🔶 پیامبر گرامی اسلام در جواب سوال جابر ابن عبد الله انصاری که پرسید آیا شیعیان در زمان غیبت قائم از وجود مبارک او بهره مند می شوند، این چنین فرمودند:
🔶 آری سوگند به خدایی که مرا به نبوت برانگیخت، آنان در غیبت او، از نورش روشنایی می گیرند و از ولایت او بهره مند می شوند، همانند بهره مندی مردم از خورشید، اگر چه ابرها چهرۀ او را بپوشانند
🔶 والَّذِي بَعَثَنِي بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ يَسْتَضِيئُونَ بِنُورِهِ وَ يَنْتَفِعُونَ بِوَلَايَتِهِ فِي غَيْبَتِهِ كَانْتِفَاعِ النَّاسِ بِالشَّمْسِ وَ إِنْ تَجَلَّلَهَا سَحَاب
📚 محمد بن على بابویه، كمال الدين و تمام النعمة.ج1، 253
#موعود_یاوران
#امام_زمان
www.tahzib-howzeh.com
محمد:
[ ویژگی های شخصیتی مرحوم شیخ عباس قمی]
از بیانات آیت الله شبیری زنجانی:
من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرىهاى متّقى مشهد، شنيدم. او مىگفت: بعضى از كتابفروشها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم است كه آقاى واله مفاتيح گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه منتهى الآمال گفت.)
براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همانجا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به اين كتابها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.
حاج ميرزا على شب خواب پدرش را مىبيند. مرحوم شيخ عباس به وى مىگويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كردهام.
👈اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.
علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.
علت اينكه كتابهاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است. رضوان الله علیه.
📚جرعه ای از دریا، ج2، ص513
زیارت سید الشهداء علیه السلام در شبهای قدر:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ الصِّديقَةِ الطّاهِرَةِ، فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ يا اَبا عَبْدِاللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَآتَيْتَ الزَّكو ةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْروُفِ وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَي الاَْذي في جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ، اَشْهَدُ اَنَّ الَّذينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ، وَالَّذينَ خَذَلُوكَ، وَالَّذينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلي لِسانِ النَّبِيِّ الاُْمِّيِ، وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَري، لَعَنَ اللهُ الظّالِمينَ لَكُمْ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الاَْليمَ، اَتَيْتُكَ يا مَوْلايَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ، مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَي الَّذي اَنْتَ عَلَيْهِ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ، فَاشْفَعْ لي عِنْدَ رَبِّكَ. پس بچسبان خود را بر قبر و روي خود را بر آن گذار پس مي روي به جانب سَرِ مقدّس و مي گوئي: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ وَسَمآئِهِ صَلَّي اللهُ عَلي روُحِكَ الطَّيِّبِ، وَجَسَدِكَ الطّاهِرِ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا مَوْلايَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ.
زیارت سید الشهداء علیه السلام در شبهای قدر:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَا بْنَ الصِّديقَةِ الطّاهِرَةِ، فاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ يا اَبا عَبْدِاللهِ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ، وَآتَيْتَ الزَّكو ةَ، وَاَمَرْتَ بِالْمَعْروُفِ وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدْتَ فِي اللهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَي الاَْذي في جَنْبِهِ مُحْتَسِباً حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ، اَشْهَدُ اَنَّ الَّذينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ، وَالَّذينَ خَذَلُوكَ، وَالَّذينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلي لِسانِ النَّبِيِّ الاُْمِّيِ، وَقَدْ خابَ مَنِ افْتَري، لَعَنَ اللهُ الظّالِمينَ لَكُمْ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الاَْليمَ، اَتَيْتُكَ يا مَوْلايَ يَا بْنَ رَسُولِ اللهِ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكَ، مُوالِياً لاَِوْلِيآئِكَ، مُعادِياً لاَِعْدآئِكَ، مُسْتَبْصِراً بِالْهُدَي الَّذي اَنْتَ عَلَيْهِ، عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ، فَاشْفَعْ لي عِنْدَ رَبِّكَ. پس بچسبان خود را بر قبر و روي خود را بر آن گذار پس مي روي به جانب سَرِ مقدّس و مي گوئي: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ وَسَمآئِهِ صَلَّي اللهُ عَلي روُحِكَ الطَّيِّبِ، وَجَسَدِكَ الطّاهِرِ، وَعَلَيْكَ السَّلامُ يا مَوْلايَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ.
پس بچسبان خود را به قبر و ببوس آنرا و بگذار صورت خود را بر آن و بگرد به جانب سر پس دو ركعت نماز زيارت گذار و نماز كن بعد از آن دو ركعت آنچه ميسّر شود تو را پس از آن برو بسمت پا و زيارت كن عليّ بن الحسين (عليهما السلام) را و بگو:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ وَابْنَ مَوْلايَ، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَكَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَكَ، وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الاَْليمَ.
و دعا كن به آنچه مي خواهي پس زيارت كن شهدا را در حالي كه ميل كني از سمت پا بطرف قبله پس بگو:
اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَيُّهَا الصِّدّيقُونَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ اَيُّهَا الشُّهَدآءُ الصّابِرُونَ، اَشْهَدُ اَنَّكُمْ جاهَدْتُمْ في سَبيلِ اللهِ، وَصَبَرْتُمْ عَلَي الاَْذي في جَنْبِ اللهِ، وَنَصَحْتُمْ للهِِ وَلِرَسُولِهِ، حَتّي اَتيكُمُ الْيَقينُ، اَشْهَدُ اَنَّكُمْ اَحْيآءٌ عِنْدَ رَبِّكُمْ تُرْزَقُونَ، فَجَزاكُمُ اللهُ عَنِ الاِْسْلامِ وَاَهْلِهِ اَفْضَلَ جَزآءِ الْمُحْسِنينَ، وَجَمَعَ بَيْنَنا وَبَيْنَكُمْ في مَحَلِّ النَّعيمِ.
پس مي روي به زيارت عبّاس بن اميرالمؤمنين (عليهما السلام) همين كه رسيدي آنجا و ايستادي نزد آن جناب بگو:
اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ، الْمُطيعُ للهِِ وَلِرَسُولِهِ، اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ جاهَدْتَ وَنَصَحْتَ وَصَبَرْتَ حَتّي اَتيكَ الْيَقينُ، لَعَنَ اللهُ الظّالِمينَ لَكُمْ مِنَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ، وَاَلْحَقَهُمْ بِدَرْكِ الْجَحيمِ.