☀️ #شمسی
➕ ارتحال فقيه و عالم دينی، آيت الله "ميرزا هدايت الله وحيد گلپايگانی" (1352ش)
➕ تأسيس "بنياد شهيد انقلاب اسلامی" به فرمان امام خمينی (1358ش)
➕ روز بزرگداشت شهدا
🌙 #قمری
➕ اقامه اولین نماز جماعت در اسلام(1بعثت، 40عامل الفبل)
➕ حركت حضرت امام حسين و خاندان پيامبر از مدينه به مكه (60 ق)
➕ رحلت علامه بزرگ "سيد محمدكاظم يزدی" عالم جليل و استاد كم نظير شيعه (1337 ق)
➕ رحلت عالم بزرگوار آيت الله "شيخ محمدرضا آل ياسين" (1370 ق)
❄️ #میلادی
➕ ارائه دكترين "هاری ترومن" رئيس جمهوری امريكا موسوم به "طرح در برگيری" (1947م)
🌷تأسيس "بنياد شهيد انقلاب اسلامي" به فرمان امام خميني (1358ش)
✍ هدف از تشكيل نهاد انقلابي بنياد شهيد، رسيدگي و صيانت از خانواده هاي شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است. البته اين مسأله در تاريخ معاصر ايران، سابقه دارد. زيرا پس از قيام 15 خرداد 1342، گروهي از روحانيان مبارز و افراد نيكوكار به دستور حضرت امام، در جهت رسيدگي به خانواده هاي معظم شهدا عمل مي كردند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي به فرمان امام خميني(ره) براي رسيدگي به مسائل رفاهي، مادي، معنوي و فرهنگي خانواده معظم شهيدان، اين بنياد تشكيل شد كه با آغاز جنگ تحميلي و بيشتر شدن تعداد شهدا، وظيفه و تكليف بنياد شهيد سنگين تر شد.
✅ احيا، حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت طلبي، زنده نگهداشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان، تجليل و تكريم از خانواده هاي معظم شهيدان، جديت در امور فرهنگي خانواده هاي شاهد، خود اتكايي و قانونمند كردن ارايه خدمات به آنان و بسيج امكانات نظام به منظور پراكندن عطر ملكوتي شهادت در جامعه، محور فعاليت هاي اين نهاد مقدس است.
✅ در سال 1382 بنياد شهيد انقلاب اسلامي با ستاد رسيدگي به امور آزادگان ادغام شده و سازماني به نام بنياد شهيد و امور ايثارگران زير نظر رئيس جمهور ايجاد شد.
💠 اولین اقامه نماز جماعت در اسلام (1 بعثت یا 40 عام الفیل)
✍ در روز 28 رجب سال یکم بعثت، اولين كسى كه یک روز بعد از بعثت با پيامبر (صلى الله عليه و آله ) نماز جماعت خواند، اميرالمومنين علی عليه السلام بود. در موضوع اولین نماز جماعت در اسلام روایتی آمده است که: «صَلَّى أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ مَعَ النَّبِیِّ»؛ و در برخی از نقلها آمده است: «أَوَّلُ صَلَاةٍ صَلَّاهَا رَسُولُ اللَّهِ جَمَاعَة» که تصریح در اولین نماز جماعت دارد.
📚مناقب آل ابی طالب ج2، ص21.
الغدیر ج3 ص224-243 .
الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ج 1، ص 305.
💠 حرکت امام حسین علیه السلام از مدینه به مکه
✍ پس از مرگ معاویه (۱۵ رجب ۶۰ق) و شروع حاکمیت فرزندش یزید، حاکم مدینه تلاش کرد از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد. امام حسین(ع) برای گریز از بیعت، بنابر نقل مشهور در ۲۸ رجب سال ۶۰ق، به همراه ۸۴ نفر از اهل بیت و یارانش، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.
✅ در این سفر به جز محمد بن حنفیه؛ بیشتر خویشاوندان امام حسین(ع) از جمله فرزندان، برادران، خواهران و برادرزادههای آن حضرت(ع)، ایشان را همراهی میکردند. علاوه بر بنی هاشم، بیست و یک نفر از یاران امام حسین(ع) نیز با ایشان در این سفر همراه شدند.
✅ در وصیتنامهای که امام(ع) برای برادرش محمد حنفیه نوشته است، آمده است:
🌷 إنّی لَم اَخْرج أشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسداً و لا ظالماً وَ إنّما خرجْتُ لِطلب الإصلاح فی اُمّة جدّی اُریدُ أنْ آمُرَ بالمعروف و أنْهی عن المنکر و اسیرَ بِسیرة جدّی و سیرةِ أبی علی بن أبی طالب.
🌹من از روی ناسپاسی و زیاده خواهی و برای فساد و ستمگری، حرکت نکردم؛ بلکه اصلاح امّت جدّم را میجویم. میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به سیره جدّم و پدرم علی بن ابی طالب(ع) رفتار کنم....
✅ امام حسین(ع) با همراهانش از مدینه خارج شد و راه اصلی مکه را پیش گرفت و در میان راه مکه، با عبدالله بن مطیع برخورد کرد. او از مقصد امام پرسید. امام فرمود: «اکنون آهنگ مکه دارم. چون آنجا برسم، از خداوند متعال برای پس از آن، طلب خیر خواهم کرد». عبدالله امام را از مردم کوفه برحذر داشت و از ایشان خواست در مکه باقی بماند.
✅ امام حسین(ع) بعد از پنج روز، در سوم شعبان سال ۶۰ق به مکه رسید و با استقبال گرم مردم مکه و حاجیان بیت الله الحرام روبرو شد.
-----------------------
۱.ابناعثم، الفتوح، ج۵، ص۲۱؛
۲.مقتلالحسین، ص۱۸۸-۱۸۹.
۳.مفید، الارشاد، ۱۳۹۹ق، ج۲، ص۳۴.
۴.صدوق، امالی، ص۱۵۲-۱۵۳.
15.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نکات قابل تأمل حضرت آیت الله حائری شیرازی(ره) درباره انقلاب ایران و جنگ یمن و امام زمان (عج)
#باهم_برای_یمن
#معا_من_اجل_الیمن
.
#جمعه_های_مهدوی
شماره 17
🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اجتماعی (قسمت چهارم) 🌸
—————-👇👇👇
🔅پیامدهای روانشناختی، اجتماعی مهدویت
1️⃣ الف. امیدزا بودن
اعتقاد به منجی، امیدواری را در دو جهت ذهنی و عینی (1) در انسان تقویت می کند؛ زیرا ما به خوبی در می یابیم که دل مشغولی به این امید و این احساس در سراسر تاریخ در میان همه اقوام از دیگر مسائل بشری بیشتر بوده است و هنگامی که دین این وجدان عمومی را تأیید می کند و تأکید دارد که زمین لبریز شده از ظلم و ستم، پر از عدل و داد خواهد شد، به آن احساس عمومی، ارزش عینی می بخشد و آن را تبدیل به یک ایمان محکم می کند، ایمان به آینده و سرنوشت محتوم انسان، این ایمان نه تنها مایه تسلی و آرامش خاطر است، بلکه منشأ امید و منشأ مقاومت است.
منشأ امید است، چون ایمان به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به معنای این است که نبایستی زیر بار ستم رفت و بایستی منتظر بود، منتظر روزی که وی بر همه جهان چیره گردد.
و اما مقاومت است، زیرا این ایمان همچون چراغ امیدی است که با ناامیدیها مقابله می کند و دل ها را زنده نگه می دارد، هر چند ظلم و ستم گسترده شود و ستمکاری ها چهره کریه خود را نشان دهد(2)
پی نوشت:
1.. امیدواری در بعد ذهنی، یعنی مجموعه تفکرات، تمایلات، انگیزه ها، عادات و خوی های مثبت که شخص امیدوار، در حیطه ذهن خود از آن برخوردار است. و منظور از امیدواری در بعد عینی، مجموعه اعمال، رفتارها، کنش ها و واکنش هایی است که شخص امیدوار به نحو مثبت و جهت دار و فعال، در مواقع گوناگون از خود نشان می دهد. (انتظار، ش5، ص 236، و 237.)
2.. برگرفته از کتاب بحث حول المهدی، شهید سید محمد باقر صدر، ترجمه مصطفی شفیعی، ص 54 و 55، نشر موعود، چاپ اول، بهار 1379
ادامه دارد...
#مهدویت
#بعد_اجتماعی
#امام_زمان
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خلوت کردن با امام زمان(عج)
💠نشاط حقیقی در گرو اتصال به امامزمان(عج) است.
همه را به سوی منجی حقیقی بخوانید
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥#کلیپ_مهدوی
🎙استاد معاونیان
💢اضطرار از غیبت❗️
🔸کوتاه و شنیدنی👌
دیدار امام زمان.mp3
4.97M
🔊 #پادکست
📝 «دیدار امام زمان»
👤 حجتالاسلام #امینی_خواه
💢 کسی که این کار رو بکنه لایق دیدار امام زمان نیست.